جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا پیامبر در قضاویت هایشان لغزشی داشتند؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    331
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9

    آیا پیامبر در قضاویت هایشان لغزشی داشتند؟




    سلام
    آیا پیامبر اسلام (ص) در زمان حیاتشان قضاوت هایی داشتند كه اشتباه بوده باشد تا جایی كه عصمت ایشان را خدشه دار نماید؟
    مثلا صلح با مشرکان (صلح حدیبیه)و...


    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث اعتقادي

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۱۱/۱۲ در ساعت ۲۳:۱۶


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    331
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضوانه نمایش پست
    سلام
    آیا پیامبر اسلام (ص) در زمان حیاتشان قضاوت هایی داشتند كه اشتباه بوده باشد تا جایی كه عصمت ایشان را خدشه دار نماید؟
    مثلا صلح با مشرکان (صلح حدیبیه)و...
    الان این سوال من رو کی جواب میده آیا؟


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    432
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضوانه نمایش پست
    سلام
    آیا پیامبر اسلام (ص) در زمان حیاتشان قضاوت هایی داشتند كه اشتباه بوده باشد تا جایی كه عصمت ایشان را خدشه دار نماید؟
    مثلا صلح با مشرکان (صلح حدیبیه)و...


    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث اعتقادي
    به نام خدا
    سلام

    اشتباه در مورد رسول خدا صلی الله علیه و آله ممکن نیست زیرا آن حضرت عبد مطلق خدا بود و تمام وجود خود را در تملک خدا قرار داده بود و به فرموده حضرت علی علیه السلام انسان هرمقدار خود را در تملک خدا قرار دهد به همان مقدار از خطا و اشتباه مصون و محفوظ می ماند.
    اما در مورد قضاوت، از آن حضرت روایت شده است که: "إنما أقضي بينكم بالبينات و الأيمان، و بعضكم ألحن بحجته من بعض، فأيما رجل قطعت له من مال أخيه شيئا، فانما قطعت له به قطعة من النار ."
    (من فقط بر اساس بیّنه ها و سوگندها بین شما قضاوت می کنم و ممکن است بعضی از شما در احتجاج زیرک تر از دیگری باشد. پس هرکس که با قضاوت من به چیزی از حق برادرش دست یابد در واقع برای خود قطعه ای از آتش را به دست آورده است).
    همچنین در تفسیر امام عسکری از امیرالمؤمنین علیهما السلام نقل شده که فرمود: "كان رسول الله ( صلى الله عليه وآله ) يحكم بين الناس بالبينات والايمان في الدعاوي ، فكثرت المطالبات والمظالم فقال : أيها الناس ! إنما أنا بشر ، وأنتم تختصمون ، ولعل بعضكم ألحن بحجته من بعض ، وإنما أقضي على نحو ما أسمع منه ، فمن قضيت له من حق أخيه بشيء فلا يأخذنه ، فانما اقطع له قطعة من النار". (وسایل الشیعه ج27 ص 233)
    (رسول خدا صلی الله علیه و آله بین مردم بر اساس بینه ها و سوگندها در شکایات حکم می فرمود. پس طلب ها و مظالم زیاد شد. در این هنگام حضرت فرمود ای مردم من هم بشرم و شما با یکدیگر مخاصمه می کنید و احیاناً بعضی از شما در حجتش زیرک تر است و من بر اساس آنچه از او می شنوم حکم می کنم. پس برای هرکه از حق برادرش به چیزی حکم کردم نباید بگیرد که در واقع قطعه ای از آتش را برایش حکم کرده ام).

    البته در تمام امور حکومتی اینچنین است و اینچنین موارد را نباید اشتباه نامید. زیرا از اموری است که قاعده مند و قانونمند است و حضرت طبق قاعده و قانونی که هر قاضی و حاکمی باید مراعات کند عمل فرمده اند و این فرمان خدا به حضرت داود علیه السلام است.


    مرگ را چیزی جز سعادت و زندگی با ستمگران را جز سرشکستگی و رنج نمی دانم. (سیدالشهدا امام حسین علیه السلام)

    آخرین پاسخ های این بنده


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    90
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با تشکر از جناب پاسخگوی مباحث اعتقادی .

    پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم هیچگاه لغزشی نداشته در تمامی جهات و کسی معتقد به این باشه کافر است .


    پیامبر صلوات الله علیه و آله به نص آیه شریفة " أطیعوا الله و أطیعوا الرسول و أولی الأمر منکم ... " و همچنین " ما ودعک ربک و ما قلی " عصمت مطلق داشته و حتی در قرآن ترک اولی از ایشون سر نزده .


    بنابراین خصوصا در امر قضاوت و حکومت کسی معتقد باشد کافر است . ( مورد اتقاق امامیة و قریب به اتقاق اهل سنت إلا فرقه ضالة وهابیت . )



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    31
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط شعاع الفقه و الأصول نمایش پست
    با تشکر از جناب پاسخگوی مباحث اعتقادی . پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم هیچگاه لغزشی نداشته در تمامی جهات و کسی معتقد به این باشه کافر است . پیامبر صلوات الله علیه و آله به نص آیه شریفة " أطیعوا الله و أطیعوا الرسول و أولی الأمر منکم ... " و همچنین " ما ودعک ربک و ما قلی " عصمت مطلق داشته و حتی در قرآن ترک اولی از ایشون سر نزده . بنابراین خصوصا در امر قضاوت و حکومت کسی معتقد باشد کافر است . ( مورد اتقاق امامیة و قریب به اتقاق اهل سنت إلا فرقه ضالة وهابیت . )
    با سلام خدمت شعاع الفقه والاصول
    چماق تکفیر رو به راحتی بالا می بری ،محکم فرود میاری!
    به جای نگاه سختگیرانه ،نمی شه اینجوری گفت:
    عده ای که هم خدا رو قبول دارن هم پیامبر رو،یه جاهایی با هم مشکل پیدا می کنن.پیامبر هم به عنوان حکم وقاضی حکمی رو صادر میکنه.خوب طبیعیه که یه طرف دعوا راضیه ،اون طرف دیگه ناراضی.حالا اون بندگون خدا بدلیل انسان بودنشون ،ته دلشون از این حکم راضی نیستن.فکر میکنن حق با اوناست و اشتباهی قضاوت شده.آیا درسته که چنین حکم سنگینی براشون صادر کنی ؟
    اگر تکفیر کردن به همین سادگیه ،پس خدا به داد 99.9% مردم برسه !


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    647
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    23 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    20



    سلام
    آیا پیامبر اسلام (ص) در زمان حیاتشان قضاوت هایی داشتند كه اشتباه بوده باشد تا جایی كه عصمت ایشان را خدشه دار نماید؟
    مثلا صلح با مشرکان (صلح حدیبیه)و...



    سلام
    پیامبر اکرم معصوم بودند و از معصومین خطایی سر نمی زند ، اگر عصمت ایشان خدشه دار می شد( برفرض اشتباهی انجام می دادند) مطمئن باشید در همان زمان خداوند ایشان را از پیامبری عزل می کردند مگر اینکه توبه می نمودند و یا ... چون پیامبری که برای راهنمایی مردم آمده باید مبرا از گنا و اشتباه باشد و اگر چنین نباشد چگونه می تواند مردم را هدایت کند؟ کسی که خود خطا کار است آیا می تواند انسانی را به راه راست هدایت بکند ؟ حالا گیریم که تونست کی حرفش رو قبول می کنه ؟ بهش می گن : گر اگر طبیب بودی سر خود دوا می نمودی !
    پس وقتی خداوند پیغمبر اسلام را برگزید ، تازه اونم به عنوان آخرین پیامبر ! امکان نداره بر اعمال ایشون نظارت نکرده باشند ! مطمئن باشید پیامبر مبرا از هرگونه گناه و اشتباهی بوده اند اگر چنین نبود معصوم نبودند !

    چه کسی می داند که تو در پیله ی خود تنهایی ؟

    چه کسی می داند که تو در حسرت یک روزنه در فردایی ؟


    ...

  8. تشکر


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    432
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضوانه نمایش پست
    سلام
    آیا پیامبر اسلام (ص) در زمان حیاتشان قضاوت هایی داشتند كه اشتباه بوده باشد تا جایی كه عصمت ایشان را خدشه دار نماید؟
    مثلا صلح با مشرکان (صلح حدیبیه)و...


    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث اعتقادي
    به نام خدا
    سلام علیکم
    در تکمیل عرایضم فراموش کردم در باره مثالی که آوردید چیزی بنویسم.

    البته مشخص نفرمودید که صلح حدیبیه چگونه می تواند مصداق اشتباه بوده باشد. اما بنده همین مقدار عرض می کنم که صلح حدیبیه یکی از بهترین و مؤثرترین تصمیمات پیامبر صلی الله علیه و آله در پیشبرد اسلام بود. تا آنجا که قرآن از آن به عنوان "فتح مبین" یاد می کند. زیرا برای اولین بار بود که حکام مکه با امضای این قرارداد صلح، حکومت پیامبر صلی الله علیه و آله را به رسمیت شناختند و موجب استحکام پایه های نظام اسلامی شد و بیعت رضوان نیز در همین مکان صورت گرفت.

    و آیه دوم سوره فتح (لیغفر لک الله ما تقدم من ذنبک و ما تأخر ...) که می فرماید تا خدا آنچه از گناهت گذشته و مانده ببخشد، اشاره به جرمی است که از نگاه حکام مکه بر آن حضرت بود و آن برهم زدن نظام شرک آلود آن ها و خارج ساختن مردم از حاکمیت آنان بود.

    بنابر این هیچ جای این قضیه مسأله ای که بتوان آن را از دید عقل و شرع اشتباه و لغزش نامید وجود ندارد.


    ویرایش توسط پاسخگوی مباحث اعتقادی : ۱۳۸۹/۱۱/۱۳ در ساعت ۲۱:۰۵
    مرگ را چیزی جز سعادت و زندگی با ستمگران را جز سرشکستگی و رنج نمی دانم. (سیدالشهدا امام حسین علیه السلام)

    آخرین پاسخ های این بنده


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    90
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    و همچنین با سلام خدمت شما دوست محترم کاسب .


    یعنی واقعا باید جواب بدم . جناب شما خوب اول به سوال تدبر فرما بعدا سوالی بود بپرس .


    چیزیی که شما می فرمایید تقریبا اجنبی است از سوال مطرح شده .

    در ضمن این که گفته شما نیز غلط می باشد و اگر پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم حکمیت کرد باید قبول کنن و خاضع باشن , حالا اگر ناراحتی آنها به حدی برسد که معتقد شون پیامبر صلوات الله علیه و آله نستجیر بالله اشتباه قضاوت کرده و واقعا این اعتقاد از روی یقین باشد قطعا کافرهستن .

    همیشه این آیه شریفه را مد نظر داشته باش و خوبه دوستان حفظ کنن


    فَلا وَ رَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فيما شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا في‏ أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْتَ وَ يُسَلِّمُوا تَسْليماً . النساء : 65


    یه وقتی ناراحت می شن به خاطر اسباب جهل و جهالت اما به حدی نرسه که خدایی نکرده خدشه در عصمت پیامبر صلوات الله علیه و آله پیش بیات در این جا آیه شریفه توبیخ می کنه که اینها هنوز ایمان نیاوردن و اصلا اهل ایمان نیستن و واقعا همین طور هم هست .


    در ضمن این که واقعا خداوند متعال کریم است که به این هم جنبده بر روی زمین به نام انسان کافر که از کرنش در برابر کبریائش و جلالتش روی برگرودندن رحم کرده و اجازه داده فعلا نفس بکشن و به زندگی خودشون ادامه بدن و حتی جلوی پیشرفت و ترقی را نیز برای آنها منع نکرده کفایت نمی کند .


    اونهایی هم که به دین اسلام ایمان آوردن اکثرا خارج از دایره دین هستن و مجرد گفته اسلام رو زبونهاشون هست .

    اونهایی که دین واقعی را متمسک شدن نیز می فرماید : وَ ما يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلاَّ وَ هُمْ مُشْرِكُونَ . يوسف : 106

    دیگه رحمتی بالاتر از این می خوای : قُتِلَ الْإِنْسانُ ما أَكْفَرَهُ . عبس : 17

  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    31
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام بر شعاع الفقه والاصول
    عرض بنده در مورد صلح جدیبیه نبود.هرچند جناب پاسخگوی محترم جواب کامل دادند.
    سوال این بود که آیا می شه یه نفر رو به خاطر یه اشتباه کافر نامید؟ اونهم بعد از اقرار به مسلمان بودنش.
    آیه 65 سوره نساء در مورد منافقین اومده که (یعلم الله ما فی قلوبهم )هستن.و نه مومنین.
    آیه 106سوره یوسف هم در مورد کفار و مشرکینی اومده که با دیدن آیات الهی باز هم کفر میورزن. و نه مومنین.
    بزرگوار ،یه کم فیتیله رو بکش پایین.خدایی که ارحم الراحمینه اینقدر سختگیری نمیکنه.
    در مورد سوره عبس هم یه نگاه به آیات اول سوره بینداز .ببین مصداق قضاوت نادرست پیامبر در مورد یک شخص نیست؟
    با تشکر

  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    432
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط کاسب نمایش پست
    سلام بر شعاع الفقه والاصول
    عرض بنده در مورد صلح جدیبیه نبود.هرچند جناب پاسخگوی محترم جواب کامل دادند.
    سوال این بود که آیا می شه یه نفر رو به خاطر یه اشتباه کافر نامید؟ اونهم بعد از اقرار به مسلمان بودنش.

    به نام خدا

    کفر اقسام و مراتبی دارد که در جای خود بحث شده است. بعضی از اقسام و مراتب آن ناشی از اشتباه است.
    بله گاهی ممکن است اشتباه هم منجر به کفر شود. مثلاً خوارج به فرمایش حضرت امیر علیه السلام دنبال حق بودند اما به خطا رفتند. و می دانیم که خوارج با رو در رو قرار گرفتن در برابر آن حضرت کافر شدند و به عذاب ابدی دچار گشتند. این مرتبه ای از کفر بود.

    از آن طرف معاویه با آنکه اقرار به مسلمان بودن می کرد ولی با حق در افتاد. و این هم مرتبه دیگری از کفر بود.

    به هرحال ملاک اسلام تسلیم بودن در برابر خدا و ولی اوست.

    نقل قول نوشته اصلی توسط کاسب نمایش پست
    ...
    در مورد سوره عبس هم یه نگاه به آیات اول سوره بینداز .ببین مصداق قضاوت نادرست پیامبر در مورد یک شخص نیست؟
    با تشکر
    در مورد آیات اول سوره عبس بعضی از مفسرین اهل سنت ضمیر عبس را راجع به پیامبر صلی الله علیه و آله دانسته اند اما این اشتباه است. شأن نزول این آیات شخص دیگری است که نسبت به یک نابینا تکبر ورزید و روی ترش کرد و از او کناره گرفت.
    با توجه به اخلاق آن حضرت و رابطه اش نسبت به زیردستان محال است که این آیات در باره ی اصحاب راستین حضرت باشد چه رسد به خود آن حضرت.
    ...

    مرگ را چیزی جز سعادت و زندگی با ستمگران را جز سرشکستگی و رنج نمی دانم. (سیدالشهدا امام حسین علیه السلام)

    آخرین پاسخ های این بنده

  13. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود