جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چند سوال مهم احکام در موضوعات مختلف

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    23
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چند سوال مهم احکام در موضوعات مختلف




    سلام.تازه با سایت خوبتون آشنا شدم.
    ((شاید جای مطرح کردن سوالام درست نباشه ولی نمیدونستم هر کدومو چه جوری پیدا کنم.
    در هر صورت منتظر جوابهای کامل پاسخگویان گرامی هستم.پیشاپیش ممنون.))
    این چند سوال ذهن منو درگیر کرده از چندین نفر از جمله دفتر آقای سیستانی پرسیده ام ولی جواب درستی نگرفته ام.خیلی برام مهم هستند.

    1.اولویت کمک به ایتام،خانواده های مستضعف،مراکز خیریه،محک؟؟
    (مثال:من 2 کودک تحت سرپرستی دارم نمیدانم آیا تعداد کودک را زیاد کنم یا یک کودک محکی را تحت سرپرستی بگیرم؟یا نه این پول را به خانواده ا ی نیارمند که میشناسم بدهم
    یا به موسسه خیریه برای جهیزیه و ...؟؟؟؟)

    2.آیا این درست است که میگویند پولت را تقسیم کن(یعنی همه پولت را به یک خانواده ی نیازمند کمک نکن بلکه به چند خانواده بده؟؟)یا(من چند قلک از جمله محک،دو خیریه و صدقات روزانه دارم در اداختن پول گاهی سردرگم میشوم)ممکن است بگویید نیت مهم است
    100% همین طور است شک ندارم.لطفا چگونه بودن نیت را با روایات توضیح بفرمایید.

    3.اولویت برگزاری سالگرد برای مرحوم یا کمک به نیازمندان؟؟(با توجه به اینکه برگزاری سالگرد
    باعث صله ارحام اقوام و غیبت و شاید گناهان دیگر شود و کمک به نیازمندان شاید کمی ، فراموشی مرحوم؟؟؟)

    4.اولویت قضا کردن نمازهای یومیه یا خواندن نماز شب با توجه به محدودیت زمان؟؟

    5. نیت صدقه چه چیزهایی میتواند باشد و بهتر است چه باشد؟؟؟

    6. کلی بودن نیات با توجه به وسیع بودن رحمت خدا اشکالی ندارد؟؟(مثلا من به خاطر ندارم خیراتی را تنها برای پدرم داده باشم همیشه نیتم این بوده:همه آنهایی که از دنیا رفته اند از حضرت آدم تا الان،گذشتگان کسانیکه من در قبلشان گناهی کرده ام و کسانیکه حقی به گردنم دارندو...)

    7. تا جاییکه اطلاع دارم صدقات روزانه جز صدقات مستحبی است آن را به چه کسانی میتوان داد؟؟

    8. فضیلت عقیق و سایر نگین ها به دست کردن آنهاست یا همراه داشتن آنها؟؟؟(من به گردنبند عادت بیشتری دارم)

    خیلی سوال کردم و شما پاسخگویان گرامی هم خیلی خیلی خیلی لطف میکنید جوابمو اگر امکان دارد با آیات و روایات بدهید.
    متشکرم.
    ویرایش توسط samihastam : ۱۳۸۹/۱۱/۲۳ در ساعت ۱۹:۴۰


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    23
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام.
    پاسخگویان محترم جواب من رو نمیدهند؟؟؟
    بنده کماکان منتظرم.

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    17 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    نقل قول نوشته اصلی توسط samihastam نمایش پست
    سلام.تازه با سایت خوبتون آشنا شدم.
    ((شاید جای مطرح کردن سوالام درست نباشه ولی نمیدونستم هر کدومو چه جوری پیدا کنم.
    در هر صورت منتظر جوابهای کامل پاسخگویان گرامی هستم.پیشاپیش ممنون.))
    به نام خدا و سلام بر شما
    وقت بخیر و خیلی خوش آمدید

    نقل قول نوشته اصلی توسط samihastam نمایش پست
    این چند سوال ذهن منو درگیر کرده از چندین نفر از جمله دفتر آقای سیستانی پرسیده ام ولی جواب درستی نگرفته ام.خیلی برام مهم هستند.
    1.اولویت کمک به ایتام،خانواده های مستضعف،مراکز خیریه،محک؟؟
    (مثال:من 2 کودک تحت سرپرستی دارم نمیدانم آیا تعداد کودک را زیاد کنم یا یک کودک محکی را تحت سرپرستی بگیرم؟یا نه این پول را به خانواده ا ی نیارمند که میشناسم بدهم
    یا به موسسه خیریه برای جهیزیه و ...؟؟؟؟)
    آیات و روایات در خصوص انفاق و کمک به نیازمندان که بسیار هست. چند نمونه از آیات را عرض می کنم و بعد به پاسخ سوال شما می پردازم.


    خداوند متعال در خصوص یکی از صفات پرهیزکاران می فرماید:

    الَّذِینَ یؤْمِنُونَ بِالْغَیبِ وَیقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ ینْفِقُونَ

    (پرهیزکاران) کسانی هستند که به غیب [=آنچه از حس پوشیده و پنهان است‌] ایمان می‌آورند؛ و نماز را برپا می‌دارند؛ و از تمام نعمتها و مواهبی که به آنان روزی داده‌ایم، انفاق می‌کنند.

    «البقرة/3»


    البته انفاقی که بدون منّت باشد:

    الَّذِینَ ینْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ ثُمَّ لَا یتْبِعُونَ مَا أَنْفَقُوا مَنًّا وَلَا أَذًى لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَیهِمْ وَلَا هُمْ یحْزَنُونَ

    کسانی که اموال خود را در راه خدا انفاق می‌کنند، سپس به دنبال انفاقی که کرده‌اند، منت نمی‌گذارند و آزاری نمی‌رسانند، پاداش آنها نزد پروردگارشان (محفوظ) است؛ و نه ترسی دارند، و نه غمگین می‌شوند.

    «البقرة/262»



    و این افراد اجر و مزدشان نزد خداوند متعال محفوظ است:

    الَّذِینَ ینْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ بِاللَّیلِ وَالنَّهَارِ سِرًّا وَعَلَانِیةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَیهِمْ وَلَا هُمْ یحْزَنُونَ

    آنها که اموال خود را، شب و روز، پنهان و آشکار، انفاق می‌کنند، مزدشان نزد پروردگارشان است؛ نه ترسی بر آنهاست، و نه غمگین می‌شوند.

    «البقرة/274»


    و البته شیطان انسان را از فقر می ترساند:

    الشَّیطَانُ یعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَیأْمُرُكُمْ بِالْفَحْشَاءِ وَاللَّهُ یعِدُكُمْ مَغْفِرَةً مِنْهُ وَفَضْلًا وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ

    شیطان، شما را (به هنگام انفاق،) وعده فقر و تهیدستی می‌دهد؛ و به فحشا (و زشتیها) امر می‌کند؛ ولی خداوند وعده «آمرزش» و «فزونی» به شما می‌دهد؛ و خداوند، قدرتش وسیع، و (به هر چیز) داناست. (به همین دلیل، به وعده‌های خود، وفا می‌کند.)

    «البقرة/268»


    ولی خداوند متعال در این خصوص می فرماید:


    مَنْ ذَا الَّذِی یقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَیضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا كَثِیرَةً وَاللَّهُ یقْبِضُ وَیبْسُطُ وَإِلَیهِ تُرْجَعُونَ

    کیست که به خدا «قرض الحسنه‌ای» دهد، (و از اموالی که خدا به او بخشیده، انفاق کند،) تا آن را برای او، چندین برابر کند؟ و خداوند است (که روزی بندگان را) محدود یا گسترده می‌سازد؛ (و انفاق، هرگز باعث کمبود روزی آنها نمی‌شود). و به سوی او باز می‌گردید (و پاداش خود را خواهید گرفت).


    «البقرة/245»


    و تشبیه بسیار زیبایی در این خصوص کرده و می فرماید:

    مَثَلُ الَّذِینَ ینْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِی كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَاللَّهُ یضَاعِفُ لِمَنْ یشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ

    کسانی که اموال خود را در راه خدا انفاق می‌کنند، همانند بذری هستند که هفت خوشه برویاند؛ که در هر خوشه، یکصد دانه باشد؛ و خداوند آن را برای هر کس بخواهد (و شایستگی داشته باشد)، دو یا چند برابر می‌کند؛ و خدا (از نظر قدرت و رحمت،) وسیع، و (به همه چیز) داناست.

    «البقرة/261»


    و در مورد اینکه از چه چیزی و به چه کسانی انفاق کنیم، می فرماید:

    یسْأَلُونَكَ مَاذَا ینْفِقُونَ قُلْ مَا أَنْفَقْتُمْ مِنْ خَیرٍ فَلِلْوَالِدَینِ وَالْأَقْرَبِینَ وَالْیتَامَى وَالْمَسَاكِینِ وَابْنِ السَّبِیلِ وَمَا تَفْعَلُوا مِنْ خَیرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِیمٌ

    از تو سؤال می‌کنند چه چیز انفاق کنند؟ بگو: «هر خیر و نیکی (و سرمایه سودمند مادی و معنوی) که انفاق می‌کنید، باید برای پدر و مادر و نزدیکان و یتیمان و مستمندان و درماندگان در راه باشد.» و هر کار خیری که انجام دهید، خداوند از آن آگاه است.( لازم نیست تظاهر کنید، او می‌داند).

    «البقرة/215»


    و البته در انفاق نیز باید حد اعتدال را رعایت کرد:

    وَالَّذِینَ إِذَا أَنْفَقُوا لَمْ یسْرِفُوا وَلَمْ یقْتُرُوا وَكَانَ بَینَ ذَلِكَ قَوَامًا

    و کسانی که هرگاه انفاق کنند، نه اسراف می‌نمایند و نه سخت‌گیری؛ بلکه در میان این دو، حد اعتدالی دارند.

    «الفرقان/67»

    1.اولویت کمک به ایتام،خانواده های مستضعف،مراکز خیریه،محک؟؟
    (مثال:من 2 کودک تحت سرپرستی دارم نمیدانم آیا تعداد کودک را زیاد کنم یا یک کودک محکی را تحت سرپرستی بگیرم؟یا نه این پول را به خانواده ا ی نیارمند که میشناسم بدهم
    یا به موسسه خیریه برای جهیزیه و ...؟؟؟؟)
    لذا در پاسخ سوال اول شما اینگونه عرض شود که:

    انفاق در همه مواردی که اشاره کردید، نیکو هست. و البته اگر از دوستان، خویشان و نزدیکان خود کسی را می شناسید که احتیاج دارد، اولویت بیشتری دارد.


    -----------------

    ادامه سوالات در پست های بعدی...


    .



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    17 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    نقل قول نوشته اصلی توسط samihastam نمایش پست
    2.آیا این درست است که میگویند پولت را تقسیم کن(یعنی همه پولت را به یک خانواده ی نیازمند کمک نکن بلکه به چند خانواده بده؟؟)یا(من چند قلک از جمله محک،دو خیریه و صدقات روزانه دارم در اداختن پول گاهی سردرگم میشوم)ممکن است بگویید نیت مهم است
    100% همین طور است شک ندارم.لطفا چگونه بودن نیت را با روایات توضیح بفرمایید.

    با سلام مجدد و وقت بخیر

    در این خصوص دستور خاصی ندیدم، کمک به فقرا و نیازمندان در هر صورت پسندیده هست. البته اگر در موردی بدانید فردی نیاز بیشتری دارد و دیگری کمتر، خب طبیعیست که اولویت با اولیست. و همچنین در مورد نیازمندان از نزدیکان و وابستگان (همانطور که در پست قبلی عرض شد،) اولویت بیشتری دارند.

    البته در خصوص خمس داریم که به فقرای سادات بیش از خرج یک سال از سهم سادات داده نمی شود و اگر داده شود خود آنها موظفند برگردانند و شاید این سخت گیری برای این باشد که بعضی گمان نکنند قانون اسلام طرفداری از سادات را کرده است.

    در حالیکه در فقرای غیر سادات که مستحق دریافت زکات هستند، این مساله وجود ندارد و می توان به فقرای غیر سید بیشتر از مخارج یک سال هم داد بلکه می توان آن ها را بدین وسیله غنی کرد. (زکات غیرسادات بر سادات حرام هست).


    نکته ای که اینجا قابل توجه هست اینکه:

    از روایات استفاده می شود که "حدود" و "مقدار" زکات آن چنان دقیقا در اسلام تعیین شده است که اگر همه مسلمانان زکات اموال خویش را به طور صحیح و کامل بپردازند هیچ فردی فقیر و محروم در سرتاسر کشور اسلامی باقی نخواهد ماند.

    در حدیثی از امام صادق علیه السلام می خوانیم:

    «اگر همه مردم زکات اموال خود را بپردازند مسلمانی فقیر و نیازمند باقی نخواهد ماند و مردم، فقیر و محتاج و گرسنه و برهنه نمی شوند مگر به خاطر گناه ثروتمندان.»

    (وسایل الشیعه، ج6، ص20، باب 4، ج9/ فلسفه اسرار احکام محمد وحیدی، ص276 و 277)

    .



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    17 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    نقل قول نوشته اصلی توسط samihastam نمایش پست
    3.اولویت برگزاری سالگرد برای مرحوم یا کمک به نیازمندان؟؟(با توجه به اینکه برگزاری سالگرد
    باعث صله ارحام اقوام و غیبت و شاید گناهان دیگر شود و کمک به نیازمندان شاید کمی ، فراموشی مرحوم؟؟؟)
    این گونه مراسم مبنای شرعی ندارد هر چند با دستورات شرع نیز مخالفت و ناسازگاری ندارد. بلکه اگر از اسراف و مخارج سنگین و گناهان دیگر خالی باشد، با سفارش دین به بزرگداشت یاد اموات و هدیه معنوی فرستادن برای آنها هماهنگ است.

    در روایات فراوانی سفارش شده برای اموات خود هدیه بفرستید و در توضیح هدیه آن را به دعا و قرائت قرآن و خیرات و مبرات معنا کرده اند و برگزاری این مراسم تامین کننده این هدیه است.

    آن چه در منابع اسلامی مورد تاکید است بزرگداشت اموات و فرستادن هدیه معنوی مانند قرائت قرآن و خیرات و مبرات برای آنها است، ولی برگزاری مراسم سوم و هفتم و چهلم و سالگرد و امثال آنها در این منابع وارد نشده است ولی در عین حال نه تنها با موازین و معیارهای دینی منافاتی ندارد بلکه با آن هماهنگ و همسو است زیرا هدف این مراسم یاد خیر از اموات و فرستادن هدیه و فاتحه و خیرات برای آنها است.

    پس در روایات چهلم و سالگرد گرفتن برای میت نیامده است بلکه این یک رسم عرفی است که به خاطر تعظیم و احترام میت گرفته می شود تا احسان و ثواب در حق ایشان باشد، ولی روایت به خصوصی که دلالت بر این موضوع داشته باشد نداریم.


    به مناسبت، دو روایت در این زمینه عرض می کنم:

    برخی از فقها از روایاتی که توصیه به بردن غذا برای نزدیکان میت تا سه روز می کند، استفاده کرده اند که حد عزاداری برای میت تا سه روز می باشد.

    از جمله روایتی که پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله به فاطمه زهرا سلام الله علیها بعد از مرگ جعفر بن ابی طالب فرمودند که با عده ای از زنان به خانه اسماء بنت عمیس برود و برای آنها تا سه روز غذا ببرند. (حدائق الناضره , ج 4, المحقق البحرانی).

    همچنین در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده است که بیشتر از سه روز عزاداری و نشستن در ماتم جایز نیست مگر زوجه که تا انقضاء عده برایش جایز می باشد. (وسائل الشیعه , ج 2, ص 914, انتشارات المکتبه الاسلامیه).

    ------------------

    اما اینکه فرمودید: گرفتن سالگرد بهتر هست یا کمک به نیازمندان:

    می شود بین هر دو جمع کرد و منافاتی ندارد.

    با توجه به مطالبی که عرض شد گرفتن سالگرد اگر موجب یاد کردن میت برای طلب مغفرت و رحمت و خیرات و مبرّات برای او شود، خوب هست. اما از اسراف هایی که متاسفانه بعضا مرسوم شده و خرج های آنچنانی که هیچ نفعی هم برای میت ندارد، خب این مسلما پسندیده و مورد تایید نیست. در حالیکه کمک به نیازمندان خود می تواند یکی از بهترین خیرات برای میت باشد و ثوابش را برای او هدیه نمایند.

    .



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    17 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    نقل قول نوشته اصلی توسط samihastam نمایش پست
    4.اولویت قضا کردن نمازهای یومیه یا خواندن نماز شب با توجه به محدودیت زمان؟؟
    نماز از حقوق خداوند متعال بر عهده انسان است و انجام درست و به موقع آن، بر انسان مكلف واجب است. حالا كسى كه نماز واجب خود را به هر دلیل در وقت آن نخوانده است، مانند: خواب، فراموشى، عدم امكان از روى اجبار یا ازروى سهل انگارى و معصیت، و یا آنكه خوانده ولى باطل بوده و بعدافهمیده است؛ باید آن نمازها را كه نخوانده یا باطل بجا آورده، قضا كند.

    البته نمازهاى روزانه اى را كه زنان در حال حیض یا نفاس نمى خوانند، قضا ندارد. همچنین نمازهای فردی که در حال کماء یا بیهوشی هست نیز قضا ندارد.

    اما در مورد سوال شما:

    كسى كه نماز قضا دارد، باید در خواندن آن كوتاهى نكند، ولى واجب نیست فورى آنرا بجا آورد. شما مى توانید در وقت نماز شب قضای نمازهای خودتان یا پدر و مادرتان را به جا آورید.

    اگر نماز قضایی دارید بهتر است آنها را قضا کنید و مقدم بر نافله شب است ولی اگر نماز قضا ندارید خواندن نافله نماز شب بهتر است. ولی به هر حال خواندن نافله شب در این حالت باطل نیست و به قصد قربت، ثواب نیز دارد ان شاءالله.

    همچنین می توانید بین هر دو جمع کنید. یعنی هر شب علاوه بر خواندن نماز شب (که وقت زیادی هم نمی گیرد)، برنامه ای گذاشته و به طور مرتب تعدادی از نمازهای قضایی هم که می دانید به عهده تان هست، کم کم قضا کنید. (در مواردی هم که شک دارید چیزی به عهده شما واجب نیست.)

    به استفتائی از آیت الله مکارم برخوردم که در این خصوص می تواند مفید باشد:

    «بیشتر بودن ثواب نماز قضا از نماز ایام هفته»

    - سوال: نماز قضا بیشتر ثواب دارد یا نماز ایام هفته؟

    - پاسخ: بدون شک نماز قضا ثواب بیشتری دارد.

    (منبع)

    --------------------

    به مناسبت سوال شما، دو لینک هم در خصوص فضائل و برکات نماز شب معرفی می کنم، ان شاءالله که خداوند متعال به همه ما توفیق درک و عمل عنایت بگرداند:

    http://www.askquran.ir/showthread.php?t=8052

    http://www.askquran.ir/showthread.php?t=15136

    .




  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    17 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    نقل قول نوشته اصلی توسط samihastam نمایش پست
    5. نیت صدقه چه چیزهایی میتواند باشد و بهتر است چه باشد؟؟؟
    ما دو نوع صدقه داریم:

    یک نوع که همان زکات فطره است و در آن واجب است که به اندازه یک مد (750گرم) طعام به فقیر بدهیم و اگر پولی هم داده می شود باید با علم به این باشد که او آن را صرف طعام می کند.

    اما یک نوع دیگر که همان صدقات مستحبی است و آنها انواع مختلفی دارد: اعم از کمک مالی یا دادن اجناس یا مکان هایی برای استفاده نیازمندان.

    صدقه مستحبی را می توانید به نیت سلامتی امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف، خیرات اموات و یا سلامتی خود و خانواده، البته «قربه الی الله» بپردازید. یعنی نیت اصلی شما کسب رضایت و خشنودی خداوند متعال باشد.

    و در نحوه پرداخت نیز اختیار با خود شماست که به صورت نقد یا جنس آن هم به عنوان کمک یا هدیه به فقیر بپردازید.

    .



  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    17 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    نقل قول نوشته اصلی توسط samihastam نمایش پست
    6. کلی بودن نیات با توجه به وسیع بودن رحمت خدا اشکالی ندارد؟؟(مثلا من به خاطر ندارم خیراتی را تنها برای پدرم داده باشم همیشه نیتم این بوده:همه آنهایی که از دنیا رفته اند از حضرت آدم تا الان،گذشتگان کسانیکه من در قبلشان گناهی کرده ام و کسانیکه حقی به گردنم دارندو...)
    رحمت خدا وسیع هست و کم و زیادی که در تصور ماست، در مورد خداوند متعال معنا و مفهوم ندارد.

    در روایات داریم که از خداوند بخواهید؛ و زیاد بخواهید، زیرا هیچ چیز براى او زیاد و بزرگ نیست.

    یا در برخی از روایات دیگر داریم که: هر گاه یک نفر دعا مى کند، براى همه دعا کند؛ زیرا این دعا به اجابت نزدیک تر است. کسى که پیش از دعا کردن براى خود براى چهل نفر از برادرانش دعا
    کند، آن دعا در حقّ آنان و در حقّ خودش مستجاب شود.


    قسمتی از خطبه های مقام معظم رهبری در این خصوص را نقل می کنم:

    در روایات دارد وقتى براى حاجاتى دعا مى کنید، دعا و خواسته ى خود را زیاد ندانید. یعنى هرچه مایل هستید و مى خواهید، از خدا طلب کنید. نگویید این زیاد است؛ کمتر بخواهم تا بشود. ما از استکثار دعا منع شده ایم. یعنى دعا و مطلوب را در مقابل پروردگار زیاد نشمارید. از خدا خواسته هاى بزرگ بخواهید و خداى متعال برآورده مى کند. درِ امید به دعا را به روى خودتان نبندید و این راه و وسیله اى را که خداى متعال بین خود و بندگانش قرار داده است، بر روى خودتان مسدود نکنید. البته باز در روایات دارد «النّهىُ مِنْ الإسْتِعْجالِ فِى الدّعاءِ»، یعنى در دعا عجله نکنید. اگر چیزى را خواستید و در زمانى که شما خواستید برآورده نشد، نگویید که خداى متعال دعاى مرا مستجاب نکرد، نه. «الأمُورُ مَرْهُونَةٌ بِأوْقاتِها.»

    خطبه نماز جمعه 1371/12/7


    در دعا همت بلند داشته باشید. درخواست هاى بزرگ بکنید. سعادت دنیا و آخرت را بخواهید و نگویید این ها بزرگ است، این ها زیاد است؛ نه. براى خداى متعال این ها چیزى نیست. عمده این است که شما به معناى حقیقى کلمه و با همین شرایط طلب کنید. خداى متعال این طلب را اجابت خواهد کرد. گاهى هم انسان نمى داند کارى که انجام گرفت، اجابت دعاى او بوده. خود انسان غافل است.

    خطبه نماز جمعه 1384/7/29

    .



  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    17 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    نقل قول نوشته اصلی توسط samihastam نمایش پست
    7. تا جاییکه اطلاع دارم صدقات روزانه جز صدقات مستحبی است آن را به چه کسانی میتوان داد؟؟
    پاسخ این سوال در پاسخ به سوال 5 بیان شد.

    نقل قول نوشته اصلی توسط samihastam نمایش پست
    8. فضیلت عقیق و سایر نگین ها به دست کردن آنهاست یا همراه داشتن آنها؟؟؟(من به گردنبند عادت بیشتری دارم)
    در مورد فضیلت نگین عقیق و به طور کلی انگشتر و انواع نگین ها، این دو تاپیک را ملاحظه بفرمایید:

    http://www.askquran.ir/showthread.php?t=10512

    http://www.askquran.ir/showthread.php?t=24177

    -----------

    امیدوارم موفق و سلامت باشید
    در پناه حق

    .


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود