صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا خداوند همه گناهان رابجز شرك مي آمرزد؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    1,230
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 23 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    22

    چرا خداوند همه گناهان رابجز شرك مي آمرزد؟




    با سلام
    در ميان اينهمه گناهان بزر گ خداوند در قران مي فرمايد همه را مي بخشد ولي شرك را نمي بخشد .به نظر شما دليل اين مساله چيست ؟




    کارشناس بحث : پاسخگوي قرآني
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۱۰/۲۳ در ساعت ۱۶:۰۳
    به نام الله.......به یاد الله .......برای الله

    بیا تا ما فلک راسقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0






    «إِنَّ اللَّهَ لَا يَغْفِرُ أَن يُشْرَكَ بِهِ وَ يَغْفِرُ مَا دُونَ ذَالِكَ لِمَن يَشَاءُ وَ مَن يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدِ افْترى إِثْمًا عَظِيمًا»

    خداوند (هرگز) شرك را نمى‏بخشد! و پايين‏تر از آن را براى هر كس بخواهد (و شايسته بداند) مى‏بخشد. و آن كسى كه براى خدا، شريكى قرار دهد، گناه بزرگى مرتكب شده است. (نساء، 48)


    ************************


    «إِنَّ اللَّهَ لَا يَغْفِرُ أَن يُشركَ بِهِ وَ يَغْفِرُ مَا دُونَ ذَالِكَ لِمَن يَشَاءُ وَ مَن يُشركْ بِاللَّهِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالَا بَعِيدًا»

    خداوند، شرك به او را نمى‏آمرزد (ولى) كمتر از آن را براى هر كس بخواهد (و شايسته بداند) مى‏آمرزد. و هر كس براى خدا همتايى قرار دهد، در گمراهى دورى افتاده است. (نساء، 116)






    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0






    با سلام و درود


    شرک نقطه مقابل توحید است و با هم تقابل دارند.


    در دلی که شرک باشد، در حقیقت نوعی حجاب و مانع برای ورود رحمت حق وجود دارد.


    لذا مشرک (تا وقتی باقی بر شرک باشد) اصلا قابلیت دریافت رحمت و مغفرت را در خود از بین برده است.





    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0




    چون خداى (عز و جل) عزيز و حكيم است، و هيچ كار او جزافى و بى حكمت نيست، به ناچار نيامرزيدن مشرك و آمرزيدن ساير گناهان او بايد طبق حكمت باشد.


    اما حكمت اين كه شرك را نمى‏آمرزد، اين است كه عالم خلقت كه سراپايش رحمت خدا است، اساسش عبوديت خلق و ربوبيت خداى تعالى است، هم چنان كه خود خداى تعالى فرمود:"وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ" (ذاريات، 56)، و معلوم است كه با شرك ديگر عبوديتى نيست.


    ... و اما توبه: آيه شريفه متعرض آن نشده، چون مورد مساعد نبود، مورد آيه شرك و عدم ايمان بود و با حفظ عدم ايمان، توبه معنا ندارد.


    علاوه بر اين كه توبه اختصاص به يك گناه و دو گناه ندارد، آدمى از هر گناهى توبه كند آمرزيده مى‏شود، چه شرك و چه غير شرك چون خداى تعالى فرموده: "قُلْ يا عِبادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ، وَ أَنِيبُوا إِلى‏ رَبِّكُمْ" (زمر ، 53- 54).


    _______________
    (ترجمه الميزان، ج‏4، ص 589)




    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0




    إشراك: شريك و همتا قرار دادن است، در مقابل توحيد كه يكتا دانستن و يكى را پرستيدن است.


    ... در برنامه إشراك زمينه‏اى براى مغفرت نيست؛ زيرا شخص مشرك بجز خداوند متعال، ديگرى را نيز در امور و جريان زندگى خود مؤثّر مى‏داند، پس نبايد از خداوند متعال متوقّع و منتظر لطف و رحمت و مغفرت باشد.


    __________
    (تفسير روشن، ج‏6، ص 7)



    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  7. تشکرها 2


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0






    حق بغير از شرك از هر كس كه خواست * هر گناهى را ببخشد گر سزاست‏



    وانكه بگرفته است انبازى باو * بر گناهى بس بزرگ آورده رو



    شرك اندر نزد اهل معرفت * ذنب نبود سوء ذاتست و صفت‏



    گفت زانرو ذنب را بخشم تمام * ليك مشرك نيست مغفور از كلام‏



    زانكه آن شيئيّت شى‏ء است و بس * نى فعالى كآن شور زايل ز كس‏



    هست ممكن جامه را كردن بدل * نى كه تن يا شكل را اندر مثل‏



    شرك انكار از وجود واجبست * نى ذنوبى كآن برحمت جاذبست‏





    ________
    (تفسير صفي، ص 147)




    ویرایش توسط میقات : ۱۳۸۹/۱۰/۲۶ در ساعت ۲۲:۴۴

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0




    روى جابر بن عبد اللَّه قال قال رسول اللَّه (ص): «لا تزال المغفرة تحلّ بالعبد ما لم يقع الحجاب». قيل: يا رسول اللَّه و ما وقوع الحجاب؟ قال: «الا شراك باللَّه عزّ و جلّ»، ثمّ قرأ: إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ الآية.



    جابر عبد اللّه انصارى روايت كرد كه: رسول (صلّى اللّه عليه و آله) گفت كه: مغفرت و آمرزش به بنده فرو مى‏آيد مادام تا حجاب نباشد.

    ما گفتيم: اى رسول اللّه! حجاب چيست؟ گفت: شرك به خدا، آن گه اين آيت بخواند: "إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِه‏" (نساء، 48)



    ________________________
    (روض الجنان و روح الجنان في تفسيرالقرآن، ج‏5، ص 389)



    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    1,230
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 23 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    22



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی نمایش پست
    در برنامه إشراك زمينه‏اى براى مغفرت نيست؛ زيرا شخص مشرك بجز خداوند متعال، ديگرى را نيز در امور و جريان زندگى خود مؤثّر مى‏داند، پس نبايد از خداوند متعال متوقّع و منتظر لطف و رحمت و مغفرت باشد.
    پاسخگوي محترم
    من خداوند را مانند انسان نمي دانم كه حسادت كند چرا انسان به جز او كسي ديگر را در جريان زندگيش موثر مي داند
    در ضمن توقع داشتن يا نداشتن از خدا فكر نمي كنم اصطلاح جالبي باشد بيشتر براي انسان كاربرد دارد .
    فكر مي كنم در اين مساله كه خداوند همه گناهان را بجز شرك نمي بخشد يك رمز و راز ديگري نهفته است .

    كه بايد به دنبال ان بود كه در جوابهايتان اشاره اي به ان نشده است .
    به نام الله.......به یاد الله .......برای الله

    بیا تا ما فلک راسقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم

  11. تشکر


  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط zkmm نمایش پست
    پاسخگوي محترم
    من خداوند را مانند انسان نمي دانم كه حسادت كند چرا انسان به جز او كسي ديگر را در جريان زندگيش موثر مي داند
    در ضمن توقع داشتن يا نداشتن از خدا فكر نمي كنم اصطلاح جالبي باشد بيشتر براي انسان كاربرد دارد .
    فكر مي كنم در اين مساله كه خداوند همه گناهان را بجز شرك نمي بخشد يك رمز و راز ديگري نهفته است .

    كه بايد به دنبال ان بود كه در جوابهايتان اشاره اي به ان نشده است .

    با سلام و درود


    بحث بر سر قابلیت است، نه حسادت.


    بحث بر سر حجت و لاحجت است؛ یعنی در بحث توحید، حجت بر همه تمام است لذا شرک از کسی پذیرفته نیست.


    بله، اگر ثابت شود که حجت بر اثبات توحید برای کسی تمام نبوده، او دیگر مجازات نمی شود.


    ولی همان طور که عرض شد با توجه به این آیات می توان گفت که در زمینه توحید، حجت بر همه تمام است؛ لذا خداوند شرک را از کسی نمی پذیرد.




    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  13. تشکرها 2


  14. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    1,230
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 23 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    22



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی نمایش پست
    بحث بر سر قابلیت است، نه حسادت. بحث بر سر حجت و لاحجت است؛ یعنی در بحث توحید، حجت بر همه تمام است لذا شرک از کسی پذیرفته نیست. بله، اگر ثابت شود که حجت بر اثبات توحید برای کسی تمام نبوده، او دیگر مجازات نمی شود. ولی همان طور که عرض شد با توجه به این آیات می توان گفت که در زمینه توحید، حجت بر همه تمام است؛ لذا خداوند شرک را از کسی نمی پذیرد.
    با سلام



    شما به چه دليلي مي گوييد درباره توحيد ججت بر همه تمام است اگر حجت بر همه تمام است پس اين همه مشرك و كافر در دنيا براي چه داريم ؟
    من فكر مي كنم هر گناهي كه خداوند به ان وعده عذاب داده است براي اين است كه انجام ان گناه در دنياانسان را به سمت بدي و زشتي سوق مي دهد و انسان به واسطه انجام اعمال زشت لايق عذاب اخرت مي شود .
    درباره شرك هم بايد در دنيا مسيري طي شود تا يك انسان مشرك بواسطه شرك ورزيدنش لايق عذاب الهي شود . حال سوال من اين است يك انسان مشرك بواسطه شرك ورزيدنش به سمت چه مسيري در دنيا كشيده مي شود كه ان مسير بقدري پر پيچ و خم و هولناك است كه خداوند هرگز او را نمي تواند ببخشد . از همه قران شناسان تقا ضا مي كنم نظرشان را بنويسند .
    به نام الله.......به یاد الله .......برای الله

    بیا تا ما فلک راسقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود