صفحه 1 از 15 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: پاسخ شیعه درباره توسل

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    26
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پاسخ شیعه درباره توسل




    در سوره فاطر این آیات، علمای شیعه را بیچاره نموده است: (یولِجُ اللَّیلَ فِی النَّهَارِ وَیولِجُ النَّهَارَ فِی اللَّیلِ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ كُلٌّ یجْرِی لِأَجَلٍ مُسَمًّى ذَلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ لَهُ الْمُلْكُ وَالَّذِینَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ مَا یمْلِكُونَ مِنْ قِطْمِیرٍ«13» إِنْ تَدْعُوهُمْ لَا یسْمَعُوا دُعَاءَكُمْ وَلَوْ سَمِعُوا مَا اسْتَجَابُوا لَكُمْ وَیوْمَ الْقِیامَةِ یكْفُرُونَ بِشِرْكِكُمْ وَلَا ینَبِّئُكَ مِثْلُ خَبِیرٍ«14»)

    «الله همان کسیست که شب را در روز داخل می‌کند و روز را در شب؛ و خورشید و ماه را مسخر (شما) کرده، هر یک تا سرآمد معینی به حرکت خود ادامه می‌دهد؛ این است خداوند، پروردگار شما؛ حاکمیت (در سراسر عالم) از آن اوست: و کسانی را که جز او می‌خوانید حتی به اندازه پوست نازک هسته خرما مالک و صاحب اختیار نیستند!اگر آنها را بخوانید صدای شما را نمی‌شنوند، و اگر بشنوند به شما پاسخ نمی‌گویند؛ و روز قیامت، شرک شما را منکر می‌شوند، و هیچ کس مانند (خداوند آگاه و) خبیر تو را (از حقایق) با خبر نمی‌سازد!»

    این آیات بوضوح و آشکارا در رد مذهب شیعه است و میگوید آن کسانی که, آن آشخاصی که, آن امامانی که غیر از الله میخوانید صدای شما را نمیشنوند یعنی میگویید ای امام رضا....... و او نمیشنود
    و بعد الله در ادامه میفرماید: اگر بفرض محال بشنوند پاسخ نمیدهند ( چون زبان پاسخ ندارند ) و روز قیامت همان آدمها اظهار انزجار و تنفر میکنند از شرک شما!
    آیات خیلی روشن است،
    لطفا جواب این آیه را بنویسید

    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث قرآني

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۰۹/۲۲ در ساعت ۱۵:۳۱


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    641
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    14 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    84
    آپلود
    9
    گالری
    66



    با او

    عرض سلام و ادب ؛

    دوست عزیز خوب دقت کنید ، به بخشی از آیه ای که نقل کردید دقت کنیم ؛

    وَالَّذِینَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ مَا یمْلِكُونَ مِنْ قِطْمِیرٍ

    ترجمه : و کسانی را که جز او می‌خوانید حتی به اندازه پوست نازک هسته خرما مالک و صاحب اختیار نیستند!

    _________

    یک سوال : در این آیه خداوند دو ویژگی برای چیزی که افراد آن را می خوانند به جای خدا معرفی کرده.آن دو ویژگی کدام است؟

    پاسخ :

    اولا فرموده که: غیر خدا را صدا می زنند ، از غیر خدا طلب می کنند و درخواست می کنند.پس ویژگی اول : غیر خدا بودن است.
    ثانیا کسانی را که می خوانند ، صاحب هیچ چیز حتی در حد قطمیر هم نیستند. پس ویژگی دوم : صاحب هیچ چیز نبودن است.

    پس افرادی که عملشان در این آیه مذّمت شده است ، اولا « یدعون من دون الله » می کنند ، ثانیا « یدعون مایملکون من قطمیر » می کنند. البته گُمانشان این است که آنچه می خوانند ، مالک قدرت و توانایی و .... است!

    _________

    دقت در دو واژه :

    اولا فعل « تدعون » آورده است. این فعل از ریشه ی دعو می باشد ، در کتب لغت معانی متعددی برایش ذکر شده ، منتها معنی اصلی اش که در این آیه هم مطرح است ، درخواست کردن ، صدا زدن ، خواستن چیزی می باشد.

    ثانیا واژه ی « مایملکون » آورده ، از ریشه ی ملک است باز در کتب لغت بنا به مشتقاتش معانی متفاوتی ذکر شده که باز آنچه اینجا منظور است ، دارا بودن ، صاحب چیزی بودن ، داشتن ، تحت تسلط داشتن ، در اختیار داشتن ، حُکم راندن و فرمانروایی کردن است.

    _________

    حالا با مطالبی که در ادامه خواهد امد ثابت می شود که اولا ما ائمه اطهار را ، دعا نمی کنیم و مستقلا نمی خوانیم و از خود انها چیزی طلب نمی کنیم. آیا شنیده اید شیعیان جایی بگویند ، به درگاه امامان معصوم دعا می کنیم؟ ما به درگاه امامان معصوم توسل می کنیم ، آنها را شفیع خود نزد خداوند قرار میدهیم.
    آنچه را که می خواهیم به واسطه ی انها از خود خداوند می خواهیم.

    ثانیا ، این اعتقاد شیعه است که خود امامان معصوم هر چه دارند از خداوند دارند و در مقابل خداوند فقر محض هستند و هیچ نحوه ی تملک و استقلالی ندارند. باز آیا جایی دیده اید که شیعیان بگویند ائمه اطهار ، مالک چیزی هستند؟ نخیر امامان شیعه مالکیت استقلالی ندارند و باز اگر بر چیزی مالک باشند به اجازه و اراده ی خود خداوند مالک می باشند و طبق عقیده ی شیعه مالک و صاحب حقیقی و اولی همه چیز خود خداوند و است و بس.

    _________

    پس دو ویزگی که در آیه مذمت شده برای چیزی که می خوانند ، در توسل شیعیان به امامان معصوم وجود ندارد.

    توضیحات دقیق تر در پست بعد بیان می شود.......

    ویرایش توسط طارق : ۱۳۸۹/۰۹/۲۹ در ساعت ۰۵:۲۵
    اي حيوان ناطق بدان:
    برباد فنا تا ندهي گرد خودي را
    هرگز نتوان ديد جمال احدي را
    و بدان فرودگاه شيطان خودبيني و تكبر است براي همين است كه شيطان به عزّت خدا قسم خورد همه را اغوا كند جز مخلَصين را و ويژگي انسان با اخلاص آن است كه آنقدر محو جمال و جلال خداست كه نه در فكر و نه در عمل هيچ توجهي به خويش ندارد.
    رابطه ي عكس ميان توجّه به خدا و تكبر بسيار مهم است در مسير سعادت انسان.

    [SIGPIC][/SIGPIC]


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    641
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    14 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    84
    آپلود
    9
    گالری
    66



    حالا با اطلاعات فوق برویم ببینیم اعتقاد شیعیان چیست و آیا بر مطالب فوق منطبق است یا خیر؟؟!!



    از کتب کلامی قدما و متاخرین شیعه می خواهم نظر شیعیان را در مورد امامان معصومشان بدانید:



    ان الامامیة تعتقد ان الله سبحانه لایخلی الارض من حجة علی العباد من نبی أو وصی ظاهر مشهور أو غایب مستور

    در اینجا ایشان امام را حجتی و خلیفه ای مامور شده از سوی خدا و حرکت کننده و واسطه ای در مسیر خدا و ربوبیت الهی معرفی می کند.

    اصل الشیعه و اصولها - محمد حسین آل کاشف الغطاء - ص 104

    ------------


    امامت عبارت است از ریاست همگانی و فراگیر بر جامعه ی اسلامی در امور دینی(معنوی) و دنیوی. از دیدگاه شیعه ، چنین ریاستی هنگامی مشروع خواهد بود که از طرف خدای متعال باشد و و کسی که اصالة دارای چنین مقامی باشد معصوم از خطا در بیان احکام و معارف اسلامی و نیز مصون از گناهان خواهد بود.

    آموزش عقاید - مصباح یزدی - ص 298


    ------------


    نظر ما درباره ی امامان :

    ما آن عقیده ای را که غلات و حلولیها در باره ی ائمه اطهار(ع) دارند بی اساس می دانیم ، سخنی که از دهانشان بیرون می آید بسیار (از حد و مرز بیرون) و بزرگ می دانیم.


    بلکه ما معتقدیم که همه ائمه اطهار ع همانند ما ، بشر بودند و تمام وظایف و مسئولیت هاییکه ما داریم آنها نیز داشته اند ، با این فرق که چون انان بندگان پاک و ممتاز هستند ، خداوند انان را از بندگان خاص خود قرار داده و به انها عزت و مقام ارجمند ولایت و شخصیت فوق العاده بخشیده است.


    چرا که انان در عالی ترین مراحل کمال انسانی در دانش و پرهیزکاری و شجاعت و بزرگواری و پاکی از گناه بوده اند و دارای تمام صفات شایسته ی اخلاقی می باشند.

    مسائل اعتقادی از دیدگاه تشیع - محمد رضا مظفر - ترجمه : محمدی اشتهاردی - ص 95


    ------------



    پس دقت دارید که شیعه پیوسته امامان را وسطه هایی آبرومند و منصوب شده از سوی خداوند می دانند که به واسطه ی تلاش و زهد و پاکی و معنویت خود به این درجه رسید ه اند.


    پس خوب دقت کنید که در اندیشه ی شیعه هر چه به غیر از خدا که مورد استفاده و تمسک ما واقع می شود ، واسطه و وسیله ی تمسک به صفات خداوندی است. منتها ارزش ذاتی این وسیله ها متفاوت است. مثلا آب گوارا وسیله ی رفع تشنگی است ، سنگ وسیله ی رفع بی پناهی است وقتی با آن خانه می سازیم ، هر دو وسیله است ، ولی آیا آب ارزشمند تر و والاتر از سنگ نیست؟


    حالا ما می گوییم برترین و بهترین واسطه ها بین ما و خداوند امامان معصوم هستند . ما انها را واسطه و شفیع قرار می دهیم.


    ------------


    علامه طباطبایی در این مورد می فرمایند :


    أنّ الموجودات الخارجیه الامکانیه جمیعا معالیل و مظاهر للوجود الواجبی الذی هو حقیقة صرفة ، فهی جمیعا قائمة به ، فهی موجودة فی مرتبة صرافته ، بنحو أعلی و أشرف ، من غیر شائبة من النقائص و الاعدام. و إذ کانت الحقیقة صرفة ، فهذه الوجودات أسماء لها ، متمیبزة مفهوما ، واحدظ مصداقا و هذه هی الاسماء و الصفات. و ثبت أنّ الاسماء و الصفات مبادٍ فی ثبوت الموجودات ، علی جهاتها المختلفة و حیثیاتها المتشتتة.


    رسائل التوحیدیه - علامه طباطبایی - ص 119


    ------------



    پس ما به ائمه اطهار به عنوان برترین و بهترین واسطه های میان خود خداوند توسل و تمسک می جوییم ، اما ممکن است بگویید اصلا خود این واسطه گرائی در ارتباط با خداوند را چه کسی گفته است؟ نیازی به واسطه نیست و اینها از ابداعات شیعه است و معقول و منطقی و مورد تایید دین نیست.


    در پست بعد به توضیح و اثبات مساله ی واسطه گرایی در ارتباط با خداوند متعال و اثبات شفاعت می پردازیم.....

    ویرایش توسط طارق : ۱۳۸۹/۰۹/۲۹ در ساعت ۰۵:۲۶
    اي حيوان ناطق بدان:
    برباد فنا تا ندهي گرد خودي را
    هرگز نتوان ديد جمال احدي را
    و بدان فرودگاه شيطان خودبيني و تكبر است براي همين است كه شيطان به عزّت خدا قسم خورد همه را اغوا كند جز مخلَصين را و ويژگي انسان با اخلاص آن است كه آنقدر محو جمال و جلال خداست كه نه در فكر و نه در عمل هيچ توجهي به خويش ندارد.
    رابطه ي عكس ميان توجّه به خدا و تكبر بسيار مهم است در مسير سعادت انسان.

    [SIGPIC][/SIGPIC]


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    641
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    14 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    84
    آپلود
    9
    گالری
    66



    اثبات توسل و شفاعت ؛

    در این بخش فقط به خود قرآن کریم تمسک می کنیم برای اثبات مدّعی :

    در قرآن کریم یادآوری شده است که ذوالقرنین در ساختن سد به مردم متوسل شد و از آنان طلب کمک کرد :
    « فأعیونی بقوّة أجعل بینکم و بینهم رمدا » ؛ کهف 95 : با قدرت خویش مرا یاری کنید تا میان شما و انان سدّی برپا سازم.

    قرآن کریم در جایی دیگر در مورد توسل به اسباب معنوی می فرماید :
    « یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله وابتغوا الیه الوسیلة ، و جاهدوا فی سبیله لعلکم تفلحون » ؛ مائده 35 : ای افراد با ایمان خود را از خشم و سخط الهی واپایید ، و برای تقرّب به او وسیله ای بجویید و در راه خدا حهاد کنید باشد که رستگار شوید.

    همچنین قرآن کریم در مورد تمسک به اسمائ و صفات الهی می فرماید :
    « ولله الاسماء الحسنی ، فادعوه بها » ؛ اعراف 180 : اسماء حسنی مخصوص خداوند است ، پس خداوند را به وسیله ی انها بخوانید.
    و می دانیم که محل نزول و ظهور اسماء و صفات الهی موجودات و مخلوقات هستند و هر مخلوقی به حد سئه ی وجودی خودش صفات الهی را در بردارد و نمایش می دهد.

    و همچنین در توسل به پیامبر برای توبه و استغفار میان خو و خداوند ، قرآن کریم کسانی که گناه کرده اند را توصیه می کند که نزد رسول خدا روند و طلب مغفرت کنند تا بخشیده شوند:
    « و لو أنّهم إذ ظلموا أنفسهم ، جاؤؤک فاستغفرالله واستغفر لهم الرسول لوجدوا الله توابا رحیما » ؛ نساء 64

    و همچنین در جایی دیگر منافقان را نکوهش می کند که چرا نزد پیامبر برای طلب اسغفار نمی روند :
    « و إذ قیل لهم تعالوا یستغفرلکم رسول الله لوّوا رؤوسهم و رأیتهم یصدّون و هم مستکبرون » ؛ منافقون 5

    و حتی در امت های پیشین هم این امر بوده است چنان که قرآن کریم می فرماید فرزندان یعقوب نبی ، از پدر خواستند تا برای انان طلب امرزش کند :
    « یا أبانا استغفر لنا ذنوبنا إنّا کنّا خاطئین * قال سوف استغفرلکم ربّی إنّه هو الغفور الرحیم. » ؛ یوسف 97-98

    لذا توسل و واسطه قرار دادن انسان های پاک و مقرب در درگاه الهی و نزد خداوند خود توصیه ی دین و قرآن است و در آیات مذکور به وضوح این امر روشن است ، و در واقع این آیات معنی درست و تبصره ها و نکات آیه ای که شما فرمودید را روشن می کند.

    الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمومنین
    سپاس خداوندی را که قرار داد ما را تمسک کنندگان به ولایت امیرالمومنین

    زیاده عرضی نیست.
    التماس دعا
    طارق

    اي حيوان ناطق بدان:
    برباد فنا تا ندهي گرد خودي را
    هرگز نتوان ديد جمال احدي را
    و بدان فرودگاه شيطان خودبيني و تكبر است براي همين است كه شيطان به عزّت خدا قسم خورد همه را اغوا كند جز مخلَصين را و ويژگي انسان با اخلاص آن است كه آنقدر محو جمال و جلال خداست كه نه در فكر و نه در عمل هيچ توجهي به خويش ندارد.
    رابطه ي عكس ميان توجّه به خدا و تكبر بسيار مهم است در مسير سعادت انسان.

    [SIGPIC][/SIGPIC]


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    1,389
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    15 روز 8 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    107



    با سلام خدا قوت به همه کاربران عزیز و پر تلاش

    و ممنون از پاسخگویی برادر طارق بزرگوار بابت جوابگویی دقیق وکامل

    راستش در جواب دوست بزرگوارمون راه مستقیم ، یه روزایی منم همین اعتقاد رو داشتم و با خودم میگفتم خب سنیها هم بیجا نمیگن ما که دعا میکنیم و طلب حاجت ، خب چرا مستقیما از خود خدا نخواهیم خدای به این خوبی . تصمیم گرفتم برای مدتی امتهان کنم تا ببینم چگونه نتیجه میگیرم و برای رسیدن خواسته ام از خداوند زودتر به نتیجه برسم خدا شاهده اینو فقط نه برای تایید حرف جناب طارق بزنم اینو من شخصا بهش رسیدم

    با تمام وجودی که مشکلات سر راهم قرار میگرفت از خدا میخواستم اما احساس میکردم نسبت به قبل هیچ حسی ندارم یه وقتایی دیدید وقتی یه دوست رو میبینید با هم صحبت میکنید احوال پرسی میکنید اگه طرف ادم با خدایی باشه و نزد خدا و امامای معصوم ابرویی داشته باشه بهش میگید برام خیلی دعا کن و همین باعث میشه امیدوار بشه ریشه امید در دلش رشد میکنه همین ارتباطات باعث میشه ادم تلاش کنه مثلا برای شفای مریضش از یه شهری دور افتاده میره به مشهد مقدس با تمام سختیهای راه اما امید واره که یکی هست (امام رضای عزیزم )که ابرو داره پیش خدا و همین تلاشش پیش خدا ارزش داره هدف اصلی خداست نمیشه که فقط بشینیم و بگیم خدایا کمکمون کن خدا میگه از تو حرکت از من برکت

    یا وقتی یه نفر با کسی دعواش شده و مقصر هم بوده و پشیمون از رفتارش ، خجالت میکشه جلو بره و ازش عذر خواهی کنه میترسه و مردد که روی اشتی کردن رو نداره و یکی رو واسطه قرار میده تا ازش طلب بخشش کنه و همین باعث میشه اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنه

    البته اینها همش از نظر روانشناسی درست در میاد ان شاالله یه روزی تمام این اعمال از نظر علمی ثابت میشه همان گونه که کم کم این دستورات از نظر علمی در حال جا افتادن برای مردم هست


    ببخشید که خیلی ساده بیان کردم


    علی یارتون دست حق بهمراهتون


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    سیر بحث...




    نقل قول نوشته اصلی توسط راه مستقیم نمایش پست
    در سوره فاطر این آیات، علمای شیعه را بیچاره نموده است: (یولِجُ اللَّیلَ فِی النَّهَارِ وَیولِجُ النَّهَارَ فِی اللَّیلِ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ كُلٌّ یجْرِی لِأَجَلٍ مُسَمًّى ذَلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ لَهُ الْمُلْكُ وَالَّذِینَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ مَا یمْلِكُونَ مِنْ قِطْمِیرٍ«13» إِنْ تَدْعُوهُمْ لَا یسْمَعُوا دُعَاءَكُمْ وَلَوْ سَمِعُوا مَا اسْتَجَابُوا لَكُمْ وَیوْمَ الْقِیامَةِ یكْفُرُونَ بِشِرْكِكُمْ وَلَا ینَبِّئُكَ مِثْلُ خَبِیرٍ«14»)
    «الله همان کسیست که شب را در روز داخل می‌کند و روز را در شب؛ و خورشید و ماه را مسخر (شما) کرده، هر یک تا سرآمد معینی به حرکت خود ادامه می‌دهد؛ این است خداوند، پروردگار شما؛ حاکمیت (در سراسر عالم) از آن اوست: و کسانی را که جز او می‌خوانید حتی به اندازه پوست نازک هسته خرما مالک و صاحب اختیار نیستند!اگر آنها را بخوانید صدای شما را نمی‌شنوند، و اگر بشنوند به شما پاسخ نمی‌گویند؛ و روز قیامت، شرک شما را منکر می‌شوند، و هیچ کس مانند (خداوند آگاه و) خبیر تو را (از حقایق) با خبر نمی‌سازد!»
    این آیات بوضوح و آشکارا در رد مذهب شیعه است و میگوید آن کسانی که, آن آشخاصی که, آن امامانی که غیر از الله میخوانید صدای شما را نمیشنوند یعنی میگویید ای امام رضا....... و او نمیشنود
    و بعد الله در ادامه میفرماید: اگر بفرض محال بشنوند پاسخ نمیدهند ( چون زبان پاسخ ندارند ) و روز قیامت همان آدمها اظهار انزجار و تنفر میکنند از شرک شما!
    آیات خیلی روشن است،
    لطفا جواب این آیه را بنویسید
    سلام به شما و همه دوستان عزیز مخصوصا جناب طارق که زحمت کشیدند و مطالب خوبی درج نمودند. لازمه پاسخ به پرسش شما اینست که ابتدا با تفسیر این آیات شریفه آشنا شویم که:

    اولا معنای آیات چیست و خدای سبحان در این آیات کریمه چه مطلبی بیان فرموده اند؟

    ثانیا به اشکال مطرح شده شما پرداخته شود که آیا با متن آیه و معنای آن ارتباط معقولی دارد یا نه؟ اگر ارتباطی دارد، پاسخ آن چیست؟

    اینها سیر مطالبی است که به نظرم لازم است به آن پرداخته شود تا ان شاء الله این بحث در یک فضای منطقی، علمی و استدلالی پیش رود. از نظرات شما و سایر دوستان هم استفاده می کنیم.


    با این مقدمه کوتاه ابتدا تفسیری از این آیات شریفه عرض می کنم.
    توجه فرمایید:


    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۹/۲۹ در ساعت ۱۲:۳۷
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    تفسیر آیات مورد بحث 1




    خداوند سبحان در اين آيات (فاطر/13و14)، در ادامه بحثهای آیات قبل به قسمت ديگرى از نشانه های توحيدی و نعمتهاى بى ‏پايان خود اشاره مى ‏كند تا ضمن آگاهى دادن به انسان، حس شكرگزارى او را در مسير شناخت معبود حقيقى برانگيزد و او را از هر گونه شرك و پرستش هاى خرافى باز دارد، لذا مى ‏فرمايد: «او كسى است كه شب را در روز و روز را در شب داخل مى‏ كند» (يُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهارِ وَ يُولِجُ النَّهارَ فِي اللَّيْلِ)؛

    افزايش و كاهش تدريجى شب و روز در طول سال كه مايه پيدايش فصول مختلف با آن همه آثار و بركات مى‏باشد و نیز انتقال تدريجى از شب به روز و از روز به شب به واسطه وجود شفق و بين الطلوعين كه از خطرات انتقال ناگهانى از ظلمت به نور و از نور به ظلمت جلوگيرى مى‏ كند و به انسان آمادگى كافى براى انتقال كاملا آرام و بى خطر را از يكى به ديگرى فراهم مى ‏سازد، از نعمات مورد اشاره در این آیه کریمه می تواند باشد.

    و بعد به مسأله تسخير خورشيد و ماه و فواید عظیم آنها برای انسانها اشاره كرده و مى‏ گويد: «او خورشيد و ماه را مسخر شما نمود» (وَ سَخَّرَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ)؛

    اما اين خورشيد و ماه در عين اينكه به طور كاملا منظم در مسير خود مى ‏گردند و خدمتگزار لايق و خوبى براى انسانند، نظامى كه حاكم بر آنهاست جاودانه نيست و بسان سيارات عظيم دیگر، با آن همه نور و روشنايى، سرانجام تاريك خواهند شد و از كار خواهند افتاد، لذا به دنبال بحث تسخير مى‏ افزايد: «هر كدام از اين دو، تا زمان مشخصى كه براى آنها تعيين شده به حركت خود ادامه مى ‏دهند» (كُلٌّ يَجْرِي لِأَجَلٍ مُسَمًّى) و سرانجام همگى رو به تاريكى و خاموشى خواهند نهاد (تكوير/1و2).

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۹/۲۹ در ساعت ۱۳:۱۰
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    تفسیر آیات مورد بحث 2




    سپس به عنوان نتيجه‏ گيرى از اين بحث توحيدى، مى‏ فرمايد: «اين است خداوند، پروردگار بزرگ شما» (ذلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ).

    خداوندى كه نظام نور و ظلمت و حركات حساب شده خورشيد و ماه را با تمام بركاتشان مقرر فرموده است، «حاكميت عالم مخصوص اوست» (لَهُ المُلْک)

    و معبودهايى را كه شما جز او مى‏ خوانيد، حتى حاكميت و مالكيتی به اندازه‏پوست نازكى كه روى هسته خرما كشيده شده، ندارند (وَ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ ما يَمْلِكُونَ مِنْ قِطْمِيرٍ).

    اين بتها و معبودهای غیر الهی، نه مبدأ سودى هستند و نه منشأ زيانى؛ نه از شما دفاع مى ‏كنند و نه از خويشتن؛ نه حاكميت دارند و نه مالكيت (حتى بر پوسته هسته خرمايى!)؛ با اين حال چگونه شما آنها را پرستش مى ‏كنيد و حل مشكلاتتان را از آنها مى‏خواهيد؟!

    سپس مى ‏افزايد: «اگر آنها را براى حل مشكلات خود بخوانيد، هرگز صداى شما را نمى ‏شنوند» (إِنْ تَدْعُوهُمْ لا يَسْمَعُوا دعائكم).

    چرا كه قطعاتى از سنگ و چوب بيش نيستند؛ و به فرض كه ناله و اصرار و الحاح شما را بشنوند، هرگز توانايى پاسخگويى به نيازهاى شما را ندارند (وَ لَوْ سَمِعُوا مَا اسْتَجابُوا لَكُمْ).

    آنها حتى به اندازه پوست نازك هسته خرمايى هم مالك سود و زيانى در جهان هستى نيستند، با اين حال چگونه انتظار داريد كه براى شما كارى صورت دهند يا گرهى را بگشايند؟و از اين بالاتر روز قيامت كه مى ‏شود آنها پرستش و شرك شما را منكرمى‏ شوند (وَ يَوْمَ الْقِيامَةِ يَكْفُرُونَ بِشِرْكِكُمْ) و مى‏ گويند: خداوندا اينها پرستش ما نمى‏ كردند بلكه هواى نفس خويش را در حقيقت مى ‏پرستيدند؛ يعنى آنان روز قيامت عبادت شما را به خودتان بر مى ‏گردانند، و به جاى اينكه شفاعتتان كنند، از شما بيزارى مى‏ جويند؛ اين مضمون در سوره بقره نيز آمده مى‏فرمايد: إِذْ تَبَرَّأَ الَّذينَ اتُّبِعُوا مِنَ الَّذينَ اتَّبَعُوا وَ رَأَوُا الْعَذابَ وَ تَقَطَّعَتْ بِهِمُ الْأَسْبابُ (بقره/166)

    در آن هنگام، رهبران (گمراه و گمراه‏ كننده) از پيروانِ خود، بيزارى مى‏ جويند و كيفر خدا را مشاهده مى‏ كنند و دستشان از همه جا كوتاه مى ‏شود.

    آنها اگر هم درخواست شما را بشنوند، خواسته شما را اجابت نمی کنند زیرا قدرتى بر استجابت آن شما ندارند، نه قولا و نه فعلا؛ اين معنا در باره بت ‏ها روشن است زیرا حس و شعوری ندارند اما درباره دیگر معبودهای غیر الهی مانند قدیسین و ملائکه هم باید گفت که آنها نيز استقلالی در قدرت خویش ندارند و هر قدرتى دارند، از ناحيه خداى سبحان است؛ علاوه اینکه همین معبودهای پنداری هم خود را بنده خدا می دانستند و او را عبادت می کردند:

    لَنْ يَسْتَنْكِفَ الْمَسِيحُ أَنْ يَكُونَ عَبْداً لِلَّهِ وَ لَا الْمَلائِكَةُ الْمُقَرَّبُونَ وَ مَنْ يَسْتَنْكِفْ عَنْ عِبادَتِهِ وَ يَسْتَكْبِرْ فَسَيَحْشُرُهُمْ إِلَيْهِ جَمِيعاً(نساء/172)؛
    مسيح از اينكه بنده خدا باشد هرگز ابا نمى‏ورزد،
    و فرشتگان مقرّب [نيز ابا ندارند] و هر كس از پرستش او امتناع ورزد و تكبّر ورزد، به زودى همه آنان را [براى حسابرسى‏] به سوى خود گرد آورى خواهد كرد.

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۹/۲۹ در ساعت ۱۳:۱۱
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    تفسیر آیات مورد بحث 3




    نکته: آيه شريفه در نفى استجابت معبودان پنداری و كفر ورزيدن آنها در قيامت به شرك مشركين است که در آیه 6 احقاف هم بدان اشاره شده: وَ مَنْ أَضَلُّ مِمَّنْ يَدْعُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ مَنْ لا يَسْتَجِيبُ لَهُ إِلى‏ يَوْمِ الْقِيامَةِ وَ هُمْ عَنْ دُعائِهِمْ غافِلُونَ وَ إِذا حُشِرَ النَّاسُ كانُوا لَهُمْ أَعْداءً وَ كانُوا بِعِبادَتِهِمْ كافِرِينَ؛ و چه كسانى گمراه ‏ترند از كسانى كه به جاى خدا معبودانى را مى ‏خوانند كه تا روز قيامت پاسخشان را نمى ‏دهند و آنان از خواندنشان بى‏ خبرند؟ و هنگامى كه مردم را [در قيامت‏] گرد آورند [معبودانشان‏] با آنان دشمن باشند و پرستش آنان را انكار كنند.

    نکته: اين آيه تصدیقی است بر مطالب قبلی که فرمود: «خدایان پنداری مشركين حتى به اندازه پوست نازك هسته خرمايى هم مالك نيستند» لذا فرمود: «اگر شما آنها را بخوانيد دعاى شما را نمى ‏شنوند»، زیرا خدايان شما مشتى سنگ و چوب و جمادند كه نه شعورى دارند و نه حسى، و دیگر معبودان مانند ملائكه و قديسين از بشر هم، سرگرم كار خود هستند و اطلاعى از خدايى خود ندارند؛ علاوه اینکه از ناحيه خود مالك حس شنوايى نيستند، و اگر مى ‏شنوند اين حس را خدا به آنان داده است.

    نکته: در آيه قبلى فرمود: «لَهُ الْمُلْكُ»، یعنی مالكیت حقيقى و استقلال در آن، منحصر در خداى تعالاست و در آیه بعد فرمود:«وَ الَّذِينَ تَدْعُونَ ...»، یعنیخدایان پنداری هیچ گونه مالكیت حقيقى و استقلال در مالکیت ندارند؛ لازمه آن اثبات و اين نفى اینست كه معبودهای غیر الله (تبارک و تعالی) هر چند همانند فراعنه و نمرودها گوش هم داشته باشند، اما حتی نسبت به آن گوش و شنوایی هم مالکیت حقیقی ندارند و استقلالی در شنوايى ندارند؛ مالکیت حقیقی واستقلال در این مالکیت تنها از آن ِ خدای تعالاست.

    نکته: اين آيه شبيه مطلبی است كه در آيه 28 سوره يونس آمده است: وَ يَوْمَ نَحْشُرُهُمْ جَمِيعاً ثُمَّ نَقُولُ لِلَّذِينَ أَشْرَكُوا مَكانَكُمْ أَنْتُمْ وَ شُرَكاؤُكُمْ فَزَيَّلْنا بَيْنَهُمْ وَ قالَ شُرَكاؤُهُمْ ما كُنْتُمْ إِيَّانا تَعْبُدُونَ؛ به خاطر بياوريد روزى را كه همه آنها را جمع مى ‏كنيم، سپس به مشركان مى ‏گویيم: شما و معبودهايتان در جاى خود باشيد (تا به حسابتان رسيدگى شود)، سپس آنها را از هم جدا مى ‏كنيم (تا از هر يك جداگانه سؤال شود)، در اينجا معبودهايشان به آنها مى‏ گويند: شما هرگز ما را عبادت نمى ‏كرديد؟

    در پايان آيه براى تاكيد بيشتر مى ‏فرمايد: هيچ كس مانند خداوندى كه از همه چيز آگاه است تو را با خبر نمى ‏سازد (وَ لا يُنَبِّئُكَ مِثْلُ خَبِيرٍ).

    اگر فرمود بتها در قيامت پرستش شما را انكار مى‏ كنند و از شما بيزارى مى ‏جويند، تعجب نكنيد زيرا كسى از اين موضوع خبر مى ‏دهد كه از تمام عالم هستى و ذره ذره آن آگاه است آينده همچون گذشته و حال در پيشگاه علم او روشن و آشكار است.

    حال که با ترجمه و تفسیر آیات مورد بحث آشنا شدیم، به این مطلب می پردازیم که آیا مطلب پرسشگر و آغازنده تاپیک (که مدعی است این آیات مذهب شیعه را رد می کند)، اصلا ارتباطی با این آیه دارد یا نه؟

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۹/۲۹ در ساعت ۱۳:۱۷
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    974
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 6 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام بر جناب پاسخگوی مباحث قرانی
    1. آیا در آیات زیر به بتهای سنگی اشاره شده است :
    وَ الَّذينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لا يَخْلُقُونَ شَيْئاً وَ هُمْ يُخْلَقُونَ (20)
    أَمْواتٌ غَيْرُ أَحْياءٍ وَ ما يَشْعُرُونَ أَيَّانَ يُبْعَثُونَ (21)
    إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ فَالَّذينَ لا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ قُلُوبُهُمْ مُنْكِرَةٌ وَ هُمْ مُسْتَكْبِرُونَ (22)



صفحه 1 از 15 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود