جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آيا آيه هفتم سوره سجده با عرف اجتماعي منافات ندارد ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    974
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 6 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آيا آيه هفتم سوره سجده با عرف اجتماعي منافات ندارد ؟




    السجده : الَّذي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ خَلَقَهُ وَ بَدَأَ خَلْقَ الْإِنْسانِ مِنْ طينٍ (7) : او خدايى است كه هر چه را آفريد، نيكو آفريد و آفرينش انسان را از گل آغاز كرد.

    حال که الله هر چه را آفریده است نیکو آفریده است چه نیازی به ختنه پسران است؟ برخی از سنیها دختران را هم ختنه می کنند.



    کارشناس بحث : پاسخگوي احکام

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۱۱/۲۰ در ساعت ۱۷:۲۴


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    17 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    به نام خدا و سلام بر شما
    وقت بخیر

    با اجازه ابتدا در مورد آیه ای که اشاره کردید مطلبی را به نقل از تفسیر شریف المیزان عرض کرده و بعد به سوال اصلی شما می پردازم.


    مرحوم علامه طباطبایی رحمة الله علیه ذیل این آیه چنین فرموده اند؛ که انصافا معنا و مقصود از این آیه شریفه را خیلی زیبا بیان کرده اند:

    ===========================


    الذى احسن کل شى ء خلقه


    اشاره به حقیقت حسن و بیان اینکه خلقت و حسن متلازمند (احسن کل شى ء خلقه ) و زشتى و بدى ذاتى مخلوقات نیست


    راغب مى گوید: کلمه (حسن ) عبارت است از هر چیزى که بهجت آورد و انسان به سوى آن رغبت کند، و این حالت سه قسم است ، یکى اینکه چیزى مستحسن از جهت عقل باشد، یعنى عقل آن را نیکو بداند، دوم اینکه از نظر هواى نفس نیکو باشد، سوم از نظر حسى زیبا و نیکو باشد. البته این تقسیمى است براى زیبایى از نظر ادراکات سه گانه انسان .


    و حقیقت حسن عبارت است از سازگارى اجزاى هر چیز نسبت بهم ، و سازگارى همه اجزاء با غرض و غایتى که خارج از ذات آن است ، بنابراین ، زیبایى روى به معناى جور بودن و سازگار بودن اجزاى صورت از چشم و ابرو و بینى و دهان و غیره است ، و حسن عدالت سازگاریش با غرضى است که از اجتماع مدنى منظور است ، و آن به این است که در جامعه هر صاحب حقى به حق خود برسد، و همچنین است حسن هر چیز دیگر.


    دقت در خلقت اشیاء که هر یک داراى اجزایى موافق و مناسب با یکدیگر است ، و اینکه مجموع آن اجزاء مجهز به وسایل رسیدن آن موجود به کمال و سعادت خویش است ، و اینکه این مجهز بودنش به نحوى است که بهتر و کامل تر از آن تصور ندارد، این معنا را دست مى دهد که هر یک از موجودات فى نفسه و براى خودش داراى حسنى است ، که تمام تر و کامل تر از آن براى آن موجود تصور نمى شود.


    و اما اینکه مى بینیم موجودى زشت و ناپسند است ، براى یکى از دو علت است ، یا براى این است که آن موجود داراى عنوان عدمى است ، که بدى و ناپسندى اش مستند به آن عدم است ، مانند ظلم ظالم و زناى زناکار، که ظلم بدان جهت که فعلى از افعال است زشت نیست ، بلکه بدان جهت که حقى را معدوم و باطل مى کند زشت است ، و زنا بدان جهت که عمل خارجى است و هزاران شرایط دست بدست هم داده تا آن عمل صورت خارجى بگیرد زشت نیست ، چون صورت خارجى آن با صورت خارجى عمل نکاح مشترک است ، بلکه زشتى اش بدین جهت است که مخالف نهى شرعى ، و یا مخالف مصلحت اجتماعى است .


    و یا براى این است که با موجودى دیگر مقایسه اش مى کنیم ، و از راه مقایسه است که زشتى و بدى عارضش مى شود، مثلا حنظل (هندوانه ابوجهل ) خودش نه زشتى دارد و نه بدى ، ولى وقتى با خربره مقایسه اش مى کنیم ، مى گوییم بد است ، و یا مثلا خار که در مقایسه با گل زشت و بد مى شود، و عقرب که در مقایسه با انسان زشت و بد مى گردد، بدى و زشتى ذاتى آنها نیست ، بلکه با مقایسه اش به چیز دیگر و سپس قیاسش با طبیعت خودمان مى گوییم بد و ناگوار و زشت است ، که این زشتى و بدى نیز در حقیقت به همان زشتى به معناى اول بر مى گردد.


    پس به هر حال هیچ موجودى بدان جهت که موجود و مخلوق است متصف به بدى نمى شود، به دلیل اینکه خداى تعالى خلقت هر موجودى را نیکو خوانده و فرموده : (الذى احسن کل شى ء خلقه - خدایى که هر چیزى را نیکو خلق کرده )، که اگر این فرمایش ‍ خدا را با فرمایش دیگرش که فرموده : (الله خالق کل شى ء) ضمیمه کنیم ، این نتیجه به دست مى آید که اولا خلقت ملازم با حسن است ، پس هر مخلوقى بدان جهت که مخلوق است حسن و نیکو است .


    و ثانیا هر زشت و بدى که تصور کنیم مخلوق خدا نیست ، البته بدى و زشتى اش مخلوق نیست ، نه خودش ، که توضیحش گذشت . پس معصیت و نافرمانى و گناهان از آن جهت که گناه و زشت و بدند مخلوق خدا نیستند، و بدیها همه از ناحیه قیاس پدید مى آید.


    ====================



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    17 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    نقل قول نوشته اصلی توسط لاچینی نمایش پست
    السجده : الَّذي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ خَلَقَهُ وَ بَدَأَ خَلْقَ الْإِنْسانِ مِنْ طينٍ (7) : او خدايى است كه هر چه را آفريد، نيكو آفريد و آفرينش انسان را از گل آغاز كرد.

    حال که الله هر چه را آفریده است نیکو آفریده است چه نیازی به ختنه پسران است؟

    با توجه به تفسیری که در پست قبلی به عرض رسید مشخص می شود که منظور از «احسن کل شیء خلقه»،
    سازگارى اجزاى هر چیز نسبت بهم ، و سازگارى همه اجزاء با غرض و غایتى که خارج از ذات آن است، می باشد.

    لذا باید هر امری را با کل مجموعه سنجید نه به تنهایی.

    به عبارت دیگه: باید دید نیازی که الان احساس می شود با نیازی که قبلا در هنگام خلقت اولیه وجود داشته آیا یکسان بوده یا تفاوت کرده است...


    در این خصوص نیز مطلبی را از استفتائات آیت الله مکارم نقل می کنم که زیبا فرموده اند:

    - سوال: چرا کودکان را بعد از زمان پیامبر ختنه کردند و این امر خداوند است. مگر در چیزی که خداوند آفریده ایرادی هست. پیامبران قبلی که ختنه نمیشدند؟

    - پاسخ: اولا در شرایط سابق نیز ختنه بوده است و ثانیا خداوند این عضو را آفریده که در دوران جنینی آن قسمت از جنین را حفظ کند و پس از تولد عضو زایدی محسوب می شود مانند بند ناف بچه که پس از تولد بریده می شود. (منبع)

    .



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    17 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    نقل قول نوشته اصلی توسط لاچینی نمایش پست
    ...برخی از سنیها دختران را هم ختنه می کنند.
    در مورد ختنه دختران هم هیچکدام از فقهای شیعه واجب نمی دانند و در استحباب یا کراهت و بلکه در حرمتش، حرف است.

    هر مطلبی خواستم عرض کنم دیدم به وضوح و کفایتِ مطالبی که آیت الله سید محمد حسین فضل الله در استفتائاتشان نوشته اند، نیست.

    لذا به نقل آن اکتفا می کنم:



    =======================


    * مسأله ختنه دختران، اخيراً سر و صداهاى زيادى را برانگيخته است. نظر اسلام در اين باره چيست؟ آيا درست است اين كه مى گويند: اسلام ]به اين وسيله[ خواسته است تا از شدّت شهوت زن بكاهد؟

    * ختنه، عادت و سنتى عربى بود كه تا زمان ظهور اسلام تداوم يافت. از احاديث هم در نمى يابيم كه ختنه دختران تشويق و مستحب شمرده شده باشد. احاديث مى گويند كه چنين كارى حرام نيست. در برخى روايات نبوى هم سفارش شده كه كسانى كه مى خواهند چنين كارى را انجام دهند، افراط نكنند. بنابراين ختنه از جهت شرعى حلال است اما اگر سبب زيان و نتايج منفى اى شود مثلا با كاستن از شهوت دختر بر وضع زناشويى او در آينده تأثير منفى بگذارد، حرام است. به عبارت ديگر ختنه دختر در صورتى جايز است كه تأثيرى منفى و غير عادى بر بدن او و آينده زناشويى اش نداشته باشد و اگر موجب سردى جنسى و مانند آن شود كه امكان فروپاشى زندگى زناشويى اش را در آينده پديد آورد و يا زيان عمده ديگرى براى او به بار آورد انجام آن حرام است.

    من فكر نمى كنم كه چنين عملى نتيجه مثبتى داشته باشد. در روزگاران گذشته برخى از مردم تصور مى كردند كه هرچه شهوت زن كمتر باشد، عفت او بيشتر محفوظ خواهد بود و براى اين كه مبادا دخترشان در آينده موجب بدنامى خانواده و قبيله شود، به عنوان پيشگيرى او را ختنه مى كردند. البته چنين تصورى غلط و مردود است، زيرا براى پيشگيرى از مشكلى احتمالى، اقدام به چنين عملى كه خطرهاى بزرگى براى دختر به همراه دارد، عاقلانه نيست.

    شهوت هم كه امرى مذموم و مكروه نيست، بلكه ارزشى انسانى و طبيعى است كه خداوند براى حفظ حالت طبيعى بشر و تداوم نسل و خانواده آن را آفريده است و آن را عامل ميل مرد به زن و ميل زن به مرد قرار داده است. البته در صورتى كه عامل شهوت به افراط كارى و انحراف اخلاقى بيانجامد، مذموم است. بنابراين نمى توان شهوت را عنصرى منفى دانست تا نياز به كاستن از آن باشد. تنها زمانى نياز به چنين كارى است كه شهوت طغيان كند و به انحراف رود.

    در حديثى از امام جعفر صادق(عليه السلام) آمده است: «ختنه پسر سنت است و ختنه دختر سنت نيست.»( وسايل الشيعه، ج21، ص441، روايت 27532.) و در حديثى ديگر: «ختنه زنان مكرمت (عزت) است و نه سنت است و نه واجب. و چه چيزى بهتر از مكرمت؟» (همان، روايت 27533.)

    گويا اين عمل در عرف اجتماعى آن روزگار سبب فراهم آمدن لذت بيشترى براى شوهر به شمار مى آمده است. اين احتمال را از سفارش حضرت محمّد(صلى الله عليه وآله) به ام حبيب كه كارش ختنه دختران بود مى توانيم دريابيم.

    پيامبر وقتى به او برخورد از او پرسيد: ام حبيب! كارى كه قبلا دست تو بود هنوز هم هست؟ گفت: آرى، اى رسول خدا! اگر اين كار حرام است، مرا نهى كن. پيامبر گفت: نه، اين كار حلال است، نزديك تر بيا تا چيزى به تو ياد دهم. [ام حبيب] مى گويد نزديك شدم، به من گفت: ام حبيب! وقتى مى خواهى ختنه كنى زياده روى نكن و آن را از ريشه نكن و كوتاه بيا [به حداقل اكتفا كن] كه اين گونه چهره را شكفته تر مى كند و براى مرد لذت بخش تر است».( همان، ج17، ص130، روايت 22170.) شايد مراد از كلمه مكرمت (عزت و سرافرازى) كه در حديث امام صادق(عليه السلام) آمده، همين امر باشد. يعنى عرف اجتماعى آن روز ختنه در حد مذكور را مايه زينت زن و رغبت شوهر به او مى دانسته است.

    زمانى كه عرف اجتماعى تغيير كند، چنان كه امروزه تغيير كرده است، ديگر اين عمل عنوان مكرمت (عزت و سرافرازى) را ندارد بلكه در عرف عام ضد مكرمت شمرده مى شود. همانند بسيارى از موضوعات ديگر كه به اقتضاى شرايط و واقعيات حكمش عوض مى شود. والله العالم. (منبع)



    =======================


    همچنین آیت الله مکارم نیز در استفتائاتشان چنین نوشته اند:

    - سوال:با عرض سلام وخسته نباشید . چرا ختنه دختران که در بعضی مناطق ایران رایج است را مراجع با دادن فتوا جلوگیری نمیکنند؟

    - پاسخ: ما فتوا بر منع آن داده ایم. (منبع)

    --------------------------------------------------

    جهت تکمیل بحث، مطالعه این چند لینک نیز ان شاءالله خالی از فایده نیست: (برای خودم که بسیار مفید بود.)

    http://daneshnameh.roshd.ir/mavara/m...e=Check&Rand=0

    http://www.tebyan.net/Nutrition_Heal.../2/109241.html

    http://www.tebyan.net/Nutrition_Heal...22/105546.html

    http://www.tebyan.net/Nutrition_Heal.../14/38259.html

    .



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    90
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    حال که الله هر چه را آفریده است نیکو آفریده است چه نیازی به ختنه پسران است؟ برخی از سنیها دختران را هم ختنه می کنند.
    ختنه پسران نیز بعدا جزو نظام افضل قرار می گیرد .

    در زمان جاهلیت در واقع اسمش را ختنه نمی توان گذاشت اسمی داشت یادم رفت الان .

    در واقع چون حجج پروردگار گفتن خوبه پس خوبه ربطی به زمان دون آخر هم ندارد .

    ولی واجب نیست و ضرورتی ندارد نه این که مکرمتش را از دست داده است خدا بیامرزه سید فضل الله را .

    شنیدم این زمان نیز بعضیها انجام می دن و نمی دونم چقدر صحت دارد .


  7. تشکر


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    974
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 6 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    از منظر تاریخی ، سابقه ختنه به مصر باستان برمی گردد و در قران مطلبی در این خصوص نیامده است. مصریان باستان به علت اینکه کودکانشان بدون شلوار در سواحل نیل بازی می کردند که در نتیجه آن در غلاف آلتشان شن گیر می کرد که باعث جراحت و خونریزی می شد این عمل را ابداع کرده اند.

  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    343
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مطلب




    با سلام

    ختنه پسران کم بود
    به سراغ ختنه دختران رفته اند ؟

    بیچاره دخترا؟؟

    راستی نظرتان در مورد عمل بینی . فک و کاشت مو چیست؟
    تغییر در خلقت خدا ؟یا ؟؟؟

  10. تشکر


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    17 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    نقل قول نوشته اصلی توسط شعاع الفقه و الأصول نمایش پست
    ختنه پسران نیز بعدا جزو نظام افضل قرار می گیرد .

    در زمان جاهلیت در واقع اسمش را ختنه نمی توان گذاشت اسمی داشت یادم رفت الان .

    در واقع چون حجج پروردگار گفتن خوبه پس خوبه ربطی به زمان دون آخر هم ندارد .

    ولی واجب نیست و ضرورتی ندارد نه این که مکرمتش را از دست داده است خدا بیامرزه سید فضل الله را .

    شنیدم این زمان نیز بعضیها انجام می دن و نمی دونم چقدر صحت دارد .
    سلام بر شما و وقت بخیر

    قائدتا منظور شما ختنه دختران هست که واجب نیست که صحیح می فرمایید.

    از این جهت عرض کردم که چون در متن پست به این موضوع اشاره نکرده اید و احتمال دارد برخی فرمایش شما را بر عدم وجوب، اشاره به مطلق ختنه بدانند؛ در حالیکه مسلما اینطور نیست و ختنه پسران از واجبات مورد اتفاق می باشد.


    نقل قول نوشته اصلی توسط لاچینی نمایش پست
    از منظر تاریخی ، سابقه ختنه به مصر باستان برمی گردد و در قران مطلبی در این خصوص نیامده است...

    با سلام مجدد خدمت شما

    سابقه تاریخی ختنه را در دیگر ادیان و اقوام اطلاعی ندارم.

    از جهت این هم که فرمودید در قرآن نامی از این دستور نیامده است، خیلی از احکام شرعی را داریم که در قرآن نامی از آنها برده نشده و از منابع دیگر احکام بدست می آیند.


    نقل قول نوشته اصلی توسط taslim نمایش پست
    با سلام

    ختنه پسران کم بود
    به سراغ ختنه دختران رفته اند ؟

    بیچاره دخترا؟؟

    راستی نظرتان در مورد عمل بینی . فک و کاشت مو چیست؟
    تغییر در خلقت خدا ؟یا ؟؟؟
    سلام بر شما و وقت بخیر

    ختنه دختران مورد تایید نیست و در پست های قبلی عرض شد. در مورد تغییر خلقت خداوند هم اگر منظورتان در خصوص ختنه هست، در پست سوم توضیح داده شد.

       
    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی احکام نمایش پست

    با توجه به تفسیری که در پست قبلی به عرض رسید مشخص می شود که منظور از «احسن کل شیء خلقه»،
    سازگارى اجزاى هر چیز نسبت بهم ، و سازگارى همه اجزاء با غرض و غایتى که خارج از ذات آن است، می باشد.

    لذا باید هر امری را با کل مجموعه سنجید نه به تنهایی.

    به عبارت دیگه: باید دید نیازی که الان احساس می شود با نیازی که قبلا در هنگام خلقت اولیه وجود داشته آیا یکسان بوده یا تفاوت کرده است...


    در این خصوص نیز مطلبی را از استفتائات آیت الله مکارم نقل می کنم که زیبا فرموده اند:

    - سوال: چرا کودکان را بعد از زمان پیامبر ختنه کردند و این امر خداوند است. مگر در چیزی که خداوند آفریده ایرادی هست. پیامبران قبلی که ختنه نمیشدند؟

    - پاسخ: اولا در شرایط سابق نیز ختنه بوده است و ثانیا خداوند این عضو را آفریده که در دوران جنینی آن قسمت از جنین را حفظ کند و پس از تولد عضو زایدی محسوب می شود مانند بند ناف بچه که پس از تولد بریده می شود. (منبع)

    .

    در موارد دیگر هم که اشاره کردید، در صورتى كه آميخته با حرام يا ضرر مهمّ ديگرى نباشد، ذاتا اشكالى ندارد؛ ولى چنانچه مستلزم لمس یا نگاه حرامی باشد، تنها در صورت ضرورت جايز است.

    .




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود