صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خدا اگر نعمت را مساوی تقسیم کند عادل نیست

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,856
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 19 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خدا اگر نعمت را مساوی تقسیم کند عادل نیست




    با عرض سلام
    در خیلی از مباحث در مورد عدل خداوند به این موضوع پرداخته اند که چرا فقر است یا چرا یکی در افریقا از کرسنگی میمیرد و دیگری در جای دیگر از سیری یا اگر خداوند عادل بود امکانات را برای همه یکسان خلق میکرد یا امثال این موضوعات حال در این بحث میحواهیم به این نتیجه برسیم که اگر خداوند امکانات و نعمت خود را بطور یکسان بین مخلوقات خود تقسیم کند این خدا عادل نیست یا به معنی دیگر خدای عادل است که یکی را پر روزی قرار دهد و یکی را کم روزی ممکن است تعجب کنید که چکونه ممکن است که این تبعیض عین عدالت باشد ولی با دلایل عقلی ان را ثابت میکنیم
    برای پی بردن به این موضوع اول باید دو مساله روشن شود
    1 عدالت خداوند چگونه جاری میشود
    2 خداوند به چه کسانی روزی زیاد میدهد و چرا
    اگر این تایپ مورد قبول مدیر سایت قرار گرفت ان را ادامه خواهم داد و توضیح میدهم


    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث کلامي
    ویرایش توسط بیطرف منصف : ۱۳۸۹/۱۱/۲۷ در ساعت ۱۵:۳۶
    خداوندا چنانم کن که خواهی/ نجاتم ده از این بندو تباهی
    ببین بزمی که افتاده به چاهی/ ندارد غیر تو امید و راهی
    رهرو عشقم عبادت را ز طاعت میکنم
    ترک دنیا میکنم بر خلق خدمت میکنم
    بهترین پارسایی پنهان داشتن پارسایی است

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چرا چيزى مى‏گوييد كه انجام نمى‏دهيد

    التماس دعا بزمئ


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,856
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 19 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط بیطرف منصف نمایش پست
    با عرض سلام

    در خیلی از مباحث در مورد عدل خداوند به این موضوع پرداخته اند که چرا فقر است یا چرا یکی در افریقا از کرسنگی میمیرد و دیگری در جای دیگر از سیری یا اگر خداوند عادل بود امکانات را برای همه یکسان خلق میکرد یا امثال این موضوعات حال در این بحث میحواهیم به این نتیجه برسیم که اگر خداوند امکانات و نعمت خود را بطور یکسان بین مخلوقات خود تقسیم کند این خدا عادل نیست یا به معنی دیگر خدای عادل است که یکی را پر روزی قرار دهد و یکی را کم روزی ممکن است تعجب کنید که چکونه ممکن است که این تبعیض عین عدالت باشد ولی با دلایل عقلی ان را ثابت میکنیم
    برای پی بردن به این موضوع اول باید دو مساله روشن شود
    1 عدالت خداوند چگونه جاری میشود
    2 خداوند به چه کسانی روزی زیاد میدهد و چرا
    اگر این تایپ مورد قبول مدیر سایت قرار گرفت ان را ادامه خواهم داد و توضیح میدهم


    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث کلامي

    با عرض سلام

    لاَ يُكَلِّفُ اللّهُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ رَبَّنَا لاَ تُؤَاخِذْنَا إِن نَّسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلاَ تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلاَ تُحَمِّلْنَا مَا لاَ طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَآ أَنتَ مَوْلاَنَا فَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ

    خداوند هيچ كس را جز به قدر توانايى‏اش تكليف نمى‏كند. آنچه [از خوبى‏] به دست آورده به سود او، و آنچه [از بدى‏] به دست آورده به زيان اوست. پروردگارا، اگر فراموش كرديم يا به خطا رفتيم بر ما مگير، پروردگارا، هيچ بار گرانى بر [دوش‏] ما مگذار هم چنان كه بر [دوشِ‏] كسانى كه پيش از ما بودند نهادى. پروردگارا، و آنچه تاب آن نداريم بر ما تحميل مكن و از ما درگذر و ما را ببخشاى و بر ما رحمت آور سرور ما تويى پس ما را بر گروه كافران پيروز كن.
    اول توضیح مختصری در مورد عدالت خداوند چگونه جاری میشود
    مکانیزم عدالت در درگاه الهی بسیار ساده است و مانند یک ترازون دو کفه عمل میکند به این معنا که در یک کفه وسع یا قدرت موجودات میباشد و دز کفه مقابل تکلیف و وظیفه موجودات است به این معنا که هرچه وسع بیشتر تکلیف بیشتر
    حال در مورد اینکه خداوند به چه کسانی روزی زیاد میدهد و چرا
    برای جواب این سوال اول باید نگاهی به نحوی خلقت بکنیم سوال اینجا است که خداوند که کنف یکون است و تا بگوید موجود باش موجود میشود چرا خداوند در خلقت از روش تکامل در عالم ماده استفاده میکند جواب ان روشن است چون ظرفیت ماده توانای قبول تکامل یکجا را ندارد پس ظرفیت یک اصل میباشد
    حال تصور کنید ظرفیت(به معنای سواد علم و هر قدرت دیگر) یک شخص در افریقا یک است و خداوند بخواهد به تمام بندگان خود وسع 10 بدهد خوب ان شخص که در افریقا است دارای وسع 10 میشود ولی قابلیت استفاده فقط از یک را دارد و بوان استفاده از نه تای مابقی را ندارد و طبق مگانیزم عدالت چون وسع 10 را دارد تکلیف 10 هم دارد و چون نمیبواند به تکلیف خود عمل کند باید مجازات شود پس اگر خداوند نسبت به ظرفیت افراد به انان روزی ندهد و بیشتر از ظرفیت روزی بدهد عادل نیست برای همین است که خداوند میفرماید

    وَلَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبَادِهِ لَبَغَوْا فِي الْأَرْضِ وَلَكِن يُنَزِّلُ بِقَدَرٍ مَّا يَشَاء إِنَّهُ بِعِبَادِهِ خَبِيرٌ بَصِيرٌ

    اگر خدا روزی بندگانش را افزون کند در زمين فساد می کنند ، ولی به اندازه ای که بخواهد روزی می فرستد زيرا بر بندگان خود آگاه و بيناست

    برای مثال شما به یک نفر که سواد ندارد و وسع ان در مورد سواد یک است لوارم عمل جراحی بدهد که وسع 100 است او نمیتواند از انها استفاده کند و شما فقط تکلیفی بر دوش او نهادید که قادر به انجام ان نیست پس هر کس خود میتواند ظرفیت خود را بالا ببرد و زمانی که ظرقیت بالا رفت خداوند نسبت به ظرفیت به او میدهد و این کاری به مومن یا کافر ندارد و این عین عدالت خداوند است


    ویرایش توسط بیطرف منصف : ۱۳۸۹/۱۱/۲۷ در ساعت ۱۶:۰۹
    خداوندا چنانم کن که خواهی/ نجاتم ده از این بندو تباهی
    ببین بزمی که افتاده به چاهی/ ندارد غیر تو امید و راهی
    رهرو عشقم عبادت را ز طاعت میکنم
    ترک دنیا میکنم بر خلق خدمت میکنم
    بهترین پارسایی پنهان داشتن پارسایی است

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چرا چيزى مى‏گوييد كه انجام نمى‏دهيد

    التماس دعا بزمئ


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    14
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    14 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ulu tanrinin adi ilə


    با عرض سلام و تشكر از اغاز اين مطلب

    نظرتون درباره كسي كه اونقدر ناتوانه كه نميتونه امرار معاش كنه جيه؟
    جه برسه به اينكه بخواد راه حق رو هم بيدا كنه

    مثلا يه معلول كه تو يه روستاي دور افتاده تو يه كشور كمونيسته
    احتمال زياد اكه از كشنكي نميره ولي به كفر خواهد مرد

    حالا از كفه هاي ترازوي شما هم كه بكذريم كيريم كه خدا از اون انتظارش كمه(كه البته يه سري جبزا مثل ايمان به خدا رو همه بايد داشته باشن)
    مكه اون خودش سنكه؟ اونم دوست داره عين من و شما راه بره و لذت دويدن نصيبش بشه
    كيريم كه اينم امتحان خداست امتحان سخت ميكيره تا اون دنيا باداش بيشتري بده باز هم اين سوال مطرحه كه جرا از يه نفر امتحان سخت ميكيره و از يه نفر امتحان اسونتر؟

    ویرایش توسط BARİŞMAZ : ۱۳۸۹/۱۱/۲۷ در ساعت ۲۳:۰۶
    sabbah sənin galan ümrivin əvval goonidi
    ------------------------------------------------------------
    tommorow is the first day of rest of your life
    -----------------------------------------------------------
    فردا اولین روز بقیه عمر شماست


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,856
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 19 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط barişmaz نمایش پست
    ulu tanrinin adi ilə


    با عرض سلام و تشكر از اغاز اين مطلب

    نظرتون درباره كسي كه اونقدر ناتوانه كه نميتونه امرار معاش كنه جيه؟
    جه برسه به اينكه بخواد راه حق رو هم بيدا كنه

    مثلا يه معلول كه تو يه روستاي دور افتاده تو يه كشور كمونيسته
    احتمال زياد اكه از كشنكي نميره ولي به كفر خواهد مرد

    حالا از كفه هاي ترازوي شما هم كه بكذريم كيريم كه خدا از اون انتظارش كمه(كه البته يه سري جبزا مثل ايمان به خدا رو همه بايد داشته باشن)
    مكه اون خودش سنكه؟ اونم دوست داره عين من و شما راه بره و لذت دويدن نصيبش بشه
    كيريم كه اينم امتحان خداست امتحان سخت ميكيره تا اون دنيا باداش بيشتري بده باز هم اين سوال مطرحه كه جرا از يه نفر امتحان سخت ميكيره و از يه نفر امتحان اسونتر؟
    با عرض سلام
    عرض بنده این است که هر کس از هر دین وایمانی که باشد فرقی نمیکند چون عدالت خداوند تمام عالم را در بر میگیرد ما زمانی میتوانیم بگویم عدالت نیست که ظلمی واقع شده باشد مثلا معلولی که فرمودید برای مثال هیچ چیزی ندارد غیر از زبان پس یک وسع دارد بنابر این یک تکلیف بیشتر ندارد و زمان حساب بر حسب انجام همان یک تکلیف پاداش یا مجازات میشود پس ظلمی به او واقع نشده و در مورد روزی یا هر وسع دیگر هر کس وسع میخواهد باید ظرفیت خود را بالا ببرد
    ان معلول باید دریابد که ظرفیت خود را نسبت به ان جامعه که در ان زندگی میکند چگونه بالا ببرد مثلا ان معلول با زحمت خود تقاش میشود شاعر میشود یا گدا میشود نسبت به ظرفیتی که خود برای خود بوجود اورده وسع میگیرد و اگر هیچ ظرفیتی نتوانسته برای خود بوجود بیاورد و کاملا فاقد هر ظرفیتی است پس وسع به او تعلق نمیگیرد و تکلیفی هم ندارد و شاید حتی از کرسنکی بمیرد شاید به نظر شما در این دنیا به او ظلم شده ولی چنان نیست چون عالم جیات و ممات هر دو در یک بسته قرار دارند و از هم جدا نیستند اگر روز حساب نبود حرف شما در مورد ظلم درست بودولی در اسلام برای همین است که در مورد انفاق زیاد توصیه کرده و اکر کسی این مورد را ببیند و بتواند کمک کند و نکند به تکلیف خود عمل نکرده و در روز جزا ان غنی که از کنار ان فقیر بی تفاوت گذشته محتاج همان عف فقیر میشود چون نسبت به ان تکلیف داشت دوست من اگر ما سعی کنیم دنیا حیات و ممات را در یک پگیچ ببینیم تمام مشکلات حل میشود برای همین اعتقاد به معاد ضروری است


    ویرایش توسط بیطرف منصف : ۱۳۸۹/۱۱/۲۸ در ساعت ۰۳:۳۷
    خداوندا چنانم کن که خواهی/ نجاتم ده از این بندو تباهی
    ببین بزمی که افتاده به چاهی/ ندارد غیر تو امید و راهی
    رهرو عشقم عبادت را ز طاعت میکنم
    ترک دنیا میکنم بر خلق خدمت میکنم
    بهترین پارسایی پنهان داشتن پارسایی است

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چرا چيزى مى‏گوييد كه انجام نمى‏دهيد

    التماس دعا بزمئ


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    14
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    14 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ulu tanrinin adi ilə
    نقل قول نوشته اصلی توسط بیطرف منصف نمایش پست
    با عرض سلام
    عرض بنده این است که هر کس از هر دین وایمانی که باشد فرقی نمیکند چون عدالت خداوند تمام عالم را در بر میگیرد ما زمانی میتوانیم بگویم عدالت نیست که ظلمی واقع شده باشد مثلا معلولی که فرمودید برای مثال هیچ چیزی ندارد غیر از زبان پس یک وسع دارد بنابر این یک تکلیف بیشتر ندارد و زمان حساب بر حسب انجام همان یک تکلیف پاداش یا مجازات میشود پس ظلمی به او واقع نشده و در مورد روزی یا هر وسع دیگر هر کس وسع میخواهد باید ظرفیت خود را بالا ببرد
    ان معلول باید دریابد که ظرفیت خود را نسبت به ان جامعه که در ان زندگی میکند چگونه بالا ببرد مثلا ان معلول با زحمت خود تقاش میشود شاعر میشود یا گدا میشود نسبت به ظرفیتی که خود برای خود بوجود اورده وسع میگیرد و اگر هیچ ظرفیتی نتوانسته برای خود بوجود بیاورد و کاملا فاقد هر ظرفیتی است پس وسع به او تعلق نمیگیرد و تکلیفی هم ندارد و شاید حتی از کرسنکی بمیرد شاید به نظر شما در این دنیا به او ظلم شده ولی چنان نیست چون عالم جیات و ممات هر دو در یک بسته قرار دارند و از هم جدا نیستند اگر روز حساب نبود حرف شما در مورد ظلم درست بودولی در اسلام برای همین است که در مورد انفاق زیاد توصیه کرده و اکر کسی این مورد را ببیند و بتواند کمک کند و نکند به تکلیف خود عمل نکرده و در روز جزا ان غنی که از کنار ان فقیر بی تفاوت گذشته محتاج همان عف فقیر میشود چون نسبت به ان تکلیف داشت دوست من اگر ما سعی کنیم دنیا حیات و ممات را در یک پگیچ ببینیم تمام مشکلات حل میشود برای همین اعتقاد به معاد ضروری است
    فرمایشات شما درست ولی جنابعالی با فرض عادل قرار دادن خدا این نتیجه رو گرفتین.
    که خوب در اینصورت جای هیچ بحثی نمیمونه من فکر میکردم دلایل دیگه ای میخواین اقامه کنین مثلا همونطور که خودتون گفتین دلایل منطقی و ...
    ویرایش توسط BARİŞMAZ : ۱۳۸۹/۱۱/۲۹ در ساعت ۱۹:۰۲
    sabbah sənin galan ümrivin əvval goonidi
    ------------------------------------------------------------
    tommorow is the first day of rest of your life
    -----------------------------------------------------------
    فردا اولین روز بقیه عمر شماست

  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,856
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 19 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط barişmaz نمایش پست
    ulu tanrinin adi ilə


    فرمایشات شما درست ولی جنابعالی با فرض عادل قرار دادن خدا این نتیجه رو گرفتین.
    که خوب در اینصورت جای هیچ بحثی نمیمونه من فکر میکردم دلایل دیگه ای میخواین اقامه کنین مثلا همونطور که خودتون گفتین دلایل منطقی و ...
    با عرض سلام
    مگر این دلیل غیر منطقی است اگر هست بفرماید کجای ان یا اینکه تصور شما این است که هر اتفاقی که میافتد خارج از قدرت خداوند است اگر این است تا در این مورد بحث کنیم اگر چیزی را که شما میبینید یا یا حس میکنید که خیلی برای شما طبیعی است به علت مکانیزم روانی است که خداوند تدبین نموده و من فقط این مکانیزم را باز کردم و توضیح دادم ایا انتظار داشتید خارج از این مکانیزم حرف دیگری بشنوید
    خداوندا چنانم کن که خواهی/ نجاتم ده از این بندو تباهی
    ببین بزمی که افتاده به چاهی/ ندارد غیر تو امید و راهی
    رهرو عشقم عبادت را ز طاعت میکنم
    ترک دنیا میکنم بر خلق خدمت میکنم
    بهترین پارسایی پنهان داشتن پارسایی است

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چرا چيزى مى‏گوييد كه انجام نمى‏دهيد

    التماس دعا بزمئ

  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادب خدمت دوستان گرامي



    چرا روزی مردم یکسان نیست؟


    شکی در این نیست که تلاش افراد در مقدرا روزی آنها دخیل است. یعنی اگر افراد دنبال روزی خود نروند در موارد بسیاری از آن محروم می شوند. درست است که خداوند متعال روزی رسان است ؛ ولی چنین نیست که خدا روزی هر کسی را در دهانش بگذارد. بلی ، افرادی هستند که خداوند متعال بی واسطه یا باواسطه روزی آنها را بدون اینکه تلاشی برای کسب آن بکنند می رساند. مثل کودکان شیر خوار و غیر شیر خوار و از کارافتادگان ؛ و بلکه اکثر مردم روی زمین . چرا که تنها عدّه اندکی از افراد بشر کار می کنند و افراد تحت تکفّل آنها از دست رنج آنها روزی می خورند. ولی به هر حال خداوند متعال روزی همه را چنین قرار نداده و روزی تعدادی از انسانها و افراد تحت تکفّل آنها را در گرو تلاش خود آنها قرار داده است. چرا که اگر چنین نمی کرد کمتر کسی حاضر می شد مسئولیّتهای اجتماعی خود را انجام دهد. کار از نظر اسلام علّت کسب روزی نیست بلکه یک وظیفه شرعی است. و هر کسی مؤظّف است برای بقاء اجتماع بشری تلاش کند. لکن اگر خدا روزی مردم را به کار آنها گره نمی زد کمتر کسی حاضر می شد به این وظیفه شرعی خود عمل کند.

    بنا بر این ، تلاش برخی افراد برای رسیدن به روزی لازم است ؛ ولی چنین هم نیست که هر کس بیشتر تلاش نمود حتماً روزی بیشتری نیز به چنگ آورد. این امری است که نیاز به اثبات ندارد چرا که با اندک توجّهی به جامعه انسانی می توان این حقیقت را دریافت که گاه برخی افراد که هم اهل تدبیر و حساب و کتابند ، هم اهل تلاش و کوشش ، در کسب روزی بیشتر شکست می خورند ؛ و در مقابل افرادی بدون کمترین تلاش و یا حتّی بدون هیچ تلاشی به ثروتهای هنگفت می رسند. و این نشان می دهد که دست دیگری نیز در کار است. و اساساً یکی از حکمتهای تفاوت ارزاق نیز همین است که انسانها از این راه متوجّه خدا شوند و بدانند که همه امور به دست اوست.لذا امیرالمومنین(ع) فرمود:« عَرَفْتُ اللَّهَ سُبْحَانَهُ بِفَسْخِ الْعَزَائِمِ وَ حَلِّ الْعُقُودِ وَ نَقْضِ الْهِمَمِ ــ خدا را از راه به هم خوردن تصمیمها ، گشوده شدن گرهها و نقض شدن اراده ها شناختم.»(نهج البلاغه/ حکمت 250)

    ادامه دارد ...




  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به تصريح قرآن کریم توسعه و تنگى روزى در دست خداست «إِنَّ رَبَّكَ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشاءُ وَ يَقْدِرُ إِنَّهُ كانَ بِعِبادِهِ خَبِيراً بَصِيراً ــ پروردگار تو روزى را براى هر كس از بندگانش بخواهد گسترده مى‏كند، و براى هر كس بخواهد محدود مى‏سازد؛ همانا خداوند نسبت به بندگانش خبیر و بصیر است.» اسراء: 30. از ذيل آيه به دست مي آيد كه قبض و بسط روزی ، روى عللى بوده و بی حکمت نيست ، كه خدا به بندگان دانا و به صلاح آنها عالم است مشابه این آیه در رعد: 26 ، قصص:82 ، عنكبوت: 62، سباء: 36، زمر: 52 ، نحل: 71 نیز آمده است.

    البته تلاش انسان و وارد شدن از راههاى صحيح در كثرت روزى بى تأثير نیست ؛ ولى به عنوان جزئی از علّت و حتّی از آن هم کمتر و فقط به عنوان علّت معدّ (علّت زمینه ساز) که قابلیّت قابل را تتمیم می کند. برای خوردن يك ليوان آب از شير لوله كشى شهر ، حرکت شخص لازم است ؛ ولی این حرکت در مقابل هزاران و بلکه میلیاردها عاملی که به اذن خدا باعث شده اند تا این آب به لوله های خانه انسان برسد چه قدری دارد. یا انسان برای رسیدن به نان باید گندم بکارد. ولی نقش انسان در روییدن گندم همین است که گندم را برزمین بپاشد و در وقت درو آن را برداشت کند. آنکه یک گندم را صد گندم می کند خداست. لذا فرمود:« آيا هيچ درباره آنچه كشت مى‏كنيد انديشيده‏ايد؟! آيا شما آن را مى‏رويانيد يا ما مى‏رويانيم؟! »(واقعه/64 و 63)

    بنا بر این در هر كاری ميلياردها شرائط و مقدمات لازم است كه جور كردن همه آنها در اختيار بشر نيست لذا قبض و بسط روزی در دست خدا است و كار و تلاش بشر تنها یکی از آن عوامل است.

    بنا بر این ، طبق مفاد آیات ، هیچ موجودی محروم از روزی مکفی نیست. لکن در مواردی ، یکی از شروط رسیدن به روزی تلاش خود افراد است. و مراد از تلاش نیز صرفاً کار کردن نیست ؛ بلکه گاهی تلاش به این است شخص یا جامعه حقّ خود را دیگران بگیرد. مقدار غذا و پوشاک و وسائل راحتی که بر روی زمین وجود دارد چندین برابر نیاز بشر موجود است. لکن تنبلی ، بی تدبیری ، و کج فهمی عدّه ای از مردم باعث شده است که حدود هشتاد درصد ثروت روی زمین در دست بیست درصد مردم قرار گیرد. آیا اگر این هشتاد درصد محروم برای احقاق حقّ خود قیام کنند نمی توانند حقّ خود را از آن بیست درصد مردم بگیرند؟! روشن است که اگر بخواهند می توانند ولی نمی خواهند. آیا اگر مردم فلسطین ، مردم عراق ، مردم افغانستان و مردم دیگر ممالک گرفتار فقر ، یکپارچه برخیزند نمی توانند از عهده اسرائیل و آمریکا و دیگر کشورهای جهانخوار بر آیند؟! اگر بخواهند می توانند ؛ ولی اختلافات فکری ، مذهبی ، تنبلی ها ، ترسها و اندیشه های نادرست اجازه چنین کاری را نمی دهد.





  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    انبیاء(ع) آمده اند تا بشر را با هم یکرنگ کنند تا در سایه یکرنگی ، همه از مواهب خدادادی عادلانه استفاده کنند. لکن مردم تن به این تعالیم نمی دهند ؛ و تا مردم تن به تعالیم الهی ندهند ، این بی عدالتی در تقسیم رزق ، همواره خواهد بود. این سنّت خداست که هر کس آخرت را رها کرده و فقط دنیا را بخواهد به آن می رسد. و هر کس برای آخرتش تلاش کند و مجری احکام خدا باشد او هم به اندازه کفاف به دنیا می رسد هم به آخرت. « آن كس كه(تنها) زندگى زودگذر(دنيا) را مى‏طلبد، آن مقدار از آن را كه بخواهيم-و به هر كس اراده كنيم- مى‏دهيم؛ سپس دوزخ را براى او قرار خواهيم داد، كه در آتش سوزانش مى‏سوزد در حالى كه نكوهيده و رانده(درگاه خدا) است. ـــ و آن كس كه سراى آخرت را بطلبد، و براى آن سعى و كوشش كند-در حالى كه ايمان داشته باشد- سعى و تلاش او، (از سوى خدا) پاداش داده خواهد شد. »( الإسراء : 18و 19 )

    « كسى كه زراعت آخرت را بخواهد، به كشت او بركت و افزايش مى‏دهيم و بر محصولش مى‏افزاييم؛ و كسى كه فقط كشت دنيا را بطلبد، كمى از آن به او مى‏دهيم امّا در آخرت هيچ بهره‏اى ندارد»( الشورى : 20 )

    این دو آیه شریفه مربوط به فرد است ؛ یعنی اگر فردی فقط به دنبال دنیا باشد ، و آخرت را رها کند دچار سنّت استدراج می شود و خدا او را غرق در خواسته هایش می کند و در نهایت او را وارد جهنّم می کند. و اگر کسی طالب آخرت باشد و در راه آن تلاش کند او نیز به آخرتش می رسد و از دنیا نیز بی بهره نمی ماند. امّا اگر یک جامعه در مسیر خدا و آخرت قرار گیرند ، نه تنها آخرت مردم آن جامعه تأمین می شود ، در دنیا نیز غرق در نعمت می شوند. و از آفات آسمان و زمین ایمن می شوند. خداوند متعال می فرماید:« و اگر اهل شهرها و آباديها ، ايمان مى‏آوردند و تقوا پيشه مى‏كردند، بركات آسمان و زمين را بر آنها مى‏گشوديم؛ ولى(آنها حق را) تكذيب كردند؛ ما هم آنان را به كيفر اعمالشان مجازات كرديم. »(الأعراف : 96)

    بنا بر این ، یکی دیگر از از عوامل ازدیاد رزق دینداری یا عدم دینداری است. اگر اجتماع متدیّنین حقیقتاً از دین تبعیّت کنند نعمات الهی به آن جامعه سرازیر می شود و همه به اندازه کفاف از نعمات دنیایی بهره می برند. امّا اگر جامعه ای ادّعای دینداری کند ولی دیندار واقعی نباشد ، برکت از آن جامعه برداشته می شود ؛ و در چنین فضایی فقط کسانی به ثروت می رسند که فقط طالب دنیا هستند و اگر از دین هم حرفی می زنند فقط برای این است که به دنیا برسند. و این از یک طرف مجازات خود آن شخص است که گرفتار سنّت استدارج شده است. و از طرف دیگر مجازات جامعه مدّعی دینداری است. چون در ادّعای خود صدق تامّ ندارند.





  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    حکمت تفاوت در میزان ارزاق.

    1. تفاوت در رزق باعث می شود که عدّه ای کارفرما و عدّه ای کارگزار و کارگر شوند ؛ و به این وسیله چرخ زندگی اجتماعی می چرخد. در واقع خداوند به هر کسی استعدادهای خاصّی را روزی کرده است. یکی از روزی سلامتی و قدرت بدنی برخوردار است و دیگری از روزی هوش و ابتکار و سومی از مال و منال دنیوه بهره بیشتر برده است ، و چهارمی از حس هنری خوبی دارد و... و همه اینها از سنخ روزی است. لذا همه از روزی برخوردارند لکن سنخ روزیها متفاوت است ؛ و همین امر باعث می شود که همه مردم به همدیگر محتاج باشند. و این احتیاجهای متقابل باعث پدید آمدن اجتماع و بقاء آن می شود. خداوند متعال می فرماید:«أَ هُمْ يَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّكَ نَحْنُ قَسَمْنا بَيْنَهُمْ مَعيشَتَهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ رَفَعْنا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجاتٍ لِيَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً سُخْرِيًّا وَ رَحْمَتُ رَبِّكَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ. ــــ آيا آنان رحمت پروردگارت را تقسيم مى‏كنند؟! ما معيشت آنها را در حيات دنيا در ميانشان تقسيم كرديم و بعضى را بر بعضى برترى داديم تا برخی ، بعضی دیگر را در خدمت گیرند ؛ و رحمت پروردگارت از تمام آنچه جمع‏آورى مى‏كنند بهتر است.»(الزخرف : 32)

    2. گاه تفاوت در رزق برای امتحان برخی بندگان است. تا از این راه استعدادهای فطری افراد شکوفا شود. خداوند متعال می فرماید:« امّا انسان هنگامى كه پروردگارش او را براى آزمايش، اكرام مى‏كند و نعمت مى‏بخشد(مغرور مى‏شود و) مى‏گويد: «پروردگارم مرا گرامى داشته است. و امّا هنگامى كه براى امتحان ، روزيش را بر او تنگ مى‏گيرد ، مى‏گويد: پروردگارم مرا خوار كرده است. »( الفجر : 15و 16)

    3. گاه تفاوت رزق برای این است که خداوند متعال حضور خویش را در تدبیر عالم به بندگانش نشان دهد. و بفهماند که کثرت مال دنیا ، ارزش نبوده و علامت عنایت خاصّ خدا به کسی نیست. خداوند متعال می فرماید:« [روزى قارون] با تمام زينت خود در برابر قومش ظاهر شد، آنها كه خواهان زندگى دنيا بودند گفتند: اى كاش همانند آنچه به قارون داده شده است ما نيز داشتيم . به راستى كه او بهره عظيمى دارد. ـــ اما كسانى كه علم و دانش به آنها داده شده بود گفتند: واى بر شما ثواب الهى براى كسانى كه ايمان آورده‏اند و عمل صالح انجام مى‏دهند بهتر است، اما جز صابران آن را دريافت نمى‏كنند. ـــ سپس ما، او (قارون ) و خانه‏اش را در زمين فرو برديم، و گروهى نداشت كه او را در برابر عذاب الهى يارى كنند، و خود نيز نمى‏توانست خويشتن را يارى دهد. ــــ و آنها كه ديروز آرزو مى‏كردند بجاى او باشند(هنگامى كه اين صحنه را ديدند) گفتند: واى بر ما! گويى خدا روزى را بر هر كس از بندگانش بخواهد گسترش مى‏دهد يا تنگ مى‏گيرد! اگر خدا بر ما منّت ننهاده بود، ما را نيز به قعر زمين فرو مى برد. اى واى گويى كافران هرگز رستگار نمى‏شوند. »(قصص/79 ــ 82 )
    و می فرماید: « ‏ و هنگامى كه رحمتى به مردم بچشانيم، از آن خوشحال مى‏شوند؛ و هر گاه رنج و مصيبتى بخاطر اعمالى كه انجام داده‏اند به آنان رسد، ناگهان مأيوس مى‏شوند. ــ آيا نديدند كه خداوند روزى را براى هر كس بخواهد گسترده يا تنگ مى‏سازد؟!در اين نشانه‏هايى است براى گروهى كه ايمان مى‏آورند. ــ پس حقّ نزديكان و مسكينان و در راه‏ماندگان را ادا كن .اين براى آنها كه رضاى خدا را مى‏طلبند بهتر است، و چنين كسانى رستگارانند. »(روم/36ــ 38)

    4. روزی افزون گاه از باب مجازات الهی است. یعنی خداوند متعال کسانی را که خدا را فراموش کرده و دنیا چسبیده اند با امور دنیایی مشغول می کند تا بدون اینکه خود بدانند ناگهان خود را در آتش جهنّم ببینند. خداوند متعال می فرماید:« خدا روزى را براى هر كس بخواهد(و شايسته بداند) وسيع، براى هر كس بخواهد(و مصلحت بداند،) تنگ قرار مى‏دهد؛ ولى آنها[ كافران‏] به زندگى دنيا، شاد(و خوشحال) شدند؛ در حالى كه زندگى دنيا در برابر آخرت، متاع ناچيزى است! »(الرعد/26)

    « آن كس كه(تنها) زندگى زودگذر(دنيا) را مى‏طلبد، آن مقدار از آن را كه بخواهيم-و به هر كس اراده كنيم- مى‏دهيم؛ سپس دوزخ را براى او قرار خواهيم داد، كه در آتش سوزانش مى‏سوزد در حالى كه نكوهيده و رانده(درگاه خدا) است. ــ و آن كس كه سراى آخرت را بطلبد، و براى آن سعى و كوشش كند-در حالى كه ايمان داشته باشد- سعى و تلاش او، (از سوى خدا) پاداش داده خواهد شد.»( الإسراء : 18و 19)

    5. گاه تنگ نمودن روزی برای این است که بنده خدا طغیان نکند. یعنی همانطور که خدا روزی برخی افراد فاسق را از باب مجازات افزایش می دهد ، روزی برخی افراد مومن را هم کاهش می دهد تا همواره خود را محتاج خدا ببیند و راه طغیان پیش نگیرد. همچنین اگر همه در یک سطح بودند به استخدام همدیگر در نمی آمد ، لذا افراد برای این که داشته های دیگران استفاده نمایند متوسل به زور می شدند ، همان گونه که کشورهای ثروتمند سعی می کنند با افزایش قدرت نظامی خود دیگر کشورهای ثروتمند را مطیع خود کنند یا خود را از تجاوز آنها در امان نگه دارند. بین کمپانیهای ثروت و سرمایه داران نیز چنین رقابتها سخت و گاهاً خونبار وجود دارد. خداوندت متعال می فرماید:« چنين نيست(كه شما مى‏پنداريد) به يقين انسان طغيان مى‏كند. ــ از اينكه خود را بى‏نياز ببيند. »(علق/6و7 ) و می فرماید:« بخوريد از روزيهاى پاكيزه‏اى كه به شما داده‏ايم؛ و در آن طغيان نكنيد، كه غضب من بر شما وارد شود و هر كس غضبم بر او وارد شود، سقوط مى‏كند. »( طه : 81) و ایضاً ««وَ لَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبادِهِ لَبَغَوْا فِي الْأَرْضِ وَ لكِنْ يُنَزِّلُ بِقَدَرٍ ما يَشاءُ إِنَّهُ بِعِبادِهِ خَبِيرٌ بَصِيرٌ ــــ اگر خداوند روزى را براى بندگانش وسعت بخشد، در زمين طغيان و ستم مى‏كنند؛ از اين رو بمقدارى كه مى‏خواهد(و مصلحت مى‏داند) نازل مى‏كند، كه نسبت به بندگانش آگاه و بيناست»( شورى: 27) همچنین فرمود:« اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! هنگامى كه در راه خدا گام مى‏زنيد(و به سفرى براى جهاد مى‏رويد)، تحقيق كنيد! و بخاطر اينكه سرمايه ناپايدار دنيا(و غنايمى) به دست آوريد، به كسى كه اظهار صلح و اسلام مى‏كند نگوييد: «مسلمان نيستى» زيرا غنيمتهاى فراوانى(براى شما) نزد خداست. شما قبلاً چنين بوديد؛ و خداوند بر شما منّت نهاد(و هدايت شديد). پس، (بشكرانه اين نعمت بزرگ،) تحقيق كنيد! خداوند به آنچه انجام مى‏دهيد آگاه است. »( النساء : 94)





صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود