صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: یک روایت معروف درباره امام زمان (یک شبهه ، چند پاسخ)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    75
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    14
    آپلود
    0
    گالری
    33

    شاد یک روایت معروف درباره امام زمان (یک شبهه ، چند پاسخ)




    یک روایت معروف درباره امام زمان (یک شبهه ، چند پاسخ)
    قسمت اول



    روایات ناظر به مهدی موعود و آخر الزمان از فریقین (شیعه و سنی) متواتر نقل شده است. از جمله این روایات (که با اختلافی اندک در بعضی کلمات آن) بسیار نقل شده، این روایت است:
    لا يَذهَبُ الدُّنيَا حَتَّى يَبْعَثَ اللَّهُ رَجُلاً مِنْ أهْلِ بَيْتِي (يُوَاطِئُ اسْمُهُ اسْمِي وَ اسْمُ أبِيهِ اسْمَ أبِي) يَمْلؤُهَا قِسْطاً وَ عَدْلاً كَما مُلِئتْ جَوْراً وَ ظُلْماً[1]

    دنیا به پایان نمی رسد مگر اینکه خداوند مردی از خاندان مرا بر می انگیزاند (که همنام من است و نام پدر او همانند نام پدر من است)، او زمین را پر از عدل و داد می کند همانگونه که از ظلم و جور پر شده است.


    نکته ای که درباره این روایت معرکه آراء محدثین واقع شده، عبارت "إسْمُهُ اسْمِي وَ اسْمُ أبيهِ اسْمَ أبي" می باشد که در چند روایت نقل شده اما در روایات مشابه دیگر، این عبارت نیامده است.
    چیزی که موجب شده این جمله جنجال برانگیز شود و حتی مستمسکی برای بعضی از اهل سنت قرار گیرد که بر روایات امام مهدی خرده گیرند، معنای آنست که می گوید: «نام پدر مهدی موعود، همانند نام پدر من است» و این معنا در ظاهر صحیح نمی باشد چون نام پدر امام زمان، حسن (امام حسن عسگری) است و نام پدر پیامبر اکرم، عبد الله است. بعضی از علمای اهل سنت با تمسک به این عبارت حدیث، بر این دسته از روایات خرده گرفته اند و آن را نشان کذب آنها دانسته اند و به خیال خود خواسته اند در روایات مربوط به مهدی موعود خدشه وارد نمایند.


    محدثین بزرگوار شیعه و حتی برخی از محدثین اهل سنت، جوابهای مختلفی به این دسته از معترضین داده اند که بخشی از آنها در این نوشتار گزارش می شود. این بحث در کتب متعدد از جمله کتب ذیل مورد بررسی قرار گرفته و خوانندگان عزیز برای مطالعه بیشتر درباره این موضوع می توانند به آنها مراجعه نمایند:

    1- معجم أحادیث الامام المهدی(ع)، ج1/ص 178

    2- الاخبار الدخیلة، علامه شوشتری[2] / ص 229

    3- بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 51/ ص 86 و 103

    4- العمدة، یحیی بن حسن حلی[3] / ص 436

    5- کشف الغمة، علی بن عیسی اربلی[4]، ج 2/ ص 476

    6- الصراط المستقیم، علی بن یونس نباطی بیاضی[5]، ج2/ ص 222



    جواب اجمالی


    علامه مجلسی: أبیه مُصَحَّف از إبنی می باشد (یعنی روایت در اصل چنین بوده "إسم أبیه إسم إبنی" و بخاطر اشتباه راوی یا ناسخ کتاب، کلمه إبنی به صورت أبی نقل شده است) بنابر این معنای حدیث چنین می شود: نام پدر مهدی موعود (امام حسن عسکری) همانند نام فرزند من (امام حسن مجتبی) می باشد.

    در زبان عربی لفظ اسم بر کنیه هم اطلاق می شود، لفظ أب نیز علاوه بر پدر بر جدّ پدری هم اطلاق می گردد بنابراین منظور از اسم در عبارت إسم أبیه، کنیه است و منظور از أبیه، جدّ پدری است نه خود پدر، بنابراین معنای حدیث چنین می شود: کنیه جدّ مهدی موعود، همانند نام پدر پیامبر اکرم (عبدالله) است؛ (لذا مقصود روایت اینست که مهدی موعود از نسل امام حسین (ع) است چون کنیه امام حسین، اباعبدالله است).

    منظور این عبارت حدیث اینست که کنیه پدر مهدی موعود (یعنی امام حسن عسکری، أبو محمد است که) همانند کنیه پدر پیامبر اکرم (أبو محمد) می باشد.

    علامه شوشتری: این قسمت از حدیث جعلی است و به روایت اضافه شده و انگیزه این جعل تطبیق یافتن این حدیث مشهور پیامبر است بر یکی از مدعیان نبوت ( محمد پسر منصور دوانیقی و یا محمد نفس زکیه که نام پدر هر دو عبدالله بوده است).





    پاورقی:
    --------------------------------

    [1] بحارالأنوار،ج51/ص82
    [2] علامه شیخ محمد تقی شوشتری (معاصر)
    [3] ابن بطریق، متوفی 600 ق
    [4] متوفی 693 ق
    [5] متوفی 877 ق
    ویرایش توسط فصل سبز : ۱۳۸۸/۱۲/۱۵ در ساعت ۰۷:۱۴
    قَالَ الْمَسِيحُ (ع) خُذُوا الْحَقَّ مِنْ أَهْلِ الْبَاطِلِ وَ لَا تَأْخُذُوا الْبَاطِلَ مِنْ أَهْلِ الْحَقِّ كُونُوا نُقَّادَ الْكَلَامِ
    بحارالأنوار،ج2/ص96
    از حضرت مسیح (ع) روایت شده که می فرماید: حق را از اهل باطل فرا گیرید اما باطل را از اهل حق یاد نگیرید، سخن دیگران را بسنجید (و نقد کنید).



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    75
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    14
    آپلود
    0
    گالری
    33



    یک روایت معروف درباره امام زمان (یک شبهه ، چند پاسخ)
    قسمت دوم



    جواب تفصیلی


    (جواب اول): علامه مجلسی معتقد است صحیح ترین جواب اینست که أبیه مُصَحَّف از إبنی می باشد (یعنی روایت در اصل چنین بوده "إسم أبیه إسم إبنی" و بخاطر اشتباه راوی یا ناسخ کتاب، کلمه إبنی به صورت أبی نقل شده است).[1] بنابر این معنای حدیث چنین می شود: نام پدر مهدی موعود (امام حسن عسکری) همانند نام فرزند من (امام حسن مجتبی) می باشد.



    توضیحی درباره تصحیف که علامه مجلسی اشاره فرمودند:

    تصحیف یعنی خطا کردن و مُصَحَّف اسم مفعول آن و به معنای اشتباه نوشتاری است؛ حدیث مُصَحَّف حدیثی است که بخشی از سند یا متن آن، به چیزی شبیه آن یا نزدیک به آن تغییر کرده باشد.[2]

    شیخ طوسی درباره برخی راویان صدر اسلام می فرماید: صحابه پیامبر، حدیث را از ایشان می شنیدند ولی چون آن را نمی نوشتند همه آن را یا پاره ای از آن را فراموش می کردند و بدین سان دچار اشتباه می شدند.


    راویان حدیث و کسانی که از کتب روایی نسخه برداری می کردند، بخاطر شباهت بعضی الفاظ و حروف، گاه کلمه ای یا عبارتی از حدیث را اشتباه نقل می کردند. این گونه اشتباهات و تصحیف ها در میان احادیث شایع است.[3] علامه مجلسی عبارت مذکور در حدیث مورد بحث را مصداق اینگونه تصحیفها می داند.



    پاورقی:
    --------------------------------

    [1] علامه مجلسی در بحارالانوار، ج51 /ص 104

    [2] مقباس الهدایة فی علم الدرایة، علامه مامقانی، ج1/ص 237

    [3] به نقل از آسیب شناسی حدیث، اثر استاد عبدالهادی مسعودی (این اثر هنوز چاپ نشده است).
    ویرایش توسط فصل سبز : ۱۳۸۸/۱۲/۱۵ در ساعت ۰۷:۱۱
    قَالَ الْمَسِيحُ (ع) خُذُوا الْحَقَّ مِنْ أَهْلِ الْبَاطِلِ وَ لَا تَأْخُذُوا الْبَاطِلَ مِنْ أَهْلِ الْحَقِّ كُونُوا نُقَّادَ الْكَلَامِ
    بحارالأنوار،ج2/ص96
    از حضرت مسیح (ع) روایت شده که می فرماید: حق را از اهل باطل فرا گیرید اما باطل را از اهل حق یاد نگیرید، سخن دیگران را بسنجید (و نقد کنید).



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    75
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    14
    آپلود
    0
    گالری
    33



    یک روایت معروف درباره امام زمان (یک شبهه ، چند پاسخ)
    قسمت سوم




    (جواب دوم): این جواب مبتنی بر دو مقدمه است که از آنها نتیجه پایانی بدست می آید:

    مقدمه اول:
    لفظ أب فقط بر پدر اطلاق نمی شود بلکه بر جد بالاتر هم اطلاق می گردد.

    مثال: قرآن کریم می فرماید: مِلَّةَ أَبيكُمْ إِبْراهيمَ[1]، نیز از زبان یوسف می فرماید: وَ اتَّبَعْتُ مِلَّةَ آبائي‏ إِبْراهيمَ[2]، در حدیث معراج هم جبرئیل امین به پیامبر اکرم عرضه داشت: هذا أبوک ابراهیم (این پدر تو ابراهیم است). در تمام این موارد لفظ أب بر ابراهیم که از اجداد پیامبر اکرم و یوسف صدیق است، اطلاق شده است پس معلوم می شود که لفظ أب بر جدّ پدری هم (و لو چند نسل قبل باشد) اطلاق می گردد لذا منظور از أبیه (پدر امام زمان) می تواند جد ایشان باشد (یعنی امام حسین) نه پدر ایشان (یعنی امام حسن عسکری).


    مقدمه دوم:
    در زبان عربی گاهی لفظ اسم، بر کنیه هم اطلاق می گردد.

    مثال: بخاری و مسلم در صحیحین روایت کرده اند که: إن رسول الله سمّی علیاً أبا تراب و لم یکن إسم أحبّ إلیه منه یعنی پیامبر اکرم علی را ابوتراب نام نهاد و این اسم را از همه اسامی بیشتر دوست داشت. در این روایت لفظ إسم بر کنیه (ابو تراب) اطلاق شده و این نشان می دهد که گاهی به کنیه إسم گفته می شود پس منظور از اسم در عبارت إسم أبیه، می تواند کنیه باشد نه اسم (یعنی کنیه امام حسین که ابا عبد الله است).



    بعد از ذکر این دو مقدمه می گوییم: امام حسین (ع) جدّ بزرگ امام مهدی (ع) است و کنیه امام حسین هم، ابا عبدالله است. از سوی دیگر نام پدر بزرگوار پیامبر اکرم (ص) هم، عبدالله است، بنابراین معنای "إسم أبیه إسم أبی" چنین می شود: اسم (یعنی کنیه) پدر(یعنی جدّ) مهدی موعود (ابی عبدالله است که) همانند نام پدر من (عبدالله) است. پس مقصود این عبارت حدیث که مهدی موعود از نسل امام حسین (ع) و از فرزندان اوست.[3]
    در بعضی احادیث هم بر این معنا تصریح شده: عَنْ زَيْدِ بْنِ ثَابِتٍ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ (ص) يَقُولُ لَا يَذْهَبُ الدُّنْيَا حَتَّى يَقُومَ بِأَمْرِ أُمَّتِي رَجُلٌ مِنْ صُلْبِ الْحُسَيْنِ (ع) يَمْلَؤُهَا عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً قُلْنَا مَنْ هُوَ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ هُوَ الْإِمَامُ التَّاسِعُ مِنْ صُلْبِ الْحُسَيْنِ.[4]


    (جواب سوم):
    1) کنیه امام حسن عسکری، أبو محمد است (نام مبارک امام زمان، محمد است)
    2) کنیه عبدالله (پدر گرامی پیامبر اکرم) هم، أبو محمد است
    3) در زبان عربی گاهی لفظ اسم بر کنیه اطلاق می شود

    نتیجه: عبارت "إسم أبیه إسم أبی"، یعنی کنیه پدر مهدی موعود (أبو محمد است که) همانند کنیه پدر من (أبو محمد) می باشد.







    پاورقی:

    -------------------------------
    [1] حج 78

    [2] يوسف‏38

    [3] بحارالأنوار،ج51/ص 103

    [4]بحارالأنوار،ج36/ص 318
    ویرایش توسط فصل سبز : ۱۳۸۸/۱۲/۱۵ در ساعت ۰۷:۱۱
    قَالَ الْمَسِيحُ (ع) خُذُوا الْحَقَّ مِنْ أَهْلِ الْبَاطِلِ وَ لَا تَأْخُذُوا الْبَاطِلَ مِنْ أَهْلِ الْحَقِّ كُونُوا نُقَّادَ الْكَلَامِ
    بحارالأنوار،ج2/ص96
    از حضرت مسیح (ع) روایت شده که می فرماید: حق را از اهل باطل فرا گیرید اما باطل را از اهل حق یاد نگیرید، سخن دیگران را بسنجید (و نقد کنید).



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    75
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    14
    آپلود
    0
    گالری
    33



    یک روایت معروف درباره امام زمان (یک شبهه ، چند پاسخ)
    قسمت چهارم



    (جواب چهارم): علامه شوشتری در الأخبار الدخیلة، معتقدند این قسمت از حدیث جعلی است و علت جعل آن را از دو منظر تاریخی ریشه یابی می کنند. ایشان مدعی است که جمله مذکور به روایت افزوده شده و علت آن یکی از دو جریان تاریخی است که در ادامه نقل می کنیم:


    جریان اول:
    از آنجا که اخبار و روایات مربوط به مهدی (عج) از پیامبر اکرم و علی مرتضی (ع) به تواتر نقل مجالس بود (از جمله روایت بالا) و کسی در اصل موضوع شکی نداشت، لذا منصور دوانیقی (دومین خلیفه عباسی) ادعا نمود که فرزندش مهدی، همان مهدی موعودی است که در روایات نبوی ظهورش وعده داده شده است؛ وی مدعی شد که نام پسرش محمد (ملقب به مهدی) است و اسم خودش عبدالله است لذا در بیعت نامه ای که برای أخذ بیعت فرزندش به نواحی مختلف فرستاد، از فرزندش (مهدی) به اسم محمد، و از خود به اسم عبدالله یاد کرد (و برای مشروعیت بخشی به این موضوع، عبارت مذکور به آن روایت افزوده شد و جعل گردید).


    جریان دوم:
    جعل مذکور در مورد فرزند عبدالله بن الحسن المحض صورت گرفته است. عبدالله بن حسن مدعی شد فرزندش محمد، همان مهدی موعود است.[1]
    علامه شوشتری می گوید: به احتمال قوی تر جعل مذکور بخاطر همین جریان بوده نه به خاطر فرزند منصور، چون منصور شاه ستمگری بود که شباهتش به بنی امیه برای مردم واضح و آشکار بود لذا امکان شبهه در مورد فرزند او وجود نداشت اما در مورد محمد بن عبد الله محض امکان شبهه وجود داشت چون از اولاد امیر المؤمنین (ع) بود لذا دراواخر عهد بنی امیه جمعی از هاشمیون و از جمله منصور و زیدی ها با او بیعت نمودند.[2]
    افرادی از شیعه که در امر امامت دچار شبهه شده بودند نیز به او پیوستند.[3]

    علامه شوشتری برای اینکه دلایل بیشتری بر این مدعا که ماجرای دوم علت جعل عبارت حدیث بوده است ارائه دهد، شواهد دیگری نیز نقل می کند که نشان از یک برنامه ریزی و تلاش برای اثبات مهدویت در مورد محمد بن عبدالله محض بوده است. وی می گوید: و از آنجا که محمد بن عبد الله محض تمتام[4] بود لذا روایتی دیگر وضع کردند که «المهدی فی لسانه رتة» یعنی مهدی موعود در زبانش نوعی لکنت دارد (زبانش کندی دارد و مقداری در بیان عاجز است) و چون دیدند که نام مادرش «هند» است، روایتی دیگر جعل کردند که «إسم أمّه علی ثلاثة أحرفٍ، أوّلها هاء و آخرها دال» یعنی نام مادرش یک کلمه سه حرفی است که اولش «ه» و آخرش «د» می باشد.

    جناب شوشتری می افزاید: با این توضیحات چگونه این قسمت از روایت (یعنی إسم ابیه إسم أبی) را جعل نکنند، در حالی که هر انسانی با نام پدرش شناخته می شود.
    علامه در ادامه چنین می گوید: آن مردم نادان حتی به اندازه بنی امیه هم فهم و درک نداشتند، چون بنی امیه می دانستند که مهدی موعود اولاً از فرزندان امام حسین (ع) است و ثانیاً فرزند کنیز است و اگر آنهایی که به تبعیت از او پرداختند این مطلب را می دانستند، هرگز در مورد او به شبهه نمی افتادند و بعد روایتی در تایید این سخن خود ذکر می نماید.

    علامه شوشتری می افزاید: آنچه که ادعای ما را در مورد جعل این قسمت از روایت بیشتر تایید می کند آنست که این روایت از حذیفة و از زر بن عبدالله و از ابن عمر در سند های دیگر بدون این قسمت نقل شده است؛ گنجی شافعی نیز گفته: ترمذی در سننش این روایت را بدون آن عبارت آورده است و این عبارت زائد است و به حدیث اضافه شده و جعلی است.


    علامه در پایان چنین می گوید: اگر بگوییم «إسم أبی»، تحریف شده «إسم إبنی» بوده و منظور پیامبر از إبنی (یعنی فرزندم) امام حسن است[5]، چنین فرضی بعید است چون إبنی بر امام حسین هم منطبق است و وقتی کسی إبنان (یعنی دو فرزند) دارد، نمی تواند بدون تعیین و قرینه إبنی بگوید و یکی از آن دو فرزندش را به گوینده تفهیم کند.
    [6]




    پاورقی:
    --------------------------------

    [1]
    قال ابوالفرج فی مقاتله: و کان اهل بیته یسمونه المهدیّ، و شاع ذلک فی العامة (خانواده محمد بن عبدالله محض او را مهدی صدا می کردند و این مطلب در میان مردم پیچید و شایع شد).

    [2] حتى عباسيها هم با محمدبن عبد اللَّه محض بيعت كردند. حضرت صادق عليه السلام را نيز در جلسه‏اى دعوت كردند و به ايشان گفتند ما مى‏خواهيم قيام كنيم و همه مى‏خواهيم با محمدبن عبد اللَّه بن محض بيعت كنيم، شما هم كه سيد حسينيّين هستيد بيعت كنيد. امام فرمود: هدف شما از اين كار چيست؟ اگر محمد مى‏خواهد به عنوان امر به معروف و نهى از منكر قيام كند، من با او همراهى مى‏كنم و تأييدش مى‏نمايم، اما اگر مى‏خواهد به اين عنوان كه او مهدى اين امت است قيام كند اشتباه مى‏كند، مهدى اين امت او نيست، كس ديگر است و من هرگز تأييد نمى‏كنم. بسيارى از كسانى كه با وى بيعت كردند، به عنوان مهدى امت بيعت كردند. معلوم مى‏شود كه مسأله مهدى امت آنقدر در ميان مسلمين قطعى بوده است كه هركس كه قيام مى‏كرد و اندكى صالح بود افرادى مى‏گفتند اين همان مهدى‏اى است كه پيغمبر گفته است. (مجموعه‏ آثاراستاد شهيد مطهرى، ج‏18/ ص 173)


    [3] قال النوبختی فی فرقه: لما توفی الباقر قالت فرقة من اصحابه – و منهم المغیرة بن سعید – بإمامة محمد بن عبد الله و ساعده علی ذلک أکثر الطالبین لأنهم کانوا آیسین من الأئمة أن ینهضوا (وقتی امام باقر از دنیا رفت، بعضی از اصحابش از جمله مغیرة بن سعید به امامت محمد بن عبدالله محض قائل شدند و بیشتر طالبین و قیام کنندگان هم به این امر معتقد شدند چون دیدند ائمه قیام نمی کنند).


    [4] کسی که لکنت زبان دارد، کند زبان (لغت نامه دهخدا)

    [5] این قول علامه مجلسی بود که در جواب اول گذشت.

    [6]الاخبار الدخیلة، علامه شوشتری، ص 229



    ------------------------------------------------------------------------------


    منابع

    1- الاخبار الدخیلة، علامه شوشتری

    2- بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 51

    3- بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 36

    4- العمدة، یحیی بن حسن حلی

    5- کشف الغمة، علی بن عیسی اربلی، ج 2

    6- الصراط المستقیم، علی بن یونس نباطی بیاضی، ج2

    7- مجموعه‏ آثاراستاد شهيد مطهرى، ج‏18

    8- آسیب شناسی حدیث، عبدالهادی مسعودی


    نویسنده: حسین جوادی نیا





    ویرایش توسط فصل سبز : ۱۳۸۸/۱۲/۱۵ در ساعت ۰۷:۱۲
    قَالَ الْمَسِيحُ (ع) خُذُوا الْحَقَّ مِنْ أَهْلِ الْبَاطِلِ وَ لَا تَأْخُذُوا الْبَاطِلَ مِنْ أَهْلِ الْحَقِّ كُونُوا نُقَّادَ الْكَلَامِ
    بحارالأنوار،ج2/ص96
    از حضرت مسیح (ع) روایت شده که می فرماید: حق را از اهل باطل فرا گیرید اما باطل را از اهل حق یاد نگیرید، سخن دیگران را بسنجید (و نقد کنید).



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    432
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1



    به نام خدا
    با تشکر در تأیید نظر چهارم در کتاب معجم احادیث المهدی ج1 ص 117 نام بسیاری از رواتی که این روایت را نقل کرده اند می آورد و سپس می نویسد:
    "كل هؤلاء رووا ( إسمه إسمي ) إلا ما كان من عبيدالله بن موسى ، عن زائدة ، عن عاصم فإنه قال فيه ( واسم أبيه إسم أبي ) ولا يرتاب اللبيب أن هذه الزيادة لا اعتبار بها مع اجتماع الائمة على خلافها ، والله أعلم ".

    همه این ها عبارت "اسمه اسمی" را آورده اند و فقط آنچه عبیدالله بن موسی از زائده از عاصم نقل کرده عبارت اضافی "و اسم ابیه اسم ابی" را دارد. و شخص خرمند شک نمی کند که این زیادی با وجود اجتماع ائمه بر خلاف آن، اعتباری ندارد.




  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    409
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    14 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    من فکر می کنم این سخنان اسمی و ابی را عجالتا کنار بگذارید و در این باب بحث کنیم که این امام زمان تاکنون چه سودمندی برای بشریت داشته است؟!
    این بحث را در تاپیک زیر پی می گیریم:
    http://www.askquran.ir/showthread.ph...085#post251085
    " ما اینجاییم چون: از سر اتفاقی نادر گروهی از ماهی هایی که باله های عجیب داشتند توانستند باله های خود را به پا تبدیل کنند و ساکن خشکی شوند. چون همه جای زمین در عصر یخبندان یخ نبست. چون دویست و پنجاه هزار سال قبل گونه ای کوچک و ضعیف در آفریقا پدید آمد که تاکنون به هر زحمت و جان کندنی بوده است توانسته است زنده بماند و منقرض نشود. ممکن است ما با شور و اشتیاق تمام بدنبال پاسخ " متعالی تری" باشیم، ولی چنین پاسخی واقعاً وجود ندارد."
    استفن جی گولد

  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    75
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    14
    آپلود
    0
    گالری
    33



    نقل قول نوشته اصلی توسط azadeh2009 نمایش پست
    من فکر می کنم این سخنان اسمی و ابی را عجالتا کنار بگذارید و در این باب بحث کنیم که این امام زمان تاکنون چه سودمندی برای بشریت داشته است؟!
    این بحث را در تاپیک زیر پی می گیریم:
    http://www.askquran.ir/showthread.ph...085#post251085

    سلام دوست عزیز

    قصد بنده طرح یک روایت معروف و شبهه ای بود که اطراف آن مطرح شده است. اینکه منتظر بمانیم تا کسی لابلای کتب فقهی و روایی را بگردد تا این قبیل شبهات را بیابد و مطرح کند و با طرح آن به اصطلاح خودی نشان دهد و اشکالی وارد ساخته باشد، روش صحیحی به نظر نمی رسد.


    در ضمن معلوم می شود شما این مقاله را مطالعه نکرده اید و الا متوجه می شدید که در کنار پاسخ به این شبهه، اندکی با بحث تصحیف (اشتباهات نوشتاری در حدیث)، و نیز دو جریان مهم تاریخی مرتبط با بحث مهدویت آشنا شدیم و تنها به ذکر سؤال و جواب کوتاه قناعت نشد.

    ان شاء الله اگر توفیقی بود، مهمان تایپیک شما هم خواهم بود.


    ویرایش توسط فصل سبز : ۱۳۸۸/۱۲/۱۵ در ساعت ۲۳:۴۲
    قَالَ الْمَسِيحُ (ع) خُذُوا الْحَقَّ مِنْ أَهْلِ الْبَاطِلِ وَ لَا تَأْخُذُوا الْبَاطِلَ مِنْ أَهْلِ الْحَقِّ كُونُوا نُقَّادَ الْكَلَامِ
    بحارالأنوار،ج2/ص96
    از حضرت مسیح (ع) روایت شده که می فرماید: حق را از اهل باطل فرا گیرید اما باطل را از اهل حق یاد نگیرید، سخن دیگران را بسنجید (و نقد کنید).



  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,648
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    38

    حدیثی از امام جواد(ع)




    حدیثی از امام جواد(ع)




    حضرت عبدالعظیم(ره) به امام جواد (ع) گفت : ای مولای من، آرزوی دیدار قائم آل محمد (ص) را دارم یعنی همان کسی که دنیا را پر از عدل و داد خواهد کرد پس از آن که پر از ظلم و جور شده باشد.
    امام (ع) فرمود:ما امامان همگی قائم به امر پروردگار و هدایتگر به دین حضرت حق هستیم. ولکن آن قائمی که خداوند زمین را توسط او از اهل کفر و انکار پاکیزه خواهد کرد و عدالت را در سطح جهان برقرار خواهد نمود کسی است که ولادتش مخفی و از نظر پنهان است، ……. خداوند زمین را برایش آماده و هر مشکلی را برایش آسان خواهد کرد. از اطراف عالم به تعداد اصحاب جنگ بدر یعنی سیصدوسیزده نفر به او ملحق می شوند و این همان کلام خدا است که میفرماید:”

    …. اَیْنَ ماتَکُونُوا یَأتِ بِکُمُ اللهُ جمیعاً اِنَّ اللهَ عَلی کُلّ شَیْءِ قدیرٌ” هر جا باشید، خداوند همه شما را (براى پاداش و کیفر در برابر اعمال نیک و بد، در روز رستاخیز،) حاضر مى‏کند زیرا او، بر هر کارى تواناست. (سوره بقره آیه ۱۴۸) …….


    ( سیره عملی اهل بیت علیهم السلام ص ۳۵و۳۶
    )

    ویرایش توسط حکمتی فرد : ۱۳۸۹/۰۱/۰۶ در ساعت ۱۸:۱۲


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,648
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    38

    شباهت منتظر




    هو الباقی

    شباهت منتظر




    در رابطه با انتظار و اینکه ایا انتظار دارای اجر و قرب است یا نیست شخصی از امام صادق (ع) پرسید: دربارة کسی که دارای ولایت امامان( علیه السلام ) است و انتظار ظهور حکومت حق را می کشد و در این حال از دنیا میرود چه می گویید ؟
    امام (ع) در پاسخ فرمودند :
    هُوَ بِمَنْزِلَةِ مَنْ کَانَ مَعَ الْقَائِمِ فِی فُسْطَاطِهِ ثُمَّ سَکَتَ هُنَیْئَةً ثُمَّ قَالَ هُوَ کَمَنْ کَانَ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و اله) ( بحار ج ص ۱۵۱)

    او همانند کسی است که با حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) در خیمة او بوده باشد سپس کمی سکوت نموده و فرمودند او مانند کسی است که با پیامبر اسلام ( در مبارزاتش علیه ظلم و باطل ) همراه بوده است

    این مضمون در روایات زیادی با تعبیرات گوناگونی نقل شده است از جمله در بعضی امده است :بِمَنْزِلَةِ الضّارِبِ بَیْنَ یَدَیْ رَسُولِ الله ( صلی الله علیه و اله ) همانند کسی است که پیش روی پیامبر (صلی الله علیه و اله ) جهاد کند)همان ص ۱۴۶) و در بعضی دیگر امده است: کمَنِ اسْتُشْهِدَ مَعَ رَسُولِ اللهِ (صلی الله علیه و اله )همانند کسی است که با پیامبر شهید شود( همان ص ۱۳۶)

    منبع: http://fekrejavan.ir/356.html
    نویسنده: montazer

    ویرایش توسط حکمتی فرد : ۱۳۸۹/۰۱/۰۹ در ساعت ۲۳:۵۸


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    133
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    10 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط فصل سبز نمایش پست
    یک روایت معروف درباره امام زمان (یک شبهه ، چند پاسخ)





    قسمت چهارم





    (جواب چهارم): علامه شوشتری در الأخبار الدخیلة، معتقدند این قسمت از حدیث جعلی است و علت جعل آن را از دو منظر تاریخی ریشه یابی می کنند. ایشان مدعی است که جمله مذکور به روایت افزوده شده و علت آن یکی از دو جریان تاریخی است که در ادامه نقل می کنیم:






    جریان اول:




    از آنجا که اخبار و روایات مربوط به مهدی (عج) از پیامبر اکرم و علی مرتضی (ع) به تواتر نقل مجالس بود (از جمله روایت بالا) و کسی در اصل موضوع شکی نداشت، لذا منصور دوانیقی (دومین خلیفه عباسی) ادعا نمود که فرزندش مهدی، همان مهدی موعودی است که در روایات نبوی ظهورش وعده داده شده است؛ وی مدعی شد که نام پسرش محمد (ملقب به مهدی) است و اسم خودش عبدالله است لذا در بیعت نامه ای که برای أخذ بیعت فرزندش به نواحی مختلف فرستاد، از فرزندش (مهدی) به اسم محمد، و از خود به اسم عبدالله یاد کرد (و برای مشروعیت بخشی به این موضوع، عبارت مذکور به آن روایت افزوده شد و جعل گردید).






    جریان دوم:




    جعل مذکور در مورد فرزند عبدالله بن الحسن المحض صورت گرفته است. عبدالله بن حسن مدعی شد فرزندش محمد، همان مهدی موعود است.[1]




    علامه شوشتری می گوید: به احتمال قوی تر جعل مذکور بخاطر همین جریان بوده نه به خاطر فرزند منصور، چون منصور شاه ستمگری بود که شباهتش به بنی امیه برای مردم واضح و آشکار بود لذا امکان شبهه در مورد فرزند او وجود نداشت اما در مورد محمد بن عبد الله محض امکان شبهه وجود داشت چون از اولاد امیر المؤمنین (ع) بود لذا دراواخر عهد بنی امیه جمعی از هاشمیون و از جمله منصور و زیدی ها با او بیعت نمودند.[2]




    افرادی از شیعه که در امر امامت دچار شبهه شده بودند نیز به او پیوستند.[3]





    علامه شوشتری برای اینکه دلایل بیشتری بر این مدعا که ماجرای دوم علت جعل عبارت حدیث بوده است ارائه دهد، شواهد دیگری نیز نقل می کند که نشان از یک برنامه ریزی و تلاش برای اثبات مهدویت در مورد محمد بن عبدالله محض بوده است. وی می گوید: و از آنجا که محمد بن عبد الله محض تمتام[4] بود لذا روایتی دیگر وضع کردند که «المهدی فی لسانه رتة» یعنی مهدی موعود در زبانش نوعی لکنت دارد (زبانش کندی دارد و مقداری در بیان عاجز است) و چون دیدند که نام مادرش «هند» است، روایتی دیگر جعل کردند که «إسم أمّه علی ثلاثة أحرفٍ، أوّلها هاء و آخرها دال» یعنی نام مادرش یک کلمه سه حرفی است که اولش «ه» و آخرش «د» می باشد.




    جناب شوشتری می افزاید: با این توضیحات چگونه این قسمت از روایت (یعنی إسم ابیه إسم أبی) را جعل نکنند، در حالی که هر انسانی با نام پدرش شناخته می شود.




    علامه در ادامه چنین می گوید: آن مردم نادان حتی به اندازه بنی امیه هم فهم و درک نداشتند، چون بنی امیه می دانستند که مهدی موعود اولاً از فرزندان امام حسین (ع) است و ثانیاً فرزند کنیز است و اگر آنهایی که به تبعیت از او پرداختند این مطلب را می دانستند، هرگز در مورد او به شبهه نمی افتادند و بعد روایتی در تایید این سخن خود ذکر می نماید.





    علامه شوشتری می افزاید: آنچه که ادعای ما را در مورد جعل این قسمت از روایت بیشتر تایید می کند آنست که این روایت از حذیفة و از زر بن عبدالله و از ابن عمر در سند های دیگر بدون این قسمت نقل شده است؛ گنجی شافعی نیز گفته: ترمذی در سننش این روایت را بدون آن عبارت آورده است و این عبارت زائد است و به حدیث اضافه شده و جعلی است.





    علامه در پایان چنین می گوید: اگر بگوییم «إسم أبی»، تحریف شده «إسم إبنی» بوده و منظور پیامبر از إبنی (یعنی فرزندم) امام حسن است[5]، چنین فرضی بعید است چون إبنی بر امام حسین هم منطبق است و وقتی کسی إبنان (یعنی دو فرزند) دارد، نمی تواند بدون تعیین و قرینه إبنی بگوید و یکی از آن دو فرزندش را به گوینده تفهیم کند.[6]










    پاورقی:




    --------------------------------





    [1] قال ابوالفرج فی مقاتله: و کان اهل بیته یسمونه المهدیّ، و شاع ذلک فی العامة (خانواده محمد بن عبدالله محض او را مهدی صدا می کردند و این مطلب در میان مردم پیچید و شایع شد).





    [2] حتى عباسيها هم با محمدبن عبد اللَّه محض بيعت كردند. حضرت صادق عليه السلام را نيز در جلسه‏اى دعوت كردند و به ايشان گفتند ما مى‏خواهيم قيام كنيم و همه مى‏خواهيم با محمدبن عبد اللَّه بن محض بيعت كنيم، شما هم كه سيد حسينيّين هستيد بيعت كنيد. امام فرمود: هدف شما از اين كار چيست؟ اگر محمد مى‏خواهد به عنوان امر به معروف و نهى از منكر قيام كند، من با او همراهى مى‏كنم و تأييدش مى‏نمايم، اما اگر مى‏خواهد به اين عنوان كه او مهدى اين امت است قيام كند اشتباه مى‏كند، مهدى اين امت او نيست، كس ديگر است و من هرگز تأييد نمى‏كنم. بسيارى از كسانى كه با وى بيعت كردند، به عنوان مهدى امت بيعت كردند. معلوم مى‏شود كه مسأله مهدى امت آنقدر در ميان مسلمين قطعى بوده است كه هركس كه قيام مى‏كرد و اندكى صالح بود افرادى مى‏گفتند اين همان مهدى‏اى است كه پيغمبر گفته است. (مجموعه‏ آثاراستاد شهيد مطهرى، ج‏18/ ص 173)












    منابع






    1- الاخبار الدخیلة، علامه شوشتری





    2- بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 51





    3- بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 36





    4- العمدة، یحیی بن حسن حلی





    5- کشف الغمة، علی بن عیسی اربلی، ج 2





    6- الصراط المستقیم، علی بن یونس نباطی بیاضی، ج2





    7- مجموعه‏ آثاراستاد شهيد مطهرى، ج‏18





    8- آسیب شناسی حدیث، عبدالهادی مسعودی









    نویسنده: حسین جوادی نیا







    با گذشت سالها از انقلاب زید(فرزند امام سجاد(علیه السلام)محمد فرزند عبدالله که به محمد بن عبدالله محض معروف گردید، به دنیا آمد. او از نواده های حضرت مجتبی(علیه السلام) بود. به همین جهت فرصت طلبان و عناصر زورپرست، با استفاده از فرصت، او را مهدی موعود لقب دادند و روایت ساختگی "المهدی...و اسم ابیه اسم ابی..." را بر او تطبیق کردند. با اینکه می دیدند این روایت با صدها روایت مسلّم و قطعی مخالف است که حضرت مهدی (علیه السلام) را فرزند حضرت امام حسن عسکری(علیه السلام) و دوازدهمین جانشین پیامبر(صلی الله و علیه و آله) و نهمین امام از نسل امام حسین(علیه السلام) معرفی میکند.(1)اما فرصت طلبان با وانهادن همه ی روایات پیامبر(صلی الله و علیه و آله)، به این روایت جعلی چنگ انداختند و آن را به محمد بن عبدالله محض تطبیق دادند و آنگاه او را نفس زکیه نامیدند و برخی از مردم نیز با او دست بیعت فشردند. پدر او نیز با پسرش به عنوان بیعت با مهدی نجات بخش دست بیعت داد. نیز از کسانی که با او دست بیعت فشرد منصور دوانیقی بود که پس از تشکیل حکومت عباسی،بیعت خویش را نقض کرد و پایه های مهدویت محمد بن عبدالله محض نیز فرو ریخت.(2)
    (1):برای اطلاع بیشتر رجوع شود به معجم احادیث الامام المهدی (علیه السلام)،ح53،ص 168
    (2): امام مهدی(علیه السلام) از ولادت تا ظهور ،سید محمد کاظم قزوینی،ص570
    بالای تخت یوسف کنعان نوشته است
    هر یوسفی که یوسف زهرا نمی شود
    ***
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم والعن اعدائهم

       

    کیمیایی است عجب، تعزیه داری حسین(علیه السلام)!!!
    http://www.askquran.ir/group.php?groupid=58

صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود