صفحه 1 از 10 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سوال درباره آفرینش آدم و حوا

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    14
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0

    سوال درباره آفرینش آدم و حوا




    با سلام.من سوال داشتم که وقتی خدا آدم را آفرید و به فرشتگان دستور سجده داد و شیطان امتناع کرد مگر نه اینکه خدا در آیه سی ام از سوره دوم( بقره) بعد از اینکه فرشتگان در مورد خلقت آدم اعتراض میکنند میفرماید که من از اسرار خلقت چیزی میدانم که شما نمیدانید و من برغیب آسمانها وزمین دانا وبرآنچه آشکار وپنهان دارید آگا هم ولی چگونه آگاه نبود که شیطان درسجده کردن بر آدم گوش به فرمان او نمید هد؟و زمانی که درآیه سی وچهارم از سوره دوم(بقره)میگوید شیطان ابا وتکبر ورزید واز فرقه کافران گردید . آیا کافربودن از دید الله تنها سرپیچیدن شیطان در برابرسجده نکردن بر آدم نیست ؟ آیا گناه دیگری به گردن شیطان نهاده شده که معنی کافر را داشته اشد ؟
    و درآیه سی وششم از سوره دوم(بقره)میگوید(پس شیطان آدم وحوارابه لغزش افکند تا از آن درخت خوردند ) بنابریان الله زمانی که آدم و حوا را به بهشت میفرستاد با توجه بر اینکه بر آشکار نهان و غیب آگاه است نمیدانست که شیطان قادر به نفوذ در بهشت است و آدم و حوای نادان را فریب خواهد داد؟
    ممنون میشوم که پاسخ معقولی را به این سوالات بدهید با تشکر


    کارشناس بحث : پاسخگوي قرآني
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۱۱/۰۵ در ساعت ۲۰:۱۷


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0





    با سلام و درود


    پرسش شما از سه قسمت تشکیل شده است که به هر کدام جداگانه بایستی پاسخ داده شود.


    1. علم خداوند و اختیار داشتن مکلفین (انس و جن).


    2. دلیل کفر شیطان و رانده شدن او از ملکوت.


    3. نفوذ شیطان در بهشت و محل سکونت آدم، و فریب دادن او.


    به زودی پاسخ هر قسمت خدمتتان ارائه می شود.




    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    974
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 6 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام بر جناب دوست-خدا

    فرموده اید که " من سوال داشتم که وقتی خدا آدم را آفرید و به فرشتگان دستور سجده داد و شیطان امتناع کرد . . . "

    در کدام آیه قران این مطلب آمده است ؟


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    557
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 روز 17 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    14
    آپلود
    0
    گالری
    34



    سلام وعرض ادب خدمت دوستان گرامی

    نقل قول نوشته اصلی توسط دوست-خدا نمایش پست
    ممنون میشوم که پاسخ معقولی را به این سوالات بدهید
    ببخشید که بدون مقدمه و شرح مبسوط سریع وارد نتیجه گیری میشوم


    اگر همه چیز را استعاره فرض کنیم مشکل حل میشود(افرینش آدم و حوا شیطان و سجده فرشتگان)
    جواب معقول بدست می آید
    و الا اگر اینها را واقعیت محض بدانید که زمانی در جایی اتفاق افتاده اند
    فکر میکنم به دو نتیجه میرسید که معقول نیست
    1- به ادعاهایی غیر علمی می رسید( به طور مثال خلاف نظریه تکامل)
    از نظر من آفرینش کاملا علمی است(چون واضع علم و قوانین علمی خداست وانسان فقط کاشف این قوانین است)
    2- از لحاظ کلامی هم به جبر میرسید
    جبر هم معقول نیست


    متشکرم

    ویرایش توسط متحیر : ۱۳۸۹/۱۱/۰۷ در ساعت ۰۶:۵۲

  6. تشکر


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    224
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام
    و اجازه از محضر دوستان
    افرينش كائنات و ادم و حوا يك داستان سمبوليك است و واقعيت بيروني ندارد
    علوم جديده هم بر افسانه بودن ادم و حوا و افسانه بودن داستان آفرينش دلايل علمي دارد
    با سپاس
    ( زیرا خدا جهان را آنقدر محبت نمود که پسر یگانه خود را فرستاد تا هرکه به او ایمان آورد هلاک نگردد بلکه حیات جاودانی یابد )انجیل یوحنا 3 : 16

  8. تشکرها 2


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط دوست-خدا نمایش پست
    با سلام.من سوال داشتم که وقتی خدا آدم را آفرید و به فرشتگان دستور سجده داد و شیطان امتناع کرد مگر نه اینکه خدا در آیه سی ام از سوره دوم( بقره) بعد از اینکه فرشتگان در مورد خلقت آدم اعتراض میکنند میفرماید که من از اسرار خلقت چیزی میدانم که شما نمیدانید و من برغیب آسمانها وزمین دانا وبرآنچه آشکار وپنهان دارید آگا هم ولی چگونه آگاه نبود که شیطان درسجده کردن بر آدم گوش به فرمان او نمید هد؟


    مطلب اول: عدم تنافی بین علم خداوند و اختیار مکلفین (انس و جن)


    علم الهی بر هر حادثه ای، آن چنان كه واقع می شود، تعلق گرفته است، و لذا افعال اختیاری انسان هم به وصف اختیاریت برای خدای متعال معلوم است. در این صورت عمل انسان، اگر با وصف جبریت تحقق یابد، بر خلاف علم الهی واقع شده است.

    مثلاً خدای متعال می داند كه فلان شخص در فلان شرایطی تصمیم بر انجام كاری خواهد گرفت و آن را انجام خواهد داد. در این جا علم الهی فقط به وقوع فعل، صرف نظر از ارتباط آن با اراده و اختیار فاعل تعلق نگرفته، بلكه با این فرض كه با اختیار برگزیده می شود، مورد علم الهی است.


    پس علم ازلی الهی منافاتی با اختیار و اراده آزاد مکلفین (انس و جن) ندارد.


    بله این كه چگونه می توان به واقعه ای اختیاری قبل از وقوع آن علم داشت، این از خصائص الهی و مربوط به عالم غیب است؛ غیب الهی كه "لیس كمثله شیء".

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0





    در مساله سرنوشت بشر پرسش دیگر این است كه اگر كار انسان واقعاً اختیاری و مستند به اراده اوست، چگونه می توان آن را مستند به اراده و قضاء الهی دانست؟ و اگر مستند به قضاء الهی است، چگونه می توان آن را تابع اختیار و انتخاب انسان به شمار آورد؟


    می توان پاسخ داد استناد فعل به فاعل انسانی در یك سطح است، و استناد وجود آن به خدای متعال در سطح بالاتری است كه در آن سطح، وجود خود انسان و وجود ماده ای كه كارش را روی آن انجام می دهد و وجود ابزارهایی كه كار را به وسیله آنها انجام می دهد، همگی مستند به خداست.


    پس تاثیر اراده انسان، به عنوان جزء اخیر از علت تامه، در كار خودش منافاتی با استناد وجود همه اجزاء علت تامه به خدای متعال ندارد.


    و این خدای متعال است كه وجود جهان و انسان و همه شؤون وجودی او را در دست قدرت خود دارد و همواره به آنها وجود می بخشد، و نو به نو آنها را می آفریند و هیچ موجودی در هیچ حالی و در هیچ زمانی بی نیاز از او نیست و استقلالی از او ندارد.


    بنابر این كارهای اختیاری انسان هم بی نیاز از خدای متعال و خارج از قلمرو اراده او نخواهد بود، بلكه اراده انسان مانند اصل وجودش وابسته به اراده الهی است و اراده خدای متعال برای تحقق آن ضرورت دارد.
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۸۹/۱۱/۰۹ در ساعت ۱۹:۵۹

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0






    پاسخ قسمت اول سؤالتان:


    با توجه به مطالب فوق، روشن می شود که خداوند متعال از ابتدا عالم و آگاه بوده که شیطان به اختیار خودش، از فرمان خداوند سرپیچی می کند؛ بدون این که این دانستن اجباری برای شیطان در پی داشته باشد.


    لذا دانستن خداوند، و اختیاز داشتن شیطان، منافاتی با هم ندارند.






    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط دوست-خدا نمایش پست

    و زمانی که درآیه سی وچهارم از سوره دوم(بقره)میگوید شیطان ابا وتکبر ورزید واز فرقه کافران گردید . آیا کافربودن از دید الله تنها سرپیچیدن شیطان در برابرسجده نکردن بر آدم نیست ؟ آیا گناه دیگری به گردن شیطان نهاده شده که معنی کافر را داشته اشد ؟

    مطلب دوم:دلیل کفر شیطان و رانده شدن او از ملکوت.


    از مفاد آيه استفاده مي شود كه شيطان با عدم سجده خود به آدم مرتكب سه خلاف شد: خلاف عملی، خلاف اخلاقی و خلاف اعتقادی.


    خلاف عملى او اباء از سجده به آدم بود كه عملا مخالف فرمان حق گرديد، و با اين عمل فاسق و عاصى و متمرد شد، كه در قرآن آمده است: "فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ" ( كهف، 50)

    خلاف اخلاقى او استكبار (تکبر ورزیدن) نسبت به آدم بود؛ چون كبر يكى از رذائل اخلاقى است و جایگاه شخص متكبر آتش جهنم است :" قِيلَ ادْخُلُواْ أَبْوَابَ جَهَنَّمَ خَلِدِينَ فِيهَا فَبِئْسَ مَثْوَى الْمُتَكَبرِين‏"( زمر، 72)


    و خلاف عقيدتى او انكار عدل الهى است؛ چون تصور مي كرد كه امر خدا از روى مصلحت نيست. و از كلام خودش استنباط مى‏شود كه نسبت جهل به خدا داده است‏.


    _________
    (أطيب البيان في تفسير القرآن، ج‏1، ص 510)




    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0






    شیطان از قبل کافر بوده و آن موقع اظهار نموده است.


    "وَ كانَ مِنَ الْكافِرِينَ":


    شيطان در نتيجه خوددارى از سجده به آدم و انكار فضيلت او، بر پروردگار نيز طغيان نموده و بدان سبب ربوبيّت آفريدگار را انكار داشته و در زمره كافران درآمده.


    و نيز محتمل است جمله حاليّه و اخبار باشد از كفر ديرينه شيطان كه كتمان مي نموده و بواسطه تخلّف از سجده كفر خود را بر آفريدگار آشكار نموده. (انوار درخشان، ج‏1، ص 111)


    "ما كُنْتُمْ تَكْتُمُونَ":


    تفسير قمّى روايت نموده كه آفريدگار چهل سال هيئت آدم را در آب و گل واگذاشت، ابليس مي گذشت و مي گفت چنان چه پروردگار مرا به سجده آدم امر كند مخالفت خواهم كرد و چون ملائكه را امر به سجده آدم فرمود فرشتگان سجده نمودند، و ابليس حسادت و كفر درونى خود را آشكار نمود و از سجده آدم خوددارى كرد.(تفسير القمي، ج‏1، ص 41)






    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




صفحه 1 از 10 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود