جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تسریح به احسان یعنی چه؟؟؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    412
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    63
    آپلود
    0
    گالری
    0

    تسریح به احسان یعنی چه؟؟؟




    بسم ربّ الشّهداء و الصّدّیقین

    السّلام علیک یا اباعبدالله الحسین(ع)



    درآیات و احادیث در بارهٔ خوشرفتاری نسبت به زنان و دختران سفارش بسیاری شده است .

    به طوری که هر گونه سوءرفتار و فشار نسبت به زنان را منع کرده است و در پاره ای اوقات

    مجازات برای فرد خاطی را در پی دارد .

    تسریح به احسان یعنی چه؟

    کارشناس بحث : پاسخگوي علوم قرآن

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۲/۰۴ در ساعت ۲۲:۰۲
    ماندگاری هر ملّتی رابطه ی جدا نشدنی

    با سرمایه های تاریخی و معنوی آنها دارد

    پی آواز حقیقت بدویم

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    الطلَقُ مَرَّتَانِ فَإِمْساك بمَعْرُوفٍ أَوْ تَسرِيحُ بِإِحْسنٍ وَ لا يحِلُّ لَكمْ أَن تَأْخُذُوا مِمَّا ءَاتَيْتُمُوهُنَّ شيْئاً إِلا أَن يخَافَا أَلا يُقِيمَا حُدُودَ اللَّهِ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلا يُقِيمَا حُدُودَ اللَّهِ فَلا جُنَاحَ عَلَيهِمَا فِيمَا افْتَدَت بِهِ تِلْك حُدُودُ اللَّهِ فَلا تَعْتَدُوهَاوَ مَن يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولَئك هُمُ الظلِمُونَ‏(229)

    ترجمه:

    229 -طلاق ، ( طلاقى كه رجوع و بازگشت دارد ، ) دو مرتبه است ، ( و در هر مرتبه ، ) بايد به طور شايسته همسر خود را نگاهدارى كند ( و آشتى نمايد ) ، يا با نيكى او را رها سازد ( و از او جدا شود ) .

    و براى شما حلال نيست كه چيزى از آنچه به آنها داده‏ايد ، پس بگيريد ، مگر اينكه دو همسر ، بترسند كه حدود الهى را بر پا ندارند.

    اگر بترسيد كه حدود الهى را رعايت نكنند ، مانعى براى آنها نيست كه زن ، فديه و عوضى بپردازد ( و طلاق بگيرد).

    اينها حدود و مرزهاى الهى است ، از آن ، تجاوز نكنيد ! و هر كس از آن تجاوز كند ، ستمگر است.
    شان نزول:

    زنى خدمت يكى از همسران پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسل م‏) رسيد و از شوهرش شكايت كرد كه او پيوسته وى را طلاق مى‏دهد و سپس رجوع مى‏كند تا به اين وسيله به زيان و ضرر افتد - و در جاهليت چنين بود كه مرد حق داشت همسرش را هزار بار طلاق بدهد و رجوع كند و حدى براى آن نبود ، هنگامى كه اين شكايت به محضر پيغمبر اكرم (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسل م‏) رسيد آيه فوق نازل گشت و حد طلاق را سه بار قرار داد .1
    ادامه دارد ...


    1- تفسير نمونه ،ج 2، ص 167

    ویرایش توسط هدی : ۱۳۸۹/۱۱/۰۳ در ساعت ۱۳:۵۲
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13




    شان نزول:

    زنى خدمت يكى از همسران پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسل م‏) رسيد و از شوهرش شكايت كرد كه او پيوسته وى را طلاق مى‏دهد و سپس رجوع مى‏كند تا به اين وسيله به زيان و ضرر افتد - و در جاهليت چنين بود كه مرد حق داشت همسرش را هزار بار طلاق بدهد و رجوع كند و حدى براى آن نبود ، هنگامى كه اين شكايت به محضر پيغمبر اكرم (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسل م‏) رسيد آيه فوق نازل گشت و حد طلاق را سه بار قرار داد .1

    قانون عده و رجوع براى اصلاح وضع خانواده و جلوگيرى از جدائى و تفرقه است ، ولى بعضى از تازه مسلمانان مطابق دوران جاهليت ، از آن سوء استفاده مى‏كردند ، و براى اينكه همسر خود را تحت فشار قرار دهند پى در پى او را طلاق داده و قبل از تمام شدن عده رجوع مى‏كردند ، و به اين وسيله زن را در تنگناى شديدى قرار مى‏دادند.

    آيه فوق نازل شد و از اين عمل زشت و ناجوانمردانه جلوگيرى كرد ، مى‏فرمايد : طلاق ( منظور طلاقى است كه رجوع و بازگشت دارد ) دو مرتبه است ( الطلاق مرتان).

    سپس مى‏افزايد : در هر يك از اين دو بار يا بايد همسر خود را بطور شايسته نگاهدارى كند و آشتى نمايد ، يا با نيكى او را رها سازد و براى هميشه از او جدا شود ( فامساك بمعروف او تسريح باحسان ) .

    بنابر اين طلاق سوم ، رجوع و بازگشتى ندارد ، و هنگامى كه دو نوبت كشمكش و طلاق و سپس صلح و رجوع انجام گرفت ، بايد كار را يكسره كرد ، و به تعبير ديگر اگر در اين دو بار ، محبت و صميميت از دست رفته ، بازگشت مى‏تواند با همسرش زندگى كند و از طريق صلح و صفا در آيد ، در غير اين صورت اگر زن را طلاق داد ديگر حق رجوع به او ندارد مگر با شرايطى كه در آيه بعد خواهد آمد.

    بايد توجه داشت ، امساك به معنى نگهدارى ، و تسريح به معنى رها ساختن است ، و جمله تسريح باحسان بعد از جمله الطلاق مرتان اشاره به طلاق سوم مى‏كند كه آن دو را با رعايت موازين انصاف و اخلاق ، از هم جدا مى‏سازد ( در روايات متعددى آمده است كه منظور از تسريح باحسان همان طلاق سوم است).

    بنابر اين منظور از جدا شدن توأم با احسان و نيكى اين است كه حقوق آن زن را بپردازد و بعد از جدائى ، ضرر و زيانى به او نرساند و پشت سر او سخنان نا مناسب نگويد ، و مردم را به او بدبين نسازد ، و امكان ازدواج مجدد را از او نگيرد.

    بنابر اين همانگونه كه نگاهدارى زن و آشتى كردن بايد با معروف و نيكى و صفا و صميميت همراه باشد ، جدائى نيز بايد توأم با احسان گردد .

    و لذا در ادامه آيه مى‏فرمايد : براى شما حلال نيست كه چيزى را از آنچه به آنها داده‏ايد پس بگيريد ( و لا يحل لكم ان تاخذوا مما آتيتموهن شيئا).

    بنابر اين ، شوهر نمى‏تواند هنگام جدائى چيزى را كه به عنوان مهر به زن داده است باز پس گيرد و اين يك مصداق جدائى بر پايه احسان است1
    1- ر. ك : تفسير نمونه، ج 2، ص 168

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    412
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    63
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم ربّ الشّهداء و الصّدّیقین

    السّلام علیک یااباعبدالله الحسین(ع)


    با سپاس از شما پاسخگوی گرامی

    سؤالی که مطرحه اینه که نگهداری شایسته (امساک بمعروف) بعد از تحقق امر طلاق ، فقط

    در صورتی است که طلاق رجوعی صورت گرفته باشد و یا در غیر اینصورت نیز یعنی در

    طلاق دائمی که مرسوم است نیز، تا پایان عده زن ، نگهداری او بر عهده مرد است وآن گاه اگر

    رجوع انجام نگرفت ، رهایی به نیکی (تسریح به احسان) صورت بگیرد؟


    (منظور فقط طلاق رجعی است یا اینکه یک حکم کلی در مورد برخورداخلاقی مرد بعد از طلاق است؟)
    ماندگاری هر ملّتی رابطه ی جدا نشدنی

    با سرمایه های تاریخی و معنوی آنها دارد

    پی آواز حقیقت بدویم

  7. تشکرها 3


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    با سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط ذاکره2 نمایش پست
    (منظور فقط طلاق رجعی است یا اینکه یک حکم کلی در مورد برخورداخلاقی مرد بعد از طلاق است؟
    امساك به معروف يعني اينكه در دوره عده در طلاق رجعي مرد اگر قصد ادامه زندگي با همسر قبليش رو داره بايد به شيوه اي پسنديده اين كار رو انجام بده و رجوع كنه
    تسريح به احسان يعني مرد حق و حقوق زن رو بپردازد و
    بعد از جدائى ، ضرر و زيانى به او نرساند
    در طلاق رجعي هر دوي اين موارد يعني امساك به معروف و تسريح به احسان بايد وجود داشته باشه همونطور كه آيه سريفه هم تصريح فرموده است :
    الطَّلاَقُ مَرَّتَانِ فَإِمْسَاكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِيحٌ بِإِحْسَانٍ ...
    اما مسلما پس از طلاق سوم ديگر امساك نمي تواند صورت گيرد زيرا مرد ديگر حق رجوع ندارد و صرفا تسريح به احسان بايد صورت بگيرد .
    تسريح به احسان شامل مواردي است كه در هر مرحله اي از طلاق - طلاق اول يا دوم يا سوم - جاري است و آن مربوط به حقوق زن است مثل اينكه به او نگويد كه بخشي از مهريه اي كه به تو پرداختم به من پس بده تا طلاقت دهم ، يا موجبات جرح شخصيتي زن را فراهم نكند تا از ازدواج مجدد او جلوگيري شود .



    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13

    جمع بندي بحث




    سوال:
    تسریح به احسان یعنی چه؟ و فقط در طلاق رجعی بايد رعايت شود یا اینکه یک حکم کلی در مورد برخورداخلاقی مرد بعد از طلاق است؟
    پاسخ :
    قانون عده و رجوع براى اصلاح وضع خانواده و جلوگيرى از جدائى و تفرقه است ، ولى بعضى از تازه مسلمانان مطابق دوران جاهليت ، از آن سوء استفاده مى‏كردند ، و براى اينكه همسر خود را تحت فشار قرار دهند پى در پى او را طلاق داده و قبل از تمام شدن عده رجوع مى‏كردند ، در اين زمينه نقل است كه زنى خدمت يكى از همسران پيامبر (صلى‏الله‏عليه ‏وآله ‏وسلم‏) رسيد و از شوهرش شكايت كرد كه او پيوسته وى را طلاق مى‏ دهد و سپس رجوع مى‏كند تا به اين وسيله به زيان و ضرر افتد - و در جاهليت چنين بود كه مرد حق داشت همسرش را هزار بار طلاق بدهد و رجوع كند و حدى براى آن نبود ، هنگامى كه اين شكايت به محضر پيغمبر اكرم (صلى‏الله‏عليه‏ وآله‏ وسلم‏) رسيد آيه 229 سوره مباركه بقره نازل شد 1:
    الطلَقُ مَرَّتَانِ فَإِمْساك بمَعْرُوفٍ أَوْ تَسرِيحُ بِإِحْسنٍ وَ لا يحِلُّ لَكمْ أَن تَأْخُذُوا مِمَّا ءَاتَيْتُمُوهُنَّ شيْئاً إِلا أَن يخَافَا أَلا يُقِيمَا حُدُودَ اللَّهِ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلا يُقِيمَا حُدُودَ اللَّهِ فَلا جُنَاحَ عَلَيهِمَا فِيمَا افْتَدَت بِهِ تِلْك حُدُودُ اللَّهِ فَلا تَعْتَدُوهَاوَ مَن يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولَئك هُمُ الظلِمُونَ
    آيه فوق از اين عمل زشت و ناجوانمردانه جلوگيرى كرد ، مى‏فرمايد : طلاق ( منظور طلاقى است كه رجوع و بازگشت دارد ) دو مرتبه است ( الطلاق مرتان).
    سپس مى‏افزايد : در هر يك از اين دو بار يا بايد همسر خود را بطور شايسته نگاهدارى كند و آشتى نمايد ، يا با نيكى او را رها سازد و براى هميشه از او جدا شود ( فامساك بمعروف او تسريح باحسان ) .
    بنابر اين طلاق سوم ، رجوع و بازگشتى ندارد ، و هنگامى كه دو نوبت كشمكش و طلاق و سپس صلح و رجوع انجام گرفت ، بايد تصميم قطعي گرفت ، يعني اگر در اين دو بار ، محبت و صميميت از دست رفته ، بازگشت مى‏تواند با همسرش زندگى كند و از طريق صلح و صفا در آيد ، در غير اين صورت اگر زن را طلاق داد ديگر حق رجوع به او ندارد مگر با شرايطى.
    منظور از جدا شدن توأم با احسان و نيكى اين است كه حقوق آن زن را بپردازد و بعد از جدائى ، ضرر و زيانى به او نرساند و پشت سر او سخنان نا مناسب نگويد ، و مردم را به او بدبين نسازد ، و امكان ازدواج مجدد را از او نگيرد.2
    بنابر اين همانگونه كه نگاهدارى زن و آشتى كردن بايد با معروف و نيكى و صفا و صميميت همراه باشد ، جدائى نيز بايد توأم با احسان گردد .در طلاق رجعي هر دوي اين موارد يعني امساك به معروف و تسريح به احسان بايد وجود داشته باشد همانطور كه آيه شريفه هم تصريح فرموده است :
    الطَّلاَقُ مَرَّتَانِ فَإِمْسَاكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِيحٌ بِإِحْسَانٍ ...
    اما مسلما پس از طلاق سوم ديگر امساك نمي تواند صورت گيرد زيرا مرد ديگر حق رجوع ندارد و صرفا تسريح به احسان بايد صورت بگيرد .
    پي نوشت ها
    1-
    تفسير نمونه ،ج 2، ص 166
    2- همان ، صص 167-168


    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۰/۰۹/۰۷ در ساعت ۱۹:۱۳
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. جمع بندی ظلم به زنان از ابتدا تا كنون .چرا؟؟؟ ريشه يابي و درمان
    توسط اشک خدا در انجمن حقوق و جایگاه زن در قرآن
    پاسخ: 101
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۴/۱۸, ۰۰:۵۵
  2. بتهای قوم نوح در مسجد کوفه ؟؟؟!!!
    توسط غلامعلی نوری در انجمن مكان ها ، اشخاص و سرنوشت آن ها در قرآن
    پاسخ: 6
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۳/۰۵, ۱۱:۳۵
  3. آیا امام علی هنگام تولد قرآن خواندند؟؟؟
    توسط a3moni در انجمن اهل بیت و ائمه در قرآن
    پاسخ: 17
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۱۱/۱۹, ۰۱:۰۷
  4. بهائیت و صهیونیسم چرا ؟؟؟
    توسط homamehr در انجمن قرآن و معرفی فرق و مذاهب
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۳/۱۶, ۱۶:۵۱
  5. ؟؟؟ تفاوت http با https در آدرس مرورگر چيست ؟؟؟
    توسط goleleila در انجمن آموزش نرم افزاری
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۱۱/۱۸, ۱۰:۱۳

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود