جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: طلاق در قرآن به چه چیزی گفته میشود

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    132
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1

    خجالت طلاق در قرآن به چه چیزی گفته میشود




    با عرض سلام. قصد من در بیان این موضوع باز خوانی آیاتی از قرآن است که به موضوع طلاق مرتبط هستند. آیاتی از قرآن که به صورت پراکنده در سه سوره 2 ، 33 و 65 واقع اند و می توان گفت با در کنار هم قرار گیری این آیات تمام زوایای تاریک طلاق روشن می شود. این بین چیز دیگری هم در قرآن اشاره شده که امروزه کسی آن را اجرا نمیکند. در نتیجه گیری نهایی به آن می پردازم.

    برای کسانی که از زنان خویش ناخشنود اند چهار ماه مهلت و انتظار بایسته است. پس اگر باز آیند خداوند آمرزنده و مهربان است (۲:۲۲۶)
    « و اگر عزم طلق کردند، خداوند شنوا و داناست » (۲:۲۲۷)
    باید که زنان مطلقه تا سه دوره قاعدگی از شوهر کردن باز ایستند و اگربه خدا و روز قیامت ایمان دارند، روا نیست که آنچه را که خدا در رحم آنان آفریده است پنهان دارند و در آن ایام اگر شوهرانشان قصد اصلح داشته باشند به بازگرداندنشان سزاوارترند و برای زنان حقوقی شایسته است همانند وظیفه ای که بر عهده آنهاست ولی مردان را بر زنان مرتبتی است وخداوند پیروزمند و حکیم است (۲:۲۲۸)
    طلاق دوبار است و از آن پس یا به نیکو وجهی کنار هم ماندن است یا به نیکو وجهی جدا شدن. حلال نیست از آنچه به زنان داده اید چیزی بازستانید مگر آنکه بترسید آنها نتوانند حدود خدا را رعایت کنند، پس اگر دانستید که آن دو نمیتوانند حدود خدا را رعایت کنند در این حالت اگر زن چیزی بازفرستد، گناهی بر آن دو نیست. اینها حدود خداوند است از آن تجاوز مکنید که ستمکاران از حدود خدا تجاوز می کنند (۲:۲۲۹)
    پس اگر مرد بار دیگر زن را طلاق داد دیگر بر او حلال نیست، مگر اینکه به نکاح مردی دیگر در آید و هرگاه آن مرد زن را طلاق دهد، گناهی مرتکب نشده اند اگر به نزد یکدیگر رجوع کنند به این شرط که بدانند می توانند حدود خدا را رعایت کنند. اینها حدود خداوند است که برای مردمی آگاه بیان می شود (۲:۲۳۰)
    هر گاه زنان را طلاق دادید و دوره عدّه آنان سر آمد، یا آنان را به نیکو وجهی نگه دارید یا به نیکو وجهی رها سازید و هیچگاه به خاطر زیان رساندن و تعدّی کردن، آنان را در خانه نگاه مدارید. هر کس که چنین کند به خویشتن ستم کرده است. و آیات خداوند را به ریشخند مگیرید و از نعمتی که به شما داده است و آیات و علم و حکمتی که بر شما نازل کرده یاد کنید. از خداوند بترسید و بدانید که او به همه چیز آگاه است (۲:۲۳۱)
    و چون زنان را طلاق دادید و مهلتشان سر آمد، مانع مشوید که دوباره به نکاح همسر خود درآیند اگر میانشان رضایتی حاصل شده است. این سخنان پند و موعظه ای است برای هرکدام شما که به خدا و روز قیامت ایمان دارد. این رفتار برای شما بهتر و به پاکی نزدیکتر است. و خدا می داند و شما نمی دانید (۲:۲۳۲)
    ای کسانی که ایمان آورده اید، اگر با زنان مؤمن نکاح کردید و طلقشان دادید پیش از اینکه مقاربتی صورت گیرد، عدّه ای ندارند تا نزد شما به سر آورند. هزینه ای بعنوان تاوان بپردازید و به نیکوترین وجهی آنان را رها سازید (33:49)
    ای پیامبر، اگر زنان را طلق می دهید به وقت عده طلقشان داده و شمار عده را نگه دارید. از پروردگارتان خدای یکتا بترسید و آنان را از خانه هایشان بیرون مکنید. آنان نبایستی از خانه بیرون رانده شوند مگر اینکه فحشای ثابت شده ای را مرتکب شده باشند. اینها حدود خداوند است و هرکه از آن تجاوز کند به خود ستم کرده است. تو چه دانی، شاید خدا بعد از آن امری تازه پدیدآورد (۶۵:۱)
    و هنگامی که مدت عده آنان به پایان رسید، یا به وجهی نیکو نگاهشان دارید یا به وجهی نیکو از آنها جدا شوید و دو تن عادل از میان خودتان را به شهادت گیرید و برای خدا شهادت را به راستی ادا کنید. این سخنان برای هرکه به خداوند و روز قیامت ایمان دارد پند و اندرز است. و هر که از خدا بترسد، برای او راه خروجی قرار خواهد داد (۶۵:۲)
    و از جایی که گمانش را ندارد روزی اش می دهد و هر که بر خداوند توکل کند، خدا او را کافی است. همانا که فرمان خدا اجرا می شود و برای هر چیزی سرنوشتی قرار داده است (۶۵:۳)
    در مورد زنان یائسه اگر در تردید هستید و همچنین زنانی که عادت ماهانه شان متوقف شده، عده سه ماه است و عده زنان باردار وضع حمل است. هر که از خدا بترسد، کارهایش را آسان خواهد کرد (۶۵:۴)
    این فرمان خداست که بر شما نازل کرده است و هر که از خدا بترسد، گناهانش را از او می زداید و او را پاداش بزرگی می دهد (۶۵:۵)
    آنان را هر جا خانه دارید و در توانایی شماست سکونت دهید؛ و زندگی را بر آنان تلخ نکنید تا بروند. و اگر باردار بودند، نفقه شان را بدهید تا وضع حمل کنند و اگر فرزندان شما را شیر می دهند، مزدشان را بدهید و به وجهی نیکو با یکدیگر توافق کنید و اگر به توافق نرسیدید، از زنی دیگر بخواهید که کودک را شیر دهد (۶۵:۶)



    در اینجا خلاصه ای از قوانین مربوط به طلاق را که با مرتب کردن آیات مشابه به دست می آید بازگو می کنیم:
    یک دوره سکون چهار ماهه قبل از اقدام به طلق بایستی رعایت شود. ۲:۲۲۶
    اگر طرفین همچنان بر طلق اصرار داشته باشند بایستی تا سر آمدن عده زن در زیر یک سقف باقی بمانند. ۶۵:۱
    اگر در طول سرامدن عده طرفین به توافق برسند طلاق منتفی می شود. ۲:۲۲۹
    طلاق خود به خود منتفی می شود اگر رابطه ای جنسی بین زن و شوهر در طول سرآمدن عده برقرار شود. ۶۵:۱

    دوره عده، سه بار قاعده گی است. عده برای زنانی که قاعده گی ندارند سه ماه بوده و برای زنان باردار تا وضع حملشان است. ۲:۲۲۸ ۶۵:۴
    اگر طلاق زمانی صورت بگیرد که رابطه ی جنسی بین طرفین برقرار نشد باشد، عده ای وجود نخواهد داشت. ۳۳:۴۹
    اگر زوجین بعد از اتمام مدت عده همچنان مایل به طلاق باشند، دو شاهد مورد نیاز است تا روند طلاق کامل شود. (۶۵:۲)
    اگر طلاق برای سومین بار صورت بگیرد، زوجین نمی توانند بار دیگر با هم ازدواج کنند مگر اینکه زن با مرد دیگری ازدواج کرده و از او طلق گرفته باشد. ۲:۲۳۰


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    1,025
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 8 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    17



    آیا مهریه یکی از شروط صحت عقد دائم نیست؟
    پس چرا در قرآن یکی از انواع طلاق را در صورتی گفته که عقد بسته شده باشد اما آمیزش جنسی صورت نگرفته باشد و مهریه تعیین نشده باشد؟


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    با سلام به شما دوست عزیز
    نقل قول نوشته اصلی توسط نازبانو نمایش پست
    آیا مهریه یکی از شروط صحت عقد دائم نیست؟
    پس چرا در قرآن یکی از انواع طلاق را در صورتی گفته که عقد بسته شده باشد اما آمیزش جنسی صورت نگرفته باشد و مهریه تعیین نشده باشد؟
    لطفا آیه مورد نظر را بنویسید.

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی

  5. تشکر


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    12 روز 14 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    آیا مهریه یکی از شروط صحت عقد دائم نیست؟ پس چرا در قرآن یکی از انواع طلاق را در صورتی گفته که عقد بسته شده باشد اما آمیزش جنسی صورت نگرفته باشد و مهریه تعیین نشده باشد؟ با سلام (لا جُناحَ عَلَيْكُمْ إِنْ طَلَّقْتُمُ النِّساءَ ما لَمْ تَمَسُّوهُنَّ أَوْ تَفْرِضُوا لَهُنَّ فَرِيضَةً). «بقره 236» گناهى بر شما نيست اگر زنان را قبل از اينكه با آنها تماس پيدا كنيد (و آميزش جنسى انجام دهيد) و تعيين مهر نمائيد، طلاق دهيد" اين تعبير، پاسخى است براى آنها كه تصور مى‏كردند طلاق قبل از عمل زناشويى يا قبل از تعيين مهر، صحيح نيست، قرآن مى‏گويد: چنين طلاقى گناهى ندارد. ضمناًاز آيه به خوبى استفاده مى‏شود كه در ازدواج دائم تعيين مهر از قبل لازم نيست و طرفين مى‏توانند بعد از عقد روى آن توافق كنند. منبع: تفسير نمونه، ج‏2، ص: 199

  7. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود