جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: داستان اصحاب کهف جواز ساختن بنا بر قبور را نمی دهد

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    26
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    داستان اصحاب کهف جواز ساختن بنا بر قبور را نمی دهد




    خداوند متعال در قضیه اصحاب كهف مى فرماید: {وَكَذلِكَ أَعْثَرْنا عَلَیهِمْ لِیعْلَمُوا أَنَّ وَعْدَ اللّهِ حَقُّ وَأَنَّ السّاعَةَ لا رَیبَ فیها إِذْ یتَنازَعُونَ بَینَهُمْ أَمْرَهُمْ فَقالُوا ابْنُوا عَلَیهِمْ بُنْیانًا رَبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ قالَ الَّذینَ غَلَبُوا عَلى أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَیهِمْ مَسْجِدًا; (کهف 21)
    خداوند متعال در این آیه به چگونگى اطلاع مردم از آنان اشاره كرده است. آنان در طریقه تكریم اصحاب كهف اختلاف داشتند; برخى معتقد بودند كه بر روى آنان ساختمانى ساخته شود یا دیوارى دور آنان كشیده شود. ولى غالباً پیشنهاد دادند كه در كنار آنان مسجدى ساخته شود.

    چند مطلب در این زمینه است که جوابش را نمی دانم

    1)اولا این حدیث شریف از منابع معتبر شیعه و سنی
    «لَعَنَ اللَّهُ الْیهُودَ وَالنَّصَارَى اتَّخَذُوا قُبُورَ أَنْبِیائِهِمْ مَسَاجِدَ»
    ((بخاری و مسلم) وسائل الشیعه ج3ص235 و الانتصار ج5 ص 21 و من لایحضره،بحار الانوار و..)

    2)این آیه شریفه از قرآن
    2«وَأَنَّ الْمَسَاجِدَ لِلَّهِ فَلَا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَدًا = و مساجد ویژه خداست پس هیچ كس را(در آن محل) با خدا مخوانید»(جن:18) این آیه هم ثابت می کند که ساختن مسجد به این منظور که تعظیمی باشد برای غیر خدا شرک محض است چنانکه در آیۀ 20 همین سوره(جن) به آن اشاره شده

    3)این شبهه؟
    چون خدا مسجد ساختن را مردود نگفته پس نتیجه میگیریم که برقبور مسجد بسازیم!!!!!
    اولاً: خداوند کار گروه اول را نیز رد نکرده بلکه نظر آنان را در ابتدا نقل کرده و از قول آنان گفته «پروردگارشان به آنها آگاهتر است))

    4)سیره پیامبردر زمینه ساختن بنا بر قبور
    گذشته از این پیامبر اکرم -صلى الله علیه وآله وسلم- و علی -علیه السلام- نیز این آیه را می ‌دانستند، ولی چرا چیزی که گفتی از آیه استنباط نکردند و مطابق میل تو عمل نفرمودند و براى کسی ضریح و بارگاه نساختند و مردم را به ساختن گنبد و مقبره و ضریح امر نفرمودند، حتی برخی از بزرگان اسلام را مخفیانه به خاک سپردند تا مبادا قبرشان مزار شود، همچنین از تعمیر و تزیین قبور نهی می فرموده اند؟ آیا مقام حضرت حمزه سید الشهداء، که در رکاب پیامبر -صلى الله علیه وآله وسلم- شهید شد از سید نصرالدین تهرانی کمتر بود که پیامبر -صلى الله علیه وآله وسلم- برای آن بزرگوار مزار نساخت؟!


    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث کلامي

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۰۹/۲۲ در ساعت ۱۴:۲۱


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط راه مستقیم نمایش پست
    .

    چند مطلب در این زمینه است که جوابش را نمی دانم

    1)اولا این حدیث شریف از منابع معتبر شیعه و سنی
    «لَعَنَ اللَّهُ الْیهُودَ وَالنَّصَارَى اتَّخَذُوا قُبُورَ أَنْبِیائِهِمْ مَسَاجِدَ»
    ((بخاری و مسلم) وسائل الشیعه ج3ص235 و الانتصار ج5 ص 21 و من لایحضره،بحار الانوار و..)


    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث کلامي


    در پاسخ اين پرسش نيز بايد به چند نكته بپردازيم:

    ‏ الف - افرادى كه در سند اين حديث آمده‏اند ، يا ضعيف هستند و يا مجهول؛ مثلاً «عبدالوارث» نزد علماى رجال اهل سنت مردود است ، چون قَدَرى مسلك بوده‏است . و «ابو صالح» مردّد بين ضعاف و ثقات است و «عبداللّه بن عثمان» منكر الحديث و ابن بهمان ، شناخته شده نيست . پس حديث از نظر سند مشكل دارد.

    ‏ ب - حديث هيچ دلالتى بر حرمت نمازگزارى و دعا كردن در جوار قبور ندارد؛ زيرا اشاره به روايت كنيسه حبشه دارد كه به هنگام مرگ فردى از صالحان خود ، مسجدى بر روى قبرش بنا مى‏كردند و عكس هايى روى آن مى‏گذاشتند و به سوى آن عكس ها و قبر سجده مى‏كردند و اين معنا ارتباطى به خواندن نماز براى خداوند و رو به كعبه ايستادن در كنار قبور صالحان ندارد.
    ‏ * قرطبى مى‏گويد : «اِنَّما صوَّر اوائلهم الصور ليتأنسوا بها ويتذكّروا أفعالهم الصالحة فيجتهدون كإجتهادهم ويعبدون عند قبورهم ثمّ خلَّفهم قوم جهلوا مرادهم و وسوس لهم الشيطان: إن اسلافهم كانوا يعبدون هذه الصور ويعظّمونها فحذّر النبي عن مثل ذلك» .

    ‏ * « نياكان آنان عكس‏هايى از مردگان خود ترسيم كردند تا به آن اُنس گيرند و به ياد افراد صالحشان باشند و همچون آنان جديت و تلاش كنند و در كنار قبرشان به عبادت خدا بپردازند . ولى بازماندگان آنها به اهداف و مقاصد نياكان خود جاهل بودند و شيطان هم وسوسه كرده ، به آنان چنين القا كرد كه نياكان شما اين عكس‏ها را مى پرستيدند و آن را تعظيم مى‏كردند ، پس پيامبر ( ص ) مردم را از اين انحراف بر حذر داشت .» بنابراين ، هيچ دلالتى بر حرمت دعا و زيارت كنار قبور انبيا و صلحا ندارد.

    ‏ * بيضاوى مى‏گويد : «لمّاكانت اليهودوالنصارى يسجدون لقبور الأنبياء تعظيما لشأنهم ويجعلونها قبلة يتوجّهون في الصلاة نحوها واتخذوها اوثاناً ، لعنهم النبيّ( ص ) ...»

    ‏ * « چون يهود و نصارى بر قبور انبيا سجده مى‏كردند و آن را قبله - و جهت - نماز قرار مى‏دادند و همانند بت با آن رفتار مى‏كردند ، مورد لعن پيامبر ( ص ) قرار گرفتند.

    ‏ و اين معنا هم هيچ ارتباطى با زيارت قبر پيامبر ( ص ) و ائمه طاهرين و صلحا و نماز خواندن براى خداوند - در آنجا - ندارد.
    ‏ ج - بسيارى از علماى اهل سنت فتوى به جواز نماز خواندن در مقبره‏ها داده‏اند؛ از جمله آنها مالك بن انس است:

    ‏ - «كان مالك لا يرى بأساً بالصلاة في المقابر و هو اذا صلّى في المقبرة كانت القبور بين يديه وخلفه و عن يمينه وشماله»

    ‏ - و قال مالك لا بأس بالصلاة في المقابر و قال بلغني إن بعض اصحاب النبي كانوا يصلّون في المقبرة» . المدونة الكبرى‏

    ‏ مالك مى‏گويد : نماز خواندن در قبرستان اشكال ندارد و چنين مى‏پنداشت كه اگر در اطراف نمازگزار قبرهايى باشد باز هم مشكلى به نظر نمى‏رسد.

    ‏ - عبدالغنى نابلسى مى‏گويد : «اذا كان موضع القبور مسجداً أو على طريق ، أو كان هناك أحد جالساً ، أو أن قبر وليّ من اولياءاللّه أو عالم من المحقّقين ، تعظيماً لروحه المشرفة ، على تراب جسده اعلاماً للناس اِنّه وليّ ليتبركوا به ، و يدعوااللّه عنده فيستجاب لهم ، فهو أمر جائز ، لا مانع منه» . الحديقة النديه

    ‏ « اگر قبرى مسجد شود يا در راه واقع شود... و يا قبر يكى از اولياءاللّه باشد ، و يا عالمى از محققين براى تعظيم روان تابناك او براى اعلام و آگاهى دادن به اينكه او يكى از اولياء اللّه است تا مردم به او تبرك جويند و در كنار آرامگاهش او دعا كنند و مستجاب شود . البته اين كار جايز است و منعى ندارد .»




  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط راه مستقیم نمایش پست


    3)این شبهه؟
    چون خدا مسجد ساختن را مردود نگفته پس نتیجه میگیریم که برقبور مسجد بسازیم!!!!!
    اولاً: خداوند کار گروه اول را نیز رد نکرده بلکه نظر آنان را در ابتدا نقل کرده و از قول آنان گفته «پروردگارشان به آنها آگاهتر است))



    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث کلامي

    به چند دليل پاسخ اين پرسش منفى است و منعى ندارد:

    ‏ الف دليلى بر حرمت ، جز روايت ابى الهياج نيست‏ ( صحيح مسلم ). و نيز اين روايت از نظر سند مورد اشكال است؛ زيرا وكيع و حبيب‏بن ابى‏ثابت از راويان سند اين حديث هستند و هر دو از نظر اهل سنت مورد بحث مى‏باشند.

    ‏ ب - در دلالت حديث نيز جاى بحث و گفتگو وجود دارد؛ چون «وَ لا قَبراً الاّ سوّيته» به معناى تخريب بناى قبور نيست بلكه به معناى مسطح كردن آن در مقابل تسنيم؛ يعنى بلند كردن قبر و بالا آوردن؛ آن همانند كوهان شتر است.

    ‏ قسطلانى مى‏گويد : «السنة في القبر تسطيحه و انَّه لا يجوز ترك هذه السنّة لمجرّد انّها صارت شعاراً للروافض وانّه لا منافات بين التسطيح و حديث ابى هياج : لأنّه لم يُرَد تسويته بالأرض و انّما أراد تسطيحه جمعاً بين الأخبار ...» ( ارشاد السارى )

    ‏ « سنت پيامبر ( ص ) همان مسطح كردن قبر است و اين سنت - چون شعار پيروان مذهب شيعه گرديده - جايز نيست رها شود و هيچ منافاتى ميان مسطح كردن قبر و روايت أبى الهياج نيست؛ زيرا كه منظور روايت صاف كردن قبر و برابر كردن آن بازمين نيست . بلكه مراد مسطح كردن در مقابل تسنيم است ، و اين معنا را از جمع ميان روايات به دست مى‏آوريم.

    ‏ ج - روش مسلمانان اين بوده كه روى قبرها بنا مى‏ساختند:

    ‏ 1 - بناى حجره شريف نبوى.
    ‏ 2 - قبور ائمه بقيع كه در سال 1345 ه' ق به دست وهابيان تخريب گرديد.
    ‏ 3 - قبر ابراهيم فرزند رسول‏اللّه ( ص ) در خانه محمدبن زيدبن على بود و به دست وهابيان تخريب گرديد.
    ‏ 4 - بناى مسجد ، روى قبر حمزه( ع ) . در اوايل قرن دوم هجرى و به دست وهابيان تخريب گرديد.
    ‏ 5 - بناى قبر سعد بن معاذ - اين قبر در منزل ابن افلح بود و در زمان عمربن عبدالعزيز بر روى آن گنبد ساختند . ( وفاء الوفا )
    ‏ 6 - بنا بر روى قبر باهلى (سال 275 ه' .) در بصره . (سير اعلام النبلاء )
    ‏ 7 - بنا بر روى قبر امير مؤمنان حضرت على‏بن ابى طالب ( ع ) در قرن دوم . موسوعة العتبات 6 ، 97.
    ‏ 8 - بنا بر روى قبر سلمان فارسى . ( تاريخ بغداد )
    ‏ 9 - بنا بر روى قبر ابوعوانه (سال 316 ه' .) . سير اعلام النبلاء

    ‏ خلاصه ، سيره مسلمين؛ چه شيعه و چه سنى بر اين بوده است كه بر قبور بزرگان دين حرم و بارگاه بسازند و اين سيره در تمام بلاد اسلامى همچنان ادامه دارد . قبور ائمه اطهار ( ع ) در نجف و كربلا و كاظمين و سامرا و مشهد و قبور بزرگان اهل سنت؛ ابو حنيفه و عبدالقادر در بغداد و بخارى در سمرقند و . . . شاهد بر مدّعى است ، تنها وهابيان هستند كه در حجاز با اين سيره مسلمين به مخالفت برخاسته‏اند.




  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    974
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 6 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام بر جناب پاسخگوی مباحث کلامی
    آورده اید که " قبور ائمه بقيع كه در سال 1345 ه' ق به دست وهابيان تخريب گرديد. "
    آیا با این عمل وهابیان بر اعتقاد شیعیان خللی وارد آمده است؟ ما با مرده امامان چه کار می توانیم داشته باشیم؟ مهم آموزه های آنهاست که به آنها عمل کنیم و گرنه با این بارگاه سازی بیم آن است که مردم این اماکن را با بانکهای کارگشایی عوضی بگیرند همچنانکه گرفته اند و پیامها و آموزه های امامان را از یاد ببرند همچنانکه از یاد برده اند و اگر از یک نفر شیعه بپرسید که امامان چه گفته اند پاسخ می دهند که فرموده اند نماز بخوانیم و روزه بگیریم. شما از یک نفر شیعه بپرسید که نام امام هشتم چیست؟ اکثریت پاسخ می دهند امام رضا و وقتی بگویید که رضا از القاب آن حضرت است متعجب می شوند. اینان امامان را نه به عنوان الگو و سرمشق بلکه بیشتر به عنوان شفیع و حلال مشکلات مادی می دانند.
    ویرایش توسط Lachini : ۱۳۸۹/۰۹/۲۲ در ساعت ۲۲:۳۲

  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    1,826
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    15 روز 14 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    22
    آپلود
    15
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط لاچینی نمایش پست
    سلام بر جناب پاسخگوی مباحث کلامی
    آورده اید که " قبور ائمه بقيع كه در سال 1345 ه' ق به دست وهابيان تخريب گرديد. "
    آیا با این عمل وهابیان بر اعتقاد شیعیان خللی وارد آمده است؟ ما با مرده امامان چه کار می توانیم داشته باشیم؟ مهم آموزه های آنهاست که به آنها عمل کنیم و گرنه با این بارگاه سازی بیم آن است که مردم این اماکن را با بانکهای کارگشایی عوضی بگیرند همچنانکه گرفته اند و پیامها و آموزه های امامان را از یاد ببرند همچنانکه از یاد برده اند و اگر از یک نفر شیعه بپرسید که امامان چه گفته اند پاسخ می دهند که فرموده اند نماز بخوانیم و روزه بگیریم. شما از یک نفر شیعه بپرسید که نام امام هشتم چیست؟ اکثریت پاسخ می دهند امام رضا و وقتی بگویید که رضا از القاب آن حضرت است متعجب می شوند. اینان امامان را نه به عنوان الگو و سرمشق بلکه بیشتر به عنوان شفیع و حلال مشکلات مادی می دانند.
    با عرض سلام و ادب خدمت دوست گرامی
    هر باطنی را صورتی است و صورت اسلام , محمد (ص) و ال محمد (ص) میباشند.
    اولا امامان بزگوار هم حیاتشان نعمتی بود برای جهانیان هم جسم مبارکشان پس از مرگ.
    فرموده ی شما درست مهم سیرت عملیشان و اموزه های این بزرگواران است, اما اگر اسلامی هست و مسلمانی , به سایه ی این بزرگواران است.
    عنایات این سروران در زمان زندگیشان که بیشمار است اما ایا این عنایات پس از مرگ قابل انکار است؟
    برای حفظ شدن باطن رسیدگی به ظواهر باید انجام بگیرد.همین حرم متبرک این سروران نبود ایا شفیع و مامنی برای توبه کاران و بیماران و ... جز حریم پاک خداوند پیدا میشد؟
    چه بسیار دلشکستگان و نا امیدانی که با توسل به این امامان و زیارت بقیع متبرک امید دوچندان برای زندگی می گیرند.و در کل حرم امامان بزرگوار محیطی برای تزکیه و پاک سازی نفس و هر چند کوتاه ورود به حالت عرفانی میباشد.
    Bu dünyanın gidişine
    Bir çare bulsam ...
    Güneş olsam her karanlık
    Yüreğe doğsam



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    26
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام به شما استاد عزیز
    بنده در سوال مطرح کردم سیره پیامبر این نبوده که بر روی قبور بارگاه بساد اما شما سیره مسلمانان را در پیش گرفتید و جواب دادید ؟سیره مسلمانان که حجت نیست
    آیا سیره پیامبر این گرنه بوده است؟
    ویرایش توسط راه مستقیم : ۱۳۸۹/۰۹/۲۳ در ساعت ۱۱:۴۴



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    10,035
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    17 روز 15 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط راه مستقیم نمایش پست
    آیا سیره پیامبر این گرنه بوده است؟
    پس از اين كه پيكر عثمان بن مظعون دفن گرديد، رسول خدا ـ ص ـ با دست مباركش قطعه سنگي را بعنوان نشانه و علامت بر قبر وي نصب و با اين عمل خويش نيز همانند گفتارش ياد او را زنده و قبر او را براي هميشه مشخص فرمود.
    ابن عبدالبر مي گويد: «و اعلم النّبي ص ـ قبره بحجر و كان يزوره». 1 رسول خدا قبر عثمان را با قطعه سنگي مشخص فرمود و هميشه اين قبر را زيارت مي نمود. و هم او از عبيدالله بن رافع چنين نقل مي كند: «فوضع رسول اللّه حجراً عند رأسه و قال هذا فرطنا». 2 همين جمله را ابن سعد در طبقات هم نقل نموده است.3
    عملكرد آن حضرت در مراسم تدفين وي و نصب نمودن سنگ قبر بر روي قبر او تا علامتي بر آن قبر باشد و آيندگان آن را بشناسند و نسبت به صاحبش عرض ادب و احترام نمايند و خاطره او را بعنوان سرمشق زنده بدارند.

    مسلمانان هم بر این اساس و به پیروی از این سنت، از قرنهای اوّل اسلام برای حفظ یاد و آثار بزرگان دین و شخصیتهای مذهبی بر حفظ قبور آنان همت گماشتند و با این درک و بینش که رسول خدا همانگونه که در موضوع خسوف آفتاب در روز وفات ابراهیم، آنگاه که موجب تفکر بیاساس در میان بعضی از مسلمانان گردید، ایستاد و با ایراد خطبهای از نفوذ بدآموزیهای فکری عقیدتی جلوگیری نمود ولیکن در جهت حفظ آثار و قبور عملاً مسلمانان را بر این امر هدایت و راهنمایی فرمود.

    1 ـ استيعاب، ج 3، ص 85.
    2 ـ همان.
    3 ـ طبقات، ج 3، ق 1، ص 289.
    ویرایش توسط مجیب : ۱۳۸۹/۰۹/۲۶ در ساعت ۲۰:۰۸


    یَا إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلاَیَ وَ رَبِّی صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِکَ فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِکَ



    اگه مي خواي اهل آسمون بهت رحم كنن به اهل زمين رحم كن


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جناب لاچيني برادر محترم با سلام

    اگر خاطر شريف باشد بنده به اتفاق شما در يكي از تاپيكها بحثي داشتيم در رابطه با اين مطلب كه انسان علاوه بر جسم خاكي اش روح قدسي دارد كه به هيچ وجه نخواهد مرد و تا ابد زنده است ؛ شما بر چه اساس و معياري امام را مرده مي پنداريد ؟ اگر چه ما از ديدار جسم خاكي ائمه (عليهم السلام) هم اكنون محروميم اما روح ملكوتي و قدسي اين بزرگواران هميشه ناظر بر اعمال است و يقينا اين بزرگواران حي و ناظر اند ، مائيم كه مرديم و از مردن خود بي خبريم . « الناس نيام اذا مات انتبهوا »

    جسم خاكي ائمه اطهار عليهم السلام حامل روح ملكوتي و عظيم بوده اند ، اگر روح ائمه شريف است جسم ايشان نيز شريف خواهد بود . فلذا جسم و تن انسان شريف است و بايستي با دفن و كفن و نماز كيت همراه باشد بي احترامي به جسم مرده فرد مسلمان حرام است و كسي حق بي احترامي ندارد دليلش مشخص است زيرا اين جسم مدت هاي مديد حامل روح شريف انساني بود فلذا از شرافت خاصي برخوردار است .

    اگر چه آموزه هاي اولياء الهي بسيار مهم است و هر مسلماي موظف به تبعيت محض از آموزه هاي ائمه بزرگوار هست اما احترام به قبر شريف اين بزرگواران نيز جزو آموزه هاي ايشان است و عدم توجه به اين آموزه خطايي است بزرگ .




  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جمع بندي :

    پرسش:

    این حدیث شریف از منابع معتبر شیعه و سنی نقل شده است
    «لَعَنَ اللَّهُ الْیهُودَ وَالنَّصَارَى اتَّخَذُوا قُبُورَ أَنْبِیائِهِمْ مَسَاجِدَ»
    ((بخاری و مسلم) وسائل الشیعه ج3ص235 و الانتصار ج5 ص 21 و من لایحضره،بحار الانوار و..)
    طبق اين روايت كه شيعيان به زيارت قبور رفته و دعا مي كنند بر خلاف سنت پيامبر است ؟

    پاسخ:

    در پاسخ اين پرسش نيز بايد به چند نكته بپردازيم:

    ‏ الف - افرادى كه در سند اين حديث آمده‏اند ، يا ضعيف هستند و يا مجهول؛ مثلاً «عبدالوارث» نزد علماى رجال اهل سنت مردود است ، چون قَدَرى مسلك بوده‏است . و «ابو صالح» مردّد بين ضعاف و ثقات است و «عبداللّه بن عثمان» منكر الحديث و ابن بهمان ، شناخته شده نيست . پس حديث از نظر سند مشكل دارد.

    ‏ ب - حديث هيچ دلالتى بر حرمت نمازگزارى و دعا كردن در جوار قبور ندارد؛ زيرا اشاره به روايت كنيسه حبشه دارد كه به هنگام مرگ فردى از صالحان خود ، مسجدى بر روى قبرش بنا مى‏كردند و عكس هايى روى آن مى‏گذاشتند و به سوى آن عكس ها و قبر سجده مى‏كردند و اين معنا ارتباطى به خواندن نماز براى خداوند و رو به كعبه ايستادن در كنار قبور صالحان ندارد.
    ‏ * قرطبى مى‏گويد : «اِنَّما صوَّر اوائلهم الصور ليتأنسوا بها ويتذكّروا أفعالهم الصالحة فيجتهدون كإجتهادهم ويعبدون عند قبورهم ثمّ خلَّفهم قوم جهلوا مرادهم و وسوس لهم الشيطان: إن اسلافهم كانوا يعبدون هذه الصور ويعظّمونها فحذّر النبي عن مثل ذلك» .

    ‏ * « نياكان آنان عكس‏هايى از مردگان خود ترسيم كردند تا به آن اُنس گيرند و به ياد افراد صالحشان باشند و همچون آنان جديت و تلاش كنند و در كنار قبرشان به عبادت خدا بپردازند . ولى بازماندگان آنها به اهداف و مقاصد نياكان خود جاهل بودند و شيطان هم وسوسه كرده ، به آنان چنين القا كرد كه نياكان شما اين عكس‏ها را مى پرستيدند و آن را تعظيم مى‏كردند ، پس پيامبر ( ص ) مردم را از اين انحراف بر حذر داشت .»
    بنابراين ، هيچ دلالتى بر حرمت دعا و زيارت كنار قبور انبيا و صلحا ندارد.

    ‏ ج - بسيارى از علماى اهل سنت فتوى به جواز نماز خواندن در مقبره‏ها داده‏اند؛ از جمله آنها مالك بن انس است:

    ‏ - «كان مالك لا يرى بأساً بالصلاة في المقابر و هو اذا صلّى في المقبرة كانت القبور بين يديه وخلفه و عن يمينه وشماله»
    ‏ - و قال مالك لا بأس بالصلاة في المقابر و قال بلغني إن بعض اصحاب النبي كانوا يصلّون في المقبرة» . (1‏)

    ‏ مالك مى‏گويد : نماز خواندن در قبرستان اشكال ندارد و چنين مى‏پنداشت كه اگر در اطراف نمازگزار قبرهايى باشد باز هم مشكلى به نظر نمى‏رسد.

    ‏ - عبدالغنى نابلسى مى‏گويد : «اذا كان موضع القبور مسجداً أو على طريق ، أو كان هناك أحد جالساً ، أو أن قبر وليّ من اولياءاللّه أو عالم من المحقّقين ، تعظيماً لروحه المشرفة ، على تراب جسده اعلاماً للناس اِنّه وليّ ليتبركوا به ، و يدعوااللّه عنده فيستجاب لهم ، فهو أمر جائز ، لا مانع منه» . (2)

    ‏ « اگر قبرى مسجد شود يا در راه واقع شود... و يا قبر يكى از اولياءاللّه باشد ، و يا عالمى از محققين براى تعظيم روان تابناك او براى اعلام و آگاهى دادن به اينكه او يكى از اولياء اللّه است تا مردم به او تبرك جويند و در كنار آرامگاهش او دعا كنند و مستجاب شود . البته اين كار جايز است و منعى ندارد .»






    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 3 : ۱۳۹۰/۱۰/۱۳ در ساعت ۱۶:۴۳
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی مباحث كلامي


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پرسش:

    شيعيان مي گويند :
    چون خدا مسجد ساختن را مردود نگفته پس نتیجه میگیریم که برقبور مسجد بسازیم!!!!!
    در پاسخ گفته مي شود :
    خداوند کار گروه اول را نیز رد نکرده بلکه نظر آنان را در ابتدا نقل کرده و از قول آنان گفته «پروردگارشان به آنها آگاهتر است»
    سوال اين است كه اگر ضريح بارگاه ساختن بر قبور خوب است چرا پيامبر براى کسی ضریح و بارگاه نساختند و مردم را به ساختن گنبد و مقبره و ضریح امر نفرمودند، حتی برخی از بزرگان اسلام را مخفیانه به خاک سپردند تا مبادا قبرشان مزار شود، همچنین از تعمیرaو تزیین قبور نهی می فرموده اند؟ آیا مقام حضرت حمزه سید الشهداء، که در رکاب پیامبر -صلى الله علیه وآله وسلم- شهید شد از سید نصرالدین تهرانی کمتر بود که پیامبر -صلى الله علیه وآله وسلم- برای آن بزرگوار مزار نساخت؟!

    پاسخ:

    حديثي كه اهل تسنن بدان احتجاج مي كنند روايت ابي الهياج است ؛ در ابتدا متن و ترجمه روايت ذكر و در ادامه نقد مي شود :
    حدّثنا يحيى بن يحيى وأبو بكر بن أبي شيبة وزهير بن حرب ، قال يحيى: أخبرنا وقال الآخران: حدّثنا وكيع ، عن سفيان ، عن حبيب ابن أبي ثابت ، عن أبي وائل ، عن أبي الهيّاج الأسدي ، قال: قال لي علي(عليه السلام) : ألا أبعثك على ما بعثني عليه رسول الله(صلى الله عليه وآله) لا تدَع تمثالا إلاّ طمسته ، ولا قبراً مشرفاً إلاّ سوّيته»{3}

    ابو هياج اسدي مي گويد : امير مومنان به من فرمودند : آيا تو را به همان کاري که رسول خدا من را به آن مامور فرمودند ، نفرستم ؟ هيچ تصويري را باقي مگذار مگر آن که آن را پوشانده باشي ، و هيچ قبري را باقي مگذار مگر آن که آن را هموار کرده باشي .

    ‏ الف دليلى بر حرمت (ساختن بارگاه) ، جز روايت ابى الهياج نيست‏ ( صحيح مسلم ). و نيز اين روايت از نظر سند مورد اشكال است؛ زيرا وكيع و حبيب‏بن ابى‏ثابت از راويان سند اين حديث هستند و هر دو از نظر اهل سنت مورد بحث مى‏باشند.

    ‏ ب - در دلالت روايت ابي الهياج نيز جاى بحث و گفتگو وجود دارد؛ چون «وَ لا قَبراً الاّ سوّيته» به معناى تخريب بناى قبور نيست بلكه به معناى مسطح كردن آن در مقابل تسنيم؛ يعنى بلند كردن قبر و بالا آوردن؛ آن همانند كوهان شتر است.

    ‏ قسطلانى مى‏گويد : «السنة في القبر تسطيحه و انَّه لا يجوز ترك هذه السنّة لمجرّد انّها صارت شعاراً للروافض وانّه لا منافات بين التسطيح و حديث ابى هياج : لأنّه لم يُرَد تسويته بالأرض و انّما أراد تسطيحه جمعاً بين الأخبار ...» (4)

    ‏ « سنت پيامبر ( ص ) همان مسطح كردن قبر است و اين سنت - چون شعار پيروان مذهب شيعه گرديده - جايز نيست رها شود و هيچ منافاتى ميان مسطح كردن قبر و روايت أبى الهياج نيست؛ زيرا كه منظور روايت صاف كردن قبر و برابر كردن آن بازمين نيست . بلكه مراد مسطح كردن در مقابل تسنيم است ، و اين معنا را از جمع ميان روايات به دست مى‏آوريم.
    اين روايت مي گويد قبر را به صورت کوهان شتر در نياوريد ، يعني درست مخالف روش اهل سنت :


    همانطور که در کتاب قاموس اللغة آمده است عرب به بلندي و نيز به کوهان شتر مي گويند شرف ؛ (5) بنا بر اين «شرف» ، هم شامل هر گونه بلندي مي شود و هم شامل چيز هايي که شبيه کوهان شتر باشد ؛ اما کلمه « سويته » که در روايت آمده است قرينه بر معناي دوم است ؛ زيرا اگر مقصود تخريب کردن باشد ، بايد در روايت مي فرمودند «قبرا مشرفا الا خربته» اما فرموده اند «سويته» يعني هموار کردم ؛ به عنوان مثال اگر کسي بگويد من راه را هموار کردم ، به معني خراب کردن راه و از بين بردن آن نيست ؛ بلکه به معني بر طرف کردن پستي ها و بلندي هاي راه است .
    و به عبارت ديگر در اين روايت سه احتمال موجود است :
    1 ـ مقصود خراب کردن ساختمان هاي روي قبور باشد .
    2 ـ مقصود خراب کردن سنگ قبر ها و يکسان ساختن آن با زمين باشد
    3 ـ مقصود صاف کردن سطح قبر و از بين بردن حالت کوهاني روي آن باشد .
    احتمال اول بر خلاف سيره صحابه و عموم مسلمانان است ؛ زيرا ايشان نه تنها ساختمان هاي روي قبور را خراب نکردند ، بلکه بر روي قبور بسياري از جمله قبر رسول خدا و ... ساختمان ساختند .
    احتمال دوم نيز قطعا باطل است ؛ زيرا اجماع شيعه و سني بر آن است که مستحب است قبر به اندازه يک وجب از زمين بالاتر باشد .
    بنا بر اين تنها احتمال سوم باقي مي ماند که بر ضد نظر مشهوراهل سنت است .

    ‏ ج - روش مسلمانان اين بوده كه روى قبرها بنا مى‏ساختند:

    ‏ 1 - بناى حجره شريف نبوى.
    ‏ 2 - قبور ائمه بقيع كه در سال 1345 ه' ق به دست وهابيان تخريب گرديد.
    ‏ 3 - قبر ابراهيم فرزند رسول‏اللّه ( ص ) در خانه محمدبن زيدبن على بود و به دست وهابيان تخريب گرديد.
    ‏ 4 - بناى مسجد ، روى قبر حمزه( ع ) . در اوايل قرن دوم هجرى و به دست وهابيان تخريب گرديد.
    ‏ 5 - بناى قبر سعد بن معاذ - اين قبر در منزل ابن افلح بود و در زمان عمربن عبدالعزيز بر روى آن گنبد ساختند . ( وفاء الوفا )
    ‏ 6 - بنا بر روى قبر باهلى (سال 275 ه' .) در بصره . (سير اعلام النبلاء )
    ‏ 7 - بنا بر روى قبر امير مؤمنان حضرت على‏بن ابى طالب ( ع ) در قرن دوم . موسوعة العتبات 6 ، 97.
    ‏ 8 - بنا بر روى قبر سلمان فارسى . ( تاريخ بغداد )
    ‏ 9 - بنا بر روى قبر ابوعوانه (سال 316 ه' .) . سير اعلام النبلاء

    ‏ خلاصه ، سيره مسلمين؛ چه شيعه و چه سنى بر اين بوده است كه بر قبور بزرگان دين حرم و بارگاه بسازند و اين سيره در تمام بلاد اسلامى همچنان ادامه دارد . قبور ائمه اطهار ( ع ) در نجف و كربلا و كاظمين و سامرا و مشهد و قبور بزرگان اهل سنت؛ ابو حنيفه و عبدالقادر در بغداد و بخارى در سمرقند و . . . شاهد بر مدّعى است ، تنها وهابيان هستند كه در حجاز با اين سيره مسلمين به مخالفت برخاسته‏اند.




    1. المدونة الكبرى
    2. الحديقة النديه
    3.صحيح مسلم ج2/ص666 رقم 969 باب الامر بتسوية القبر و مسند امام احمد بن حنبل: ج 1 ص 87 (مسند علي بن ابي طالب)
    4. ارشاد السارى
    5. القاموس 3: 162 . مادة شرف



    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 3 : ۱۳۹۰/۱۰/۱۳ در ساعت ۱۶:۴۴
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی مباحث كلامي


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود