جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا از این آیه ثابت می شود که عایشه از اهل بیت بوده است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    26
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا از این آیه ثابت می شود که عایشه از اهل بیت بوده است؟




    در ابتدا این دو آیه از قرآن را ببینید
    آیه اول:
    «وَأَصْبَحَ فُؤَادُ أُمِّ مُوسَى فَارِغًا إِنْ كَادَتْ لَتُبْدِي بِهِ لَوْلَا أَنْ رَبَطْنَا عَلَى قَلْبِهَا لِتَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ (10) وَقَالَتْ لِأُخْتِهِ قُصِّيهِ فَبَصُرَتْ بِهِ عَنْ جُنُبٍ وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ (11) وَحَرَّمْنَا عَلَيْهِ الْمَرَاضِعَ مِنْ قَبْلُ فَقَالَتْ هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَى أَهْلِ بَيْتٍ يَكْفُلُونَهُ لَكُمْ وَهُمْ لَهُ نَاصِحُونَ (12) فَرَدَدْنَاهُ إِلَى أُمِّهِ ..... » سوره قصص
    (دل مادر موسى [از هر چيز جز از فكر فرزند] تهى گشت اگر قلبش را استوار نساخته بوديم تا از ايمان‏آورندگان باشد چيزى نمانده بود كه آن [راز] را افشا كند (10) و به خواهر [موسى] گفت از پى او برو پس او را از دور ديد در حالى كه آنان متوجه نبودند (11) و از پيش شير سينه دايگان را بر او حرام گردانيده بوديم پس [خواهرش آمد و] گفت آيا شما را بر خانواده ‏اى راهنمايى كنم كه براى شما از وى سرپرستى كنند و خيرخواه او باشند (12) پس او را به مادرش بازگردانيديم......)

    آیه دوم :
    «إِذْ أَوْحَيْنَا إِلَى أُمِّكَ مَا يُوحَى (38) أَنِ اقْذِفِيهِ فِي التَّابُوتِ فَاقْذِفِيهِ فِي الْيَمِّ فَلْيُلْقِهِ الْيَمُّ بِالسَّاحِلِ يَأْخُذْهُ عَدُوٌّ لِي وَعَدُوٌّ لَهُ وَأَلْقَيْتُ عَلَيْكَ مَحَبَّةً مِنِّي وَلِتُصْنَعَ عَلَى عَيْنِي (39) إِذْ تَمْشِي أُخْتُكَ فَتَقُولُ هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَى مَنْ يَكْفُلُهُ فَرَجَعْنَاكَ إِلَى أُمِّكَ.... » سوره طه
    «هنگامى كه به مادرت آنچه را كه [بايد] وحى مى‏شد وحى كرديم (38) كه او را در صندوقچه‏اى بگذار سپس در دريايش افكن تا دريا [=رود نيل] او را به كرانه اندازد [و] دشمن من و دشمن وى او را برگيرد و مهرى از خودم بر تو افكندم تا زير نظر من پرورش يابى (39) آنگاه كه خواهر تو مى‏رفت و مى‏گفت آيا شما را بر كسى كه عهده‏دار او گردد دلالت كنم پس تو را به سوى مادرت بازگردانيديم........ »
    وقتی دو سخن خواهر موسی را کنار هم قرار می دهیم
    در سوره قصص آمده است:
    «فَقَالَتْ هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَى أَهْلِ بَيْتٍ يَكْفُلُونَهُ لَكُمْ......... فَرَدَدْنَاهُ إِلَى أُمِّهِ»

    و در سوره طه آمده است:
    «فَتَقُولُ هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَى مَنْ يَكْفُلُهُ فَرَجَعْنَاكَ إِلَى أُمِّكَ»
    در آیه اول خواهر موسی میگوید: «نشان بدهم بشما خانواده ای را که سرپرستی او را بعهده گیرند»
    در آیه دوم میگوید: «نشان بدهم بشما کسی را که سرپرستی او را به عهده گیرد»
    که در آیه دوم نیز منظور خواهر موسی از (کسی) خانواده و سرپرست خانواده است.
    اما در هر دو آیه خواهر موسی از لفظ مذکر استفاده میکند (ِی) و (ه) در هر دو کلمه «یکفلونه» و «يَكْفُلُهُ» اشاره به این دارد که خواهر موسی به فرعونیان میگوید آیا میخواهید مردی را بشما نشان دهم که او را سرپرستی کند آیا میخواهید خانواده ای را بشما نشان دهم که عهده دار کار موسی شوند.
    اما فرعونیان فقط و فقط به دنبال زنی بودند که موسی علیه السلام را شیر بدهد و کمبود دیگری نداشتند پس چرا خواهر موسی از مرد و از خانواده صحبت میکند؟


    جواب این است که خانواده یک کلمه مذکر است و اصل خانواده مرد است حداقل از نظر الله و قرآن اینطور است و زن به تنهایی حیثیت مستقلی در خانواده ندارد بلکه منسوب میشود به شوهر خود
    لذا قرآن میگوید:
    «هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَى أَهْلِ بَيْتٍ يَكْفُلُونَهُ»
    «هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَى مَنْ يَكْفُلُهُ»
    در حالیکه منظور این است که آیا شما را راهنمایی کنم بسوی زنی که او را شیر بدهد؟ منظور اصلی خواهر موسی همین است، اما به عادت قرانی میگوید: «آیا شما را راهنمایی کنم به مردی که....». «و راهنمایی کنم به خانواده ای که ...»


    خانواده یک کلمه مذکر است و اصل خانواده مرد است حداقل از نظر الله و قرآن اینطور است و زن به تنهایی حیثیت مستقلی در خانواده ندارد بلکه منسوب میشود به شوهر خود
    لذا قرآن میگوید:
    «هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَى أَهْلِ بَيْتٍ يَكْفُلُونَهُ»
    «هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَى مَنْ يَكْفُلُهُ»
    در حالیکه منظور این است که آیا شما را راهنمایی کنم بسوی زنی که او را شیر بدهد؟ منظور اصلی خواهر موسی همین است، اما به عادت قرانی میگوید: «آیا شما را راهنمایی کنم به مردی که....». «و راهنمایی کنم به خانواده ای که ...»

    همانطور که ملاحظه نمودید خواهر موسی به آل فرعون گفت آیا به شما اهل بیتی را نشان بدهم که موسی را شیر بدهند و لفظ مذکر را بکار برد در حالیکه منظورش این بود آیا به شما زنی را نشان بدهم که موسی را شیر بدهند!
    و این مطلب دلالت دارد بر اینکه زن هر فردی اهل بیت اوست
    جواب چیست؟

    کارشناس بحث : پاسخگوي قرآني
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۰۹/۲۲ در ساعت ۱۴:۲۸

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    «وَ قَرْنَ فىِ بُيُوتِكُنَّ وَ لَا تَبرَّجْنَ تَبرَّجَ الْجَهِلِيَّةِ الْأُولىَ‏ وَ أَقِمْنَ الصَّلَوةَ وَ ءَاتِينَ الزَّكَوةَ وَ أَطِعْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكمُ‏ْ تَطْهِيرًا * وَ اذْكُرْنَ مَا يُتْلىَ‏ فىِ بُيُوتِكُنَّ مِنْ ءَايَتِ اللَّهِ وَ الحِْكْمَةِ إِنَّ اللَّهَ كاَنَ لَطِيفًا خَبِيرًا»(احزاب، 33و34)



    با سلام و درود


    1. كسی كه چنین اشكالی می كند گمان كرده ادّعای مفسران شیعه آن است كه نمی‌شده دراین جا هم ضمیر "كم" برای پیامبر و زنان او آورده شود! در حالی كه باید دانست مراد مفسران شیعه این نسیت، بلكه مراد آن ها این است كه این تفسیر با سیاق آیه و ماقبل و مابعد این فقره از آیه قابل توجیه نیست.




    در دو آیه 33 و 34 این سوره می‌بینیم تعابیر "وقرن"، "بیوتكن"، "لاتبرجن"، "أقمن"، "أتین" ‌و "أطعن" در قبل از فقره معروف آیه تطهیر، و "أذكرن" و "بیوتكن" در بعد از فقره مزبور، همگی با ضمائر جمع مؤنث آمده است؛ ولی دروسط همه این ها جمله «إنّما یرید الله لیذهب عنكم الرجس أهل البیت و یطهركم تطهیراً» همه كلمات و ضمائر لحن دیگری دارد.
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۸۹/۰۹/۲۵ در ساعت ۲۳:۰۵

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    2. دلیل ما بر دلالت آیه بر اهل بیت و نه زنان پیامبر، تغییر سیاق در این آیه (تبدیل ضمیر از جمع مؤنث به جمع مذکر) است.


    این تغییر ضمیر دلیل بر این است که این آیه محتوایی جدا از آیات قبل و بعد خود دارد.


    متکلمان شیعه بر این باورند که این آیه خطاب به همسران پیامبر نیست، و خطاب به پنج تن آل عبا(ع) است.


    البته بعضی از اهل سنت خطاب آیه تطهیر را علاوه بر پنج تن آل عبا به همسران پیامبراکرم(ص) نیز تعمیم می دهند. این سخن از نظر ادبی و بدون توجه به قرائن خارجی می تواند درست باشد، ولی اگر به روایاتی که از اهل سنت و شیعه در ذیل این آیه روایت شده نظر یبیندازیم درمی یابیم که این آیه تنها خطاب به پنج تن آل عباست.
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۸۹/۰۹/۲۵ در ساعت ۲۳:۰۹

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0







    3. از طرفی باید توجه داشت كه نمی‌توان همه زوایای مراد خداوند را با عقل خود بیابیم،و از سوی دیگر به قرائن عدیده علمی موجود در مسئله نیز توجه نكنیم.


    لازم به ذكراست كه روایات نبوی در این مسأله كه مراد از اهل بیت، پنج تن آل عبا هستند، به حدتواتر رسیده، و اختصاص به مذهب خاصی هم ندارد.


    رواياتى كه در شان نزول آيه وارد شده تاييد مى‏شود، چه در آن روايت آمده كه آيه شريفه در شان رسول خدا (ص) و على و فاطمه و حسن و حسين (ع) نازل شده است، و احدى در اين فضيلت با آنان شركت ندارد.


    و اين روايات بسيار زياد، و بيش از هفتاد حديث است، كه بيشتر آنها از طرق اهل سنت است، و اهل سنت آنها را از طرق بسيارى، از ام سلمه، عايشه، ابى سعيد خدرى، سعد، وائلة بن الاسقع، ابى الحمراء، ابن عباس، ثوبان غلام آزاد شده رسول خدا (ص) عبد اللَّه بن جعفر، على، و حسن بن على (ع) كه تقريبا از چهل طريق نقل كرده‏اند.


    و شيعه آن را از حضرت على، امام سجاد، امام باقر، امام صادق و امام رضا علیهم السلام، و از ام سلمه، ابى ذر، ابى ليلى، ابى الاسود دؤلى، عمرو بن ميمون اودى، و سعد بن ابى وقاص، بيش از سى طريق نقل كرده‏اند.







    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    4. ادعای تبانی بر کذب و جعل این احادیث:



    آیا تبانی بر كذب و جعل این احادیث از روات طبقه اول كه از خود زنان پیامبر(ص) شروع، و دوست و دشمن اهل بیت را در برمی‌گیرد، معقول است؟! آیا می‌توان تصور كرد ابوهریره و ابوذر ـ یا عایشه و ام سلمه و یا ابن عباس و سعد بن ابی وقاص بر سر این تفسیر از آیه و شأن نزول آن توطئه كرده باشند؟!


    این احادیث در قرون دوم و سوم، و پس از آن نیز در كتب معتبره شیعه و سنی، مثل صحیح ترمذی ـ مسند احمد ـ صحیح مسلم ـ تفسیر طبری ـ خصائص نسائی ـ و دهها كتاب دیگر حدیثی و تفسیری و تاریخی آمده است.


    چنین احادیثی با چنین سابقه تاریخی جای مناقشه ندارد، و تنها كسی ممكن است در آن مناقشه كند كه از قواعد اولیه علمی بی خبر باشد. آن چه گذشت با نگاهی بیرونی به آیه اطمینان آور است.
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۸۹/۰۹/۲۵ در ساعت ۲۳:۱۴

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0





    5. اگر كسى بگويد: اين روايات بيش از اين دلالت ندارد كه على و فاطمه و حسنين (ع) نيز مشمول آيه هستند، و اين منافات ندارد با اينكه همسران رسول خدا نيز مشمول آن باشند، چون آيه شريفه در سياق خطاب به آنان قرار گرفته.


    در پاسخ مى‏گوييم: بسيارى از اين روايات و بخصوص آن چه از ام سلمه- كه آيه در خانه او نازل شده- روايت شده است، تصريح دارد بر اين كه آيه مخصوص همان پنج تن است، و شامل همسران رسول خدا (ص) نيست.


    _______________
    ترجمه الميزان، ج‏16، ص 465




    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0





    6. اگر كسى بگويد: آن روايات بايد به خاطر ناسازگارى‏اش با صريح قرآن طرح شود، چون روايت هر قدر هم صحيح باشد، وقتى پذيرفته است كه با نص صريح قرآن منافات نداشته باشد، و روايات مذكور مخالف قرآن است، براى اين كه آيه مورد بحث دنبال آياتى قرار دارد كه خطاب در همه آن ها به همسران رسول خدا (ص) است، پس بايد خطاب در اين آيه نيز به ايشان باشد.


    در پاسخ مى‏گوييم: همه حرفها در همين است، كه آيا آيه مورد بحث متصل به آن آيات، و تتمه آنها است يا نه؟
    چون رواياتى كه بدان اشاره شد، همين را منكر است، و مى‏فرمايد آيه مورد بحث به تنهايى، و در يك واقعه جداگانه نازل شده، و حتى در بين اين هفتاد روايت، يك روايت هم وجود ندارد، كه بگويد آيه شريفه دنبال آيات مربوط به همسران رسول خدا (ص) نازل شده.


    و حتى احدى هم از مفسرين اين حرف را نزده‏اند.


    حتى آنها هم كه گفته‏اند آيه مورد بحث مخصوص همسران رسول خدا (ص) است، مانند عكرمه و عروه، نگفته‏اند كه: آيه در ضمن آيات، نازل شده.


    پس آيه مورد بحث از جهت نزول جزو آيات مربوط به همسران رسول خدا (ص) و متصل به آن نيست‏.

    _______________
    ترجمه الميزان، ج ‏16، ص 466



    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جمع بندی و نتیجه گیری


    سؤال:

    در آیات قرآن مواردی هست که واژه اهل بیت همراه با ضمیر مذکر خطاب شده و از آن اهل خانه (که زن خانواده را نیز شامل می شود) منظور است؛ در آیه تطهیر (احزاب، 33) هم ولو به صورت مذکر، خطاب شده ولی خانواده پیامبر از جمله همسر ایشان (عایشه) را نیز شامل می شود. لذا بر خلاف تفاسیر شیعه، عایشه هم مشمول آیه تطهیر است.


    پاسخ:

    1. كسی كه چنین اشكالی می كند گمان كرده ادّعای مفسران شیعه آن است كه نمی‌شده در این جا هم ضمیر "كم" برای پیامبر و زنان او آورده شود! در حالی كه باید دانست مراد مفسران شیعه این نیست، بلكه مراد آن ها این است كه این تفسیر با سیاق آیه و ماقبل و مابعد این فقره از آیه قابل توجیه نیست.


    در دو آیه 33 و 34 سوره احزاب می‌بینیم تعابیر "وقرن"، "بیوتكن"، "لاتبرجن"، "أقمن"، "أتین" ‌و "أطعن" در قبل از فقره معروف آیه تطهیر، و "أذكرن" و "بیوتكن" در بعد از فقره مزبور، همگی با ضمائر جمع مؤنث آمده است؛ ولی در وسط همه این ها جمله «إنّما یرید الله لیذهب عنكم الرجس أهل البیت و یطهركم تطهیراً» همه كلمات و ضمائر لحن دیگری دارد.


    2. این تغییر ضمیر دلیل بر این است که این آیه، محتوایی جدا از آیات قبل و بعد خود دارد؛ و الا دلیل بر دلالت آیه بر اهل بیت و نه زنان پیامبر، تغییر سیاق در این آیه (تبدیل ضمیر از جمع مؤنث به جمع مذکر) است.


    متکلمان شیعه بر این باورند که این آیه خطاب به همسران پیامبر نیست، و خطاب به پنج تن آل عبا(ع) است.

    البته بعضی از اهل سنت خطاب آیه تطهیر را علاوه بر پنج تن آل عبا به همسران پیامبراکرم(ص) نیز تعمیم می دهند. این سخن از نظر ادبی و بدون توجه به قرائن خارجی می تواند درست باشد، ولی اگر به روایاتی که از اهل سنت و شیعه در ذیل این آیه روایت شده نظری بیندازیم درمی یابیم که این آیه تنها خطاب به پنج تن آل عباست.


    3. باید توجه داشت كه نمی‌توان همه زوایای مراد خداوند را با عقل خود بیابیم،و از سوی دیگر به قرائن عدیده علمی موجود در مسئله نیز توجه نكنیم.


    لازم به ذكراست كه روایات نبوی در این مسأله كه مراد از اهل بیت، پنج تن آل عبا هستند، به حدتواتر رسیده، و اختصاص به مذهب خاصی هم ندارد.


    رواياتى كه در شان نزول آيه وارد شده تاييد مى‏کند كه آيه شريفه در شان رسول خدا (ص) و على و فاطمه و حسن و حسين (ع) نازل شده است، و احدى در اين فضيلت با آنان شركت ندارد.


    و اين روايات بسيار زياد، و بيش از هفتاد حديث است، كه بيشتر آنها از طرق اهل سنت است، و اهل سنت آنها را از طرق بسيارى كه تقريبا از چهل طريق است نقل كرده‏اند. از جمله:


    1. أخبرنا أبو بكر الحارثي، ... عن أبي سعيد إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً قال: نزلت في خمسة: في النبي صلى اللَّه عليه و سلم، و علي، و فاطمة، و الحسن، و الحسين رضوان اللَّه عليهم أجمعين. (أسباب نزول القرآن، الواحدي، ص 368)

    2. أخبرنا أبو يحيى الحيكاني قال: ... قال: حدثنا عمران بن مسلم عن عطية عن أبي سعيد الخدري في قول الله عز و جل: إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً قال: جمع رسول الله ص عليا و فاطمة و الحسن و الحسين، ثم أدار عليهم الكساء فقال: هؤلاء أهل بيتي اللهم أذهب عنهم الرجس و طهرهم تطهيرا.(شواهد التنزيل لقواعد التفضيل، ج‏2، ص 38)

    3. أخبرنا أبو عبد الرحمن السلمي قال: ... قال سألت عطية عن هذه الآية: إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً فقال: أحدثك عنها بعلم، حدثني أبو سعيد الخدري أنها نزلت في رسول الله و في الحسن و الحسين و في فاطمة و علي، [و] قال [رسول الله‏]: اللهم هؤلاء أهل بيتي فأذهب عنهم الرجس و طهرهم تطهيرا. و كانت أم سلمة بالباب فقالت: و أنا. فقال رسول الله: إنك بخير و إلى خير. (شواهد التنزيل لقواعد التفضيل، ج‏2، ص 39)

    و شيعه نیز آن را از بيش از سى طريق نقل كرده‏اند.



    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۱/۱۶ در ساعت ۱۸:۵۷

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  11. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود