صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: داستان اصحاب سبت

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    26
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    داستان اصحاب سبت




    در آياتي از قرآن آمده است كه عده‌اي از يهوديان (اصحاب السبت) در روز شنبه مرتكب نافرماني شدند و خداوند هم آنان را تبديل به بوزينه كرد، تا عبرتي براي ديگران شود. آيات 65 و 66 سورة بقره به اين ماجرا اشاره مي‌كنند:
    كساني از شما [يهوديان] را كه در روز شنبه [از فرمان خدا] تجاوز (سرپيچي) كردند نيك شناختيد، پس ايشان را گفتيم: بوزينگاني طرد شده باشيد؛ و ما آن [عقوبت] را براي حاضران و [نسل‌هاي] پس از آن، عبرتي، و براي پرهيزكاران پندي قرار داديم
    در آيات 166-163 سورة اعراف نيز به اين موضوع اشاره شده است. از متن اين آيات معلوم نمي‌شود كه آن يهوديان بخت‌برگشته در روز شنبه مرتكب چه گناهي شده بودند، ولي تقريباً‌ همة مفسران شيعه و سني با استناد به رواياتي از پيامبر و امامان، گناه آنها را ماهيگيري در روز شنبه دانسته‌اند و گفته‌اند كه آنها با روشي خاص در روز شنبه ماهي گرفته و حكم ‌الهي را مورد تمسخر قرار داده بودند (بنا به رواياتي، ‌ماهيگيري در روز شنبه براي يهوديان حرام شده بود). در اينجا دو سئوال پيش مي‌آيد:
    .1_1 اگر چنين است، پس چرا خداوند در طول تاريخ، اين همه جنايتكاران،‌ ستمگران و متجاوزان به جان و مال و ناموسِ مردم بيگناه را تبديل به بوزينه نكرده (و نمي‌كند) تا عبرتي براي ظالمان و جنايتكارانِ ديگر شود؟ آيا عده‌اي يهودي (حتي با اين فرض) كه عالمانه و عامدانه و به قصد تمسخر احكام الهي در روز شنبه ماهي گرفته و خورده‌اند بايد به بوزينه تبديل شوند تا ديگران متوجه شوند كه در روز شنبه نبايد ماهي خورد و احكام الهي را نبايد به تمسخر گرفت، آنگاه پادشاهان و فرمانروايان ديكتاتور و مستبد، و جلادان و جنايتكاران و متجاوزان به حقوق مردم _ كه چهرة‌ تاريخ بشر را سياه كرده‌اند _ از چنين مجازاتي مصون بمانند؟
    2- 1 . اگر اين داستان‌ها ساختگي نيستند، چرا خداوند در روزگار ما هيچ گناهكاري را تبديل به بوزينه نمي‌كند تا عبرتي براي ديگران شود؟ لازم به ذكر است كه در اين آيات، سخن از «مسخ باطنيِ» گناهكاران نيست، يعني نمي‌توان گفت كه منظور اصليِ آيات مورد بحث، تبديل شدنِ باطنِ گناهكاران به بوزينه است. زيرا چنين مسخي به دليل اينكه در نظر مردم قابل رؤيت و تشخيص نيست، نمي‌تواند موجب عبرت كسي شود.
    مگر گناه ماهیگیری در روز شنبه بیشتر از گناه کشته شدن 200هزار نفر در چند ثانیه در هیروشیماست
    چرا خداوند دیگر کاری به کار ظالمان و ستمگران ندارد؟
    چرا خداوند بی خیال ظالمان شده
    ؟
    درسته تو قرآن تو سوره ابراهیم هست که و لا یحسبن الله غافلا عما یعمل الظالمون ولی تو اون دنیا می خواهیم چکار خدا مجازاتشون کنه
    مردم تو این دنیا می خوان ازدست اینا راحت بشن؟
    خلاصه چرا دیگه خدا معجزه نمی کنه؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي معارف ديني

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۱۰/۰۴ در ساعت ۱۴:۰۵



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    175
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    37
    آپلود
    0
    گالری
    16



    یالطیف
    با سلام
    1- جنایتکاران و گنه کاران در طول تاریخ به روش های متفاوتی عذاب شده و عبرت سایرین قرار گرفته اند : پادشاهانی چون نمرود ، ثروتمندانی چون قارون ، و... در قدیم ؛ و در زمان معاصر : جنایتکارانی چون محمدرضا شاه ، شارون ، صدام و.. . می بینید که چگونه از آن جایگاه خود افول کرده و خوار و خفیف شدند !!!
    2- اما نکته ی مهم این است که ، با وجود محدودیت های دنیوی ، پاداش و یا جزای کامل اعمال داده نمی شود و اصلا یکی از دلایل وجود معاد همین امر است .
    و اما این که گناه ماهیگیری در روز ممنوعه بیش تر از گناه کسی است که سبب کشتار 200 هزار نفر ... می شود، را خدا می داند ولی نکته این جاست که حکمت برخی از کارهای خداوند بر ما پوشیده است اما همان طور که اشاره شد جزای کامل اعمال در دنیا داده نمی شود و آیا بوزینه شدن برای شخصی که سبب مرگ هزاران نفر شده ، جزای کاملی است ؟ ؟؟؟ حتی اگر جنایتکاری مثل صدام را هم به دادگاه کشانده و مجازاتش را اعدام قرار دهند ، تازه در این صورت به ازای کشتن یک نفر قصاص شده نه چندین هزار نفر!!!
    و نکته ِ آخر این که :
    خداوند ظالمان را به حال خود رها نکرده است و قطعا آن ها هم در آخرت مواخذه می شوند و حتی ممکن است در دنیا هم عذاب شوند ولی لزوما نباید به شکلی در آیند- مثلا بوزینه - تا عبرتی برای سایرین گردند .
    پس : مطالعه ی تاریخ گذشتگان ، باید برای ما مایه ی عبرت باشد ، نه صرفا اتفاقات زمان حال ! و نیز با مطالعه ی تاریخ به این نتیجه می رسیم که مردم آن زمان ، افرادی ظاهر بین بودند فلذا بوزینه شدن عده ای گنه کار ، می توانست برایشان درسی آموزنده و عبرتی بزرگ باشد و در هر دوره شاید عذاب دنیوی افراد جنایتکار و گنه کار متناسب با فهم مردم همان دوره باشد ...

    رهواء - سدید

    مرحوم آیت الله العظمی بهجت:
    مهمتر از دعا برای تعجیل فرج حضرت مهدی (عج)، دعا برای بقای ایمان و ثبات قدم در عقیده و عدم انکار حضرت تا ظهور او می باشد.



    آن ناله ها که از غم دلدار می کشم
    آهی است است کز درون شرربار می کشم



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,856
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 19 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط راه مستقیم نمایش پست
    چرا خداوند دیگر کاری به کار ظالمان و ستمگران ندارد؟
    چرا خداوند بی خیال ظالمان شده
    ؟
    درسته تو قرآن تو سوره ابراهیم هست که و لا یحسبن الله غافلا عما یعمل الظالمون ولی تو اون دنیا می خواهیم چکار خدا مجازاتشون کنه
    مردم تو این دنیا می خوان ازدست اینا راحت بشن؟
    خلاصه چرا دیگه خدا معجزه نمی کنه؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي کلامي
    با عرض سلام
    البته خود شما در مورد سوره ابراهیم فرمویدد و اگر توجه فرماید خداوند در سوره یس میفرماید که
    بسم الله الرّحمن الّرحیم... و جاء من اقصی المدینة رجلٌ یسعی قال یا قوم اتّبعوا المرسلین* اتّبعوا من لا یسئلکم اجراَ و هم مهتدون* و ما لی لا اعبد الّذی فطرنی و الیه ترجعون* ءاتّخذ من دونه آلهة ان یردن الرّحمن بضرٍّ لا تغن عنّی شفاعتهم شیئاً ولا ینقذون* انّی اذاً لفی ضلالٍ مبین* انّی آمنت بربّکم فاسمعون* قیل ادخل الجنّه قال یا لیت قومی یعلمون* بما غفرلی ربّی و جعلنی من المکرمین... (یس/ 27،20)..و جواب شما ایه 28 است که من معنی ایه را مینویسم و پس از او (یعنی حبیب)بر قومش هیچ لشکری از اسمان نفرستادیم(تا بر ایمان مجبورشان کنند) و هیچ اینکار با ملتی نکرده ایم و نخواهیم کرد 28
    حال خود در ایات قران بیندیشید که چرا خداوند از ان به بعد هیچ لشکری برای عذاب از اسمان نفرستاد که این خواست خداوند بود و حکمت او که نشان میدهد که هر وقت در یک امتی حتی بک نفر امکان بازگشت داشته باشد کل ان امت در امان خواهند بود و بعد از حبیب خداوند اینکونه تشخیص دادند که در هر امتی امیدی برای وصل ونحات هست و از ان پس عذاب بر امتها قطع شد البته این تفکر من است که پاسخگویان راهنمای خواهند کرد
    ویرایش توسط بیطرف منصف : ۱۳۸۹/۱۰/۰۴ در ساعت ۲۲:۳۲
    خداوندا چنانم کن که خواهی/ نجاتم ده از این بندو تباهی
    ببین بزمی که افتاده به چاهی/ ندارد غیر تو امید و راهی
    رهرو عشقم عبادت را ز طاعت میکنم
    ترک دنیا میکنم بر خلق خدمت میکنم
    بهترین پارسایی پنهان داشتن پارسایی است

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چرا چيزى مى‏گوييد كه انجام نمى‏دهيد

    التماس دعا بزمئ


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط راه مستقیم نمایش پست
    در آياتي از قرآن آمده است كه عده‌اي از يهوديان (اصحاب السبت) در روز شنبه مرتكب نافرماني شدند و خداوند هم آنان را تبديل به بوزينه كرد، تا عبرتي براي ديگران شود.
    .....
    در اينجا دو سئوال پيش مي‌آيد:
    .1_1 اگر چنين است، پس چرا خداوند در طول تاريخ، اين همه جنايتكاران،‌ ستمگران و متجاوزان به جان و مال و ناموسِ مردم بيگناه را تبديل به بوزينه نكرده (و نمي‌كند) تا عبرتي براي ظالمان و جنايتكارانِ ديگر شود؟ آيا عده‌اي يهودي (حتي با اين فرض) كه عالمانه و عامدانه و به قصد تمسخر احكام الهي در روز شنبه ماهي گرفته و خورده‌اند بايد به بوزينه تبديل شوند تا ديگران متوجه شوند كه در روز شنبه نبايد ماهي خورد و احكام الهي را نبايد به تمسخر گرفت، آنگاه پادشاهان و فرمانروايان ديكتاتور و مستبد، و جلادان و جنايتكاران و متجاوزان به حقوق مردم _ كه چهرة‌ تاريخ بشر را سياه كرده‌اند _ از چنين مجازاتي مصون بمانند؟
    2- 1 . اگر اين داستان‌ها ساختگي نيستند، چرا خداوند در روزگار ما هيچ گناهكاري را تبديل به بوزينه نمي‌كند تا عبرتي براي ديگران شود؟ لازم به ذكر است كه در اين آيات، سخن از «مسخ باطنيِ» گناهكاران نيست، يعني نمي‌توان گفت كه منظور اصليِ آيات مورد بحث، تبديل شدنِ باطنِ گناهكاران به بوزينه است. زيرا چنين مسخي به دليل اينكه در نظر مردم قابل رؤيت و تشخيص نيست، نمي‌تواند موجب عبرت كسي شود.
    مگر گناه ماهیگیری در روز شنبه بیشتر از گناه کشته شدن 200هزار نفر در چند ثانیه در هیروشیماست
    چرا خداوند دیگر کاری به کار ظالمان و ستمگران ندارد؟
    چرا خداوند بی خیال ظالمان شده
    ؟
    درسته تو قرآن تو سوره ابراهیم هست که و لا یحسبن الله غافلا عما یعمل الظالمون ولی تو اون دنیا می خواهیم چکار خدا مجازاتشون کنه
    مردم تو این دنیا می خوان ازدست اینا راحت بشن؟
    خلاصه چرا دیگه خدا معجزه نمی کنه؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي معارف ديني
    با عرض سلام و ادب خدمت تمامی دوستان گرامی

    اگر به آیات قرآن خوب دقت کنیم، در خواهیم یافت که امت پیامبر نیز مثل امت های سابق سزاور عذاب الهی بودند، اما اقتضای عذاب به طور کامل در آن ها وجود نداشت (و علاوه بر دلایلی که به ذکر نام آن خواهیم پرداخت) با وجود قابلیت های خوبی که در بعضی از آنان دیده می شد و امید بر آن بود که از آن نسل، خوبانی در عرصه تاریخ ظاهر شوند که این چنین هم شد، به همین جهت نگاه و خطاب آیات به آنان، نگاه عبرت گیری و پند آموزی بوده است که متأسفانه اقوام گذشته به آن توجه نکردند و به طور کلی از قابلیت هدایت، ساقط شده و دچار عذاب های سختی شدند تا عبرتی برای آیندگان باشند. "وَ لَوْ يُؤاخِذُ اللَّهُ النَّاسَ بِما كَسَبُوا"؛ اين كفر و شرك و معاصى، اقتضاء همه گونه بلاء و عذاب دارد؛ لكن مانع آن اين است كه: بسا موفق به توبه و ايمان شوند يا در نسل آنها افرادي صالح به وجود آيند.
    (أطيب البيان في تفسير القرآن، ج‏11، ص41 تا 44.)

    با این حال در روایات بسیاری داریم که امت رسول خدا ، امت (مرحومه) بخشیده شده اند، یعنی امتی که مورد لطف و عنایت ویژه الهی اند و مبنای این لطف را خدای متعال در بعضی از آیات قرآن و نیز بیان مفسرین آورده است که می توان به بعضی از آن با ذکر آیه مربوطه اشاره کرد.

    ادامه دارد ...


    داستان اصحاب سبت

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    علل امت مرحومه بودن امت پیامبر

    1- خواست خدا و اجل معلوم

    خدای متعال در سوره‌ي طه، آيه‌ي: 129، فرمود: "وَ لَوْ لا كَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِنْ رَبِّكَ لَكانَ لِزاماً وَ أَجَلٌ مُسَمًّىو اگر نبود كلمه از پروردگار تو در تأخير عذاب، هر آينه نزول عذاب بر آنها لازم و حتم بود و اگر نبود اجل و مدّتى كه خدا بر آنها معيّن فرموده؛ به مجرّد طغيان آن ها، عذاب نازل مي شد.

    2- بقای دین تا قیامت

    نوشته اند: خدای متعال، به پيغمبر خود، وعده فرموده كه: آن نحوه كه عذاب بر امم(امت های) سابقه نازل مي شد و به كلّى از بين مي رفتند، بر اين امّت نازل نفرمايد؛ لذا اين امّت را امت مرحومه نام نهادند و سرّ آن اين است كه دين مقدّس اسلام، آخرين اديان عالم است و بايد تا دامنه قيامت باقى باشد و روز به روز علم (پرچم) اسلام بلندتر گردد! لكن عذاب آنها را خداوند مقرر فرمود تا از حين موت، سختى جان دادن و گودال قبر و برزخ و حشر در قيامت و عذاب جهنّم باشد؛ لذا مي فرمايد: (وَ لَوْ لا كَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِنْ رَبِّكَ) اگر اين حكمت و مصلحت نبود و اين وعده الهى، (لَكانَ لِزاماً) البتّه بر اينها هم عذاب‏ ها نازل مي‌شد، و لازم مي شد.

    ادامه دارد ...


    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 4 : ۱۳۸۹/۱۰/۰۴ در ساعت ۱۸:۲۷

    داستان اصحاب سبت

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    3- وجود شیعیان مولای متقیان

    در بعضی دیگر از تفاسیر یکی از علت های مرحومه بودن امت پیامبر و این که در دنیا چون اقوام گذشته دچار عذاب الهی نمی شوند را، شیعه مولای متقیان بودن دانسته اند. به تفسیر این آیه شریفه که در یک تأویل، وجود شیعیان، مانع عذاب سخت و بنیان کن بيان شده است؛ دقت کنیم! خداي متعال مي‌فرمايد: "لِيَغْفِرَ لَكَ اللَّهُ ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِكَ وَ ما تَأَخَّرَ"؛ بنا به یک تأویل، خدا گناهان گذشته و آينده امّت پيامبر را با شفاعت آن‏ حضرت مى ‏آمرزد؛ به دليل پيوندى كه ميان امّت و پيامبر وجود دارد...!

    از امام صادق
    عليه السّلام در مورد اين آيه سؤال شد؛ حضرت فرمود: به خدا پيامبر ، هيچ گناهى نداشته؛ ولى خداوند سبحان براى پيامبر ضمانت كرد كه گناهان گذشته و آينده شيعيان على عليه السّلام را بيامرزد.(ترجمه جوامع الجامع، ج‏6، ص: 59.)

    ادامه دارد ...

    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 4 : ۱۳۸۹/۱۰/۰۴ در ساعت ۱۸:۲۷

    داستان اصحاب سبت

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    4- امر به معروف و نهی از منکر

    و باز در آیات الهی به این موضوع اشاره شده است که اگر مسئله امر به معروف و نهی از منکر در امت های سابق ساری و جاری بود، آنان نیز هرگز به عذاب عبرت آموز دچار نمی شدند و این موضوع چون در امت پیامبر وجود داشت، به همین دلیل از چنین عذاب هایی تا روز قیامت خبری نیست. "فَلَوْ لا كانَ مِنَ الْقُرُونِ مِنْ قَبْلِكُمْ أُولُوا بَقِيَّةٍ يَنْهَوْنَ عَنِ الْفَسادِ فِي الْأَرْضِ إِلاَّ قَلِيلاً مِمَّنْ أَنْجَيْنا مِنْهُمْ وَ اتَّبَعَ الَّذِينَ ظَلَمُوا ما أُتْرِفُوا فِيهِ وَ كانُوا مُجْرِمِينَ
    (سوره هود آیه 116) پس چرا و براى چه نبود از قرون سابقه كه هلاك شدند مثل عاد و ثمود و غير آنها صاحبان عقل و ايمان و فهم و ادراك كه قوم خود را نهى كنند و جلوگيرى كنند از فساد در روى زمين تا عذاب بر آنها نازل نشود مگر عدّه قليل مثل انبياء و كسانى كه ايمان آورده بودند به آنها از كسانى كه ما آنها را نجات داديم و متابعت كردند كسانى كه ظلم كردند آنچه را كه در او خوش گذرانى ميكردند از لذائذ دنيوى و بودند گناه كار مرتكب اعمال قبيحه.

    خدای متعال امت پیامبر را بهترین امت خطاب می کند؛ زیرا که اهل معروف و ناهی از منکرند؛ "كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ" ؛
    (سوره آل عمران آيه 106) كه اگر امر بمعروف و نهى از منكر نباشد، امتيازى با ساير امم (امت ها ) ندارند و همان معامله كه با آن ها شده با شما هم مي شود.(أطيب البيان في تفسير القرآن، ج‏7، ص: 139.)

    ادامه دارد ....

    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 4 : ۱۳۸۹/۱۰/۰۴ در ساعت ۱۸:۲۶

    داستان اصحاب سبت

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    5- وجود پیامبر و طلب آمرزش

    در جایی دیگر از قرآن، علت عدم عذاب بر امت پیامبر را، وجود شخص پیامبر گرامی اسلام و استغفار و طلب آمرزش آنها دانسته است؛ زیرا هم وجود شخص نبی مکرم و هم طلب مغفرت الهی موجب رفع عذاب شده است. "وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فيهِمْ وَ ما كانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ
    (سوره انفال آیه 33) ولى (اى پيامبر!) تا تو در ميان آنها(مشرکین و کفار) هستى، خداوند آنها را مجازات نخواهد كرد و (نيز) تا استغفار مى‏ كنند، خدا عذابشان نمى ‏كند.

    عن ابى جعفر(عليه السلام) قال: كان رسولُ الله والاستغفار لكم حِصْنَين حَصينين من العذاب فمضى اكبر الحصنين وبقى الاستغفار فأكثروا منه فإنّه مَمْحاة للذنوب، قال الله عزّوجلّ: وَمَا كَانَ اللهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَأَنْتَ فِيهِمْ وَمَا كَانَ اللهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ يَسْتَغْفِرُونَ.( انفال / 33)(وسائل الشيعه، ج11، ص354.)


    امام باقر(عليه السلام) فرمود: «رسول خدا و استغفار دو دژ محكم هستند، دو دژ محكم در برابر عذاب. پس يكى از دو دژ گذشت و استغفار مانده است. پس زياد استغفار كنيد كه استغفار محو كننده گناهان است چنانكه خداوند مى فرمايد: تا تو در ميان آنها هستى خداوند آنان را عذاب نخواهد كرد و نيز مادامى كه از نافرمانى خدا پشيمان شوند، به درگاه خدا توبه و استغفار كنند. باز آنها را عذاب نكند.»

    ادامه دارد ....

    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 4 : ۱۳۸۹/۱۰/۰۴ در ساعت ۱۸:۲۶

    داستان اصحاب سبت

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    ===> از روایات فراوانی استفاده می شود که أمت اسلامی به برکت پیامبر‌و اهل بیتش امت مرحومه هستند،‌ به این معنا که عذاب های سخت که عذاب بودن آن‌ها مشخص بود و در زمان امت های پیشین بود، بر امت پیامبر اسلام وارد نمی شود. حتی در زبان عالمان دینی یهود و نصارا معروف بوده که امت اسلامی امت مرحومه است.

    ظاهراً امت مرحومه،‌ تمامی مردمی را که بعد از بعثت پیامبر اسلام، اعم از مسلمان و غیر مسلمان بودند و هستند، شامل می شود، حتی یهودی ها و نصرانی ها و اصحاب دیگر ملل که مسلمان نیستند، به برکت حضرت،‌ آن گونه عذاب ها که برای ملّت های سابق ذکر شده(مانند صاعقة عظیمی مانند صاعقه‌ای که بر قوم عاد و ثمود وارد شد،طوفان نوح،عذاب اصحاب سبت و ...) از امت برداشته شده است.


    داستان اصحاب سبت

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط راه مستقیم نمایش پست
    خلاصه چرا دیگه خدا معجزه نمی کنه؟

    کارشناس بحث : پاسخگوي معارف ديني

    ابتدا بهتر است تعریف معجزه را بگوییم:

    معجزه امر خارق العاده اي است كه به دست خدا (مانند قرآن) يا به دست نبي
    (مانند مرده زنده كردن عيسي عليه السلام) صورت مي گيرد تا گواه صدق ادعاي پيامبري باشد و شاهدي بر ارتباط او با خدا به شمار آيد و هيچ گاه مغلوب عامل ديگر قرار نمي گيرد و همواره نداي تحدي (مبارز طلبی) بر زبان خويش جاري مي کند .
    بنابراين معجزه چند ويژگي مهم دارد:
    خرق عادت
    از سوي پيامبران
    گواه بر صدق رسالت و نبوت
    مغلوب نشدن و فرياد تحدي.


    وقتی سلسه نبوت خاتمه یافته است ---> بعد از پیامبر اسلام پیامبر دیگری نخواهد آمد ---> معجزه ای هم رخ نخواهد داد.(چرا دیگه معجزه ای رخ نمی دهد؟ زیرا دیگه پیامبری وجود ندارد تا برای صدق نبوتش نیاز به معجزه داشته باشد.)

    تذکر : آنچه از امامان و اولیای الهی رخ مى ‏دهد اصطلاحاً «كرامت» خوانده مى‏ شود نه معجزه .که در این دوران بسیار اتفاق می افتد مانند شفای بیماران لاعلاج و ....

    داستان اصحاب سبت

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود