صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آيا يضل من يشاء و يهدي من يشاء با عدل خدا سازگاره ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    437
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 18 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آيا يضل من يشاء و يهدي من يشاء با عدل خدا سازگاره ؟




    با سلام

    سوالي در باره اين ايه شريفه از قران کريم دارم : ان الله يهدي من يشا ء و يضل من يشاء

    ايا اينکه خدا هرکس رو بخواد هدايت مي کنه و هرکس رو نخواد هدايت نمي کنه با عدل خداوندي سازگاره ؟ چرا خدا بايد بخواد کسي رو گمراه بيافرينه . يک طفل که معصوم معصوم بدنيا مياد چه گناهي کرده که خدا بخواد اونو از ابتداي خلقتش گمراه کنه ؟
    اگر کسي بنا به خواست خداوند گمراه بشه ٬ يعني در اين گمراهي خودش نقش نداشته ٬ پس بنابراين عذاب و عقاب هم نبايد داشته باشه . اما ما مي بينم که اگريک فرد گمراه جرمي رو انجام بده در اين دنيا مجازات ميشه و طبعا در اخرت هم مجازات ميشه در حاليکه اين خواسته خدا بوده که اون فرد گمراه باشه
    چه توضيحي براي اين ايه شريفه هست ؟ البته من تفسير رو نگاه کردم و قانع نشدم . چرا که همه ما افريده خدا هستيم و تا خلق نشديم و صاحب عقل و اختيار نشديم نقشي در گمراهي و يا هدايت خودمون نداريم . منظقي هم نيست که بگيم خدا از اول چون ميدونسته ما در اينده ادم گمراهي خواهيم شد پيشاپيش ما را گمراه افريده .

    با تشکر


    کارشناس بحث : پاسخگوي معارف قرآن
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۱۰/۱۱ در ساعت ۰۳:۱۹


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,381
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام به همدم بزرگوار
    انشاءالله توضیخات ما قانع کننده باشد.
    در خصوص هدايت و ضلالت بايد بگوييم حق با شما است و عدل و رحمت خداوند اقتضا دارد كه بندگان خويش را هدايت كند.
    در جهان خلقت نيز قصه از همين قرار است. در قرآن با زباني صريح و به صورت عام مي‏فرمايد: "ربّنا الّذي أعطي كلّ شي‏ء خلقه ثم هدي".(1) اين آيه با صراحت تمام مي‏گويد خداوند همه مخلوقات خود را هدايت مي‏كند واين مسئله را در خصوص انسان در آيات ديگر تأكيد كرده است كه "و نفسٍ و ما سوّيها فألهما فجوريها و تقويها؛(2) قسم به نفس انسان و آن كه او را نيكو آفريد و خوبي‏ها و بدي‏ها را به او الهام كرد".
    در آيه ديگر مي‏فرمايد: "إنّا هديناه السبيل إمّا شاكراً و إمّا كفوراً.(3)
    از اين آيات و بسياري ديگر از آيات مي‏توان استنباط كرد كه خداوند هدايت انسان‏ها از طريق فطرت يا راهنمايي‏هاي پيامبران را در نظام خلقت امري مسلّم دانسته است. پس اگر چنين است، بايد گفت كه بنابر تصريح آيات خداوند هيچ انساني را بدون هدايت رها نكرده است.
    حتماً خواهيد گفت پس آياتي كه مي‏گويند خدا هر كس را بخواهد هدايت مي‏كند و هر كس را بخواهد گمراه مي‏كند چيست؟ در تفسير اين آيات گفته شده است از آنجا كه همه انسان‏ها از نعمت هدايت ابتدايي از طريق فطرت الهي و يا تعاليم پيامبران برخوردار هستند، پس معناي آيات آن است كه اگر كسي هدايت ابتدايي خداوند را پذيرا شد و كفران نعمت نكرد، خدا نعمت‏هاي ديگر و بالاتري در زمينه هدايت را نصيب او مي‏كند، چنان كه اگر كسي قدر هدايت‏هاي ابتدائي را ندانست و از روي لجاجت و كفر و الحاداز اوّلين مرحله هدايت بهره نجست و راه ضلالت را پيمود، خدا از هدايت‏هاي بالاتر او را محروم مي‏كند و توفيق پيمودن مسير سعادت را از او سلب مي‏نمايد و بر دل و قلب او مُهر مي‏زند. روشن است كه اضلال الهي از آن جا كه با سوء اختيار شخص ناسپاس بوده است، هيچ نقصي را متوجه رحمت و حكمت الهي نمي‏كند. اين برداشت از آيات مذكور هماهنگ با آيات فراوان ديگري است كه به انسان‏ها هشدار مي‏دهد كه اگر به سوي خدا بياييد، خداوند هدايت و نورانيت شما را زيادتر مي‏كند اما اگر از او دور شويد و او را فراموش كنيد و راه هدايت را نپيماييد، او هم شما را در مسير ضلالت به حال خود رها مي‏كند.
    پس دو ست عزیزهدایت وضلالت به خداوند نسبت داده شده است.زیرا عالم دنیا عالم سبب ومسببی است ،علت ومعلول است وقوانین حاکم بر ان لا ینفک از ان است به طوری که اگر این قوانین ازان برداشته شود دیگر به ان دنیا نیگویند.کارنیک که ازروی اختیاراست علت است ومعلول آن هدایت،کارنا صواب نیزباز هم از روی اختیار انجام میشود وعلت است ومعلول آن طبیعتا ضلالت است
    بنابراین چون خداوندخالق این جهان وقوانین حاکم بر ان است واثر بخشی هر کاری اعم از خوب وبد از خداوند است لذا در این ایه کریمه هدایت وضلالت را به خود نسبت داده است.در واقع زمینه هدایت وضلالت را ما با اختیار فراهم می کنیم .




    آيا يضل من يشاء و يهدي من يشاء با عدل خدا سازگاره ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    57
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام ممنون از جواب خوبتون حالا آيا این هدايت و اضلال الهي با آزادي و اختيار انسان منافات نداره ؟


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,381
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام
    دوست عزیز تقریبا جواب این سوال شما در پست قبلی داده شده باید دقت بیشتری می کردید اما برای فهم بهتر توضیحات بیشتری عرض می کنم.
    دوست عزیز همانطور که عرض شد‌ آيه‌ 93 سوره‌ نحل‌ كه‌ در مورد هدايت‌ و اضلال‌ الهي‌ است‌ با آزادي‌انسان‌ منافاتي‌ ندارد. البته‌ ظاهر آيه‌ ممكن‌ است‌ اين‌ توهم‌ را بوجود آورد كه‌ هدايت‌ و گمراهي‌ جنبه‌ اجباري‌ دارد و تنهامنوط‌ به‌ خواست‌ و ارادة‌ خداست‌ در حالي‌ كه‌ آخرين‌ جمله‌ اين‌ آيه‌ حقيقت‌ را آشكار كرده‌ و ضلالت‌ را نتيجه‌ اعمال‌ خودانسان‌ مي‌شمارد. لذا بلافاصله‌ مي‌گويد: «و لتسئلنن‌ عما كنتم‌ تعملون‌»؛ يعني‌، شما مردم‌ به‌ طور قطع‌ در برابر اعمالي‌ كه‌انجام‌ مي‌دهيد مسؤوليد و از شما بازپرسي‌ مي‌شود. هميشه‌ كردار آدمي‌ نتايج‌ و ثمرات‌ خاصي‌ دارد از جمله‌ اينكه‌ اگر عمل‌ نيك‌ باشد نتيجه‌ آن‌ توفيق‌ و هدايت‌ است‌ به‌ سوي‌ انجام‌ اعمال‌ بهتر.
    دليل‌ بر مطلب‌ فوق‌ آيه‌ 29 سورة‌ انفاق‌ است‌ كه‌مي‌فرمايد: اگر پرهيزگاري‌ پيشه‌ كنيد خداوند حس‌ تشخيص‌ حق‌ از باطل‌ را در شما زنده‌ مي‌كند و به‌ شمار وشن‌ بيني‌ عطامي‌كند و اگر دنبال‌ زشتي‌ها برود تاريكي‌ قلبش‌ افزون‌ مي‌گردد و بسوي‌ گناه‌ بيشتر سوق‌ داده‌ مي‌شود بنابراين‌ انتخاب‌ راه‌خوب‌ يابد از اول‌ در اختيار خود انسان‌ است‌.
    او كاملاً آزاد است‌ پس‌ هدايت‌ و ضلالت‌ همة‌ آيات‌ قرآن‌ به‌ معني‌ اجبار برانتخاب‌ راه‌ درست‌ يا غلط‌ نيست‌ بلكه‌ هدايت‌ به‌ معني‌ فراهم‌ آوردن‌ اسباب‌ و وسايل‌ سعادت‌ و اضلال‌ به‌ معني‌ از بين‌ بردن‌زمينه‌هاي‌ سعادت‌ بدون‌ اينكه‌ اجباري‌ در كار باشد و اين‌ فراهم‌ ساختن‌ اسباب‌ كه‌ نام‌ آن‌ را توفيق‌ مي‌گذاريم‌ و يا بر هم‌ زدن‌اسباب‌ كه‌ نام‌ آن‌ را سلب‌ توفيق‌ مي‌گذاريم‌. نتيجه‌ اعمال‌ خود انسان‌ها است‌ پس‌ اگر خدا به‌ كساني‌ توفيق‌ هدايت‌ مي‌دهد يااز كساني‌ توفيق‌ را سلب‌ مي‌كند نتيجه‌ مستقيم‌ اعمال‌ خود آنها است‌.
    اين‌ حقيقت‌ را با يك‌ مثال‌ ساده‌ مي‌توان‌ مشخص‌ ساخت‌. وقتي‌ انسان‌ از كنار پرتگاهي‌ مي‌گذرد هر چه‌ خود را به‌ آن‌نزديك‌تر سازد پاي‌ او لغزنده‌تر و احتمال‌ سقوطش‌ بيشتر است‌ وهر اندازه‌ خود را دور سازد جاي‌ پاي‌ او محكمتر خواهدبود اولي‌ هدايت‌ ودومي‌ ضلالت‌ ناميده‌ مي‌شود.



    آيا يضل من يشاء و يهدي من يشاء با عدل خدا سازگاره ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,381
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پست جمع بندي موضوع.




    پرسش:
    آيا يضل من يشاء و يهدي من يشاء با عدل خدا سازگاره ؟

    پاسخ:
    در تفسير اين آيات گفته شده است از آنجا كه همه انسان‏ها از نعمت هدايت ابتدايي از طريق فطرت الهي و يا تعاليم پيامبران برخوردار هستند، پس معناي آيات آن است كه اگر كسي هدايت ابتدايي خداوند را پذيرا شد و كفران نعمت نكرد، خدا نعمت‏هاي ديگر و بالاتري در زمينه هدايت را نصيب او مي‏كند، چنان كه اگر كسي قدر هدايت‏هاي ابتدائي را ندانست و از روي لجاجت و كفر و الحاداز اوّلين مرحله هدايت بهره نجست و راه ضلالت را پيمود، خدا از هدايت‏هاي بالاتر او را محروم مي‏كند و توفيق پيمودن مسير سعادت را از او سلب مي‏نمايد و بر دل و قلب او مُهر مي‏زند.

    روشن است كه اضلال الهي از آن جا كه با سوء اختيار شخص ناسپاس بوده است، هيچ نقصي را متوجه رحمت و حكمت الهي نمي‏كند. اين برداشت از آيات مذكور هماهنگ با آيات فراوان ديگري است كه به انسان‏ها هشدار مي‏دهد كه اگر به سوي خدا بياييد، خداوند هدايت و نورانيت شما را زيادتر مي‏كند اما اگر از او دور شويد و او را فراموش كنيد و راه هدايت را نپيماييد، او هم شما را در مسير ضلالت به حال خود رها مي‏كند.
    .
    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۰/۰۳/۰۳ در ساعت ۱۰:۰۸
    آيا يضل من يشاء و يهدي من يشاء با عدل خدا سازگاره ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۰
    نوشته
    1
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ان الله یهدی من یشاء




    آیا در آیه فوق فعل یشا میتواند به انسان بازگردد و نه به خدا؟
    یعنی هر انسانی که تمایلی به هدایت دارد هدایت شده و هرکس که ندارد رها میشود.


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,381
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط piahtazan نمایش پست
    آیا در آیه فوق فعل یشا میتواند به انسان بازگردد و نه به خدا؟
    یعنی هر انسانی که تمایلی به هدایت دارد هدایت شده و هرکس که ندارد رها میشود.
    با سلام و عرض ادب
    جواب این سوال شما در همان پست اول مشخص می باشد و ما در آنجا عرض کردیم که بله به انسان می تواند برگردد و به خدا هم بر می گردد یعنی این هدایت در طول هم هستند.
    به این صورت که اگر كسي هدايت ابتدايي خداوند را پذيرا شد و كفران نعمت نكرد، خدا نعمت‏هاي ديگر و بالاتري در زمينه هدايت را نصيب او مي‏كند، چنان كه اگر كسي قدر هدايت‏هاي ابتدائي را ندانست و از روي لجاجت و كفر و الحاداز اوّلين مرحله هدايت بهره نجست و راه ضلالت را پيمود، خدا از هدايت‏هاي بالاتر او را محروم مي‏كند و توفيق پيمودن مسير سعادت را از او سلب مي‏نمايد و بر دل و قلب او مُهر مي‏زند.
    آيا يضل من يشاء و يهدي من يشاء با عدل خدا سازگاره ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,856
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 19 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط piahtazan نمایش پست
    آیا در آیه فوق فعل یشا میتواند به انسان بازگردد و نه به خدا؟
    یعنی هر انسانی که تمایلی به هدایت دارد هدایت شده و هرکس که ندارد رها میشود.
    با عرض سلام
    البته حناب پاسخگو به زیبای جواب دادند و در تائید حرف ایشان باید این ایه را اضافه کرد که خداوند میفرماید
    وَيَدْعُ الإِنسَانُ بِالشَّرِّ دُعَاءهُ بِالْخَيْرِ وَكَانَ الإِنسَانُ عَجُولاً
    و آدمى [بدون فكر] بدى را همان گونه مى‏طلبد كه نيكى را مى‏طلبد، و انسان همواره شتابزده است
    و برای همین است که قران مجید واژه علم نزدیک به هفتصد و هشتاد بارو واژه عقل چهل و نه بار, واژه تفکر هیجده بار و تدبر چهار بار بکار رفته و در احادیث یک ساعت تفکر را برابر هفتاد سال عبادت گفته اند حال اگر کسی تفکر نکند خداوند هم او را به حال خود رها میکند و کسی که خداوند رها کند کسی نمیتواند هدایت کند برای همین يضل من يشاء میشود
    خداوند پیامبران را برای هدایت فرستاده و او قصد گمراه کردن را ندارد خداوند میگوید ولی اگر گسی گوش نمیدهد با او نیست چون نگهبان بر او نیست و او را رها میکند و ان که گوش میدهد هدایت میکند اگر ایه را این گونه برداشت کنیم خداوند مضل نیست امـام صـادق (ع ) براى مثال مردى را مى بينى كه گناه مى كند و تو او را از آن باز مى دارى اما اونمى پذيرد و تو به حال خود رهايش مى كنى و او گناه خود را انجام مى دهد.
    در نتيجه , به حال خود رهايش كرده اى نبايد گفت كه تو او را به گناه دستور داده اى .پس خداوند شرایط هدایت را نیز برایش قراهم نموده که شما فزموده بودید که گمراهی بدین معناست که شرایط هدایت را برایش فراهم نمی کند.
    مضل . [ م ُ ض ِل ل ] (ع ص ) ضائع گرداننده . (آنندراج ). آن که سبب میشود یا روامیدارد گمراهی کسی را و اغواکننده و گمراه کننده و گم ک..
    مضل .[ م َ ض َل ل ] (ع اِ) زمینی که مردم در آنجا گمراه شوند. (از اقرب الموارد) (از متن اللغة). آنجا که مردم در آن گمراه شوند. (از...
    ـ امـام كاظم (ع ) : براى گناهان سه فرض بيشتر وجود ندارد: يا از جانب خدايند ـ كه البته چنين نيست ـ در اين صورت پرودگار را نشايد كه بنده را براى آنچه مرتكب نشده عذاب كند.
    یا از جانب خدا و بنده ، هر دو ،است ، که الـبته چنين هم نيست ـ در اين صورت سزاوار نيست كه شريك نيرومند به شريك ناتوان ستم روا دارد.
    یا از جـانـب بـنـده است ـ كه همين طور هم هست ـ در اين صورت اگر خداوند او را ببخشد از روى بزرگوارى و بخشندگى چنين كرده است و اگر كيفرش دهد به سبب گناه و بزهكارى خودش كيفر داده است .
    ـ امام صادق (ع ) : هر چيزى كه بتوانى بنده را به سبب انجام آن سرزنش كنى كار خود اوست و هر آن چيزى كه نتوانى بنده را به سبب آن سرزنش كنى كار خداست
    امام باقر و امام صادق (ع ) : خداوند با خلقش مهربانتر از آن است كه آنان را به گناه مجبور كند و سپس به سبب آن عذابشان دهد و خداوند تواناتر از آن است كه چيزى را بخواهد و نشود.
    فـضل بن سهل در حضور مامون از امام رضا (ع ) پرسيد: اى ابالحسن ! آيا مردم مجبورند؟
    فرمود: خداوند دادگرتراز آن است كه بندگانش را مجبور كند و سپس عذابشان دهد.
    (؟)آن است كه بنده اش را رها كند و او را به خود واگذارد


    ویرایش توسط بیطرف منصف : ۱۳۹۰/۰۶/۱۰ در ساعت ۱۷:۰۰
    خداوندا چنانم کن که خواهی/ نجاتم ده از این بندو تباهی
    ببین بزمی که افتاده به چاهی/ ندارد غیر تو امید و راهی
    رهرو عشقم عبادت را ز طاعت میکنم
    ترک دنیا میکنم بر خلق خدمت میکنم
    بهترین پارسایی پنهان داشتن پارسایی است

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چرا چيزى مى‏گوييد كه انجام نمى‏دهيد

    التماس دعا بزمئ

  10. تشکر


  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    974
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 6 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام بر جناب همدم

    هدایت از جانب حضرت الله است و هر کسی را که اراده فرمایند هدایت و هر کسی را که اراده فرمایند هدایت نمی کنند ولی نکته مهم این است که حضرت الله چه کسانی را هدایت می کنند؟ با دقت در آیات قران مشخص می شود که حضرت افراد کافر ، ظالم ، فاسق ، كاذِبٌ كَفَّار و مُسْرِفٌ كَذَّاب را هدایت نمی فرمایند یعنی شرط هدایت از جانب حضرت این است که فرد دارای این صفات خبیثه نباشد.‏

    ضمنا با دقت در آیات زیر :

    يونس : 9 إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ يَهْديهِمْ رَبُّهُمْ بِإيمانِهِمْ تَجْري مِنْ تَحْتِهِمُ الْأَنْهارُ في‏ جَنَّاتِ النَّعيم‏

    النحل : 104 إِنَّ الَّذينَ لا يُؤْمِنُونَ بِآياتِ اللَّهِ لا يَهْديهِمُ اللَّهُ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَليم‏

    مشخص می شود که هدایت حضرت الله موهبتی است که پس از مومن شدن فرد و به تبع آن انجام اعمال صالحه از جانب حضرت نصیب او می شود : وَ مَنْ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ يَهْدِ قَلْبَه‏ : و كسى كه به خدا ايمان آورد خدا دلش را هدايت مى‏كند و هنگامی که این موهبت نصیب کسی می شود وَ مَنْ يَهْدِ اللَّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِ : و هر كه را خدا هدايت كند هدایت یافته اوست ووَ مَنْ يَهْدِ اللَّهُ فَما لَهُ مِنْ مُضِل‏ : و هر كس كه خداوند هدايتش كند، گمراه كننده‏اى ندارد.





  12. تشکر


  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی 4 نمایش پست
    با سلام به همدم بزرگوار
    انشاءالله توضیخات ما قانع کننده باشد.
    در خصوص هدايت و ضلالت بايد بگوييم حق با شما است و عدل و رحمت خداوند اقتضا دارد كه بندگان خويش را هدايت كند.
    در جهان خلقت نيز قصه از همين قرار است. در قرآن با زباني صريح و به صورت عام مي‏فرمايد: "ربّنا الّذي أعطي كلّ شي‏ء خلقه ثم هدي".(1) اين آيه با صراحت تمام مي‏گويد خداوند همه مخلوقات خود را هدايت مي‏كند واين مسئله را در خصوص انسان در آيات ديگر تأكيد كرده است كه "و نفسٍ و ما سوّيها فألهما فجوريها و تقويها؛(2) قسم به نفس انسان و آن كه او را نيكو آفريد و خوبي‏ها و بدي‏ها را به او الهام كرد".
    در آيه ديگر مي‏فرمايد: "إنّا هديناه السبيل إمّا شاكراً و إمّا كفوراً.(3)
    از اين آيات و بسياري ديگر از آيات مي‏توان استنباط كرد كه خداوند هدايت انسان‏ها از طريق فطرت يا راهنمايي‏هاي پيامبران را در نظام خلقت امري مسلّم دانسته است. پس اگر چنين است، بايد گفت كه بنابر تصريح آيات خداوند هيچ انساني را بدون هدايت رها نكرده است.
    حتماً خواهيد گفت پس آياتي كه مي‏گويند خدا هر كس را بخواهد هدايت مي‏كند و هر كس را بخواهد گمراه مي‏كند چيست؟ در تفسير اين آيات گفته شده است از آنجا كه همه انسان‏ها از نعمت هدايت ابتدايي از طريق فطرت الهي و يا تعاليم پيامبران برخوردار هستند، پس معناي آيات آن است كه اگر كسي هدايت ابتدايي خداوند را پذيرا شد و كفران نعمت نكرد، خدا نعمت‏هاي ديگر و بالاتري در زمينه هدايت را نصيب او مي‏كند، چنان كه اگر كسي قدر هدايت‏هاي ابتدائي را ندانست و از روي لجاجت و كفر و الحاداز اوّلين مرحله هدايت بهره نجست و راه ضلالت را پيمود، خدا از هدايت‏هاي بالاتر او را محروم مي‏كند و توفيق پيمودن مسير سعادت را از او سلب مي‏نمايد و بر دل و قلب او مُهر مي‏زند. روشن است كه اضلال الهي از آن جا كه با سوء اختيار شخص ناسپاس بوده است، هيچ نقصي را متوجه رحمت و حكمت الهي نمي‏كند. اين برداشت از آيات مذكور هماهنگ با آيات فراوان ديگري است كه به انسان‏ها هشدار مي‏دهد كه اگر به سوي خدا بياييد، خداوند هدايت و نورانيت شما را زيادتر مي‏كند اما اگر از او دور شويد و او را فراموش كنيد و راه هدايت را نپيماييد، او هم شما را در مسير ضلالت به حال خود رها مي‏كند.
    پس دو ست عزیزهدایت وضلالت به خداوند نسبت داده شده است.زیرا عالم دنیا عالم سبب ومسببی است ،علت ومعلول است وقوانین حاکم بر ان لا ینفک از ان است به طوری که اگر این قوانین ازان برداشته شود دیگر به ان دنیا نیگویند.کارنیک که ازروی اختیاراست علت است ومعلول آن هدایت،کارنا صواب نیزباز هم از روی اختیار انجام میشود وعلت است ومعلول آن طبیعتا ضلالت است
    بنابراین چون خداوندخالق این جهان وقوانین حاکم بر ان است واثر بخشی هر کاری اعم از خوب وبد از خداوند است لذا در این ایه کریمه هدایت وضلالت را به خود نسبت داده است.در واقع زمینه هدایت وضلالت را ما با اختیار فراهم می کنیم .


    با عرض سلام
    این تفسیری که شما در خصوص ان ایات قرانی ارایه داده اید کمی گنگ و نامفهوم است .اجازه دهید ایراد انرا با یک مثال بگویم ، بنده به شخصی میگویم تا زمانی که مرا قبول نداشته باشی هیچ کمک و هدایتی از جانب من دریافت نخواهی کرد هر چند به این کمک و هدایت و راهنمایی نیاز شدیدی داری و از اضطرار توهم با خبرم .
    این تفاسیر هم اینگونه توضیح داده است که خدا میگوید اگر (من) خدا را قبول نداشته باشی و از فسق و جور خود دست بر نداری هرچند به این هدایت نیاز شدید و مبرم داری و خودت نااگاهی و من که پروردگارت هستم از این نیازت با خبرم اما تو را هدایت نمیکنم !!!
    و مسیله بعدی هم اینه که اگر همچین تفسیری را قبول کنیم : ان کسی که مومن و با تقواست که دیگر به هدایت احتیاج ندارد و خودش با اختیار خود هدایت شده است تنها فعل هدایت خدا بر فعل اختیار این بنده مومن هم راستا گشته است .در حالیکه هر انسانی حتی مومن هم تا اخر عمر به هدایت نیازمند است .
    و همه انسانها چه فاسق کافر چه خدا پرست مومن همه و همه به هدایت خداوند نیاز دارند ولی گروه اول به هدایت نیاز بیشتری دارند اما هدایت کمتری دریافت میکنند .و خداوند هدایتش را از گروه اول دریغ میکند .نمیگویم خداوند در خصوص عدم هدایت اجباری بر بنده تحمیل کرده است اما هدایتش را دریغ کرده


    از نظرم که خیلی عجیب امد !!!



    ویرایش توسط *zohreh* : ۱۳۹۱/۰۷/۱۸ در ساعت ۱۹:۱۱

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود