صفحه 1 از 60 1231121314151 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: فرهنگ عاشورا

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32

    فرهنگ عاشورا





    با سلام خدمت دوستان گرامی

    در این تاپیک متن کتاب فرهنگ عاشورا تالیف جواد محدثی نگارش می شود. به این صورت که در هر پست بخشی از کتاب به ترتیب صفحات قرار می گیرد.

    از دوستان گرامی خواهش میکنم در این تاپیک مطلبی ننویسند. در غیر این صورت با عرض معذرت حذف خواهد شد.





    ویرایش توسط سوگند : ۱۳۸۹/۱۰/۰۱ در ساعت ۱۷:۵۲

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32



    پيشگفتار
    امّت عاشورايى
    ((عاشورا)) در متن زندگى شيعه و در عمق باورهاى پاك او جريان داشته و ((نهضت كربلا))، در طول چهارده قرن ، با كوثرى زلال و عميق ، سيراب كننده جانها بوده است .
    هم اكنون نيز عاشورا، كانونى است كه ميليونها دايره ريز و درشت از ارزشها، احساسها، عاطفه ها، خِردها و اراده ها بر گرد آن مى چرخد و پرگارى است كه عشق را ترسيم مى كند.
    بى شك ، محتواى آن حماسه عظيم و انگيزه ها و اهداف و درسهايش يك
    ((
    فرهنگ )) غنى و ناب و الهام بخش را تشكيل مى دهد و در حوزه وسيع تشيع و دلباختگان اهل بيت ، كوچك و بزرگ و عالم و عامى ، همواره با ((فرهنگ عاشورا)) زيسته ، رشد كرده و براى آن جان باخته اند، تا آنجا كه در آغاز تولد، كام نوزاد را با تربت سيدالشهدا عليه السّلام و آب فرات بر مى دارند و هنگام خاكسپارى ، تربت كربلا همراه مرده مى گذارند و در فاصله ولادت تا مرگ هم به حسين بن على عليهما السّلام عشق مى ورزند و براى شهادتش اشك مى ريزند و اين مِهر مقدس ، با شير وارد جان مى شود و با جان به در مى رود.


  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32



    ضرورت كار
    درباره نهضت كربلا، تا كنون بسيار نوشته ، سروده و تحقيق شده است و صاحبان فكر و قلم از زواياى مختلف و با ديدهاى گونه گون به اين حماسه نگريسته اند، بگونه اى كه مجموعه آثار مربوط به قيام كربلا و مسائل جنبى آن ، كتابخانه عظيمى را تشكيل مى دهد، امّا... همچنان زمينه و ميدان براى پژوهش و عرضه هاى جديد در اين باره باز است . بقول ((صائب )):

    يك عمر مى توان سخن از زلف يار گفت

    در بند آن مباش كه مضمون نمانده است

    هدف از تدوين اين فرهنگنامه ، آن بوده كه يك مجموعه يك جلدى ، فشرده ، دَمِدست وكاربردى ، حاوى لازمترين دانستنيها پيرامون موضوعاتى كه به آن نهضت جاويد چه در عصر حادثه ، چه زمانهاى پس از آن تا امروز مربوط مى شود، ارائه گردد. از اين رو مدخلهاى كتاب كه به ترتيب الفباست ، اشخاص ، گروهها، جاها، كتابها، اصطلاحات ، سنّتها، شعاير، تعاليم مكتبى و محورهاى ديگر را كه به نحوى در ارتباط با فرهنگ عاشوراست شامل مى شود.
    درباره اغلب عنوانهاى اين فرهنگنامه مى توان مقاله مبسوط، حتّى جزوه و كتاب نوشت - آنگونه كه نوشته اند ليكن هدف اين بوده كه در حداقل عبارات و دور از شرح و بسط غير ضرورى و قلمفرسايى ، مفيدترين آگاهيهاى لازم به خواننده داده شود. ناگفته نماند در برخى عناوين هم در منابع مختلف مطلب چندانى به دست نمى آيد، بخصوص پيرامون بعضى از شهداى كربلا. از اين رو آگاهيهاى داده شده گاهى بسيار اندك و احيانا غير كافى است .
    تدوين و ارائه يك دايرة المعارف كامل و شامل ، كه به چندين مجلّد قطور بالغ گردد، كار يك گروه ، آن هم در چند سال و با امكانات پژوهشى گسترده است (همچنانكه طبق اطلاع نگارنده ، برخى مراكز در تهران ، قم و مشهد چنين انگيزه و انگاره اى دارند و به كار مشغولند) و سالها بايد انتظار كشيد تا آن تلاشها به ثمر برسد و فيشها كتاب شود.
    اگر در اين كتاب با برخى كاستيها روبرو شويد، آن را به حساب فردى بودن كار بگذاريد. در عين حال از تذكّرات و پيشنهادهاى اهل نظر در تكميل اين مجموعه ، مشتاقانه استقبال مى شود.
    اميد مى رود اين اثر براى همه شيفتگان اهل بيت عصمت عليهم السّلام كه دل در گرو عشق اباعبداللّه عليه السّلام دارند و سر بر آستان ولاى او مى سايند، بويژه فرهنگيان ، نسل جوان كتابخوان ، مبلّغان ، سروران روحانى ، مدّاحان و ذاكران ، بسيجيان عاشورايى و امّت حزب اللّه مفيد باشد.




  7. تشکر


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32



    نظام ارتباطى
    يكى از مزاياى اين فرهنگ نامه آن است كه در پايان اغلب مطالب مربوط به هر عنوان ، با ((فِلش )) به كلماتى ارجاع داده شده كه آنها در اين كتاب مورد بحث قرار گرفته است . با مراجعه به مدخلهاى مشابه و نزديك به هم يا مرتبط، مى توانيد اطلاعات بيشترى به دست آوريد. مثلا در آخر ((اهل بيت )) چنين آمده است (( بوى سيب ، تسبيح تربت ، چاووش خوانى ، فرات )) كه به هر كدام از آنها مراجعه شود مطالبى مرتبط با موضوع تربت ديده مى شود. ايجاد اين ((نظام ارتباطى )) بين مدخلها، بهره ورى خواننده را از كتاب افزايش مى دهد.


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32



    مدخلهاى ارجاعى
    تعدادى از مدخلها نيز با فلش به مدخل ديگرى ارجاع داده شده است ، مانند:
    خون خدا
    باب الحوائج
    پيروزى
    دفن اجساد شهدا
    كه بايد مطلب را در عنوان دوّم جستجو و مطالعه كرد.
    منابع جنبى
    يكى از راههاى ((ماءخذ شناسى )) درباره موضوعات مختلف ، دقّت در كتابنامه و فهرست منابعى است كه در پايان كتابها و مقالات يا در ذيل صفحات ارائه مى شود. در اين مجموعه ، در پانوشت صفحات علاوه بر ماءخذ مطالب ، گاهى كتابها و منابع ديگرى نشانى داده شده است كه براى علاقه مندان تحقيق و مطالعه بيشتر سودمند است . البته نام اين كتابها در فهرست منابع پايان كتاب ، نيامده است ؛ زيرا اغلب جنبه معرفى داشته نه آنكه چيزى از آنها نقل شده باشد، مثل آنچه در پاورقى مدخلهاى وقف ، عبداللّه بن عباس ، فساد بنى اميه ، كوفه ، مدايح و مراثى ، ادبيات عاشورا، اصحاب امام حسين عليه السّلام و... آمده است .
    فهرست موضوعى
    گرچه پيشنهاد برخى آن بود كه اين مجموعه ، فصل فصل موضوع بندى و تنظيم شود؛ ولى به نظر رسيد ترتيب مطالب بر اساس الفبايى عنوانها، خواننده را زودتر به موضوع مورد نظر مى رساند. براى مطالعه و باز يافتن موضوعات خاص نيز، فهرستى از همه مدخلهاى مطرح شده در كتاب ، در پايان آمده كه بصورت موضوعى تنظيم شده است . موضوعات آن فهرست اينهاست : اشخاص ، موضوعات و مفاهيم ، جاها و شهرها، ابزار و وسايل ، حادثه ها، اشياء و پديده ها، اصطلاحات ، كتابها، گروهها.
    اميد است اين تلاش كوچك ، مورد قبول خداوند و عنايت اباعبداللّه الحسين عليه السّلام قرار گيرد و كمترين اداى دين به پيشگاه آن مولاى كريم و خدمتى ناچيز در مسير احياگرى نسبت به آن حماسه ماندگار و ترويج
    ((
    فرهنگ عاشورا)) به شمار آيد.
    قم جواد محدّثى
    مهر 1374



  10. تشکر


  11. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32



    آب
    در حادثه كربلا، آب و عطش لازم و ملزوم يكديگرند. كاروان اباعبداللّه ، كنار فرات فرود آمد، ليكن سپاه ابن سعد، فرات را به محاصره گرفت و آب را به روى امام حسين عليه السّلام و اهل بيت واصحابش بست وميان امام وآب فاصله انداختند تا هم زودتر حسين عليه السّلام را به تسليم وادارند و هم از خاندان رسالت انتقام بگيرند. به نقل مورّخان ، از سه روز قبل از عاشورا با محاصره فرات ، خيمه گاه امام در مضيقه بى آبى قرار گرفت وكودكان اهل بيت را با ديدن رود فرات ، تاب تحمّل عطش كمتر مى شد. منع آب از زنان و كودكان و افراد عادى (بويژه غير نظاميان ) در همه اديان و مذاهب ، غير قانونى و عملى غير انسانى است ؛ بويژه در اسلام .
    سپاه اموى با بستن آب به روى ياران و فرزندان حسين عليه السّلام ، اين كار خلاف شرع و مغاير با شرافت انسانى و جرم جنگى را مرتكب شدند و كسانى همچون مهاجر بن اوس ، عمرو بن حجّاج و عبداللّه بن حصين به اين عمل مباهات مى كردند و زخم زبان مى زدند كه : حسين ! از اين آب ، درندگان و پرندگان مى خورند ولى تو حق ندارى از آن بچشى !
    مساءله
    ((
    آب ))، در ابعاد و صحنه هاى مختلف نهضت عاشورا مطرح است ، از قبيل : فرات و نهر علقمه ، مشك و عباس ، كودكان و العطش ، على اصغر و تير حرمله ، سقايى و علمدارى ، سنگابخانه ، آب خنك و سلام بر حسين ، غسل زيارت ، لبهاى تشنه ، بستن آب در كربلا، مراسمِ طشت گذارى ، مهريه فاطمه ، برداشتن كام با آب فرات ، سيراب كردن سپاه حرّ و ... كه درباره هر كدام مى توانيد به عنوان خاصّ آن در اين فرهنگ مراجعه كنيد. تشنگى كودكان و شهادت حسين با لب تشنه از فرازهاى برجسته اين حادثه است . وقتى امام سجاد عليه السّلام نيز پيكر امام را دفن كرد، با انگشت روى قبر پدر نوشت : ((هذا قَبرُ الحُسَينِ بنِ عَلِى بنِ اَبى طالِب ، الَّذى قَتَلُوهُ عَطشانا)).

    از آب هم مضايقه كردند كوفيان

    خوش داشتند حرمت مهمان كربلا

    بودند ديو و دد همه سيراب و مى مكيد

    خاتم ز قحط آب ، سليمانِ كربلا (1)

    بسيار گريست تا كه بى تاب شد، آب

    خون ريخت ز ديدگان و خوناب شد، آب

    از شدّت تشنه كامى ات ، اى سقّا

    آن روز ز شرم روى تو آب شد، آب (2)

    آب ، شرمنده ايثار علمدار تو شد

    كه چرا تشنه از او اينهمه بى باك گذشت

    بود لب تشنه لبهاى تو صد رود فرات

    رود بى تاب ، كنار تو عطشناك گذشت

    بر تو بستند اگر آب ، سوارانِ سراب

    آب ، رمز طلب و تشنگى و الگوى عطشهاى حيات بخش است و آنان كه از آب هم استغنا و بى نيازى نشان مى دهند و تشنگى را طالبند، به آب حيات و سيرابى جان مى رسند. به گفته مولانا:
    آب كم جو تشنگى آور به دست
    تا بجوشد آبت از بالا و پست


  12. تشکر


  13. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32



    آتش زدن خيمه ها
    از جنايتهاى سپاه عمر سعد، آتش زدن خيمه هاى امام حسين عليه السّلام و اهل بيت او در روز عاشورا بود. پس از آنكه امام به شهادت رسيد، كوفيان به غارت خيمه ها پرداختند، زنها را از خيمه ها بيرون آوردند، سپس خيمه ها را به آتش كشيدند. اهل حرم ، گريان و پابرهنه در دشت پراكنده شدند و به اسارت در آمدند.(4) امام سجاد عليه السّلام در ترسيم آن صحنه فرموده است : به خدا قسم هرگاه به عمه ها و خواهرانم نگاه مى كنم ، اشگ در چشمانم مى دود و به ياد فرار آنها در روز عاشورا از خيمه اى به خيمه ديگر و از پناهگاهى به پناهگاه ديگر مى افتم ، كه آن گروه فرياد مى زدند: خانه ظالمان را بسوزانيد!(5) اين آتش ، امتداد همان آتش زدنى بود كه پس از رحلتِ پيامبر، در خانه زهرا عليها السّلام با آن سوخت و آتش كينه هايى بود كه از بنى هاشم و اهل بيت در سينه ها داشتند. به ياد اين حادثه ، در مراسم عاشورا در برخى مناطق رسم است كه خيمه هايى به نشان خيام اهل بيت برپا مى كنند، ظهر عاشورا به آتش ‍ مى كشند، تا احياگر ياد آن ستمى باشد كه روز عاشورا بر خاندان رسالت رفت .
    آتش به آشيانه مرغى نمى زنند
    گيرم كه خيمه ، خيمه آل عبا نبود


  14. تشکر


  15. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32



    آثار و نتايج نهضت عاشورا
    شهادت مظلومانه سيدالشهدا و يارانش در كربلا، تاءثير بيدارگر و حركت آفرين داشت و خونى تازه در رگهاى جامعه اسلامى دواند و جوّ نامطلوب را شكست و امتدادهاى آن حماسه ، در طول تاريخ ، جاودانه ماند. حتى در همان سفر اسارت اهل بيت نيز تاءثيرات سياسى اين حادثه در انديشه هاى مردم آشكار شد. گروهى از اسرا را كه به شام مى بردند، چون به تكريت رسيدند، مسيحيان آنجا در كليساها جمع شدند و به نشان اندوه بر كشته شدن حسين عليه السّلام ، ناقوس نواختند و نگذاشتند آن سربازان وارد آنجا شوند. به شهر ((لينا)) نيز رسيدند. مردم آنجا همگى گرد آمدند و بر حسين و دودمانش سلام و درود فرستادند و امويان را لعن كردند و سربازان را از آنجا بيرون كردند. چون خبر يافتند كه مردم ((جُهينه )) هم جمع شدند تا با سربازان بجنگند وارد آن نشدند. به قلعه ((كفر طاب )) رفتند، به آنجا نيز راهشان ندادند. به حمس كه وارد شدند، مردم تظاهرات كردند و شعار دادند: ((اَكُفْرا بَعدَ ايمانٍ وَ ضَلالا بَعدَ هُدىً؟)) (آيا كفر پس از ايمان و گمراهى بعد از هدايت ؟) و با آنان درگير شدند و تعدادى را كشتند.(6) برخى از تاءثيرات حماسه عاشورا از اين قرار است :
    1 قطع نفوذ دينى بنى اميّه بر افكار مردم
    2 احساس گناه وشرمسارى درجامعه ، بخاطريارى نكردن حق وكوتاهى در اداى تكليف
    3 فروريختن ترسها و رعبها از اقدام و قيام بر ضدّ ستم
    4 رسوايى يزيديان و حزب حاكم اموى
    5 بيدارى روح مبارزه در مردم
    6 تقويت و رشد انگيزه هاى مبارزاتى انقلابيّون
    7 پديد آمدن مكتب جديد اخلاقى و انسانى (ارزشهاى نوين عاشورايى و حسينى )
    8 پديد آمدن انقلابهاى متعدّد با الهام از حماسه كربلا
    9 الهام بخشى عاشورا به همه نهضتهاى رهايى بخش و حركتهاى انقلابى تاريخ
    10 تبديل شدن
    ((
    كربلا)) به دانشگاه عشق و ايمان و جهاد و شهادت ، براى نسلهاى انقلابى شيعه
    11 به وجود آمدن پايگاه نيرومند و عميق و گسترده تبليغى و سازندگى در طول تاريخ ، بر محور شخصيّت و شهادت سيدالشهدا عليه السّلام
    از نهضتهاى شيعى پس از عاشورا، مى توان
    ((
    انقلاب توابين ))، ((انقلاب مدينه ))، ((قيام مختار))، ((قيام زيد))، و ... حركتهاى ديگر را نام برد. براى توضيح بيشتر، به مدخل خاص هر يك از اين نهضتها در همين مجموعه مراجعه شود. تاءثير حماسه عاشورا را در انقلابهاى بزرگى كه در طول تاريخ ، بر ضدّ ستم انجام گرفته ، چه در عراق و ايران و چه در كشورهاى ديگر، نبايد از ياد برد. ((فرهنگ شهادت )) و انگيزه جهاد و جانبازى كه در انقلاب اسلامى ايران و هشت سال دفاع مقدس در جبهه ها جلوه گر بود، گوشه اى از اين تاءثير پذيرى است . شعار ((نهضت ما حسينيه ، رهبر ما خمينيه )) كه در مبارزات ملّت مسلمان ايران بر ضدّ طاغوت طنين افكن بود و نيز شور حسينى جبهه هاى رزم ايران ، گواه روشن تاءثير گذارى كربلا در قرنها پس از آن حماسه مقدّس است . يكى از نويسندگان محقّق ، نتايج نهضت كربلا را عبارت مى داند از:
    1 پيروزى مساءله اسلام و حفظ آن از نابودى
    2 هزيمت امويان از عرصه فكرى مسلمين
    3 شناخت اهل بيت بعنوان نمونه هاى پيشوايى امّت
    4 تمركز شيعه از بُعد اعتقادى بر محور امامت
    5 وحدت صفوف شيعه در جبهه مبارزه
    6 ايجاد حسّ اجتماعى در مردم
    7 شكوفايى موهبتهاى ادبى و پديد آمدن ادبيات عاشورايى
    8 منابر وعظ و ارشاد، به عنوان وسيله آگاهانيدن مردم
    9 تداوم انقلاب بصورت زمينه سازى نهضتهاى پس از عاشورا
    (7)
    حادثه كربلا، گشاينده جبهه اعتراض عليه حكومت امويان و سپس عباسيان شد، چه به صورت فردى كه روحهاى بزرگ را به عصيان و افشاگرى واداشت ، و چه به شكل مبارزه هاى گروهى و قيامهاى عمومى در شهرى خاصّ يا منطقه اى وسيع .
    (8)
    خون او تفسير اين اسرار كرد
    ملّت خوابيده را بيدار كرد(9)


  16. تشکر


  17. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32



    آخرين وداع
    آداب زيارت
    تشرّف به ديدار امام معصوم عليه السّلام چه در حال حيات و چه پس از شهادت و هنگام زيارت قبور ائمّه عليهم السّلام آدابى دارد كه آن را از ديدارهاى معمولى جدا مى كند. رعايت طهارت ، ادب ، متانت ، توجّه ، حضور قلب از جمله اين آداب است .(10) زيارت قبر سيدالشهدا عليه السّلام آداب ويژه ترى دارد، از قبيل : نماز خواندن ، حاجت خواستن ، بى آلايش و غمگين و غبار آلود، راه زيارت را پيمودن ، پياده رفتن ، غسل زيارت كردن ، تكبير گفتن ، وداع كردن .(11) شهيد ثانى در كتاب ((دروس ))، چهارده آداب براى زيارت مى شمارد كه خلاصه آنها چنين است :
    اوّل :
    غسل ، پيش از ورود به حرم ، با طهارت بودن و با لباس تميز و خشوع وارد شدن
    دوّم :
    بر آستانه حرم ايستادن ، دعا خواندن و اذن ورود طلبيدن
    سوّم :
    كنار ضريح مطهّر ايستادن و خود را به قبر نزديك ساختن
    چهارم :
    رو به حرم و پشت به قبله ايستادن در حال زيارت ، سپس صورت بر قبر نهادن سپس ‍ به بالاى سر رفتن
    پنجم :
    زيارتهاى وارده را خواندن و سلام گفتن
    ششم :
    پس از زيارت ، دو ركعت نماز خواندن
    هفتم :
    پس از نماز، دعا كردن و حاجت خواستن
    هشتم :
    كنار ضريح مقدارى قرآن خواندن و ثواب آن را هديه به امام كردن
    نهم :
    در همه حال ، حضور قلب داشتن و استغفار كردن از گناه
    دهم :
    به نگهبانان و خادمان حرم احسان و احترام كردن
    يازدهم :
    پس از بازگشت به خانه ، دوباره به حرم و زيارت رفتن و در آخرين زيارت ، دعاى وداع خواندن
    دوازدهم :
    پس از زيارت ، بهتر از قبل از زيارت بودن
    سيزدهم :
    بعد از تمام شدن زيارت ، زود از حرم بيرون آمدن تا شوق ، افزون تر شود، و هنگام خروج ، عقب عقب بيرون آمدن
    چهاردهم :
    صدقه دادن به نيازمندان آن شهر و آستانه ، بويژه به تنگدستان از دودمان رسول خدا احسان كردن .
    (12)
    رعايت اين آداب ، قرب روحى و معنوى مى آورد و سازندگى زيارت را افزون مى سازد و فلسفه تشريع زيارت نيز، همين بهره ورى از معنويات مزارات اولياء خداست .
    (13)


  18. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32



    آداب وعظ و منبر
    اهل منبر و وعظ، كه در محافل دينى و مجالس حسينى براى مردم القاى سخن و ايراد موعظه و ذكر مصيبت مى كنند، چون با دل و دين مردم سرو كار دارند و شنوندگان ، كلامشان را حجّت مى شمارند، بايد خود به حرفهايشان معتقد و عامل باشند، تا هم سخن تاءثير كند و هم از وجهه دين و علماى دينى كاسته نشود.
    بنابراين بر فراز منبر رفتن و به موعظه خلايق يا نشر خلايق پرداختن ، كار هر كس ‍ نيست و صلاحيّتها و شرايطى مى طلبد. علماى بزرگ كه دلسوز دين بوده اند، همواره چه كتبى و چه شفاهى به اندرز و رهنمود در اين زمينه ها پرداخته اند. از جمله مرحوم ميرزا حسين نورى در كتاب ارزنده خود (لؤ لؤ و مرجان ) به بيان آداب اهل منبر پرداخته و
    ((
    اخلاص )) را پلّه اول منبر و ((صدق )) را پلّه دوم آن دانسته و نكاتى را هم بعنوان ((مَهالك عظيمه روضه خوانان و اهل منبر)) دانسته كه بعضى از آنها از اين قرار است :
    1 رياكارى و به خاطر دنيا كار كردن
    2 روضه خوانى را وسيله كسب خويش ساختن
    3 آخرت خود را به دنيا، و به دنياى ديگران فروختن
    4 عمل نكردن روضه خوان به گفته هايى كه خود نقل مى كند
    5 دروغ بافتن در منبر و رعايت نكردن صدق احاديث و حكايات .
    (14)
    شاگرد وى مرحوم محدّث قمى در منتهى الا مال ، پس از بيانى مبسوط در زشتى دروغ در مجالس عزادارى و منبر و مرثيه و استفاده از غنا در نوحه خوانى و رعايت نكردن دقت در نقلهاى تاريخى ، سخنانى دارد، تحت عنوان
    ((
    نُصحٌ و تحذيرٌ)) و اهل منبر را بر حذر مى دارد از مبتلا شدن به : دروغ گفتن و افترا بستن بر خدا و ائمه و علماء، غنا خواندن ، اطفالِ اَمارِد را با اَلحان فسوق پيش از خود به خوانندگى واداشتن ، بى اذن ، بلكه با نهى صريح به خانه مردم درآمدن و بر منبر رفتن و آزردن حاضرين بر گريه نكردن به كلمات بليغه ، ترويج باطل در وقت دعا، مدح كسانى كه مستحقّ مدح نيستند، مغرور كردن مجرمين و متجرّى نمودن فاسقين ، خلط كردن حديثى به حديث ديگر به طور تدليس ، تفسير آيات شريفه به آراء كاسده ، نقل اخبار به معانى باطله ، فتوا دادن با نداشتن اهليّت آن ، متوسّل شدن براى زينت دادن كلام و رونق گرفتن مجلس به سخنان كَفَره و حكايت مُضحِكه و اشعار فَجَرِه و فَسَقه در مطالب منكره و تصحيح كردن اشعار دروغ مراثى را بعنوان زبان حال ، ذكر آنچه منافى عصمت و طهارت اهل بيت نبّوت است ، طول دادن سخن به جهت اَغراض كثيره فاسده و محروم نمودن حاضرين از اوقات فضيلت نماز و امثال اين مفاسد كه لا تُعدُّ ولا تُحصى است ... و پس ‍ از بحثى پيرامون اهل عمل نبودن به گفته ها و توقّعات بى مورد داشتن ، اين شعر حافظ را نقل مى كند كه :
    واعظان كاين جلوه درمحراب ومنبرمى كنند
    چون به خلوت مى روند آن كارديگرمى كنند
    مشكلى دارم زدانشمند مجلس باز پرس
    توبه فرمايان چرا خود توبه كمتر مى كنند
    گوئيا باور نمى دارند روز داورى
    كاين همه قلب ودَغَل در كار داور مى كنند(15)


صفحه 1 از 60 1231121314151 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود