جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: علی ابن ابی طالب امام اول شیعیان در کجا مدفون شده است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    331
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9

    علی ابن ابی طالب امام اول شیعیان در کجا مدفون شده است؟




    سلام
    علی ابن ابی طالب امام اول شیعیان در کجا مدفون شده است؟
    نجفٍ عراق
    مزار شریفِ افغانستان
    شاه مردانِ ازبکستان
    یا....
    مستند و موجز و منطقی جواب دهید


    کارشناس بحث : پاسخگوي تاريخي

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۱۰/۲۲ در ساعت ۰۸:۵۲

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,082
    مورد تشکر
    84 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضوانه نمایش پست
    سلام
    علی ابن ابی طالب امام اول شیعیان در کجا مدفون شده است؟
    نجفٍ عراق
    مزار شریفِ افغانستان
    شاه مردانِ ازبکستان
    یا....
    مستند و موجز و منطقی جواب دهید


    کارشناس بحث : پاسخگوي تاريخي
    با سلام،
    بنابر روایات متعددی که از طریق شیعه نقل شده است، مدفن امام علی علیه السلام در نجف اشرف و در همین مکانی است که هم اکنون گنبد و ضریح دارد.
    این روایات اگر چه از طرق گوناگون و با الفاظ مختلف نقل شده است، ولی در محتوا و مفهوم متفق بوده و همگی آنها به صراحت، دفن آن حضرت را در «غری» (نجف) تأیید کرده اند؛ ما در این جا به یک روایت اشاره کرده و آدرس روایات دیگر را ذکر می کنیم:
    حبان بن علی العنزی می گوید: مرا خبر داده آزاد کرده علی(ع) که چون هنگام احتضار آن حضرت فرا رسید به حسن و حسین علیهما السلام فرمود: «چون من از دنیا رحلت کردم مرا بر تختی گذارید و بیرون آوریدم و عقب تخت را بردارید و جانب پیش آن را به حال خود بگذارید، که آن جانب خود برداشته می شود و مرا ببرید به غریین (نجف اشرف)، پس در آن جا سنگ سفیدی خواهید دید، در آن سنگ قبر مرا بکنید به تخته ای می رسید، مرا در آنجا دفن کنید. پس چون آن حضرت چشم از جهان فرو بست ما نیز همین کار را کردیم تا به غریین رسیدیم سنگ سفید را دیدیم که از نور می درخشید. در آن سنگ قبر را حفر کردیم تخته ای ظاهر شد که بر آن نوشته بود: این را نوح در این جا برای علی بن ابی طالب ذخیره گذاشته است. پس آن حضرت را دفن کردیم و باز گشتیم و از دیدن این معجزات که دلالت بر عظمت مقام حضرت می کرد، خشنود شدیم، پس گروهی از شیعیان به ما رسیدند که بر آن حضرت نماز نخوانده بودند، ما ایشان را از آن چه اتفاق افتاده بود با خبر کردیم...»[1]
    نکته ای که در این روایات به چشم می خورد این است که امام علی(ع) با توجه به مصالحی که بعداً آشکار شد، وصیت فرمود تا او را در دل شب و پنهانی به خاک بسپارند تا مبادا بنی امیه و خوارج و.. از محل دفن اطلاع یافته و به ایشان اهانتی نمایند.
    برخی از مورخان و جغرافی دانان و علمای اهل سنت نیز تأیید کرده اند که محل دفن امام علی(ع) در نجف اشرف (در همین محل کنونی) قرار دارد که عبارتند از:
    1- ابن اثیر، در کتاب الکامل فی التاریخ، ج 3، ص 396.
    2- ابوالغداء در کتاب المختصر فی تاریخ الشیعه، ج 1، ص 93.
    3- ابن الوردی در کتاب تاریخ ابن الوردی، ج 1، ص 249.
    4- یاقوت حموی در کتاب معجم البلدان، ج 3، ص 790- ج 4، ص 760.
    5- ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه، ج 1، ص 16.
    اما تعیین محل دفن امام (ع) در مشهد نجف نزد شیعه اضافه بر مطالبی که ذکر شد مبتنی بر دلائل و براهین آشکار دیگری است که عبارتند از:
    1- تواتر اخبار و روایات دفن امام علی(ع) در این مکان.
    2- اجماع و اتفاق شیعه بر این که قبر آن حضرت در همین مکان فعلی بوده است.
    3- ظهور کرامات و معجزات بی شماری که در این مرقد مطهر ظهور کرده است.
    4- مقبولیت عامه مردم و پادشاهان و امیران از شیعه و اهل سنت در طول تاریخ، پس از آشکار شدن قبر مطهر در زمان هارون الرشید به بعد.
    5- مورخان و محدثان نوشته اند که امام سجاد(ع) و امام باقر(ع) و امام صادق(ع) بارها در همین مکان به زیارت جدشان آمده اند حتی بسیاری از خواص شیعه را راهنمایی کرده اند.
    اینها بخشی از ادله ای است که دلالت دارد مرقد مطهر امام علی علیه السلام در مکان فعلی در نجف اشرف می باشد.[2]

    پی نوشتها:
    [1] -ارشاد مفید، ج 1، ص 24 و 23- بحرانی، مدینه العاجز، ج 3، ص 48- مجلسی، محمد باقر، بحار، ج 42، ص 217- قندوزی حنفی، ینابیع المودة، ص 372- به نقل از دانشنامه امام علی(ع)، ج 9، تاریخ، مقاله نجف، نوشته علی رفته، ص 472.
    [2] -دانش نامه امام علی(ع)، ج 9، (بخش تاریخ) ص 476، مقاله نجف، نوشته علی رفیعی.
    منبع:
    http://www.hawzah.net/Hawzah/Questio...estionID=55822


  4. تشکر


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,082
    مورد تشکر
    84 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    علت مخفی بودن مزار علی(ع)
    یکی از عواملی که سبب ایجاد اختلاف در مورد محل دقیق دفن بدن مطهر امام علی(ع) شده است،مخفی بودن محل قبر ایشان برای سالیانی نسبتاً طولانی بوده است.اما اینکه چرا قبر ان حضرت تا مخدتها مخفی بوده است،باید گفت:
    دوران حکومت امام علی(ع) را می‏توان پرآشوب‏ترین دوران تاریخ اسلام نام نهاد و می‏توان گفت که در زمان هیچ یک از خلفای پیش از آن حضرت و یا پس از ایشان - امویان و عباسیان - بدانسان که در زمان ایشان جنگ‏های داخلی صورت گرفته، فتنه و آشوب‏های خانگی برپا نشده است؛ زیرا قبل از ایشان، یعنی زمان حکومت خلفای سه‏گانه، انحرافاتی صورت گرفته بود، آن حضرت در صدد اصلاح امور برآمدند، ولی این کار باعث شد تا مخالفان، سودجویان و صاحبان زر و زور با آن حضرت دشمنی بورزند، مانع ایجاد کنند و جنگ‏ها به راه اندازند. این دشمنی‏ها منحصر به دوران حیات آن حضرت نبوده بلکه پس از شهادت ایشان نیز وجود داشته است و ریشه اصلی اختفای مزار آن حضرت را باید در فراوانی و شدّت دشمنی‏ها نسبت به ایشان جستجو کرد. معاویة بن ابی سفیان دشمنی را با امام علی به آن مرحله رسانید که سب و لعن علی(ع) را بر منابر رایج نمود و در قنوت نماز خود امیرمؤمنان را لعن می‏کرد!این دشمنی‏ها و کینه‏توزی‏ها باعث شد تا فرزندان امام علی(ع) از بیم دشمنی‏های بنی‏امیه مزار ایشان را بنابر وصیت خود آن حضرت مخفی کنند و طی سال‏های متمادی آن را پوشیده نگه دارند.{1}
    ابن ابی الحدید، شارع نهج‏البلاغه رویداد به خاک سپاری امیر مؤمنان را چنین نقل می‏کند:«هنگامی که علی(ع) به شهادت رسید فرزندان ایشان تصمیم گرفتند تا قبر ایشان را از بنی‏امیه پنهان نگاه دارند تا مبادا بر ایشان در قبر و یا برای قبر ایشان حادثه‏ای روی دهد از این‏رو در شب شهادت ایشان دست به انجام کارهایی زدند تا کسی از محل به خاک سپاری ایشان آگاه نشود. آنها تابوتی را بر شتری بستند چنان که از آن تابوت بوی کافور شنیده می‏شد و آن شتر را به سوی مدینه بردند. چنان که گروهی گمان کردند که امام را به مدینه می‏برند تا در کنار قبر حضرت زهرا(س) دفن نمایند. از سوی دیگر بر اشتری دیگر جنازه‏ای پیچیده شده گذاشتند و چنان وانمود کردند که می‏خواهند آن حضرت را در حیره دفن کنند. در آن جا تعدادی قبر در مکان‏های مختلف کندند و در حقیقت کسی جز فرزندان و اصحاب خاص ایشان که آن حضرت را در سحرگاه شب بیست و یکم رمضان در نجف به خاک سپردند از محل خاک سپاری ایشان آگاه نشد... و محل دفن ایشان پوشیده ماند بدین سبب بنی‏امیه شایعات بسیاری ساختند؛ گروهی ادعا کردند که جمعی از طایفه طیئ، شتری را در آن شب یافته‏اند که راه را گم کرده بود و بر آن شتر صندوق بود و به گمان دستیابی به مال و ثروت به آن دست یازیدند و هنگامی که فهمیدند که در صندوق چه چیز قرار دارد از بیم آن که کسی به دنبال آن بیاید صندوق را با آن چه در آن بعد دفن کردند و شتر را نیز کشتند و خوردند. این شایعه به مذاق بنی‏امیه خوش آمده بود چنان که ولید بن عقبه در یکی از اشعارش به آن اشاره می‏کند او می‏گوید:«فان یک قد ضل البعیر بحمله‏فما کان مهدیا و لا کان هادیا : اگر شتری که او را حمل می‏کرد گم شد؛ پس نه او هدایت کننده است و نه هدایت شده.{2}
    برای آگاهی بیشتر از اقوال و گفتارهای موجود در رابطه با خاک سپاری امام علی(ع) می‏توانید به کتاب‏هایی چون تاریخ خلفا، نوشته سیوطی ذیل باب ابوالسبطین علی ابن ابی‏طالب، ص 176 و تاریخ طبری، ج 4، ص 116 حوادث سنه اربعین مراجعه کنید.
    اما به طور خلاصه عامل اصلی پنهان نمودن مزار امام علی(ع) را می‏توان در دشمنی بنی‏امیه با آن حضرت جستجو کرد چرا که هر گونه اطلاع از محل دفن ایشان ممکن بود باعث بی‏حرمتی و یا حتی نبش قبر آن حضرت شود بنابراین امام علی(ع) در وصیت خود دستور می‏دهد که قبر او را مخفی کنند؛ هم چنان که قبر همسرش حضرت فاطمه، دختر رسول خدا نیز مخفی بود و هست.
    مزار آن حضرت تا زمان امام صادق(ع) همچنان مخفی بود و آن حضرت محل آن را برای عموم مردم آشکار کرد{3} و سپس به دستور داود بن علی عباسی، صندوقی بر مزار ایشان نهاده شد و در زمان خلافت هارون عباسی اتاقی بر روی آن ساخته شد و نخستین بقعه بر مزار ایشان بنا گردید.{4}
    پی نوشتها:
    [1]مناقب آل ابی‏طالب، ابن شهرآشوب، ج 3، ص 308، مؤسسه انتشارات علامه؛ بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 42، ص 222 - 200، مؤسسه الوفأ بیروت.
    [2].شرح نهج‏البلاغه، ابن ابی الحدید، ج 4، ص 82، چاپ کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی.
    [3].مناقب آل ابی‏طالب، ابن شهرآشوب، ج 3، ص 308، انتشارات علامه.
    [4].فرحة الغری فی تعیین خبر امیرالمؤمنین، سیدعبدالکریم بن طاووس الحسینی، ص 15، نشر مرکز الغدیر للدراسات الاسلامیه.



  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,082
    مورد تشکر
    84 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    از چه زماني مشهور شده كه مدفن امام علي ـ عليه السلام ـ در شهر مزار شريف افغانستان است؟؟
    مرقد مطهر و ملكوتي اميرمؤمنان سال‌ها در اختفاء بود چرا كه پس از شهادت، شبانه و با اختفاي كامل با حضور اندكي از دوستان خاص و فرزندان عزيزش تشييع شد، بطوري كه نقل شده طبق وصيت آن حضرت جلو تابوت حضرت، را خالي گذاشته و حسنين(ع) از طرف پشت تابوت گرفته بودند تا اين كه در محلي به دور از شهر كوفه تابوت بر زمين نشست، آنجا را حفر كردند، سنگ نبشته‌اي از زير خاك در آمد كه در آن نوشته بود اينجا مدفن اميرمؤمنان علي ـ عليه السلام ـ است كه نوح شيخ‌الانبياء آن را آماده نموده است.[1]
    اين مرقد ملكوتي به علت جو سياسي حكومت اموي كه شيعيان و حتي مظنوني به تشيع را به دار مي‌آويختند[2] و بر منبر و در قنوت نماز علي ـ عليه السلام ـ را لعن مي‌كردند.[3] هم‌چنانكه به علت فقدان امنيت قبر مطهر حضرت فاطمه نيز در اختفاي كامل بوده و تاكنون قبر آن حضرت نامعلوم است.
    نقل شده كه قبر آن حضرت براي ائمه ـ عليهم السلام ـ معلوم بود و امام حسن ـ عليه‌السلام ـ و امام حسين ـ عليه‌السلام ـ و ساير ائمه و فرزندان آن حضرت محل قبر را مي‌دانستند ولي از ديگران پوشيده مي‌داشتند، تا اينكه در دوره خلافت بني‌عباس وقتي هارون‌الرشيد به شكار رفت و قصد شكار آهويي را نمود سگ‌ها را دنبال آن فرستاد، اما چون آهو به نيزاري پناه برد، سگ‌هاي شكاري از نزديك شدن به آن محل خودداري كردند، چون اين عمل چندين بار تكرار شد. هارون حيرت‌زده شد و در پي كشف علت، پيرمردي از بني‌اسد را پيدا كرد و از علت حادثه جويا شد، پيرمرد گفت: من از پدرانم شنيده‌ام كه اينجا قبر اميرمؤمنان علي بن ابيطالب است. بدين ترتيب پس از اين واقعه قبر آن حضرت براي همه كشف شد و هارون‌الرشيد پس از آن به زيارت آن محل مي‌آمد.[4]
    يكي از علل انتساب اماكن مختلف به آن حضرت اختفاء چندين سال قبر آن حضرت، و عشق و محبت شيعيان و مسلمانان به آن حضرت است كه از جمله اين اماكن محلي است كه در بين مردم افغانستان در حدود قرن هفتم به بعد به نام مزار شريف به عنوان زيارتگاه آن حضرت مشهور شده است.
    در منتخب التواريخ آمده است:
    «در بلخ مقبره‌اي است مشهور است به مزار شريف و بعضي از اهالي بلخ اعتقادشان آن است كه آن، قبر مقدس حضرت اميرالمؤمنين ـ عليه‌السلام ـ است، جناب آقاي سيد محمد نائب، كليددار نجف اشرف پسر مرحوم آقا سيد حميد رفيعي از براي حقير نقل كرد كه در نجف اشرف كتابي ديدم در دست يك نفر از علما و در آن نوشته بود كه يك نفر از امراي بلخ مبتلا شد به (درد مفاصل) و هر قدر نزد اطباء معالجه نمود علاج نشد تا آنكه بالاخره متوسل شد به حضرت رسول ـ صلي الله عليه و آله ـ پس آن حضرت را در عالم رؤيا ديد و فرمود دواي مرض تو ماليدن روغن لاولا است...، چون از خواب بيدار شد اطباء را طلبيد و گفت روغن لاولا، چه روغني است؟ همه گفتند نمي‌دانيم، پس بعد علماء اهل تسنن را طلبيد و از آنها سؤال نمود آنها هم گفتند ما نمي‌دانيم بعد از وزيرش پرسيد: آيا در مملكت عالمي هست كه ما از او سؤال نكرده باشيم؟ وزير پس از تفحص عرض كرد: بلي در بلخ عالمي هست رافضي. امير حكم كرد كه او را حاضر كنيد چون حاضر شد از او سؤال كردند آن عالم رافضي گفت: روغن لاولا، روغن زيتون است، گفت به چه دليل گفت به دليل آنكه خداوند در قرآن مجيد فرموده: «اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكاةٍ فِيها مِصْباحٌ الْمِصْباحُ فِي زُجاجَةٍ الزُّجاجَةُ كَأَنَّها كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لا شَرْقِيَّةٍ وَ لا غَرْبِيَّةٍ» امير روغن زيت را ماليد و درد مفاصلش خوب شد اين بود كه امير به آن عالم رافضي خيلي محبت نمود. علماء اهل تسنن از اين قضيه دلگير شدند و يك روز به امير گفتند اين عالم رافضي سب و لعن مي‌كند معاويه را، امير به آن عالم شيعه اعتراض نمود گفت آيا اين سخن صحيح است؟ گفت: بلي؛ امير گفت چرا؟ عالم گفت او سهل است بلكه من به آن كسي كه او را والي دمشق نمود سب و لعن مي‌كنم.
    امير بلخ كلام او را تصديق نمود. اسم آن عالم علي بود و پدرش ابوطالب چون از دنيا رفت او را در همين موضع دفن كردند. امير بلخ به جهت قبر او بقعه و بارگاهي ساخت و موقوفاتي قرار داد و معروف شد به قبر علي بن ابيطالب».[5]
    در تاريخ حبيب السير تأليف «خواند مير» گزارش شده است كه در سال 885 ميرزا بايقرا كه حاكم بلخ بود فردي بنام شمس‌الدين محمد كه خود را از نوادگان بايزيد بسطامي معرفي كرده بود بر اساس نوشته‌اي در زمان سلطان سنجر ملك شاه سلجوقي ادعا مي‌كرد مرقد اميرمؤمنان در روستاي خواجه خيران است...[6]
    منبع جهت مطالعه بيشتر:مزار شريف، علي اكبر نهاوندي.
    پی نوشتها:
    [1] . مجلسي، بحارالانوار، تهران، اسلاميه چاپ دوم، 1363، ج42، ص301ـ199 و 339-311.
    [2] . همان، ج43، ص218ـ155.
    [3] . شيخ مفيد، ارشاد، قم، آل‌البيت، چاپ اول، 1413، ج 1، ص 8ـ322 و يعقوبي، تاريخ يعقوبي، ترجمه آيتي، تهران، چاپ هفتم، علمي فرهنگي 74، ج2، ص162ـ170.
    [4] . شيخ مفيد، پيشين، ج 1، ص 29ـ23 ـ كمپاني، فضل‌الله، علي كيست؟، تهران، دارالكتب الاسلاميه، جاپ شانزدهم، 1372، ص 217.
    [5] . خراساني، محمدهاشم، منتخب التواريخ، تهران، انتشارات علميه اسلاميه.
    [6] . خواند مير، تاريخ حبيب‌السير، تهران، خيام، چاپ سوم، 62، ج 4، ص 172.
    منبع:
    http://www.taktik.ir/showthread.php?tid=4306




  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,082
    مورد تشکر
    84 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    علی ابن ابی طالب امام اول شیعیان در کجا مدفون شده است؟ نجف عراق؟ مزار شریفِ افغانستان؟ یا ...


    پاسخ:
    بنابر روایات متعددی که از طریق شیعه نقل شده است، مدفن امام علی (علیه السلام) در نجف اشرف و در همین مکانی است که هم اکنون گنبد و ضریح دارد.
    این روایات اگر چه از طرق گوناگون و با الفاظ مختلف نقل شده است، ولی در محتوا و مفهوم متفق بوده و همگی آنها به صراحت، دفن آن حضرت را در «غری» (نجف) تأیید کرده اند.

    تعیین محل دفن امام (علیه السلام) در مشهد نجف نزد شیعه اضافه بر مطالبی که ذکر شد مبتنی بر دلائل و براهین آشکار دیگری است که عبارتند از:
    1- تواتر اخبار و روایات دفن امام علی(علیه السلام) در این مکان.
    2- اجماع و اتفاق شیعه بر این که قبر آن حضرت در همین مکان فعلی بوده است.
    3- ظهور کرامات و معجزات بی شماری که در این مرقد مطهر ظهور کرده است.
    4- مقبولیت عامه مردم و پادشاهان و امیران از شیعه و اهل سنت در طول تاریخ، پس از آشکار شدن قبر مطهر در زمان هارون الرشید به بعد.
    5- مورخان و محدثان نوشته اند که امام سجاد و امام باقر و امام صادق (علیهم السلام) بارها در همین مکان به زیارت جدشان آمده اند حتی بسیاری از خواص شیعه را راهنمایی کرده اند.

    یکی از عواملی که سبب ایجاد اختلاف در مورد محل دقیق دفن بدن مطهر امام علی (علیه السلام) شده است، مخفی بودن محل قبر ایشان برای سالیانی نسبتاً طولانی بوده است. مزار آن حضرت تا زمان امام صادق (علیه السلام) همچنان مخفی بود و آن حضرت محل آن را برای عموم مردم آشکار کرد.(1)

    از جمله اماكنی که بعنوان محل دفن امام علی (علیه السلام) مطرح شده است، محلی است كه در بين مردم افغانستان در حدود قرن هفتم به بعد به نام مزار شريف به عنوان زيارتگاه آن حضرت مشهور شده است، و تا قبل از آن چنین چیزی نبوده است، و این اشتباه از اینجا بوجود آمده است که آنجا قبر یکی از علمای افغانستان بنام علی است که نام پدرش هم ابوطالب بود، امير بلخ به جهت قبر او بقعه و بارگاهي ساخت و موقوفاتي قرار داد و معروف شد به قبر علی بن ابيطالب. لذا شیعیان به اشتباه آن مکان را محل دفن امام علی (علیه السلام) می دانند.(2)

    ___________
    (1) مناقب آل ابی‏طالب، ابن شهرآشوب، ج 3، ص 308.
    (2) خراساني، محمدهاشم، منتخب التواريخ.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۹/۰۵ در ساعت ۱۰:۰۹ دلیل: همکار ویراستار تدوین


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود