جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا علوم غریبه تنها برای استفاده شخصی و یا آواره کردن کسی بوجود آمده؟!!!

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    19
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا علوم غریبه تنها برای استفاده شخصی و یا آواره کردن کسی بوجود آمده؟!!!




    به نام خدا

    سلام

    منظور از علوم غریبه چیست؟

    آیا این علوم تنها برای استفاده شخصی و یا آواره كردن و سرگردان نمودن كسی به وجود آمده است؟!

    آیا علوم و فنونی مثل طالع بینی، جفر ( عدد شناسی ) و رمل با علوم غریبه رابطه ای دارد؟



    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث کلامي
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۱۰/۱۲ در ساعت ۱۴:۲۷
    امروز ، اولین روز از بقیه عمر شماست.


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0




    علوم غريبه برای استفاده شخصی و یا آواره كردن و سرگردان نمودن كسی به وجود نيآمده است ؛ با علوم غريبه مي توان به بر برخى اسرار و اخبار مى‏توان دست يافت ؛ بله علومي مثل جفر و ... جزوي از علوم غريبه هستند :

    در يك تقسيم بندى علوم را به دو بخش تقسيم نموده اند علوم خفى (علوم غريبه) و علوم حبى (علوم مانند علوم نظرى و تجربى). خفى به معنى پنهان و جلى به معنى آشكار است. بنابراين علوم غربيه جزو علومى است كه اربابان اين فن و يا علم آن را همواره از انظار نامحرمان و ناشناسان پنهان داشته و در تعليم و تعلم وى شرايطى را ملحوظ نظر قرار مى داده اند. و اين علوم نيز خود داراى شاخه هاى گوناگونى است و دو نوع كاربرد براى آن متصور است يكم: كاربرد عام. دوم: كاربرد خاص.

    منظور از كاربرد عام همان است كه مى توان از آن به وصول به مطلوب ياد نمود به عبارت ديگر، هدف از تمامى شاخه هاى علوم غريبه نيل به مطلوب و كشف مجهول است. ليكن هر شاخه اى نيز تخصصا عهده دار اين وظيفه است. با آوردن مثالى اين موضوع روشن تر مى گردد. راه پزشكى و طبابت به طور كلى و عام مربوط به شناخت بدن جانداران، نحوه فعاليت و تشخيص دادن امراض و معالجه آن است كه اين موضوع در طب عمومى يافت مى گردد. ليكن هر بخشى از بدن نيز داراى تخصصى مربوطه به خود مى باشد و پزشكى نيز مربوط به آن بخش وجود دارد كه علاوه بر اطلاعات عمومى در خصايص بدن، در يكى از شاخه هاى آن به گونه تخصصى تحصيل نموده و فعاليت دارد. بنابراين، زمانى كه تعبير علوم غريبه را به كار مى بريم بايد روشن كنيم كه منظور از آن، عموم شاخه هاى علوم غربيه است و يا شاخه يا شاخه هاى خاص آن پس تا اين مقطع روشن شد كه غايت علوم غريبه، رسيدن به مطلوب و كشف مجهول است و ديگر اين كه اين علوم، مانند بسيارى از علوم تجربى و نظرى، داراى شاخه هاى گوناگونى است. و هر شاخه اى نيز عهده دار وظيفه اى خاص.



    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 3 : ۱۳۸۹/۱۰/۱۳ در ساعت ۰۰:۰۲


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0




    نكته ديگر كه در باب علوم غربيه بايد متذكر گردد اين است كه الزاما چنين نيست كه تمامى رهروان چنين علمى، مى بايست داراى مراتب عالى تقوا و ورع باشند تا به چنين امرى دست يابند زيرا بخش هاى عمومى و برخى از شاخه هاى اين علم نيز بدون داشتن چنين شرطى قابل تحصيل است. ليكن نبايد از نظر دور داشت كه تذكر چنين نكته اى فقط يك آگاهى و اطلاع در اين موضوع محسوب مى گردد و نه چيز ديگر. زيرا چنانكه استادى در اين موضوع وجود داشته باشد كه موافق تعليم دادن آموخته هاى خود باشد ديگر دست يافتن به آنچه ذكر شد، متقى و غير متقى نمى شناسد. از طرف ديگر بايد اين نكته را نيز يادآور شد كه كمتر ديده شده است كه فردى غير متقى به چنين علومى دست يافته باشد و يا اهل فن آن را به فردى غير متقى كه تقوا ملكه او نشده و يا در وجودش نهادينه نشده باشد تعليم داده باشد.

    يعنى اساتيد و اربابان چنين علومى با قطع نظر از امكان آموزش به فرد متقى زاهد و يا غيرمتقى فقط اين علوم را به افرادى مى آموخته و مى آموزند كه به خدا ترسى و عدالت آنان وثاقت كامل داشته باشند. علت چنين امرى نيز، ناگفته پيداست زيرا ما در غايت و هدف اين علم چنين آورده ايم: رسيدن به مطلوب و كشف مجهول و اين هر دو، موضوعى است كه دامنه اى بسيار گسترده دارد و مصاديقى بى شمار. از كوكترين خواسته گرفته تا بزرگترين خواسته. و از كوچكترين مجهول گرفته تا بزرگترين و سرى ترين آن. بنابراين سوء استفاده و خداى ناخواسته خلاف شرع كردن از اين طريق، عملى ترين، سريع ترين و شدنى ترين راهى است كه در عالم طبيعت وجود دارد. از همين روست كه مى بينيد فرضا اگر شخصى غير متقى در اين مسير قرار گرفته جز خسارت دنيوى و اخروى چيزى را عايد خود نكرده است و وزر و بال آن در همين دنيا هم، دامن وى را خواهد گرفت و قطعا از اين منزل به سلامت نخواهد گذشت.

    عرفان عملى نيز امرى است كه نسبت منطقى ميان آن و علوم غريبه، عام و خاص من وجه است يعنى اين دو امر مى توانند داراى نقطه اشتراك بوده و افراد مشتركى داشته باشند چنان كه هر يك نيز داراى افراد مخصوص به خود باشند. ليكن راه تقرب به خداوند متعال، هرگز از طريق آموزه هاى علوم غريبه نيست گر چه عنوان «تقرب به خداوند» نيز يكى از مصاديق غايت علوم غريبه است و در آن مجموعه مى گنجد و باز هم گر چه آموزه هاى علوم غريبه و شيوه هاى آن مى تواند در مواردى به امداد سالك بيايد ليكن قطعا چنين انتخابى نه معمول عرفا و سلوكيان بوده است و نه مطلوب آنان. و هيچ استادى جهت سير و سلوك معنوى، شاگردى را به آموزش علوم غريبه تشويق و ترغيب نكرده است.




  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0




    جمع بندي

    پرسش:


    منظور از علوم غریبه چیست؟

    آیا این علوم تنها برای استفاده شخصی و یا آواره كردن و سرگردان نمودن كسی به وجود آمده است؟!

    آیا علوم و فنونی مثل طالع بینی، جفر ( عدد شناسی ) و رمل با علوم غریبه رابطه ای دارد؟


    پاسخ:

    دانش بشری بر اساس یک بخش‌بندی عام و کلی به دو شعبۀ علوم غریبه(=علوم خفیه) و علوم طبیعی(=علوم متعارف) تقسیم می‌شده‌است.علوم طبیعی، علومی‌اند که با ساز و کارهایی متعارف،از مقدمات معلوم به نتایج مطلوب می‌رسند،مانند فیزیک، ریاضی، جامعه‌شناسی، زبان‌شناسی و دیگر علوم متعارف. این علوم را همچنین بدین دلیل علوم طبیعی و متعارف می‌نامیدند که بشر در زندگانی جاری و طبیعی خود با این علوم سر و کار دارد. اما برخی علوم نیز بودند که با بهره‌گیری از سازوکارها و قواعد و فرمول‌های رازآمیز و نامتعارف که اسرارشان نزد صاحبان این علوم مخفی بود، از مقدمات معلوم به نتایج مطلوب می‌رسیدند.این دسته از علوم را علوم غریبه یا خفیه می‌نامیدند.

    سبب غریب و خفی بودن این علوم، مقدمات و مواد اطلاعاتی آنها نبوده، بلکه فرمول‌ها و ساز و کار استخراج نتایج بوده که نامتعارف و غریب و خفیه بودند. مانند علم رمل که مقدمات اطلاعاتیش، پدیده‌ای است که کاملاً عادی و قابل دسترس برای همگان و آن، گرداندن تعدادی ریگ در دست و ریختن آنها به وضعی اتفاقی است.اما فرمول‌های استخراج نتیجه از این مقدمات اطلاعاتی، رازآمیز و غریب‌‌اند؛ یا علم جَفر و علم‌الاعداد که مقدماتشان، پدیده‌هایی شناخته شده از قبیل حروف و اعداد است، اما روش‌های استخراج نتایج، این علوم را در زمرۀ علوم غریبه قرار می‌داده‌است.

    در يك تقسيم بندى علوم را به دو بخش تقسيم نموده اند علوم خفى (علوم غريبه) و علوم حبى (علوم مانند علوم نظرى و تجربى). خفى به معنى پنهان و جلى به معنى آشكار است. بنابراين علوم غربيه جزو علومى است كه اربابان اين فن و يا علم آن را همواره از انظار نامحرمان و ناشناسان پنهان داشته و در تعليم و تعلم وى شرايطى را ملحوظ نظر قرار مى داده اند ، و اين علوم نيز خود داراى شاخه هاى گوناگونى است .

    فلذا علوم غريبه برای استفاده شخصی و یا آواره كردن و سرگردان نمودن كسی به وجود نيآمده است ؛ با علوم غريبه مي توان به بر برخى اسرار و اخبار نهان دست يافت ؛ بله علومي مثل رمل ، جفر و ... جزوي از علوم غريبه هستند .



    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 3 : ۱۳۹۰/۱۰/۲۴ در ساعت ۱۶:۲۵


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود