جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: یک سوال قرآنی از دوستان

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    21
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    یک سوال قرآنی از دوستان




    السلام علیکم و رحمه الله و برکاتة
    یک سوال برای من مدت ها است که پیش آمده اما متاسفانه جوابی برایش پیدا نکرده ام :
    خداوند در سوره فصلت آیه 12 می فرمایند
    فَقَضَٰهُنَّ سَبْعَ سَمَٰوَٰتٍ فِي يَوْمَيْنِ وَأَوْحَىٰ فِي كُلِّ سَمَآءٍ أَمْرَهَا وَزَيَّنَّا ٱلسَّمَآءَ ٱلدُّنْيَا بِمَصَٰبِيحَ وَحِفْظاً ذَلِكَ تَقْدِيرُ ٱلْعَزِيزِ ٱلْعَلِيمِ
    در اين هنگام آنها را بصورت هفت آسمان در دو روز آفريد، و در هر آسمانى كار آن (آسمان) را وحى (و مقرر) فرمود، و آسمان پايين را با چراغهايى ( ستارگان) زينت بخشيديم، و (با شهابها از رخنه شياطين) حفظ كرديم، اين است تقدير خداوند توانا و دانا

    معنای این که به هر آسمانی امرش را وحی کردیم چیست ؟ یعنی این که هر آسمانی کار مخصوصی دارد که فقط متعلق و مخصوص خود آن است یا این که هر آسمانی کاری دارد که بین آنها مشترک است اگر بهتر بخواهم بگویم آیا کلمه امرها در اینجا معنای حصر می دهد یا خیر ؟

    سوال دومم این بود که این که آسمان دنیا را با ستارگان آراستیم چیست ؟ آیا با قاطعیت می توان گفت همه ستارگان در آسمان دنیا هستند یا این که علاوه بر این که ستاره گان در آسمان دنیا هستند در سایر آسمان ها نیز وجود دارند ؟ اگر بهتر بخواهم بگویم باید بگویم آیا این جا چنین کلمه ای معنای حصر می دهد یا خیر ؟

    با تشکر فروان و احترام بسیار
    خدانگهدار


    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث قرآني
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۱۰/۱۴ در ساعت ۱۴:۵۳


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    پاسخ پرسش اول




    نقل قول نوشته اصلی توسط naji24 نمایش پست
    السلام علیکم و رحمه الله و برکاتة
    یک سوال برای من مدت ها است که پیش آمده اما متاسفانه جوابی برایش پیدا نکرده ام :
    خداوند در سوره فصلت آیه 12 می فرمایند
    فَقَضَٰهُنَّ سَبْعَ سَمَٰوَٰتٍ فِي يَوْمَيْنِ وَأَوْحَىٰ فِي كُلِّ سَمَآءٍ أَمْرَهَا وَزَيَّنَّا ٱلسَّمَآءَ ٱلدُّنْيَا بِمَصَٰبِيحَ وَحِفْظاً ذَلِكَ تَقْدِيرُ ٱلْعَزِيزِ ٱلْعَلِيمِ
    در اين هنگام آنها را بصورت هفت آسمان در دو روز آفريد، و در هر آسمانى كار آن (آسمان) را وحى (و مقرر) فرمود، و آسمان پايين را با چراغهايى ( ستارگان) زينت بخشيديم، و (با شهابها از رخنه شياطين) حفظ كرديم، اين است تقدير خداوند توانا و دانا

    معنای این که به هر آسمانی امرش را وحی کردیم چیست ؟ یعنی این که هر آسمانی کار مخصوصی دارد که فقط متعلق و مخصوص خود آن است یا این که هر آسمانی کاری دارد که بین آنها مشترک است اگر بهتر بخواهم بگویم آیا کلمه امرها در اینجا معنای حصر می دهد یا خیر ؟

    سلام بر شما و ممنون از سؤالات خوبتان؛

    علامه طباطبایی در الميزان (ج‏17/ص369) ذیل آیه مذکور با استشهاد به آیاتی این نکات را بیان می کنند:

    1- آسمان مبدأ امرى است كه به وجهى از ناحيه خداى تعالى به زمين نازل مى‏شود.
    2- امر از آسمانى به آسمانى ديگر نازل مى‏شود تا به زمين برسد.
    3- آسمانها راههايى هستند براى سلوك امر از ناحيه خداى صاحب عرش و يا آمد و شد ملائكه‏اى كه حامل امر اويند
    4- امر خدا را ملائكه از آسمان به زمين مى‏آورند.
    5- آسمانها مسكن ملائكه است.
    6- خداى سبحان در هر آسمانى امر الهى را كه منسوب و متعلق به آن آسمان است به اهلش (يعنى ملائكه ساكن در آن) وحى مى‏ كند.
    در مورد آیه مورد بحث، امر خدا يك نسبت به تك تك آسمانها دارد، به اعتبار ملائكه‏اى كه در آن ساكنند و نسبتى هم به هر فرقه از فرقه‏هاى ملائكه دارد، به اعتبار اينكه حامل آن امرند و خداوند امر را به آنان وحى می کند و در آيه" إِنَّما قَوْلُنا لِشَيْ‏ءٍ إِذا أَرَدْناهُ أَنْ نَقُولَ لَهُ كُنْ»
    امر خداى را قول خدا خوانده.

    اگر مراد از «امر» امر تکوینی خداوند باشد که همان ایجاد و آفرینش اوست، امر خداوند در عالم دنیا و زمین به معنای آفرینش اشیاء و حوادث است که ملائکه حامل امر الهی این امور را از آسمانهای بالاتر به آسمانهای پایین تر نزول داده تا اینکه به آسمان دنیا و زمین رسد.

    در نتيجه از آنچه گفته شد معلوم گرديد كه معناى آيه "وَ أَوْحى‏ فِي كُلِّ سَماءٍ أَمْرَها" اين شد كه خداى سبحان در هر آسمانى امر الهى را كه منسوب و متعلق به آن آسمان است به اهلش (يعنى ملائكه ساكن در آن) وحى مى‏كند.

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۱۰/۱۶ در ساعت ۲۰:۳۳
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    پاسخ پرسش دوم




    نقل قول نوشته اصلی توسط naji24 نمایش پست
    سوال دومم این بود که این که آسمان دنیا را با ستارگان آراستیم چیست ؟ آیا با قاطعیت می توان گفت همه ستارگان در آسمان دنیا هستند یا این که علاوه بر این که ستاره گان در آسمان دنیا هستند در سایر آسمان ها نیز وجود دارند ؟ اگر بهتر بخواهم بگویم باید بگویم آیا این جا چنین کلمه ای معنای حصر می دهد یا خیر ؟
    علامه طباطبایی در الميزان (ج‏17/ص369) ذیل این آیه کریمه می فرمایند:

    "وَ زَيَّنَّا السَّماءَ الدُّنْيا بِمَصابِيحَ وَ حِفْظاً ذلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ"

    در اين آيه شريفه كلمه "سماء" را مقيد به «دنيا» كرد و فرمود: «آسمان دنيا را با چراغهايى زينت داديم» تا دلالت كند بر اينكه آن آسمانى كه قرارگاه ستارگان است، نزديك ‏ترين آسمان به كره زمين است، چون به حكم آيه "خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ طِباقاً"، آسمانها طبقه طبقه و بعضى فوق بعض ديگر قرار دارند.

    و از ظاهر اينكه در این آیه فرموده: «آن را با چراغهايى زينت داديم» و اينكه در آيه "إِنَّا زَيَّنَّا السَّماءَ الدُّنْيا بِزِينَةٍ الْكَواكِبِ" (صافات/6) صريحا فرموده كه آن چراغها عبارتند از ستارگان، برمى ‏آيد كه ستارگان، همه در آسمان دنيا و پايين ‏تر از آن قرار دارند و براى زمين مانند قنديلهايى هستند كه آويزان شده باشند.

    ایشان در ادامه می افزایند: از ظاهر آیات کریمه استفاده می شود که آسمان دنیا (که یکی از هفت آسمان است) ، همین عالم ستارگان و سیارات بالای سرمان است. (ایشان تذکر می دهند که این معنا از ظاهر آیات بدست می آید و تصریح و نص قطعی آیات نیست).



    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۱۰/۱۷ در ساعت ۲۳:۰۹
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    21
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی مباحث قرآنی نمایش پست

    علامه طباطبایی در الميزان (ج‏17/ص369) ذیل این آیه کریمه می فرمایند:

    "وَ زَيَّنَّا السَّماءَ الدُّنْيا بِمَصابِيحَ وَ حِفْظاً ذلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ"

    در اين آيه شريفه كلمه "سماء" را مقيد به «دنيا» كرد و فرمود: «آسمان دنيا را با چراغهايى زينت داديم» تا دلالت كند بر اينكه آن آسمانى كه قرارگاه ستارگان است، نزديك ‏ترين آسمان به كره زمين است، چون به حكم آيه "خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ طِباقاً"، آسمانها طبقه طبقه و بعضى فوق بعض ديگر قرار دارند.

    و از ظاهر اينكه در این آیه فرموده: «آن را با چراغهايى زينت داديم» و اينكه در آيه "إِنَّا زَيَّنَّا السَّماءَ الدُّنْيا بِزِينَةٍ الْكَواكِبِ" صريحا فرموده كه آن چراغها عبارتند از ستارگان، برمى ‏آيد كه ستارگان، همه در آسمان دنيا و پايين ‏تر از آن قرار دارند و براى زمين مانند قنديلهايى هستند كه آويزان شده باشند.

    ایشان در ادامه می افزایند: از ظاهر آیات کریمه استفاده می شود که آسمان دنیا (که یکی از هفت آسمان است) ، همین عالم ستارگان و سیارات بالای سرمان است. (ایشان تذکر می دهند که این معنا از ظاهر آیات بدست می آید و تصریح و نص قطعی آیات نیست).


    السلام علیکم و الرحمة الله و برکاتة

    دوست عزیز از پاسخ شما بی نهایت سپاس گذاریم و امیدوارم در پناه حق تعالی سر بلند باشید.
    اما من یک سوال اساسی دارم که می خواستم اگر ممکن است این روشن شود
    فرض کنید در یک اتاق 7 نفر وجود دارند من به شما می گویم من به داخل اتاق رفتم و به نفر اول یک ظرف آب دادم. آیا این دلیلی بر این است که به نفرات دیگر ظرف آبی ندادم ؟؟؟ یعنی می خواهم بگویم معنای حصر مشخض شود . بگذارید من کمی بیشتر برایتان توصیح دهم
    مدتی پیش با عالمی صحبت می کردم ایشان می فرمود که قرآن کتاب کاملی است بنابراین یا قیدی نمی آورد یا اگر قیدی می آورد آن قید را به طور کامل می آورد این جا هم وقتی فرموده "السماء دنیا" معنا این است فقط سما الدنیا آراسته و زنیت داده شده. حال سوال من این است که آیا دلیل قطعی مبنی بر حصر وجود دارد یا خیر یعنی آیا فقط آسمان دنیا به زنیت ستارگان آراسته شده یا خیر آسمان های دیگر هم آراسته شده و آیا استدلالی که ایشان کرده اند صحیح است ؟ اگر ممکن باشد کمی توصیح بفرمایید بسیار سپاس گذار می شوم
    خدانگهدار
    التماس دعا

  6. تشکر


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط naji24 نمایش پست
    السلام علیکم و الرحمة الله و برکاتة
    دوست عزیز از پاسخ شما بی نهایت سپاس گذاریم و امیدوارم در پناه حق تعالی سر بلند باشید.
    اما من یک سوال اساسی دارم که می خواستم اگر ممکن است این روشن شود
    فرض کنید در یک اتاق 7 نفر وجود دارند من به شما می گویم من به داخل اتاق رفتم و به نفر اول یک ظرف آب دادم. آیا این دلیلی بر این است که به نفرات دیگر ظرف آبی ندادم ؟؟؟ یعنی می خواهم بگویم معنای حصر مشخض شود . بگذارید من کمی بیشتر برایتان توصیح دهم
    مدتی پیش با عالمی صحبت می کردم ایشان می فرمود که قرآن کتاب کاملی است بنابراین یا قیدی نمی آورد یا اگر قیدی می آورد آن قید را به طور کامل می آورد این جا هم وقتی فرموده "السماء دنیا" معنا این است فقط سما الدنیا آراسته و زنیت داده شده. حال سوال من این است که آیا دلیل قطعی مبنی بر حصر وجود دارد یا خیر یعنی آیا فقط آسمان دنیا به زنیت ستارگان آراسته شده یا خیر آسمان های دیگر هم آراسته شده و آیا استدلالی که ایشان کرده اند صحیح است ؟ اگر ممکن باشد کمی توصیح بفرمایید بسیار سپاس گذار می شوم
    خدانگهدار
    التماس دعا
    سلام مجدد به شما و ممنون از لطفی که دارید،

    هر قیدی دلیل بر حصر نیست؛ گاهی برای توضیح بیشتر است (قید توضیحی)، گاهی هم برای خارج کردن برخی موضوعات از حکم قضیه است (قید احترازی) و ... ، پس هر قیدی دال بر حصر نیست و ممکن است نکات دیگری از آن منظور باشد که از قرائن کلام نوعا این موارد کشف می شود.

    همانگونه که عرض کردم، مجموع ظاهر آیه کریمه 12 سوره فصلت و آیه 6 سوره صافات، دال بر این است که تمام ستارگان و سیارات مربوط به آسمان دنیاست. علامه طباطبایی این نکته را تذکر داده اند که این مطلب از ظاهر آیات بدست می آید و آیه نص و تصریحی به این مطلب ندارد؛ به دیگر سخن، آیات کریمه متعرض این مطلب نشده که تمام ستارگان تنها در آسمان دنیاست یا در آسمانهای دیگر هم هست؛ این مطلب را ما با استفاده از ظاهر آیات نامبرده بدست می آوریم ؛
    المستفاد من ظاهر الآيات الكريمة - و ليست بنص- أن السماء الدنيا من هذه السبع هي عالم النجوم و الكواكب فوقنا (الميزان/ج‏17/ص369)

    لذاست که برخی دیگر از مفسران مانند مؤلف تفسير روح البيان (ج‏8/ص238) می گوید: همه ستارگان در آسمان دنیا نیست بلکه تنها بخشی از آن در آسمان دنیاست و از آنجايى كه ستارگان براى مردم روى زمين درخشان و نورانی جلوه می کند، از اين جهت آنها را زينت آسمان دنيا خوانده است.

    علامه طباطبایی با رد این سخن می گوید: اگر ستارگان در همه آسمانها پراكنده بودند، با در نظر گرفتن اينكه آسمان‏ ها صاف و شفافند (همانگونه که برخی قائلند)، بايد ستارگان براى تمامى آسمان ‏ها زينت باشد، نه تنها آسمان دنيا، [و در این صورت، قید «الدنیا» خصوصیتی برای ذکر در آیه کریمه ندارد] و سیاق آیه [و اضافه «سماء» به «الدنیا»] اختصاص و انحصار را می رساند.
    (الميزان/ج‏17/ص369)

    نتیجه اینکه آنچه از ظواهر آیات بدست می آید و استدلال بهتری هم دارد، اینست که «الدنیا» در «سماء الدنیا» برای احتراز از شمول حکم برای سایر آسمانهاست و افاده حصر می کند.

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۱۰/۱۷ در ساعت ۲۳:۵۰
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود