جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دین برای آبادانی دنیا آمده یا آبادانی آخرت؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    13
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    دین برای آبادانی دنیا آمده یا آبادانی آخرت؟




    یکی از مباحثی جدی که در حوزه کلام جدید مطرح می شود این است که آیا اسلام دینی جامع است یا خیر دینی خصوصی است و فردی
    آیا سیاست اسلامی ،اقتصاد اسلامی ،جامعه شناسی اسلامی مفاهیمی معنادار هستند یا خیر؟ دقیق تر بگوییم دین برای اصلاح اوضاع ما در دنیا هم آمده یا فقط برای آبادانی آخرت است؟
    خیلی ها معتقدند اسلام دینی است که ذاتا برای آخرت است و نیامده برای ما دنیایی آباد بسازد برای ساختن دنیای آباد باید از عقل و علم و تجربه استفاده کرد


    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث کلامي

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۱۰/۰۵ در ساعت ۱۵:۴۰

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادب

    تعریف دنیا در بینش اسلامی و آیات و روایات، عبارت است از یك سری امكانات مادی در این جهان. و این دنیا مزرعه و انسان زارع آن است. و دین قوانین كمیت و كیفیت زراعت و بهره‏وری می‏باشد. و آخرت محل ظهور كامل و فصل برداشت همه زراعت است. دنیا نعمت بزرگ و بهترین عالم از عوالم وجود برای مؤمنان است. زیرا محل و موجب وصول آنان به كمالاتشان می‏شود و پایه هر سعادتی در آن ریخته می‏شود.
    امام علی، علیه‏السلام، وقتی دید شخصی بدون درك صحیح دنیا را مذمت می‏كند او را توبیخ كرد و فرمود:
    « اَلْدُّنیا دارُ صِدْقٍ لِمَنْ صَدَقَها وَ دارُ عافیَةٍ لِمَنْ فَهِمَ عَنْها وَ دارُ غِنیً لِمَنْ تَزَوَّدَ مِنْها، وَ دارُ مَوْعِظَةٍ لِمَن ِاْتَّعَظَ بِها، مَسْجِدُ اَحِبّاء ِاللَّه ِوَ مُصَلیَّ مَلائِكَة ِاللَّهِ، وَ مَهْبَطُ وَحْی ِاللَّه ِوَ مَتْجَرُ اَوْلیاءِ اللَّهِ، اِكْتَسَبوُا فیها الرَّحْمَةَ وَ رَبِحوُا فیها الْجَنَّةَ».
    ترجمه: دنیا سرای راستی است برای آن كه آن را باور دارد، و سرای ایمنی است برای كسی كه از آن درك و فهم كند، و محل توانگری است برای كسی كه از آن توشه برگیرد، و سرای پند است برای شخصی كه از آن پند پذیرد، محل عبادت بندگان و دوستان خداست و جای نماز فرشتگان خداست، و مكان فرود آمدن وحی خدا می‏باشد، و جای تجارت دوستان خداست كه در آن رحمت كسب كنند و بهشت سود برند.

    از نظر دین اسلام دنیا و آخرت هیچ تضادی با هم ندارند و آنچه كه مهم است جهت‏دهی به استفاده از آن است كه مربوط به انسان می‏شود.

    امام علی(ع) این رابطه را بسیار زیبا ترسیم می‏كند و می‏فرماید:

    « اَلْنّاسُ فی ِالدُّنْیا عامِلان: عامِلٌ فی ِالدُّنیا لِلدُّنیا قَدْ شْغَلَتْهُ دُنْیاهُ عَنْ اخِرَتِه‏ یَخْشی‏ عَلی‏ مَنْ یَخْلُفُهُ الفقرَ وَ یَأْمَنُهُ عَلی‏ نَفْسِه‏، فَیُفْنی‏ عُمْرَهُ فی ِمَنْفَعَة ِغَیْرِه‏، وَ عامِلٌ عَمِلَ فی ِالدُّنیا لِما بَعْدَها فَجاءتهُ الذَّی‏ لَهُ مِنَ الدُّنیا بِغَیْرِ عَمَلٍ فَاَحْرَزَ الحَظَّیْن ِمَعَاً وَ مَلِكَ الدّارَیْن ِجَمیعاً فَاَصْبَحَ وَجیهاً عَنْدَ اللَّه ِلا یَسْألُ اللَّه حاجَةً فَیَمْنَعَهُ»

    مردم در دنیا دو دسته‏اند: یكی در دنیا برای دنیا كار می‏كند كه او را دنیا گرفتار ساخته و از آخرتش باز داشته، می‏ترسد بازماندگانش به تنگدستی دچار شوند، و از تنگدستی خود ایمن گشته، پس زندگی خود را در سود دیگری به سر می‏رساند، و دسته دیگری از مردم در دنیا برای آخرت كار می‏كند و بدون آنكه كار كند (برای دنیا) آنچه برای اوست به او می‏رسد. پس هر دو بهره را جمع نموده و هر دو سرا را به دست آورده است. و در نزد خدا با آبرو گشته است و از خدا حاجتی طلب نمی‏كند كه او را منع از آن كند. پس دین، بهره انسان را از دنیا قطع نكرده است بلكه آن را وسیله به سعادت رسیدن و كسب كمال او می‏داند.




  5. تشکرها 3


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0




    در تفسیر المیزان آمده است: اینكه در قرآن آمده است: « اَلَذّی‏ اَعْطی‏ كُلَّ شَیْی‏ءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدی‏» "(خدا) كسی است كه به هر چیزی خلقت مناسبش را داده و سپس هدایت كرده است." (طه، 50) در مورد انسان تمام بودن خلقت به این است كه به كمال وجودیش در دنیا و آخرت هدایت شود. پس هدف اصلی كمال حقیقی است و این كمال از اوصاف روح می‏باشد و روح چون دنیا و آخرت ندارد، در هر دو جهان وجود دارد. پس كمال او هم می‏تواند چنین باشد. البته مفاهیمی همانند سعادت، كمال و رشد از كلماتی هستند كه دارای درجه‏ها و مراحل مختلفی می‏باشند، انسان با اولین حركت الهی خود چیزی را از آن كمال صاحب می‏شود و هر قدر تلاش بیشتری نماید كمال بیشتری به دست می‏آورد و چون كمال نامحدود است، انسان دایماً در حال سیر به كمال بیشتری است.


    و این سیر در دنیا و آخرت برای صالحان استمرار دارد: در دنیا به خاطر عمل و در آخرت به خاطر نتایج برخی از اعمال كه در روایات آمده است. پس هدف اصلی دین، سعادت معنوی و كمال حقیقی انسان است. به طوری كه دیدن بستر مناسبی برای رشد معنوی انسانها ایجاد می‏كند. اگر در متون دینی بیشتر از مقدمه بودن دنیا برای آخرت سخن گفته شده است، به خاطر آن است كه دنیا بسیار كوتاه ولی آخرت حیات جاوید است و نیز انسان مؤمن در دنیا گرفتاری‏هایی هم دارد ولی در آخرت آنچه ظهور و بروز دارد ملكات و كمال اوست. پس منظور از آخرت، كمال اخروی است كه در دنیا هم برای انسان حاصل شده و الا در آخرت هم برای او نخواهد بود.



  7. تشکرها 3


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0





    از منظر دين اسلام دنيا رابطه مسقيم و غير قابل انفكاك با آخرت دارد « الدنيا مزرعه الآخره» دنيا محل صعود به آخرت است اگر دنيا نبود كسي به كمال نهايي انسانيت نائل نمي گشت ، فلذا دنيا و آخرت مرتبط با همديگر هستند اما اينكه آيا دين براي دنيا آمده و يا آخرت ؟ در حقيقت مي توان گفت دين براي آباداني هر دو « دنيا و آخرت» آمده است ؛ مذمت دنيا در روايات مذمت خود دنيا و نعمات دنيوي نيست بلكه روايت علاقه مفرط و دل بستگي به دنيا را مذمت فرمودند دين براي مسائل دنيوي برنامه دارد تا انسان علاوه بر اينكه از نعمات دنيوي استفاده مي كند به فكر آخرت نيز باشد چون حيات محدود به دنيا نيست و آخرت تتمه دنياي مادي است .
    از نظر دین اسلام دنیا و آخرت هیچ تضادی با هم ندارند و آنچه كه مهم است جهت‏دهی به استفاده از آن است كه مربوط به انسان می‏شود.
    امام علی(ع) این رابطه را بسیار زیبا ترسیم می‏كند و می‏فرماید:

    « اَلْنّاسُ فی ِالدُّنْیا عامِلان: عامِلٌ فی ِالدُّنیا لِلدُّنیا قَدْ شْغَلَتْهُ دُنْیاهُ عَنْ اخِرَتِه‏ یَخْشی‏ عَلی‏ مَنْ یَخْلُفُهُ الفقرَ وَ یَأْمَنُهُ عَلی‏ نَفْسِه‏، فَیُفْنی‏ عُمْرَهُ فی ِمَنْفَعَة ِغَیْرِه‏، وَ عامِلٌ عَمِلَ فی ِالدُّنیا لِما بَعْدَها فَجاءتهُ الذَّی‏ لَهُ مِنَ الدُّنیا بِغَیْرِ عَمَلٍ فَاَحْرَزَ الحَظَّیْن ِمَعَاً وَ مَلِكَ الدّارَیْن ِجَمیعاً فَاَصْبَحَ وَجیهاً عَنْدَ اللَّه ِلا یَسْألُ اللَّه حاجَةً فَیَمْنَعَهُ»

    مردم در دنیا دو دسته‏اند: یكی در دنیا برای دنیا كار می‏كند كه او را دنیا گرفتار ساخته و از آخرتش باز داشته، می‏ترسد بازماندگانش به تنگدستی دچار شوند، و از تنگدستی خود ایمن گشته، پس زندگی خود را در سود دیگری به سر می‏رساند، و دسته دیگری از مردم در دنیا برای آخرت كار می‏كند و بدون آنكه كار كند (برای دنیا) آنچه برای اوست به او می‏رسد. پس هر دو بهره را جمع نموده و هر دو سرا را به دست آورده است. و در نزد خدا با آبرو گشته است و از خدا حاجتی طلب نمی‏كند كه او را منع از آن كند. پس دین، بهره انسان را از دنیا قطع نكرده است بلكه آن را وسیله به سعادت رسیدن و كسب كمال او می‏داند.

    فلذا دين مقدس اسلام هم اقتصاد اسلامي دارد تا علاوه بر اينكه جامعه دچار ربا نشود ، رشد اقتصادي جامعه شكوفا شده و مسلمين در رفاه اجتماعي بسر ببرند و هم جامعه شناسي اسلامي . اصولا يكي از حكمت هاي تحريم ربا اين است كه چون در صورت همه گير شدن ربا هيچ فعالييتي جهت پيشبرد اهداف جامعه صورت نمي گيرد و اقتصاد جامعه فلج خواهد شد . دين رفاه در دنياي مادي را تاييد مي كند تا انسان بتواند با بدن سالم و انديشه سالم و الهيي بتواند آخرت خويش را آباد نمايد .


    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 3 : ۱۳۹۰/۰۶/۰۳ در ساعت ۱۸:۵۵

  9. تشکر


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    32
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    24 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با عرض سلام و ادب وتشکر


    همان گونه که فرمودید هست ودین قبل از آخرت دنیای آدمی را آباد می کند.


  11. تشکر


  12. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    451
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    دين موجب سعادت دنيا و آخرت است.
    خدايا ما را ببخش و بپذير

  13. تشکر


  14. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    3,203
    صلوات
    10
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    96 روز 16 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    به نظر بنده ی حقیر دین برای آبادانی روح انسان اومده و دنیا و آخرت نداره...
    کسی که خوب نسبت به دینش مقید و مستعد باشه هردو جهانش آباد میشه
    هم این دنیا که خوابی بیش نیست و هم آخرت که زندگی واقعی هست...
    شبی مجنون به لیلی گفت کِی معشوق بی همتا
    تو را عاشق شود پیدا ولی......

  15. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جمع بندي

    پرسش:
    یکی از مباحثی جدی که در حوزه کلام جدید مطرح می شود این است که آیا اسلام دینی جامع است یا خیر دینی خصوصی است و فردی
    آیا سیاست اسلامی ،اقتصاد اسلامی ،جامعه شناسی اسلامی مفاهیمی معنادار هستند یا خیر؟ دقیق تر بگوییم دین برای اصلاح اوضاع ما در دنیا هم آمده یا فقط برای آبادانی آخرت است؟
    خیلی ها معتقدند اسلام دینی است که ذاتا برای آخرت است و نیامده برای ما دنیایی آباد بسازد برای ساختن دنیای آباد باید از عقل و علم و تجربه استفاده کرد.

    پاسخ:

    تعریف دنیا در بینش اسلامی و آیات و روایات، عبارت است از یك سری امكانات مادی در این جهان. و این دنیا مزرعه و انسان زارع آن است. و دین قوانین كمیت و كیفیت زراعت و بهره‏وری می‏باشد. و آخرت محل ظهور كامل و فصل برداشت همه زراعت است. دنیا نعمت بزرگ و بهترین عالم از عوالم وجود برای مؤمنان است. زیرا محل و موجب وصول آنان به كمالاتشان می‏شود و پایه هر سعادتی در آن ریخته می‏شود.
    امام علی، علیه‏السلام، وقتی دید شخصی بدون درك صحیح دنیا را مذمت می‏كند او را توبیخ كرد و فرمود:
    « اَلْدُّنیا دارُ صِدْقٍ لِمَنْ صَدَقَها وَ دارُ عافیَةٍ لِمَنْ فَهِمَ عَنْها وَ دارُ غِنیً لِمَنْ تَزَوَّدَ مِنْها، وَ دارُ مَوْعِظَةٍ لِمَن ِاْتَّعَظَ بِها، مَسْجِدُ اَحِبّاء ِاللَّه ِوَ مُصَلیَّ مَلائِكَة ِاللَّهِ، وَ مَهْبَطُ وَحْی ِاللَّه ِوَ مَتْجَرُ اَوْلیاءِ اللَّهِ، اِكْتَسَبوُا فیها الرَّحْمَةَ وَ رَبِحوُا فیها الْجَنَّةَ».(1)
    ترجمه: دنیا سرای راستی است برای آن كه آن را باور دارد، و سرای ایمنی است برای كسی كه از آن درك و فهم كند، و محل توانگری است برای كسی كه از آن توشه برگیرد، و سرای پند است برای شخصی كه از آن پند پذیرد، محل عبادت بندگان و دوستان خداست و جای نماز فرشتگان خداست، و مكان فرود آمدن وحی خدا می‏باشد، و جای تجارت دوستان خداست كه در آن رحمت كسب كنند و بهشت سود برند.
    در تفسیر المیزان آمده است: اینكه در قرآن آمده است: « اَلَذّی‏ اَعْطی‏ كُلَّ شَیْی‏ءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدی‏» "(خدا) كسی است كه به هر چیزی خلقت مناسبش را داده و سپس هدایت كرده است." (2) در مورد انسان تمام بودن خلقت به این است كه به كمال وجودیش در دنیا و آخرت هدایت شود. پس هدف اصلی كمال حقیقی است و این كمال از اوصاف روح می‏باشد و روح چون دنیا و آخرت ندارد، در هر دو جهان وجود دارد. پس كمال او هم می‏تواند چنین باشد. البته مفاهیمی همانند سعادت، كمال و رشد از كلماتی هستند كه دارای درجه‏ها و مراحل مختلفی می‏باشند، انسان با اولین حركت الهی خود چیزی را از آن كمال صاحب می‏شود و هر قدر تلاش بیشتری نماید كمال بیشتری به دست می‏آورد و چون كمال نامحدود است، انسان دایماً در حال سیر به كمال بیشتری است.

    و این سیر در دنیا و آخرت برای صالحان استمرار دارد: در دنیا به خاطر عمل و در آخرت به خاطر نتایج برخی از اعمال كه در روایات آمده است. پس هدف اصلی دین، سعادت معنوی و كمال حقیقی انسان است. به طوری كه دیدن بستر مناسبی برای رشد معنوی انسانها ایجاد می‏كند. اگر در متون دینی بیشتر از مقدمه بودن دنیا برای آخرت سخن گفته شده است، به خاطر آن است كه دنیا بسیار كوتاه ولی آخرت حیات جاوید است و نیز انسان مؤمن در دنیا گرفتاری‏هایی هم دارد ولی در آخرت آنچه ظهور و بروز دارد ملكات و كمال اوست. پس منظور از آخرت، كمال اخروی است كه در دنیا هم برای انسان حاصل شده و الا در آخرت هم برای او نخواهد بود.

    از منظر دين اسلام دنيا رابطه مسقيم و غير قابل انفكاك با آخرت دارد « الدنيا مزرعه الآخره» دنيا محل صعود به آخرت است اگر دنيا نبود كسي به كمال نهايي انسانيت نائل نمي گشت ، فلذا دنيا و آخرت مرتبط با همديگر هستند اما اينكه آيا دين براي دنيا آمده و يا آخرت ؟ در حقيقت مي توان گفت دين براي آباداني هر دو « دنيا و آخرت» آمده است ؛ مذمت دنيا در روايات مذمت خود دنيا و نعمات دنيوي نيست بلكه روايت علاقه مفرط و دل بستگي به دنيا را مذمت فرمودند دين براي مسائل دنيوي برنامه دارد تا انسان علاوه بر اينكه از نعمات دنيوي استفاده مي كند به فكر آخرت نيز باشد چون حيات محدود به دنيا نيست و آخرت تتمه دنياي مادي است .
    از نظر دین اسلام دنیا و آخرت هیچ تضادی با هم ندارند و آنچه كه مهم است جهت‏دهی به استفاده از آن است كه مربوط به انسان می‏شود.
    امام علی(ع) این رابطه را بسیار زیبا ترسیم می‏كند و می‏فرماید:

    « اَلْنّاسُ فی ِالدُّنْیا عامِلان: عامِلٌ فی ِالدُّنیا لِلدُّنیا قَدْ شْغَلَتْهُ دُنْیاهُ عَنْ اخِرَتِه‏ یَخْشی‏ عَلی‏ مَنْ یَخْلُفُهُ الفقرَ وَ یَأْمَنُهُ عَلی‏ نَفْسِه‏، فَیُفْنی‏ عُمْرَهُ فی ِمَنْفَعَة ِغَیْرِه‏، وَ عامِلٌ عَمِلَ فی ِالدُّنیا لِما بَعْدَها فَجاءتهُ الذَّی‏ لَهُ مِنَ الدُّنیا بِغَیْرِ عَمَلٍ فَاَحْرَزَ الحَظَّیْن ِمَعَاً وَ مَلِكَ الدّارَیْن ِجَمیعاً فَاَصْبَحَ وَجیهاً عَنْدَ اللَّه ِلا یَسْألُ اللَّه حاجَةً فَیَمْنَعَهُ»(3)

    مردم در دنیا دو دسته‏اند: یكی در دنیا برای دنیا كار می‏كند كه او را دنیا گرفتار ساخته و از آخرتش باز داشته، می‏ترسد بازماندگانش به تنگدستی دچار شوند، و از تنگدستی خود ایمن گشته، پس زندگی خود را در سود دیگری به سر می‏رساند، و دسته دیگری از مردم در دنیا برای آخرت كار می‏كند و بدون آنكه كار كند (برای دنیا) آنچه برای اوست به او می‏رسد. پس هر دو بهره را جمع نموده و هر دو سرا را به دست آورده است. و در نزد خدا با آبرو گشته است و از خدا حاجتی طلب نمی‏كند كه او را منع از آن كند. پس دین، بهره انسان را از دنیا قطع نكرده است بلكه آن را وسیله به سعادت رسیدن و كسب كمال او می‏داند.

    فلذا دين مقدس اسلام هم اقتصاد اسلامي دارد تا علاوه بر اينكه جامعه دچار ربا نشود ، رشد اقتصادي جامعه شكوفا شده و مسلمين در رفاه اجتماعي بسر ببرند و هم جامعه شناسي اسلامي . اصولا يكي از حكمت هاي تحريم ربا اين است كه چون در صورت همه گير شدن ربا هيچ فعالييتي جهت پيشبرد اهداف جامعه صورت نمي گيرد و اقتصاد جامعه فلج خواهد شد . دين رفاه در دنياي مادي را تاييد مي كند تا انسان بتواند با بدن سالم و انديشه سالم و الهيي بتواند آخرت خويش را آباد نمايد .



    1.
    نهج البلاغه،كلمات قصار،شماره 131
    2.
    طه، 50
    3. نج البلاغه حكمت 269



    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 3 : ۱۳۹۰/۱۰/۰۷ در ساعت ۱۵:۳۸
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی مباحث كلامي

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود