جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: راستی!چرا انسان ستمگری نادان بود؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    173
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 2 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    22
    آپلود
    0
    گالری
    0

    راستی!چرا انسان ستمگری نادان بود؟




    *با سلام خدمت استاد و پاسخگوی قرآنی و همۀ دوستان کانون قرآن*

    در سورۀ احزاب آیه 72 آمده:ما امانت(الهی و بار تکلیف)را بر آسمانها و زمین و کوهها عرضه کردیم،پس،از برداشتن آن سر باز زدند و از آن هراسناک شدند،و(لی)انسان آنرا برداشت؛راستی او ستمگری نادان بود.
    چرا؟!


    کارشناس بحث : پاسخگوي علوم قرآن

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۱۰/۲۸ در ساعت ۱۶:۱۴


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,856
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 19 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط طلاوت نمایش پست
    *با سلام خدمت استاد و پاسخگوی قرآنی و همۀ دوستان کانون قرآن*

    در سورۀ احزاب آیه 72 آمده:ما امانت(الهی و بار تکلیف)را بر آسمانها و زمین و کوهها عرضه کردیم،پس،از برداشتن آن سر باز زدند و از آن هراسناک شدند،و(لی)انسان آنرا برداشت؛راستی او ستمگری نادان بود.
    چرا؟!


    کارشناس بحث : پاسخگوي علوم قرآن
    با عرض سلام
    به نظر بنده به این علت که اول بدون اندیشیدن امانت به ان عظمت را قبول کرد و زمانی که از ان امانت قدرت کرفت از اختیاری که داشت از فطرت خود عدول کرد و با این کار به خود ستم کرد ( چون موجودات دیگر که امانت را قبول نکردند بعد از مرک همه به بهشت عرفات خواهند رفت و فقط انسان و جن نسبت به عمل کرد خود پاداش و مجازات میشوند)و نادان بود به این علت که کذشته ذلت بار خود را فراموش کرد که قبل از ان امانت مانند ضعیفترین حیوان زندگی میکرد
    ویرایش توسط بیطرف منصف : ۱۳۸۹/۱۰/۲۸ در ساعت ۱۸:۲۷
    خداوندا چنانم کن که خواهی/ نجاتم ده از این بندو تباهی
    ببین بزمی که افتاده به چاهی/ ندارد غیر تو امید و راهی
    رهرو عشقم عبادت را ز طاعت میکنم
    ترک دنیا میکنم بر خلق خدمت میکنم
    بهترین پارسایی پنهان داشتن پارسایی است

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چرا چيزى مى‏گوييد كه انجام نمى‏دهيد

    التماس دعا بزمئ

  4. تشکرها 2


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    با سلام

    نقل قول نوشته اصلی توسط طلاوت نمایش پست
    *با سلام خدمت استاد و پاسخگوی قرآنی و همۀ دوستان کانون قرآن* در سورۀ احزاب آیه 72 آمده:ما امانت(الهی و بار تکلیف)را بر آسمانها و زمین و کوهها عرضه کردیم،پس،از برداشتن آن سر باز زدند و از آن هراسناک شدند،و(لی)انسان آنرا برداشت؛راستی او ستمگری نادان بود. چرا؟!
    در پاسخ به سوال شما بايد به اين نكته توجه نمود كه ظلوم و جهول دو وصف از ظلم و جهلند ، و كسي را ظلوم و جهول گويند كه ظلم و جهل در او امكان داشته باشد ، همچنان كه به قول فخر رازي اسب چموش ، و چارپاي چموش ، و آب طهور ، اوصافي هستند ، براي حيواني كه امكان چموشي ، و آبي كه امكان طهور بودن را داشته باشد ، و به همين جهت به سنگ و كلوخ ، چموش نمي‏گويند . 1
    كسي متصف به ظلم و جهل مي‏شود كه شانش اين است كه متصف به عدل و علم باشد ، و گر نه چرا به كوه ظالم و جاهل نمي‏گويند ، چون متصف به عدالت و علم نمي‏شود ، و همچنين آسمانها و زمين جهل و ظلم را حمل نمي‏كنند ، به خاطر اينكه متصف به عدل و علم نمي‏شوند ، به خلاف انسان كه به خاطر اينكه شان و استعداد علم و عدالت را دارد ، ظلوم و جهول نيز هست . 2
    علم و عدالت انسان موهبتي است كه خدا به او داده ، و اما خود او في حد نفسه جاهل و ظالم است ، پس همين اتصاف ذاتي‏اش به ظلم و جهل ، مجوز اين شده كه امانت الهي را حمل كند ، و در حقش گفته شود : انسان بار اين امانت را به دوش كشيد ، چون ظلوم و جهول بود 3
    اما با وجود ظلم و جهل در انسان ،چرا اين امانت سنگين را پذيرفت و اصولا آيا امانتداري از چنين امانتي با اين دو صفت مي تواند سازگار باشد ؟


    1- ترجمة الميزان ،ج ، 16، ص 528
    2- همان ، ص 527
    3- همان ، ص 528

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13




    مرحوم علامه طباطبايي در تبيين اين پرسش و پاسخ مي فرمايند :
    "خدا با اينكه حكيم و عليم است ، چرا چنين بار سنگيني را كه حملش از قدرت آسمانها و زمين بيرون است بر انسان ظلوم و جهول حملكرد ؟ با اينكه مي‏دانست انسان نيز تاب تحمل آن را ندارد ، و قبول كردنشبه خاطر ظلوم و جهول بودنش بوده ، و اين دو خصوصيت او را مغرور و غافلساخته ، و به او مهلت نداده كه به عواقب اين كار بينديشد ، و اين در حقيقتمثل اين مي‏ماند كه سرپرستي و ولايت بر مردم يك كشور را به ديوانه‏ايواگذار كنيم ، خود ديوانه هيچ حرفي ندارد ، اما حرف نداشتنش براي اين استكه ديوانه است ، و گر نه ، عقلا اين كار را نمي‏پسندند ، و در باره ديوانهدچار اشفاق و دلسوزي مي‏شوند .

    در پاسخ مي‏گوييم : ظلوم و جهول بودنانسان ، هر چند كه به وجهي عيب و ملاك ملامت و عتاب ، و خرده گيري است ، وليكن ، عين همين ظلم و جهل انسان مصحح حمل امانت و ولايت الهي است ، براياينكه كسي متصف به ظلم و جهل مي‏شود كه شانش اين است كه متصف به عدل و علمباشد

    امانت مذكور در آيه كه گفتيم عبارت است از ولايت الهي ، و كمال صفتعبوديت ، وقتي حاصل مي‏شود كه حامل آن ، علم و ايمان به خدا داشته ، و نيزعمل صالح را كه عبارت ديگر عدالت است ، داشته باشد ، و كسي كه متصف به ايندو صفت بشود ، يعني ممكن باشد كه به او بگوييم عالم و عادل ، قهرا ممكن همهست گفته شود ، جاهل و ظالم ، و چون علم و عدالت انسان موهبتي است كه خدابه او داده ، و اما خود او في حد نفسه جاهل و ظالم است ، پس همين اتصافذاتي‏اش به ظلم و جهل ، مجوز اين شده كه امانت الهي را حمل كند "1

    اين نكته بسيار ظريف و حائز اهميت است كه امانت الهي مذكور در اين آيه شريفه يعني ولايت الهي ، زماني به اوج ظهور در يك موجود مي رسد كه وي از سر اختيار حافظ آن باشد و اختيار در جايي معنا ميدهد كه فرد امكان و عدم امكان انجام امري را واجد باشد لذا زماني اين امر به اوج ظهور خود خواهد رسيد و عبوديت حاصل خواهد شد كه فرد امكان عدم انجام آن و به عبارتي خيانت در امانت را نيز داشته باشد اما بر خلاف اين امكان ، از اختياري كه دارد سوء استفاده نكرده و تنها و صرفا راه عبوديت و سر سپردگي در پيشگاه خداوند را در پيش گيرد و امانت را به سر منزل مقصود به سلامت برساند .



    1- ر.ك: الميزان ، ج 16، صص 526 و 527





    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,856
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 19 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی علوم قرآن نمایش پست
    [b][size=4]

    [b][size=4]امانت مذكور در آيه كه گفتيم عبارت است از ولايت الهي ، و كمال صفت[font=tahoma]عبوديت ، وقتي حاصل مي‏شود
    [
    با عرض سلام
    اگر امانت ولايت الهي ، و كمال صفت وعبوديت ، وقتي حاصل مي‏شود است دو سولا پیش میاید 1 انسانهای که به این مقام نمیرسند چرا خلق شده اند 2 همانطور که خود فرمودید کمال باید حاصل شود یعنی اکتسابی است پس به نظر شما خداوند فرموده که من به شما امانت میدهم و بعد میگوید خود بروید در زمین ان را پیدا کنید
    من فکر کنم امانت باید چیزی باشد که کسی به دیگری میدهد و بعد از مدتی ان را باز پس میگیرد
    پس به نظر من کمال نمیتواند امانت باشد که ان وظیفه تشریعی انسان است که از راه عبادت که خداوند برای انسان معین فرموده بدست میاید البته من در بحث دیگری این موضوع را مطرح کردم و گفتم که در کل موضوع نظر علامه در مورد امانت صد در صد مربوط به کمال میشود ولی کمال نمیتواند باشد http://www.askquran.ir/showthread.php?t=25126
    خداوندا چنانم کن که خواهی/ نجاتم ده از این بندو تباهی
    ببین بزمی که افتاده به چاهی/ ندارد غیر تو امید و راهی
    رهرو عشقم عبادت را ز طاعت میکنم
    ترک دنیا میکنم بر خلق خدمت میکنم
    بهترین پارسایی پنهان داشتن پارسایی است

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چرا چيزى مى‏گوييد كه انجام نمى‏دهيد

    التماس دعا بزمئ


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط بیطرف منصف نمایش پست
    اگر امانت ولايت الهي ، و كمال صفت وعبوديت ، وقتي حاصل مي‏شود است دو سولا پیش میاید 1 انسانهای که به این مقام نمیرسند چرا خلق شده اند
    اين امانت بصورت فطري و بالقوه در نهاد تمامي انسانها وجود دارد فقط انسان با حسن اختيار و عمل ، بايد آنرا به ظهور برساند و كساني كه به اين مقام نمي رسند ، استعداد بالقوه ي رسيدن به اين مقام را دارند اما از اختيارشان در جهت بروز و ظهور اين استعداد استفاده نميكنند .
    نقل قول نوشته اصلی توسط بیطرف منصف نمایش پست
    کمال باید حاصل شود یعنی اکتسابی است پس به نظر شما خداوند فرموده که من به شما امانت میدهم و بعد میگوید خود بروید در زمین ان را پیدا کنید
    خير خداوند ابزار رسيدن به كمال را در اختيار انسان قرار داده و آن استعداد بالقوه رسيدن به كمال و نيز اختيار داشتن و همچنين ظلوم و جهول بودن انسان است زيرا كسي به صفت ظلوم و جهول متصف مي شود كه بتواند به صفت عدل و علم هم متصف شود ، بنابراين خداوند استعدادها و امكانات كمال را در نهاد بشر قرار داده و انسان با حسن اختيار و عمل بايد آنرا به ظهور و بروز برساند .

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    3,876
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    17 روز 10 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    164
    آپلود
    93
    گالری
    155



    با تشکر از دوست گرامی بزمی وپاسخگوی محترم
    من با دو شعر از حافظ وبابا طاهر به این موضوع اشاره میکنم
    دوش ديدم كه ملائك در ميخانه زدند _____ گل آدم بسرشتند و به پيمانه زدند
    ساكنان حرم ستر و عفاف ملكوت _____ با من راه‏نشين باده‏ء مستانه زدند
    شكر آن را كه ميان من و او صلح افتاد _____ صوفيان رقص كنان ساغر شكرانه زدند
    آسمان بار امانت نتوانست كشيد _____ قرعه‏ء كار به نام من ديوانه زدند
    آتش آن نيست كه از شعله او خندد شمع _____ آتش آنست كه در خرمن پروانه زدند
    جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه _____ چون نديدند حقيقت ره افسانه زدند
    كس چو حافظ نگشاد از رخ انديشه نقاب _____ تا سر زلف سخن را به قلم شانه‏
    دلا غافل زسبحانی چه حاصل مطيع نفس شيطانی چه حاصل

    بود قـــدر تو افزون بر ملائک تو قدر خود نمی دانی چه حاصل

    قران در سوره عصر اشاره دارد که انسان هر اینه در خسران است وزیان میکندمگر انانکه ایمان اوردند وعمل شایسته انجام دادند و....
    البته همین خسران نوعی ظلم به مقام ادمی است که به تعابیری درقران هم اشاره گردیده است
    ما عابران رهگذري بي نشانه ايم
    جاماندگان قافله اي جاودانه ايم
    پائيزلحظه ها چه شتابان رسيد وما
    دلواپسان رويش چندين جوانه ايم


    دانلودمحبوب ترین مجموعه تفسیر قران کانون گفتگوی قرانی

    (
    تفسیر20جلدی المیزان)



    http://www.askquran.ir/downloads.php?do=file&id=3611

    گروه شاعران کانون:http://www.askquran.ir/group.php?groupid=140

  10. تشکرها 2


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    جمع بندي تاپيك
    ظلم و جهل و امانت الهي
    پرسش :
    با سلام
    در سورۀ احزاب آیه 72 آمده:ما امانت(الهی و بار تکلیف)را بر آسمانها و زمین و کوهها عرضه کردیم،پس،از برداشتن آن سر باز زدند و از آن هراسناک شدند،و(لی)انسان آنرا برداشت؛راستی او ستمگری نادان بود.
    چرا؟!
    پاسخ :
    در پاسخ به سوال شما بايد به اين نكته توجه نمود كه ظلوم و جهول دو وصف از ظلم و جهلند ، و كسي را ظلوم و جهول گويند كه ظلم و جهل در او امكان داشته باشد ، همچنان كه به قول فخر رازي اسب چموش ، و چارپاي چموش ، و آب طهور ، اوصافي هستند ، براي حيواني كه امكان چموشي ، و آبي كه امكان طهور بودن را داشته باشد ، و به همين جهت به سنگ و كلوخ ، چموش نمي‏گويند . (1)
    كسي متصف به ظلم و جهل مي‏شود كه شانش اين است كه متصف به عدل و علم باشد ، و گر نه چرا به كوه ظالم و جاهل نمي‏گويند ، چون متصف به عدالت و علم نمي‏شود ، و همچنين آسمانها و زمين جهل و ظلم را حمل نمي‏كنند ، به خاطر اينكه متصف به عدل و علم نمي‏شوند ، به خلاف انسان كه به خاطر اينكه شان و استعداد علم و عدالت را دارد ، ظلوم و جهول نيز هست . (2)
    علم و عدالت انسان موهبتي است كه خدا به او داده ، و اما خود او في حد نفسه جاهل و ظالم است ، پس همين اتصاف ذاتي‏اش به ظلم و جهل ، مجوز اين شده كه امانت الهي را حمل كند ، و در حقش گفته شود : انسان بار اين امانت را به دوش كشيد ، چون ظلوم و جهول بود .(3)
    مرحوم علامه طباطبايي علت اينكه خداوند حكيم عليم بار سنگيني را كه حملش از قدرت آسمانها و زمين بيرون است بر انسان ظلوم و جهول حمل كرد با اينكه مي‏دانست انسان نيز تاب تحمل آن را ندارد، اين مساله بيان مي نمايد كه امانت مذكوردر ايه ، يعني ولايت الهي ، و كمال صفت عبوديت ، وقتي حاصل مي ‏شود كه حامل آن ، علم و ايمان به خدا داشته ، و نيزعمل صالح را كه عبارت ديگر عدالت است ، داشته باشد ، و كسي كه متصف به اين دو صفت بشود ، يعني ممكن باشد كه به او بگوييم عالم و عادل ، قهرا ممكن هم هست گفته شود ، جاهل و ظالم ، و چون علم و عدالت انسان موهبتي است كه خدابه او داده ، و اما خود او في حد نفسه جاهل و ظالم است ، پس همين اتصاف ذاتي‏اش به ظلم و جهل ، مجوز اين شده كه امانت الهي را حمل كند .(4)

    اين نكته بسيار ظريف و حائز اهميت است كه امانت الهي مذكور در اين آيه شريفه يعني ولايت الهي ، زماني به اوج ظهور در يك موجود مي رسد كه وي از سر اختيار حافظ آن باشد و اختيار در جايي معنا ميدهد كه فرد امكان و عدم امكان انجام امري را واجد باشد لذا زماني اين امر به اوج ظهور خود خواهد رسيد و عبوديت حاصل خواهد شد كه فرد امكان عدم انجام آن و به عبارتي خيانت در امانت را نيز داشته باشد اما بر خلاف اين امكان ، از اختياري كه دارد سوء استفاده نكرده و تنها و صرفا راه عبوديت و سر سپردگي در پيشگاه خداوند را در پيش گيرد و امانت را به سر منزل مقصود به سلامت برساند .
    پرسش : پس انسانهايي كه به اين مقام عبوديت و امانت داري الهي نمي رسند چرا خلق شده اند ؟
    پاسخ : اين امانت بصورت فطري و بالقوه در نهاد تمامي انسانها وجود دارد فقط انسان با حسن اختيار و عمل ، بايد آنرا به ظهور برساند و كساني كه به اين مقام نمي رسند ، استعداد بالقوه ي رسيدن به اين مقام را دارند اما از اختيارشان در جهت بروز و ظهور اين استعداد استفاده نميكنند .
    پرسش : اگر اين كمال بايد حاصل شود معنانيش اين است كه امري اكتسابي است و بدين معناست كه خداوند فرموده که من به شما امانت میدهم و بعد میگوید خود بروید در زمین ان را پیدا کنید
    پاسخ : خداوند ابزار رسيدن به كمال را در اختيار انسان قرار داده و آن استعداد بالقوه رسيدن به كمال و نيز اختيار داشتن و همچنين ظلوم و جهول بودن انسان است زيرا كسي به صفت ظلوم و جهول متصف مي شود كه بتواند به صفت عدل و علم هم متصف شود ، بنابراين خداوند استعدادها و امكانات كمال را در نهاد بشر قرار داده و انسان با حسن اختيار و عمل بايد آنرا به ظهور و بروز برساند .

    (1)- ترجمة الميزان ،ج ، 16، ص 528
    (2)-همان ، ص 527
    (3)-همان ، ص 528
    (4)- ر.ك:همان، صص 526 و 527
    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۰/۱۱/۰۹ در ساعت ۱۱:۰۰
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  12. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود