صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تضاد عرف اجتماعي با دستور قران در عده ي طلاق و تبعات آن

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    974
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 6 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0

    تضاد عرف اجتماعي با دستور قران در عده ي طلاق و تبعات آن




    1. در آیات ا تا 7 سوره الطلاق ، الله دستور می فرمایند که زنان را پس از طلاق حدود سه ماه در خانه های خود نگاهدارید ولی عرف بر این است که به محض طلاق زنان را از خانه بیرون می کنند.
    تصور کنید اگر به این فرموده الله عمل می شد چه بسیار افرادی که دوباره به کانون گرم خانواده بازنمی گشتند که البته حرف و حدیث در خصوص چرایی این موضوع بسیار است ولی یک چیز مشخص است و آن اینکه الله می دانند و ما نمی دانیم: وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُون‏.


    کارشناس بحث : پاسخگوي علوم قرآن


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۲/۰۴ در ساعت ۲۱:۰۹

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    از زمانى كه مرد همسرش را طلاق مى‏دهد، زن بايد تا سه بار عادت ماهيانه و پاك شدن از آن صبر كند و سپس اگر خواست شوهر ديگرى اختيار كند. به اين فاصله زمانى، «عدّه» مى‏گويند و زن بايد خود حساب آن را داشته باشد.1
    زن در اين مدت – مدت عده - حق نفقه و سكني را دارد ، و همسرش بايد مخارجش را بدهد ، و نمي‏تواند از خانه بيرونش كند
    و جمله و لا يخرجن نهي از بيرون رفتن خود زنان از خانه است ، همچنان كه جمله قبلي نهي شوهران بود از بيرون كردن آنان 2.
    و تلك حدود الله و من يتعد حدود الله فقد ظلم نفسه - يعني هر كس از احكامي كه براي طلاق ذكر شده كه حدود خدا است تجاوز كند ، چنين و چنان مي‏شود ، آري تمامي احكام الهي حدود اعمال بندگان است ، و كسي كه از آن احكام تجاوز كند در حقيقت از حدود خدا تجاوز كرده و آن را رعايت ننموده ، و كسي كه چنين كند يعني نافرماني پروردگار خود كند ، به خود ستم كرده است .
    در دوران عدّه، مرد حق دارد به همسر خود رجوع كند و زندگى را دوباره از سرگيرند، بدون آنكه نياز به اجراى عقد مجدّد باشد. شايد يكى از فلسفه‏هاى قراردادن عدّه و اين فاصله سه ماهه براى زن، آن هم در خانه شوهر، همين امكان بازگشت باشد تا جدايى به آسانى و شتاب‏زده محقّق نشود. «لعلّ اللّه يحدث بعد ذلك امراً»3

    پي نوشت ها
    1- تفسير نور ذيل آيه اول سوره طلاق
    2- الميزان ، ج 19 ، ص 525
    3- تفسير نور همان


    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    974
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 6 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام بر جناب پاسخگوی مباحث زنان

    الله در آیه اول سوره الطلاق می فرمایند که لا تُخْرِجُوهُنَّ مِنْ بُيُوتِهِنَّ : آنها را از خانه هایشان بیرون نکنید. یعنی خانه ای را که آنها پیش از طلاق در آن زندگی می کردند را الله پس از طلاق و پیش از تمام شدن عده باز خانه آنها محسوب می فرمایند.

    در حال حاضر حداقل در جامعه ما به این حکم الله عمل نمی شود.

  6. تشکرها 3


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    با سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط لاچینی نمایش پست
    سلام بر جناب پاسخگوی مباحث زنان الله در آیه اول سوره الطلاق می فرمایند که لا تُخْرِجُوهُنَّ مِنْ بُيُوتِهِنَّ : آنها را از خانه هایشان بیرون نکنید. یعنی خانه ای را که آنها پیش از طلاق در آن زندگی می کردند را الله پس از طلاق و پیش از تمام شدن عده باز خانه آنها محسوب می فرمایند.
    در تفسير نور 5 نكته بسيار جالب در خصوص اين فراز آيه بيان نموده است :
    1- زن طلاق داده شده تا زمانى كه در حال عدّه است، گويا در منزل خودش ساكن است و حق سكونت از او سلب نمى‏شود. «لاتخرجوهنّ من بيوتهنّ»
    2- طلاق نبايد همراه با اهانت و تحقير زن باشد. «لاتخرجوهنّ من بيوتهنّ»
    3- راه‏هاى منّت گذاردن و منّت كشيدن را مسدود كنيد. براى اين كه شوهر منّت نگذارد و زن منّت نكشد، خدا مى‏فرمايد: خانه خودش است. «من بيوتهنّ»
    4- زنان، طلاق را پايان كار نبينند و در خانه بمانند، شايد كه مرد منصرف شود و دوباره به آنان رجوع كند. «لايخرجن»
    5- خراب كردن پل‏هاى پشت سر و بستن راه‏هاى آشتى ظلم به خود است. «لاتخرجوهنّ... لايخرجن... فقد ظلم نفسه»
    دقيقا عدم التزام به فرامين الهي در باب طلاق و نيز عدم احتراز از موارد مورد نهي قران كريم ، نتيجه اي جز بوجود آمدن طلاق هايي عجولانه ، بعضا غير قابل بازگشت و يا ندامت بار در پي نخواهد داشت و به فرمايش شما برادر بزرگوار فعلا در جامعه و عرف ما در اين خصوص به فرمايش قران عمل نميشود .



    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    974
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 6 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    چند همسری و قران

    الله در قران می فرمایند که مرد می تواند تا چهار همسر اختیار کند مشروط بر اینکه همسرهای دوم تا چهارم وی دارای فرزند یتیم باشند :

    النساء : وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُوا فِي الْيَتامى‏ فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى‏ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ ذلِكَ أَدْنى‏ أَلاَّ تَعُولُوا (3)

    مجسم کنید که در جامعه ما به این حکم الله عمل می شد آیا در اینصورت ما زن خیابانی داشتیم؟

  9. تشکر


  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    در خصوص سوالي كه شما برادر بزرگوار مطرح فرموديد چند نكته حائز اهميت است :
    1-
    نقل قول نوشته اصلی توسط لاچینی نمایش پست
    الله در قران می فرمایند که مرد می تواند تا چهار همسر اختیار کند مشروط بر اینکه همسرهای دوم تا چهارم وی دارای فرزند یتیم باشند :
    شما اين برداشت را از كدام بخش آيه استنباط كرديد ؟ نه در ظاهر آيه و نه در روايات چنين مطلبي وجود ندارد .
    2- كلمه يتامي به معني دختر بچه هاي يتيم است و رعايت قسط و عدل در خصوص آنان به اين معنا نيست كه اين دختران يتيم فرزندان همسر دوم تا چهارم هستند و اساسا چه ارتباطي ميان ترس از عدم ايجاد عدالت ميان دختر بچه هاي يتيم و ازدواج با زناني است كه فرزند يتيم داشته باشند ؟
    3- آيه شريفه در صدد بيان مساله مهم رعايت عدالت و اداي حقوق كامل همسر است اين حقوق و اداي آن به قدري مهم است كه خداوند دستور مي دهد اگر مرد ميان همسران متعدد نميتواند به عدالت رفتار نمايد بايد به يك همسر اكتفا كند حال چه زنان بي همسر در جامعه وجود داشته باشند چه وجود نداشته باشند اگر قيد عدالت مخدوش باشد مرد اجازه تعدد همسر ندارد .
    4- بحث تعدد همسر كه در اين آيه شريفه بيان شده نيازمند بحث و مجالي ديگر است .
    5- مع هذا بيان اين نكته نيز خالي از ارتباط با موضوع نيست كه بي اهميتي به دستورات قران كريم - حتي در دوران گذشته و در شرايط زماني ديگر - در خصوص اداي حقوق همسر از سوي مرد و اقدام به تعدد زوجات ، خود منجر به ايجاد مشكلات و درگيريهاي خانوادگي و اجتماعي متعدد شده و اين نيز از مصاديق عدم رعايت فرامين الهي است .

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  11. تشکرها 3


  12. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    974
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 6 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام بر جناب پاسخگوی مباحث زنان

    سوره النساء آیات 2 و 3 ، ترجمه جوامع الجامع :

    وَ آتُوا الْيَتامى‏ أَمْوالَهُمْ وَ لا تَتَبَدَّلُوا الْخَبيثَ بِالطَّيِّبِ وَ لا تَأْكُلُوا أَمْوالَهُمْ إِلى‏ أَمْوالِكُمْ إِنَّهُ كانَ حُوباً كَبيراً : و اموال يتيمان را (هنگامى كه به حد رشد رسيدند) به آنها بدهيد و اموال بد (خود) را با اموال خوب (يتيمان) تبديل نكنيد و اموال آنها را با اموال خودتان نخوريد، زيرا اين گناه بزرگى است.

    وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُوا فِي الْيَتامى‏ فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى‏ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ ذلِكَ أَدْنى‏ أَلاَّ تَعُولُوا : و اگر مى‏ترسيد از اين (به هنگام ازدواج با دختران يتيم) رعايت عدالت درباره آنها نكنيد (از ازدواج با آنان صرف نظر كنيد و) با زنان پاك (ديگر) ازدواج كنيد دو يا سه يا چهار همسر، و اگر مى‏ترسيد عدالت را (درباره همسران متعدد) رعايت نكنيد تنها به يك همسر قناعت نماييد و يا از زنانى كه مالك آنها هستيد استفاده كنيد، اين كار بهتر از ظلم و ستم، جلوگيرى مى‏كند.

    مطالب داخل پرانتز نظر و رای مترجم است و اگر ما نظر و رای ایشان را درست بینگاریم در این صورت :

    اگر مردان از این موضوع بترسند که در صورت ازدواج با یتیمان دختر نتوانند میان آنها به عدالت رفتار کنند در این صورت نباید با آنها ازدواج کنند و به جای آن می توانند با سه زن دیگر ازدواج کنید. پس می توان نتایج زیر را از این گزاره استنباط کرد :

    الف. منظور الله از یتیمان تنها یتیمان دختر هستند و نه یتیمان پسر با وجودی که آیه در این خصوص ساکت است.

    ب. اگر مردی از این موضوع نترسد می تواند با یتیمان دختر ازدواج کند. یتیم به کسی گفته می شود که به سن بلوغ نرسیده است و نیازمند متکفل است.

    ج. اگر مردی از این موضوع نترسد دیگر نمی تواند بیش از یک زن اختیار کند و یا اینکه دیگر نمی تواند به غیر از یتیمان دختر با زنان دیگر ازدواج کند چرا که در صورت ازدواج با آنها اطمینان دارد که می تواند میان آنها به عدالت رفتار کند.


  13. تشکر


  14. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    974
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 6 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در آیه سوم سوره النساء واژه الْيَتامى آمده است. این واژه هم بر یتیم پسر و هم بر یتیم دختر دلالت می کند و در آیه 127 همین سوره :

    وَ يَسْتَفْتُونَكَ فِي النِّساءِ قُلِ اللَّهُ يُفْتيكُمْ فيهِنَّ وَ ما يُتْلى‏ عَلَيْكُمْ فِي الْكِتابِ في‏ يَتامَى النِّساءِ اللاَّتي‏ لا تُؤْتُونَهُنَّ ما كُتِبَ لَهُنَّ وَ تَرْغَبُونَ أَنْ تَنْكِحُوهُنَّ وَ الْمُسْتَضْعَفينَ مِنَ الْوِلْدانِ وَ أَنْ تَقُومُوا لِلْيَتامى‏ بِالْقِسْطِ وَ ما تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ كانَ بِهِ عَليماً

    واژه يَتامَى النِّساءِ آمده است که منظور یتیمان دختر است. واژه نساء در قران هم بر دختر و هم بر زن دلالت می کند و از همایی این واژه با یتیم در این آیه مشخص می شود که منظور دختران یتیم است یعنی دخترانی که بالغ نشده و به سن ازدواج نرسیده اند ولی به ترجمه های زیر از آیه فوق توجه فرمایید :

    احسن الحدیث : از تو درباره زنان فتوى مى‏خواهند، بگو خدا درباره آنها شما را فتوى مى‏دهد، و نيز فتوى ميدهد در آنچه بر شما در خصوص دختران يتيم كه حقوقشان را نمى‏دهيد و از نكاحشان اعراض مى‏كنيد و كودكان بيچاره، در قرآن تلاوت مى‏شود و نيز فتوى مى‏دهد كه درباره يتيمان به عدالت رفتار كنيد، و آنچه از نيكى مى‏كنيد خدا به آن دانا است.

    الهی قمشه ای : (اى پيغمبر) درباره زنان از تو فتوا خواهند، بگو: خدا و آنچه از آيات كتاب او بر شما تلاوت شود هم در حق زنان و دختران يتيمى كه مهر و حقوق لازمه آنها را ادا نكرده و مايل به نكاح آنان هستيد و هم در حق فرزندان ناتوان فتوا خواهد داد، و نيز (دستور مى‏دهد كه) درباره يتيمان عدالت پيشه گيريد، و (در نيكى كوشيد كه) هر كار نيك به جاى آريد خدا بر آن آگاه است.

    برزی : [اى پيامبر!] و از تو در خصوص [حقوق وارث‏] زنان فتوا مى‏خواهند، بگو: «خداوند در باره‏ى ايشان به شما فتوا مى‏دهد و [نيز] آن چه در اين كتاب بر شما خوانده مى‏شود [حكم اين است كه‏] راجع به زنان يتيمى كه حق مقرّر شده، آن‏ها را به ايشان نمى‏پردازيد و ميل نداريد كه با آنان ازدواج كنيد و [نيز در باره‏ى‏] كودكان مستضعف [فتوا مى‏دهد] كه با يتيمان به عدل رفتار كنيد.» و هر كار نيكى كه انجام دهيد بى‏شك خداوند به آن داناست‏.

    بروجردی : اى پيغمبر درباره زنان، از تو سؤال كنند بگو آنچه از آيات قرآن خدا بر شما تلاوت ميشود در حق زنان و دختران يتيم كه مهر و حقوقى كه درباره آنها نوشته شده هر گاه مايل بازدواج با آنان هستند و در حق فرزندان ناتوان دستور ميدهد كه درباره يتيمان بعدالت رفتار كنيد و هر كار نيكويى بجا آوريد خداوند بر آن آگاهست‏.

    این همه موارد متناقض در این ترجمه ها از کجا ناشی شده است؟ از آنجا که حکم روشن الله را تغییر داده اند و مترجمین با این تغییر حکم به این پرت و بلا گوییها گرفتار آمده اند.

  15. تشکر


  16. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    با سلام خدمت برادر گرامي لاچيني
    منظور بنده از جمله ي:
    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی مباحث زنان نمایش پست
    كلمه يتامي به معني دختر بچه هاي يتيم است
    در اين آيه شريفه بود نه در خصوص كلمه ي يتامي بطور كلي ، منظور اينكه در اين جمله يتامي به قرينه ضماير بكار رفته در آيه و به قرينه بحث ازدواج ، تنها در دختر بچه هاي يتيم منحصر مي شود و ارتباطي به پسر بچه هاي يتيم ندارد - البته صرفا در اين آيه - بحث و سوال بنده در اين مورد بود كه شما فرموديد
    نقل قول نوشته اصلی توسط لاچینی نمایش پست
    مرد می تواند تا چهار همسر اختیار کند
    نقل قول نوشته اصلی توسط لاچینی نمایش پست
    مشروط بر اینکه همسرهای دوم تا چهارم وی دارای فرزند یتیم باشند
    بنده عرض كردم شما از كدام بخش آيه استنباط كرديد كه همسران دوم تا چهارم بايد داراي فرزند يتيم باشند كه پاسخ نفرموديد .
    در خصوص آيه دوم و سوم سوره مباركه نساء بايد ابتدا وضعيت زندگي و برخورد با ايتام را در روزگار جاهليت بدانيم و بعبارتي از فضاي نزول آگاهي درستي داشته باشيم تا بتوانيم درك صحيحي از آيه شريفه و اوامر و نواهي آن بدست آوريم :


    فرزندان عرب جاهليت تنها ملحق به پدران بودند و اگر در خردسالى پدر را از دست مى‏دادند ، ارث نمى‏بردند و ارث خاص فرزندان كبير بود و از جمله چيزهائى كه به ارث برده مى‏شد همسر متوفا بود و زنان و فرزندان خردسال چه پسر و چه دختر از ارث محروم بودند .
    البته اگر فرزندان كبيرى در بين نبود ، اولاد صغار ارث مى‏بردند و ليكن باز خويشاوندان نيرومند ، اموال او را مى‏خوردند و اگر يتيم دختر مى‏بود با او ازدواج مى‏كردند تا اموالش را ببلعند ، بعد از آنكه همه اموالش را مى‏خوردند آن وقت طلاقش مى‏دادند ، در آن حال نه مالى داشت تا قوت لايموتى براى خود فراهم كند و نه ديگر كسى رغبت مى‏كرد با او ازدواج نمايد و شكمش را سير سازد و ابتلاى به امر ايتام از هر حادثه ديگرى در بين عرب بيشتر مايه نابسامانى بود براى اينكه در اثر جنگ‏هاى پى در پى و غارتگريها ، طبعا آدم‏كشى شايع بود كه در نتيجه يتيم عرب هم زياد مى‏شده . 1
    ادامه دارد
    پي نوشت ها
    1- تفسير الميزان ، ج 4 ، ص 242


    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  17. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13




    لذا در جاهليت عرب به خاطر اينكه هيچگاه جنگ و خونريزى و غارت و شبيخون و ترور قطع نمى‏شد و هميشه ادامه داشت ، يتيم زياد مى‏شد ، بزرگان و اقوياى عرب دختران پدر مرده را با هر چه كه داشتند مى‏گرفتند و اموال آنها را با اموال خود مخلوط نموده و مى‏خوردند و در اين عمل نه تنها رعايت عدالت را نمى‏كردند بلكه گاه مى‏شد كه بعد از تمام شدن اموالشان خود آنان را طلاق مى‏دادند و گرسنه و برهنه رهاشان مى‏كردند در حالى كه آن يتيمها نه خانه‏اى داشتند كه در آن سكنى گزينند و نه رزقى كه از آن ارتزاق نمايند و نه همسرى كه از عرض آنان حمايت كند ، و نه كسى كه رغبت به ازدواج با آنان نمايد تا بدينوسيله مخارجشان را تكفل كند .1
    قرآن كريم با شديدترين لحن از اين عادت زشت و خبيث و از اين ظلم فاحش نهى فرمود و در خصوص ظلم به ايتام و خوردن مال آنان نهى خود را شديدتر كرد ، و نهى از خوردن اموال آنان را در آياتى ديگر تشديد و تاكيد نمود از آن جمله است اين آيات كه : ان الذين ياكلون اموال اليتامى ظلما انما ياكلون فى بطونهم نارا و سيصلون سعيرا ، و نيز فرموده : و آتوا اليتامى اموالهم و لا تتبدلوا الخبيث بالطيب ، و لا تاكلوا اموالهم الى اموالكم انه كان حوبا كبيرا .
    معناى مجموع دو آيه چنين مى‏شود : در باره ايتام تقوا پيشه كنيد ، و خبيث را با طيب عوض ننمائيد و اموال آنان را مخلوط با اموال خود مخوريد ، حتى اگر ترسيديد كه در مورد دختران يتيم نتوانيد رعايت عدالت بكنيد و ترسيديد كه به اموالشان تجاوز كنيد و از ازدواج با آنها به همين جهت دل چركين بوديد ، مى‏توانيد آنان را به حال خود واگذار نموده و با زنانى ديگر ازدواج كنيد با يك نفر ، دو نفر ، سه نفر و چهار نفر . 2


    پي نوشت ها
    1- ر. ك تفسير الميزان ، ج 4 ، ص 264
    2- همان ، ص 265


    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود