جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفسير علمي ايه 55سوره طه در باره افرينش دوباره انسان

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    1,230
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 23 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    22

    تفسير علمي ايه 55سوره طه در باره افرينش دوباره انسان




    به نام روح جهان
    ايه 55 سوره طه مي فرمايد :
    (منهاخلقناكم و فيها نعيدكم و منهها نخرجكم تارۀ اخري)
    ((ما شما را از خاك افريديم و به ان باز ميگردانيم و بار ديگر شما را از ان بيرون مي اوريم.))
    به
    اينكه انسان از خاك افريده شده از نظر علمي ثابت شده است امااينكه انسان دوباره از خاك خارج ميشود تا كنون از نظر علمي درباره ي ان مطلبي گفته نشده است.من در مطلبي جالب در يك سايت معتبر قراني به مطلبي بر خوردم كه در اينجا بيان ميكنم.
    مينويسد:پس از مردن انسان تمام بدن وي ميميرد و متلاشي ميشود بي جز يك عنصر كه در پايين ستون فقرات قرار دارد كه اين عنصر نه ميپوسد و نه ميسوزد و خلاصه اينكه هرگز نمي ميرد.پيامبر اسلام در حديثي به اين عنصر اشاره كرده و مي گويد:كل ابن ادم ياكله التراب الا عجب الذنب منه خلق و فيه يركب(تماميت فرزند ادم را خاك ميخورد به جز استخوان انتهاي پايين ستون فقرات از ان فريده شده و بر ان نيز سوار ميشود.)
    در قران ايه ي 57 سوره ي اعراف مي فرمايد:
    (همانگنه كه باران مي ايد و در زمين مرده ي بي گياه ‍ گياهان سر در مياورند مردگان نيز اينگونه از زمين در مي ايند.)
    حال شما اين ايات را با حديث پيامبر اسلام مقايسه كرده و نظر خود را بنويسد.


    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث قرآني

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۱۰/۰۵ در ساعت ۱۶:۰۸
    به نام الله.......به یاد الله .......برای الله

    بیا تا ما فلک راسقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    1




    نقل قول نوشته اصلی توسط zkmm نمایش پست
    به نام روح جهان
    ايه 55 سوره طه مي فرمايد :
    (منهاخلقناكم و فيها نعيدكم و منهها نخرجكم تارۀ اخري)
    ((ما شما را از خاك افريديم و به ان باز ميگردانيم و بار ديگر شما را از ان بيرون مي اوريم.))
    به
    اينكه انسان از خاك افريده شده از نظر علمي ثابت شده است امااينكه انسان دوباره از خاك خارج ميشود تا كنون از نظر علمي درباره ي ان مطلبي گفته نشده است.من در مطلبي جالب در يك سايت معتبر قراني به مطلبي بر خوردم كه در اينجا بيان ميكنم.
    مينويسد:پس از مردن انسان تمام بدن وي ميميرد و متلاشي ميشود بي جز يك عنصر كه در پايين ستون فقرات قرار دارد كه اين عنصر نه ميپوسد و نه ميسوزد و خلاصه اينكه هرگز نمي ميرد.پيامبر اسلام در حديثي به اين عنصر اشاره كرده و مي گويد:كل ابن ادم ياكله التراب الا عجب الذنب منه خلق و فيه يركب(تماميت فرزند ادم را خاك ميخورد به جز استخوان انتهاي پايين ستون فقرات از ان فريده شده و بر ان نيز سوار ميشود.)
    در قران ايه ي 57 سوره ي اعراف مي فرمايد:
    (همانگنه كه باران مي ايد و در زمين مرده ي بي گياه ‍ گياهان سر در مياورند مردگان نيز اينگونه از زمين در مي ايند.)
    حال شما اين ايات را با حديث پيامبر اسلام مقايسه كرده و نظر خود را بنويسد.
    سلام به شما،
    چند نکته درباره مطلب شما عرض می کنم:

    1- حدیث نبوی مورد اشاره، در منابع اهل سنت یعنی صحیح بخاری و صحیح مسلم آمده (أخرجه مسلم في الفتن حديث 142 و أخرجه البخاري في تفسير سورة 39، باب 3 ، به نقل از تفسير القرآن العظيم/ابن كثير/ج‏8/ص323) و در نقل دست کم برخی اسناد این روایت افرادی ضعیف دیده می شوند.

    این حدیث ظاهرا در منابع روایی شیعه نقل نشده است (بنده نقلی نیافتم).


    2- لزومی ندارد که هر اعتقاد مذهبی را با مهر تأیید علمی باور نماییم. وقتی خبری از مُخبر صادق رسد، دیگر جای تردید و بحث بود و نبود دلیل علمی نیست! گاهی دلایل عقلی محکم از صدق یک گفتار و درستی یک مطلب پشتیبانی می کند و همین برای ما کافی است.


    3- قرآن کریم در آیات فراوانی از زندگانی بعد از مرگ یا همان برانگیخته شدن از قبور و آغاز جهانی دیگر خبر داده است که به دو مورد از این آیات که متناسب با این بحث است، اشاره می کنیم:

    أَ وَ لَمْ يَرَ الْإِنْسانُ أَنَّا خَلَقْناهُ مِنْ نُطْفَةٍ فَإِذا هُوَ خَصيمٌ مُبينٌ
    وَ ضَرَبَ لَنا مَثَلاً وَ نَسِيَ خَلْقَهُ قالَ مَنْ يُحْيِ الْعِظامَ وَ هِيَ رَميمٌ
    قُلْ يُحْييهَا الَّذي أَنْشَأَها أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ هُوَ بِكُلِّ خَلْقٍ عَليمٌ (یس/77 تا 79)


    آيا انسان نمى ‏داند كه ما او را از نطفه ‏اى بى ‏ارزش آفريديم؟! و او (چنان صاحب قدرت و شعور و نطق شد كه) به مخاصمه آشكار (با ما) برخاست!
    و براى ما مثالى زد و آفرينش خود را فراموش كرد و گفت: «چه كسى اين استخوانها را زنده مى‏ كند در حالى كه پوسيده است؟!»
    بگو: «همان كسى آن را زنده مى‏ كند كه نخستين بار آن را آفريد و او به هر مخلوقى داناست!


    در غالب تفاسير نقل شده است كه مردى از مشركان به نام ابى بن خلف يا امية بن خلف و يا عاص بن وائل، قطعه استخوان پوسيده ‏اى را پيدا كرد و گفت با اين دليل محكم به مخاصمه با محمد بر مى ‏خيزم و سخن او درباره معاد را باطل مى‏ كنم؛ استخوان پوسیده را برداشت و نزد پيامبر اسلام آمد (و شايد مقدارى از آن را در حضور پيامبر نرم كرد و به روى زمين ريخت) و گفت چه كسى مى‏ تواند اين استخوانهاى پوسيده را از نو زنده كند (و كدام عقل آن را باور مى‏كند)؟!

    آيات فوق و چهار آيه بعد از آن كه مجموعا هفت آيه را تشكيل مى ‏دهد نازل شد و پاسخ منطقى و محکمی به او و همفكرانش داد.


    جالب اين كه قرآن مجيد با جمله كوتاه «و نسى خلقه» تمام پاسخ سؤال کننده را داده است، هر چند در ادامه توضيح بيشتر و دلائل افزونتر نيز ذكر كرده است و مى‏ گويد: اگر آفرينش خويش را فراموش نكرده بودى، هرگز به چنين استدلال واهى و سستى دست نمى‏ زدى! اى انسان فراموشكار! به عقب بازگرد، و آفرينش خود را بنگر، چگونه نطفه ناچيزى بودى، و هر روز لباس تازه ‏اى از حيات بر تن تو پوشانيده شد! تو دائما در حال مرگ و معاد هستى؛ از جمادى مُردى و نامى شدى، و از جهان نباتات نيز مُردى و حيوان گشتی، از عالم حيوان نيز مردى، انسان شدى. اما توى فراموشكار همه اينها را به طاق نسيان زدى! حال مى ‏پرسى چه كسى اين استخوان پوسيده را زنده مى‏ كند؟! اين استخوان هر گاه كاملا بپوسد تازه خاك مى‏ شود، مگر روز اول خاك نبودى؟

    لذا بلافاصله به پيامبر اسلام (صلّى اللّه عليه و اله) دستور مى‏ دهد كه به اين فراموشكار «بگو: كسى او را زنده مى‏ كند كه در روز نخست او را ايجاد كرد» و اگر فكر مى‏ كنيد اين استخوان پوسيده، وقتى كه خاك شد و در همه جا پراكنده گشت، چه كسى مى‏ تواند آن اجزا را بشناسد و از نقاط مختلف گردآورى كند؟ پاسخ آن نيز روشن است: «او از هر مخلوقى آگاه است» و تمام ويژگيهاى آنها را مى‏ داند! كسى كه داراى چنين «علم» و چنان «قدرتى» است مسأله معاد و احياى مردگان مشكلى برايش ايجاد نخواهد كرد.
    (با استفاده از تفسير نمونه، ج‏18، ص: 455 و 459)



    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۰۱/۳۱ در ساعت ۱۵:۱۹
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    2




    نمونه دوم از آیات دال بر معاد
    (و متناسب با موضوع مورد بحث)

    يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنْ كُنْتُمْ في‏ رَيْبٍ مِنَ الْبَعْثِ فَإِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ مِنْ مُضْغَةٍ مُخَلَّقَةٍ وَ غَيْرِ مُخَلَّقَةٍ لِنُبَيِّنَ لَكُمْ وَ نُقِرُّ فِي الْأَرْحامِ ما نَشاءُ إِلى‏ أَجَلٍ مُسَمًّى ثُمَّ نُخْرِجُكُمْ طِفْلاً ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّكُمْ وَ مِنْكُمْ مَنْ يُتَوَفَّى وَ مِنْكُمْ مَنْ يُرَدُّ إِلى‏ أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِكَيْلا يَعْلَمَ مِنْ بَعْدِ عِلْمٍ شَيْئاً وَ تَرَى الْأَرْضَ هامِدَةً فَإِذا أَنْزَلْنا عَلَيْهَا الْماءَ اهْتَزَّتْ وَ رَبَتْ وَ أَنْبَتَتْ مِنْ كُلِّ زَوْجٍ بَهيجٍ ، ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَ أَنَّهُ يُحْيِ الْمَوْتى‏ وَ أَنَّهُ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ (حج/5 و 6)

    اى مردم! اگر در رستاخيز شك داريد، (به اين نكته توجّه كنيد كه ما شما را از خاك آفريديم، سپس از نطفه، و بعد از خون بسته شده، سپس از «مضغه» [چيزى شبيه گوشت جويده شده‏]، كه بعضى داراى شكل و خلقت است و بعضى بدون شكل تا براى شما روشن سازيم (كه بر هر چيز قادريم)! و جنين‏ هايى را كه بخواهيم تا مدّت معيّنى در رحم (مادران) قرار مى‏ دهيم (و آنچه را بخواهيم ساقط مى ‏كنيم) بعد شما را بصورت طفل بيرون مى ‏آوريم سپس هدف اين است كه به حدّ رشد و بلوغ خويش برسيد. در اين ميان بعضى از شما مى ‏ميرند و بعضى آن قدر عمر مى ‏كنند كه به بدترين مرحله زندگى (و پيرى) مى ‏رسند آن چنان كه بعد از علم و آگاهى، چيزى نمى ‏دانند! (از سوى ديگر،) زمين را (در فصل زمستان) خشك و مرده مى ‏بينى، اما هنگامى كه آب باران بر آن فرو مى ‏فرستيم، به حركت درمى‏آيد و مى‏رويد و از هر نوع گياهان زيبا مى ‏روياند! ، اين بخاطر آن است كه (بدانيد) خداوند حق است و اوست كه مردگان را زنده مى ‏كند و بر هر چيزى تواناست.

    در آيات مورد بحث به دو نمونه روشن براى اثبات معاد جسمانى استدلال شده:
    يكى از طريق توجه به تحولات دوران جنينى و ديگرى از طريق تحولات زمين به هنگام نمو گياهان.


    در حقيقت قرآن مى‏ خواهد صحنه ‏هاى معاد را كه مردم در همين زندگى دنيا با آن سر و كار دارند و پيوسته با چشم خود مى بينند و از آن غافلند، براى آنها تشريح كند تا بدانند زندگى بعد از مرگ نه تنها امر غير ممكنى نيست، بلكه دائما صحنه ‏هاى مشابه آن را در زندگى روزمره با چشم خود مشاهده مى‏ كنند.

    همان كسى كه لباس حيات بر تن خاك مى ‏پوشاند و نطفه بى ارزش را به انسان كاملى مبدل مى ‏سازد و زمينهاى مرده را جان مى‏ دهد، او همچنین مردگان را حيات نوين مى ‏بخشد! آيا با اين برنامه حيات آفرين مستمر او در اين جهان، باز مى ‏توان در امكان معاد ترديد كرد؟ كسى كه مى ‏تواند خاك بى جان را به نطفه تبديل كند و نطفه بى ارزش را در مراحل حيات پيش ببرد و هر روز لباس تازه ‏اى از زندگى بر او بپوشاند و زمينهاى خشكيده و افسرده و بى روح را چنان سر سبز و خرم سازد كه قهقهه حيات از سر تا سر آن برخيزد، آيا چنين كسى قادر نيست كه انسان را بعد از مرگ به زندگى جديد باز گرداند؟

    آنها كه در امكان زندگى بعد از مرگ ترديد دارند، میدانند که صحنه های مشابه معاد دائما در برابر چشمان آنهاست و نمونه ‏هاى بارز آن را با چشم خود مى ‏بينند؛ نمونه هایی که همه ساله و همه روزه تكرار مى‏ شود. اگر انسانها در آغاز از خاك آفريده شده اند، پس چه جاى تعجب كه بار ديگر از خاك برخيزند؟ اگر همه سال با فرا رسیدن فصل بهار، زمينهاى مرده در برابر چشمان ما زنده مى ‏شوند، پس چه جاى تعجب كه انسانهاى مرده نیز پس از سالها و در عالم آخرت، به دست قدرت لایزال الهی جان گيرند و از خاك برخيزند؟

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۱۰/۰۷ در ساعت ۲۰:۲۹
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    1,230
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 23 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    22



    با سلام و تشكر فراوان از جواب شما
    مطالب شما را خواندم و بسيار استفاده كردم.
    اما اعتقاد دارم اخبار و مباحث مطرح شده در قران اگر توسط علوم طبيعي مورد بحث و بررسي قرار گيرد جاي هر گونه شك و شبهه اي را از افرادي كه شك دارند مي گيرد و بايد هم اين كار انجام بشود .در ضمن من هنوز جواب سوالم را نگرفتم كه ايا واقعا چنين عنصري در بدن انسان وجوددارد يا نه؟
    به نام الله.......به یاد الله .......برای الله

    بیا تا ما فلک راسقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط zkmm نمایش پست
    با سلام و تشكر فراوان از جواب شما
    مطالب شما را خواندم و بسيار استفاده كردم.
    اما اعتقاد دارم اخبار و مباحث مطرح شده در قران اگر توسط علوم طبيعي مورد بحث و بررسي قرار گيرد جاي هر گونه شك و شبهه اي را از افرادي كه شك دارند مي گيرد و بايد هم اين كار انجام بشود .در ضمن من هنوز جواب سوالم را نگرفتم كه ايا واقعا چنين عنصري در بدن انسان وجوددارد يا نه؟
    سلام به شما و ممنون از توجهی که دارید،
    دوست خوب، بررسی علمی موضوع به شکلی که شما می فرمایید، خارج از از توان بنده و مباحث کانون است؛ این مبحث که آیا چنان عنصری در بدن وجود دارد یا نه را باید پزشکان و دانشمندانی که درباره آناتومی بدن مطالعه دارند، پاسخ دهند.


    حدیثی که در پست اول ذکر نموده اید و ریشه پرسش شماست، از نظر سندی دست کم در برخی اسناد ضعیف است (این مطلب را در پست 2 توضیح دادم).


    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۱۰/۱۰ در ساعت ۱۸:۲۷
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    جمع بندی و نتیجه گیری این بحث




    عنوان: تفسير آيه 55 سوره طه در باره آفرينش دوباره انسان

    سؤال:

    قرآن کریم می فرماید:
    منهاخلقناكم و فيها نعيدكم و منهها نخرجكم تارۀ اخري (طه/55) ، ما شما را از خاك افريديم و به ان باز ميگردانيم و بار ديگر شما را از ان بيرون مي اوريم.
    در یک سایت قرآنی این مطلب نوشته شده بود:
    پس از مردن انسان، تمام بدن وي ميميرد و متلاشي ميشود بي جز يك عنصر كه در پايين ستون فقرات قرار دارد كه اين عنصر نه ميپوسد و نه ميسوزد و خلاصه اينكه هرگز نمي ميرد.پيامبر اسلام در حديثي به اين عنصر اشاره كرده و مي گويد:كل ابن ادم ياكله التراب الا عجب الذنب منه خلق و فيه يركب(تماميت فرزند ادم را خاك ميخورد به جز استخوان انتهاي پايين ستون فقرات از ان فريده شده و بر ان نيز سوار ميشود.)
    در قران ايه ي 57 سوره ي اعراف مي فرمايد:
    (همانگنه كه باران مي ايد و در زمين مرده ي بي گياه ‍ گياهان سر در مياورند مردگان نيز اينگونه از زمين در مي ايند.)
    حال شما اين ايات را با حديث پيامبر اسلام مقايسه كرده و نظر خود را بنويسد.

    پاسخ:

    1- حدیث نبوی مورد اشاره، در منابع اهل سنت یعنی صحیح بخاری و صحیح مسلم آمده (أخرجه مسلم في الفتن حديث 142 و أخرجه البخاري في تفسير سورة 39، باب 3 ، به نقل از تفسير القرآن العظيم/ابن كثير/ج‏8/ص323) و در نقل دست کم برخی اسناد این روایت افرادی ضعیف دیده می شوند.

    این حدیث ظاهرا در منابع روایی شیعه نقل نشده است (بنده نقلی نیافتم).


    2- لزومی ندارد که هر اعتقاد مذهبی را با مهر تأیید علمی باور نماییم. وقتی خبری از مُخبر صادق رسد، دیگر جای تردید و بحث بود و نبود دلیل علمی نیست! گاهی دلایل عقلی محکم از صدق یک گفتار و درستی یک مطلب پشتیبانی می کند و همین برای ما کافی است.


    3- قرآن کریم در آیات فراوانی از زندگانی بعد از مرگ یا همان برانگیخته شدن از قبور و آغاز جهانی دیگر خبر داده است که به دو مورد از این آیات که متناسب با این بحث است، اشاره می کنیم:

    أَ وَ لَمْ يَرَ الْإِنْسانُ أَنَّا خَلَقْناهُ مِنْ نُطْفَةٍ فَإِذا هُوَ خَصيمٌ مُبينٌ
    وَ ضَرَبَ لَنا مَثَلاً وَ نَسِيَ خَلْقَهُ قالَ مَنْ يُحْيِ الْعِظامَ وَ هِيَ رَميمٌ
    قُلْ يُحْييهَا الَّذي أَنْشَأَها أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ هُوَ بِكُلِّ خَلْقٍ عَليمٌ (یس/77تا79)

    آيا انسان نمى ‏داند كه ما او را از نطفه ‏اى بى ‏ارزش آفريديم؟! و او (چنان صاحب قدرت و شعور و نطق شد كه) به مخاصمه آشكار (با ما) برخاست! و براى ما مثالى زد و آفرينش خود را فراموش كرد و گفت: «چه كسى اين استخوانها را زنده مى‏ كند در حالى كه پوسيده است؟!» بگو: «همان كسى آن را زنده مى‏ كند كه نخستين بار آن را آفريد و او به هر مخلوقى داناست!

    جالب اين كه قرآن مجيد با جمله كوتاه «و نسى خلقه» تمام پاسخ سؤال کننده را داده است، هر چند در ادامه توضيح بيشتر و دلائل افزونتر نيز ذكر كرده است و مى‏ گويد: اگر آفرينش خويش را فراموش نكرده بودى، هرگز به چنين استدلال واهى و سستى دست نمى‏ زدى! اى انسان فراموشكار! به عقب بازگرد، و آفرينش خود را بنگر، چگونه نطفه ناچيزى بودى، و هر روز لباس تازه‏ اى از حيات بر تن تو پوشانيده شد! تو دائما در حال مرگ و معاد هستى؛ از جمادى مُردى و نامى شدى، و از جهان نباتات نيز مُردى و حيوان گشتی، از عالم حيوان نيز مردى، انسان شدى. اما توى فراموشكار همه اينها را به طاق نسيان زدى! حال مى‏ پرسى چه كسى اين استخوان پوسيده را زنده مى ‏كند؟! اين استخوان هر گاه كاملا بپوسد تازه خاك مى‏ شود، مگر روز اول خاك نبودى؟

    لذا بلافاصله به پيامبر اسلام (صلّى اللّه عليه و اله) دستور مى‏ دهد كه به اين فراموشكار «بگو: كسى او را زنده مى‏ كند كه در روز نخست او را ايجاد كرد» و اگر فكر مى‏ كنيد اين استخوان پوسيده، وقتى كه خاك شد و در همه جا پراكنده گشت، چه كسى مى‏ تواند آن اجزا را بشناسد و از نقاط مختلف گردآورى كند؟ پاسخ آن نيز روشن است: «او از هر مخلوقى آگاه است» و تمام ويژگيهاى آنها را مى‏ داند! كسى كه داراى چنين «علم» و چنان «قدرتى» است مسأله معاد و احياى مردگان مشكلى برايش ايجاد نخواهد كرد. (با استفاده از تفسير نمونه، ج‏18، ص: 455 و 459)

    يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنْ كُنْتُمْ في‏ رَيْبٍ مِنَ الْبَعْثِ فَإِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ مِنْ مُضْغَةٍ مُخَلَّقَةٍ وَ غَيْرِ مُخَلَّقَةٍ لِنُبَيِّنَ لَكُمْ وَ نُقِرُّ فِي الْأَرْحامِ ما نَشاءُ إِلى‏ أَجَلٍ مُسَمًّى ثُمَّ نُخْرِجُكُمْ طِفْلاً ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّكُمْ وَ مِنْكُمْ مَنْ يُتَوَفَّى وَ مِنْكُمْ مَنْ يُرَدُّ إِلى‏ أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِكَيْلا يَعْلَمَ مِنْ بَعْدِ عِلْمٍ شَيْئاً وَ تَرَى الْأَرْضَ هامِدَةً فَإِذا أَنْزَلْنا عَلَيْهَا الْماءَ اهْتَزَّتْ وَ رَبَتْ وَ أَنْبَتَتْ مِنْ كُلِّ زَوْجٍ بَهيجٍ ، ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَ أَنَّهُ يُحْيِ الْمَوْتى‏ وَ أَنَّهُ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ (حج/5و6)

    اى مردم! اگر در رستاخيز شك داريد، (به اين نكته توجّه كنيد كه ما شما را از خاك آفريديم، سپس از نطفه، و بعد از خون بسته شده، سپس از «مضغه» [چيزى شبيه گوشت جويده شده‏]، كه بعضى داراى شكل و خلقت است و بعضى بدون شكل تا براى شما روشن سازيم (كه بر هر چيز قادريم)! و جنين‏ هايى را كه بخواهيم تا مدّت معيّنى در رحم (مادران) قرار مى‏ دهيم (و آنچه را بخواهيم ساقط مى ‏كنيم) بعد شما را بصورت طفل بيرون مى ‏آوريم سپس هدف اين است كه به حدّ رشد و بلوغ خويش برسيد. در اين ميان بعضى از شما مى ‏ميرند و بعضى آن قدر عمر مى ‏كنند كه به بدترين مرحله زندگى (و پيرى) مى ‏رسند آن چنان كه بعد از علم و آگاهى، چيزى نمى ‏دانند! (از سوى ديگر،) زمين را (در فصل زمستان) خشك و مرده مى ‏بينى، اما هنگامى كه آب باران بر آن فرو مى ‏فرستيم، به حركت درمى ‏آيد و مى ‏رويد و از هر نوع گياهان زيبا مى ‏روياند! ، اين بخاطر آن است كه (بدانيد) خداوند حق است و اوست كه مردگان را زنده مى ‏كند و بر هر چيزى تواناست.

    در این آیات به دو نمونه روشن براى اثبات معاد جسمانى استدلال شده:
    يكى از طريق توجه به تحولات دوران جنينى و ديگرى از طريق تحولات زمين به هنگام نمو گياهان.


    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۰۱/۳۱ در ساعت ۱۵:۲۱
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود