جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیه بیدار شدن ازخواب

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    91
    تشکر:
    1
    حضور
    8 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیه بیدار شدن ازخواب




    کدام آیه از قرآن برای بیدار شدن است ؟ اصلا چجوریه که با خواندن یک آیه از خواب انسان می تواند بیدار شود ؟!


    کارشناس بحث : پاسخگوي معارف قرآن
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۱۰/۰۶ در ساعت ۰۱:۳۶


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    28
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    آیه آخر از سوره مبارکه کهف
    روایتی است که از امام صادق به دست ما رسیده است. آن امام بزرگوار میفرماید:"ما من احد یقرء الکهف عند النوم الا یتیقفا فی الساعة التی یریدها؛ هیچ کس نیست که در هنگام خوابیدن، آخر سورة کهف را بخواند؛ مگر آن که در همان ساعتی که میخواهد، بیدار شود."(مجمع البیان، طبرسی؛، ج 6، ص 499، داراحیأ التراث، لبنان، بیروت.)
    بعد اینکه مضومن این سوره مخصوصاً که کلمة "یَرْجُواْ؛ امید دارد." هم در این آیه هست
    و این نکته باید دقت شود که هر آیه از قران مادامی تأثیر خواهد داشت که انسان عارفا بحقه آنرا تلاوت کند و به زبانی دیگر اعتقاد داشته باشد.
    ویرایش توسط A.pashir : ۱۳۸۹/۱۰/۰۶ در ساعت ۰۲:۳۳
    سؤالی ساده دارم از حضورت
    من آیا زنده ام وقـت ظـهورت ؟


    اگر که آمـدی مـن رفـته بـودم
    اسیر سال و ماه و هفته بودم

    دعایم کــن دوباره جـان بگیرم
    بیــایـم در رکــاب تــو بــمـیـرم


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331



    آیه آخر سوره كهف


    قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ یُوحى‏ إِلَیَّ أَنَّما إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ فَمَنْ كانَ یَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لا یُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً (كهف/110)

    بگو: همانا من بشرى همچون شمایم (جز اینكه) به من وحى مى‏شود كه خداى شما خداى یگانه است. پس هر كه به دیدار پروردگارش (در قیامت و به دریافت الطاف او) امید و ایمان دارد، كارى شایسته انجام دهد. و هیچ كس را در عبادت پروردگارش شریك نسازد.

    در این آیه هم توحید، «إِلهٌ واحِدٌ» هم نبوّت، «یُوحى‏ إِلَیَّ» و هم معاد، «لِقاءَ رَبِّهِ» هم امید به رحمت الهى، «یَرْجُوا» هم تلاش در رسیدن به آن، «فَلْیَعْمَلْ» و هم اخلاص در عمل «لا یُشْرِكْ» آمده است.

    از این جهت پیامبر (صلى اللَّه علیه و آله) فرمود: اگر تنها آیه‏ى آخر سوره‏ى كهف بر امّت من نازل مى‏شد، براى آنان كافى بود. (تفسیر درّ المنثور)


    خیلی ها هم هستن چون به خداوند امیدندارن یعنی اینکه اعتقاد شون قوی نیست حتی با خوندن این ایه هم بیدار نمیشن ...
    پس همونطور که دوست گرامی مون هم گفتن باید به خداوند ایمان قوی داشت ...مثل دعا کردن که وقتی دعا میکنیم باید یقین پیدا کنیم که همین حالا دعایت استجاب شده ...پس یقین کافی داشتن مهمه ....



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    91
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    28
    آپلود
    12
    گالری
    0



    بسیار جالب بود
    آیا می دانید که اگر شما در حال حمل قرآن باشید ،
    شیطان دچار درد شدید در سر میشود
    و باز کردن قرآن ، شیطان را تجزیه می کند
    و با خواندن قرآن ، به حالت غش فرو میرود..
    و خواندن قرآن باعث در اغما رفتنش میشود؟؟؟؟




  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام

    بله همانطور که دو ستان فرمودند آيه آخر سوره كهف: ((قل انما انا بشر مثلكم يوحي الي انما الهكم اله واحد فمن كان
    يرجوا لقا ربه فليعمل عملا صالحا و لايشرك بعباده ربه احدا)) می باشد.

    اما در این‌باره که چگونه ذکرها و خواندن دعاها و آیات قرآن‌، می‌توانند منشأ اثر واقعی ـ در قالب دگرگونی پدیده‌ها و یا پدید آمدن آن‌ها ـ بشوند، و یا به تعبیر دیگر، چگونه می‌شود یک سری الفاظ، افزون بر آثار تعلیمی و تعلّمی و روحی روانی‌، دارای اثر تکوینی و تصرّفات خارجی شوند، به مطالب زیر توجه فرمایید که بنده کلی خدمتتان عرض میکنم و سوال شما هم یک مورد از این است:

    در پایان این نکته قابل توجّه است که بیش‌تر روایاتی که در خواص و یا فضیلت قرائت سوره‌های قرآن وارد شده است‌، از نظر حدیث‌شناسان‌، به گونه‌ای نیستند که به صحّت آن‌ها بشود اعتماد کرد؛ از این مطلب هم که صرف‌نظر کنیم ـ یعنی در موردی هم که صحّت حدیثی از نظر حدیث‌شناسان ثابت شود ـ باز معنای روایات این نیست که خواندن فلان سوره‌، برای پیدایش فلان پدیده‌، علّت تامّه باشد، بلکه معنایش آن است که برای مثال خواندن فلان سوره‌، مقتضی رفتن به حج است‌؛ در این صورت معنای روایت این است که شما در صورتی با خواندن این سوره‌، به حج می‌روید که مانعی در کار نباشد؛ پس چنان چه مانعی وجود داشته باشد، خواندن آن سوره نمی‌تواند سبب رفتن شما به حج شود.

    برای مثال‌:آیا محال است که خداوند همان طور که به آب خاصیت رفع عطش داده است‌، این خاصیت را به یک سری الفاظ مخصوص بدهد که انسان تشنه‌، با خواندن و گفتن آن الفاظ مخصوص‌، تشنگی‌اش رفع شود؟البته ما با این عامل و یا عوامل مشابه به آن‌، زیاد آشنایی نداریم‌؛ زیرا این‌ها عوامل غیر عادی هستند. اساساً معجزه‌های انبیأ:از همین راه غیر عادی انجام می‌شده است‌؛ یعنی از راه‌هایی که ما به آن راه‌ها عادت نکرده‌ایم‌؛
    خلاصه آن که خداوند ایجاد کنندة رابطه بین عامل هر خاصیت و آن خاصیت است و او می‌تواند بر اساس مصالح‌، آن‌ها را تغییر دهد و یا کم و زیاد کند، برای مثال ما وسعت روزی را در تجارت سودآور می‌بینیم‌، ولی ممکن است همین خاصیت را خداوند به خواندن یک سوره بدهد، هم چنان که ممکن است در مواقعی این خاصیت‌ها را از عوامل عادی ـ که ما به آن‌ها به طور کامل آشنا هستیم ـ بگیرد؛ مانند آن که خاصیت رفع تشنگی را از آب بگیرد و شخص هر چه آب بخورد، تشنه‌تر شود؛ بنابراین می‌توان خواص‌ّ سوره‌ها را در ردیف پدیده‌هایی قرار داد که با اسباب غیر عادی و غیر معروف‌شان‌، ایجاد می‌شوند.

    1. گاهی ممکن است در ضمن سوره و یا دعایی که برای خاصیتی ـ مانند وسعت رزق ـ تعیین می‌شود، دعایی متناسب با این خاصیت‌، وجود داشته باشد که خداوند با استجابت آن دعا، آن خاصیت را برای آن سوره و یا دعا، محقق می‌فرماید؛ پس به این ترتیب‌، گاهی رمز خاصیت یک سوره‌، استجابت دعایی است که در ضمن آن آمده است که ما با خواندن آن سوره ـ به طور ضمنی ـ آن را از خدا درخواست می‌کنیم و دعای ما مستجاب می‌شود و به این صورت خاصیت سوره محقق می‌گردد

    2. در به وجود آمدن و شکل گرفتن پدیده‌ها، همواره با علل و اسباب عادی آن آشنا هستیم‌، مانند آن که برای "رفع عطش‌" اعتقاد ما این است که باید آب بخوریم‌؛ هم چنین اعتقاد ما این است که برای رسیدن به جایی‌، باید در مسیری حرکت کنیم و برای کسب چیزی باید اعضا و جوارح خود را حرکت دهیم و اعتقاداتی مانند این‌ها. پرسش این است که آیا برای رفع عطش باید علّتی به نام آب خوردن موجود شود و یا واقعیت آن است که ما در شرایطی که داریم‌، فقط با این علّت آشنا شده‌ایم و به آن عادت کرده‌ایم و گمان می‌کنیم که تنها علّت رفع تشنگی "آب خوردن‌" است‌؛ البته شکّی نیست که راه عادّی رفع عطش‌، خوردن آب است و اگر راه دیگری برای رفع عطش وجود داشته باشد، راه غیر عادی خواهد بود. به نظر ما هیچ امتناعی ندارد که رفع عطش‌، عوامل دیگری هم داشته باشد که بین آن عامل و رفع عطش‌، هیچ شباهتی وجود نداشته باشد مانند شباهتی که بین رفع عطش و نوشیدن آب هست‌؛

    3. از آن جا که خداوند متعال‌، امور عالم را، به وسیلة فرشتگانی که مأمور انجام کارها هستند، انجام می‌دهد:"وَ النَّـَزِعَـَت‌ِ غَرْقًا # وَ النَّـَشِطَـَت‌ِ نَشْطًا # وَ السَّـَبِحَـَت‌ِ سَبْحًا # فَالسَّـَبِقَـَت‌ِ سَبْقًا # فَالْمُدَبِّرَ َت‌ِ أَمْرًا ؛(نازعات‌،1ـ5) سوگند به فرشتگانی که ]جان مجرمان را به شدّت از بدن‌های‌شان‌[ بر می‌کشند، و فرشتگانی که ]روح مؤمنان را[ با مدارا و نشاط، جدا می‌سازند، و سوگند به فرشتگانی که ]در اجرای فرمان الهی‌[ با سرعت حرکت می‌کنند و سپس بر یکدیگر سبقت می‌گیرند، و آن‌ها که امور را تدبیر می‌کنند."

    و از طرفی‌، زبان آنان‌، زبان تقدیس و تهلیل است و غیر از آن‌، چیزی بر زبان ندارند:"نَحْن‌ُ نُسَبِّح‌ُ بِحَمْدِکَ وَ نُقَدِّس‌ُ لَک؛(بقره‌،30) ما تسبیح و حمد تو را به جا می‌آوریم و تو را تقدیس می‌کنیم‌."؛ "وَالْمَلَغ‌کَة‌ُ یُسَبِّحُون‌َ بِحَمْدِ رَبِّهِم‌؛(شوری‌،5) و فرشتگان‌، پیوسته تسبیح و حمد پروردگارشان را به جا می‌آورند." نتیجه آن که چون فرشتگان ـ به اجازة خداوند متعال ـ مدبرات امور عالم هستند و زبان آنان‌، زبان تحمید و تقدیس است‌؛ امکان دارد، سوره و یا دعایی که خوانده می‌شود، به نظر ما جز تهلیل و تقدیس نباشد و در ظاهر فقط به درد مناجات و تعلیم و تعلّم بخورد، ولی فرشتگان از آن سوره یا دعا، وظایف مربوط به خود را می‌فهمند، مانند آن که فرشتگانی که تدبیر روزی می‌کنند، با شنیدن فلان سوره ـ که جز تهلیل و تقدیس هم نباشد ـ می‌فهمند که‌، باید روزی را توسعه بدهند و...

    .
    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۰/۰۲/۱۹ در ساعت ۱۱:۵۲
    آیه بیدار شدن ازخواب

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    629
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    24
    آپلود
    0
    گالری
    105



    چقدر قشنگ بود
    البته من این آیه رو قبلا امتحان کردم
    بهتون پیشنهاد میدم شما هم امتحان کنید
    دیدی وقتی خیلی خوابت میاد هیچ جوری بیدار نمیشی
    اگه هم بیدار بشی گنگ و گیج و درهم هستیم
    این آیه رو که میخونی انگار موقع بیداری کسی در گوشت
    به آرامی نجوایی میکنه شاید براتون پیش اومده باشه
    برای من بارها اتفاق افتاده
    وقتی با اون نجوا بیدار میشم حس سبکی حس خوبی دارم
    انگار نه انگار که اصلا من خواب بودم
    من این آیه را چند بار زمانی که شب بیخوابی به سرم زده بود
    خوندم چون صبحش کارای زیادی داشتم معجزه میکنه امتحانش کنید



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    124
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    10 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    4



    به نام خدا
    سلام
    آيه الكرسي هم خيلي خوبه. من چندين بار امتحان كردم. جواب مي ده.
    يا حق.
    چه انتظار عجيبي!
    تو بين منتظران هم، عزيز من چه غريبي!
    عجيب تر كه چه آسان، نبودنت شده عادت؛
    چه بي خيال نشستيم! نه كوششي، نه وفايي...
    فقط نشسته و گفتيم:
    خدا كند كه بيايي!


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    کدام آیه از قرآن برای بیدار شدن است ؟ اصلا چطوریه که با خواندن یک آیه انسان می تواند از خواب بیدار شود؟!


    پاسخ:
    آيه آخر سوره كهف: «قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَر مِثْلُکُمْ یوحی إلَی أَنَّما إلهُکُمْ إِله واحِد فَمَن کانَ یرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْیعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لا یشْرِکْ بِعِبادةِ رَبِّهِ أَحَدا» می باشد.

    اما اينكه چگونه باعث بيدار شدن می شود بايد عرض كنم خداوند ایجاد کننده رابطه بین عامل هر خاصیت و آن خاصیت است و او می‌تواند بر اساس مصالح‌، آن‌ها را تغییر دهد و یا کم و زیاد کند، برای مثال ما وسعت روزی را در تجارت سودآور می‌بینیم‌، ولی ممکن است همین خاصیت را خداوند به خواندن یک سوره بدهد، هم چنان که ممکن است در مواقعی این خاصیت‌ها را از عوامل عادی _که ما به آن‌ها به طور کامل آشنا هستیم_ بگیرد؛ مانند آن که خاصیت رفع تشنگی را از آب بگیرد و شخص هر چه آب بخورد، تشنه‌تر شود؛ بنابراین می‌توان خواص‌ّ سوره‌ها را در ردیف پدیده‌هایی قرار داد که با اسباب غیر عادی و غیر معروف‌شان‌، ایجاد می‌شوند.

    نكته بعدی اينكه در به وجود آمدن و شکل گرفتن پدیده‌ها، همواره با علل و اسباب عادی آن آشنا هستیم‌ و حال اينكه عوامل غير عادی هم موجود است كه ما از آن اطلاع نداريم.

    نكته آخر اينكه چون فرشتگان ـ به اجازه خداوند متعال ـ مدبرات امور عالم هستند و زبان آنان‌، زبان تحمید و تقدیس است‌؛ امکان دارد، سوره و یا دعایی که خوانده می‌شود، به نظر ما جز تهلیل و تقدیس نباشد و در ظاهر فقط به درد مناجات و تعلیم و تعلّم بخورد، ولی فرشتگان از آن سوره یا دعا، وظایف مربوط به خود را می‌فهمند، مانند آن که فرشتگانی که تدبیر روزی می‌کنند، با شنیدن فلان سوره _که جز تهلیل و تقدیس هم نباشد_ می‌فهمند که‌، باید روزی را توسعه بدهند و ...

    .

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۱۰/۲۰ در ساعت ۱۹:۳۶ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    آیه بیدار شدن ازخواب

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود