صفحه 1 از 6 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بال فرشتگان

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0

    بال فرشتگان




    با علم به اینکه ملايکه ماهیتی روحانی دارند و از مادیات به حساب نمی آیند، وجود بال برای آنها چه ضرورتی دارد که نص صریح قرآن و روایات این موجودات را همراه بال ذکر نموده اند. بال برای اجرام مادی به عنوان وسیله ای برای صعود مطرح میشود ملایکه به لحاظ روحانی بودن نیازی به آن ندارند.


    کارشناس بحث : پاسخگوي اعتقادي
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۰۹/۲۹ در ساعت ۱۹:۵۶


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    با سلام به شما دوست عزيز

    اصل اثبات فرشته و سائر موجودات فرامادي با عقل قابل اثبات است (البته با نیاز و اعتمادی که به وحی دارد) اما جزئيات، خصوصيات، ويژه‌گي‌ها و سائر شئونات آنها، عقلا اثبات پذير نيست، زيرا ابزار معرفتي ما (حس و عقل) مادي هستند و ابزار مادي قادر به درک جزئيات فرامادي نيست، و بهره علمي ما از جزئيات آنها به برکت آشنائي با وحي و حاملان آن است و بس.

    از طرفي ديگر چون خداوند متعال فرشته‌ها را براي تدبير امور مکلف کرده است، حيطه وجودي و قدرت و اختيار آنها را متناسب با وظائف محوله آنان قرار داده است، از اين حيطه وجودي تعبير به جناح (=بال)شده است، با بررسي و مطالعه کاربردهاي اجنحه (جمع جناح) در روايات، نتائج فوق به دست خواهد آمد.

    مثالي بزنم (البته در مثال مناقشه نيست) چشم انعکاس نور را به مغز مخابره کرده و مغز با تجزيه تحليل رنگها يک تصوير را براي ما إثبات مي‌کند، حال بفرمائيد که ديدن کار چشم است يا مغز؟
    دقيق‌تر اين است که بگوئيم کار ديدن را مغز به وسيله چشم انجام مي‌دهد، ابزار کار بودن بال فرشته‌ها نيز چنين است.

    موفق باشيد.

    ــــــــــــــــــ

    وَ النَّازِعَاتِ غَرْقًا، وَ النَّاشِطَاتِ نَشْطًا، وَ السَّابِحَاتِ سَبْحًا، فَالسَّابِقَاتِ سَبْقًا، فَالْمُدَبِّرَاتِ أَمْرًا، نازعات 1-5، سوگند به فرشتگانى كه (جان مجرمان را بشدّت از بدنهايشان) برمى‏كشند، و فرشتگانى كه (روح مؤمنان) را با مدارا و نشاط جدا مى‏سازند، و سوگند به فرشتگانى كه (در اجراى فرمان الهى) با سرعت حركت مى‏كنند، و سپس بر يكديگر سبقت مى‏گيرند، و آنها كه امور را تدبير مى‏كنند!
    ویرایش توسط صالح : ۱۳۹۰/۱۲/۰۱ در ساعت ۱۶:۵۲
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    643
    تشکر:
    1
    حضور
    7 روز 16 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    27
    آپلود
    0
    گالری
    0



    از طرفي ديگر چون خداوند متعال فرشته‌ها را براي تدبير امور مکلف کرده است، حيطه وجودي و قدرت و اختيار آنها را متناسب با وظائف محوله آنان قرار داده است، از اين حيطه وجودي تعبير به جناح (=بال)شده است، با بررسي و مطالعه کاربردهاي اجنحه (جمع جناح) در روايات، نتائج فوق به دست خواهد آمد. بدرود

    با درود. از کجا معلوم خدا منظورش از بال حیطه قدرت است؟؟ ایا ما حق داریم از جانب خدا معنی بتراشیم؟ ایا اگر خدا بجای بکار بردن بال میگفت هر فرشته ای حیطه قدرت مشخصی دارد ایا مردم در فهمیدن منظورش دچار مشکل میشدند؟؟ ایا هر جا نتوانستیم قران را با علم تطبیق داد باید برای ان معنی مجازی تراشید؟؟ ایا این تفسیر به رای نیست؟ ایا دروغ بستن به خدا نیست؟؟ من فکر میکنم تفاسیر شیعه با پیش زمینه فلسفی نوشته شده اند اما قران با مفاهیم فلسفی کاملا تطبیق نمیکند به این دلیل است که اشخاصی مثل طبا طبایی چون نتوانسته ایات قران را با ذهن فلسفیش تطبیق دهد منظور قران را مطابق نظر خود عوض کرده اند!!ما مفاهیم انتزایی در قران زیاد می بینیم و مردم هم در فهم ان مشکلی نداشته اند مثل ایت الکرسی چه اشکال داشت بجای واژه بال میگفت حیطه قدرت؟! من فکر میکنم دقیقا منظورش بال است و هیچ دلیلی وجود ندارد که بال را چیز دیگری معنا کنیم. قران تصویری که از عرش و فرشته ارایه میدهد تا حدودی مادیست. برای مثال ایه4 معارج. تعرج الملایکه والروح الیه فی یوم کان مقداره خمسین الف سنه.. بالا میروند فرشتگان و روح بسوی خدا در روزیکه اندازه اش برای شما پنجاه هزار سال است.... در این ایه فرشتگان فاصله ای را طی میکنند . از زمین تا خدا. و در طی کردن این فاصله زمانی باید درراه باشند که پنجاه هزار سال است. با تعاریف فلسفی موجودات مجرد مثل فرشتگان فرا زمان و فرا مکان هستند ولی در این این ایه حتی برای خدا هم جایی تعیین شده است!!یعنی فرشتگان از جایی شروع به حرکت میکنند و در زمان مشخصی به جایی که نزد خداست میرسند!! ایا این هم مجاز است؟؟ پس این موجودات مثل موجودات مادی در قالب زمان و مکان زندگی میکنند و بال هم معنیش واقعا بال است و فرشتگان با این بالها این فاصله ها را طی میکنند!



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    5,567
    صلوات
    200
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    59 روز 4 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    3
    گالری
    196



    نقل قول نوشته اصلی توسط dordane نمایش پست
    با علم به اینکه ملايکه ماهیتی روحانی دارند و از مادیات به حساب نمی آیند، وجود بال برای آنها چه ضرورتی دارد که نص صریح قرآن و روایات این موجودات را همراه بال ذکر نموده اند. بال برای اجرام مادی به عنوان وسیله ای برای صعود مطرح میشود ملایکه به لحاظ روحانی بودن نیازی به آن ندارند.


    کارشناس بحث : پاسخگوي اعتقادي
    به نظر من درقرآن به بالهایی اشاره شده که در قالبهای مثالی و روحانی فرشتگان بکار گرفته شده ، بال مادی و جسمی به شکلهایی که در دنیا دیده میشود در فرشتگان صدق نمیکند
    ***************************


    ܓ✿ اللهم عجل لولیک الفرج ܓ✿


    ***************************


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    643
    تشکر:
    1
    حضور
    7 روز 16 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    27
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط قاری گمنام نمایش پست
    به نظر من درقرآن به بالهایی اشاره شده که در قالبهای مثالی و روحانی فرشتگان بکار گرفته شده ، بال مادی و جسمی به شکلهایی که در دنیا دیده میشود در فرشتگان صدق نمیکند
    ثابت کنید

  7. تشکر


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    5,567
    صلوات
    200
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    59 روز 4 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    3
    گالری
    196



    نقل قول نوشته اصلی توسط talleb نمایش پست
    ثابت کنید

    با سلام

    شما اگر به قرآن و فرمایشات خدا ایمان ندارید فکر نمیکنم با هر دلیلی بهتون ثابت بشه

    اگر هم دارید که درقرآن آمده و نیازی به اثبات نیست دوست عزیز

    آخه تازگیها مد شده خیلی از انسانها ادعای قبول عقلانی هر موضوعی رو میکنند

    ولی متاسفانه فقط یک ادعاست و بهانه جویی

    امیدوارم شما جزء این دسته نباشید

    یا حق
    ***************************


    ܓ✿ اللهم عجل لولیک الفرج ܓ✿


    ***************************

  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    با سلام به شما دوست عزیز
    نقل قول نوشته اصلی توسط talleb نمایش پست
    از کجا معلوم خدا منظورش از بال حیطه قدرت است؟؟ ایا ما حق داریم از جانب خدا معنی بتراشیم؟
    انس ما با مفاهیم مادی و مکان مند و زماندار باعث شده است که همه معانی را بر امور مادی و حسی تطبیق کنیم، متأسفانه بسیاری افراد این اشتباه را می کنند و واژگان قرآن و روایات را بر معانی حسی و مادی تطبیق کرده و دچار برداشت های نادرست می شوند.
    بحث بال فرشتگان نیز چنین است، فرشته موجودی فرامادی است، معنا ندارد بال به معنای بال کبوتر داشته باشد، حال در پاسخ سؤال شما که پرسیده بودید:
    نقل قول نوشته اصلی توسط talleb نمایش پست
    ایا هر جا نتوانستیم قران را با علم تطبیق داد باید برای ان معنی مجازی تراشید؟؟ ایا این تفسیر به رای نیست؟ ایا دروغ بستن به خدا نیست؟؟
    بیان می شود که معنای ید در ید الله فوق ایدیهم چیست؟
    اگر برای دست معنای مجازی نتراشیم توحیدمان زیر سؤال می رود!
    اگر برای آن معنای حقیقی بیان کردید (خدا دستی دارای پنج انگشت دارد!!) قائل به جسمانیت خدا شده و توحید شما زیر سؤال می رود پس باید آن را به معنای مجازی مثل قدرت، تأویل برد، یا به قول شما تراشید، مثالها از این دست فراوان است، یعنی ناچاریم برای صیانت از توحید چنین معانی را بیان کرد.

    معنای بال برای فرشته نیز این چنین است.
    ـــــــــــــ
    نقل قول نوشته اصلی توسط talleb نمایش پست
    با تعاریف فلسفی موجودات مجرد مثل فرشتگان فرا زمان و فرا مکان هستند ولی در این این ایه
    نقل قول نوشته اصلی توسط talleb نمایش پست
    حتی برای خدا هم جایی تعیین شده است!!یعنی فرشتگان از جایی شروع به حرکت میکنند و در زمان مشخصی به جایی که نزد خداست میرسند!! ایا این هم مجاز است؟؟ پس این موجودات مثل موجودات مادی در قالب زمان و مکان زندگی میکنند و بال هم معنیش واقعا بال است و فرشتگان با این بالها این فاصله ها را طی میکنند!

    بالاخره فکر می کنید خدا مکان دارد یا ندارد؟
    اگر دارد پس باید درباره توحید مطالعه داشته تا بدانید خدای دارای مکان یعنی نیازمند، و خدا نیازمند نمی تواند رفع نیاز نماید، و اگر مکان ندارد که ندارد برای این آیه نیز (بمانند سائر آیاتی که نمونه آن ذکر شد) باید معنائی مجازی تراشید.

    موفق باشید.

    ویرایش توسط صالح : ۱۳۹۰/۰۵/۱۳ در ساعت ۱۷:۰۱
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    643
    تشکر:
    1
    حضور
    7 روز 16 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    27
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط قاری گمنام نمایش پست
    با سلام

    شما اگر به قرآن و فرمایشات خدا ایمان ندارید فکر نمیکنم با هر دلیلی بهتون ثابت بشه

    اگر هم دارید که درقرآن آمده و نیازی به اثبات نیست دوست عزیز

    آخه تازگیها مد شده خیلی از انسانها ادعای قبول عقلانی هر موضوعی رو میکنند

    ولی متاسفانه فقط یک ادعاست و بهانه جویی

    امیدوارم شما جزء این دسته نباشید

    یا حق
    شما که قران رو قبول دارید چرا ثابت نمیکنید؟؟؟ بقول شما من که قران رو قبول ندارم نمیتوانم بپذیرم شما که قبول دارید از کجا فهمیدید که قران نظرش نظر شماست؟؟!! لطفا قبل از اینکه چیزی بنویسید یه کم به کله تون زحمت تفکر بدهید!! همینجوری میای یه چیزی میگی که خودی نشون بدی ولی..!! تا مرد سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشد!!

  11. تشکر


  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    643
    تشکر:
    1
    حضور
    7 روز 16 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    27
    آپلود
    0
    گالری
    0



    انس ما با مفاهیم مادی و مکان مند و زماندار باعث شده است که همه معانی را بر امور مادی و حسی تطبیق کنیم، متأسفانه بسیاری افراد این اشتباه را می کنند و واژگان قرآن و روایات را بر معانی حسی و مادی تطبیق کرده و دچار برداشت های نادرست می شوند.
    بحث بال فرشتگان نیز چنین است، فرشته موجودی فرامادی است، معنا ندارد بال به معنای بال کبوتر داشته باشد، حال در پاسخ سؤال شما که پرسیده بودید
    انسان هر مفهومی را که فهمیده از محیط تجربه کرده شما انتظار دارید از کجا تجربه کند؟؟!وقتی راوی خود نگفته منظورش از این جمله و کلمه چیز دیگریست شما از کجا فهمیدید که منظورشان چیز دیگریست؟؟ کسی فرشته را ندیده که چگونه است و اگر چیزی هم در باره انها میدانیم همان چیزهاییست که احادیث و روایات و قران در باره شان گفته شده و قران و روایات هم نگفته اند که منظور از بال چیزی غیر بال دنیوی است . شما از کجا فهمیدید؟؟ اینکه میگویید عقل حکم میکند بال فرشته باید منظور قدرت باشد این ظن و گمان است چون اخبار اسمان را فقط باید از اسمان شنید شما که با ماورا الطبیعه نه به شکل خواب دیدن و نه الهام و وحی ارتباطی ندارید از کجا میدانید منظور خدا این
    است؟؟بیان می شود که معنای ید در ید الله فوق ایدیهم چیست؟
    اگر برای دست معنای مجازی نتراشیم توحیدمان زیر سؤال می رود!
    اگر برای آن معنای حقیقی بیان کردید (خدا دستی دارای پنج انگشت دارد!!) قائل به جسمانیت خدا شده و توحید شما زیر سؤال می رود پس باید آن را به معنای مجازی مثل قدرت، تأویل برد، یا به قول شما تراشید، مثالها از این دست فراوان است، یعنی ناچاریم برای صیانت از توحید چنین معانی را بیان کرد.

    معنای بال برای فرشته نیز این چنین است.
    من که نگفته ام در قران مجاز نیست که شما این مثال را اورده اید! بله هست مثلا در مورد خود بال : ایه ای هست ای پیامبر مومنان را زیر بالت بگیر. اینجور ایات مشخصه که تمثیل است ولی همین بال در مورد فرشتگان واقعیست و نه تمثیل. حتی تعدادبالها را هم شمرده!! هر ادم عاقلی در گفتگوها و کتابها میفهمد که گوینده یا نویسنده کجای سخنش تمثیل است یا واقعیت. از انجا که با توجه به شناختی که به زبان و فرهنگ مهاوره ای دارد میتواند بفهمد که کجا تمثیل یا واقعیت است. قران برای عرب عربستان قرن هفتم مطابق فرهنگ و فهم و محیط اجتماعی و جغرافیایی .. امده و مسلما حکمت اقتضا میکند که پیام رسان پیامش را بگونه ای بیان کند که پیامگیر بفهمد . ایا بال فرشته در میان عربها تمثیل بوده که وقتی خدا به انها بگوید بال فرشته بلافاصله مردم با توجه به شناخت فرهنگ و زبان خود بفهمند که اینجا تمثیل است؟؟ وقتی چنین تمثیلی وجود نداشته و مثلا خدا منظورش تمثیل بوده باشد ایا خدا توانسته منظورش را برساند؟؟ نه!! چون خدا منظورش قدرت بوده و انها تصور کرده اند بال واقعیست!!این طبیعیست که هر کتابی تمثیل و تشبیه دارد ولی مردم با تجربه و اگاهی از فرهنگ خودشان خیلی راحت میفهمند که کجا تمثیل است یا نیست. مثلا هر ایرانی وقتی به او گفته میشود دستی بالای دست تو هست بلافاصله میفهمد که این تمثیل است . ولی وقتی گفته میشود دستت را روی میز بردار میفهمد که امری حقیقی منظور است. اینکه توحیدتان زیر سوال میرود نشان میدهد که خدا خودش انگار نگران زیر سوال رفتن توحیدش نشده و شما شده اید!! کاسه داغتر از اش!!
    بالاخره فکر می کنید خدا مکان دارد یا ندارد؟
    اگر دارد پس باید درباره توحید مطالعه داشته تا بدانید خدای دارای مکان یعنی نیازمند، و خدا نیازمند نمی تواند رفع نیاز نماید، و اگر مکان ندارد که ندارد برای این آیه نیز (بمانند سائر آیاتی که نمونه آن ذکر شد) باید معنائی مجازی تراشید
    مگر قرار است ما فکر کنیم ما که فکرمان به تشخیص خیر صلاح دنیوی نمیرسد و عقلمان انقدر ناقص است که اداب توالت رفتن را هم باید از بالا بهمان بگویند چگونه میتوانیم خدا را بشناسیم!!! و در بعد مگر نمیگویید بشر خودش نمیتوانید عالم بالا را بشناسد و حتما باید از طریق وحی جهان بالا و خدا و فرشته به او شناسانده شود !!! ولی مدام فراموش میکنید که بقول خودتان بشر کم عقل است و با این عقل زمینی توان شناخت بالا را ندارد !! مگر قرار نبوده وحی اوصاف خدا و عالم بالا را بما بشناساند خب خدا خودش اینگونه گفته حالا ما چه حقی داریم که از عقل نداشته مان استفاده کنیم؟!!


  13. تشکر


  14. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    643
    تشکر:
    1
    حضور
    7 روز 16 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    27
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با درود جناب قاری و پاسخگو چرا پاسخی ندادید؟

صفحه 1 از 6 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود