صفحه 1 از 9 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ۞ بحث تفسیری درباره سوره مبارکه همزه « مدیر بحث: zahra jalaly » ۞

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118

    ۞ بحث تفسیری درباره سوره مبارکه همزه « مدیر بحث: zahra jalaly » ۞




    ۞ بحث تفسیری درباره سوره مبارکه همزه « مدیر بحث: zahra jalaly » ۞

    سلام علیکم

    إن شاء الله
    در این تاپیک درباره تفسیر سوره ی همزه با مدیریت کابر گرامی خانم zahra jalaly بحث خواهد شد. از ایشان بخاطر زحمات خالصانه شان صمیمانه تشکر میکنم.

    ملاک در این مباحث انتقال کپی مطالب از کتب تفسیری نیست، بلکه علاوه بر ذکر نکات مهم تفسیر هر آیه، مدیر بحث به طرح سؤالاتی درباره آیه مربوطه می پردازد.

    از کابران و استاد پاسخگوي محترم خواهش میکنم در پاسخگویی به سؤالات همکاری داشته باشند و در بحث شرکت کنند.

    کاربران گرامی دقت داشته باشید که تفسیر به صورت آیه به آیه به ترتیب از اولین آیه سوره همزه آغاز میشود و توسط مدیر بحث در تاپیک قرار داده میشه. لذا خواهش میکنم برای منظم بودن ارائه بحث تفسیری اگر سؤالی درباره آیه مربوطه به ذهنتان رسید پس از قرار دادن نکات تفسیری هر آیه توسط مدیر بحث، سؤال خود را مطرح کنید.

    کارشناس بحث: پاسخگوی محترم مباحث قرآني


    با تشکر از همکاری شما

    اجرکم عند الله

    ۞ بحث تفسیری درباره سوره مبارکه همزه « مدیر بحث: zahra jalaly » ۞

    ویرایش توسط فاطمه ایمانی : ۱۳۸۹/۱۰/۰۳ در ساعت ۱۲:۵۹

    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    150
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    39
    آپلود
    0
    گالری
    5

    تفسیر سوره همزة




    ۞ بحث تفسیری درباره سوره مبارکه همزه « مدیر بحث: zahra jalaly » ۞
    با تشکر از سرکار خانم ایمانی

    سرآغاز گفتار نام خــداست
    که رحمتگر و مهربان خلق راست
    بسی وای بـادا به هر دو جهان بر آن عیب جویـان هرزه زبان(1)
    همـان را فراهم نموده ست مال بدان گشته سرگرم در طی سال(2)
    گمان می نمایم که مال زیاد بر او عمر جاوید خواهد نهاد(3)
    چنین نیست؛ حقّا به سوزنده نار به دوزخ بیفتد به روز شمار(4)
    پس آن سختی آتش پر فروزتصور چه سـان می توانی هنوز(5)
    بیفروخته کردگار آن شرر(6) کـــه در قلـب کفار شد شعله ور(7)
    بر آنها محیـــط است سوزنده نار احاطه نموده ست از هر کنار(8)
    بگردند در آتشی پــــایــــدار که همچون ستونی ست از هر کنار(9)

    ۞ بحث تفسیری درباره سوره مبارکه همزه « مدیر بحث: zahra jalaly » ۞
    گفتم :اگر میدانستم چه روزی می آیی به احترام آمدنت گناه نمی کردم.
    گفت:آن روز که گناه نکنی به احترام گناه نکردنت می آیم.


    اللهم عجل لولیک الفرج


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    150
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    39
    آپلود
    0
    گالری
    5

    توضیحاتی راجع به سوره همزة




    این سوره بعد از سوره قیامت در مکه نازل شده‌است و دارای ۹ آیه است.
    این سوره مربوط به آغاز دعوت پیامبر و دوران درگیری با اشراف است.


    شأن نزول
    افرادی چون ابیّ بن خلف اخنس بن شریق جمیل بن عامر ولید بن مغیره وعاص بن وائل به رسول خدا ((صلی الله)) تهمت زدند وبدگویی می‌کردتد وسعی داشتند تا حضرت رسول راترور شخصیت کنند. در اینجا بود که خداوند سوره همزه رانازل کرد.

    محتوای سوره
    در این سوره از کسانی که تمام تلاش خود را متوجه جمع مال کرده و به ثروت‌های جمع شده خود مغرورند، از دیگران عیجبوئی کرده و مسخره‌شان می‌کنند؛ صحبت می‌کند. و در پایان سوره از سرنوشت آنها در جهنم سخن می‌گوید.
    فضیلت سوره
    «ابی بن كعب » از پیامبر اسلام (ص ) روایت كردند كه هركس این سوره را بخواند حق تعالی به عدد هر كسی كه پیامبر و اصحابش را مسخره كرده ، ده حسنه برای او بنویسند و «ابا بعید» ازامام صادق نقل كرده است هركس این سوره را درفرائض بخواند فقر از او زایل می شود و روزی وی ، فراخ می شود و از مرگ بد در امان خواهدبود.
    ۞ بحث تفسیری درباره سوره مبارکه همزه « مدیر بحث: zahra jalaly » ۞


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    150
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    39
    آپلود
    0
    گالری
    5

    آیه اول و ترجمه




    بسم الله الرحمن الرحيم
    به نام خداوند بخشنده بخشایشگر

    وَيْلٌ لِّكُلِّ هُمَزَةٍ لُّمَزَةٍ

    واى بر هر عيب جوى طعنه زن.

    ۞ بحث تفسیری درباره سوره مبارکه همزه « مدیر بحث: zahra jalaly » ۞


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    150
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    39
    آپلود
    0
    گالری
    5

    نکات





    1- يكى از آفات و خطرات ثروت اندوزى، تحقير ديگران است. «همزة لمزة... جمع مالاً و عدّده»

    2- مسائل اخلاقى جزء دين است و انسان مؤمن، بايد زبان و نگاه خود را كنترل كند. «ويل لكلّ همزة لمزة»

    3-اصولاً آبرو و حیثیت اشخاص از نظر اسلام، بسیار محترم است و هر کاری که موجب تحقیر مردم گردد؛ گناه بزرگی است. در حدیثی از رسول الله آمده است:« ذلیل ترین مردم کسی است که به مردم توهین کند.»

    ۞ بحث تفسیری درباره سوره مبارکه همزه « مدیر بحث: zahra jalaly » ۞
    ویرایش توسط عاشق حسین(ع) : ۱۳۸۹/۱۰/۰۴ در ساعت ۱۵:۳۵ دلیل: .


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    150
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    39
    آپلود
    0
    گالری
    5



    «همزة» از «هَمز» به معناى عيب جويى از طريق چشم و ابرو و اشاره است. «لَمز» به معناى عيب جويى با زبان است. حرف (ة) در پايان اين دو كلمه براى مبالغه است، نظير «ضحكة» به معناى كسى كه زياد مى‏خندد
    « هُمَزِة» و« لُمَزِة» هر دو صیغۀ مبالغه است. اوّلی از مادۀ« همز»، در اصل به معنی شکستن است و از آنجا که افراد عیب جو و غیبت کننده، شخصیت دیگران را درهم می شکنند؛ به آنها هُمَزِه اطلاق شده است. و« لمزة» از مادۀ« لمز» در اصل به معنی غیبت کردن و عیب جویی نمودن است.
    در اینکه آیا این دو واژه به یک معنی است؟ و اشاره به غیبت کنندگان و عیب جویان می کند؟ یا در میان این دو فرقی است؟ مفسران، احتمالات زیادی داده اند. بعضی آنها را به یک معنی گرفته اند و بنابراین، ذکر این دو با هم، برای تأکید است. ولی بعضی گفته اند؛« هُمَزِه» به معنی غیبت کننده و« لُمَزِه» به معنی عیب جو است.
    بعضی دیگر« هُمَزِه» را به معنی کسانی که با اشارات دست و سر، عیب جویی می کنند و« لُمَزِه» را به معنی کسانی که با زبان این کار را انجام می دهند؛ دانسته اند.
    بعضی اوّلی را اشاره به عیب جوییِ رو به رو، و دومی را عیب جوییِ پشتِ سر می دانند. بعضی اوّلی را به معنی عیب جویی آشکار و دومی را عیب جویی پنهان و با اشارۀ چشم و ابرو شمرده اند. و گاه گفته شده، هر دو به معنی کسی است که مردم را با القاب زشت و زننده یاد می کند.
    و بالاخره در سخنی از« ابن عباس» آمده است که در تفسیر این دو چنین می گفت:« آنها کسانی هستند که سخن چینی می کنند و میان دوستان جدایی می افکنند و مردم را با عیوب توصیف می کنند.»
    گویا« ابن عباس»، این سخن را از حدیثی که از پیامبر خاتم(ص) نقل شده است؛ استفاده کرده، آنجا که فرمود:« آیا شما را از شرورترین افراد خبر دهم؟» گفتند:« آری ای رسول خدا! فرمود:« آنها که بسیار سخن چینی می کنند؛ در میان دوستان جدایی می افکنند و برای افراد پاک و بی گناه، در جستجوی عیوبند.»



    ۞ بحث تفسیری درباره سوره مبارکه همزه « مدیر بحث: zahra jalaly » ۞۞ بحث تفسیری درباره سوره مبارکه همزه « مدیر بحث: zahra jalaly » ۞


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    150
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    39
    آپلود
    0
    گالری
    5

    سوال؟؟؟





    سوال ؟؟؟
    چرا خداوند تعبیر به ویل را در این آیه به کار برده است؟

    ۞ بحث تفسیری درباره سوره مبارکه همزه « مدیر بحث: zahra jalaly » ۞


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط zahra jalaly نمایش پست

    سوال ؟؟؟
    چرا خداوند تعبیر به ویل را در این آیه به کار برده است؟
    سلام به شما،

    «ويل» در لغت عرب در مواردى گفته مى ‏شود كه فرد يا افرادى به هلاكت بيفتند و معنى عذاب و بدبختى را مى ‏دهد و به گفته بعضى، مفهومى شديدتر از عذاب دارد.


    واژه ‏هاى ويل و ويس و ويح در لغت عرب در مواردى به كار مى ‏رود كه شخصى به حال ديگرى تاسف مى‏ خورد، منتها ويل در موارد كارهاى زشت و قبيح گفته مى ‏شود و ويس در مقام تحقير و ويح در مقام ترحم.

    جمعى گفته ‏اند: ويل، چاه يا دره‏ اى است در دوزخ (البته منظورشان اين نيست كه ویل در لغت به اين معنى آمده بلكه در حقيقت یکی از مصادیق ویل را با استناد به برخی روایات، مکانی در دوزخ معرفی نموده اند).

    اين تعبير در قرآن مجيد در موارد زيادى از جمله در باره كفار(ابراهيم/2)، مشركین(فصلت/6)، تحریف کنندگان کتابهای آسمانی(بقره/79)، افراد بسیار دروغگو و بسیار گنهکار(جاثيه/7)، تكذيب ‏كنندگان(مرسلات/15)، گنهكاران، كم ‏فروشان(مطففين/1)، نمازگزاران بی خبر(ماعون/4)، عیبجویان مسخره گر (همزه/1) به كار رفته است ولى بيشترين مورد استعمال آن در قرآن مجيد درباره «تكذيب كنندگان» است، از جمله در سوره مرسلات اين جمله ده بار تكرار شده است:

    «وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ»: واى بر تكذيب‏كنندگان در آن روز


    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۱۰/۰۴ در ساعت ۱۷:۱۸
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    629
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    24
    آپلود
    0
    گالری
    105



    واى بر هر عيب جوى طعنه زن.

    سلام عرض میکنم خدمت همه ی زحمت کشان این سایت
    ببخشید یه سوال داشتم
    مگه عیب جویی هم از گناهان کبیره است
    چون من تو تفسیر یه سوره خوانده بودم خدا
    ویل را برای بدترین افراد به کار میبره
    اما از دید من عیب جویی جزءگناهان کبیره نباید باشه
    ممنون میشم اگه جوابم را بدید



  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    28
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد حسام شجاع نمایش پست

    سلام عرض میکنم خدمت همه ی زحمت کشان این سایت
    ببخشید یه سوال داشتم
    مگه عیب جویی هم از گناهان کبیره است
    چون من تو تفسیر یه سوره خوانده بودم خدا
    ویل را برای بدترین افراد به کار میبره
    اما از دید من عیب جویی جزءگناهان کبیره نباید باشه
    ممنون میشم اگه جوابم را بدید
    با اجازه مدیران موضوع
    از رسول اکرم روایت شده:
    قال الرسول:ألا انبئکم بشرارکم؟ قالوا بلی یا رسول الله
    قال المشاؤون بالنّمیمه،المفرّقون بین الأحبه،الباغون للبُرَءاءِ المعائب (اصول کافی .ج4.ص 71)
    حضرت فرمود آیا شما را به بدترین افراد خبر بدهم؟
    عرض کردند بلی یا رسول الله
    فرمد آنان که بسیار سخن چینی می کنند در میان دوستان جدائی می افکنند و برای افراد پاک و بی گناه در جستجوی عیوبند.
    بنابراین از جمله معایب عیب جویی این است که مردم را به سمت فساد می کشاند و یک حالت بدبینی در میان انها می افکند،و اعتماد انها از همدیگر سلب نموده و میان انان تفرقه می اندازد.
    و اینها دلایل گناه کبیره بودن عیب جویی است.
    ویرایش توسط A.pashir : ۱۳۸۹/۱۰/۰۵ در ساعت ۱۸:۴۱


صفحه 1 از 9 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 69
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۷/۲۲, ۱۰:۰۲
  2. A Brief History of az-Zahra's Life
    توسط با خدا در انجمن Quranic Theology
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۲/۱۴, ۲۳:۳۷

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود