جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سوالي در باره ايه ان الله يرزق ما يشاء بغير حساب

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    437
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 18 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    سوالي در باره ايه ان الله يرزق ما يشاء بغير حساب




    باسلام

    اساتيد محترم سوالي دارم درباره اين ايه شريفه : ان الله يرزق ما يشاء بقدر حساب

    ايا اينکه خداوند دلبخواهي عمل کند با عدل الهي سازگاره ؟

    چرا خداوند بايد به يکي هرچي دلش مي خواد بده و به يکي هم اگر نخواد نده ؟ چرا خدا بايد تبعيض بين بندگانش قائل بشه ؟
    ايا نبايد هرکس به اندازه سهمش در تلاش براي کسب رزق و روزي نصيبش بشه ؟
    چرا بايد يکي بدون هيچ کار و تلاشي همه چيز داشته باشه و يکي شبانه روز جون بکنه و بازهم به قول معروف هشتش گرو نهش باشه ؟


    باتشکر


    کارشناس بحث : پاسخگوي قرآني
    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۸۹/۱۱/۰۶ در ساعت ۱۹:۰۰ دلیل: تصحيح عنوان تاپيك


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و درود


    1. خداوند به هر کس بخواهد بدون حساب رزق و روزی می دهد یعنی روزی دادن خداوند بر اساس استحقاق نیست؛ بلکه او بدون استحقاق داشتن بندگانش به آنها روزی می دهد. و به عبارتی بدون عوض به آنها رزق و روزی می دهد.


    2. وقتی بدون استحقاق و بدون عوض است، عدالت معنا ندارد.


    3. بله، عدالتش این است که به کسی که روزی بیشتر داده، از او هم مطالبه بیشتری دارد؛ و به کسی که رزق کمتری داده، از او نیز انتظار و مطالبه کمتری دارد.
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۸۹/۱۰/۱۴ در ساعت ۲۱:۱۲ دلیل: اصلاح تایپی

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0




    وَ اللَّهُ يَرْزُقُ مَنْ يَشاءُ: و خدا روزى دهد در دنيا و آخرت هر كه را بخواهد و حكمت و مصلحت الهى تعلق يابد، بِغَيْرِ حِسابٍ: در حالى كه آن روزى بى‏شماره و بدون حساب باشد.

    پس توسعه رزق در دنيا امتحان است نسبت به مؤمن، و استدراج نسبت به كافر، و در آخرت تفضل و آن خاصه مؤمن باشد.


    _________
    (تفسير اثنا عشري، ج‏1، ص 377)



    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0




    «وَ اللَّهُ يَرْزُقُ مَنْ يَشاءُ بِغَيْرِ حِسابٍ»


    رزق بى‏حساب در اثر تقواى آنهاست. بى‏حساب بودن رزق آخرت، بى‏پايان و وافر بودن آنست، و بى‏حساب بودن در دنيا نسبت به تلاش و عمل انسان است كه كم كار كند بسيار عايد برد.


    ______________
    (تفسير أحسن الحديث، ج‏1، ص 382)


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0




    «وَ اللَّهُ يَرْزُقُ مَنْ يَشاءُ بِغَيْرِ حِسابٍ»


    مضمون اين جمله يا عين آن در بسيارى از آيات قرآن هست.


    رزق اختصاص به خوراك و نحو آن ندارد، بلكه هر نعمتى كه خداوند به بنده عنايت فرمايد چه در دنيا از نعمت عقل، ايمان، اخلاق فاضله، اعمال صالحه، مال، جاه، فرزند، طول عمر، صحت، امنيّت، توفيق سعادت و غير اينها از نعم دنيوى، و چه در آخرت از نعمت جسمانى و روحانى.


    و مراد از كلمه «مَنْ يَشاءُ» اين است كه عنايات الهى مطابق مشيت و حكمت و مصلحة اوست، و به هر كس آنچه مصلحت بداند مي دهد، و شرط عمده آن قابليت محل است؛ و گرنه در مبدء فياض بخل نيست.


    و كلمه «بِغَيْرِ حِسابٍ» اشاره به اين است كه نعم الهى از حد و حصر خارج است چنانچه در آيه ديگر ميفرمايد: "وَ إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللَّهِ لا تُحْصُوها" .


    و بنا بر اين احتياجى به توجيهات مفسرين در بيان اين جمله نيست.


    ___________
    (أطيب البيان في تفسير القرآن، ج‏2، ص 395)




    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0







    [بغير حساب يعنى چه؟]


    «وَ اللَّهُ يَرْزُقُ مَنْ يَشاءُ بِغَيْرِ حِسابٍ» (بقره، 212)


    اين تعبير پنج بار در قرآن مجيد تكرار شده است: (بقره، 212؛ آل عمران، 27 و 37؛ نور، 38؛ غافر، 40 )؛ و يكدفعه آمده "إِنَّما يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسابٍ" ( زمر، 10)


    از اين شش مورد، اوّلى و چهارمى مطلق و شامل دنيا و آخرت است، دوّمى و سوّمى و ششمى ظاهرا راجع به دنيا، و پنجمى راجع به آخرت است. و در نتيجه "يَرْزُقُ مَنْ يَشاءُ بِغَيْرِ حِسابٍ" هم در دنيا جارى است و هم در عقبى.


    اكنون بايد ديد منظور از اين بى حسابى چيست؟


    قبلا بايد بدانيم كه همه اين شش مورد فقط در باره روزى و نعمت و پاداش دنيا و آخرت است و در باره عذاب دنيا و آخرت همچو چيزى نيست.


    به عقيده بعضى از بزرگان چون بندگان و همه چيز آنها مال و مملوك خداست و آنها در مقابل خدا نه عوضى دارند و نه استحقاقى پس روزى خدا عطيّه محض است، و لذا بغير حساب است.


    على هذا "بغير حساب" به معناى بغير عوض و بغير استحقاق است.


    اين مطلب فى حدّ ذاته حق و ثابت است؛ ولى در باره تمام مردم مي باشد، به عبارت ديگر، خدا به همه مردم بدون عوض و استحقاق مي دهد و اين روزى دادن حقّى است كه خدا به عهده گرفته است بى آنكه مردم حقى بر خدا داشته باشند. امّا از آيات يَرْزُقُ مَنْ يَشاءُ بِغَيْرِ حِسابٍ ... تَرْزُقُ مَنْ تَشاءُ بِغَيْرِ حِسابٍ يك نوع خصوصيت به نظر مي آيد و اين حكم شامل همه مردم نيست و قيد "مَنْ تَشاءُ وَ مَنْ يَشاءُ" مانع از عموم است.
    مثلا آيه "إِنَّما يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسابٍ" و آيه "فَأُولئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ يُرْزَقُونَ فِيها بِغَيْرِ حِسابٍ" (غافر: 40) با آن كه قيد «من يشاء» ندارد باز وصف صابران و «اولئك» كه اشاره به نيكو كاران است قيد «بِغَيْرِ حِسابٍ» اند.






    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0




    ادامه:



    بنظر نگارنده: بايد آيات قيامت را از آيات دنيا جداگانه حساب كرد گر چه از جهتى بهم مربوط اند.


    در باره آخرت آنجا كه آمده "مَنْ عَمِلَ سَيِّئَةً فَلا يُجْزى‏ إِلَّا مِثْلَها وَ مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ يُرْزَقُونَ فِيها بِغَيْرِ حِسابٍ" ظاهر آيه آنست كه مراد از «بِغَيْرِ حِسابٍ» بى‏پايان و بسيار است.


    عمل مؤمن در دنيا از حيث زمان و كمّ و كيف محدود است. ولى اجر او در آخرت بى‏پايان و وسيع و متنوع و رنگارنگ است. اين اجر در مقابل آن عمل مسلّما بغير حساب است. و با آن مقايسه نمي شود.


    اگر گوئى در آيات شريفه مي خوانيم "حَدائِقَ وَ أَعْناباً، وَ كَواعِبَ أَتْراباً وَ كَأْساً دِهاقاً ... جَزاءً مِنْ رَبِّكَ عَطاءً حِساباً" (نباء، 32- 36) اين آيات و غير آنها روشن مي كند كه اجر آخرت با حساب است نه بى‏حساب؟


    گوئيم اين حساب راجع به اصل استحقاق است، يعنى بهشت در مقابل ايمان و عمل است نه راجع به كثرت و بى‏پايان بودن آن.


    مؤيّد اين مطلب آن است كه در عمل بد يك مجازات و در كار خوب ده برابر است.


    امّا در باره دنيا به عقيده نگارنده مراد از بغير حساب، بغير مقايسه با تلاش و سعى است.


    توضيح آن كه عدّه‏اى از مردم روزى و درآمدشان با مقايسه تلاش آنها است، مثلا مزدوران و كارمندان و غيرهم در مقابل كار و تلاشى كه مي كنند بهره و روزى متناسب با كار به دست مياورند، ولى تجّار و غير آنها مثلا چند روز سعى مي كنند صدها برابر كارشان بهره به دست مي آورند، و يا عدّه‏اى ارث مي برند، گنج پيدا مي كنند و مال بدست مي آورند. اينگونه مردم در رسيدن به رزق يا تلاش ندارند و يا تلاششان نسبت به بهره خيلى كم است؛ و اين است معناى "يَرْزُقُ مَنْ يَشاءُ بِغَيْرِ حِسابٍ".


    و چون همه مشمول اين حكم نيستند لذا قيد «مَنْ يَشاءُ» جاى خود را مي گيرد. مثلا در كريمه: "قُلِ اللَّهُمَّ مالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشاءُ وَ تَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشاءُ وَ تُعِزُّ مَنْ تَشاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ، تُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهارِ وَ تُولِجُ النَّهارَ فِي اللَّيْلِ وَ تُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَ تُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَ تَرْزُقُ مَنْ تَشاءُ بِغَيْرِ حِسابٍ" (آل عمران، 26- 27) بهترين مصداق «تَرْزُقُ مَنْ تَشاءُ» ملك و پادشاهى است كه مثلا بوسيله ارث و يا تلاشى كه نسبت به آن خيلى كم است به دست مي آيد. پس يا اصلا تلاش ندارد و يا تلاشش اندك است و به هر حال با تلاش مقايسه نمي شود.


    آيه زير مطلب را بيش از پيش روشن مي كند:


    "لِيَجْزِيَهُمُ اللَّهُ أَحْسَنَ ما عَمِلُوا وَ يَزِيدَهُمْ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ يَرْزُقُ مَنْ يَشاءُ بِغَيْرِ حِسابٍ" (نور، 38) آيه صريح است كه خدا جزاى عمل را مي دهد و از فضلش بر آن مزيد مي كند، قسمت مزيد خارج از مقايسه با عمل است، و پس از آن مي فرمايد: "وَ اللَّهُ يَرْزُقُ مَنْ يَشاءُ بِغَيْرِ حِسابٍ".



    _____________
    (قاموس قرآن، ذیل واژه حسب)



    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0





    «وَ اللَّهُ يَرْزُقُ مَنْ يَشاءُ بِغَيْرِ حِسابٍ»



    در معناى اين جمله از آيه اقوالى است.


    1- خداوند آن قدر زياد مى‏بخشد كه در اثر زيادى بحساب نمي آيد.

    2- خداوند در دنيا مردم را در برابر اعمالشان روزى نمي دهد، بنا بر اين ثروتمند بودن و وسعت رزق دليل بر منزلت و مقام شخص نزد خدا نيست.

    و اگر بگوئيم كه مراد از اين «رزق» نعمت آخرت باشد در اين وجه بايد گفت: خداوند مؤمنان را باندازه اعمالشان پاداش نميدهد بلكه بمراتب بيش از استحقاق اعمال آنها است.

    3- خداوند چيزى را كه بخشيد كسى از او سؤال و مواخذه نمي كند و حساب نمي خواهد و خود نيز انتظار پاداش و جبران ندارد.

    4- خداوند آنچه عنايت مي كند به هر مقدار محدود باشد ولى از منبع فياض و سرچشمه بى‏حساب فيض و لطف غير متناهى اوست.

    5- خداوند به اهل بهشت آن قدر رزق و روزى مي دهد كه بحساب نمي آيد و نامتناهى است.


    و همه اين وجوه صحيح است.


    _____________________
    (ترجمه مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏2، ص 279)



    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0





    جمع بندی و نتیجه گیری



    سؤال:

    در قرآن آمده: "والله یرزق ما یشاء بغیر حساب"، آیا این با عدل الهی ناسازگار نیست؟ هر که را بخواهی روزی بدهی و آن هم بدون حساب؛ این چگونه با عدل سازگار است؟


    پاسخ:

    طبق آیه شریفه، خداوند به هر کس بخواهد بدون حساب رزق و روزی می دهد، و روزی دادن خداوند بر اساس استحقاق انسانها نیست؛ بلکه او بدون استحقاق داشتن بندگانش به آنها روزی می دهد. و به عبارتی بدون عوض به آنها رزق و روزی می دهد.


    وقتی خداوند بدون استحقاق و بدون عوض روزی می دهد، دیگر بحث از عدالت معنا ندارد. عدالت در جایی مطرح است که بر اساس استحقاق و قابلیت افراد، قرار باشد به آنها روزی داده شود.


    البته این بدان معنا نیست که خداوند نسبت به بندگانش عدالت را رعایت نمی کند؛ چرا که عدالتش این است به هر کس، به همان اندازه که رزق و روزی داده است از او انتظار دارد. از این رو به کسی که روزی بیشتر داده، مطالبه بیشتری، و به کسی که رزق کمتری داده، انتظار و مطالبه کمتری دارد.






    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود