صفحه 1 از 6 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بررسی روابط زن و مرد قبل از طلاق

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    958
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 3 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0

    بررسی روابط زن و مرد قبل از طلاق




    دوستان عزیز همانطوری که میدانید قران توسط خدا طراحی شده است و انتظار می رود در همین سطح هم ظهور کند متاسفانه مردم چون قدر خدا را نمی شناسند ایات قران را با عقل خود تفسیر می کنند و به گمراهی میرسند

    در قران نیازهای علمی بشر بیان شده است بشر بخودی خود خیلی زود به بن بست می رسد و شروع می کند به درجا زدن از جمله در زندگی همسری

    یکی از مواردی که در زندگی باید مورد توجه واقع شود این است که زندگی شبکه ای از روابط است روابطی که گاهی مشکل ساز می شود مثلا پیوند بین زن و مرد پیوندهای فرعی بسیاری را ایجاد می کند که همه بر روی هم اثر می گذارند مانند رابطه شوهر با مادرو خواهرش یا طایفه اش و واکنش زن یا رفتارهای خوب یا بد اقوام همسر با زن که معروف ترینش رابطه مادر شوهر با عروس و یا خواهر شوهر با عروس است

    یا رفتارهای پدر زن یا مادر زن با مرد یا داماد
    بگو مگوهای ایجاد شده در این رابطه می تواند ازدواج را تلخ کند
    دوستان می توانند در این موضوع در مورد این مطالب حرف بزنند هر کس به سهم خود مثلا یک کاربر عادی که شیوه سخن گفتنش تجربیات شخصی است یک کارشناس اجتماعی یا مذهبی که شیوه سخن گفتنش علمی تر و مستدل است

    در اینجا اشتباه زن و مرد را در پافشاری بر عقیده را تعقیب نمی کنیم بلکه سعی می نماییم که با سنگین سبک کردن حرفها بهترین راهکار را پیدا کنیم راهکاری که هیجان و خشم زن و شوهر را از بین ببرد و مودت بین انها ایجاد کند و الا یک مشاوره غلط که نتیجه ندهد بجای اینکه فرد زن یا مرد را تخطئه کنیم باید در مشاور ه داده شده تجدید نظر کرد

    یکی از نگرش های اشتباه در برخورد با بعضی ها منطقی حرف زدن است ممکن است این سخن در وهله اول کمی عجیب باشد اما باید بدانیم که گاهی نیاز است که برخوردی شدید صورت بگیرد مثلا وقتی یک غده در شکم فردی است بهترین راه درمان استفاده از چاقو است

    گاهی موعظه و نصیحت و منطقی حرف زدن برای اهل غیر منطق کارساز نیست و لازم است ابزار را عوض کرد و غیر منطقی شد دوستان هر کدام نقدی بر این مطالب من دارند مستدل و منطقی بیان کنند چون من برخلاف بعضی ها بیشترین تاثیر رو ازعلم و منطق می برم

    امید که با کمک همه به جایی برسیم که منطق تیز تر از چاقو باشد اجر همه با خدا
    با تشکر

    کارشناس بحث : پاسخگوی علوم قرآن

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۲/۰۴ در ساعت ۲۰:۴۵
    ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ ﴿۱﴾ مَا أَنتَ بِنِعْمَةِ رَبِّكَ بِمَجْنُونٍ ﴿۲﴾ وَإِنَّ لَكَ لَأَجْرًا غَيْرَ مَمْنُونٍ ﴿۳﴾


    وَكَذَلِكَ أَنزَلْنَاهُ حُكْمًا عَرَبِيًّا وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءهُم بَعْدَ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللّهِ مِن وَلِيٍّ وَلاَ وَاقٍ ﴿۳۷﴾






  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    با سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    در اینجا اشتباه زن و مرد را در پافشاری بر عقیده را تعقیب نمی کنیم بلکه سعی می نماییم که با سنگین سبک کردن حرفها بهترین راهکار را پیدا کنیم
    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    راهکاری که هیجان و خشم زن و شوهر را از بین ببرد و مودت بین انها ایجاد کند

    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    گاهی نیاز است که برخوردی شدید صورت بگیرد مثلا وقتی یک غده در شکم فردی است بهترین راه درمان استفاده از چاقو است گاهی موعظه و نصیحت و منطقی حرف زدن برای اهل غیر منطق کارساز نیست و لازم است ابزار را عوض کرد و غیر منطقی شد

    بنظر مي رسد بين اين دو بخش از صحبتهاي شما به نوعي تناقض وجود دارد زيرا معمولا راهكارهاي شديد و غير منطقي ، منجر به ايجاد مودت نمي شود .
    در خصوص رابطه زن با همسر و خانواده همسر و نيز مرد با زن و خانواده زن ، بايد از طريق منطقي و موعظه ي حسنه عمل نمود . به حكم آيه شريفه إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ بايد اين اصلاح به شكلي مودت آميز و برادرانه صورت گيرد و اگر يكي از طرفين زير بار حرف منطقي و رفتار مودت آميز نرفت ، ديگران مجاز نيستند به رفتار خشونت آميز و شدت عمل متوسل شوند و حتي در صورت بروز چنين رفتار ناصحيحي هم ، روابط تيره ميان طرفين به رابطه مودت آميز بدل نخواهد شد .

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    958
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 3 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی مباحث زنان نمایش پست
    به نام خدا
    با سلام


    بنظر مي رسد بين اين دو بخش از صحبتهاي شما به نوعي تناقض وجود دارد زيرا معمولا راهكارهاي شديد و غير منطقي ، منجر به ايجاد مودت نمي شود .
    در خصوص رابطه زن با همسر و خانواده همسر و نيز مرد با زن و خانواده زن ، بايد از طريق منطقي و موعظه ي حسنه عمل نمود . به حكم آيه شريفه إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ بايد اين اصلاح به شكلي مودت آميز و برادرانه صورت گيرد و اگر يكي از طرفين زير بار حرف منطقي و رفتار مودت آميز نرفت ، ديگران مجاز نيستند به رفتار خشونت آميز و شدت عمل متوسل شوند و حتي در صورت بروز چنين رفتار ناصحيحي هم ، روابط تيره ميان طرفين به رابطه مودت آميز بدل نخواهد شد .
    به نام خدا و سلام
    در مورد نقدی که بر حرف من داشتید که با قرمز مشخص کردید ما در قران شیوه سخن گفتن را یاد می گیریم گاهی قانع کردن افراد از طریق منطق غیر ممکن است
    حتی گاهی اعجاز برای تسلیم بشر نیز کار ساز نیست
    مثلا ایا می شود با مردمی که ناقه صالح را کشتند از منطق حرف زد یا ایا می شود با مردمی که به منطق لوط بی اعتنایی کردند مهربان بود
    گاهی شرایطی ایجاد میشه که حرف منطقی نمی تواند موثر واقع شود و لازم است از زور استفاده کرد مرد یا همان شوهر اجازه دارد در شرایط خاص همسرش را تنبیه کند و یا قهر کند این دو عمل موجب ناراحتی همسر است و روشهای خشن نام دارد البته مقابلش هم هست زن فرعون و فرعون
    همانطور که می دانیم اخیرا مردم فریب کار در رسانهای جمعی سعی دارند هیجان و شدت را کلا منفی بدانند و در هر شرایطی گل بگند و گل بشنوند در برابر ناملایمات و بی دینیها زور گویی ها و سایر بی عدالتی ها خونسرد باشند زیرا رسانه ها چنین تبلیغ می کنند که شدت از علائم آشفتگی روانی است و خونسردی یا بی تفاوتی از علائم سلامت روان است
    در این رابطه خدا رفتار محمد رسول الله را چنین توصیف می کند در تورات نوشته شده هست مثل محمد رسول الله والذین معه اشداءعلی الکفار و رحماء بینهم

    هیجان در زندگی بد نیست هیجان علامت زنده بودن است و افسردگی علامت مرگ روانی انهایی که سعی می کنند هیجانات مثبت و خوب را سرکوب کنند اشتباه می کنند
    منظور من از بی منطقی اشدا علی الکفار است و تنها شدت این نیست که با کفار شدید باشیم بلکه این شدت در بین خودمان هم باید باشد در بین مسلمانان نیز افرادی هستند که حرف زور می زنند عصبانیت و تندی و شدت در برابر این افراد نشانه بیماری روانی نیست بلکه نشانه زندگی است نباید به افراد یاد بدهیم همیشه فقط منطقی باشند یعنی حرفهای منطقی توام با سردی بی تفاوتی و خالی از هیجان
    زدن همیشه منفی نیست بلکه زمانی که شرایط ایجاب کند مثبت نیز هست
    من حرفم این است که در زندگی نباید مرد یا زن نسبت به رفتار هم بی تفاوت باشند بلکه اعتراض هیجان تایید و مخالفت نشانه رابطه درست است
    طرفین باید به احساسات هم اهمیت بدهند و برایشان مهم باشد اگر مرد از رفتار زن ناراحت است زن تلاش کند ناراحتی او را از بین ببرد و بالعکس بعضی ها می گویند گذشت و تفاهم درست است یعنی بی تفاوتی و سردی اینها روابط را سرد می کند و ان مودت واقعی را ایجاد نمی کند

    بعضی وقتها حفظ مصالح ایجاب می کند که منطق بی اثر بماند مثلا زمانی که زن مجری فرمان والدینش باشد و از انها فرمان بگیرد عملا حرفهای منطقی شوهر بی اثر است چه باید کرد در چنین مواردی؟
    ویرایش توسط مزمل : ۱۳۸۹/۱۰/۰۱ در ساعت ۲۳:۱۳
    ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ ﴿۱﴾ مَا أَنتَ بِنِعْمَةِ رَبِّكَ بِمَجْنُونٍ ﴿۲﴾ وَإِنَّ لَكَ لَأَجْرًا غَيْرَ مَمْنُونٍ ﴿۳﴾


    وَكَذَلِكَ أَنزَلْنَاهُ حُكْمًا عَرَبِيًّا وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءهُم بَعْدَ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللّهِ مِن وَلِيٍّ وَلاَ وَاقٍ ﴿۳۷﴾







  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    ما در قران شیوه سخن گفتن را یاد می گیریم
    بله موافقم ما شيوه سخن گفتن و عملكر با ديگران و نيز
    حدود اون رو از قران مي آموزيم . حد برخورد با ديگران را خداوند تعيين ميكند نه ما و لذا در خصوص برخورد با ديگران موظفيم مرحله به مرحله پيش رويم :
    1- وجادلهم بالتي هي احسن
    2- فاصفح الصفح الجميل
    3- و در نهايت و در مرحله آخر پس از موعظه حسنه و پس از گذشت و رويگرداني اگر ابراز دشمني و عداوت كفار ادامه داشت آنگاه حكم محاربه است .
    لذا شما در برخورد با كفار نيز سه مرحله را مشاهده ميكنيد و به صرف بي منطق بودن و نرفتن زير بار حرف حق ، سريعا حكم محاربه صادر نميشود وانگهي مرحله نهايي هم در خصوص آن دسته است كه اقدام به مبارزه مسلحانه و يا مخالفت و براندازي اسلام كردند نه همه كفار .
    و يا در مورد اديان ديگر همانگونه كه در قران كريم نيز بيان شده ابتدا قول لين و دعوت و در مرحله نهايي نزول عذاب توسط خداوند بر آنها نازل شد .
    اينها تماما برخورد با كفار است اما نوع رفتار يك مسلمان با كفار و مسلمان فرق دارد :
    محمد رسول الله والذين معه اشداء علي الكفار رحماء بينهم
    قرار نيست آنچه در خصوص كفار آنهم در آخرين مرحله صورت گرفته دستور العمل برخورد با مسلمين باشد بلكه برخورد با مسلمانان يا بايد رحماء بينهم باشد و يا در صورت حق كشي و نقض حقوق ، بايد بر طبق دستور خداوند باشد نه برخورد خشونت آميز سليقگي .
    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    گاهی شرایطی ایجاد میشه که حرف منطقی نمی تواند موثر واقع شود و لازم است از زور استفاده کرد مرد یا همان شوهر اجازه دارد در شرایط خاص همسرش را تنبیه کند و یا قهر کند این دو عمل موجب ناراحتی همسر است و روشهای خشن نام دارد
    اولا اين تنبيه صرفا در خصوص نشوز صورت ميگيرد و نشوز تعريف خاصي دارد و هر اختلاف سليقه و عدم پذيرشي را شامل نمي شود .
    ثانيا حتي در صورت بروز نشوز هم مرد حق تنبيه بيش از آنچه خداوند مجاز نموده را ندارد
    ثالثا حد اين تنبيه در شرع اسلام به قدري است كه ابدا خشونت محسوب نمي شود .
    رابعا هم خود تنبيه و هم حدش و هم علت و دليلش همگي از جانب خداوند مشخص شده تا از برخوردهاي سليقه اي و شخصي و تصفيه حسابهاي تشفي طلبانه و غير عادلانه جلوگيري بعمل آيد
    بنابراين نميتوان وجود چنين برخورد معين شده و داراي حد و حدود كامل و تام را ملاك قياس برخورد در ساير موارد براي ابراز خشونت بي حدو حصر قرار داد و آنرا مستنبط از قران كريم دانست .



    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    منظور من از بی منطقی اشدا علی الکفار است و تنها شدت این نیست که با کفار شدید باشیم بلکه این شدت در بین خودمان هم باید باشد
    اين سخن شما مغاير با فرموده قران كريم است :
    اشداء علي الكفار رحماء بينهم
    قران كريم بيان ميكند كه شدت فقط بايد با كفار باشد نه ميان مسلمين با هم .
    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    در بین مسلمانان نیز افرادی هستند که حرف زور می زنند عصبانیت و تندی و شدت در برابر این افراد نشانه بیماری روانی نیست بلکه نشانه زندگی است نباید به افراد یاد بدهیم همیشه فقط منطقی باشند
    كساني كه حرف زور مي زنند و يا حقي از ديگران تضييع ميكنند ابتدا بايد با آنان منطقي سخن گفت و آنها را به اعاده حقوق تشويق يا امر نمود و اگر از اعاده حقوق ابا نمو.دند با آنها برخورد قانوني مي شود - يعني برخوردي كه در شرع مشخص شده است نه اينكه افراد به تشخيص خود وارد عمل شده و شروع به اعمال رفتار خشونت آميز كنند - اين برخورد هم برخوردي منطقي است . لذا در برابر فرد زورگو هم ابتدا و بدون هيچ بررسي و دعوت به حق ، نبايد سريعا واكنش شخصي و خشونت آميز نشان داد ابتدا بايد به شيوه هاي مختلف او را به اداي حق تحريض نمود و اگر نپذيرفت با او برخورد كرد و در هر صورت نبايد از حد عدل و قسط پا را فراتر گذاشت :
    وان طايفتان من المومنين اقتتلوا فاصلحوا بينهما فان بغت احداهما علي الاخري فقاتلوا التي تبغي حتي تفيء الي امر الله فان فاءت فاصلحوا بينهما بالعدل واقسطوا ان الله يحب المقسطين
    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    من حرفم این است که در زندگی نباید مرد یا زن نسبت به رفتار هم بی تفاوت باشند بلکه اعتراض هیجان تایید و مخالفت نشانه رابطه درست است
    بي تفاوت نبودن نسبت به رفتار ديگران به معني ابراز رفتار هاي خشونت آميز نيست و همواره بروز چنين رفتارهايي نشانه رابطه درست وسالم نمي باشد بلكه رابطه سالم و اهميت داشتن رفتار و برخوردها در روابط خانوادگي ، بر پايه مودت و رحمت است نه خشونت و شدت .
    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    بعضی وقتها حفظ مصالح ایجاب می کند که منطق بی اثر بماند مثلا زمانی که زن مجری فرمان والدینش باشد و از انها فرمان بگیرد عملا حرفهای منطقی شوهر بی اثر است چه باید کرد در چنین مواردی؟
    بنظر شما شدت عمل و بروز دادن رفتارهاي شديد و خشن موجبات تاثير حرف شوهر را فراهم ميكند و موجب مي شود زن از فرمان والدينش خارج شود ؟
    خير ما تا حدي موظف به امر به معروف و نهي از منكر هستيم ، مراتب بالاتر نهي از منكر حتي در زندگي زناشويي كه و آنهم اگر مساله نشوز باشد در پايين ترين حد اعمال تنبيه است و بيش از آن ، مراتب نهي را بايد حاكم شرع اعمال نمايد و كار قضاوت و تصميم گيري در خصوص اين زندگي ابتدابايد به حكم هاي خانوادگي سپرده شود و اگر رفع نشد ، به حاكم شرع و قاضي براي مراحل نهايي رجوع نمود اما در هر حال از بروز رفتارهاي خشونت آميز بايد اجتناب نمود در واقع قران كريم اذن بروز چنين رفتارهايي را در روابط خانوادگي و حتي ميان مسلمانان در جامعه را صادر نفرموده است .


    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    958
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 3 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی مباحث زنان نمایش پست
    بنظر شما شدت عمل و بروز دادن رفتارهاي شديد و خشن موجبات تاثير حرف شوهر را فراهم ميكند و موجب مي شود زن از فرمان والدينش خارج شود ؟

       

    قبل از اینکه به سایر مطالب بپردازم از شما سوال می کنم ایا تنبیهی که شما قبول دارید با زدن بوسیله چوب مسواک چند درصد تاثیر دارد یعنی زنی که نافرمان است چند ضربه چوب مسواک بخورد درست می شود و به فرمان شوهر احترام می گذارد و دست از روشش بر می دارد
    ایا قطع دست دزد و کشتن قاتل نیز تفسیری شبیه به تفسیر شما از واژه ضربوهن دارد به نظر من هیچ زنی حاضر نیست پس از تنبیه با چوب مسواک درست شود زیرا درد که ندارد که هیچ با تمسخر بیشتر شوهر بر نشوزش افزوده می شود در حالی که خدا راه داده است راهی که باید مفید باشد نه خنثی یا حتی مضر


    به نام خدا سلام
    مسلمانان در زمان محمد رسول الله با هم مهربان بودند علت مهربانی انها الفتی بود که خداوند بدلیل نازل کردن قران ایجاد کرده بود و همه بدلیل اتحاد حول محور قران و پیامبر مورد اختلافی نداشتند اصولا هر جا که اختلاف وجود دارد مهربانی و محبت نمی تواند باشد و هر جا که اتحاد باشد نزاع و تفرقه وجود نخواهد داشت
    اختلاف بدلیل تفاوت نظر و فکر ایجاد می شود وقتی دو نفر در مورد موضوعی متفاوت فکر می کنند این دو نفر دیگر یکدیگررا دوست نخواهند داشت و این اختلاف موجب سردی روابط و نزاع را فراهم خواهد اورد پس از وفات پیامبر و پایان وحی و نزول قران کم کم شرایط تغییر کرد و اختلاف نظر در مورد موضوعات اسلامی بین مسلمانان پیش امد و مسلمانان دیگر با هم همفکر نبودند و به طور طبیعی نیز اختلاف ، رحمت و مودت را از بین انها برد و دشمنی و سنگدلی را جانشین ان ساخت
    همین عوامل اختلاف موجب شد که جنگ ها ی زیادی بین مسلمانان روی دهد و بسیاری کشته شوند
    رحمت به معنی چشم پوشی از خطا نیست اگر یکی از کسانی که با محمد رسول الله بود اقدام به عمل خلافی می کرد مسلما شلاق می خورد یا حتی کشته می شد بنا براین منظور ایه محمد رسول الله والذین معه انانی است که با هم همفکر هستند نه انهایی که با هم اختلاف فکری دارند نتیجه این می شود که مسلمانان وقتی در محدوده ایه محمد رسول الله والذین معه قرار می گیرند که با هم هم فکر باشند
    همفکری همیشه موجب اتحاد می شود حتی اگر این همفکری بین اراذل و اوباش یا بین گروههای گمراه باشد مثلا می توان از همفکری جوانان کهف و گروه مخالف لوط نام برد هر دوی این گروهها با هم همفکر بوده اند گروهی در امر باطل و گروهی در امر حق
    ان چه که باید تعقیب کنیم این است که چه همفکری ای درست است در این مورد خدا می گوید واعتصمو بحبل الله جمیعا ولا تفرقو
    اتحاد و هم فکری درست هم فکری ای هست که حول ریسمان خداست زیرا این همفکری درست است رشته ای است محکم و ابدی در حالی که هم فکری های باطل ممکن است در این دنیا گروهی را حول محور باطل جمع کند و انسجامی هم داشته باشند اما چون انسجام حول محور غیر خدا بوده است عاقبت خوشی ندارد چنانچه روز قیامت کسانی که حول محور غیر خدا جمع شده اند از معبودن خود سوال می کنند که ما شما را عبادت می کردیم انها گویند که ما بی خبر بودیم این افراد فریب خورده به نزد معلمان خود می روند و می گویند شما ما را به این راه هدایت کردید انها نیز می گویند شما اگر عقل داشتید پیرو ما نمی شدید
    بنا براین هر نوع اتحادی و هر نوع همفکری ای درست نیست گرچه موجب تفاهم و رحمت شود
    مسلمانان نیز وقتی بینشان اختلاف باشد دیگر مشمول ایه محمد رسول الله نخواهند بود لذا تفاوتی با کفار نخواهند داشت در این وسط عده ای که خود را مسلمان می دانند با عده دیگری که خود را مسلمان می دانند بر سر موضوعات دینی و غیر دینی اختلاف پیدا می کنند
    از این بد تر عده ای از کسانی که می گویند ما مسلمانیم کتاب ما قران است و رسول محمد را به عنوان کسی که قران بر او نازل شده است را قبول دارند با بی اعتنایی به همه این اعتقادات اقدام به اعمالی می کنند که قران دستور به رعایت انها داده است مثلا کسانی هستند که در مراسم مذهبی شرکت می کنند حج و زیارت را بجا می اورند و در اعیاد مذهبی خوشحال هستند ولی غیبت می کنند مسخره می کنند روی دیگران القاب می گذارند به پچ پچ روی می اورند برای رسیدن به مقاصد مادی همچون شغل و غیره به زیراب رنی به پارتی بازی به رشوه اقدام می کنند و موجبات بدبختی عده ای را فراهم می اورند و خود به ناحق به مقامات مادی و معنوی می رسند اینها کسانی هستند گر چه مسلمان هستند اما ایمان در تمام دنیای انها وارد نشده است قسم خدا و قران می خورد تا مشتری را بفریبد در حالی که صلوات می فرستد در همان حال در حال غیبت و تهمت و سایر اموری است که خدا نهی کرده است اگر حجاب اجباری نباشد زن اقدام به خلاف قران می کند روسری ندارد و در همان حال از فرزندش می خواهد طوری برنامه ریزی کند که حتما مراسم عید فطر را اجرا کند این یعنی چه یعنی مراسم مذهبی شده اعمالی که نیاز انهاست اما مومن واقعی کسی است که تمام زندگیش ایمان باشد
    در حرفهای من چیزی بنام اقدام فوری نبود بلکه هر پرونده ای نیاز به زمان دارد وقتی خدا عذاب را نازل می کند که به افراد مهلت فکر کردن و تصمیم گرفتن را داده و برای اگاه ساختن انها شرایط را مهیا نموده است من وقتی سوال کردم چه باید کرد با فردی که مجری والدین هست مطمئنا انقدر زمان گذشته که دلایل محکمی برای شوهر وجود دارد که اگر تا قیامت هم با منطق و موعظه حسنه دلیل اورد فایده ندارد زیرا افراد دخیل در موضوع با انکه می دانند حق با شوهر است ولی بدلیل این که انها می خواهند سرور باشند حاضر نیستند به شوهر دخترشان با دیده انسان نگاه کنند این همان حکایت ابلیس است که به خدا گفت سجده نمی کنم چون من برترم ایا ادم برتر بود یا ابلیس مسلم است که ابلیس موجودی اصلاح ناپذیر است زیرا او خود را برتر از ادم می داند می دانیم که هر برتری ای برتری نیست برتری ای واقعا برتری است که خدا ان را تایید کند
    در مواردی که افرادی می گویند ما برتریم چون باید برتر باشیم گر چه هیچ علمی ندارند در مقابلش فرد دیگر علم دارد انها می گویند گر چه تو عالمی و همه چیز را می دانی اما من برترم چون من هستم همان چیزی که به ان هوای نفس می گویند فردی که هوای نفس را خدا انتخاب کند در برابر دیگران با هر مقام علمی و سجایای اخلاقی حاضر نیستند تسلیم شوند و ابلیس صفت می خواهند ادمیان بر او سجده کنند و او و نفسش را بزرگ بشمارند
    وقتی فردی با چنین افرادی روبرو می شود و کل اسما را بیان کند و توضیح دهد و همسرش بگوید با این وجود پدرم مادرم برادرم خواهرم داییم عمویم پدربزرگم داماد عمویم حتی افرادی که از نظر سببی با پدرش دوست هستند و خلاصه همه در نزد من ارزش دارند و تو هیچ نیستی تو فقط زمانی هویت داری که پدرم از تو راضی باشداین باز همان حکایت ابلیس و ادم است
    گاهی اختلاف جزئی است یعنی من ایکس را به عنوان انسانی همردیف خود قبول دارم منتها در مورد مثلا الف با هم اختلاف دارم اما گاهی اختلاف کلی است یعنی من معتقدنم که من بهتر از هر انسانی هستم و دیگران هر چند عالم باشند و سجایای اخلاقی بسیار خوب ولی هر گز من بهتری خود را از دست نخواهم داد و او هر گز بهتر از من نخواهد شد گر چه من در بسیاری صفات مثل او نباشم این یعنی حرف زور و علتش همان انتخاب هوای نفس به جای خداست
    فرعون یک نمونه اش معجزه می خواست گفتتند بفرما این عصا این هم دست نورانی در میدان ساحران سجده کردند و هزاران بلا بسرش امد باز راه افتاد دنبال موسی و رفت تا در دریا غرق شد در مقابل این افراد چه باید کرد
    اگر زنی رفتارش چنین باشد و بعد از مدتها که کاملا معلوم شد که تا قیامت هم راهش را تغییر نخواهد داد چه باید کرد خدا با این افراد از طریق مرگ دسته جمعی وارد عمل شد و برای مردی که با ابلیس ازدواج کرده طلاق را پیشنهاد داده شما باید به جای مجادله می گفتی طلاق
    چون هم حکم قرانی بود و هم راهی برای پایان ارتباط ادم و ابلیس
    البته من موضوع را در موردی بیان کردم که اختلاف کلی است نه جزیی مسلم است اگر زنی به همسرش احترام می گذارد و او را لااقل به اندازه خودش ادم می داند اما در مواردی با هم اختلاف داردند در این صورت نیاز به خشونت نیست ولی در صورتی که هدف زن و خانواده اش سواری بر گرده مرد و ارائه فیس و افاده بی دلیل است راهی جز طلاق باقی نمی ماند
    در مورد دادگاه نیز نظر من این است که حکم همیشه راه گشا نیست بلکه گاهی بن بست ایجاد می کند از جمله شرایط قضاتی که یکی از طرف قوم زن ودیگری از طرفقوم مرد انتخاب می شوند قضاتی است که قصد اصلاح دارند نه قاضیانی که علت جلسه اشان هدفهای شخصی است
    در مواردی که شما تذکر دادید من هم موافقم ان بر سر موضوعات جزئی است منظور من اختلافی بود که قابل اصلاح نیست اگر با روشهایی که شما گفتید لوط و ابراهیم و صالح می توانستند با شیوهایی که شما قبول دارید اقوام خود را اصلاح می کردند و نیازی به طوفان نوح و غیره نبود طلاق پیشنهاد خدا برای پایان دادن با ازدواج بین زن و مردی است که اصلاح بین انها غیر ممکن است
    ویرایش توسط مزمل : ۱۳۸۹/۱۰/۰۴ در ساعت ۱۴:۱۹
    ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ ﴿۱﴾ مَا أَنتَ بِنِعْمَةِ رَبِّكَ بِمَجْنُونٍ ﴿۲﴾ وَإِنَّ لَكَ لَأَجْرًا غَيْرَ مَمْنُونٍ ﴿۳﴾


    وَكَذَلِكَ أَنزَلْنَاهُ حُكْمًا عَرَبِيًّا وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءهُم بَعْدَ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللّهِ مِن وَلِيٍّ وَلاَ وَاقٍ ﴿۳۷﴾






  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    958
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 3 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به نام خدا سلام
    در پیام گذشته نوشته بودید که در امر طلاق ابتدا نیاز به حکم است سوالی که مطرح است این است که چرا خدا اصلاح گران را فردی از اقوام زن و فردی از اقوام مرد پیشنهاد داده است فلسفه این انتخاب چیست ایا همیشه این افراد می توانند موجب اصلاح شوند چرا موفق نمی شوند وچه وقت موفق می شوند
    چرا خداوند حکم را تنها از جانب مرد یا تنها از جانب زن قبول ندارد
    نکته بعدی این است که اگر افراد انتخاب شده نتوانستند این زوج را صلح دهند چرا مرحله بعدی را طلاق می داند نه افراد یا ارگانهای دیگر
    چرا خدا بجای اقوام زن و مرد مراجعه به افراد دیگر مانند علما را پیشنهاد نداده است سوال مهم نهایی این است که ایا دادگاه و قاضی صلاحیت بررسی روابط زن و مرد را دارند یا ندارند ایا برای صدور حکم طلاق اثبات مقصر لازم است یا نه

    ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ ﴿۱﴾ مَا أَنتَ بِنِعْمَةِ رَبِّكَ بِمَجْنُونٍ ﴿۲﴾ وَإِنَّ لَكَ لَأَجْرًا غَيْرَ مَمْنُونٍ ﴿۳﴾


    وَكَذَلِكَ أَنزَلْنَاهُ حُكْمًا عَرَبِيًّا وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءهُم بَعْدَ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللّهِ مِن وَلِيٍّ وَلاَ وَاقٍ ﴿۳۷﴾






  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    66
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام.
    شرایط طلاق ربطی به دین ندارد بلکه مرتبط به وضعیت زمانی جامعه است و دینی خوب میبایست تنها حق طلاق و حق مطلقه را تعیین کرده باشد.
    در حال حاظر وضعیت جامعه ی بشری میطلبد که زن و مرد از هم شناختی کامل داشته باشند تا بتوانند زیستن با خویشتن را بسنجند.
    اما خوشبختانه یا متاسفانه (به من مربوط نیست)، در جامعه ی مدنی ایران که بعض آداب غربی را بر خود روا داشته، ولی با آنها سازگار نگشته، ازواج فرصت ارزیابی یک دیگر را قبل از ازدواج رسمی و محضری ندارند و این باعث مشکلات عدیده میگردد.
    حال آنکه در دین اسلام برای این مشکل تدبیری شده و نیکوست که جامعه ی اسلامی این تدبیر را به کار برد.
    منظورم از تدبیر امر فراموش گشته ی صیغه است که فساد جامعه را به صفر میرساند. و عجیب است با وجود آزاد بودن آن، مردم با آن سازگار نیستند. بهتر است عوض تقلید نظام اقتصادی کشور از جهود، اندیشمندان دولت به فرهنگ بیاندیشند.


  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    قبل از اینکه به سایر مطالب بپردازم از شما سوال می کنم ایا تنبیهی که شما قبول دارید با زدن بوسیله چوب مسواک چند درصد تاثیر دارد یعنی زنی که نافرمان است چند ضربه چوب مسواک بخورد درست می شود و به فرمان شوهر احترام می گذارد و دست از روشش بر می دارد
    خدايي كه انسان را خلق نموده بر خلقيات و نياز هاي او آگاه تر است .
    اولا مراد از زدن همواره تنبيه جسمي نيست در برخي موارد تنبيه جزيي فيزيكي جنبه رواني دارد اما اگر بخواهيم با محاسبات شما پيش برويم بنظرتان خانمي كه با چوب مسواك تن به تكليف خويش ندهد بايد چند ضربه چماق و چوب و تركه بر او فرود آورد تا به تكليفش عمل كند ؟! آيا تصور نميكنيد در اين صورت هر مردي به دلخواه مي تواند هر برخوردي كند و حتي به دلخواه استخوانهاي همسرش را نيز بشكند ؟ تصور نميكنيد تعيين حد براي چنين حكمي جلوگيري از برخوردهاي سليقه اي و تشفي طلبانه است ؟
    در ثاني اگر خانمي با موعظه و هجر تن به تكليف نداد آيا با ضربات چوب و چماق تن خواهد داد و نشوزش مرتفع خواهد شد يا از سر لج بازي به نشوزش ادامه مي دهد ؟
    البته مايل نيستم بحث طيف ها و تيپ هاي رواني افراد - زنان - را در اين موضع مطرح كنم اما به دليل اين بخش از سوال شما مجبورم توضيحي عرض كنم :
    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    زنی که نافرمان است چند ضربه چوب مسواک بخورد درست می شود و به فرمان شوهر احترام می گذارد و دست از روشش بر می دارد
    در اين زمينه بحثي روانشناسي وجود دارد كه به بيان انواع تيپ هاي رواني بويژه در زنان مي پردازد لطفا كمي در اين خصوص مطالعه بفرماييد تا هم پاسخ اين سوالتان را بيابيد و هم تفاوت قطع دست دزد - فاقطعوا - را با ضربه چوب مسواك -فضربوهن - در يابيد .
    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    به نظر من هیچ زنی حاضر نیست پس از تنبیه با چوب مسواک درست شود زیرا درد که ندارد که هیچ با تمسخر بیشتر شوهر بر نشوزش افزوده می شود در حالی که خدا راه داده است راهی که باید مفید باشد نه خنثی یا حتی مضر
    اين نظر شخصي شماست اما اين حد از ضرب ، حدي است كه در روايات از جانب معصوم (ع) تعيين شده و مرد نيز بر بيشتر از اين حد آنهم پس از عبور از دو مرحله ديگر ، اذن ضرب ندارد .
    بنظر شما با ضرب سنگين و ضربات مهلك حاضر مي شود دست از نشوز بردارد ؟
    خير ، اين حد اندك از ضرب فيزيكي بيشتر جنبه تعديل رواني دارد نه فيزيكي .
    ادامه دارد...


    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    مسلمانان در زمان محمد رسول الله با هم مهربان بودند علت مهربانی انها الفتی بود که خداوند بدلیل نازل کردن قران ایجاد کرده بود و همه
    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    بدلیل اتحاد حول محور قران و پیامبر مورد اختلافی نداشتند

    اگر هيچ اختلافي نداشتند پس اين آيه در چه مقامي نازل شده بود :
    وان طايفتان من المومنين اقتتلوا فاصلحوا بينهما فان بغت احداهما علي الاخري فقاتلوا التي تبغي حتي تفيء الي امر الله فان فاءت فاصلحوا بينهما بالعدل واقسطوا ان الله يحب المقسطين
    شان نزولش چه بود ؟
    همچنين اين آيه :
    فلا وربك لا يومنون حتي يحكموك فيما شجر بينهم ثم لا يجدوا في انفسهم حرجا مما قضيت ويسلموا تسليما
    شان نزول اين آيه چيست ؟
    پس اينطور نبوده كه ابدا اختلافي نداشته اند ، اختلاف بوده منتهي به حكم دستورات قران موظف بودند اختلافات را كنار نهاده با يكديگر نهايت رحمت و مدارا را داشته باشند .براي حل اختلافات نيز در اسلام قبل از ورود به مراحل پيشرفته راهكارهاي بسيار وجود دارد ، آنگاه هم كه به مراحل پيشرفته مي رسد بايد توسط حاكم شرع اين مراحل اعمال گردد - يعني توسط قاضي يا دادگاه كه احكامشان را از اسلام و قران اخذ نموده اند - در هيچ مرحله اي هيچ كس حق تعدي و اعمال خشونت نسبت به ديگران را ندارد .
    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    رحمت به معنی چشم پوشی از خطا نیست اگر یکی از کسانی که با محمد رسول الله بود اقدام به عمل خلافی می کرد مسلما شلاق می خورد یا حتی کشته می شد بنا براین منظور ایه محمد رسول الله والذین معه انانی است که با هم همفکر هستند نه انهایی که با هم اختلاف فکری دارند
    در اسلام دو نوع برخورد وجود دارد يكي اخلاقي و از روي رحمت و يكي قانوني و براي استيفا و تحقق حقوق .
    مثالي كه ميفرماييد در مقام احقاق حق است اما مي دانيم كه مسلمانان به گذشت و عفو يكديگر نيز توصيه شده اند و اين رحماء بينهم در بخشي ، ناظر به اين مساله است .


    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


صفحه 1 از 6 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود