صفحه 1 از 13 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا خداوند مانند پادشاهان دنیا است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    132
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1

    راهنما آیا خداوند مانند پادشاهان دنیا است؟




    آیا خداوند برای پذیرفتن کسی در درگاهش به واسطه نیاز دارد؟
    فرض کنید میخواهید با رئیس جمهور کشوری ملاقات کنید. کافی است درخواست خود را مطرح کنید تا سایه ات را با تیر بزنند! بدون شک دیدن رئیس جمهوری یک کشور آنچنان ساده نیست که هر کسی که بخواهد بتواند با او ملاقات کند. این کار سلسله مراتب میطلبد. ابتدا باید کسی را واسطه قرار دهی تا او هم با استفاده از نفوذش در ملاقات تو با ایشان کمکت کند. این مربوط به یک رئیس جمهور بود فرض کن خیلی از او بزرگتر باشد یعنی خداوند باشد! در این صورت وسیله صد البته بیشتر نیاز خواهد بود...

    در نظریه بالا چند اشکال بسیار بزرگ وجود دارد.
    1 اینکه خداوند را به یک رئیس جمهور تشبیه کرده ای. و این هم نوعی نفی این آیه است که " لیس کمثله شیء"
    2 خداوند را مانند رئوس این دنیا شخصی پارتی باز معرفی کرده ای
    3 خداوند را نا آگاه از مسائل خودت میدانی که برای آگاه کردنش حتما باید طوری عجیب صدایت را به گوشش برسانی
    4 این تشبیهات را مقایسه کنید:
    رئیس جمهور نمیتواند از پشت دیوار مرا ببیند و حرف دلم را بشنود اما خدا میتواند
    رئیس جمهور من را نمیشناسد و برای به حضور رسیدنش باید پارتی پیدا کنم اما خدا از رگ گردن به من نزدیک تر است
    رئیس جمهور در برآوردن همه نیاز های من ناتوان است و محدود اما خداوند بر همه چیز توانا است
    رئیس جمهور رابطه کاری با من دارد و ممکن نیست بیشتر از خدا من را دوست داشته باشد
    رئیس جمهور با خدا فرق دارد!!!



    حال یک سؤال گیج کننده:
    این آیه یعنی چه؟

    واذا سالك عبادي عني فاني قريب اجيب دعوة الداع اذا دعان فليستجيبوا لي وليومنوا بي لعلهم يرشدون



    اگر به این آیه پاسخ دادید یک سؤال سخت تر دارم.
    دون الله چه کسی یا کسانی هستند و در کدام آیات چنین وصفی آمده و معنای این آیات چه هستند.



    إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِندَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذِينَ لَا يَعْقِلُونَ


    کارشناس بحث : پاسخگوي قرآني
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۱۰/۰۳ در ساعت ۱۱:۰۸

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    641
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    14 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    84
    آپلود
    9
    گالری
    66

    شاد




    با او

    عرض سلام و ادب ، در مورد پُست آیدی محترم نوزاد ؛


    اولا با اینکه خیلی خوب از صنعت تشبیه بهره جُستید تا اندیشه ی توسل در شیعه را نقد کنید ، ولی باید دقت کنید که در عالَم اندیشه ، تمثیل و تشبیه نه در اعتقادات و نه در فقه جایگاهی ندارد و هیچ چیز را اثبات نمی کند.
    لذا این تشبیه م تمثیل ممکن است ذائقه ی عوام را به وجد می بیاورد ، ولی مطمئنا دوستان عضو سایت کانون گفتمان که عمدتا اهل تدقیق و تامل و تعقل و تفکر هستند ، به این راحتی ها جوگیر نشده و تحت تاثیر یک تمثیل و تشبیه قرار نمی گیرند.

    ******************************

    ثانیا تفاوت واسطه ی معنوی که ما به آن معتقدیم با واسطه ی مادی که شما در مثالتان ذکر کردید ، این است که در پارتی بازی ها و واسطه گری های دنیایی ، واسطه فقط افراد خاصی را وساطت کرده و مثلا نزد رئیس جمهور می برد ، ولی واسطه های معنوی هیچ محدودیت و امتیاز و تبعیض و پارتی بازی ندارند و هر کسی از هر جایی و در هر زمانی و با هر شرایطی آنها را واسطه ی میان خود و خداوند قرار دهد ، پذیرای او هستند و وساطت او را می کنند.
    فکر می کنم فرق قابل توجهی باشد و نتوان روی این وساطت کلمه ی پارتی بازی را گذاشت و این وساطت را به وساطت های دنیایی مثل زد.

    ******************************

    ثالثا ، تفاوت دیگر این است که در واسطه های دنیایی ، اگر واسطه نباشد ، و ذکر نشود ، امکان دسترسی به مثلا رئیس جمهور نیست ، ولی در اندیشه ی ما ، آیا یک جا در کل کتب علمای حقیقی شیعه دیده اید که گفته باشند ، ارتباط با خداوند بدون ذکر واسطه ها ممکن نیست و حق ندارید بدون قرار دادن واسطه ها و ذکر واسطه ها با خداوند صحبت کنید؟
    تخیر در اندیشه ی ما و در ادعیه ی ما ، در خورد یک سری از مناجات ها و ادعیه ای که از سوی مولانا علی بن ابی طالب نقل شده خداوند مستقیما خطاب قرار میگیرد و هیچ اشکالی ندارد و بسیار هم خوب است.

    ******************************

    رابعا اِشکال شما در خَلط کردن بین مسائل حقیقی و اعتباری است.
    یک وقت یک مساله ای اعتباری و قرار دادی است ، مثلا در این دنیا ما قرار داد می کنیم که مثلا آقای الف منشی آقای ب باشد و باید برای ارتباط با آقای ب به آقای الف رجوع کنیم و او را واسطه قرار دهیم. این یک قرار داد است و وساطت آقای الف یک وساطت اعتباری است.

    اما یک وقت خداوند در عالَم هستی مقرر می فرماید که مثلا صفت شافی و شفا دهندگی خداوند از طریق دارو و گیاهان و ... که گویا موضوع مورد علاقه ی شما هم هست ، باشد. پس این وساطت یک وساطت حقیقی خواهد بود و وساطت تکوینی خواهد بود.
    همچنین خداوند در تکوین عالَم مقرر می کند که با آب و با وساطت آب ما سیرآب شویم. این یک قرار داد نیست که قابل رد باشد.

    لذا در مورد وساطت ائمه ی اطهار(ع) هم ما معتقدیم و قابت می کنیم که وساطت آنها یک وساطت قراردادی نیست ، بلکه وساطت حقیقی و تکوینی عالَم است که خود خداوند مقرر فرموده.
    در فلسفه و حکمت اسلامی هم با برهان ثابت می کنیم که وجود محض و ازلی و ابدی خداوند است ، حالا این خداوند یک صادر اول و مخلوق اولی دارد. این صادر اول ، اولین وبی واسطه ترین مخلوق خداوند است که مستقیم از خود خداوند خلق شده است.
    و پس از آن هر چه خلق شود با وساطت این صادر اول خواهد بود. بقیه می شوند صادر دوم ، صادر سوم ،...،صادر هزارم و....

    لذا چه ما بخواهیم و چه ما نخواهیم ، چه ما در ارتباط با خداوند ذکر بکنیم و چه نکنیم ، در خلقت و تکوین عالَم حضرات معصومین شیعه ، واسطه ی ارتباط با خداوند هستند.

    بلاتشبیه ، برای تقریب به ذهن عرض می کنم که همانطور که برق 220 وُلت شدید است و قابل استفاده برای وسایل برقی کوچک نیست و ما باید از آدابتور استفاده کنیم تا دستگاه نسوزد ، در نظام هستی هم ، وجود خداوندی به قدری قوی و شدید است که وجود محدود و ظرف محدود ما تونایی ارتباط مستقیم با او را ندارد ، منظور ارتباط حقیقی است نه فقط با زبان صدا کردن ، لذا با وساطت این حضرات وجود ضعیف ما می تواند با وجود شدید الهی ارتباط برقرار کند.

    همان است که در فلسفه ی الهی از آن به تشکیک مراتب وجود یاد می کنیم.و اثباتش در جای خودش انجام شده و اگر خواستید در تاپیک مخصوص به خودش با ضوابط فلسفی و برهانی بحث و اثبات می کنیم.

    لذا بحث این نیست که در دعاهای زبانی خود ، این واسطه ها را ذکر کنیم یا نه ، این نظام خلقت و تکوین عالم است.

    ******************************

    الحمد لله الذی جعلنا من المتمسّکین بولایة امیرالمومنین
    زیاده عرضی نیست.
    طارق

    ویرایش توسط طارق : ۱۳۸۹/۱۰/۰۴ در ساعت ۰۴:۰۰
    اي حيوان ناطق بدان:
    برباد فنا تا ندهي گرد خودي را
    هرگز نتوان ديد جمال احدي را
    و بدان فرودگاه شيطان خودبيني و تكبر است براي همين است كه شيطان به عزّت خدا قسم خورد همه را اغوا كند جز مخلَصين را و ويژگي انسان با اخلاص آن است كه آنقدر محو جمال و جلال خداست كه نه در فكر و نه در عمل هيچ توجهي به خويش ندارد.
    رابطه ي عكس ميان توجّه به خدا و تكبر بسيار مهم است در مسير سعادت انسان.

    [SIGPIC][/SIGPIC]


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0





    با سلام و درود


    1. ارتباط مستقیم با خدا ممکن است و مؤثر، ولی توسل استمداد از اولیای خداوند است تا ارتباط ما با خداوند به وساطت ایشان بهتر جواب بگیرد.


    2. توسل در حقیقت کمک گرفتن از آبروی مقربین درگاه الهی است تا دعای انسان به حرمت ایشان به استجابت نزدیک تر باشد.


    3. داشتن تصویر صحیحی از توسل به اولیاء الهی و وساطت آنان در این ارتباط، بهتر به فهم موضوع کمک می کند:


    توسل در لغت یعنی به كار بردن وسیله ای جهت تقرب در نزد مقامی بلند مرتبه.


    قرآن کریم می فرماید: «يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ ابْتَغُواْ إِلَيْهِ الْوَسِيلَة»(مائده، 34)


    خود دعا کردن وسیله ای برای تقرب به ذات باری تعالی است: «وَ إِذَا سَأَلَكَ عِبَادِى عَنىّ‏ِ فَإِنىّ‏ِ قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَان‏»(بقره، 186)





    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0






    4. وسیله ای كه مایه تقرب به ذات باری می شود می تواند عمل صالح باشد؛ كما این كه در تفسیر آیه فوق بعضی وسیله را به طاعت الهی و عمل صالح تفسیر كرده اند.

    همراهی دعا با عمل صالح در استجابت دعا مؤثر است. این که فرموده اند قبل از دعا صدقه بدهید و یا دو رکعت نماز بخوانید و امثال این ها، به همین جهت است.


    وسیله قرب الهی می تواند طلب ما از دیگران باشد تا درحق ما دعا كنند و استغفار نمایند. «قَالُواْ يَأَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِِين‏ قَالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَكُمْ رَبىّ‏ِ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيم‏»(یوسف، 97و 98)


    به عبارت دیگر، تمسك به هر چه كه به دلیلی موجب تقرب الهی است، به نوعی توسل است. حتی گریه ـ «البكاء سلاح المؤمن» ـ نیز به این معنا توسل است.


    با این اوصاف، چه اشكال دارد كه در ارتباط خود با خدا، شخصیت های آبرومند نزد خدا را واسطه قرار دهیم و از خدا بخواهیم كه به حق آبرویی كه آنان در نزدش دارند ما را مشمول عنایت خود قرار دهد.





    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0







    5. توسل امری است كه در زمان رسول خدا(ص) و اهلبیت ایشان(ع) در میان اصحاب وجود داشته و هیچ گاه مورد نهی حضرات واقع نشده است. به روایت زیر توجه كنید:

    مرد نابینایی به نزد پیامبر آمد و عرض كرد: از خدا بخواه تا به من شفا عنایت كند.
    پیامبر(ص) فرمود: اگربخواهی الآن دعا می نمایم، ولی اگر به تأخیر بیندازم بهتر است.
    مرد نابینا گفت: الآن دعا بفرمایید.

    حضرتش فرمود تا وضو بگیرد و دو ركعت نماز بخواند و این چنین دعا كند: «أللهم إنی أسألك وأتوجه إلیك بنبیك محمد نبی الرحمة. یا محمد! إنی توجهت بك إلی ربی فی حاجتی هذه، فتقضی لی. أللهم شفـّعه فیّ»

    یعنی پروردگارا! من از تو درخواست می كنم و با توسل به پیامبرت به تو روی آورده ام. ای پیامبر! من به وساطت تو به خدا روی آورده ام تا شفیع من در برآورده شدن حاجتم باشی. پس ای خدا او را شفیع من قرار ده.







    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0








    نکته پایانی:


    توسل نیز ارتباط مستقیم با خدا است.

    ما با توسل چیزی از غیر خدا نمی خواهیم.

    ما همه چیز را دركف با كفایت خدا می دانیم و بس.

    تنها چیزی كه هست در این ارتباط معنوی با اولیاء الهی همراه می شویم و آبروی آنها را وسیله ای برای توجه و عنایت بیشتر خداوند قرار می دهیم.






    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    132
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1



    با سلام
    ممنون از همه پاسخ ها .
    حرف های شما تا جایی صحیح است که بگوییم ما پیش پیامبر یا شخص خاصی برویم و از او بخواهیم تا برایمان دعا کند و او هم این حرف ما را بپذیرد و برایمان واسطه شود. در این میان چند اشکال وجود دارد
    اول اینکه حتی اگر پیامبر هم برایمان دعا کند تا زمانی که خدا نخواهد کاری انجام نمی شود. یعنی خدا باید راضی باشد نه واسطه. که در این صورت نیازی به واسطه نیست و اگر از اول خدا راضی نباشد هیچ واسطه ای نمی تواند کاری انجام دهد
    دوم اینکه الان دیگر نه پیامبر و نه ائمه در دسترس نیستند که ما آنها را واسطه قرار دهیم. آنها مرده اند ...
    به طور کلی در این مورد دو حالت وجود دارد یا آنها صدای ما را می شنوند یا نمی شنوند. اگر صدای ما را نشنوند پس صدا کردن آنها نوعی جنون و دیوانگی محسوب میشود. اما اگر فرض کنیم آنها صدای ما را می شنوند باز اشکالاتی وارد است که باید در نظر گرفته شود.
    یک شخص " من دون الله" آیا این قدرت را دارد که همزمان حاضر و ناضر و سمیع و علیم بر همه بنده های خدا یا لا اقل آنهایی که او را صدا می زنند باشد؟ اگر نه که باز هم کار ما بیهوده و نوعی جنون است. اگر آری که ما معتقد به شرک در برخی صفات الهی هستیم و باید توبه کنیم! پیامبری که در زمان حیاتش صداهای محدودی را می شنید و به گواهی قرآن بشری بود مانند دیگر انسان ها و او هم گوش داشت و صدا ها را از طرق مادی میشنید حالا پس از مرگ مقامی خدایی پیدا کرده و در هر زمانی سمیع و حاضر است؟
    سبحان الله عما یشرکون


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    1,826
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    15 روز 14 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    22
    آپلود
    15
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط نوزاد نمایش پست
    با سلام
    ممنون از همه پاسخ ها .
    حرف های شما تا جایی صحیح است که بگوییم ما پیش پیامبر یا شخص خاصی برویم و از او بخواهیم تا برایمان دعا کند و او هم این حرف ما را بپذیرد و برایمان واسطه شود. در این میان چند اشکال وجود دارد
    اول اینکه حتی اگر پیامبر هم برایمان دعا کند تا زمانی که خدا نخواهد کاری انجام نمی شود. یعنی خدا باید راضی باشد نه واسطه. که در این صورت نیازی به واسطه نیست و اگر از اول خدا راضی نباشد هیچ واسطه ای نمی تواند کاری انجام دهد
    دوم اینکه الان دیگر نه پیامبر و نه ائمه در دسترس نیستند که ما آنها را واسطه قرار دهیم. آنها مرده اند ...
    به طور کلی در این مورد دو حالت وجود دارد یا آنها صدای ما را می شنوند یا نمی شنوند. اگر صدای ما را نشنوند پس صدا کردن آنها نوعی جنون و دیوانگی محسوب میشود. اما اگر فرض کنیم آنها صدای ما را می شنوند باز اشکالاتی وارد است که باید در نظر گرفته شود.
    یک شخص " من دون الله" آیا این قدرت را دارد که همزمان حاضر و ناضر و سمیع و علیم بر همه بنده های خدا یا لا اقل آنهایی که او را صدا می زنند باشد؟ اگر نه که باز هم کار ما بیهوده و نوعی جنون است. اگر آری که ما معتقد به شرک در برخی صفات الهی هستیم و باید توبه کنیم! پیامبری که در زمان حیاتش صداهای محدودی را می شنید و به گواهی قرآن بشری بود مانند دیگر انسان ها و او هم گوش داشت و صدا ها را از طرق مادی میشنید حالا پس از مرگ مقامی خدایی پیدا کرده و در هر زمانی سمیع و حاضر است؟
    سبحان الله عما یشرکون
    با عرض سلام و احترام خدمت همه ی دوستان و بزرگواران
    دوست عزیز فرمایش شما در مورد خواست خداوند کاملا درست است.سخنم را با مثالی عرض میکنم
    ما همه میدانیم که شفای همه ی امراض و بیماری ها فقط دست خداوند است.طبق اسم اعظم شافی.پس چرا وقتی دچار بیماری میشویم سراغ پزشک و دارو و این مسائل میرویم؟اگر فرمایش شما را قبول کنیم پس در مراجعه به پزشک نیز دچار کفر شدیم.
    ولی خداوند منان برای هر موردی یک وسیله ای قرار داده.برای رهایی از بیماری ,وسیله ای به نام پزشک و دارو قرار داده و کلا در هر موردی.چون انسان برای هر کاری متوسل به وسیله ی مربوط ان میشویم.این عمل در حالی است که ما صاحب همه چیز را خدا میدانیم و با توجه به این طرز فکر متوسل وسیله های خدا میشویم.
    در مورد بخشایش هم همینطور است.ما صاحب بخشش را خدا میدانیم ولی متوسل به وسیله ای به نام امامان و کلا افراد دارای حرمت و احترام برای گرفتن حاجت یا بخشایش گناهان و ... میشویم.
    اما در مورد پیامبر اسلام حضرت محمد (ص).محمد (ص) رحمت العالمین است.چه در زمان حیات پر برکتشان چه پس از رحلت و نبودشان در دنیای مادی.توسل به این عزیزان(محمد(ص) و امامان)نه تنها کفر محسوب نمیشود بلکه سفارش نیز شده.البته با این توجه که ما صاحب همه چیز را خدا میدانیم.وساطت قرار دادن کسی که نزد خداوند صاحب اعتبار و ابرو باشد هم عقلانی است هم سفارش شده.این مورد نیز دقیقا مانند بیماری و مراجعه به پزشک میباشد.
    اما پیامبر و امام بزرگوار ما از بین نرفتند بلکه از دنیای مادی سفر کرده اند.اگر بگوییم مرده اند و دیگر وجود ندارند یعنی منکر معاد و دنیای پس از مرگ و ... شده ایم.
    و در بیان حاضر بودن معصومین.
    این مطلب را نیز با مثالی توضیح میدهم.
    مثلا یک نفر سرپرست را در نظر بگیرید که ناظر بر گروهش هست.خواسته های انان را میداند و در خواستهای اعضای گروهش را میشنود و به انان پاسخ میدهد.یا مثلا مدیر مدرسه ای که در جایی ایستاده و ناظر دانش اموزان خود است و صدای انان را میشنود و به انان پاسخ میگوید.
    این در دنیای مادی نیز شدنی است.خیلی شده که یک نفر پاسخگوی تعدادزیادی از انسانها میشود و صدای انها را میشنود.
    بله تنها خداوند سمیع و شنوای همه ی عالم است و حتی حرفهای ناگفته ی ما را میشنود و میداند.
    ویرایش توسط محمد : ۱۳۸۹/۱۰/۱۰ در ساعت ۱۷:۲۱
    Bu dünyanın gidişine
    Bir çare bulsam ...
    Güneş olsam her karanlık
    Yüreğe doğsam


  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    132
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط رهگذر نمایش پست
    با عرض سلام و احترام خدمت همه ی دوستان و بزرگواران
    دوست عزیز فرمایش شما در مورد خواست خداوند کاملا درست است.سخنم را با مثالی عرض میکنم
    ما همه میدانیم که شفای همه ی امراض و بیماری ها فقط دست خداوند است.طبق اسم اعظم شافی.پس چرا وقتی دچار بیماری میشویم سراغ پزشک و دارو و این مسائل میرویم؟اگر فرمایش شما را قبول کنیم پس در مراجعه به پزشک نیز دچار کفر شدیم.
    ولی خداوند منان برای هر موردی یک وسیله ای قرار داده.برای رهایی از بیماری ,وسیله ای به نام پزشک و دارو قرار داده و کلا در هر موردی.چون انسان برای هر کاری متوسل به وسیله ی مربوط ان میشویم.این عمل در حالی است که ما صاحب همه چیز را خدا میدانیم و با توجه به این طرز فکر متوسل وسیله های خدا میشویم.
    در مورد بخشایش هم همینطور است.ما صاحب بخشش را خدا میدانیم ولی متوسل به وسیله ای به نام امامان و کلا افراد دارای حرمت و احترام برای گرفتن حاجت یا بخشایش گناهان و ... میشویم.
    اما در مورد پیامبر اسلام حضرت محمد (ص).محمد (ص) رحمت العالمین است.چه در زمان حیات پر برکتشان چه پس از رحلت و نبودشان در دنیای مادی.توسل به این عزیزان(محمد(ص) و امامان)نه تنها کفر محسوب نمیشود بلکه سفارش نیز شده.البته با این توجه که ما صاحب همه چیز را خدا میدانیم.وساطت قرار دادن کسی که نزد خداوند صاحب اعتبار و ابرو باشد هم عقلانی است هم سفارش شده.این مورد نیز دقیقا مانند بیماری و مراجعه به پزشک میباشد.
    اما پیامبر و امام بزرگوار ما از بین نرفتند بلکه از دنیای مادی سفر کرده اند.اگر بگوییم مرده اند و دیگر وجود ندارند یعنی منکر معاد و دنیای پس از مرگ و ... شده ایم.
    و در بیان حاضر بودن معصومین.
    این مطلب را نیز با مثالی توضیح میدهم.
    مثلا یک نفر سرپرست را در نظر بگیرید که ناظر بر گروهش هست.خواسته های انان را میداند و در خواستهای اعضای گروهش را میشنود و به انان پاسخ میدهد.یا مثلا مدیر مدرسه ای که در جایی ایستاده و ناظر دانش اموزان خود است و صدای انان را میشنود و به انان پاسخ میگوید.
    این در دنیای مادی نیز شدنی است.خیلی شده که یک نفر پاسخگوی تعدادزیادی از انسانها میشود و صدای انها را میشنود.
    بله تنها خداوند سمیع و شنوای همه ی عالم است و حتی حرفهای ناگفته ی ما را میشنود و میداند.


    دوست گرامی سلام
    آیا مطالب من را خوانده اید؟ من عرض کردم توسل به کسی که توانایی شنیدن حرفهای ما را دارد و می تواند حاجتمان را برآورده سازد اشکالی ندارد و این در مورد پزشک صحیح است. همین پزشک را در نظر بگیرید. اگر شما در خانه خود او را صدا بزنید و از او بخواهید شما را شفا بدهد در حالی که او با شما فاصله زیادی دارد شما یا دیوانه هستید یا دچار شرک شده اید که خیال مکنید پزشک از آن فاصله شنونده نجواهای شماست و بر قلب شما تسلط دارد ...
    موضوع سر این است که ما نمیتوانیم صفات جلالیه خداوند را که مطلق هستند به بنده های او حتی اگر آن بنده ها برگزیده باشند بدهیم. صفاتی مانند حاضر و ناضر تنها مخصوص خداوند است و کسی با او شریک نیست. این نتیجه ای از آیات قرآن است نه روایات رنگاورنگ پس سعی کنید بدانید از چه کسانی سارش میگیرید که به چه کسانی متوسل شوید. پیامبر خدا مانند همه انسان ها مرگ را چشیده و علت آن هم که مرگش با مرگ ما فرقی ندارد آیات قرآن است که میفرماید انک میت و انهم میتون. یعنی همچنان که من میمیرم پیامبر هم مرده است . او نه صدای من را می شنود و نه قادر به پاسخگویی است

  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    132
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1



    در مورد مدیر و ... هم که در ابتدای همین صفحه به اندازه کافی نوشته ام. اگر مدیر را با خدا مقایسه کرده اید که اشتباه است و در بالا به آن اشاره کرده ام. اگر مدیر را با پیامبر یا ائمه مقایسه کرده اید باز اشتباه است. مدیر در یک شهر دیگر نمیتواند حرفهای دانش آموزان را بشنود و او محدود در زمان و مکان است. در حالی که متوسلین ائمه را در همه زمان ها و مکان ها آگاه بر احوال میدانند و آنها را می خوانند و از آنها تقاضای براورده شدن نیازهای خود ار دارند. آیا مرزی میان خدا و دون خدا وجود دارد؟ اگر نه که این عقیده دچار شرک است و اگر آری چگونه و به چه شکل

صفحه 1 از 13 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود