جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا الله به نیکی دستور می دهد ولی خود بکار نمی بندد ؟ ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    895
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    19 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    1

    چرا الله به نیکی دستور می دهد ولی خود بکار نمی بندد ؟ ؟





    بنام خداوند دانشمدار

    درود بر راستجویان ارجمند

    در آیاتی از قرآن هست که الله دستور به کردار نیک گفتار نیک می دهد اما خود به این دستورات عمل نمی کند


    جایی در قرآن دستور می دهد با همه مردم( چه بی ایمان چه با ایمان )با زبان خوش و مودبانه سخن بگویید

    قولوا للناس حسنا

    اما در جای دیگر انسانهای آفریده شده توسط خودش را حیوان و بلکه پایین تر و گمراهتر از حیوانات لقب می دهد

    أُولَئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ

    اکنون دو پرسش پیش می آید

    نخست

    چرا الله آنها را با لقب پست و دشنام گونه ی حیوان صفت صدا می زند ؟؟

    دوم

    اگر الله آنها را از آغاز بشر آفریده و پیش از آفرینش آنها از رفتارشان آگاه بوده چرا آنها را با دشنام حیوان صفت خطاب می کند ؟؟



    آیا مردم را به نیکی دستور می دهد اما خود را فراموش می کند ؟؟

    مورد دیگر


    در آیه ی زیر به فرو خوردن خشم و گذشت دستور می دهد

    وَالْكَاظِمِينَ الْغَيظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ يحِبُّ الْمُحْسِنِينَ(آل عمران/134)



    اما در آیه زیر بر انسانهایی که خودش آفریده و در هست شدن خود اختیاری نداشته اند با خشم خود آنها را در عذاب ابدی گرفتار می کند و وخشم خود را فرو نمی خورد و مردم را نمی بخشد !!

    أَنْ سَخِطَ اللَّهُ عَلَيهِمْ وَفِي الْعَذَابِ هُمْ خَالِدُونَ(المائدة/80)


    کارشناس بحث : پاسخگوي قرآني







    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۱۱/۰۸ در ساعت ۲۱:۳۵

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0





    با سلام و درود


    1. خوشرفتاری کردن و مؤدب بودن و ... قیوداتی دارند و این گونه نیست که همه جا و در هر حالی باید اجرا شوند. به عبارت دیگر معنای این آیه شریفه این نیست که باید در همه جا و در همه حال مهربان و خوشرو باشید.


    2. امر به معروف و نهی از منکر از ابزار و لوازم هدایت و راهنمایی است، و این وظیفه هدایت را خداوند هم دارد؛ لذا اگر در جایی این هدایت نیاز به تندی داشته باشد، چه اشکالی دارد؟!!!


    3. حرمت انسان تا جایی است که خلاف فطرت انسانی عمل نشود. لذا اگر کسی حجت بر او تمام شده و زیر بار حقیقت نمی رود، به همان میزان حرمت انسانی اش را از دست می دهد.


    4. کظم غیظ کردن به معنای این است که منفعل نشوید؛ یعنی در موقع عصبانیت، خود را کنترل کنید و بی اختیار نشوید. و این به معنای این نیست که اگر در جایی برای هدایت، تندی هم لازم بود باز هم عصبانی نشوید.


    هر غیظ و عصبانیتی بد نیست. چه بسا برای هدایت و تربیت صحیح، لازم است نشان دادن تندی، و یا حتی تنبیه کردن اگر در جای خود استفاده شود اشکالی که ندارد هیچ، بلکه از شیوه های تربیتی است.


    5. خداوند حکیم است و حکمت اقتضا می کند که در جای خود تنبیه و عذاب، و نیز در جای خود بشارت و انذار باشد؛ و اگر اینها جابجا شود و یا بدون حکمت باشد، جای ایراد و سؤال است.







    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0





    جمع بندی و نتیجه گیری


    سؤال:

    چرا خداوند انسانها را به کارهای نیک دستور می دهد ولی خود چنین نمی کند؟ مثلا دستور می دهد: "قولوا للناس حسنا" (با مردم با نیکی صحبت کنید)، اما خودش در مورد برخی انسانها از لفظ چهارپایان (اولئک کالانعام) تعبیر می آورد؛ و یا توصیه به فرو خوردن خشم می دهد ولی خودش نسبت به انسانها عذاب سختی در نظر می گیرد؟


    پاسخ:

    امر به معروف و نهی از منکر از ابزار هدایت و راهنمایی است، و این وظیفه هدایت را خداوند هم دارد؛ لذا اگر در جایی این هدایت نیاز به تندی داشته باشد، چه اشکالی دارد؟!!!

    حرمت انسان تا جایی است که خلاف فطرت انسانی عمل نشود. لذا اگر کسی حجت بر او تمام شده و زیر بار حقیقت نمی رود، به همان میزان حرمت انسانی اش را از دست می دهد.

    لذا خوشرفتاری، فروخوردن خشم و ... قیوداتی دارند، و این گونه نیست که همه جا و در هر حالی باید به یک شیوه عمل کرد.

    از این رو هر غیظ و عصبانیتی بد نیست. چه بسا برای هدایت و تربیت صحیح، نشان دادن تندی، لازم است و یا حتی تنبیه کردن اگر در جای خود استفاده شود اشکالی که ندارد هیچ، بلکه از شیوه های تربیتی است.

    خداوند حکیم است و حکمت اقتضا می کند که در جای خود تنبیه و عذاب، و نیز در جای خود بشارت و انذار باشد؛ و اگر اینها جابجا شود و یا بدون حکمت باشد، جای ایراد و سؤال است.






    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود