صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تناقض در کلام مولا علی

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    46
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0

    تناقض در کلام مولا علی





    سه تا از بهترین دوستای داخل مدرسم با هم قهر هستن که با حکمت 287 امام علی که می فرماین :" دوستان تو سه گروهند، و دشمنان تو نيز سه دسته اند، اما دوستانت، پس دوست تو و دوست دوست تو، و دشمن دشمن تو است. و اما دشمنانت، پس دشمن تو، و دشمن دوست تو، و دوست دشمن تو است." جور در نمی آد. این در حالی هست که این سه تا, تا به حال با من دشمنی نداشتن. ولی طبق این حرف امام علی فقط یکی از این سه نفر می تونن دوستم باشن,اگه یکیشونو در اول دوست فرض کنیم,چون با 2 تای دیگه شون دشمنی داره پس اون دوتا چون دشمن دوستم هستن پس دشمن من هم هستن.در صورتی با من دشمنی ندارن!

    لطفا کمکم کنید تا ببینم این موضوع,تناقض در حرف امام علی هس؟اگه نیس پس چرا اینجوریه؟



    کارشناس بحث : پاسخگوي معارف ديني

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۰۹/۲۶ در ساعت ۲۱:۳۷
    ز عقل اندیشه ها زاید که آدم را بفرساید
    گرت آسودگی باید برو مجنون شو ای عاقل


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    46
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0

    تعجب




    بابا یکی هم جواب منو بده!!
    ز عقل اندیشه ها زاید که آدم را بفرساید
    گرت آسودگی باید برو مجنون شو ای عاقل

  4. تشکر


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    667
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    57



    نقل قول نوشته اصلی توسط soheil_7029 نمایش پست
    سه تا از بهترین دوستای داخل مدرسم با هم قهر هستن که با حکمت 287 امام علی که می فرماین :" دوستان تو سه گروهند، و دشمنان تو نيز سه دسته اند، اما دوستانت، پس دوست تو و دوست دوست تو، و دشمن دشمن تو است. و اما دشمنانت، پس دشمن تو، و دشمن دوست تو، و دوست دشمن تو است." جور در نمی آد. این در حالی هست که این سه تا, تا به حال با من دشمنی نداشتن. ولی طبق این حرف امام علی فقط یکی از این سه نفر می تونن دوستم باشن,اگه یکیشونو در اول دوست فرض کنیم,چون با 2 تای دیگه شون دشمنی داره پس اون دوتا چون دشمن دوستم هستن پس دشمن من هم هستن.در صورتی با من دشمنی ندارن!

    سلام. احساس نمي كنيد يه كم زيادي دارين پيچيدش مي كنيد قضيه رو.
    قرار نيست هر كسي كه با ديگري قهر ميكنه ، دشمنش باشه. دشمن يعني بدخواه يعني تمام سعيش اذيت كردن شما باشه. اين قهر كردن ها بخاطر اختلاف سليقه پيش مياد.
    اگه زمانش برسه خواهيد ديد كه همين سه نفري كه با هم قهرند ، از همديگه طرفداري هم ميكنند.
    وصيت شهدا :
    خواهرم سرخي خونم را به سياهي

    چادرت به امانت دادم پس امانت دار باش


    اللهم عجل لولیک الفرج


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط soheil_7029 نمایش پست

    سه تا از بهترین دوستای داخل مدرسم با هم قهر هستن که با حکمت 287 امام علی که می فرماین :" دوستان تو سه گروهند، و دشمنان تو نيز سه دسته اند، اما دوستانت، پس دوست تو و دوست دوست تو، و دشمن دشمن تو است. و اما دشمنانت، پس دشمن تو، و دشمن دوست تو، و دوست دشمن تو است." جور در نمی آد. این در حالی هست که این سه تا, تا به حال با من دشمنی نداشتن. ولی طبق این حرف امام علی فقط یکی از این سه نفر می تونن دوستم باشن,اگه یکیشونو در اول دوست فرض کنیم,چون با 2 تای دیگه شون دشمنی داره پس اون دوتا چون دشمن دوستم هستن پس دشمن من هم هستن.در صورتی با من دشمنی ندارن!

    لطفا کمکم کنید تا ببینم این موضوع,تناقض در حرف امام علی هس؟اگه نیس پس چرا اینجوریه؟



    کارشناس بحث : پاسخگوي معارف ديني
    با سلام

    وَ قَالَ [عليه السلام] أَصْدِقَاؤُكَ ثَلَاثَةٌ وَ أَعْدَاؤُكَ ثَلَاثَةٌ فَأَصْدِقَاؤُكَ صَدِيقُكَ وَ صَدِيقُ صَدِيقِكَ وَ عَدُوُّ عَدُوِّكَ وَ أَعْدَاؤُكَ عَدُوُّكَ وَ عَدُوُّ صَدِيقِكَ وَ صَدِيقُ عَدُوِّكَ .(حکمت 295 نهج البلاغه)

    و (درود خدا بر او )، فرمود: دوستان تو سه گروهند، و دشمنان تو نيز سه دسته اند؛
    اما دوستانت :
    1-دوست تو
    2- دوستِ دوست تو
    3- دشمنِ دشمن تو
    و اما دشمنانت :
    1-دشمن تو
    2-دشمن دوست تو
    3-دوست دشمن تو است.

    همان گونه که
    kabootare haram فرمودند ، دشمنی با قهر تفاوت دارد. قهر کردن به معنای دوری کردن از یکدیگر به علت سوءتفاهم یا کدورت و ... است اما دشمن کسی است که از انسان کینه ،نفرت و بغض دارد و خیر خواه انسان نمی باشد ، بر علیه انسان اعمالی را انجام می دهد..و این با قهر تفاوت دارد ،قهرهای دوران کودکی و نوجوانی که چند صباحی بیشتر طول نمی کشد معمولا یک امر احساسی است که بعد از مدتی هم با هم آشتی می کنند.

    ادامه دارد ....

    تناقض در کلام مولا علی

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    البته باید توجه کرد که باید خیلی سریع کدورت ها و سوء تفاهم ها برطرف شود تا به کینه و دشمنی تبدیل نشود. شاید به همین دلیل است که نسبت به آشتی دادن و دوری از قهر کردن در روایات خیلی سفارش شده است ، در روایات داریم که:

    پیامبر اکرم می­فرمایند:

    «هَجرُ المُسلِمِ أخاهُ كَسَفكِ دَمِهِ»
    قهر كردن مسلمان با برادرش، مانند ريختن خون اوست.
    (محمدی ری شهری، محمد؛ میزان الحکمه، ج12، حدیث21112، ص508.)

    و

    «لایَحِلُّ للمؤمنِ أن یَهجُرَ أخاهُ فوقَ ثلاثٍ»
    برای یک مؤمن سزاوار نیست که از برادرش بیش از سه روز قهر باشد.
    (مجلسی، محمدباقر؛ بحار الانوار، ج72، ص 189، باب60.)

    با قهر کردن نباید رابطه خود را با دیگری قطع کرد، بلکه باید با گفتگو، سعی کرد آنچه موجب قهر و کدورت است را برطرف نمود؛ چه بسا سوء تفاهم، دو طرف را به قهر و جدایی کشانده است.


    پس انسان باید کدورت‌ها را کنار بگذارد و این را به دیگران هم سفارش کند و زمینه آشتی را فراهم کند و شیطان را از خود ناامید گرداند. حضرت امام صادق(علیه السلام )می­فرمایند: تا زمانى كه دو مسلمان با يكديگر قهر باشند، ابليس خوشحال است و هرگاه باهم ديدار (آشتى) كنند، زانوهايش به‌هم می‌خورد و بندهايش از هم می‌گسلد و فرياد می‌زند: اى واى بر من، هلاك شدم.(میزان الحکمه، ج12، حدیث21121، ص509.)





    تناقض در کلام مولا علی

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    46
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط kabootare haram نمایش پست
    سلام. احساس نمي كنيد يه كم زيادي دارين پيچيدش مي كنيد قضيه رو.
    قرار نيست هر كسي كه با ديگري قهر ميكنه ، دشمنش باشه. دشمن يعني بدخواه يعني تمام سعيش اذيت كردن شما باشه. اين قهر كردن ها بخاطر اختلاف سليقه پيش مياد.
    اگه زمانش برسه خواهيد ديد كه همين سه نفري كه با هم قهرند ، از همديگه طرفداري هم ميكنند.
    اتفاقا از این سه تا دو تاشون واقعا با هم دشمنی و کینه هم دارن.
    به نظر خودم من باید ببینیم تعریف دوست از نظر امام علی چیه؟!فکر کنم در انتخاب دوستی که مد نظر امام علی هست مشکل داریم.باید ببینیم دوست از نظر امام علی کیه.
    ویرایش توسط soheil_7029 : ۱۳۸۹/۰۹/۲۷ در ساعت ۲۲:۳۵
    ز عقل اندیشه ها زاید که آدم را بفرساید
    گرت آسودگی باید برو مجنون شو ای عاقل

  9. تشکر


  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    19
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط soheil_7029 نمایش پست
    اتفاقا از این سه تا دو تاشون واقعا با هم دشمنی و کینه هم دارن.
    به نظر خودم من باید ببینیم تعریف دوست از نظر امام علی چیه؟!فکر کنم در انتخاب دوستی که مد نظر امام علی هست مشکل داریم.باید ببینیم دوست از نظر امام علی کیه.
    با سلام

    همانطور که خودتان نیز اشاره کردید مشکل در انتخاب دوست است.و تناقض در سخن حضرت نیست زیرا دشمن دوست شما، دشمن شماست و این موضوع زمانی با تناقض روبرو می شود که شما 2 نفر با اختلاف 180 درجه ای را دوست خود می گیرید که طبیعتا این از دو حالت خارج نیست:
    1-شما در دوستی با یکی از این دو اشتباه میکنید که او را دوست می پندارید
    2-آن دو هیچ کدام دوست و همراه شما نیستند.
    امیدوارم از حالت دوم نخواهید نتیجه بگیرید که اگر یکی از آنان دشمن شما باشد دشمن دشمن شما دوست شماست پس در آخر به حالت 1 می رسیم.زیرا این مسئله 0 و 1 نیست و رای ممتنع نیز می توان داد
    موفق باشید


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    46
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط hamhame نمایش پست
    با سلام

    همانطور که خودتان نیز اشاره کردید مشکل در انتخاب دوست است.و تناقض در سخن حضرت نیست زیرا دشمن دوست شما، دشمن شماست و این موضوع زمانی با تناقض روبرو می شود که شما 2 نفر با اختلاف 180 درجه ای را دوست خود می گیرید که طبیعتا این از دو حالت خارج نیست:
    1-شما در دوستی با یکی از این دو اشتباه میکنید که او را دوست می پندارید
    2-آن دو هیچ کدام دوست و همراه شما نیستند.
    امیدوارم از حالت دوم نخواهید نتیجه بگیرید که اگر یکی از آنان دشمن شما باشد دشمن دشمن شما دوست شماست پس در آخر به حالت 1 می رسیم.زیرا این مسئله 0 و 1 نیست و رای ممتنع نیز می توان داد
    موفق باشید
    چون هنوز تعریف دقیق دوست و دشمن از نظر دین و امام علی رو نمی دونیم نمی شه از حرف شما نتیجه ی خاصی گرفت.هر دو گزینه ای که گفتید امکان درست بودن هر کدومش هست.
    ز عقل اندیشه ها زاید که آدم را بفرساید
    گرت آسودگی باید برو مجنون شو ای عاقل


  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    1,826
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    15 روز 14 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    22
    آپلود
    15
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط soheil_7029 نمایش پست
    چون هنوز تعریف دقیق دوست و دشمن از نظر دین و امام علی رو نمی دونیم نمی شه از حرف شما نتیجه ی خاصی گرفت.هر دو گزینه ای که گفتید امکان درست بودن هر کدومش هست.
    با عرض سلام خدمت دوست عزیز
    تعریف این جمله ی حضرت علی (ع) یکم پیچیده و طولانی میشه.
    این فرموده ی حضرت فقط برای افراد نیست.در مطلبی که چند وقت پیش میخوندم,این فرموده ی امام علی علیه السلام رو در مورد سیاست و مسائل حکومتی نیز تفسیر کرده بود.
    دوست تو.که میشه دوست درجه ی یک و صمیمی
    دوست دوست تو,دوستی درجه دو که باید در روابط با این نوع کمی محافظه کار بود.
    دشمن دشمن تو.دشمن درجه یک و دو داره.مثلا کشور ایران و مصر و اسرائیل.اسرائیل دشمن درجه یک ایرانه و مصر در مقابل اسرائیل به نوعی دوست ایران میشه.البته این فقط برای مثال بود جهت روشن شدن موضوع.
    حالا دشمنان تو.
    دشمن تو .که میشه دشمن درجه یک.
    دشمن دوست تو.مثلا ایران.فلستین.اسرائیل.اسرائ ل دشمن دوست ایران یعنی فلستین هست.پس دشمن ایران هم هست.
    دوست دشمن تو.مثلا ایران.انگلستان.امریکا.انگل تان دوست کشور دشمن ایران یعنی امریکاست.پس به نوعی دشمن ایران هم محسوب میشه.
    البته بازهم ذکر میکنم که کشورهای نام برده فقط برای مثال بودند.
    حالا این فرمایش حضرت علی هم در مورد این موضوع است.شما هر سه باهم دوستید و دشمنی ندارید.
    ویرایش توسط محمد : ۱۳۸۹/۰۹/۲۸ در ساعت ۰۱:۰۹
    Bu dünyanın gidişine
    Bir çare bulsam ...
    Güneş olsam her karanlık
    Yüreğe doğsam



  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    46
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0



    دوستان لطف کنن اگه تعریف دقیق دوست و دشمن رو می دونن بزارن اینجا.البته اگه با ذکر منبع باشه بهتره.ممنون
    ز عقل اندیشه ها زاید که آدم را بفرساید
    گرت آسودگی باید برو مجنون شو ای عاقل


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود