جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ◄ معنای تجسس ►

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    ◄ معنای تجسس ►




    بسم الله

    یکی از صفات رذیله و نکوهیده در آیات قرآن و احادیث اهل بیت (ع) تجسّس در زندگی و احوال دیگران است.

    تجسس میدونم صفتی بسیار بد و ناشایسته ای است ...!!

    یه سوال :

    وقتی بالفرض صدای بلند توی کوچه میشنوی ....قصد تجسس نداری ...ولی باز هم به طرف کوچه میروی یا اینکه گوشات رو تیز تر میکنی تا بدونی این صدای چیه ..!!

    خب حالا این فرضی که بنده عرض کردم حکم تجسس رو داره که در قران کریم ازش گفته شده است ؟؟ ؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث کلامي

    ویرایش توسط ریحانه : ۱۳۸۹/۱۰/۲۱ در ساعت ۰۵:۲۹

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0




    با سلام و عرض ادب

    كلمه تجسس به معناى پى‏گيرى و تفحص از امور مردم است، امورى كه مردم عنايت دارند پنهان بماند و تو آنها را پى‏گيرى كنى تا خبردار شوى.

    « و لا تجسسوا و ... »(حجرات 12)

    معناى آيه اين است كه: دنبال عيوب مسلمانان را نگيريد، و در اين مقام بر نياييد كه امورى را كه صاحبانش مى‏خواهند پوشيده بماند تو آنها را فاش سازى‏ .

    انسان مومن بايد نسبت به ديگران حسن ظن داشته در روابط خود با ديگران اصل را بر درستي و راستي افراد جامعه بگذارد تا در سايه ي آن بتواند در تعامل با ايشان ، هم فردي مفيد بوده و هم از وجود ايشان منتفع گردد .

    حضرت علي در اين رابطه مي فرمايد :

    ضع امر اخيک علي احسنه حتي ياتيک ما يغلبک منه و لا تظنن بکلمه خرجت من اخيک سوء و انت تجدلها في الخير محملاالشيخ عبد علي بن جمعه العروسي الحويزي ، تفسير نورالثقلين ، ج 5 ـ قم مطبعه ي الحکمه ، ص 90) اعمال برادرت را بر بهترين وجه ( ممکن ) حمل کن مگر آنکه حجت و دليلي براي تو پيدا شود که راه توجيه را بر تو ببندد . و هرگز نسبت به سخني که از برادر مسلمانت صادر شده است ، در صورتي که مي تواني محمل نيکي براي آن بيابي گمان بد مبر » .

    علامه مجلسي (ره) در شرح اين کلام مولا علي (ع) مي نويسد :

    « مقصود اين است که آنچه از گفتار يا کردار از برادرت صادر مي گردد را بر بهترين آنچه احتمال آن مي رود حمل نمايي و اگر چه ( احتمال صحت ) مرجوح و ضعيف باشد ، و نبايستي تجسس کني ، تا وقتي که امري از او به تو برسد که تاويل و توجيه آن ( به نيکي و خوبي ) براي تو ممکن نباشد ، و اينکه به خاطر آن است که ظن و گمان چه بسا که به خطا رود ، و از تجسس کردن نيز نهي شده است » . (به نقل از محمد باقر مجلسي ، مراه العقول)

    بر هيمن اساس است که علماي اسلام در علم و اصول فقه معيار و مبنا را بر اصل صحت ( اصاله ي الصحه ) نهاده اند و اين اصل در تمامي امور اجتماع و قراردادهاي افراد آن معتبر و جاري است ، و در صورتي که به آن عمل نشود کليه ي امور اجتماع متزلزل و مختل خواهد شد .

    « در کتاب شريف مصباح الشيعه آمده است : حسن ظن از ايمان انسان و سلامت روحش ناشي مي شود و از نشانه هاي پاکي روح آن است که انسان هر چه را که مي بيند با خوبي و فضيلت مي نگرد . رسول خدا (ص) فرمود : گمان خود را نسبت به برادران ديني خوب کنيد که بدين وسيله به صفا و طهارت طبع مي رسيد » (پيشين). در روايات و اخبار پيامبر گرامي اسلام و اهل بيت عصمت و طهارت ( ع) احاديث فراواني در مدح حسن ظن و تقبيح سوء ظن در کتب حديثي ثبت و ضبط گرديده است . از جمله امام جعفر صادق (ع) از پدر بزرگوارشان نقل کرده است ايشان فرموده اند :

    « اياکم و الظن فان الظن اکذب الکذب و کونوا اخواثا في الله کما امرکم الله محمد باقر مجلسي ، ج 75 / ص 252) شما از ظن و گمان ( بد ) بر حذر مي دارم زيرا که ظن دروغ ترين دروغهاست و با يکديگر در ( راه ) خدا برادر باشيد همانگونه که خداوند شما را امر نموده است » .

    حضرت علي (ع) در مورد سوء ظن مي فرمايد :

    « سوء ظن بالمحسن شر الاثم و اقبح الظلم ؛ بدگماني نسبت به انسان نيکوکار ( و بي گناه ) بدترين گناه و زشت ترين ستم است » .

    در جاي ديگر مي فرمايد :

    « اطرحوا سوء الظن بينکم فان الله عزوجل نهي عن ذلک ؛ از بين خودتان سوء ظن را به دور افکنيد ، زيرا خداوند عزوجل از آن نهي نموده است » .




  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ریحانه نمایش پست
    بسم الله



    وقتی بالفرض صدای بلند توی کوچه میشنوی ....قصد تجسس نداری ...ولی باز هم به طرف کوچه میروی یا اینکه گوشات رو تیز تر میکنی تا بدونی این صدای چیه ..!!

    خب حالا این فرضی که بنده عرض کردم حکم تجسس رو داره که در قران کریم ازش گفته شده است ؟؟ ؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث کلامي

    با سلام و عرض ادب

    از تاخيرم در پاسخگويي عذرخواهي مي كنم

    اصل و مبناي دين اسلام حسن ظن به ديگري است ، سوء ظن باعث كدورت و دوري مومنين از همديگر مي شود فلذا سعي بفرماييد هميشه و نسبت به همه كس حسن ظن داشته باشيد البته دستور قرآن كريم نيز همين است ؛ سوء ظن داشتن به ديگري مجوز تجسس و گوش دادن به سخنان ديگري نمي باشد .

    از مصادیق تجسس حرام ، استماع مکالمات غیرعلنی اشخاص است که مشمول حکم آیه دوازدهم سوره حجرات و احادیث مربوط به آن می گردد. در حدیث ، کسی که به رغم خواست افراد به گفتگوی آنان گوش دهد نکوهش شده و جزایش در روز قیامت ، ریختن سرب گداخته در گوش وی ذکر گردیده است ( رجوع کنید به حویزی ، ج 5، ص 93). در اصل 25 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز انواع تجسس ، از جمله ضبط و فاش کردن مکالمات تلفنی و استراق سمع ، ممنوع شده است .

    بنابراين گوش كردن صحبت هايي كه در خانه همسايه صورت مي گيرد خلاف مقررات ديني و قوانين جزايي است ، اما اگر اين صحبت ها علني باشد گوش دادن شامل تجسس ممنوع نخواهد بود .

    در بيرون از خانه دو نفر با همدگير صحبت مي كنند ما حق نداريم گوشمان را تيز كرده تا صداي ايشان را بشنويم اگر چه قصد داريم بفهيم ايشان در مورد من چه مي گويند و چه ديدگاهي نسبت به من دارند . ( البته استثنائاتي در اين مورد وجود دارد كه شامل موارد مطروحه شما نمي شود از جمله امر ازدواج كه تجسس در حد خود مجاز است و همچنين در امور حكومتي و اجتماعي نيز تجسس ايرادي ندارد)

  7. تشکرها 2


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    1,025
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 8 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    17



    سلام
    وقتی صدا واقعا بلنده چیکار کنیم؟
    یا در حدی هست که ما نه کاملا میشنویم و نه کاملا نمیشنویم
    اگر فرد براش مهم نباشه و به صورت عادی حرف بزنه نه با صدای خیلی آروم اون وقت گوش دادن عیب نداره؟

  9. تشکر


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331



    اره واقعا بعضی وقتا صدا اینقدر بلنده که هر چی خودمون رو به کری بزنیم باز هم میشنویم ...

  11. تشکر


  12. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط نازبانو نمایش پست
    سلام
    وقتی صدا واقعا بلنده چیکار کنیم؟
    یا در حدی هست که ما نه کاملا میشنویم و نه کاملا نمیشنویم
    اگر فرد براش مهم نباشه و به صورت عادی حرف بزنه نه با صدای خیلی آروم اون وقت گوش دادن عیب نداره؟
    با سلام و عرض ادب

    قبلا نيز عرض شد كه اگر مشاجره ها علني باشند گوش دادن به سخنان آنها ايرادي ندارد ؛ اما اگر علني نباشد يعني مثلا در خانه خود و يا در خفا مشاجره مي كنند گوش دادن به سخنان انها ايراد دارد و لازم است در صورتي كه ناخود اگاه صداي آن ها به گوش ما مي رسد به هر نحو از رسيدن صدا مانع بشويم مثل اينكه محل را مدتي ترك كرده و يا خود را مشغول كرده ( مانند گوش دادن به راديو و ...) و از اين طريق مانع رسيدن صدا بشويم .

    اگر براي فرد مهم نباشد در صورتي كه شامل مشاجره علني بشود استماع اشكالي نخواهد داشت .

    مويد باشيد
    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 3 : ۱۳۹۰/۰۶/۲۰ در ساعت ۱۷:۰۵

  13. تشکر


  14. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جمع بندي

    اصل و مبناي دين اسلام حسن ظن به ديگري است ، سوء ظن باعث كدورت و دوري مومنين از همديگر مي شود فلذا سعي بفرماييد هميشه و نسبت به همه كس حسن ظن داشته باشيد البته دستور قرآن كريم نيز همين است ؛ سوء ظن داشتن به ديگري مجوز تجسس و گوش دادن به سخنان ديگري نمي باشد .

    از مصادیق تجسس حرام ، استماع مکالمات غیرعلنی اشخاص است که مشمول حکم آیه دوازدهم سوره حجرات و احادیث مربوط به آن می گردد. در حدیث ، کسی که به رغم خواست افراد به گفتگوی آنان گوش دهد نکوهش شده و جزایش در روز قیامت ، ریختن سرب گداخته در گوش وی ذکر گردیده است .(1) در اصل 25 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز انواع تجسس ، از جمله ضبط و فاش کردن مکالمات تلفنی و استراق سمع ، ممنوع شده است .

    بنابراين گوش كردن صحبت هايي كه در خانه همسايه صورت مي گيرد خلاف مقررات ديني و قوانين جزايي است ، اما اگر اين صحبت ها علني باشد گوش دادن شامل تجسس ممنوع نخواهد بود .

    در بيرون از خانه دو نفر با همدگير صحبت مي كنند ما حق نداريم گوشمان را تيز كرده تا صداي ايشان را بشنويم اگر چه قصد داريم بفهيم ايشان در مورد من چه مي گويند و چه ديدگاهي نسبت به من دارند . ( البته استثنائاتي در اين مورد وجود دارد كه شامل موارد مطروحه شما نمي شود از جمله امر ازدواج كه تجسس در حد خود مجاز است و همچنين در امور حكومتي و اجتماعي نيز تجسس ايرادي ندارد)

    پرسش:

    اگر بي اختيار صداي آن ها را بشنويم آيا گوش دادن در اين صورت هم اشكال دارد ؟

    پاسخ:

    اگر مشاجره ها علني باشند گوش دادن به سخنان آنها ايرادي ندارد ؛ اما اگر علني نباشد يعني مثلا در خانه خود و يا در خفا مشاجره مي كنند گوش دادن به سخنان انها ايراد دارد و لازم است در صورتي كه ناخود اگاه صداي آن ها به گوش ما مي رسد به هر نحو از رسيدن صدا مانع بشويم مثل اينكه محل را مدتي ترك كرده و يا خود را مشغول كرده ( مانند گوش دادن به راديو و ...) و از اين طريق مانع رسيدن صدا بشويم . اگر براي فرد مهم نباشد در صورتي كه شامل مشاجره علني بشود استماع اشكالي نخواهد داشت .


    1. ( رجوع کنید به حویزی ، ج 5، ص 93)
    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 3 : ۱۳۹۰/۰۸/۲۶ در ساعت ۲۲:۲۸

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود