جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: فرق رجس با رجز ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    150
    تشکر:
    1
    حضور
    21 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    فرق رجس با رجز ؟




    با سلام

    در قرآن کریم در 9 آیه کلمه رجز ودر 9 آیه کلمه رجس آمده فرق ایندو چیست ؟(یعنی 10 مرتبه رجس و10 مرتبه رجزدرکل 20مرتبه) آیا رجز همان رجس است که در قرائت اینگونه خوانده شده است ؟

    إِذْ يُغَشِّيكُمُ النُّعَاسَ أَمَنَةً مِّنْهُ وَيُنَزِّلُ عَلَيْكُم مِّن السَّمَاء مَاء لِّيُطَهِّرَكُم بِهِ وَيُذْهِبَ عَنكُمْ رجز الشَّيْطَانِ وَلِيَرْبِطَ عَلَى قُلُوبِكُمْ وَيُثَبِّتَ بِهِ الأَقْدَامَ
    وَالَّذِينَ سَعَوْا فِي آيَاتِنَا مُعَاجِزِينَ أُوْلَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مِّن رجز أَلِيمٌ
    هَذَا هُدًى وَالَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِ رَبِّهِمْ لَهُمْ عَذَابٌ مَّن رجز أَلِيمٌ
    فَبَدَّلَ الَّذِينَ ظَلَمُواْ قَوْلًا غَيْرَ الَّذِي قِيلَ لَهُمْ فَأَنزَلْنَا عَلَى الَّذِينَ ظَلَمُواْ رجزا مِّنَ السَّمَاء بِمَا كَانُواْ يَفْسُقُونَ
    إِنَّا مُنزِلُونَ عَلَى أَهْلِ هَذِهِ الْقَرْيَةِ رجزا مِّنَ السَّمَاءِ بِمَا كَانُوا يَفْسُقُونَ
    ش6- سوره: 74 , آیه: 5
    وَالرجز فَاهْجُرْ
    وَلَمَّا وَقَعَ عَلَيْهِمُ الرجز قَالُواْ يَا مُوسَى ادْعُ لَنَا رَبَّكَ بِمَا عَهِدَ عِندَكَ لَئِن كَشَفْتَ عَنَّا الرجز لَنُؤْمِنَنَّ لَكَ وَلَنُرْسِلَنَّ مَعَكَ بَنِي إِسْرَائِيلَ
    فَلَمَّا كَشَفْنَا عَنْهُمُ الرجز إِلَى أَجَلٍ هُم بَالِغُوهُ إِذَا هُمْ يَنكُثُونَ
    فَبَدَّلَ الَّذِينَ ظَلَمُواْ مِنْهُمْ قَوْلًا غَيْرَ الَّذِي قِيلَ لَهُمْ فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ رجزا مِّنَ السَّمَاءِ بِمَا كَانُواْ يَظْلِمُونَ



    ورجس :

    قَالَ قَدْ وَقَعَ عَلَيْكُم مِّن رَّبِّكُمْ رجس وَغَضَبٌ أَتُجَادِلُونَنِي فِي أَسْمَاء سَمَّيْتُمُوهَا أَنتُمْ وَآبَآؤكُم مَّا نَزَّلَ اللّهُ بِهَا مِن سُلْطَانٍ فَانتَظِرُواْ إِنِّي مَعَكُم مِّنَ الْمُنتَظِرِينَ
    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالأَنصَابُ وَالأَزْلاَمُ رجس مِّنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
    سَيَحْلِفُونَ بِاللّهِ لَكُمْ إِذَا انقَلَبْتُمْ إِلَيْهِمْ لِتُعْرِضُواْ عَنْهُمْ فَأَعْرِضُواْ عَنْهُمْ إِنَّهُمْ رجس وَمَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ جَزَاء بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ
    قُل لاَّ أَجِدُ فِي مَا أُوْحِيَ إِلَيَّ مُحَرَّمًا عَلَى طَاعِمٍ يَطْعَمُهُ إِلاَّ أَن يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَمًا مَّسْفُوحًا أَوْ لَحْمَ خِنزِيرٍ فَإِنَّهُ رجس أَوْ فِسْقًا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللّهِ بِهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلاَ عَادٍ فَإِنَّ رَبَّكَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
    ذَلِكَ وَمَن يُعَظِّمْ حُرُمَاتِ اللَّهِ فَهُوَ خَيْرٌ لَّهُ عِندَ رَبِّهِ وَأُحِلَّتْ لَكُمُ الْأَنْعَامُ إِلَّا مَا يُتْلَى عَلَيْكُمْ فَاجْتَنِبُوا الرجس مِنَ الْأَوْثَانِ وَاجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ




    6- سوره: 33 , آیه: 33
    وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَى وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآتِينَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرجس أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا
    وَمَا كَانَ لِنَفْسٍ أَن تُؤْمِنَ إِلاَّ بِإِذْنِ اللّهِ وَيَجْعَلُ الرجس عَلَى الَّذِينَ لاَ يَعْقِلُونَ
    فَمَن يُرِدِ اللّهُ أَن يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلإِسْلاَمِ وَمَن يُرِدْ أَن يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقًا حَرَجًا كَأَنَّمَا يَصَّعَّدُ فِي السَّمَاء كَذَلِكَ يَجْعَلُ اللّهُ الرجس عَلَى الَّذِينَ لاَ يُؤْمِنُونَ
    وَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَتْهُمْ رجسا إِلَى رجسهِمْ وَمَاتُواْ وَهُمْ كَافِرُونَ



    کار شناس بحث : پاسخگوي قرآني


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۱۱/۲۴ در ساعت ۱۴:۴۳


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0




    رجز:


    (بكسر اوّل) اضطراب.


    «لَئِنْ كَشَفْتَ عَنَّا الرِّجْزَ لَنُؤْمِنَنَّ لَكَ» يعنى اگر اين اضطراب و بلا را از ما ببرى حتما به تو ايمان مياوريم. (اعراف، 134)

    راغب گويد: اصل رجز اضطراب است، و چون ناقه ضعيف شود و قدمهاى كوتاه بر دارد گويند رجز البعير.

    طبرسى ذيل آيه 134 اعراف، پس از آن كه معنى اصلى را ميل از حق گفته، مي گويد: رجز لرزشى است در پاى شتر در اثر دردى كه آن را از سير معمولى باز مي دارد.

    و برخى از اشعار را رجز (بر وزن فرس) گفته‏اند و آن از لرزيدن پاى شتر اخذ شده، زيرا كه آن شعر متحرك و ساكن، و باز متحرك و ساكن است مثل پاى شتر درد زده.

    على هذا. در قرآن مجيد به عذاب، رجز اطلاق شده؛ كه عذاب اضطراب مخصوص و يا سبب اضطراب و پريشانى است:

    «أُولئِكَ لَهُمْ عَذابٌ مِنْ رِجْزٍ أَلِيمٌ»(سباء، 5) براى آنها است عذاب دردناكى از اضطرابى بخصوص. «اليم» مرفوع و صفت «عذاب» است.

    «فَأَنْزَلْنا عَلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا رِجْزاً مِنَ السَّماءِ» بر ستمگران عذابى از آسمان نازل كرديم. (بقره، 59)

    «وَ يُذْهِبَ عَنْكُمْ رِجْزَ الشَّيْطانِ» تا وسوسه و اضطرابى كه شيطان بدل شما انداخته از بين ببرد. (انفال، 11)


    «وَ ثِيابَكَ فَطَهِّرْ وَ (الرُّجْزَ) فَاهْجُرْ» (مدّثر، 5)

    طبرسى فرموده «رجز» را ابو جعفر و حفص و يعقوب و سهل، به ضمّ راء، و ديگران به كسر آن خوانده‏اند.

    زمخشرى و جوهرى و بيضاوى نيز به دو جور خوانده شدن تصريح كرده‏اند.

    آن گاه آن را گناه، عذاب و بت معنى كرده‏اند.

    زمخشرى گويد: آن عذاب است.

    در مجمع از كسائى نقل شده كه رجز به كسر اول عذاب، و به ضم اوّل بت است.

    بيضاوى گفته: رجز به ضم اوّل لغتى است در رجز به كسر اول يعنى هر دو به يك معنى‏اند.

    ناگفته نماند بهتر است آن را همان اضطراب معنى كنيم و از مدلول لفظ خارج نشويم؛ آن وقت معنى چنين مي شود:
    از اضطراب و ترديد به دور باش، يعنى در پيشرفت دين ترديدى به خود راه مده و يقين كن كه تو بر حقى و موفّق خواهى بود. و اين سخن امر به استقامت و دلگرمى است: مثل «فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ».

    __________
    (قاموس قرآن، ج‏3، ص 54)



    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0




    رجس:


    پليد.

    راغب آن را شي‏ء قذر و پليد گفته است.

    در مجمع از زجاج نقل شده كه رجس نام هر كار تنفر آور است.

    اقرب و صحاح نيز آن را پليد گفته، و از فراء نقل مي كند كه آن نظير رجز است، و شايد رجز و رجس يك چيزند و سين به زاء بدل شده است.

    «وَ أَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزادَتْهُمْ رِجْساً إِلَى رِجْسِهِمْ» (توبه، 125) اما آنان كه در قلوبشان مرض است پليدى بر پليدشان افزود.

    «كَذلِكَ يَجْعَلُ اللَّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ» (انعام، 125)

    «إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَيْسِرُ وَ الْأَنْصابُ وَ الْأَزْلامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطانِ فَاجْتَنِبُوهُ» (مائده، 90)


    در قرآن مجيد چيزها و كارهایی كه با رجس توصيف شده به قرار زير است:

    خمر، قمار، بت‏ها: ازلام (مائده،90)

    ميته، خون، گوشت خوك (انعام، 145)


    _______________
    (قاموس قرآن، ج‏3، ص 55)
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۸۹/۱۱/۲۵ در ساعت ۲۰:۴۳

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    150
    تشکر:
    1
    حضور
    21 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    از فراء نقل مي كند كه آن نظير رجز است، و شايد رجز و رجس يك چيزند و سين به زاء بدل شده است.
    با سلام

    البته من اين نتيجه را ازمقایسه آیات فوق بدست آوردم و از گفته فراء خبر نداشتم.

    چون در زبان انگلیسی هم مواردی وجود دارد که s هم س و هم ز خوانده شده است.

    باتشکر


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط خیرالبریه نمایش پست
    آیا رجز همان رجس است که در قرائت اینگونه خوانده شده است ؟

    با سلام و درود

    خیر؛ دو کلمه مستقل و جداگانه هستند.

    نزدیکی در معنا و یا یکسان بودن تعداد آنها دلیل بر این نیست که بتوان آنها را به جای هم به کار برد و قرائت نمود.

    هم قرائت آنها متفاوت است و هم کتابت آنها.


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  7. تشکرها 2


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    150
    تشکر:
    1
    حضور
    21 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام

    نزدیکی در معنا و یا یکسان بودن تعداد آنها دلیل بر این نیست که بتوان آنها را به جای هم به کار برد و قرائت نمود.

    هم قرائت آنها متفاوت است و هم کتابت آنها.


    البته مقصود من تحریف قرآن نیست چون این گونه موارد جزئی قرائات و الحان به اصل صیانت قرآن لطمه ای نمیزند .

    موارد دیگری نیز در قرآن کریم دیده میشود بطور مثال کلمه :صغت قلوبکما : که در اصل زغت قلوبکما بوده و : طلح منضود که در اصل طلع منضود بوده وناشی از اختلاف لحن صحابه بوده است.

  9. تشکر


  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط خیرالبریه نمایش پست
    با سلام



    ..
    بطور مثال کلمه :صغت قلوبکما : که در اصل زغت قلوبکما بوده
    .

    با سلام و درود


    این جمله صحیح نیست.


    صغو: ميل.


    كلمه "صغت" فعل ماضى از ماده "صغو" است، و "صغو" به معناى ميل است.


    «إِنْ تَتُوبا إِلَى اللَّهِ فَقَدْ صَغَتْ قُلُوبُكُما» (تحريم، 4)

    «وَ لِتَصْغى‏ إِلَيْهِ أَفْئِدَةُ الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ» (انعام، 113)


    از اين مادّه فقط دو لفظ فوق در قرآن کریم به كار رفته است.

    به کتب تفسیر و لغت نیز که مراجعه نمایید می بینید کسی "صغت" را "زغت" نگرفته است. و اگر هم کسی چنین قرائت کرده است چون قرائت متواتر بین مسلمین نیست اعتبار و ارزش ندارد.





    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  11. تشکرها 2


  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0






    در مورد "طلح منضود" نیز درست است که روایاتی آمده و آن را "طلع" دانسته ولی:


    اولا جایگاه و ارزش چنین روایاتی باید بررسی شوند

    ثانیا یکسری از این روایات، روایات تفسیری هستند

    ثالثا ما موظف به قرائت متواتر و مشهور بین مسلمانان هستیم





    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  13. تشکرها 2


  14. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جمع بندی و نتیجه گیری


    سؤال1:

    در قرآن کریم در 9 آیه کلمه "رجز"،و در 9 آیه کلمه "رجس" آمده، فرق این دو چیست؟ آیا رجز همان رجس است که در قرائت این گونه خوانده شده است ؟


    پاسخ:

    "رجز" (بكسر اوّل) به معنای اضطراب است.(1) طبرسى ذيل آيه 134 اعراف، پس از آن كه معنى اصلى را ميل از حق گفته، مي گويد: رجز لرزشى است در پاى شتر در اثر دردى كه آن را از سير معمولى باز مي دارد.(2)

    در قرآن مجيد به عذاب، رجز اطلاق شده؛ كه عذاب اضطراب مخصوص و يا سبب اضطراب و پريشانى است: «أُولئِكَ لَهُمْ عَذابٌ مِنْ رِجْزٍ أَلِيمٌ»(3)

    "رجس" به معنای پليد است. راغب آن را شي‏ء قذر و پليد گفته است. و در مجمع از زجاج نقل شده كه رجس نام هر كار تنفر آور است.(4)

    در قرآن مجيد چيزها و كارهایی كه با رجس توصيف شده بدین قرارند: خمر، قمار، بت‏ها: ازلام (5)؛ و ميته، خون، گوشت خوك (6)
    بنابر این، آنها دو کلمه مستقل و جداگانه بوده و هم قرائت آن دو متفاوت است و هم کتابت آنها. لذا نزدیکی در معنا و یا یکسان بودن تعداد آنها دلیل بر این نیست که بتوان آنها را به جای هم به کار برد و قرائت نمود.


    سؤال2:

    آیا "رجز"،و "رجس" مانند آیاتی هم چون "صغت قلوبکما" که در اصل زغت قلوبکما، و نیز "طلح منضود" که در اصلطلع منضود بوده نیست که ناشی از اختلاف لحن صحابه بوده است؟


    پاسخ:

    خیر؛ كلمه "صغت" فعل ماضى از ماده "صغو" است، و "صغو" به معناى ميل است.(7) از اين مادّه فقط دو لفظ فوق در قرآن کریم به كار رفته است.

    «إِنْ تَتُوبا إِلَى اللَّهِ فَقَدْ صَغَتْ قُلُوبُكُما» (8)
    «وَ لِتَصْغى‏ إِلَيْهِ أَفْئِدَةُ الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ» (9)

    به کتب تفسیر و لغت نیز که مراجعه نمایید می بینید کسی "صغت" را "زغت" نگرفته است. و اگر هم کسی چنین قرائت کرده است چون قرائت متواتر بین مسلمین نیست اعتبار و ارزش ندارد.

    در مورد "طلح منضود" نیز درست است که روایاتی آمده و آن را "طلع" دانسته ولی:
    اولا جایگاه و ارزش چنین روایاتی باید بررسی شوند.
    ثانیا یکسری از این روایات، روایات تفسیری هستند.
    ثالثا ما موظف به قرائت متواتر و مشهور بین مسلمانان هستیم.

    _____________
    (1) قاموس قرآن، ج‏3، ص: 54، واژه رجز.
    (2) مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏4، ص: 723
    (3) سبأ، 5.
    (4) قاموس قرآن، ج‏3، ص 55، واژه رجس.
    (5) مائده، 90.
    (6) انعام، 145.
    (7) قاموس قرآن، ج‏4، ص 130، واژه صغو.
    (8) تحریم، 4.
    (9) انعام، 113.
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۱۰/۱۲ در ساعت ۱۸:۲۲

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود