صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تعريف صحيح از فطرت و ذات

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    437
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 18 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    تعريف صحيح از فطرت و ذات




    با سلام

    اساتيد محترم سوالي دارم در خصوص فطرت

    شما هم مثل من بارهاي بار تو زندگيتون اين جمله رو شنيديد : فلاني فطرتا يا ذاتا آدم خوبيه ٬ و يا برعکس
    و شنيديد که ميگن فلاني ذاتش خرابه ٬

    سوال من اينه که آيا ممکنه خداوند کسي رو با فطرت بد و يا بد ذات آفريده باشه ؟ اگر جواب اين سوال بله باشه ٬ اون فرد چه نقشي در شروري که ناشي از ذات و فطرت بدش انجام ميده داره و چرا بايد اين دنيا و اون دنيا براي چيزي که خودش در ان نقش نداشته مجازات بشه ؟ و اگر پاسخ منفي باشه پايه و اساس اين افکار و حرفها که حتي اززبان بزرگان و علماي ديني هم شنيده ميشه چيه ؟

    در مجموع ممنون مي شم تعريف صحيح و جامع از ذات و فطرت و نقش ان در زندگي ارائه بديد .

    باتشکر

    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث کلامي
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۱۰/۱۱ در ساعت ۰۳:۱۷


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادب

    پرسش و پاسخ زير مربوط به علامه طباطبايي است ، متن سوال و جواب و عينا قرار مي دهم اميد است پاسخ خود را در اين متن بيابيد :

    س 95 -مدلول اخبار طينت چيست ؟

    ج -از اخبار طينت بر مى آيد كه خداوند متعال انسان را ازهر جا خلق نمود، به همانجا برمى گرداند: كسانى را كه از بهشت خلق نموده به بهشت ، وافرادى را كه از جحيم (جهنم ) آفريده به جحيم . و اينكه تفاوت انسانها به روح است ،نه به بدن .

    س 96 آيا در اين صورت جبر لازم نمى آيد؟

    ج -نظام عالم با قضاى حتم سير مى كند؛ يعنى با اينكه امرو فعل ضرورى است و بايد صورت بگيريد در عين حال انسان در آن مختار است و اختياربراى او باقى است ، مى تواند بجا آورد و مى تواند ترك كند با اختيار و بدون جبر. ونسبت فعل به فاعل و اراده او، نسبت امكان و وجود آلت فعل و غيره ) نسبت امكان است ،ولى نسبت فعل به تمام اجزاء، يعنى علت تامه فعل ، نسبت ضرورت و حتم است و از آن به(قضاء)تعبير مى شود، و اراده خدا نيز از مقام فعل انتزاع مى شود،بنابراين ، اراده صفت فعل است كه نه صفت ذات..


    اگر چه پاسخ بسيار كوتاه است اما عميق و قابل تأمل است اگر پاسخ روشن نشد بفرماييد بيشتر باز شود.

    با تشكر



  4. تشکرها 2


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    فطرت از ماده «فطر» در لغت به معناى شكافتن(تاج العروس 13/ 325) گشودن شى ء و ابراز آن(معجم مقائيس اللغه 4/ 510) ابتدا و اختراع(صحاح جوهرى 2/ 781) شكافتن از طول، ايجاد وابداع(مفردات راغب/ 396) آمده است و از آنجا كه آفرينش و خلقت الهى به منزله شكافتن پرده تاريك عدم، و اظهار هستى امكانى است يكى از معانى اين كلمه، آفرينش وخلقت است، البته آفرينشى كه ابداعى و ابتدايى باشد.

    لذا از ابن عباس نقل شده كه ميگفت: من معناى «فاطر السموات و الارض» را نمى دانستم تا اين كه دو تن از باديه نشينان كه درمورد مالكيت يك چاه مخاصمه داشتند به نزد من آمدند، يكى ازآن دو گفت: «أنا فطرتها» يعنى ابتدا من آن را حفر كردم(نهايه ابن اثير 3/ 457)

    كلمه «فطرت» بر وزن «فعله» است كه دلالت بر نوع ويژه ميكند و در لغت به معناى سرشت و نحوه خاصى از آفرينش و خلقت است.

    در قرآن كريم مشتقات كلمه «فطر» به صورتهاى گوناگون به كار رفته ليكن كلمه فطرت تنها يك بار استعمال شده است. بنابراين، فطرت به معنى سرشت خاص و آفرينش ويژه انسان است و امور فطرى، يعنى آنچه كه نوع خلقت و آفرينش انسان اقتضاى آن را داشته ومشترك بين همه انسانها باشد.

    خاصيت امور فطرى آن است كه اولا مقتضاى آفرينش انسان است و اكتسابى نيست، ثانيا در عموم افراد وجود دارد و همه انسان ها از آن برخوردارند، ثالثا تبديل يا تحويل پذير نيست گرچه شدت و ضعف را مى پذيرد.

    آية الله جوادى آملى، تفسير موضوعى قرآن ج 12 (فطرت در قرآن)




  6. تشکر


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,903
    صلوات
    1700
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    57 روز 11 ساعت نامشخص
    دریافت
    214
    آپلود
    104
    گالری
    16



    قال الله في كتابه: فطرة الله التي فطر الناس عليها...
    با توجه به آيه مباركه فطرت پاك را پروردگار در درون هر انساني قرار داده است و آن وسيله اي است كه انسان با آن مبدأ و مقصد را ميشناسد و بسوي آن حركت مي كند و نيز در قرآن كريم در مقابل آن بغي را آورده كه بجاي فطرت نشسته و غايت و مقصد نهايي اصلي را حذف كرده و خود يك مقصد واهي را بجاي آن معرفي كرده و انسان را بسوي آن گمراه كرده و سوق مي دهد.
    فطرت انسان و حركت بر اساس فطرت در اسلام و در بخش حنيفيت مطرح ميگردد و فطرت مركبي است راهوار و سريع كه انسان بر نشسته و از مبدأ به مقصد يعني حركت در درجات ايماني است و ما امر بر حنيفيت شده ايم بر اساس قرآن كريم و دوري از شرك و مشركين ...
    بحث قرآني مفصلي است در مورد درجات اسلام و تقيد به آن انشاء الله فرصت شود و نياز باشد طي مقاله اي تقديم خواهم نمود.
    التماس دعا
    برادر كوچك شما پرتوفرد
    اين الفاطميون
    مدعي گويد كه با يك گل نميگردد بهار

    من گلي دارم كه عالم را گلستان ميكند
    مینوی من مینای من پیدا و ناپیدای من
    ای منجی گیتی بیا
    مهدی بیا مهدی بیا

  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جمع بندي

    فطرت همه انسان ها خدايي است چون هر چه در زمين و آسمان است خزائنش از خداست « ان من شيء الا عندنا خزائنه» (حجر 21) و هيچ چيز نيست مگر آنكه گنجينه‏هاى آن نزد ماست، و ما آن را جز به اندازه‏اى معين فرو نمى‏فرستيم.

    فطرت انسان نيز الهي است و هيچ انساني فطرتا و ذاتا شرور آفريده نشده است ، البته ذات انسان ها با همديگر متفاوت است اما اين طور نيست كه كسي ذاتا شرور باشد .

    اگر چه علم پيشين خداوند سبحان قابل تغيير نيست و هر انچه در علم خداوند بوده همان محقق خواهد شد ، اما هيچ تلازمي با اختيار انسان ندارد انسان مختار است در اعمالش خير و شر را انتخاب كند ؛ مثلا در علم خداوند شهيد شدن امام حسين (ع) موجود بود و بايستي امام حسين (ع) به همان صورت و در سرزمين كربلا شهيد مي شد اما علم خداوند موجب نمي شود اختيار از يزيد سلب شود يزيد نيز مي توانست با اختيار خودش امام و يارانش را پناه داده و با اين كار عذاب ابدي را از خود دور كند . اما يزيد لعنه الله با سوء اختيار خود شر را برگزيد و موجب هلاكت ابدي خود گرديد .

    علامه طباطبايي (رحمه الله عليه) مي فرمايند:

    نظام عالم با قضاى حتم سير مى كند؛ يعنى با اينكه امر و فعل ضرورى است و بايد صورت بگيريد در عين حال انسان در آن مختار است و اختياربراى او باقى است ، مى تواند بجا آورد و مى تواند ترك كند با اختيار و بدون جبر. ونسبت فعل به فاعل و اراده او، نسبت امكان و وجود آلت فعل و غيره نسبت امكان است ،ولى نسبت فعل به تمام اجزاء، يعنى علت تامه فعل ، نسبت ضرورت و حتم است و از آن به(قضاء)تعبير مى شود، و اراده خدا نيز از مقام فعل انتزاع مى شود،بنابراين ، اراده صفت فعل است نه صفت ذات..



  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    90
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تقریبا تمامی چیزیایی که توسط دوستان گفته شده از لوازم فطرت هستن .

    ولی فطرت واقعی به معنای واقعی کلمه یعنی خود أمیر المومنین صلوات الله علیه و أولاد طاهرینش هست منحصرا عقلا و نقلا .

    این فطرت خداوند متعال تقریر فرموده که در ذات تمامی انسانها است .

    بلکه در ذات تمامی مخلوقات است از جن گرفته تا انس از جماد گرفته تا نبات .

    خداوند متعال کسی را اجبار نکرده که حضرت امیر صلوات الله علیه را قبول کنه و تبعیت کنه ولی کسی تبعیت نکرد پیش خدای عز و جل هیچ گونه ارزشی نداره .

  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط شعاع الفقه و الأصول نمایش پست
    تقریبا تمامی چیزیایی که توسط دوستان گفته شده از لوازم فطرت هستن .

    ولی فطرت واقعی به معنای واقعی کلمه یعنی خود أمیر المومنین صلوات الله علیه و أولاد طاهرینش هست منحصرا عقلا و نقلا .

    این فطرت خداوند متعال تقریر فرموده که در ذات تمامی انسانها است .

    بلکه در ذات تمامی مخلوقات است از جن گرفته تا انس از جماد گرفته تا نبات .

    خداوند متعال کسی را اجبار نکرده که حضرت امیر صلوات الله علیه را قبول کنه و تبعیت کنه ولی کسی تبعیت نکرد پیش خدای عز و جل هیچ گونه ارزشی نداره .
    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

    به به دوست قدیمی دوباره اسک قران را مزین فرمودید
    میشود کمی بیشتر توضیح بدهید ؟ مخصوصا" در مورد قسمت رنگی ؟؟؟

    از سایر دوستان هم این سؤالها رادارم:

    منشاء ذات و فطرت کجاست ؟ کدام یک بر دیگری تأثیر میگذارد ؟

    ذات بر فطرت محیط است یا فطرت بر ذات؟ کدام یک تأثیر پذیر است و کدام
    ...یک تأثیر گذار؟ شاید هم عقیده دارید این دو مقوله از هم جدا هستند .؟

    کدام یک از حیات مادی تأثیر میگیرد وکدام یک از حیات معنوی ؟کدام یک بر حیات معنوی تاثیرات خیر وشر را حاکم میکند ؟ چگونه؟ کدام یک بر حیات مادی تأثیر میگذارد و مجذوب خیر وشر است ؟ چگونه ؟

    اراده در تعیین نقش ذات یا فطرت انسان چه تعریفی دارد ؟

    عدل الهی را در وجود این اجزا انسانیت ، چگونه میتوان تعریف کرد؟

    اصلا" به نظر شما فطرت وذات (جزئی) از انسان هستند یا( کلی) ویا شاید (کل) از انسان؟

    فعلا" پاسخ به همین موارد جزئی قسمتی از جواب نقش اراده واختیار وجبر واجبار در زندگی انسان را میدهد .

    البته اگر......

    ............................................... حق یارتان .....................................
    ویرایش توسط ••ostad•• : ۱۳۸۹/۱۱/۱۰ در ساعت ۰۸:۰۸


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ••ostad•• نمایش پست
    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

    به به دوست قدیمی دوباره اسک قران را مزین فرمودید
    میشود کمی بیشتر توضیح بدهید ؟ مخصوصا" در مورد قسمت رنگی ؟؟؟

    از سایر دوستان هم این سؤالها رادارم:

    منشاء ذات و فطرت کجاست ؟ کدام یک بر دیگری تأثیر میگذارد ؟

    ذات بر فطرت محیط است یا فطرت بر ذات؟ کدام یک تأثیر پذیر است و کدام
    ...یک تأثیر گذار؟ شاید هم عقیده دارید این دو مقوله از هم جدا هستند .؟

    کدام یک از حیات مادی تأثیر میگیرد وکدام یک از حیات معنوی ؟کدام یک بر حیات معنوی تاثیرات خیر وشر را حاکم میکند ؟ چگونه؟ کدام یک بر حیات مادی تأثیر میگذارد و مجذوب خیر وشر است ؟ چگونه ؟

    اراده در تعیین نقش ذات یا فطرت انسان چه تعریفی دارد ؟

    عدل الهی را در وجود این اجزا انسانیت ، چگونه میتوان تعریف کرد؟

    اصلا" به نظر شما فطرت وذات (جزئی) از انسان هستند یا( کلی) ویا شاید (کل) از انسان؟

    فعلا" پاسخ به همین موارد جزئی قسمتی از جواب نقش اراده واختیار وجبر واجبار در زندگی انسان را میدهد .

    البته اگر......

    ............................................... حق یارتان .....................................

    منتظر اظهار نظر دوستان هستم .
    ویرایش توسط ••ostad•• : ۱۳۸۹/۱۱/۱۱ در ساعت ۰۶:۱۴

  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    90
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم .

    أعتذر إلیکم أختنا الفاضلة .

    عذر می طلبم یه مقدمه قرآنی می خوات سر فرصت ان شاء الله تعالی می گم .

    قبلش از دوستان استفاده می کنیم بیشتر .

    وفقکم الله و سددکم نسألکم الدعاء .


  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,856
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 19 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با عرض سلام
    به نظر بنده فطرت در انسان و موجودات برتر از حیوان . و غریزه در مابقی موجودات (از جماد تا حیوان)مرز وظایفی است که خداوند مقرر داشته و انسان به واسطه روح عظیم خود میتواند از فطرت خود عدول کند و قانون خداوندی را بشگند ولی مابقی موجودات غیر از جن نمیتوانند از ان عدول کنند
    ویرایش توسط بیطرف منصف : ۱۳۸۹/۱۱/۱۲ در ساعت ۱۸:۳۵
    خداوندا چنانم کن که خواهی/ نجاتم ده از این بندو تباهی
    ببین بزمی که افتاده به چاهی/ ندارد غیر تو امید و راهی
    رهرو عشقم عبادت را ز طاعت میکنم
    ترک دنیا میکنم بر خلق خدمت میکنم
    بهترین پارسایی پنهان داشتن پارسایی است

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چرا چيزى مى‏گوييد كه انجام نمى‏دهيد

    التماس دعا بزمئ

  14. تشکر


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود