صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: معاد ، تناسخ ، فنا

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    303
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    22 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    معاد ، تناسخ ، فنا




    دنیای پس از مرگ انسان چگونه است؟ آیا به برزخ رفته و در کالبد دیگری به دنیا می آید و یا با جسم و روح و یا فقط روح به دنیایی دیگر میرود و و یا نابود می شود و اگر چنین باشد آیا اثرات جسمی آن مثل صوت و احتمال تصویر یعنی انعکاس نور آن در دنیا می ماند و ووو


    کارشناس بحث : پاسخگوي معارف قرآن
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۱۰/۰۵ در ساعت ۱۵:۴۷
    يارب نظر تو برنگردد


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    629
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    24
    آپلود
    0
    گالری
    105



    وای مردن حتی فکر کردن بهش هم وحشتناکه
    من فکر میکنم هممون بدون استثناء به برزخ میریم
    البته شنیدم کسانی که خودکشی میکنن مستقیم به
    دوزخ میافتن بدون حساب و کتاب....!



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,384
    مورد تشکر
    72 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط نتگرد نمایش پست
    دنیای پس از مرگ انسان چگونه است؟ آیا به برزخ رفته و در کالبد دیگری به دنیا می آید و یا با جسم و روح و یا فقط روح به دنیایی دیگر میرود و و یا نابود می شود و اگر چنین باشد آیا اثرات جسمی آن مثل صوت و احتمال تصویر یعنی انعکاس نور آن در دنیا می ماند و ووو

    با سلام به دوستان عزیز
    این سوال خیلی مهم و با اهمیت است و توضیح و مطلب هم در مورد آن زیاد است که انشاءالله سعی می کنیم با کمک دوستان به همه مباحث در پست های مختلف بپردازیم.

    دوستان عزیز لازم است بدانیم که"برزخ" يعني عالمي مابين دنيا و آخرت كه انسان پس از مرگ وارد آن عالم مي‏شود.

    عالم برزخ متوسط بين دنيا و آخرت و اولين مرحلة عالم ملكوت است و برخي از خصوصيات اين جهان را از قبيل محدوديت زماني داراست ولي در عين حال مربوط به عالم عقبي‌َ است‌.
    آيات و روايات متعددي گواه بر آن است كه انسان مؤمن در عالم برزخ متنعم به نعمت‌هاي الهي است‌ که در ادامه اشاره خواهیم کرد.
    همچنين روايات زيادي صراحت دارد كه اعمال انسان در قبر با او همراه است و پشتيبان يا عذاب‌دهندة او هستند تا در قيامت بر خداوند عرضه شوند. البته بعضي از مؤمنين نيز در برزخ معذبند و اين عذاب كفاره گناهانشان خواهد بود تا در قيامت وارد بهشت گردند. نكتة ديگر اينكه‌، آنچه در قبر و عالم برزخ مورد سؤال است اعتقادات انسان مي‌باشد ولي بررسي تفصيلي اعمالي مربوط به قيامت است‌.
    قرآن مي‏فرمايد: "حتي اذا جاء احدهم الموت قال رب ارجعون - لعلّي اعمل صالحاً فيما تركت كلّا انّها كلمة هو قائلها و من ورائهم برزخ الي يوم يبعثون".(1)
    تا زماني كه مرگ يكي از آنان فرا رسد، مي‏گويد: پروردگار من! مرا بازگردان، شايد در آن چه ترك كردم و كوتاهي نمودم عمل صالحي انجام دهم (به او مي‏گويند) چنين نيست، اين سخن است كه او به زبان مي‏گويد و پشت سر آنان برزخي است تا روزي كه برانگيخته مي‏شوند.
    روايتي از امام صادق(ع) نقل شده كه فرمود:
    "اتخوف عليكم في البرزخ"؛
    من از برزخ درباره شما مي‏ترسم راوي سؤال كرد:
    ما البرزخ؛ برزخ چيست؟
    فرمود: القبر منذ حين موته الي يوم القيامة؛ برزخ همان قبر است از آن زماني كه انسان مي‏ميرد تا روز قيامت.(2)
    ويژگي‏هاي عالم برزخ اين است كه قبر يا بمنزله باغي از باغهاي بهشت، يا حفره‏اي از حفره‏هاي جهنم خواهد بود، لذا امام سجاد(ع) فرمود:
    "ان القبر روضة من رياض الجنة او حفرة من حفر النيران". (3) يكي ديگر از خصايص عالم برزخ، سؤال در قبر است، امام صادق(ع) فرمود:
    من انكر ثلاثة اشياء فليس من شيعتنا: المعراج و المسألة في القبر و الشفاعة؛ كسي كه سه چيز را انكار كند از شيعيان ما نيست، معراج، سؤال در قبر و شفاعت.(4)
    يكي ديگر از ويژگي‏هاي قبر، فشار قبر است، البته مراد از قبر در اكثر اخبار، چيزي است كه روح در آن در عالم برزخ قرار دارد.(5)
    در روايتي از حضرت صادق(ع) آمده است:
    "فاذا قبضه الله عزوجلّ صيّر تلك الروح في قالب كقالبه في الدنيا(6)؛ هنگامي كه خداوند مؤمني را قبض روح مي‏كند آن را در قالبي هم چون قالبش در دنيا قرار مي‏دهد" پس فشار قبر به معناي اين نيست كه قبر بر بدن فشار مي‏آورد، بلكه روح كه در قالب مثالي بدن قرار گرفته تحت فشار قرار مي‏گيرد و روح اذيت و آزار مي‏بيند.

    پي نوشت‏ها:
    1. مؤمنون (23)، آيه 99 - 100.
    2. پيام قرآن، ج 5، ص 447، به نقل از تفسير برهان، ج 3، ص 120.
    3. پيام قرآن، ج 5، ص 447، به نقل از تفسير برهان، ج 3، ص 120.
    4. همان، ص 460.
    5. بحارالانوار، ج 6، ص 271.
    6. پيام قرآن، ج 5، ص 465، به نقل از فروع كافي، ج 3، ص 244.


    معاد ، تناسخ ، فنا

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,384
    مورد تشکر
    72 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام مجدد

    هنگام مرگ روح نمي ميرد, بلكه ارتباط خود را با بدن قطع مي كند و بعد از مرگ بدن متلاشي مي شود, امّا روح با قالب مثالي در عالم برزخ به زندگي خود ادامه مي دهد.
    در آيه 99ـ 100ورهء مؤمنون از زندگي پس از مرگ تا قيامت كبري كه فاصلهء بين زندگي دنيا و قيامت است , با كلمهء برزخ تعبير كرده است . بر اساس دلالت آيات و روايات رسيده از رسول اكرم و ائمهء اطهار عليهم السلام علماي اسلام در مورد وجودعالم برزخ و عذاب و نعمت اتّفاق نظر دارند. بدين معني كه انسان بلافاصله پس از مرگ وارد مرحله اي ديگر ازحيات و زندگي مي گردد كه همه چيز را حس مي كند; از چيزهايي لذّت مي برد و از چيزهايي ديگر رنج و البته لذّت ورنج انسان بستگي به افكار و اخلاق و اعمالش در دنيا دارد. اين زندگي برزخي ادامه دارد تا آن گاه كه قيامت كبري بر پا شود.(1) قرآن كريم دربارهء مؤمن (آل ياسين ) كه در راه ياري فرستادگان حضرت عيسي در شهر انطاكيه به شهادت رسيد مي فرمايد: .(2)
    رسول خدا در جنگ بدر پس از پيروزي مسلمانان و كشته شدن گروهي از سران قريش و انداختن بدن هاي آن ها در يك چاه , سر به درون چاه برد و به آن ها گفت : ما آن چه را خداوند به ما وعده داد, محقق يافتيم . آيا شما نيزوعده هاي خدا را راست يافتيد؟
    بعضي از اصحاب گفتند: يا رسول اللّه ! شما با كشته شدگان و مردگان سخن مي گوييد! مگر اين ها سخن شما رادرك مي كنند؟ فرمود: آن ها اكنون از شما شنواترند.(3)
    بعد از عالم دنيا, عالم برزخ هست و گروهي در آن , در رحمت الهي غرقند و گروهي در عذابند.(4)
    در مورد چگونگي زندگي در عالم برزخ كه آيا تنها روح است يا با بدن است , روشن ترين تصوير اين است كه :
    روح انسان بعد از مرگ و پايان زندگي دنيا, در جسم لطيفي قرار مي گيرد كه بسياري از عوارض جسم و بدن مادي بر كنار است , ولي از آن نظر كه شبيه جسم مادي است , به آن يا مي گويند كه نه كاملاًمجرّد است و نه مادّي محض , بلكه داراي يك نوع تجرّد برزخي است . به گفتهء بعضي از دانشمندان مي توان آن راتشبيه به خواب كرد, در خواب هاي راستين روح انسان با استفاده از قالب , به نقاط مختلف پرواز مي كند و مناظر رامي بيند و از نعمت ها بهره مي گيرد و لذّت مي برد و گاه مناظر هولناكي را مشاهده مي كند و سخت متألّم مي گردد وفرياد مي كشد و از خواب بيدار مي شود.(5)

    پـاورقي
    1.مجموعه آثار شهيد مطهري , ج 2 ص 513ـ 514
    2.يس (36 آيه 26ـ 27
    3.مجموعه آثار شهيد مطهري , ج 2 ص 517
    4.پيامبر قرآن , آيت اللّه مكارم , ج 5 ص 466
    5.تفسير نمونه , ج 14 ص 311 پيام قرآن , آيت اللّه مكارم شيرازي , ج 5 ص 463




    معاد ، تناسخ ، فنا

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    57
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    حالا مدت اقامت انسان دربرزخ تا چه زماني است؟زود تمام میشه یا تا ابد اونجاییم؟


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,384
    مورد تشکر
    72 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام
    دوست خوبم همانطور که قبلا گفتیم برزخ، جهاني نو و زندگي تازه و جديدي است كه از هنگام مرگ هر انساني شروع مي‏شود و تا بر پايي روز قيامت ادامه دارد و با برپايي قيامت، زندگي انسان در برزخ پايان مي‏پذيرد یعنی برزخ دیگر ابدی نیست و برزخ دالان ورودي به قيامت كبري و نخستين منزل از منازل آخرت مي‏باشد.
    در آيه‏ي 99 - 100 سوره‏ي مؤمنون چنين آمد، وقتي هنگام مرگ يكي از تبه‏كاران فرا رسيد، درخواست برگشت مي‏كند و خداوند با ردّ درخواست آنان، مي‏فرمايد: من وارئهم برزخ الي يوم يبعثون يعني پشت سر آن‏ها برزخي است تا روزي (روز قيامت) كه برانگيخته شوند. در روايات هنگامي كه از معصوم(ع) پرسيده مي‏شود، برزخ چيست؟ مي‏فرمايد: القَبرُ منذ حينَ موته الي يومِ القيامةِ عالم برزخ همان عالم قبر است كه از هنگام مرگ آغاز مي‏شود و تا زمان برپايي قيامت ادامه دارد(نورالثقلين، ج 3، ص 554).
    بنابر اين، هم اكنون ـ كه قيامت برپا نشده ـ عالم برزخ وجود دارد و امري صرفاً ذهني نيست و همه‏ آنان كه مرده‏اند هم‏اكنون در آن جهان به سر مي‏برند و آن داراي حيات و زندگي‏اي هستند كه در ادامه‏ي زندگي دنيا است، از يك سو و شروع زندگي و حياتي است كه مرگي براي آن تصور ندارد و امتداد آن، تا ابديت مي‏باشد.
    حالا کی قیامت می شود ما نمی دانیم .وخود این ندانستن و معلوم نبودن هم حکمت هایی دارد.


    معاد ، تناسخ ، فنا

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,856
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 19 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با عرض سلام
    ایا روایتی یا نقلی است که بگوید ان زمان که عالم برزخ تمام میشود و قرار است که همه برانکیخته شوند باید در عالم برزخ بمیرند تا در قیامت زنده شوند یا نه یا اینکه مستقیما بدون مردن در عالم برزخ وارد قیامت میشوند
    خداوندا چنانم کن که خواهی/ نجاتم ده از این بندو تباهی
    ببین بزمی که افتاده به چاهی/ ندارد غیر تو امید و راهی
    رهرو عشقم عبادت را ز طاعت میکنم
    ترک دنیا میکنم بر خلق خدمت میکنم
    بهترین پارسایی پنهان داشتن پارسایی است

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چرا چيزى مى‏گوييد كه انجام نمى‏دهيد

    التماس دعا بزمئ


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    451
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    چرا مرگ و معاد نرسناكه؟
    شايد ما باورش نداريم.
    شايد بار گناهمون سنگينه.
    شايد.....
    خدايا ما را ببخش و بپذير


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,384
    مورد تشکر
    72 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام
    دوست عزیز ترس از مرگ در فرهنگ قرآني و روايي از جهت تفاوت انسان‏ها، علت‏هاي گوناگون دارد. در يك منظر كلي مي‏توان انسان‏ها را از اين جهت به تعبير حضرت امام به سه گروه: ناقصان، متوسطان و كاملان تقسيم كرد. اما دليل وحشت از مرگ در انسان‏هاي ناقص اين نكته ظريف است كه انسان به حكم فطرت خود حب به بقا و ميل به جاودانگي داشته و از فنا، زوال و نيستي متنفر مي‏باشد، ازاين‏رو به عالمي كه عالم حيات تلقي مي‏شود، عشق ورزيده و از عالمي كه به پندار خودعالم نيستي است، تنفر دارد.
    بنابراين چنين افرادي به دليل آن كه ايمان به عالم آخرت نداشته و قلوبشان به حيات ازلي و بقاي سرمدي اطمينان نيافته است، به اين دنيا علاقمند و به حسب آن فطرت، از مرگ هراسان و گريزانند. خداوند متعال عقيده اين گروه از انسان‏ها را چنين بيان مي‏كند: «ان هي الاحيا تنا الدنيا نموت و نحيا و ما نحن بمبعوثين؛ جز اين زندگاني دنياي ما چيزي نيست، مي‏ميريم و زندگي مي‏كنيم و ديگر برانگيخته نخواهيم شد»، (مؤمنون، آيه 37).
    عامل ترس از مرگ در انسان‏هاي متوسط چيز ديگري است، متوسطان كه ايمانشان به عالم آخرت و حيات قيامت كامل نيست به دليل غفلت از آخرت وعالم برتر و بالاتر و توجه به امور دنيوي و تلاش در آباداني آنها از مرگ مي‏ترسند.
    امام صادق(ع) مي‏فرمايند: «[روزي] مردي به سوي ابوذر آمده و پرسيد: چرا ما از مرگ كراهت داريم؟ [ابوذر در پاسخ] فرمود: به دليل آن كه شما دنيا را تعمير كرديد و آخرت را خراب، پس كراهت [و ترس] داريد كه از آباداني به سوي خرابي انتقال يابيد»، (بحارالانوار، ج 6، ص 137، روايت 42).
    ريشه اين غفلت هم يا متابعت از خواسته‏هاي نفساني و مخالفت با حضرت حق است، يا آرزوهاي دراز. در اين كلام گرانسنگ علي(ع) دقت و تأمل كنيد: «... آيا كسي نيست كه از گناه توبه كند پيش از آن كه مرگش سر رسد؟... بدانيد كه شما در روزهايي به سر مي‏بريد كه فرصت ساختن مرگ است و از پس اين، روزهاي مرگ است... شما را فرموده‏اند كه بار بربنديد و توشه برگيريد. من بر شما از دو چيز بيشتر مي‏ترسم: دنبال هواي نفس رفتن و آرزوي دراز در سر پختن»، (نهج‏البلاغه، خطبه 28، ص 29، ترجمه سيد جعفر شهيدي).
    به فرموده خداوند متعال: اين گروه، از زندگي دنيا، ظاهري مي‏شناسند و حال آن كه از آخرت غافلند «يعلمون ظاهرا من الحيوه الدنيا و هم عن الاخرة هم غافلون»، (روم، آيه 7).
    استن اين عالم اي جان غفلت است هوشياري اين جهان را آفت است
    هوشياري زان جهان است و چو آن غالب آيد پست گردد اين جهان
    (مثنوي، دفتر اول، ابيات 2067 - 2066)
    اين متوسطان و غافلان به حدي از مرگ غافلند كه به تعبير حضرت علي(ع) «گويا مرگ را در دنيا به جز ما نوشته‏اند و گويا حق را در آن بر عهده جز ما هشته‏اند و گويي آنچه از مردگان مي‏بينيم، مسافرانند كه به زودي نزد ما باز مي‏آيند و آنان را در گورهاشان جاي مي‏دهيم و ميراثشان را مي‏خوريم، پنداري ما پس از آنان جاودان به سر مي‏بريم»، (نهج‏البلاغه، كلمات قصار 122، ص 382).
    اما گروه سوم كه انسان‏هاي كامل و مؤمنان مطمئن هستند از مرگ كراهت ندارندولي از آن وحشت و خوف دارند، اما ترس آنها يك ترس مثبت وارزشي است، چرا كه خوف آنها از عظمت خداوند متعال بوده، نه مثل وحشت ما وابستگان به دنياي مادي و دل‏دادگان به تعلقات آن. حضرت حق در قلب اولياي الهي تجلي كرده و موجب هيبت مشوب به شوق مي‏شود و در حقيقت هيبت و بزرگي خوف، از تجلي عظمت و ادراك آن است. دل عاشقان خداوند متعال در هنگام ملاقات با حضرت حق - كه با مرگ
    سرفصلي از آن آغاز مي‏شود - مي‏تپد و وحشتناك و ترسناك مي‏شود ولي اين خوف غير از ترس‏هاي معمولي است، (براي اطلاع تفصيلي از اين موضوع نگا: امام خميني، روح الله، چهل حديث، مركز نشر فرهنگي رجاء، چاپ اول، تابستان 1368، صص 307 - 303).
    ترس انسان‏هاي آن سويي از طول سفر، توشه كم و بزرگي و عظمت مقصد است، (نهج‏البلاغه، كلمات قصار 77، ص 372). اينان مرگ را چون زندگي امتحان بزرگ الهي مي‏دانند، [اشاره به آيه «همان كه مرگ و زندگي را پديد آورد تا شما را بيازمايد كه كدامتان نيكوكارتريد»، (ملك، آيه 2)] و مي‏ترسند كه از اين آزمون سربلند بيرون نيايند.
    هيچ مرده نيست پرحسرت زمرگ حسرتش آن است كِش كم بود برگ
    ورنه از چاهي به صحرا اوفتاد در ميان دولت و عيش و گشاد
    زين مقام ماتم و تنگين مُناخ نقل افتادش به صحراي فراخ
    مقعد صدقي نه ايوان دروغ باده خاصي نه مستيي زدوغ
    مقعد صدق و جليسش حق شده رسته زين آب و گل آتشكده
    ورنكردي زندگانيي منير يك دو دم ماندست مردانه بمير
    (مثنوي، دفتر پنجم، ابيات، 1766 - 1771)
    با توضيحات اجمالي و مختصر فوق مشخص شد كه اولاً هر ترس و وحشت از مرگي بد و منفي و هر خوفي از آن هم خوب و مثبت نيست. اگر ترس از مرگ بر اثر غفلت و محدوديت نظر و انديشه به دنياي مادي باشد وحشتي منفي و نابخردانه است اما اگر وحشت از مرگ براساس خوف از عظمت حق‏تعالي و ترس از چگونگي رويارويي با خدا باشد، ترسي مثبت و از سر شوق و عشق است. ثانيا با تفاوت انسان‏ها و نوع نگرش‏ها، عوامل ترس از مرگ متفاوت و گوناگون خواهد بود.
    اما اين كه گاهي گفته مي‏شود عده‏اي از مرگ نمي‏هراسند و نترسيدن آنها هم از سر عشق به لقاي خداوند متعال نيست، سخني است كه به نظر نگارنده خالي و دور از حقيقت است. چرا كه هرگاه انساني در خلوتگاه خود، به نسبت خود و مرگ بينديشيد خالي از سه نوع ترس پيش‏گفته، نخواهد بود. اگر چنين فردي را - كه مدعي عدم وحشت از مرگ است - در معرض خطر جدي قرار دهيد به صورتي كه او در شرف مرگ قرار گيرد، قطعا از خودعكس‏العمل نشان خواهد داد و اين نيست مگر به دليل هراس از مرگ كه از سنخ سبب‏هاي روان‏شناختي است.
    اين نكته نيز نبايد مورد غفلت قرار گيرد كه توضيحات فوق در باب ترس از مرگ و همچنين تفاوت روي آوردن چهره مرگ به مؤمنان و كافران، نشانگر آن است كه از ديدگاه معارف قرآني و روايي، انسان و اعمال، افكار، كردار و اوصافش نقش بسزايي در اين مسأله مهم دارد به نحوي كه سعادت و شقاوت بشر از درون او مي‏جوشد و در واقع آدمي بايد از خود و كرده‏هايش هراسان باشد.
    آموزه‏هاي ديني نيز با ارائه حقيقت مرگ و توصيف ابعاد آن مي‏خواهند نگرش انسان را به خود تغيير داده و تصحيح كنند؛ يعني، به او ياد دهند كه در عين زندگي در جهان مادي و كوشش براي برطرف ساختن نيازهاي خود دلبستگي و وابستگي به آنها نداشته باشد.
    ازاين‏رو ترس از مرگ در اين حد و چارچوب امري ارزشي و مثبت خواهد بود. پس هر كس طبيب خويش است و با نوع نگرش و عملكرد خود مي‏تواند ترسي از مرگ را كه بر اثر غفلت و تنگ‏نظري و محدود نگري به عالم مادي در او پديدار شده به ترس از مرگي كه راه را طولاني ديده و رويارويي با خداوند متعال را سخت مي‏بيند، مبدل سازد. ترس اول اگر بر جان آدمي سيطره پيدا كند، همين
    زندگي دنيوي را براي آدمي تيره و تار مي‏سازد اما ترس دوم موجب تقويت و تهذيب نفس شده و انسان را به انجام اعمال نيك و صالح كه از ديدگاه شريعت اسلامي گستره‏اي بس عظيم دارد، سوق مي‏دهد. پس چه خوب است دوباره در اين حديث شريف تأمل كنيم.
    امام صادق(ع) به مردي فرمود: «همانا تو، طبيب نفس خويش قرار داده شده‏اي، براي تو درد بيان شده و نشانه صحت و سلامتي معرفي و به دوا [و درمان [راهنمايي شده‏اي. پس بنگر كه چگونه در [اصلاح [نفس خود قيام مي‏كني»، (كافي، ج 2، كتاب‏الايمان والكفر، باب محاسبه العمل، حديث 6 به نقل از چهل حديث، ص 306).
    «برگزيده از كتاب عروج روح، ص 32 - 25، محمد شجاعي، انتشارات دانش و انديشه معاصر تهران»
    براي آگاهي بيشتر ر.ك:
    1- عروج روح، محمد شجاعي
    2- معاد، محمد شجاعي
    3- معاد، شهيد دستغيب


    ویرایش توسط عمار : ۱۳۸۹/۱۰/۰۷ در ساعت ۱۱:۱۷
    معاد ، تناسخ ، فنا

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,384
    مورد تشکر
    72 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مرگ برزخی




    نقل قول نوشته اصلی توسط بیطرف منصف نمایش پست
    با عرض سلام
    ایا روایتی یا نقلی است که بگوید ان زمان که عالم برزخ تمام میشود و قرار است که همه برانکیخته شوند باید در عالم برزخ بمیرند تا در قیامت زنده شوند یا نه یا اینکه مستقیما بدون مردن در عالم برزخ وارد قیامت میشوند
    با سلام مجدد
    در مورد مرگ در برزخ تعبیری وجود دارد که آن را مرگی در عالم برزخ معنا می­ کنند.
    مرگ برزخی در قرآن
    آدمی دارای دو گونه مرگ است یک مرگ در این دنیا و وقتی که زمان زندگی­ اش در این دنیا به پایان می­رسد و پس از این زندگی به عالمی دیگر در برزخ می­رود و در آنجا نیز زندگی­ای دارد و در آخر آن زندگی نیز مرگی وجود دارد که آن را مرگ برزخی می­نامند، پس از این مرگ انسان بار دیگر برای زندگی جاودانه در قیامت زنده می­شود.
    درباره مرگ برزخی (به معنایی که گفته شد) مفسران در ذیل آیاتی این بحث را آورده­اند:
    « لا يَذُوقُونَ فِيهَا الْمَوْتَ إِلاَّ الْمَوْتَةَ الْأُولى‏ وَ وَقاهُمْ عَذابَ الْجَحِيمِ »
    «هرگز مرگى جز همان مرگ اوّل (كه در دنيا چشيده‏اند) نخواهند چشيد، و خداوند آنها را از عذاب دوزخ حفظ مى‏كند.»

    « إِنْ هِيَ إِلاَّ مَوْتَتُنَا الْأُولى‏ وَ ما نَحْنُ بِمُنْشَرِينَ »[دخان/35]
    «مرگ ما جز همان مرگ اول نيست و هرگز برانگيخته نخواهيم شد.»

    در این دو آیه چون سخن از مرگ نخستین آمده است و مفسران آن را به معنای مرگ دنیوی معنا کرده­اند به پیروی آن بحث از مرگ دومی که همان مرگ برزخی است را نیز مطرح می­کنند.[ ر. ک. تفاسیر طباطبائي، علامه محمد حسين؛ موسوي همداني، سيد محمد باقر، ترجمه تفسير الميزان‏، دفتر انتشارات اسلامي جامعه‏ي مدرسين حوزه علميه قم‏، قم‏، 1374 ش‏، پنجم‏ و مكارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه‏، تهران‏، دار الكتب الإسلامية، 1374 ش‏، چاپ: اول، ذیل آیات 35 و56 سوره دخان]
    « قالُوا رَبَّنا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ وَ أَحْيَيْتَنَا اثْنَتَيْنِ »[غافر/11]
    «آنها مى‏گويند: پروردگارا! ما را دو بار ميراندى و دو بار زنده كردى‏.»

    این آیه مهمترین آیه در این بحث است و معتقدین به مرگ برزخی مانند علامه طباطبائی ذیل این آیه مرگ برزخی را اثبات کرده­اند.[طباطبائی، همان، ذیل آیه 11 سوره غافر]
    درباره دو مرگ و دو زنده کردنی که در این آیه آمده نظرات بسیار گوناگونی است که برخی از آن عبارتند از:
    1. منظور از دو میراندن و دو زنده کردن ميراندن در آخرين روز زندگى دنيا و زنده كردن در برزخ است و سپس ميراندن در برزخ، و زنده كردن در قيامت براى حساب است. این نظر را تفاسیر المیزان، نمونه و روح المعانی برگزیده­اند.
    2. مراد از" اماته اولى" حالت نطفگى انسان و مراد از" احياء اولى" زندگی در دنیا و مراد از" اماته دوم" اماته در دنيا و مراد از" احياى دوم" احياء براى روز قيامت و حساب است. این دیدگاه را زمخشری برگزیده است.[ زمخشرى، محمود؛ الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل‏، دار الكتاب العربي‏، بيروت‏، 1407 ق‏، سوم‏، ج‏4، ص 154]
    3. حيات اولى، زندگى دنيا و دومى، زنده شدن در قبر است. و موت اولى مرگ در دنيا و موت دومى مردن در قبر است. این قول در مجمع البیان از سدی و بلخی نقل شده است،[مترجمان‏، ترجمه مجمع البيان فى تفسير القرآن، تهران‏، انتشارات فراهانى، 1360 ش‏، اول‏، ج‏21، ص 240] تفسیر احسن الحدیث آن را به علامه نسبت داده که این گونه نیست.[قرشى، سيد على اكبر؛ تفسير احسن الحديث‏، تهران‏، بنياد بعثت،‏ 1377 ش‏، چاپ سوم‏، ج‏9، ص 347]

    نکته:
    از بررسی آیات مرگ برزخی و دنیوی روشن می­شود که در قرآن کریم مرگ برزخی مانند و شبیه به مرگ دنیوی نیست؛ چون خداوند در آیه­ای اهل بهشت را اینگونه نوید می­دهد که به جز مرگ در دنیا که تحمل کرده­اید مرگ دیگری ندارید. در صورتی که می­دانیم اهل بهشت نیز باید از عالم برزخ وارد عالم قیامت شوند و قبل از عالم قیامت همه حتی کسانی که در عالم برزخ هستند می­میرند پس چرا خداوند می­فرماید جز مرگ دنیوی مرگ دیگری را نچشیده­اند؟
    پاسخ این سؤال اینگونه است که مرگ برزخی را نیز چشیده ­اند؛ اما چون این مرگ با مرگ در دنیا تفاوت­های بسیاری دارد، خداوند آن را متذکر نشده­ است. در مرگ برزخی دیگر جسمی وجود ندارد و دیگر گرفتن روح از جسم مطرح نیست. بنابراین اینکه برخی مرگ برزخی را به معنای مرگ بعد از زنده شدن جسم در قبر و پاسخ دادن به نکیر و منکر می­دانند اشتباه است.
    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۰/۰۲/۱۶ در ساعت ۱۲:۳۶
    معاد ، تناسخ ، فنا

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود