صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نظر اسلام در باره قمار چيست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    33
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نظر اسلام در باره قمار چيست؟




    میخواستم دیدگاه اسلام را درمورد قمار بدونم هرچه اطلاعات بیشتر بدید ممنون میشم



    کارشناس بحث : پاسخگوي احکام
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۱۱/۰۸ در ساعت ۱۲:۲۱
    increase your supplication for the acceleration of deliverance (and my appearance), because that is your deliverance and relief

    Emam Mahdi



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    به نام خدا و سلام بر شما
    وقت بخیر و عذر بابت تاخیر درپاسخ


    - تعریف قمار:

    قمار عبارت است از قراردادی بین دو یا چند شخص که بازی مخصوصی بنمایند و هر یک از آنها برنده شد دیگران مال معینی را به او بدهند.

    به عبارت دیگر:

    دو نفر یا دو تیم پولی بگذارند و مسابقه ای ترتیب دهند و کل جایزه جمع شده به شخص یا تیم برنده برسد. یعنی جایزه برنده بازی از بین خود شرکت کنندگان تامین شود. در این حالت شخص برنده کل جایزه را تصاحب کرده و دیگرانی که در بازی برنده نشده اند، می بازند. (یعنی چیزی را از دست می دهند.)

    و یا اینکه با هم قرار بگذارند که جایزه فرد یا تیم برنده را فرد یا تیم بازنده تامین کند.

    به این ترتیب این بازی و مسابقه مشمول بازی همراه با برد و باخت می شود که حرام است.

    لازم هم نیست این جایزه حتما نقدی و یا زیاد باشد، بلکه هر چیزی که ارزش و نفع مادی و مالی داشته باشد اگر به عنوان جایزه از شرکت کنندگان در مسابقه جمع شود، این قمار محسوب می شود، حتی اگر کم ارزش باشد.

    فرض کنید دو تیم فوتبال با هم بازی کنند به شرط اینکه تیم بازنده به تیم برنده نوشابه بدهد. یا دو نفر با هم تیله بازی یا گردو بازی کنند، و فرد برنده گردو یا تیله و کارت فرد بازنده را تصاحب کند.

    اما اگر جایزه از بین شرکت کنندگان تهیه نشود، بلکه شخص دیگر یا یک نهاد حقوقی
    خارج از بازی تأمین جایزه را به عهده بگیرد، در این صورت دیگر برد و باخت در میان نیست و بازی قمار نمی باشد.

    زیرا درست هست که شخص یا تیم برنده جایزه را می برند، ولی تیم بازنده چیزی را از دست نمی دهند، چون سهمی در تأمین جایزه نداشته اند.

    البته اینجا مساله دیگری هم هست که عبارت باشد از «بازی با آلات قمار» که بازی با آلات قمار حتی بدون شرط بندی و برد باخت نیز جایز نیست.

    تفصیل این مساله همراه با جزئیات دیگر بحث قمار، ان شاءالله در ادامه خواهد آمد. (توضیح آلات قمار، نظر اسلام راجع به قمار، احکام قمار، استثنائات قمار و...)

    .



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    33
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    خیلی ممنون از پاسخ ، ولی تو اینجا قمار تو کسینو و جاهای دیگه توسط ماشین اتفاق میفتد، یعنی شخص با ماشین بازی میکند و یا برنده میشود یا بازنده. منظورم این هست که بازی همزمان دو نفره نیست. و سوال دیگر اینکه در همون مکان قمار بازی وسائل دیگه ای هم موجود اس مثل سنوکر و دارت اینجور چیزها، ولی قمار سرش نمیزنیم و فقط بازی معمولی میکنیم، درمورد این چی ،ایا این هم قمار محسوب میشه چون در مکانش هست هرچه قدر دوست داشید میتونید بنوسید، خیلی ممنون
    increase your supplication for the acceleration of deliverance (and my appearance), because that is your deliverance and relief

    Emam Mahdi


  5. تشکر


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    66
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    24 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ولی ما قمار اسلامی داریم ؟

    شاید نشنیده باشید ولی وقتی‌ روی اسب شرط بندی میکونید می‌شه قومر اسلامی وقتی‌ در عربستان روی بعضی‌ بکس شرط بندی میکنن می‌شه قومر اسلامی در مالزی وقتی‌ روی جنگ سگ‌‌ها شرط می‌بندن می‌شه شرطبندی اسلامی پاس همیشه شرط بندی ممنوع نیست بستگی به پولش و جاش و موقعیتش داره

  7. تشکر


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,856
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 19 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط yahova نمایش پست
    ولی ما قمار اسلامی داریم ؟

    شاید نشنیده باشید ولی وقتی‌ روی اسب شرط بندی میکونید می‌شه قومر اسلامی وقتی‌ در عربستان روی بعضی‌ بکس شرط بندی میکنن می‌شه قومر اسلامی در مالزی وقتی‌ روی جنگ سگ‌‌ها شرط می‌بندن می‌شه شرطبندی اسلامی پاس همیشه شرط بندی ممنوع نیست بستگی به پولش و جاش و موقعیتش داره
    با عرض سلام
    قمار اسلامی و عیر اسلامی نداریم مگر شما مطلب بالا را مطالعه نفرمودید ک اگر بازنده پرداخت کنند باشد قمار است ولی اگر شحصی دیکر جایزه را بدهد بازنده قمار انجام نداده بلکه مسابقه است در مرحله اول قمار را از نظر علمی برسی میکنیم و بعد قران
    تأثیری که قمار در انحراف قلب و عقل سلیم و فطرت پاک بشر به جا می گذارد امری است که بر کسی پوشیده نیست. با نگاهی به اخبار رسانه های دیداری و شنیداری می توان به سادگی آثار بد این رفتار اجتماعی را دید و آگاه شد. در این جا تنها به صورت گذرا به چند نمونه از این گزارش ها اشاره می شود.

    یک قمار باز حرفه ای به خبرنگار نیویورک تایمز گفت: من چنان در این سوراخ گیر کرده بودم که می بایست یا بیرون می آمدم یا خودکشی می کردم. (نشریه انجمن امور همگانی نیویورک، ص۹-۱۴)

    یکی از خبرنگاران نشریه انجمن امور همگانی نیویورک می نویسد: یکی از کارمندان شهرداری لوس آنجلس، در مدت یک سال، بیش از ۵۰هزار دلار از صندوق شهرداری بالا کشید تا بدهی های لاتاری و قمار بازی های خود را با آن بپردازد. (همان)

    جرج واشنگتن در سال ۱۷۸۳ در مورد قمار یک بررسی تحلیلی انجام داد و به نتایج بسیار دقیقی دست یافت: قمار، مایه ویرانی بسیاری از خانواده های آبرومند و محترم و سبب از دست دادن شرف و حیثیت، و علت خودکشی است... قمارباز برنده همچنین به برد ادامه می دهد تا گرفتار شکست شود. (همان)

    - یکی از دانشمندان آمریکایی می گوید: در هر سال، در این کشور، تنها دو هزار نفر در اثر هیجانات قمار می میرند؛ زیرا به عنوان نمونه کسی که قماری به نام پوکر را بازی می کند قلب وی به طور متوسط متجاوز از صد بار در دقیقه می زند. از این رو قماربازی گاهی باعث سکته قلبی و مغزی می شود.

    به گفته دانشمندان، شخصی که مشغول بازی قمار است، نه تنها روح وی دستخوش تشنج است، بلکه تمام جهازات بدن او در حالت فوق العاده به سر می برند؛ ضربان قلبش بیشتر می شود، مواد قندی در خون او می ریزد، در ترشحات غدد داخلی اختلال ایجاد می گردد و دچار بی اشتهایی می شود. شخص قمارباز، در پایان قمار و پس از یک جنگ اعصاب و حالت بحرانی، به خواب می رود و غالباً برای تسکین اعصاب و ایجاد آرامش جسم و جانش، متوسل به الکل و سایر موادمخدر می شود.

    یکی از دانشمندان می گوید: قمارباز، انسانی مریض است که دائماً به مراقبت روحی و روانی نیاز دارد. تنها باید سعی کرد تا به او فهماند که یک خلأ روانی او را به سوی این عمل ناهنجار سوق می دهد.

    از این گزارش ها و همانند آن می توان به دست آورد که قمارباز بر سر هویت و شخصیت و همه چیزش شرط می گذارد و این گونه نیست که تنها مبلغی را از دست می دهد و زمانی را به تفریح پرداخته و خود را سرگرم می کند. این نوع بازی و سرگرمی، بازی با هویت خود است.
    از آن جایی که قمار آثار بدی در زندگی فردی و اجتماعی و نیز مادی و معنوی به جا می گذارد، از نظر اسلام و قرآن، قماربازی جزو رفتارهای ناهنجار معرفی شده و خداوند به صراحت در آیه ۹۰ سوره مائده، پرهیز از قماربازی را زمینه ساز نیل به فلاح و رستگاری برمی شمارد. این بدان معنا خواهد بود که قماربازی، از موانع دست یابی انسان به کمالات و حرکت در مسیر آن و هویت یابی واقعی و حقیقی است. بنابراین به عنوان عامل ضدکمالی شناسایی و معرفی شده و به شدت نیز با آن و آثارش در زندگی فردی و جمعی بشر مقابله شده است.

    در همین آیه و آیات دیگر چون ۹۱ و ۹۳ سوره مائده، دوری جستن از پلیدی های قمار، نشانگر اطاعت از خداوند برشمرده شد، زیرا آموزه های وحیانی همانند آموزه های عقلانی با توجه به مصالح و مفاسدی است که در متعلقات آن وجود دارد. به این معنا که خداوند اگر به چیزی فرمان داده و یا بازداشته است به این معناست که آن چیز یا دارای مصلحت است و در زندگی انسان به عنوان امری مطلوب و کمالی می باشد و یا آن که امری ضدکمالی و رشدی است و مفسده دار و یا مفسده انگیز بوده و از آن بازداشته است. براین اساس کسی که از پلیدی قمار دوری می جوید، در حقیقت اطاعت خود را از مسیر کمالی که خداوند تعیین کرده بیان می نماید و رشد و کمال و خوشبختی را برای خود به ارمغان می آورد؛ زیرا خوشبختی واقعی در آرامش و آسایشی است که در اطاعت از آموزه های عقلانی و وحیانی به دست می آورد.

    به هر حال خداوند، در آیاتی چند از جمله آیه ۲۱۹ سوره بقره، هر نوع قمار بازی را به سبب آن که دارای مفاسد چندی است حرام دانسته است. در این آیه واژه میسر به کار رفته که به هر نوع قماربازی گفته می شود. به این معنا که هر چیزی که در آن برد و باخت به شکلی خاص مطرح می باشد، به عنوان گناه بزرگ معرفی و حرام دانسته شده است. (نگاه کنید: مجمع البیان، ج۱ و ۲، ص ۵۵۷ و نیز ج ۳ و ۴، ص ۳۶۹ و ۳۷۰)

    خداوند در آیات دیگر از جمله ۳ و ۹۰ و ۹۱ سوره مائده، قماربازی را به عنوان فسق معرفی می کند و بر لزوم اجتناب و پرهیز از آن فرمان می دهد.

    از آن جایی که برخی ها به دنبال متشابهات می روند و با وجود محکمات، به سبب بیماردلی، موارد تردیدی و مشکوک را اصالت می بخشند تا این گونه عذرها و توجیهات را برای مخالفت با احکام صریح و روشن اسلام و قرآن درباره قمار فراهم آورند، خداوند در آیات ۹۰ تا ۹۲ سوره مائده، با بیان احکام قمار و مفاسد و فلسفه و حکمت تحریم به زبانی رسا و ساده و قاطع، می کوشد تا هرگونه تردید احتمالی را رفع کند و بر لزوم اجتناب صریح آن تاکید می کند.

    از نظر قرآن، هرگونه تصرف در اموالی که از طریق قمار به دست می آید، جایز نبوده (مائده، آیه ۳) و از مصادیق اکل مال به باطل می باشد (نساء، آیه ۲۹)

    به سخن دیگر، همان گونه که اصل قماربازی با هر آلات و ابزاری ممنوع و گناه است (مائده آیه ۳) همچنین تصرف در آن مالی که از طریق گناه قمار به دست آمده نیز ممنوع و حرام است و اگر کسی در آن مال تصرف کند، در حقیقت در مالی چون مال دزدی و غیرتصرف کرده است.

    خداوند هم چنین برای این که پای کسی به قماربازی و تصرف در مال حرام قماری باز نشود، اصولا بازی با هرگونه ابزار و آلات قمار حتی بدون عوض را حرام دانسته است. (بقره، آیه ۲۱۹ و مائده، آیه ۹۰)

    خداوندا چنانم کن که خواهی/ نجاتم ده از این بندو تباهی
    ببین بزمی که افتاده به چاهی/ ندارد غیر تو امید و راهی
    رهرو عشقم عبادت را ز طاعت میکنم
    ترک دنیا میکنم بر خلق خدمت میکنم
    بهترین پارسایی پنهان داشتن پارسایی است

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چرا چيزى مى‏گوييد كه انجام نمى‏دهيد

    التماس دعا بزمئ


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,856
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 19 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با عرض سلام
    به نظر بنده یکی از یزرکترین مشکل قمار کم ارزش شدن پول در چشم قمار باز است شما تصور کنید که قمار باز همیشه برنده میشود
    بزرکترین عیب این موشوع این است که دیکر بدون فکر خرج میکند و در اصل چون پول از راه اسان به دست امد برای فرد بی ارزش میشود و دست به واخرجی میزند و با ایت سیستم و نوع خرج کردن عادت میکند و زمانی که بازنده است به علت عادتی که در خرج کردن دارد ولی بوان ان را ندارد دوچاره مشکلات زیادی میشود
    خداوندا چنانم کن که خواهی/ نجاتم ده از این بندو تباهی
    ببین بزمی که افتاده به چاهی/ ندارد غیر تو امید و راهی
    رهرو عشقم عبادت را ز طاعت میکنم
    ترک دنیا میکنم بر خلق خدمت میکنم
    بهترین پارسایی پنهان داشتن پارسایی است

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چرا چيزى مى‏گوييد كه انجام نمى‏دهيد

    التماس دعا بزمئ

  10. تشکرها 2


  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    81
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    17 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0

    شرط بندي چيست؟




    با عرض سلام و خسته نباشيد:
    تعريف دقيق شرط بندي چيست؟
    در استفتا سوالي ديدم که "دو نفر فوتبال بازي مي کنند و شرط بستند که هر طرف ببازه براي ديگري سوره اي از قرآن بخوانند" که حکم اين حرام بود.
    حالا اگر به فرض والدي به فرزند خود بگويد که اگر در امتحان کلاس اول شود يک جايزه برايش مي گيرد آيا اين هم همان حکم دارد؟

    با تشکر
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۱/۱۳ در ساعت ۲۰:۲۷

  12. تشکر


  13. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    58
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    270
    آپلود
    0
    گالری
    0



    باسلام و خسته نباشید
    تعدادی از بچه های فامیل قمار کردند(هر کس مقداری پول میداد بع از بازی هر کس پول های خودشو بر میداشت یا بستنی میگرفتن و همه میخوردن)یک بار یه غریبه از این موضوع اطلاع نداشت به جمعشون اضافه شد و برنده شد و پول هارو برد. بچه ها قصد کردن که ماجرا رو توضیح بدن و پول هارو پس بگیرنکه مالشون حرام نشه اما من نمیدونم این کار رو کردن یا نه . میخواستم بپرسم با توجه به این که ما به این خانه ها رفت و آمد داریم و از ما پذیرایی میکنن یا مارو دعوت میکنن یا ممکن هست از اون ها هدیه ای بگیرم تکلیف من چی هست؟
    با توجه به این که هزینه ی پذیرایی رو پدر و مادر میدن و کسایی که بازی کردن بچه ها بودن که بازی میکردن و البته احتمال قاطی شدن اموال فرزندان و پدر و مادر ها طبیعتا و جود داره
    کسی که دوستان و برادرانش را سبک بشمارد و نسبت به آن ها بی اعتنا باشد مروت و جوانمردیش فاسد گشته است.
    امام حسن مجتبی(ع)

  14. تشکر


  15. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    10
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    شرط بندی روی قیمت کالاها چطور؟
    مثلا دو نفر روی قیمت پراید شرط بندی می کنن که مثلا اگه بالا رفت یکی به اندازه ای که قیمت افزایش پیدا کرده به دیگری بده و اگر پایین اومد اون یکی باید پول بده
    به این صورت که اگه واقعا به اندازه مبلغ خرید پراید پول داشتند و با هم معامله می کردند همان مقدار سود یا ضرر می کردند
    باتشکر

  16. تشکر


  17. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    105
    صلوات
    72666
    تعداد دلنوشته
    9
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 9 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    69



    چرا قمار حرام است؟

    بازی با آلات قمار در اسلام حرام است و حکم به حرمت بازی با پاسور از باب آن است که به عنوان یکی از ابزارهای قمار شناخته می شود؛ هر چند با آن شرط بندی نکنند. بنابراین تا زمانیکه به این عنوان شناخته شود حکم آن حرمت خواهد بود. البته اگر مرجع تقلید در صدق عنوان آلت قمار بودن پاسور تردید کند فتوا به حرمت نمی دهد.

    قمار

    اگر بخواهیم تعریف جامعی برای قمار تهیه کنیم، باید بگوئیم قمار یعنی قربانی کردن مال و شرف برای بدست آوردن مال غیر، با خدعه و تزویر و احیاناً به عنوان تفریح و نرسیدن به هیچ کدام.

    فلسفه ی حرمت بازی با شطرنج یا پاسور چیست؟ طبق نظر برخی از فقها این کار جایز است؛ پس چگونه چیزی که حرام بوده اینک حلال شده است؟ مگر احکام دین ثابت نیست؟


    در بیان احکام الهی چند نکته را باید در نظر داشت:

    احکام الهی مبتنی بر مصلحت ها و مفسده ها است. گستره مصالح و مفاسد نیز، شامل ابعاد جسمی و روحی، فردی و اجتماعی و امور دنیوی و اخروی است.
    ثبات احکام دینی، به لحاظ استواری موضوعشان است و اگر موضوع عوض شود، دیگر ثبات حکم معنا ندارد. به عنوان مثال خوردن انگور حلال است. اما اگر همان انگور تبدیل به شراب شود خوردن آن نیز حرام می گردد

    احکام الهی برای پاسخگویی به نیازهای بشر است. برای نیازهای ثابت، احکام ثابت و برای نیازهای متغیر احکام متغیر وضع می شود.

    احکام الهی تابع موضوعات است و هر موضوعی، حکم خاص خود را دارد. از این رو ثبات و تغییر احکام، پیوند وسیعی باثبات و تغییر موضوع دارد. بنابراین ثبات احکام دینی، به لحاظ استواری موضوعشان است و اگر موضوع عوض شود، دیگر ثبات حکم معنا ندارد. به عنوان مثال خوردن انگور حلال است. اما اگر همان انگور تبدیل به شراب شود خوردن آن نیز حرام می گردد.

    تغییر موضوع انواع مختلفی دارد یکی از انواع آن، استحاله ی شیء است مانند آنچه در مثال بالا آمد. گونه ی دیگر آن، تغییر عنوان منطبق بر موضوع است. به عنوان مثال هر شیء ای که دارای منفعت حلال نباشد،از نظر شرعی قابل مبادله اقتصادی نیست. از این رو در گذشته فروش خون حرام بود؛ زیرا فاقد منفعت حلال بود اما امروزه که با تزریق خون می توان جان بیماری را از خطر مرگ رهانید،خون دارای منفعت حلال است بنابراین با آنکه تغییری در ماهیت خون پدید نیامده، عنوان منطبق بر آن تغییر کرده، یعنی خون مصداق اموری واقع شده است که منفعت حلال دارند و قابل مبادله اقتصادی است.


    ویرایش توسط صبحان : ۱۳۹۳/۱۰/۲۶ در ساعت ۱۵:۱۴



صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود