جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حضرت موسی و قومش از دریای سرخ گذشته اند یا از رود نیل!

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    895
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    19 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    1

    حضرت موسی و قومش از دریای سرخ گذشته اند یا از رود نیل!





    بنام خداوند دانشمدار

    درود بر راستجویان راستپذیر

    اینجا پرسشی مطرح می شود که آیا موسی و قوم بنی اسراییل از کجا عبور کردند ؟؟

    نخست

    از دریای سرخ عبور کردند و بکجا رفتند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    یا

    دوم

    از رود نیل گذشتند و بکجا رسیدند ؟؟؟

    بالاخره کدام درست است ؟؟؟؟؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي تاريخي

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۱۱/۱۹ در ساعت ۲۲:۱۰

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    82 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست

    بنام خداوند دانشمدار

    درود بر راستجویان راستپذیر

    اینجا پرسشی مطرح می شود که آیا موسی و قوم بنی اسراییل از کجا عبور کردند ؟؟

    نخست

    از دریای سرخ عبور کردند و بکجا رفتند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    یا

    دوم

    از رود نیل گذشتند و بکجا رسیدند ؟؟؟

    بالاخره کدام درست است ؟؟؟؟؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي تاريخي
    با سلام
    در قرآن مجيد بارها اين مطلب تکرار شده است که موسى بنى اسرائيل را به فرمان خدا از «بحر» عبور داد{سوره یونس،آیه90؛سوره طه،آیه77،سوره شعراء،آیه63؛سوره دخان،آیه24} و در چند مورد تعبير به «يم» شده است{سوره طه،آیه78،سوره قصص،آیه40؛سوره زاریات،آیه40} .
    اکنون سخن در اين است که منظور از بحر و يم در اينجا چيست ؟ آيا اشاره به رود پهناور و عظيم «نيل» است که تمام آبادى سرزمين مصر از آن سرچشمه مى گرفته ، يا اشاره به درياى «احمر» (و به تعبير ديگر بحر قلزم ) است .
    از تورات کنونى و همچنين کلمات بعضى از مفسران چنين برمى آيد که اشاره به درياى احمر است ، ولى قرائنى در دست داريم که نشان مى دهد منظور همان نهرعظيم نيل است زيرا بحر در لغت - چنانکه راغب در مفردات مى گويد - در اصل به معنى آب فراوان و وسيع است ، و يم نيز همين معنى را مى رساند، بنابراين اطلاق اين دو کلمه بر نيل هيچ مانعى ندارد، و اما قرائنى که اين نظر را تاييد مى کند:
    1 - محل سکونت فراعنه که مرکز آباد شهرهاى مصر بوده حتما نقطه اى بوده است که با رود نيل فاصله زيادى نداشته ، و اگر معيار را محل فعلى اهرام يا حوالى آن بگيريم بنى اسرائيل ناچار بودند براى رسيدن به سرزمين مقدس نخست از نيل عبور کنند زيرا اين منطقه در غرب نيل واقع شده و براى رسيدن به سرزمين مقدس بايد آنها به سوى شرق بروند (دقت کنيد).
    2 - فاصله مناطق آباد مصر که طبعا در نزديکى نيل است با درياى احمر به قدرى است که بسيار بعيد به نظر مى رسد بنى اسرائيل بتوانند آنرا در يک شب و يا نصف يک شب طى کنند (از آيات گذشته اين مطلب روشن شد که آنها شبانه سرزمين فراعنه را پشت سر گذاشتند و قاعدتا در دل شب اين کار را کردند و لشکر فرعون نيز به هنگام طلوع آفتاب به آنها رسيدند).
    3 - براى گذشتن از سرزمين مصر و رسيدن به اراضى مقدس نيازى نيست که از درياى احمر بگذرند، چرا که قبل از حفر کانال سوئز باريکه خشک قابل ملاحظه اى در آنجا وجود داشته است ، مگر اينکه دست به دامن اين فرضيه بزنيم که در زمانهاى بسيار قديم درياى احمر با درياى مديترانه متصل بوده و در اينجا خشکى وجود نداشته است و اين فرضيه بهيچوجه ثابت نيست .
    4 - قرآن در داستان افکندن موسى به آب تعبير به يم کرده است (طه 39) و چنانکه گفتيم در مورد غرق فرعونيان نيز تعبير به يم کرده است و با توجه به اينکه هر دو در يک داستان ، و حتى در يک سوره (سوره طه ) است ، و هر دو بطور مطلق نقل شده به نظر مى رسد که هر دو يکى باشد. و با توجه به اينکه
    مادر موسى قطعا او را به دريا نيفکند بلکه طبق تواريخ و همچنين قرائن عادى به نيل سپرد بنابراين معلوم مى شود غرق فرعونيان در نيل بوده است (دقت کنيد).{تفسیر نمونه،ج15،ص247-249}.



  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    895
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    19 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی تاريخي نمایش پست
    بنابراين معلوم مى شود غرق فرعونيان در نيل بوده است
    درود بر شما

    با این اوصاف که شما و تفسیر نمونه می فرمایید آنچه که برخی کتابها با داستانسرایی و آب و تاب در مورد عبور قوم موسی از دریای سرخ گفته اند نشر اکاذیب برای افزایش ایمان مردم !!!!و بی اساس است !!!

    در برخی کتابها مانند باستان شناسی در قرآن که زیر نظر قرآن پژوه معاصر دکتر بیستونی چاپ شده است

    تصاویر متعددی از ارابه ، استخوان و سپر های لشگریان فرعون درج کرده اند که در سالهای اخیر در دریای سرخ کشف شده اند !!!!

    پس شماو تفسیر نمونه ، تصویر ها و یافته های باستان شناسان در دریای سرخ را قبول ندارید ؟؟

    حضرت موسی و قومش از دریای سرخ گذشته اند یا از رود نیل!

    حضرت موسی و قومش از دریای سرخ گذشته اند یا از رود نیل!




    ویرایش توسط غلامعلی نوری : ۱۳۸۹/۱۱/۲۱ در ساعت ۱۰:۳۱

  6. تشکرها 2


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    82 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست


    درود بر شما

    با این اوصاف که شما و تفسیر نمونه می فرمایید آنچه که برخی کتابها با داستانسرایی و آب و تاب در مورد عبور قوم موسی از دریای سرخ گفته اند نشر اکاذیب برای افزایش ایمان مردم !!!!و بی اساس است !!!

    در برخی کتابها مانند باستان شناسی در قرآن که زیر نظر قرآن پژوه معاصر دکتر بیستونی چاپ شده است

    تصاویر متعددی از ارابه ، استخوان و سپر های لشگریان فرعون درج کرده اند که در سالهای اخیر در دریای سرخ کشف شده اند !!!!

    پس شماو تفسیر نمونه ، تصویر ها و یافته های باستان شناسان در دریای سرخ را قبول ندارید ؟؟

    حضرت موسی و قومش از دریای سرخ گذشته اند یا از رود نیل!

    حضرت موسی و قومش از دریای سرخ گذشته اند یا از رود نیل!



    با سلام
    نکته جالب در مورد این اکتشافات این است که این کار را دانشمندان و محققان غیر مسلمان انجام داده اند.
    مطالبی که بنده از تفسیر نمونه ذکر کردم،قرائینی است بر اینکه مسیر عبور حضرت موسی(ع) از رود نیل بوده است،و اینکه آیا این کشفیات قطعاً متعلق به فرعون و همراهان وی است،نیاز به بررسی بیشتر دارد،چرا که این افراد هم با استفاده از قرائن و شواهدی مسیر حرکت حضرت موسی را دریای سرخ دانسته اند.اظهار نظر قطعی در این رابطه نیازمند بررسی دقیق تر تاریخ زندگانی حضرت موسی(ع) و موقعیت های جغرافیایی آن زمان می باشد.



  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    82 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جمع بندی

    پرسش:

    حضرت موسی و قومش از دریای سرخ گذشته اند یا از رود نیل!؟

    پاسخ:

    در قرآن مجيد بارها اين مطلب تکرار شده است که موسى بنى اسرائيل را به فرمان خدا از «بحر» عبور داد(1)
    و در چند مورد تعبير به «يم» شده است.(2).

    اکنون سخن در اين است که منظور از بحر و يم در اينجا چيست ؟ آيا اشاره به رود پهناور و عظيم «نيل» است که تمام آبادى سرزمين مصر از آن سرچشمه مى گرفته ، يا اشاره به درياى «احمر» (و به تعبير ديگر بحر قلزم ) است .

    از تورات کنونى و همچنين کلمات بعضى از مفسران چنين برمى آيد که اشاره به درياى احمر است ، ولى قرائنى در دست داريم که نشان مى دهد منظور همان نهرعظيم نيل است زيرا بحر در لغت - چنانکه راغب در مفردات مى گويد - در اصل به معنى آب فراوان و وسيع است ، و يم نيز همين معنى را مى رساند، بنابراين اطلاق اين دو کلمه بر نيل هيچ مانعى ندارد، و اما قرائنى که اين نظر را تاييد مى کند:

    1 - محل سکونت فراعنه که مرکز آباد شهرهاى مصر بوده حتما نقطه اى بوده است که با رود نيل فاصله زيادى نداشته ، و اگر معيار را محل فعلى اهرام يا حوالى آن بگيريم بنى اسرائيل ناچار بودند براى رسيدن به سرزمين مقدس نخست از نيل عبور کنند زيرا اين منطقه در غرب نيل واقع شده و براى رسيدن به سرزمين مقدس بايد آنها به سوى شرق بروند (دقت کنيد).

    2 - فاصله مناطق آباد مصر که طبعا در نزديکى نيل است با درياى احمر به قدرى است که بسيار بعيد به نظر مى رسد بنى اسرائيل بتوانند آنرا در يک شب و يا نصف يک شب طى کنند (از آيات گذشته اين مطلب روشن شد که آنها شبانه سرزمين فراعنه را پشت سر گذاشتند و قاعدتا در دل شب اين کار را کردند و لشکر فرعون نيز به هنگام طلوع آفتاب به آنها رسيدند).

    3 - براى گذشتن از سرزمين مصر و رسيدن به اراضى مقدس نيازى نيست که از درياى احمر بگذرند، چرا که قبل از حفر کانال سوئز باريکه خشک قابل ملاحظه اى در آنجا وجود داشته است ، مگر اينکه دست به دامن اين فرضيه بزنيم که در زمانهاى بسيار قديم درياى احمر با درياى مديترانه متصل بوده و در اينجا خشکى وجود نداشته است و اين فرضيه بهيچوجه ثابت نيست .

    4 - قرآن در داستان افکندن موسى به آب تعبير به يم کرده است،آنجا که می فرماید:« أَنِ اقْذِفِيهِ فِي التَّابُوتِ فَاقْذِفِيهِ فِي الْيمِّ فَلْيلْقِهِ الْيمُّ بِالسَّاحِلِ يأْخُذْهُ عَدُوٌّ لِي وَعَدُوٌّ لَهُ وَأَلْقَيتُ عَلَيكَ مَحَبَّةً مِنِّي وَلِتُصْنَعَ عَلَى عَينِي : او را در صندوقي بيفکن، و آن صندوق را به دريا بينداز، تا دريا آن را به ساحل افکند؛ و دشمن من و دشمن او، آن را برگيرد!» و من محبتي از خودم بر تو افکندم، تا در برابر ديدگان [= علم‌] من، ساخته شوي (و پرورش يابي)! (3)

    و در مورد غرق فرعونيان نيز تعبير به يم کرده است و با توجه به اينکه هر دو در يک داستان ، و حتى در يک سوره (سوره طه ) است ، و هر دو بطور مطلق نقل شده به نظر مى رسد که هر دو يکى باشد. و با توجه به اينکه
    مادر موسى قطعا او را به دريا نيفکند بلکه طبق تواريخ و همچنين قرائن عادى به نيل سپرد بنابراين معلوم مى شود غرق فرعونيان در نيل بوده است (دقت کنيد).(4)



    پی نوشت
    :

    1-
    سوره یونس،آیه90؛سوره طه،آیه77،سوره شعراء،آیه63؛سوره دخان،آیه24

    2-
    سوره طه،آیه78،سوره قصص،آیه40؛سوره زاریات،آیه40

    3-
    طه،آیه 39

    4-
    تفسیر نمونه،ج15،ص247-249
    ویرایش توسط مقداد : ۱۳۹۰/۰۸/۲۲ در ساعت ۲۲:۴۱

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود