جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آيا فرد ربا خوار با صلوات بخشيده مي شود ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    54
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    10 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    50
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آيا فرد ربا خوار با صلوات بخشيده مي شود ؟




    با سلام خدمت دوستان.سوالی داشتم.در یکی از کتابهایی که در مورد فواید صلوات نوشته شده .خواندم که فردی که یک عمر کارش رباخواری بود بعد از فوتش به خاطر اینکه روزی 3 صلوات میفرستاده مورد رحمت خدا قرار گرفت.ایا این گونه روایات حقیقت دارند؟اینکه چنین فردی ادمهای زیادی رو به خاک سیاه نشونده بوده فقط به خاطر ذکر صلوات مورد بخشش خدا قرار بگیره؟حق الناس چی میشه؟منتظر پاسخ شما هستم.ممنون


    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث قرآني
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۰۹/۲۱ در ساعت ۲۱:۰۸


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    629
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    24
    آپلود
    0
    گالری
    105



    نقل قول نوشته اصلی توسط hossien64 نمایش پست
    با سلام خدمت دوستان.سوالی داشتم.در یکی از کتابهایی که در مورد فواید صلوات نوشته شده .خواندم که فردی که یک عمر کارش رباخواری بود بعد از فوتش به خاطر اینکه روزی 3 صلوات میفرستاده مورد رحمت خدا قرار گرفت.ایا این گونه روایات حقیقت دارند؟اینکه چنین فردی ادمهای زیادی رو به خاک سیاه نشونده بوده فقط به خاطر ذکر صلوات مورد بخشش خدا قرار بگیره؟حق الناس چی میشه؟منتظر پاسخ شما هستم.ممنون


    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث قرآني
    خوش به حالش.....

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    1




    نقل قول نوشته اصلی توسط hossien64 نمایش پست
    با سلام خدمت دوستان.سوالی داشتم.در یکی از کتابهایی که در مورد فواید صلوات نوشته شده .خواندم که فردی که یک عمر کارش رباخواری بود بعد از فوتش به خاطر اینکه روزی 3 صلوات میفرستاده مورد رحمت خدا قرار گرفت.ایا این گونه روایات حقیقت دارند؟اینکه چنین فردی ادمهای زیادی رو به خاک سیاه نشونده بوده فقط به خاطر ذکر صلوات مورد بخشش خدا قرار بگیره؟حق الناس چی میشه؟منتظر پاسخ شما هستم.ممنون
    سلام بر شما دوست گرامی،
    بنده در منابع روایی جستجو کردم اما مطلب شما را نیافتم. ذکر یک مطلب در یک کتاب، دلیل بر روایت بودن آن مطلب نیست و نمی توان نام روایت بر آن نهاد. اگر امکان دارد آدرس روایتی که اشاره نموده اید را از کتاب مذکور ذکر نمایید (اینکه از کدام منبع روایی معتبر و از کدام امام همام این مطلب نقل شده است تا بتوان بهتر در این باره قضاوت نمود). در هر صورت توضیحاتی مرتبط با مطلب شما عرض می کنم، ان شاء الله که مفید باشد:

    در مورد فضیلت صلوات روایات متعددی وارد شده است،
    به عنوان نمونه:

    رسول خدا (صلّى اللَّه عليه و آله) فرمود: «بخيل كسى است كه چون به نزد او ياد شوم بر من صلوات نفرستد».
    رسول خدا (صلّى اللَّه عليه و آله) فرمود: «برترين آدميان به روز قيامت نسبت به من، كسانى خواهند بود كه صلوات بيشترى بر من فرستاده باشند».
    رسول خدا (صلّى اللَّه عليه و آله) فرمود: «اگر كسى يك بار بر من صلوات فرستد، خداوند ده بار بر او رحمت مى ‏آورد».
    از أبى عبد اللَّه (ع) روايت شده كه رسول خدا (صلّى اللَّه عليه و آله) فرمود: «اگر كسى بر من صلوات فرستد، خداوند و فرشتگانش براو درود مى ‏فرستند».
    رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: «اگر كسى يك بار بر من صلوات بفرستد، خداوند ده بار بر او رحمت مى ‏آورد و ده گناه را براى او مى ‏آمرزد و ده درجه او را بلندى مى‏ بخشد». (پيام پيامبر/ص568)

    این مطلب روشن است که کثرت ذکر صلوات بر پیامبر اکرم (ص)، تنها به معنای ذکر لفظی و لقلقه زبان نیست؛ کثرت یاد حضرت به واسطه صلوات، نشان از یک ارتباط قلبی و محبت درونی مستمر صلوات فرستنده با رسول خدا دارد و همین ارتباط است که او را به اطاعت و پیروی دستورات پیامبر فرا می خواند فلذا خدای تعالی هم به چنین سلام و صلواتی دستور داده است:

    إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْليماً (احزاب/56)
    خدا و فرشتگانش بر پيامبر درود مى ‏فرستد اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، بر او درود فرستيد و سلام گوييد و كاملًا تسليم (فرمان او) باشيد.

    و البته این مطلب هم روشن است که کسی که از محبت خدا و رسولش دم می زند، نشانه صدقی دارد و آن تبعیت از خدا و رسول و عمل به دستورات الهی است:

    قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُوني‏ يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحيمٌ (آل عمران/31)
    بگو اگر خدا را دوست مى ‏داريد از من پيروى كنيد تا او نيز شما را دوست بدارد و گناهانتان را بيامرزد، كه آمرزنده و مهربان است.

    ادامه مطلب در پست بعد...

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۹/۲۲ در ساعت ۱۲:۴۸
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    2




    یکی از دستورات مهم الهی ترک رباست و آیات و روایات فراوانی هم در مذمت آن وارد شده است
    به عنوان نمونه:

    يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ذَرُوا ما بَقِيَ مِنَ الرِّبا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ ، فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ إِنْ تُبْتُمْ فَلَكُمْ رُؤُسُ أَمْوالِكُمْ لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُون‏ (بقره/278و279)

    اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد! از (مخالفت فرمان) خدا به پرهيزيد، و آنچه از (مطالبات) ربا باقى مانده، رها كنيد، اگر ايمان داريد! اگر (چنين) نمى‏ كنيد، بدانيد خدا و رسولش، با شما پيكار خواهند كرد! و اگر توبه كنيد، سرمايه ‏هاى شما، از آن شماست [اصل سرمايه، بدون سود]، نه ستم مى كنيد، و نه بر شما ستم وارد مى ‏شود.

    آيه فوق هم با ايمان به خدا شروع شده و هم با ايمان ختم شده است و در واقع تاكيدى است بر اين معنى كه رباخوارى با روح ايمان سازگار نيست، بنا بر اين هنگامى ايمان براى آنها حاصل مى‏شود كه تقوا را پيشه كنند و باقى مانده ربا يعنى مطالباتى كه در اين زمينه دارند رها سازند.

    در آيه بعد لحن سخن را تغيير داده و پس از اندرزهايى كه در آيات قبل داده، با شدت با رباخواران برخورد كرده، هشدار مى‏دهد كه اگر به كار خود هم چنان ادامه دهند و در برابر حق و عدالت تسليم نشوند، پيامبر اسلام (ص) ناچار است با توسل به جنگ جلو آنها را بگيرد، مى‏ فرمايد: اگر چنين نمى‏كنيد بدانيد با جنگ، با خدا و رسول او روبرو خواهيد بود (فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ).

    اين همان جنگى است كه طبق قانون «فَقاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي حَتَّى تَفِي‏ءَ إِلى‏ أَمْرِ اللَّهِ» (حجرات/9) (با گروهى كه متجاوز است پيكار كنيد تا به فرمان خدا گردن نهد) انجام مى‏ گيرد.

    "فاذنوا" از ماده "اذن" هر گاه با "لام" متعدى شود به معنى اجازه دادن است و هر گاه با "باء" متعدى گردد به معنى علم و آگاهى است، بنا بر اين "فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ" مفهومش اين است «آگاه باشيد كه خدا و رسولش با شما رباخواران، پيكار خواهد كرد» و در واقع اعلان جنگ از سوى خدا و رسول به اين گروه خيره ‏سر است. از این آيه استفاده می شود كه حكومت اسلامى مى‏تواند با توسل به زور جلو رباخوارى را بگيرد.

    سپس مى ‏افزايد: و اگر توبه كنيد سرمايه‏هاى شما از آن شما است نه ستم مى‏كنيد، و نه ستم بر شما مى‏شود (وَ إِنْ تُبْتُمْ فَلَكُمْ رُؤُسُ أَمْوالِكُمْ لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُونَ).

    قال عليّ عليه السّلام: لعن رسول اللَّه الرّبا و آكله و موكله و بايعه و مشتريه و كاتبه و شاهديه (الفقيه/ج 3/ص 274)
    على (ع) فرمود: رسول خدا (ص) ربا و رباخوار و خوراننده و فروشنده و خريدار و نويسنده و دو شاهد آن را لعنت كرده است‏

    عن النبيّ صلّى اللَّه عليه و آله: و من أكل الرّبا ملأ اللَّه عزّ و جلّ بطنه من نار جهنّم بقدر ما أكل ... (بحار/ج76/ص364)
    از پيامبر (ص) نقل شده است: هر كه ربا بخورد، خداوند شكم او را به همان اندازه كه ربا خورده است از آتش دوزخ پر مى‏ كند.


    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۹/۲۲ در ساعت ۱۲:۵۴
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    451
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    خدا داند.
    صلوات خيلي بركت و خاصيت دارد اما بخشش ربا خوار دور از ذهن است.
    خدايا ما را ببخش و بپذير


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    54
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    10 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    50
    آپلود
    0
    گالری
    0



    متاسفانه نام کتابی که این مطلب رو خوندم یادم نیست


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    جمع بندی




    پرسش:
    در یکی از کتابهایی که در مورد فواید صلوات نوشته شده خواندم که فردی که یک عمر کارش رباخواری بود بعد از فوتش به خاطر اینکه روزی سه صلوات می فرستاده مورد رحمت خدا قرار گرفت! آیا این گونه روایات حقیقت دارند؟ اینکه چنین فردی آدم های زیادی رو به خاک سیاه نشونده بوده فقط به خاطر ذکر صلوات مورد بخشش خدا قرار بگیرد؟ حق الناس چه می شود؟


    پاسخ:

    بنده در منابع روایی جستجو کردم اما مطلب شما را نیافتم. ذکر یک مطلب در یک کتاب، دلیل بر روایت بودن آن مطلب نیست و نمی توان نام روایت بر آن نهاد. در هر صورت توضیحاتی مرتبط با مطلب شما عرض می کنم، ان شاء الله مفید باشد:


    در مورد فضیلت صلوات روایات متعددی وارد شده است؛به عنوان نمونه:
    رسول خدا (صلّى اللَّه عليه و آله) فرمود: «بخيل كسى است كه چون به نزد او ياد شوم بر من صلوات نفرستد».
    رسول خدا (صلّى اللَّه عليه و آله) فرمود: «برترين آدميان به روز قيامت نسبت به من، كسانى خواهند بود كه صلوات بيشترى بر من فرستاده باشند».
    رسول خدا (صلّى اللَّه عليه و آله) فرمود: «اگر كسى يك بار بر من صلوات فرستد، خداوند ده بار بر او رحمت مى ‏آورد».
    از ابى عبد اللَّه (علیه السلام) روايت شده كه رسول خدا (صلّى اللَّه عليه و آله) فرمود: «اگر كسى بر من صلوات فرستد، خداوند و فرشتگانش بر او درود مى ‏فرستند».
    رسول خدا (صلّى اللَّه عليه و آله) فرمود: «اگر كسى يك بار بر من صلوات بفرستد، خداوند ده بار بر او رحمت مى ‏آورد و ده گناه را براى او مى ‏آمرزد و ده درجه او را بلندى مى‏ بخشد».(1)

    این مطلب روشن است که کثرت ذکر صلوات بر پیامبر اکرم (صلوات الله علیه)، تنها به معنای ذکر لفظی و لقلقه زبان نیست؛ کثرت یاد حضرت به واسطه صلوات، نشان از یک ارتباط قلبی و محبت درونی مستمر صلوات فرستنده با رسول خدا دارد و همین ارتباط است که او را به اطاعت و پیروی دستورات پیامبر فرا می خواند.

    فلذا خدای تعالی هم به چنین سلام و صلواتی دستور داده است:
    «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْليماً»؛ خدا و فرشتگانش بر پيامبر درود مى ‏فرستد اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد، بر او درود فرستيد و سلام گوييد و كاملًا تسليم (فرمان او) باشيد.(2)

    و البته این مطلب هم روشن است که کسی که از محبت خدا و رسولش دم می زند، نشانه صدقی دارد و آن تبعیت از خدا و رسول و عمل به دستورات الهی است: «قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُوني‏ يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحيمٌ»؛ بگو اگر خدا را دوست مى ‏داريد از من پيروى كنيد تا او نيز شما را دوست بدارد و گناهانتان را بيامرزد، كه آمرزنده و مهربان است.(3)

    و اما درباره ربا:
    یکی از دستورات مهم الهی ترک رباست و آیات و روایات فراوانی هم در مذمت آن وارد شده است؛ به عنوان نمونه:

    «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ذَرُوا ما بَقِيَ مِنَ الرِّبا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ ، فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ إِنْ تُبْتُمْ فَلَكُمْ رُؤُسُ أَمْوالِكُمْ لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُون‏»؛ اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد! از (مخالفت فرمان) خدا به پرهيزيد، و آنچه از (مطالبات) ربا باقى مانده، رها كنيد، اگر ايمان داريد! اگر (چنين) نمى‏ كنيد، بدانيد خدا و رسولش، با شما پيكار خواهند كرد! و اگر توبه كنيد، سرمايه ‏هاى شما، از آن شماست [اصل سرمايه، بدون سود]، نه ستم مى كنيد، و نه بر شما ستم وارد مى ‏شود.(4)

    آيه فوق هم با ايمان به خدا شروع شده و هم با ايمان ختم شده است و در واقع تاكيدى است بر اين معنى كه رباخوارى با روح ايمان سازگار نيست، بنا بر اين هنگامى ايمان براى آنها حاصل مى‏ شود كه تقوا را پيشه كنند و باقى مانده ربا يعنى مطالباتى كه در اين زمينه دارند رها سازند.

    در آيه بعد لحن سخن را تغيير داده و پس از اندرزهايى كه در آيات قبل داده، با شدت با رباخواران برخورد كرده، هشدار مى‏دهد كه اگر به كار خود هم چنان ادامه دهند و در برابر حق و عدالت تسليم نشوند، پيامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) ناچار است با توسل به جنگ جلو آنها را بگيرد، مى‏ فرمايد: اگر چنين نمى‏ كنيد بدانيد با جنگ، با خدا و رسول او روبرو خواهيد بود "فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ".

    اين همان جنگى است كه طبق قانون «فَقاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي حَتَّى تَفِي‏ءَ إِلى‏ أَمْرِ اللَّهِ»؛ با گروهى كه متجاوز است پيكار كنيد تا به فرمان خدا گردن نهد.(5) انجام مى‏ گيرد.

    "فاذنوا" از ماده "اذن" هر گاه با "لام" متعدى شود به معنى اجازه دادن است و هر گاه با "باء" متعدى گردد به معنى علم و آگاهى است، بنا بر اين "فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ" مفهومش اين است «آگاه باشيد كه خدا و رسولش با شما رباخواران، پيكار خواهد كرد» و در واقع اعلان جنگ از سوى خدا و رسول به اين گروه خيره ‏سر است. از این آيه استفاده می شود كه حكومت اسلامى مى‏تواند با توسل به زور جلو رباخوارى را بگيرد.

    سپس مى ‏افزايد: و اگر توبه كنيد سرمايه‏ هاى شما از آن شما است نه ستم مى‏ كنيد، و نه ستم بر شما مى‏ شود "وَ إِنْ تُبْتُمْ فَلَكُمْ رُؤُسُ أَمْوالِكُمْ لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُونَ".

    قال عليّ (عليه السّلام): «لعن رسول اللَّه الرّبا و آكله و موكله و بايعه و مشتريه و كاتبه و شاهديه»؛على (علیه السلام) فرمود: رسول خدا (صلی الله علیه و آله) ربا و رباخوار و خوراننده و فروشنده و خريدار و نويسنده و دو شاهد آن را لعنت كرده است‏.(6)
    عن النبيّ (صلّى اللَّه عليه و آله): «و من أكل الرّبا ملأ اللَّه عزّ و جلّ بطنه من نار جهنّم بقدر ما أكل ...»؛ از پيامبر (صلی الله علیه و آله) نقل شده است: هر كه ربا بخورد، خداوند شكم او را به همان اندازه كه ربا خورده است از آتش دوزخ پر مى‏ كند.(7)


    ________
    (1) پيام پيامبر/ص568 .
    (2) احزاب/ 56.
    (3) آل عمران/ 31.
    (4) بقره/ 278و279.
    (5) حجرات/ 9.
    (6) الفقيه/ج 3/ص 274.
    (7) بحار/ج76/ص364.


    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۱۰/۰۶ در ساعت ۰۹:۰۸ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  9. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود