صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ایا وضعیت اخروی مومنان ثروتمند بهتر از مومنان فقیر نیست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    54
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    10 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    50
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ایا وضعیت اخروی مومنان ثروتمند بهتر از مومنان فقیر نیست؟




    با سلام به دوستان چند سوال داشتم.1-اگر دو مومن یکی ثروتمند که البته از راه حلال ثروتمند شده باشد و دیگری که فرد زحمت کشی باشه که درامد او به سختی کفاف زندگیش را میدهد و هر دو اهل نماز و روزه باشند. و به هر دلیلی مقداری نماز و روزه قضا داشته باشند.شخص پولدار به راحتی میتواند وصیت کند که از بخشی از اموالش را برای ادای نماز و روزه قضای او مصرف کنند.اما ان شخص فقیر که از مال دنیا چیزی ندارد. و احیانا کسی رو هم نداشته باشه تکلیفش چیه؟

    2-میگویند مرده ها بعد از مردن به خیرات و فاتحه و چیزهای دیگری که زندگان برای ایشان بفرستند نیاز دارند.خب هر کس که بمیرد نهایتا بعد از 50 الی 100 سال بعد کسی رو نداره که براش خیرات بفرستند. و چه بسا قبر او از بین میرود.پس دیگر چگونه خیرات به او میرسد؟.در ضمن مگر وضعیت بعد از مرگ هر کس به اعمال دنیوی او نیست؟اگه اینجوری باشه که دیگر عمل خوب به چه درد میخوره وقتی که قراره بعد از مرگ هم چشم امید به زندگان داشت؟

    3-افراد ثروتمند به خاطر وضع مالی خوبی که دارند مثلا میتونند مدرسه مسجد و خیلی کارهای موندگار دیگه انجام بدند که تا شاید قرنها بعد از مرگ هم به انها ثواب برسد اماشخص فقیری که نهایتا یه کمکی به فرد نیازمند دیگه ای میکنه اما ثواب کار او هم موندگاری کارهایی مثل مدرسه سازی مسجد سازی و دیگر کارهای موندگار رو داره؟

    4-در یک برنامه دینی شنیدم که میگفتند خداوند علت اینکه به یکسری افراد مال زیاد میبخشد اینست که میداند که اگر این شخص فقیر باشد ممکن است از راه دین خارج شود و اینکه به یکسری از افراد مال زیاد نمیدهد برای اینست که ان شخص ممکن است بر اثرثروت زیاد از راه حق خارج شود.حالا سوال من اینست که ایا این مسئله حقیقت دارد؟اگه اینجور باشه که اون پولدارمومن هم این دنیا لذت میبره هم اون دنیا.ولی فقیره این دنیا زجر میکشه تا اون دنیا به راحتی برسه.ایا این با عدالت خداوندی سازگاری داره؟.با تشکر



    کارشناس بحث : پاسخگوي معارف قرآن


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۱۰/۰۷ در ساعت ۱۶:۵۰


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,384
    مورد تشکر
    74 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط hossien64 نمایش پست
    با سلام به دوستان چند سوال داشتم.1-اگر دو مومن یکی ثروتمند که البته از راه حلال ثروتمند شده باشد و دیگری که فرد زحمت کشی باشه که درامد او به سختی کفاف زندگیش را میدهد و هر دو اهل نماز و روزه باشند. و به هر دلیلی مقداری نماز و روزه قضا داشته باشند.شخص پولدار به راحتی میتواند وصیت کند که از بخشی از اموالش را برای ادای نماز و روزه قضای او مصرف کنند.اما ان شخص فقیر که از مال دنیا چیزی ندارد. و احیانا کسی رو هم نداشته باشه تکلیفش چیه؟
    با سلام به حسین آقای عزیز.
    انشاءالله به یک یک سوالاتتون جواب داده می شو.د.لذا حوصله کنید تا بحث خوب پیش رود.
    در مورد این سوال خدمت شما عرض کنم که ببینید خدا به انسان اختیار و به دنبال آن اراده و عقل داده که بوسیله اینها تلاش وکوشش کند و در زندگی مادیا و معنوی پیشرفت کند.
    حال نمازی که قضا می شود از یک ثروتمند و فقیر برای هر دو عقاب هست و باید جوابگو باشند.در اینجا شخص ثروتمند بخاطر تلاشش در سابق نماز قضا را جبران می کند و شخص فقیر چون خیلی تلاش نکرده باید عقاب شود والا اگر این فقیر هم سعی تلاش می کرد وزحمت می کشید در درس و...می توانست نماز قضا رو جبران کند.لذا در این جا عدالت خدا هم کاملا جاریست.

    ایا وضعیت اخروی مومنان ثروتمند  بهتر از مومنان فقیر نیست؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  4. تشکرها 3


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    54
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    10 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    50
    آپلود
    0
    گالری
    0



    البته منظور من از فقیر ادم های زحمتکش و فعال ولی در عین حال فقیر هستش.در جامعه ما این دسته ادمها فراوان ترین دسته رو تشکیل میدند.مثلا یکی کارگر زجمتکش شهرداریه یا یکی کارمنده ولی خب در وضعیت فعلی جامعه ما اداره یک خونواده خیلی سخته ودیگه چیزی برای پس انداز نمیمونه.منظور من از ادمهای فقیر این دسته از افراد بود نه ادمهای تنبل وبیکاره.چون به هر حال توی یک جامعه امکان اینکه همه افراد تحصیلات دانشگاهی داشته باشند یا از راه تجارت ثروتمند بشند تقریبا غیر ممکنه.ضمن اینکه حتی خیلی از افراد تحصیلکرده هم زندگی مطلوبی ندارند.

  6. تشکر


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,384
    مورد تشکر
    74 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط hossien64 نمایش پست

    2-میگویند مرده ها بعد از مردن به خیرات و فاتحه و چیزهای دیگری که زندگان برای ایشان بفرستند نیاز دارند.خب هر کس که بمیرد نهایتا بعد از 50 الی 100 سال بعد کسی رو نداره که براش خیرات بفرستند. و چه بسا قبر او از بین میرود.پس دیگر چگونه خیرات به او میرسد؟.در ضمن مگر وضعیت بعد از مرگ هر کس به اعمال دنیوی او نیست؟اگه اینجوری باشه که دیگر عمل خوب به چه درد میخوره وقتی که قراره بعد از مرگ هم چشم امید به زندگان داشت؟

    با سلام مجدد
    اولادر فرستادن خیرات فقط همین فرزندان خودش تأثیر که ندارند بلکه بازماندگان نسل های بعدی هم مهم و تأثیر گذارند. اگر شخصی فرزند خوب تربیت کند مادامی که زنده هست و کار خوب میکند برای برای میت هم ثواب داده میشود که ما روایت موثق در تأیید این گفته داریم و همچنین فرزندان پاکش که از او هستند همینطور تا قیامت یعنی اگر کار خیر انجام دهند به پدران سابق ثواب داده می شود.چون سبب هدایت وتربیت صحیح اینها در اصل این میت بوده است.
    ثانیا:خیلی موقعه می بینی شخصی کار خیری می کند وثواب آن را هدیه به تمام اجداد میکند که ثواب به آن جدی که مثلا هزار سال پیش فوت کرده هم می رسد.
    ثالثا:اگر شخصی کار خیر ماندگار مثل ساختن مسجد یا وقف زمین و...به حوزه ویا هر کاری که خیر است انجام دهد تا وقتی از این مسجد و وقف استفاده می شود ثواب به سازنده و واقف داده می شود ولو سالیان بسیار بگذرد.
    البته خودتتون در سوال سوم به جواب اشاره کردید و حرف ما رو هم تأیید کردید.
    ویرایش توسط عمار : ۱۳۸۹/۱۰/۰۸ در ساعت ۰۹:۳۷
    ایا وضعیت اخروی مومنان ثروتمند  بهتر از مومنان فقیر نیست؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,384
    مورد تشکر
    74 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط hossien64 نمایش پست
    البته منظور من از فقیر ادم های زحمتکش و فعال ولی در عین حال فقیر هستش.در جامعه ما این دسته ادمها فراوان ترین دسته رو تشکیل میدند.مثلا یکی کارگر زجمتکش شهرداریه یا یکی کارمنده ولی خب در وضعیت فعلی جامعه ما اداره یک خونواده خیلی سخته ودیگه چیزی برای پس انداز نمیمونه.منظور من از ادمهای فقیر این دسته از افراد بود نه ادمهای تنبل وبیکاره.چون به هر حال توی یک جامعه امکان اینکه همه افراد تحصیلات دانشگاهی داشته باشند یا از راه تجارت ثروتمند بشند تقریبا غیر ممکنه.ضمن اینکه حتی خیلی از افراد تحصیلکرده هم زندگی مطلوبی ندارند.
    با سلام مجدد
    ببینید فرقی نداره بالاخره عده ای تلاش وکوشش کردندوبه مادیات رسیدند ومطمئنا اینها زحمت بیشتر کشیدند.والا خوب از راه حلال به راحتی نمی شود به ثروت رسید.هر چند هر دوی اینها برای اصل کوتاهی در نماز مواخذه خواهند شد.زحمت وتلاش فقط برای زمان حاضر نیست بلکه از ابتدا مهم است.
    ایا وضعیت اخروی مومنان ثروتمند  بهتر از مومنان فقیر نیست؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,384
    مورد تشکر
    74 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط hossien64 نمایش پست

    3-افراد ثروتمند به خاطر وضع مالی خوبی که دارند مثلا میتونند مدرسه مسجد و خیلی کارهای موندگار دیگه انجام بدند که تا شاید قرنها بعد از مرگ هم به انها ثواب برسد اماشخص فقیری که نهایتا یه کمکی به فرد نیازمند دیگه ای میکنه اما ثواب کار او هم موندگاری کارهایی مثل مدرسه سازی مسجد سازی و دیگر کارهای موندگار رو داره؟


    در مورد این سوال و برای تکمیل به سوالات سابق به چند نکته اساسی خوب دقت کنید تا قاعده و اصول در این مباحث دستتون باشد:
    1 - فقر و غنا، مانند هر پديده‏اي تحت شرايط خاصي پديد مي‏آيد و ربطي به خداوند ندارد، مثلاً شخصي با تلاش خود به ثروت رسيده و ديگري تنبلي كرده و به فقر مبتلا گرديده و يا فردي از طريق ارث و بخشش ثروتمند شده و ديگري فاقد آن بوده است، يا فردي از طريق ظلم و چپاول و تضييع حقوق ديگران و خيانت در بيت المال و اختلاس و ربا ثروت اندوزي كرده و ديگري از اين امور چشم پوشي كرده است. در هر حال طريق ثروتمند شدن چه از راه مشروع و چه از راه غير مشروع، ربطي به خدا ندارد، همان طوري كه فقير شدن معلول عواملي چون: بيكاري، عدم توزيع عادلانه ثروت، عدم تحقق عدالت اجتماعي و عمل نكردن ثروتمندان به وظايف شرعي مي‏باشد كه باز به مردم برمي‏گردد و نبايد آن را به حساب خدا گذاشت، البته در عين حال، همه اين‏ها جزء قوانين و سنن الهي است و به اراده او تحقق مي‏يابد. برخي از اين عوامل براي ما شناخته شده و برخي مي‏تواند ناشناخته باشد.
    امام علي(ع) مي‏فرمايد: "هر جامعه‏اي كه از نعمت‏ها و زندگي دلپذير محروم مي‏شوند، به خاطر گناهان و خطاهايي است كه در پيش مي‏گيرند و خدا بر بنده‏اي ظلم نمي‏كند".(1)
    امام صادق(ع) مي‏فرمايد: "اگر همه مردم زكات اموال خود را بپردازند، مسلماني فقير و نيازمند، باقي نخواهد ماند. مردم فقير و محتاج نمي‏شوند، مگر به خاطر گناه ثروتمندان".(2) در جاي ديگر مي‏فرمايد: "اگر مردم حقوق مالي خويش را بپردازند، همه در رفاه زندگي خواهند كرد".(3)
    2 - به طور كلي نمي‏توان گفت، همه ثروتمندان در دنيا و آخرت راحت اند و فقرا در دنيا و آخرت گرفتارند. اين قاعده كلي صحيح نيست. نه در زندگي دنيايي مي‏توان ثروت را مساوي با آرامش دانست و نه در مورد آخرت، موجب سعادت پنداشت. ثروت داشتن براي ثروتمند مسئوليت آفرين است. از اين رو در روايتي امام صادق(ع) مي‏فرمايد: "خدا بر بنده‏اي نعمتي نداد، مگر اين كه در آن نعمت، حجتي از خدا برعهده او است. از اين رو هر كه را خداوند توانمندي مالي داده، حجت بر او، مال او است كه مي‏بايست هزينه‏هاي فقيران را برعهده گيرد".(4) قرآن مجيد مي‏فرمايد: "در اموال ثروتمندان حقي معلوم براي سائل و محروم است".(5) مسئوليت ثروتمندان عظيم و طاقت فرسا است.
    امام صادق(ع) مي‏فرمايد: "كسي كه سرمايه‏هاي كلان را براي خود انباشته سازد (ده هزار درهم آن زمان داشته باشد) شيعه واقعي نيست، مگر اين كه از راست و چپ و هر جهت در بهره‏مند ساختن ديگران كوتاهي نكند".(6) از اين رو انباشت ثروت را نبايد موهبت دانست، بلكه كوهي از مسئوليت است. امام صادق(ع) مي‏فرمايد: "به دارايي‏هاي مردم نبايد غبطه خورد، چون با فزوني مال درصد خطاها نيز افزايش مي‏يابد".(7)
    چگونه مي‏توان از راحتي ثروتمندان در آخرت گفت، در حالي كه در روايات آمده استه: "در حلال دنيا حساب و در حرامش عذاب است".(8) آن كه بيش تر دارد، بيش‏تر از او حساب مي‏كشند، حتي اگر از راه حلال باشد، تا چه رسد به حرام! از اين رو، زندگي آسايش بخش و معقول و دلخواه دين، زندگي در حد كفايت است. امام علي(ع) مي‏فرمايد: "آسايش در اين است كه انسان در زندگي به مقدار كفايت بسنده كند".(9)
    نمي‏توان گفت فقرا به خاطر فقرشان در آخرت بي‏نصيب‏اند، چون هر چند به دليل فقر نتوانسته‏اند بعضي از عبادات مالي مانند خمس، زكات، انفاق صدقه و كارهاي خير ديگر را انجام دهند، ولي از طريق ديگر به ثواب مي‏رسند.
    جمعي از فقرا خدمت رسول خدا (ص) رسيدند و گفتند: ثروتمندان اموالي براي انفاق دارند و ما چيزي نداريم. وسيله براي حج دارند و ما نداريم. امكانات براي آزاد كردن بردگان دارند و ما نداريم. پيامبر(ص) فرمود: "هر كس صد بار تكبير بگويد، از آزاد كردن يك برده افضل است. كسي كه صد بار تسبيح بگويد، از اين كه يك صد اسب را براي جهاد لجام كند، افضل است. كسي كه صد بار لا اله الا الله بگويد، عملش از تمام مردم در آن روز برتر است، مگر اين كه كسي بيش‏تر بگويد".
    اين سخن به گوش ثروتمندان رسيد و به اذكار روي آوردند. فقرا اين موضوع را با پيامبر(ص) مطرح كردند. حضرت فرمود: "اين فضل الهي است به هر كس بخواهد مي‏دهد".(10)
    نكته ديگر آن است كه خداوند به فقيراني كه نيت خير داشته و صداقت دارند، ثواب عمل مي‏دهد(11) اگر چه نمي‏توانند به واسطه نداشتن مال آن‏ها را انجام دهند.
    پي‏نوشت‏ها:
    1 - مستدرك الوسائل، ج 12، ص 37.
    2 - وسائل الشيعه، ج 6، ص 4.
    3 - الحياة، ج 4، ص 337.
    4 - وافي، ج 1، ص 554.
    5 - معارج ( 70) آيه 5 - 24.
    6 - الحياة، ج 5، ص 471.
    7 - همان، ص 33.
    8 - بحارالانوار، ج 67، ص 311.
    9 - الحياة، ج 4، ص 272.
    10 - مجمع البيان، ج 10، ص 284.
    11- اصول كافي، ج 3، ص 135.

    تذکر:جواب سوال آخر در فرصت بعدی انشاءالله.


    ویرایش توسط عمار : ۱۳۸۹/۱۰/۰۸ در ساعت ۰۹:۵۳
    ایا وضعیت اخروی مومنان ثروتمند  بهتر از مومنان فقیر نیست؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  10. تشکر


  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    157
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    16 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    119

    نیشخند




    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی معارف قرآن نمایش پست
    با سلام مجدد
    ببینید فرقی نداره بالاخره عده ای تلاش وکوشش کردندوبه مادیات رسیدند ومطمئنا اینها زحمت بیشتر کشیدند.والا خوب از راه حلال به راحتی نمی شود به ثروت رسید.هر چند هر دوی اینها برای اصل کوتاهی در نماز مواخذه خواهند شد.زحمت وتلاش فقط برای زمان حاضر نیست بلکه از ابتدا مهم است.
    درود.چرا نشود؟ ارث يكي از حلالترين امواليست كه آدم ميتونه صاحب باشه و اهميتي نداره صاحب قبلي آن از چه راهي بدستش آورده. ....ارث حلاله

    با چه رویی سخن از شادی ما می گویید ؟ دستتان خونی و از عدل خدا می گویید؟
    چه غلط ها که نکردید پس پرده ی دین تف به درگاه خدایی که شما می گویید

  12. تشکر


  13. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    54
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    10 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    50
    آپلود
    0
    گالری
    0



    البته پاسخگوی عزیز خیلی از افراد فقیر یا متوسط که در واقع بیشترین درصد جامعه مارو تشکیل میدند یک عمر زحمت فراوان میکشند اما به دلایلی نمیتونند مال و اموالی جمع کنند. پس نمیشه گفت اینها نسبت پولدارها کمتر زحمت کشیدند چه بسا که افراد طبقه پایین خیلی بیشتر از این پولدارها زحمت میکشند اما به جایی نمیرسند.حالا طبق فرمایش شما پس پولدارها<منظورم اونهاست که از راه حلال پولدار شدند>به خاطر پولدار بودنشان اون دنیاشون رو هم میخرند؟البته همون طور که اول بحث گفتم در شرایطی که هم مومن ثروتمند و هم مومن فقیر هر دو اهل نماز و روزه هم بودند ولی خب به هر حال به دلایلی مقداری از عباداتشون قضا شده.پس فقرا اون دنیا هم باید چوب فقرشون رو بخورند؟

  14. تشکر


  15. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,384
    مورد تشکر
    74 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    باسلام
    ببخشید دیر شد،سوالتون رو ندیده بودم.در جواب خدمت شما عرض کنم که اولا: خدای متعال به ایمان وتقوی و اخلاص افراد و هزار نکته دیگر که ما نمی دانیم نگاه میکند و حکم میکند. شخصی که فقیر است ممکن است نمازش قضا شده باشد ولی در موارد دیگر نسبت به ثروتمند ممکن است بهتر باشد.
    ما نمی توانیم قضاوت کنیم در آخرت جایگاه کدام بالاتر است.شخص فقیر هم بالاخره ورثه دارد و قضای نمازش رو می خوانند.
    ثانیا:بحث در مورد خود تلاش وکوشش نیست چون همه تلاش و کوشش می کنند بلکه چگونگی و کیفیت آن مهم است ،زحمت کشیدن در راهی که انسان رو بهتر به نقطه مطلوب می رساند مهم است و همچنین استفاده درست از موقعیت ها و استعداد خدادادی.(خوب درس خواندن و یا داشتن فکر اقتصادی).
    اینکه دوستمون ارث رو مطرح کردند درسته ولی این یک نکته مثبت عارضی است که برای شخص نجات دهنده است.بالاخره خانواده هم در تکامل افراد مهم هستند.هرچند موقعیت این با توجه به محاسبه خدا ممکن است مثل شخصی که خود ثروت رو بدست اورده نباشد.
    ویرایش توسط عمار : ۱۳۸۹/۱۰/۱۵ در ساعت ۱۰:۳۵
    ایا وضعیت اخروی مومنان ثروتمند  بهتر از مومنان فقیر نیست؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  16. تشکر


  17. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,384
    مورد تشکر
    74 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام مجدد
    نکته ای دیگر که در این بحث مفید است وباید عرض کنم این می باشد که اعمال انسان علاوه بر اين كه بايد از حُسن فاعلي و حُسن فعلي برخوردار باشد، يعني قصدش خالص براي خدا و شكل عمل نيز مطابق فرمان خدا باشد، كميّت آن نيز بايد بر اساس آيه شريفه "لا يكلّف اللَّه نفساً إلاّ وُسْعَها" متناسب با امكانات و مقدورات باشد، مثلاً پاداش فردي كه كل درآمدش يكصد تومان است، اگر 20 تومان آن را در راه خدا انفاق كند با پاداش فردي كه يك ميليون تومان درآمد دارد و يكصد هزار تومان آن را در راه خدا انفاق مي‏كند، برابر و يكسان نيست، زيرا اوّلي يك پنجم درآمدش و دومي يك دهم آن را انفاق نموده است. از طرف ديگر فقيري كه توان انجام كار خير را ندارد، اگر واقعاً خواهان خدمت رساني باشد، همان ثوابي را خواهد داشت كه ثروتمند با انفاق خود به آن ثواب دست پيدا كرده است، زيرا نقش نيت در اعمال، بسيار مهم و اساسي است.
    حضرت امام صادق(ع) مي‏فرمايد: "همانا بنده مؤمن آرزو مي‏كند و مي‏گويد:
    خدايا! به من رزق و روزي وسيعي عطا فرما تا من هم بتوانم - مانند ثروتمندان - كارهاي خير انجام دهم. اگر آن فرد صداقت و پاكي نيت داشته باشد و خداوند اين صداقت را در او ملاحظه نمايد، به او اجر و ثوابي مي‏دهد برابر با پاداشي كه اگر ثروت زياد و وسعت روزي داشت و با هزينه كردن پول‏ها در راه خدا، آن اعمال صالح را انجام مي‏داد".(1)
    علاوه بر اين، فقر اگر با صبر و خويشتن داري همراه باشد، فضيلتي دارد كه در خور توجه است كه چه بسا ارزش انفاق ثروتمندان به درجه آن نرسد.
    پي نوشت‏ها:
    1. شيخ حر عاملي، وسائل الشيعه، چاپ بيروت، ج 1، ص 35.



    ایا وضعیت اخروی مومنان ثروتمند  بهتر از مومنان فقیر نیست؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  18. تشکر


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود