جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: منظور آیه‌ی ۲۴۳ سوره‌ی بقره

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    11
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    منظور آیه‌ی ۲۴۳ سوره‌ی بقره




    سلام.
    می خواستم بدونم که منظور قرآن در آیه ۲۴۳ سوره‌ی بقره از : «سپس آنها را زنده کرد» (استفاده از فعل ماضی) چیست؟
    یعنی آیا آن ها برانگیخته شده اند؟
    سپاس گزارم.

    آیه :
    أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ خَرَجُواْ مِن دِيَارِهِمْ وَهُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ فَقَالَ لَهُمُ اللّهُ مُوتُواْ ثُمَّ أَحْيَاهُمْ إِنَّ اللّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لاَ يَشْكُرُونَ ﴿۲۴۳﴾


    آيا نديدي جمعيتي را كه از ترس مرگ، از خانه‏هاي خود فرار كردند؟ و آنان، هزارها نفر بودند (كه به بهانه بيماري طاعون، از شركت در ميدان جهاد خودداري نمودند). خداوند به آنها گفت: بميريد! (و به همان بيماري، كه آن را بهانه قرار داده بودند، مردند). سپس خدا آنها را زنده كرد، (و ماجراي زندگي آنها را درس عبرتي براي آيندگان قرار داد). خداوند نسبت به بندگان خود احسان مي‏كند، ولي بيشتر مردم، شكر (او را) بجا نمي‏آورند. (۲۴۳)



    کارشناس بحث : پاسخگوي علوم قرآن





    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۱۰/۲۲ در ساعت ۱۵:۳۰
    هیچ چیز به اندازه عمل به دانسته ها انسان را به خوش بختی نمی رساند.
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13

    پاسخ و جمع بندي بحث




    فقال لهم الله موتوا ثم احياهم ... امر در اين آيه شريفه ، امر تكويني است و منافاتي ندارد كه مرگ اينگروه از مجراي طبيعي واقع شده باشد ، همچنانكه در روايات هم آمده است
    ثم احياهم تا حدي دلالت دارد بر اينكه خداي تعالي زنده‏شان كرده تا زندگيكنند ، و بعد از زنده شدن مدتي زندگي كرده‏اند ، براي اينكه اگر اين احياء وزنده ساختن ، صرفا معجزه‏اي بوده تا ديگران از آن عبرت بگيرند و يا دليلي ويا بياني براي اثبات حقيقتي بوده باشد ، بايد آن را ذكر مي‏كرد ، چون رسمقرآن در بلاغتش همين است
    جمله بعدش هم كه مي‏فرمايد : ان الله لذو فضل عليالناس ... ، اشعاري بر اين معنا دارد ، چون زنده كردن وقتي فضل مي‏شود كهزنده شده چند صباح ديگر زنده بماند.
    قران كريم داراي نمونه هاي بسياري است كه نشان ميدهد چنين اماته و احيايي بارها اتفاق افتاده و در خصوص اين قوم نيز تكرار شده است مانند مانند آيات مربوط به داستانهاي ابراهيم و موسي و عيسي و عزيردر احتجاج از امام صادق (عليه‏السلام‏) روايتكرده كه در ضمن حديثي فرمود : خداي تعالي قومي را كه از ترس طاعون ازخانه‏هاي خود و از وطن مانوس خود بيرون شدند ، و فرار كردند همه آنها را كهعددي بي شمار داشتند بميراند ، مدتي طولاني از اين ماجرا گذشت ، حتياستخوانشان پوسيد،و بند بند استخوانها از هم جدا شد ، و خاك شدند ، آنگاه خداي تعالي پيامبري را به نام حزقيل مبعوث كرد و آن جنابدر وقتي كه خدا هم مي‏خواست خلق خويش را زنده ببيند دعا كرد ، و بدنهايمتلاشي شده آنان جمع شده جانها به بدنها برگشت ، و برخاستند به همان هياتيكه مرده بودند ، يعني حتي يك نفر از ايشان كم نشده بود ، پس از آن مدتيطولاني زندگي كردند . 1
    لذا اين اماته مرگ حقيقي بود و احيا هم زنده كردن مجدد آنها بود

    1- ر. ك: ترجمة الميزان ، ج 2،ص 427
    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۰/۰۲/۰۴ در ساعت ۲۰:۳۲
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود