صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: انواع نقش زن در کلام الهی

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    412
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    63
    آپلود
    0
    گالری
    0

    انواع نقش زن در کلام الهی




    بسم ربّ الشّهداء والصّدّیقین

    السّلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)



    به یاری خداوند متعال در این تاپیک همه آیات مرتبط با زنان نگارش خواهد شد . به صورت :

    آیه ، ترجمه و تفسیری مختصر

    کلمات کلیدی آیات : زوج ، نساء ، إمرأة

    کاربران گرامی سؤالات مرتبط با آیات را در تاپیک مستقل قرار دهند تا پاسخ تخصصی آن را توسط پاسخگویان محترم دریافت کنند .اگر سؤال در انجمن مربوطه آن مطرح بشه سرعت پاسخگویی نیز بالا خواهد رفت . مثلاً اگر سؤال شما مربوط به مهریه که در آیه 4 سوره نساء است، می باشد ، آنرا در بخش حقوق زن مطرح کنید .

    در دو تاپیک زیر نیز اطلاعات جالب و مفیدی وجود داره که توسط چند تن از کاربران و پاسخگویان گرامی جمع آوری شده و با کلیک بر روی اونها می تونید مطالب نوشته شده رو مشاهده کنید .



    آیات قران درباره زن


    موارد استعمال واژه زوج و إمرأة در قرآن (بحث و نقدی درباره یک مدعا ...




    .
    ویرایش توسط ذاکره2 : ۱۳۸۹/۱۰/۱۹ در ساعت ۱۶:۳۴
    ماندگاری هر ملّتی رابطه ی جدا نشدنی

    با سرمایه های تاریخی و معنوی آنها دارد

    پی آواز حقیقت بدویم


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    412
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    63
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اعوذ بالله من الشّیطان الرّجیم .... بسم الله الرّحمن الرّحیم


    « وَبَشِّرِ الَّذِين آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُواْ


    مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا قَالُواْ هَذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُواْ بِهِ مُتَشَابِهًا

    وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ ﴿آیه ۲۵ ، سوره مبارکه بقره﴾ »


    به کسانى که ایمان آورده، و کارهاى شایسته انجام داده اند، بشارت ده که باغهایى بهشتى


    براى آنهاست که نهرها از پاى درختانش جاریست. هر زمان که میوه اى از آن، روزى آنان شود،

    مى گویند: «این همان است که قبلاً به ما روزى داده شده بود. (ولى اینها چقدر از آنها بهتر

    و عالیتر است.)» ومیوه هایى که براى آنها آورده مى شود، همه (ازنظرخوبى و زیبایى) یکسانند.

    و براى آنان همسرانى پاکیزه است، و جاودانه در آن خواهند بود.

    .................................................. .................................................. .................................................. .

    تفسیر بخش مورد نظر :


    آخرین نعمت بهشتى که در این آیه به آن اشاره شده، همسران پاک و پاکیزه است مى فرماید:

    «براى آنها در بهشت همسران مطهر و پاکى است» (وَ لَهُمْ فیها أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ).


    پاک از همه آلودگى هائى که در این جهان ممکن است داشته باشند، پاک از نظر روح و قلب، و پاک


    از نظر جسم و تن.

    جالب این که: تنها وصفى که براى همسران بهشتى در این آیه بیان شده وصف مُطَهَّرَة «پاک و

    پاکیزه» است و این اشاره اى است به این که: اولین و مهم ترین شرط همسر، پاکى و پاکیزگى

    است، و غیر از آن همه تحت الشعاع آن قرار دارد، حدیث معروفى که از پیامبر(صلى الله علیه وآله)

    نقل شده نیز این حقیقت را روشن مى کند:

    إِیّاکُمْ وَ خَضْراءَ الدِّمَنِ قِیلَ یا رَسُولَ اللّهِ! وَ ما خَضْراءُ الدِّمَنِ؟ قالَ الْمَرْأَةُ الْحَسْناءُ فِی مَنْبِتِ السَّوْءِ!:

    «از گیاهان سرسبزى که بر مزبله ها مى روید بپرهیزید! عرض کردند: اى پیامبر! منظور شما از

    این گیاهان چیست؟ فرمود: زن زیبائى است که در خانواده آلوده اى پرورش یافته».


    .................................................. .................................................. ...
    ـ «وسائل الشیعه»، جلد 14، صفحه 19 (جلد 20، صفحه 35، چاپ آل البیت) ـ «بحار الانوار»، جلد 100، صفحه 232، حدیث 10.
    تفسیر پایگاه حضرت آیت الله مکارم
    ویرایش توسط ذاکره2 : ۱۳۸۹/۱۰/۱۸ در ساعت ۲۲:۳۴
    ماندگاری هر ملّتی رابطه ی جدا نشدنی

    با سرمایه های تاریخی و معنوی آنها دارد

    پی آواز حقیقت بدویم

  4. تشکرها 3


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    412
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    63
    آپلود
    0
    گالری
    0



    .
    « وَقُلْنَا يَا آدَمُ اسْكُنْ أَنتَ وَزَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَكُلاَ مِنْهَا رَغَدًا حَيْثُ شِئْتُمَا وَلاَ تَقْرَبَا

    هَذِهِ الشَّجَرَةَ
    فَتَكُونَا مِنَ الْظَّالِمِينَ ﴿آیه ۳۵ ، بقره ﴾ »

    و گفتیم: «اى آدم! تو با همسرت در بهشت سکونت کن; و از (نعمتهاى) آن، از هرجا مى خواهید،

    در کمال فراوانى بخورید; (ولى) نزدیک این درخت نشوید; که از ستمکاران خواهید شد.»

    .................................................. .................................................. ................................

    تفسیر بخش مورد نظر:

    بررسى اين آيه بدرستى بيانگر آن است كه نسل انسان از وجود يك زن و يك مرد، آغاز گشته است .

    مهمترين موضوعى كه در خلقت آدم عليه السّلام و همسرش ، قابل تاءمل است ، مكان خلقت

    آنهاست .
    به آدم دستور داده شد او و همسرش در بهشت سکنى گزیند، چنان که قرآن مى گوید:

    «به آدم گفتیم تو و همسرت در بهشت ساکن شوید و هر چه مى خواهید از نعمت هاى آن گوارا بخورید»

    از آیات قرآن، استفاده مى شود که آدم(علیه السلام) و حوا براى زندگى در روى زمین، همین زمین


    معمولى آفریده شده بودند، ولى در آغاز خداوند آنهارا در بهشت ـ که یکى از باغ هاى سرسبز و پرنعمت

    این جهان بود ـ ساکن ساخت، محیطى که در آن براى آدم(علیه السلام)و همسرش هیچ گونه

    ناراحتى وجود نداشت.شاید علت این جریان آن بوده که آدم(علیه السلام) و همسرش با زندگى

    کردن روى زمین هیچ گونه آشنائى نداشتند،و تحمل زحمت هاى آن بدون مقدمه براى آن دو

    مشکل بود، و از چگونگى کردار و رفتار در زمین باید اطلاعات بیشترى پیدا کنند.


    .................................................. .................................................. ....................

    منبع
    .

    ویرایش توسط ذاکره2 : ۱۳۸۹/۱۰/۱۸ در ساعت ۲۳:۲۵
    ماندگاری هر ملّتی رابطه ی جدا نشدنی

    با سرمایه های تاریخی و معنوی آنها دارد

    پی آواز حقیقت بدویم

  6. تشکرها 3


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    412
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    63
    آپلود
    0
    گالری
    0



    « أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الصِّيَامِ الرَّفَثُ إِلَى نِسَآئِكُمْ هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ

    عَلِمَ اللّهُ أَنَّكُمْ كُنتُمْ تَخْتانُونَ أَنفُسَكُمْ فَتَابَ عَلَيْكُمْ وَعَفَا عَنكُمْ فَالآنَ بَاشِرُوهُنَّ

    وَابْتَغُواْ مَا كَتَبَ اللّهُ لَكُمْ وَكُلُواْ وَاشْرَبُواْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الأَبْيَضُ مِنَ

    الْخَيْطِ الأَسْوَدِمِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّواْ الصِّيَامَ إِلَى الَّليْلِ وَلاَ تُبَاشِرُوهُنَّ وَأَنتُمْ عَاكِفُونَ

    فِي الْمَسَاجِدِ تِلْكَ حُدُودُ اللّهِ فَلاَ تَقْرَبُوهَا كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللّهُ آيَاتِهِ لِلنَّاسِ

    لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ ﴿۱۸۷﴾ »

    آمیزش جنسى با همسرانتان، در شبِ روزهایى که روزه مى گیرید، حلال است. آنها لباس

    شما هستند، و شما لباس آنها; (هر دو زینت هم و سبب حفظ یکدیگرید). خداوند مى دانست

    که شما به خود خیانت مى کردید; (و این کار ممنوع را انجام مى دادید پس توبه شما را

    پذیرفت و شما را بخشید.اکنون با آنهاآمیزش کنید، و از آنچه خداوند به شما اجازه داده بهره مند

    شوید. و بخورید و بیاشامید،تا رشته سپید صبح، از رشته سیاه (شب) براى شما آشکار گردد;

    سپس روزه را تا شب، کامل کنید و نیز، در حالى که در مساجد به اعتکاف پرداخته اید، با زنان

    آمیزش نکنید. اینها، مرزهاى الهى است; پس به آنها نزدیک نشوید! خداوند، این چنین آیات خود

    را براى مردم، روشن مى سازد، تا پرهیزگار شوند.

    .................................................. .................................................. ....................................

    تفسیر بخش مورد نظر :

    در آغاز اسلام آمیزش با همسران در شب و روز ماه رمضان مطلقاً ممنوع بود، و همچنین خوردن

    و آشامیدن پس از خواب، و این شاید آزمایشى بود براى مسلمین و هم براى آماده ساختن آنها

    نسبت به پذیرش احکام روزه.

    در این آیه ابتدا می فرماید:

    «در شب هاى ماه روزه آمیزش جنسى با همسرانتان براى شما حلال شده است» (أُحِلَّ لَکُمْ لَیْلَةَ الصِّیامِ الرَّفَثُ إِلى نِسائِکُمْ).(2)

    آنگاه به فلسفه این موضوع پرداخته، مى گوید:

    «زنان لباس شما هستند و شما لباس آنها» (هُنَّ لِباسٌ لَکُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ).

    لباس، از یکسو، انسان را از سرما و گرما و خطر برخورد اشیاء به بدن، حفظ مى کند، و از سوى دیگر،

    عیوب او را مى پوشاند، و از سوى سوم، زینتى است براى تن آدمى، این تشبیه که در آیه فوق آمده

    اشاره به همه این نکات است.

    دو همسر، یکدیگر را از انحرافات حفظ مى کنند، عیوب هم را مى پوشانند وسیله راحت و آرامش

    یکدیگرند، و هر یک زینت دیگرى محسوب مى شود.

    این تعبیر، نهایت ارتباط معنوى مرد و زن و نزدیکى آنها به یکدیگر و نیز مساوات آنها را در این زمینه

    کاملاً روشن مى سازد; زیرا همان تعبیر که درباره مردان آمده، بدون هیچ تغییر درباره زنان هم آمده است.

    .................................................. ..............................................

    منبع.
    .

    ویرایش توسط ذاکره2 : ۱۳۸۹/۱۰/۱۹ در ساعت ۱۶:۲۱
    ماندگاری هر ملّتی رابطه ی جدا نشدنی

    با سرمایه های تاریخی و معنوی آنها دارد

    پی آواز حقیقت بدویم


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    412
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    63
    آپلود
    0
    گالری
    0



    « نِسَآؤُكُمْ حَرْثٌ لَّكُمْ فَأْتُواْ حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُمْ وَقَدِّمُواْ لأَنفُسِكُمْ وَاتَّقُواْ اللّهَ

    وَاعْلَمُواْ أَنَّكُم مُّلاَقُوهُ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ ﴿۲۲۳﴾ »

    زنان شما، محل بذرافشانى شما هستند; پس هر زمان که بخواهید، مى توانید با آنها آمیزش

    کنید. و (با پرورش فرزندان صالح،اثر نیکى)براى خود،ازپیش بفرستید.واز (مخالفت فرمان) خدا

    بپرهیزید و بدانید او را ملاقات خواهید کرد. و به مؤمنان، بشارت ده.

    .................................................. .................................................. ............................

    تفسیر بخش مورد نظر:

    خداوندمى فرماید:

    «همسران شما محل بذرافشانى شما هستند» (نِساؤُکُمْ حَرْثٌ لَکُمْ).


    «بنابراین هر زمان بخواهید مى توانید با آنها آمیزش نمائید» (فَأْتُوا حَرْثَکُمْ أَنّى شِئْتُمْ).


    در اینجا زنان تشبیه به مزرعه شده اند، این تشبیه، ممکن است براى بعضى سنگین آید

    که: چرا اسلام درباره نیمى از نوع بشر، چنین تعبیرى کرده است در حالى که نکته باریکى

    در این تشبیه نهفته شده، در حقیقت قرآن مى خواهد ضرورت وجود زن در اجتماع انسانى را

    نشان دهد که، زن وسیله اطفاء شهوت و هوسرانى مردان نیست، بلکه وسیله اى است براى

    حفظ حیات نوع بشر، این سخن در برابر آنها که نسبت به جنس زن، همچون یک بازیچه یا

    وسیله هوسبازى مى نگرند، هشدارى محسوب مى شود.

    در ادامه آیه مى افزاید:

    «با اعمال صالح و پرورش فرزندان صالح، آثار نیکى براى خود از پیش بفرستید» (وَ قَدِّمُوا لاِ َنْفُسِکُمْ).


    اشاره به این که هدف نهایى از آمیزش جنسى، لذت و کامجوئى نیست بلکه باید از این موضوع،

    براى ایجاد و پرورش فرزندان شایسته، استفاده کرد، و آن را به عنوان یک ذخیره معنوى براى

    فرداى قیامت از پیش فرستاد.

    این سخن هشدار مى دهد که: باید در انتخاب همسر، اصولى را رعایت کنید که به این نتیجه

    مهم، یعنى تربیت فرزندان صالح و نسل شایسته انسانى، منتهى شود.

    .................................................. .........................................

    منبع
    .
    ویرایش توسط ذاکره2 : ۱۳۸۹/۱۰/۱۹ در ساعت ۱۶:۳۵
    ماندگاری هر ملّتی رابطه ی جدا نشدنی

    با سرمایه های تاریخی و معنوی آنها دارد

    پی آواز حقیقت بدویم

  9. تشکرها 3


  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    412
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    63
    آپلود
    0
    گالری
    0



    « لِّلَّذِينَ يُؤْلُونَ مِن نِّسَآئِهِمْ تَرَبُّصُ أَرْبَعَةِ أَشْهُرٍ فَإِنْ فَآؤُوا فَإِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ »

    (آیه 226 ، سوره بقره )

    کسانى که زنان خود را «ایلاء» مى نمایند [= سوگند مى خورند که با آنها، آمیزش نکنند،]

    حق دارند چهار ماه انتظار بکشند; اگر بازگشت کنند، (چیزى بر آنها نیست);

    زیرا خداوند، آمرزنده و مهربان است.

    « وَإِنْ عَزَمُواْ الطَّلاَقَ فَإِنَّ اللّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ﴿۲۲۷﴾ »

    و اگر تصمیم به جدایى گرفتند، (آن هم با شرایطش مانعى ندارد چرا که خداوند شنوا و داناست.

    .................................................. ..................................................

    تفسیر بخش مورد نظر :

    در دوران جاهلیت، زن هیچ گونه ارزش و مقامى در جامعه عرب نداشت و به همین جهت،

    براى جدائى، یا تحت فشار قرار دادن او، طرق زشتى وجود داشت که یکى از آنها

    «ایلاء»(1) ـ به معنى سوگند خوردن بر ترک عمل زناشویى ـ بود.


    آیات مورد بحث، با این سنت غلط مبارزه کرده و طریق گشودن این سوگند را بیان مى کند،

    مى فرماید:


    (لِلَّذینَ یُؤْلُونَ مِنْ نِسائِهِمْ تَرَبُّصُ أَرْبَعَةِ أَشْهُر).«کسانى که از زنان خود ایلاء مى کنند

    (سوگند یاد مى کنند که با آنها آمیزش جنسى ننمایند) حق دارند چهار ماه انتظار کشند»


    آن گاه مى افزاید:

    «اگر (در این فرصت) تصمیم به بازگشت گرفتند، خداوند آمرزنده و مهربان است» (فَإِنْ فائُوا فَإِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحیمٌ).

    با این که اسلام حکم «ایلاء» (سوگند خوردن بر ترک آمیزش جنسى) را به کلى ابطال نکرده

    اما آثار سوء آن را از بین برده; زیرا به کسى اجازه نمى دهد، از این راه، همسرش را سرگردان

    سازد، و اگر مى بینیم مدت چهار ماه به عنوان ضرب الاجل تعیین کرده، نه به خاطر این است

    که مى توان از این طریق مقدارى از حقوق زناشویى را باطل کرد، بلکه از این نظر است که

    آمیزش جنسى به عنوان یک واجب شرعى در هر چهار ماه لازم است (البته این در صورتى

    است که زن بر اثر طول مدت به گناه نیفتد، لذا در مورد زنان جوان که بیم گرفتارى در گناه

    باشد لازم است این فاصله کمتر شود).


    ایلاء یک حکم استثنائى است که در اسلام براى آن کفاره قرار داده شده
    ،کفاره شکستن قسم .


    این در حقیقت مجازاتى است براى مردان لجوج تا به این شیوه ناجوانمردانه براى ابطال

    حقوق زن، متوسل نشوند و این کار را تکرار نکنند.


    .
    ماندگاری هر ملّتی رابطه ی جدا نشدنی

    با سرمایه های تاریخی و معنوی آنها دارد

    پی آواز حقیقت بدویم


  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    412
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    63
    آپلود
    0
    گالری
    0



    « وَالْمُطَلَّقَاتُ يَتَرَبَّصْنَ بِأَنفُسِهِنَّ ثَلاَثَةَ قُرُوَءٍ وَلاَ يَحِلُّ لَهُنَّ أَن يَكْتُمْنَ مَا خَلَقَ اللّهُ

    فِي أَرْحَامِهِنَّ إِن كُنَّ يُؤْمِنَّ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَبُعُولَتُهُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فِي ذَلِكَ إِنْ أَرَادُواْ

    إِصْلاَحًا وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ وَاللّهُ عَزِيزٌ حَكُيمٌ ﴿۲۲۸﴾»

    زنان مطلّقه، باید تا سه مرتبه عادت ماهانه دیدن (و پاک شدن) انتظار بکشند (و عدّه نگه دارند);

    و اگر به خدا و روز بازپسین، ایمان دارند، براى آنها حلال نیست که آنچه را خدا در رحمهایشان

    آفریده، کتمان کنند. و همسرانشان، براى بازگرداندن آنها (به زندگى زناشویى) در این مدّت،

    (ازدیگران) سزاوارترند; این در صورتى است که (براستى) خواهان اصلاح باشند. و براى زنان،

    همانند وظایفى که بردوش آنهاست، حقوق شایسته اى قرار داده شده; و مردان بر آنان برترى

    دارند; و خداوند توانا و حکیم است.

    .................................................. .................................................. .....................

    تفسیر بخش مورد نظر :

    در آیه قبل، سخن از طلاق به میان آمده و در این بخش، سخن از احکام طلاق و آنچه مربوط به آن

    است، که در مجموع پنج حکم بیان شده:

    نخست، درباره عدّه : از آنجا که طلاق باید در حال پاکى ـ که با شوهر خود آمیزش جنسى نکرده

    باشد ـ انجام گیرد، این پاکى یک مرتبه محسوب مى شود، و هنگامى که بعد از آن دو بار، عادت

    ببیند و پاک شود، به محض این که پاکى سوم به اتمام رسید و لحظه اى عادت شد، عده تمام

    شده و ازدواج او در همان حالت جایز است.

    دومین حکم : مسأله آغاز و پایان ایام عدّه را که معمولاً خود زن مى فهمد نه دیگرى بر عهده او گذارده،

    و گفتار او را سند قرار داده، لذا امام صادق(علیه السلام) در تفسیر آیه فوق مى فرماید:

    قَدْ فَوَّضَ اللّهُ إِلَى النِّساءِ ثَلاثَةَ أَشْیاءَ الْحَیْضَ وَ الطُّهْرَ وَ الْحَمْلَ:

    «خداوند سه چیز را به زنان واگذار کرده، عادت ماهانه، پاک شدن و حامله بودن».


    جمله «ما خَلَقَ اللّهُ فی أَرْحامِهِنَّ»یعنى نباید حمل خود را مخفى کند و بگوید به عادت ماهانه

    مبتلا مى شود، تا مدت عدّه را کمتر کند (زیرا عدّه زن باردار وضع حمل است) و در مورد عادت

    ماهانه، چه از نظر شروع، و چه از نظر پایان، نیز نباید خلاف گوئى کند،

    سومین حکمى که از آیه استفاده مى شود،در موقعى که زن، در عدّه طلاق رجعى است، شوهر

    مى تواند بدون هیچ گونه تشریفات، زندگى زناشویى را از سر گیرد، با هر سخن و یا عملى که به

    قصد بازگشت باشد، این معنى حاصل مى شود

    چهارمین حکم : (وَ لَهُنَّ مِثْلُ الَّذی عَلَیْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ)«و براى زنان همانند وظایفى که بر دوش آنها

    است، حقوق شایسته اى قرار داده شده»
    .این جمله از کلمات عجیب، جالب و جامعى

    است که فواید بسیارى را در بر دارد و در واقع بحث را به مسائل مهمترى فراتر از طلاق و عدّه

    کشانیده، و به مجموعه حقوق زناشویى مردان و زنان، اشاره مى کند، مى گوید: «همان طور که

    براى مرد حقوقى بر عهده زنان گذارده شده، همچنین زنان حقوقى بر مردان دارند که آنها موظف به

    رعایت آنند; زیرا در اسلام هرگز حق یک طرفه نیست، و همیشه به صورت متقابل مى باشد».

    و سرانجام در پنجمین حکم
    مى فرماید:(وَ لِلرِّجالِ عَلَیْهِنَّ دَرَجَةٌ).«و مردان بر آنها برترى دارند»

    که در حقیقت، تکمیلى است بر آنچه درباره حقوق متقابل زن و مرد قبلاً گفته شد، و مفهومش

    این است: مسأله عدالت میان زن و مرد، به این معنى نیست که آنها در همه چیز برابرند و باید

    همراه یکدیگر گام بردارند، و آیا راستى لازم است آن دو، در همه چیز مساوى باشند؟!


    .
    ماندگاری هر ملّتی رابطه ی جدا نشدنی

    با سرمایه های تاریخی و معنوی آنها دارد

    پی آواز حقیقت بدویم


  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    412
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    63
    آپلود
    0
    گالری
    0



    « الطَّلاَقُ مَرَّتَانِ فَإِمْسَاكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِيحٌ بِإِحْسَانٍ وَلاَ يَحِلُّ لَكُمْ أَن تَأْخُذُواْ

    مِمَّا آتَيْتُمُوهُنَّ شَيْئًا إِلاَّ أَن يَخَافَا أَلاَّ يُقِيمَا حُدُودَ اللّهِ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ يُقِيمَا حُدُودَ اللّهِ

    فَلاَ جُنَاحَ عَلَيْهِمَا فِيمَا افْتَدَتْ بِهِ تِلْكَ حُدُودُ اللّهِ فَلاَ تَعْتَدُوهَا وَمَن يَتَعَدَّ

    حُدُودَ اللّهِ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ﴿۲۲۹﴾»

    طلاق، (طلاقى که رجوع و بازگشت دارد،) دو مرتبه است; (و پس از دو طلاق،) باید یا به طور

    شایسته همسر خود را نگاهدارى کند (و آشتى نماید)، یا با نیکى او را رها سازد. و براى شما

    حلال نیست که چیزى از آنچه به آنها داده اید، پس بگیرید; مگر این که (دو همسر،) بترسند که

    حدود الهى را برپا ندارند. در این حال اگر بترسید که حدود الهى را رعایت نکنند، گناهى بر آنها نیست

    که زن، فدیه و عوضى بپردازد. (تا شوهر او را طلاق دهد). اینها حدود الهى است; از آن، تجاوز نکنید.

    و هر کس از حدود الهى تجاوز کند، ستمکار است.

    .................................................. .................................................. ....................

    تفسیر بخش مورد نظر :

    زنى خدمت یکى از همسران پیامبر(صلى الله علیه وآله) رسید و از شوهرش شکایت کرد که او

    پیوسته وى را طلاق مى دهد و سپس رجوع مى کند تا به این وسیله به زیان و ضرر افتد ـ و در جاهلیت

    چنین بود که مرد حق داشت همسرش را هزار بار طلاق بدهد و رجوع کند و حدّى براى آن نبود ـ هنگامى

    که این شکایت به محضر پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) رسید آیه فوق نازل گشت و حدّ طلاق را سه

    بار قرار داد .و از این عمل زشت و ناجوانمردانه جلوگیرى کرد .

    طلاق سوم، رجوع و بازگشتى ندارد، و هنگامى که دو نوبت کشمکش و طلاق و سپس صلح و

    رجوع انجام گرفت، باید کار را یکسره کرد، و به تعبیر دیگر، اگر در این دو بار، محبت و صمیمیت از دست

    رفته، بازگشت، مى تواند با همسرش زندگى کند و از طریق صلح و صفا در آید، در غیر این صورت،

    اگر زن را طلاق داد، دیگر حق رجوع به او ندارد مگر با شرایطی که در آیه (230 ) می فرماید.

    منظور از جدا شدن توأم با احسان و نیکى، این است که: حقوق آن زن را بپردازد و بعد از جدائى،

    ضرر و زیانى به او نرساند، و پشت سر او سخنان نا مناسب نگوید، و مردم را به او بدبین نسازد،

    و امکان ازدواج مجدد را از او نگیرد.از این رو، شوهر نمى تواند هنگام جدائى چیزى را که به عنوان

    مهر به زن داده است باز پس گیرد، و این یک مصداق جدائى بر پایه احسان است .

    معصیت و مخالفت با این قوانین، تجاوز از حدّ و مرز محسوب مى گردد.در حقیقت در میان کارهائى

    که انسان انجام مى دهد، یک سلسله مناطق ممنوعه وجود دارد که ورود در آن، فوق العاده خطرناک

    است. قوانین و احکام الهى این مناطق را مشخص مى کند و بسان علائمى است که در این گونه

    مناطق قرار مى دهند . نزدیکى به این مرزها انسان را بر لب پرتگاه قرار مى دهد.

    .
    ماندگاری هر ملّتی رابطه ی جدا نشدنی

    با سرمایه های تاریخی و معنوی آنها دارد

    پی آواز حقیقت بدویم


  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    412
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    63
    آپلود
    0
    گالری
    0



    « فَإِن طَلَّقَهَا فَلاَ تَحِلُّ لَهُ مِن بَعْدُ حَتَّىَ تَنكِحَ زَوْجًا غَيْرَهُ فَإِن طَلَّقَهَا فَلاَ جُنَاحَ عَلَيْهِمَا

    أَن يَتَرَاجَعَا إِن ظَنَّا أَن يُقِيمَا حُدُودَ اللّهِ وَتِلْكَ حُدُودُ اللّهِ يُبَيِّنُهَا لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ ﴿۲۳۰﴾ »

    و اگر (بعد از دو طلاق و رجوع، بار دیگر، شوهر) او را طلاق داد، بعد از آن، زن بر او حلال نخواهد بود;

    مگراین که همسر دیگرى انتخاب کند، که اگر (همسر دوم) او را طلاق گفت، گناهى ندارند که بازگشت

    کنند; (و با یکدیگر ازدواج نمایند اگر امید داشته باشند که حدود الهى را محترم مى شمرند.

    و اینها حدود الهى است که خدا آن را براى گروهى که آگاهند، بیان مى نماید.

    .................................................. .................................................. ...........................

    تفسیر :

    همان گونه که ازدواج، یک امر حیاتى و ضرورى است، طلاق هم در شرایط خاصى، ضرورت پیدا

    مى کند، لذا اسلام بر خلاف مسیحیتِ تحریف یافته، طلاق را مجاز شمرده، ولى از آنجا که از هم

    پاشیدن خانواده ها زیان هاى جبران ناپذیرى براى فرد و اجتماع دارد، با استفاده از عوامل مختلفى،

    طلاق را تا آنجا که ممکن است محدود ساخته، و احکامى تشریع نموده که با توجه به آنها طلاق به

    حداقل مى رسد.

    موضوع الزام به ازدواج مجدد یا مُحَلِّل یکى از آن عوامل محسوب مى شود; زیرا ازدواج رسمى زن

    بعد از سه طلاق با مرد دیگر، مخصوصاً با این قید که باید آمیزش جنسى نیز صورت گیرد، سدّ بزرگى

    براى ادامه طلاق و طلاق کشى است.

    از روایاتى که از پیشوایان بزرگ اسلام رسیده استفاده مى شود:

    اولاً ـ ازدواج با شخص دوم باید دائمى باشد.

    ثانیاً ـ به دنبال اجراى عقد، عمل زناشویى نیز انجام گیرد.

    این دو شرط را از خود آیه نیز ممکن است اجمالاً استفاده کرد:

    اما این که عقد دائمى باشد به خاطر این که جمله «فَإِنْ طَلَّقَها» گواه به آن است; زیرا طلاق تنها


    در عقد دائم تصور مى شود.

    و اما انجام عمل زناشویى را مى توان از جمله «حَتّى تَنْکِحَ زَوْجاً غَیْرَهُ» استفاده کرد.

    این حکم فلسفه اى دارد که تنها با اجراى صیغه عقد، حاصل نمى شود .


    .
    ماندگاری هر ملّتی رابطه ی جدا نشدنی

    با سرمایه های تاریخی و معنوی آنها دارد

    پی آواز حقیقت بدویم


  14. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    412
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    63
    آپلود
    0
    گالری
    0



    «وَإِذَا طَلَّقْتُمُ النَّسَاء فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِكُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ سَرِّحُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ

    وَلاَ تُمْسِكُوهُنَّ ضِرَارًا لَّتَعْتَدُواْ وَمَن يَفْعَلْ ذَلِكَ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ وَلاَ تَتَّخِذُوَاْ آيَاتِ اللّهِ هُزُوًا

    وَاذْكُرُواْ نِعْمَتَ اللّهِ عَلَيْكُمْ وَمَا أَنزَلَ عَلَيْكُمْ مِّنَ الْكِتَابِ وَالْحِكْمَةِ يَعِظُكُم بِهِ وَاتَّقُواْ اللّهَ

    وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ ﴿۲۳۱﴾ »

    و هنگامى که زنان را طلاق دادید، و به پایان عده خود رسیدند، یا به طور شایسته آنها را نگاه دارید

    (و آشتى کنید)، و یا به طرز پسندیده اى آنها را رها سازید; و آنها را به خاطر زیان رساندن نگاه ندارید

    تا (به حقوقشان) تجاوز کنید. و کسى که چنین کند، به خویشتن ستم کرده است. و (با این کارها)

    آیات خدا را به استهزا نگیرید. و نعمت خدا را بر خود بیاد بیاورید، و کتاب آسمانى و علم و دانشى را

    که بر شما نازل کرده، و شما را با آن، پند مى دهد. و از خدا پروا کنید و بدانید خداوند از هر چیزى

    (حتى از نیّت هاى شما) آگاه است.

    .................................................. .................................................. ..........................

    تفسیر :

    به دنبال آیات گذشته، این آیه نیز، اشاره به محدودیت هاى دیگرى در امر طلاق مى کند، تا از نادیده

    گرفتن حقوق زن جلوگیرى کند.

    یا صمیمانه تصمیم به ادامه زندگى زناشویى بگیرید و یا اگر زمینه را مساعد نمى بینید با نیکى از

    هم جدا شوید، نه با جنگ و جدال و اذیت و آزار و انتقام جویى.

    در جاهلیت، گاه بازگشت به زناشویى را وسیله انتقام جویى قرار مى دادند، لذا با لحن قاطعى

    مى گوید: «هرگز نباید چنین فکرى در سر بپرورانید»

    پس، این کارهاى نادرست تنها ستم بر زن نیست، بلکه ظلم و ستمى است که شما بر خود کرده اید زیرا:

    اولاً ـ رجوع و بازگشتى که به قصد حق کشى و آزار باشد، هیچ گونه آرامشى در آن نمى توان یافت و


    محیط زندگى زناشویى براى هر دو جهنم سوزانى مى شود.

    ثانیاً ـ از نظر اسلام، زن و مرد در نظام خلقت، عضو یک پیکرند بنابراین، پایمال کردن حقوق زن،

    تعدى وظلم به خود خواهد بود.

    ثالثاً ـ مردان با این ظلم و ستم در واقع به استقبال کیفر الهى مى روند و چه ستمى بر خویشتن


    از این بالاتر.آن گاه، به همگان هشدار مى دهد و مى فرماید:


    «آیات خدا را به استهزاء نگیرید» (وَ لا تَتَّخِذُوا آیاتِ اللّهِ هُزُواً).

    و در پایان مى فرماید:

    «و تقواى الهى پیشه کنید و بدانید خداوند به هر چیزى داناست» (وَ اتَّقُوا اللّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ بِکُلِّ شَیْء عَلیمٌ).

    این هشدارها به خاطر آن است که:

    اولاً ـ توجه داشته باشند خداوند آنها را از خرافات، آداب و رسوم زشت جاهلیت در مورد ازدواج و


    طلاق و غیر آن رهائى بخشیده و به احکام حیاتبخش اسلام راهنمائى کرده، قدر آن را بشناسند

    و حق آنها را ادا کنند.
    ثانیاً ـدر مورد حقوق زنان، از موقعیت خود سوء استفاده نکنند و بدانند

    خداوند حتى از نیات آنها آگاه است


    منبع تفسیر ها را در اینجا مشاهده فرمایید


    .

    ویرایش توسط ذاکره2 : ۱۳۸۹/۱۰/۲۱ در ساعت ۱۱:۲۱
    ماندگاری هر ملّتی رابطه ی جدا نشدنی

    با سرمایه های تاریخی و معنوی آنها دارد

    پی آواز حقیقت بدویم


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود