جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خانه کعبه

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    4
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خانه کعبه




    با سلام
    در سوره بقره آیه 125و127 آمده که حضرت ابراهیم واسماعیل آمده که خانه خدا را ساخته اند چکونه بت در آن نگهداری میشده که خداوند به آنها دستور پاکسازی آنرا میدهد چه کسانی در آن بت گذاشته اند؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي تاريخي
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۱۱/۲۷ در ساعت ۱۶:۴۱

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    1,002
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    11 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد علی توکلی پور نمایش پست
    با سلام
    در سوره بقره آیه 125و127 آمده که حضرت ابراهیم واسماعیل آمده که خانه خدا را ساخته اند چکونه بت در آن نگهداری میشده که خداوند به آنها دستور پاکسازی آنرا میدهد چه کسانی در آن بت گذاشته اند؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي تاريخي

    با درود و احترام خدمت شما دوست عزیز
    بگمان من ریشه بت خانه شدن کعبه از شرف و احترام ان نزد عربها ناشی میشود. از قران کریم برمی اید که ابراهیم هاجر و اسماعیل را در سرزمینی بی اب و علف گذارد که در ان بیابان هیچکس یافت نمی شد(ابراهیم37) مدتی پس از سرازیز شدن چشمه ی زمزم بامر خدا ، گروهی از قبیله جرهم یابه روایتی دیگر گروهی از عمالیق که از نردیکی ان دیار میگذشتند از وجود چشمه زمزم اگاه شدند و بدین ترتیب اسماعیل در میان عربان بالیدن گرفت و زبان عربی اموخت.طبری1/258 بهرترتیب بعد از اینکه اسماعیل و پدربزرگوارش ابراهیم خلیل کعبه را بنیاد نهادند (بقره125-127،ال عمران96-97،حج26-27) ومقام این دو پیامبر انقدر نزد عربان بلند بود که بتدریج این خانه محلی برای زیارت قبایل مختلف و از برای عواملی چون چشمه ای پربرکت محل تلاقی کاروانها گشت ارج و احترام کعبه انقدر افزون شد که عربان ان را مختص به قبایل شبه جزیره ندانند تا انجا ک گفته شد روح هرمز -ایرانی- در کعبه حلول کرد. بگزارش مسعودی « ايرانيان قديم باحترام خانه كعبه و جدشان ابراهيم عليه السلام و هم توسل بهدايت او و رعايت نسب خويش بزيارت بيت الحرام ميرفتند و بر آن طواف ميبردند و آخرين كسى از ايشان كه بحج رفت ساسان پسر بابك جد اردشير بابكان سر ملوك ساسانى بود. » ن.کمروج الذهب 1/236 علاوه براین مشعودس ساسانیان را از نزاد اسماعیل معرفی میکند از این فزونتر در گزارشهای مورخان نام کسانی چون سکندر مقدونی دیده میشود که به زیارت کعبه امده است!(اخبارالطول1/59) اسکندری که تاریخ انرا بت پرست و خونریز میشناسد
    همچنین طبق اینگزارشها کسانی چون سلیمان (همان1/46) اسعد پادشاه یمن (همان 1/72) نیز از جمله کسانی هستند که بزیارت خانه کعبه امده اند!
    درباره استحاله شدن کعبه از محل یکتا پرستی به بت پرستی و بت خانه شدن، گزارش های تاریخی چند رای و رویکرد پیش روی مینهند اینکه نخستین کسی که یت پرسی را به مکه اورد و دین ابراهیم و اسماعیل را دیگرگون ساخت و عربهارا بت پرست نمود "عمرو بن لحی" بوده است این گزارش در اکثر تواریخ ذکر شده است گزارش مسعودی بدین شرح است که «و عمرو بن لحى پديد آمد و در مكه پيشواى قوم خود شد و امور خانه را بدست گرفت آنگاه سفرى سوى بلقا رفت كه از توابع دمشق شام بود و آنجا طايفه‏اى را كه بت‏پرست بودند بديد و درباره بتان از آنها پرسيد گفتند اينها خدايان ماست كه از آن يارى خواهيم و ياريمان كنند و باران خواهيم باران دهند و هر چه خواهيم عطا كنند او نيز بتى از آنها گرفت كه هبل نام داشت و آنرا بمكه برد و بالاى كعبه نصب كرد اساف و نائله نيز با آن بود و بمردم گفت تا بتان را احترام كنند و بپرستند آنها نيز چنين كردند»ن.ک:مروج الذهب 1/589 2- همچنین گفته شده است که خزیمه پسر مدرکه پسر لیاس هبل را به مکه اوذه است.ن.ک طبقات ابن سعد1/39
    و عربان جنوبی برای انکه ارزش کعبه در چشم نبطی ها افزون شود خدایان انها از جمله لات را درکعبه نهادند و بدین ترتیب بود که کعبه و مکه از مرگز یکتا پرستی به بت پرستی مبدل گشت و هر قوم و قبیله ای که به مکه در می امد بت قومش را در کعبه بیادگار مینهاد.
    ویرایش توسط mmj : ۱۳۸۹/۱۱/۲۷ در ساعت ۱۹:۳۶
    بارخدایا! به من توفیق تلاش در شکست، صبر در نومیدی، رفتن بی همراه ، جهاد بی سلاح، کار بی پاداش ،فداکاری در سکوت، دین بی دنیا، مذهب بی عوام، عظمت بی نام، خدمت بی نان، ایمان بی ریا، خوبی بی نمود، گستاخی بی خامی، مناعت بی غرور،عشق بی هوس ،تنهایی در انبوه جمعیت،دوست داشتن بی آنکه دوستت بدارند،روزی کن

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,082
    مورد تشکر
    84 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد علی توکلی پور نمایش پست
    با سلام
    در سوره بقره آیه 125و127 آمده که حضرت ابراهیم واسماعیل آمده که خانه خدا را ساخته اند چکونه بت در آن نگهداری میشده که خداوند به آنها دستور پاکسازی آنرا میدهد چه کسانی در آن بت گذاشته اند؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي تاريخي
    با سلام
    برای پی بردن به پاسخی درست به این سوال شما،مناسب است تفسیر ایات مورد بحث را خدمت شما بیان کنم:
    آیه 125سوره بقره:
    « وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيتَ مَثَابَةً لِلنَّاسِ وَأَمْنًا وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلًّى وَعَهِدْنَا إِلَى إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَنْ طَهِّرَا بَيتِي لِلطَّائِفِينَ وَالْعَاكِفِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ: و (به خاطر بياوريد) هنگامي که خانه کعبه را محل بازگشت و مرکز امن و امان براي مردم قرار داديم! و (براي تجديد خاطره،) از مقام ابراهيم، عبادتگاهي براي خود انتخاب کنيد! و ما به ابراهيم و اسماعيل امر کرديم که: «خانه مرا براي طواف‌کنندگان و مجاوران و رکوع‌کنندگان و سجده‌کنندگان، پاک و پاکيزه کنيد!»
    خداوند متعال بعد از اشاره به مقام والاى ابراهيم در آيه گذشته ، به بيان عظمت خانه کعبه که به دست ابراهيم ساخته و آماده شد پرداخته ، مى فرمايد:«به خاطر بياوريد هنگامى را که خانه کعبه را (مثابة ) (محل بازگشت و توجه ) مردم قرار داديم و مرکز امن و امان ».
    (مثابة ) در اصل از ماده (ثوب ) به معنى باز گشت چيزى به حالت نخستين است ، و از آنجا که خانه کعبه مرکزى بوده است براى موحدان که همه سال به سوى آن رو مى آوردند، نه تنها از نظر جسمانى که از نظر روحانى نيز بازگشت به توحيد و فطرت نخستين مى کردند، از اين رو به عنوان مثابه معرفى شده ، و از آنجا که خانه انسان که مرکز بازگشت هميشگى او مى باشد محل آرامش و آسايش است ، در کلمه (مثابه ) يکنوع آرامش و آسايش ‍ خاطر، نيز افتاده است
    و اين معنى با کلمه (امنا) که پشت سر آن ذکر شده تاءکيد مى شود، کلمه (للناس ) نشان مى دهد که اين مرکز امن و امان ، پناهگاهى است عمومى براى همه جهانيان و انسانها و توده هاى مردم .
    و اين در حقيقت اجابت يکى از درخواستهائى است که ابراهيم از خداوند کرد که بعدا به آن اشاره مى شود.
    سپس اضافه مى کند «از مقام ابراهيم نماز گاهى براى خود انتخاب کنيد».
    سپس اشاره به پيمانى که از ابراهيم و فرزندش اسماعيل درباره طهارت خانه کعبه گرفته است مى فرمايد و مى گويد: «ما به ابراهيم و اسماعيل امر کرديم که خانه مرا براى طواف کنندگان و مجاوران و رکوع کنندگان و سجده کنندگان (نمازگزاران ) پاکيزه داريد».
    منظور از طهارت و پاکيزگى در اينجا چيست ؟ بعضى گفته اند: طهارت از لوث وجود بتها.
    بعضى گفته اند: از آلودگيهاى ظاهرى و مخصوصا از خون و محتويات شکم حيواناتى که قربانى مى کردند، زيرا بعضى از ناآگاهان چنين اعمالى را انجام مى دادند.
    و بعضى گفته اند طهارت در اينجا به معنى خلوص نيت به هنگام بناى اين خانه توحيد است .
    ولى هيچ دليلى ندارد که ما مفهوم طهارت را در اينجا محدود کنيم ، بلکه منظور پاک ساختن ظاهرى و معنوى اين خانه توحيد از هر گونه آلودگى است .
    و لذا در بعضى از روايات مى خوانيم که اين آيه تعبير به پاکسازى از مشرکان شده و در بعضى ديگر به شستشوى بدن و پاکيزگى از آلودگيها.
    آیه127 سوره بقره:
    «وَإِذْ يرْفَعُ إِبْرَاهِيمُ الْقَوَاعِدَ مِنَ الْبَيتِ وَإِسْمَاعِيلُ رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّكَ أَنْتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ:و (نيز به ياد آوريد) هنگامي را که ابراهيم و اسماعيل، پايه‌هاي خانه (کعبه) را بالا مي‌بردند، (و مي‌گفتند «پروردگارا! از ما بپذير، که تو شنوا و دانايي!».
    از آيات مختلف قرآن و احاديث و تواريخ اسلامى به خوبى استفاده مى شود که خانه کعبه پيش از ابراهيم ، حتى از زمان آدم بر پا شده بود، در آيه 37 سوره ابراهيم از قول اين پيامبر بزرگ مى خوانيم :«ربنا انى اسکنت من ذريتى بواد غير ذى زرع عند بيتک المحرم».
    اين آيه گواهى مى دهد موقعى که ابراهيم با فرزند شيرخوارش اسماعيل و همسرش به سرزمين مکه آمدند اثرى از خانه کعبه وجود داشته است .
    در آيه 96 سوره آل عمران نيز مى خوانيم :« ان اول بيت وضع للناس للذى ببکة مبارکا».
    مسلم است که پرستش خداوند و ساختن مرکز عبادت از زمان ابراهيم آغاز نگرديده بلکه قبلا و حتى از زمان آدم (عليه السلام ) بوده است .
    اتفاقا تعبيرى که در این آيه به چشم مى خورد نيز همين معنى را مى رساند آنجا که مى گويد: به ياد آوريد هنگامى را که ابراهيم و اسماعيل پايه هاى خانه (کعبه ) را بالا مى بردند، و مى گفتند: پروردگارا! از ما بپذير تو شنوا و دانائى .
    اين تعبير مى رساند که شالوده هاى خانه کعبه وجود داشته و ابراهيم و اسماعيل پايه ها را بالا بردند.
    در خطبه معروف قاصعه از نهج البلاغه نيز مى خوانيم : الا ترون ان الله سبحانه اختبر الاولين من لدن آدم صلوات الله عليه الى الاخرين من هذا العالم باحجار ...فجعلها بيته الحرام ...، ثم امر آدم و ولده يثنوا اعطافهم نحوه ...آيا نمى بينيد که خداوند مردم جهان را از زمان آدم تا به امروز به وسيله قطعات سنگى ... امتحان کرده است ، و آن را خانه محترم خود قرار داده ، سپس به آدم و فرزندانش دستور داد که به گرد آن طواف کنند».
    کوتاه سخن اينکه : آيات قرآن و روايات اين تاريخچه معروف را تأييد مى کند که خانه کعبه نخست به دست آدم ساخته شد، سپس در طوفان نوح فروريخت ، و بعد به دست ابراهيم و فرزندش اسماعيل تجديد بنا گرديد.{تفسیر نمونه،ج1ص447-455}.
    همانگونه که مشاهده می کنید در این دو آیه هیچ تصریحی به اینکه حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل،کعبه را از بت پاک و خالی کرده باشند،نشده است،فقط در تفسیر آیه 125،بعضی ها گفته اند که مراد پاک کردن کعبه از وجود بت ها بوده است.برای یافتن پاسخ درست باید به تاریخ مراجعه کرد و به بررسی زمان ورود بت به مکه پرداخت.
    عمرو بن لحي اولين كسي است كه دين حضرت اسماعيل(ع) را تغيير داد و در ميان مردم بت پرستي را رواج داد{سيره ابن هشام، ج 1، ص 79}.
    عمرو بن لحي، رئيس قبيله خزاعه اولين كسي است كه بر كعبه بت نصب كرد و اولين بتي كه او در داخل كعبه نهاد بتي به نام هبل بود و پس از آن بت هاي ديگري در داخل خانه خدا قرار دادند. همين عمرو بن لحي بود كه مردم مكه را براي عبادت بت دعوت كرد و او بت هبل را در زماني كه متولي كعبه بود از شام آورد{الميزان، ج 3، ص 362 - سيره ابن هشام، ج 1، ص 79 - بحارالانوار، ج 51، ص 291، ح 5}.
    با توجه به اینکه بنابر گزارشات تاریخی، بعد از اینکه حضرت ابراهیم همسرش هاجر را به همراه فرزند خردسالش اسماعیل به سرزمین بی آب و علف مکه آورد،وهنگامی که چشمه زمزم از دل زمین جوشید مردم در این منطقه و به سبب آب این چشمه جمع شده شهر مکه را تشکیل دادند و ابراهیم به فرمان خدا ساختمان کعبه را که در اثر طوفان نوح تخریب شده ‌بود بازسازی کرد؛و طبق برخی نقلهای تاریخی و روایی،چون حضرت ابراهیم(ع) محل دقیق خانه کعبه را نمی دانست،جبرئیل امین مکان دقیق را به او نشان داد،و با خط کشی محدوده درست کعبه،آن حضرت را راهنمایی کرد،به این نتیجه می رسیم که در زمان تجدید بنای کعبه به دست حضرت ابراهیم و اسماعیل،اصلاً کعبه ای وجود نداشته و محل آنهم مشخص نبوده تا بگوییم در آن بتهایی نصب شده بود،و آنحضرت مأمور به پاکسازی کعبه از وجود بت ها بوده است،خلاصه اینکه با توجه به شواهد تاریخی و روایی در مورد چگونگی تجدید بنای کعبه توسط حضرت ابراهیم و اسماعیل0(ع)وجود بت در کعبه در آن زمان و مأموریت حضرت ابراهیم و اسماعیل برای تطهیر کعبه از وجود بتها،بعید به نظر می رسد.

    ویرایش توسط مقداد : ۱۳۸۹/۱۱/۲۷ در ساعت ۲۳:۰۰ دلیل: اصلاح


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,082
    مورد تشکر
    84 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جمع بندی:

    محمد علی توکلی پور:

    با سلام
    در سوره بقره آیه 125و127 آمده که حضرت ابراهیم واسماعیل آمده که خانه خدا را ساخته اند چگونه بت در آن نگهداری میشده که خداوند به آنها دستور پاکسازی آنرا میدهد چه کسانی در آن بت گذاشته اند؟

    پاسخگوی تاریخی:

    با سلام
    برای پی بردن به پاسخی درست به این سوال ،لازم است تفسیر آیات مورد نظر را مورد بررسی قرار دهیم:

    آیه 125سوره بقره:

    « وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيتَ مَثَابَةً لِلنَّاسِ وَأَمْنًا وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلًّى وَعَهِدْنَا إِلَى إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَنْ طَهِّرَا بَيتِي لِلطَّائِفِينَ وَالْعَاكِفِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ: و (به خاطر بياوريد) هنگامي که خانه کعبه را محل بازگشت و مرکز امن و امان براي مردم قرار داديم! و (براي تجديد خاطره،) از مقام ابراهيم، عبادتگاهي براي خود انتخاب کنيد! و ما به ابراهيم و اسماعيل امر کرديم که: «خانه مرا براي طواف‌کنندگان و مجاوران و رکوع‌کنندگان و سجده‌کنندگان، پاک و پاکيزه کنيد!»

    خداوند متعال بعد از اشاره به مقام والاى ابراهيم در آيه گذشته ، به بيان عظمت خانه کعبه که به دست ابراهيم ساخته و آماده شد پرداخته ، مى فرمايد:«به خاطر بياوريد هنگامى را که خانه کعبه را (مثابة ) (محل بازگشت و توجه ) مردم قرار داديم و مرکز امن و امان ».

    (مثابة ) در اصل از ماده (ثوب ) به معنى باز گشت چيزى به حالت نخستين است ، و از آنجا که خانه کعبه مرکزى بوده است براى موحدان که همه سال به سوى آن رو مى آوردند، نه تنها از نظر جسمانى که از نظر روحانى نيز بازگشت به توحيد و فطرت نخستين مى کردند، از اين رو به عنوان مثابه معرفى شده ، و از آنجا که خانه انسان که مرکز بازگشت هميشگى او مى باشد محل آرامش و آسايش است ، در کلمه (مثابه ) يکنوع آرامش و آسايش ‍خاطر، نيز افتاده است
    و اين معنى با کلمه (امناً) که پشت سر آن ذکر شده تاءکيد مى شود، کلمه (للناس ) نشان مى دهد که اين مرکز امن و امان ، پناهگاهى است عمومى براى همه جهانيان و انسانها و توده هاى مردم .
    و اين در حقيقت اجابت يکى از درخواستهائى است که ابراهيم از خداوند کرد که بعدا به آن اشاره مى شود.
    سپس اضافه مى کند «از مقام ابراهيم نماز گاهى براى خود انتخاب کنيد».

    سپس اشاره به پيمانى که از ابراهيم و فرزندش اسماعيل درباره طهارت خانه کعبه گرفته است مى فرمايد و مى گويد:
    «ما به ابراهيم و اسماعيل امر کرديم که خانه مرا براى طواف کنندگان و مجاوران و رکوع کنندگان و سجده کنندگان (نمازگزاران ) پاکيزه داريد».

    منظور از طهارت و پاکيزگى در اينجا چيست ؟ بعضى گفته اند: طهارت از لوث وجود بتها.

    بعضى گفته اند: از آلودگيهاى ظاهرى و مخصوصا از خون و محتويات شکم حيواناتى که قربانى مى کردند، زيرا بعضى از ناآگاهان چنين اعمالى را انجام مى دادند.

    و بعضى گفته اند طهارت در اينجا به معنى خلوص نيت به هنگام بناى اين خانه توحيد است .

    ولى هيچ دليلى ندارد که ما مفهوم طهارت را در اينجا محدود کنيم ، بلکه منظور پاک ساختن ظاهرى و معنوى اين خانه توحيد از هر گونه آلودگى است .

    و لذا در بعضى از روايات مى خوانيم که اين آيه تعبير به پاکسازى از مشرکان شده و در بعضى ديگر به شستشوى بدن و پاکيزگى از آلودگيها.

    آیه127 سوره بقره:
    «وَإِذْ يرْفَعُ إِبْرَاهِيمُ الْقَوَاعِدَ مِنَ الْبَيتِ وَإِسْمَاعِيلُ رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّكَ أَنْتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ:و (نيز به ياد آوريد) هنگامي را که ابراهيم و اسماعيل، پايه‌هاي خانه (کعبه) را بالا مي‌بردند، (و مي‌گفتند «پروردگارا! از ما بپذير، که تو شنوا و دانايي!».
    از آيات مختلف قرآن و احاديث و تواريخ اسلامى به خوبى استفاده مى شود که خانه کعبه پيش از ابراهيم ، حتى از زمان آدم بر پا شده بود، در آيه 37 سوره ابراهيم از قول اين پيامبر بزرگ مى خوانيم :«ربنا انى اسکنت من ذريتى بواد غير ذى زرع عند بيتک المحرم».

    اين آيه گواهى مى دهد موقعى که ابراهيم با فرزند شيرخوارش اسماعيل و همسرش به سرزمين مکه آمدند اثرى از خانه کعبه وجود داشته است .

    در آيه 96 سوره آل عمران نيز مى خوانيم :« ان اول بيت وضع للناس للذى ببکة مبارکا».
    مسلم است که پرستش خداوند و ساختن مرکز عبادت از زمان ابراهيم آغاز نگرديده بلکه قبلا و حتى از زمان آدم (عليه السلام ) بوده است .
    اتفاقا تعبيرى که در این آيه به چشم مى خورد نيز همين معنى را مى رساند آنجا که مى گويد: به ياد آوريد هنگامى را که ابراهيم و اسماعيل پايه هاى خانه (کعبه ) را بالا مى بردند، و مى گفتند: پروردگارا! از ما بپذير تو شنوا و دانائى .

    اين تعبير مى رساند که شالوده هاى خانه کعبه وجود داشته و ابراهيم و اسماعيل پايه ها را بالا بردند.

    در خطبه معروف قاصعه از نهج البلاغه نيز مى خوانيم :
    «الا ترون ان الله سبحانه اختبر الاولين من لدن آدم صلوات الله عليه الى الاخرين من هذا العالم باحجار ...فجعلها بيته الحرام ...، ثم امر آدم و ولده يثنوا اعطافهم نحوه ...: آيا نمى بينيد که خداوند مردم جهان را از زمان آدم تا به امروز به وسيله قطعات سنگى ... امتحان کرده است ، و آن را خانه محترم خود قرار داده ، سپس به آدم و فرزندانش دستور داد که به گرد آن طواف کنند».
    کوتاه سخن اينکه : آيات قرآن و روايات اين تاريخچه معروف را تأييد مى کند که خانه کعبه نخست به دست آدم ساخته شد، سپس در طوفان نوح فرو ريخت ، و بعد به دست ابراهيم و فرزندش اسماعيل تجديد بنا گرديد.{تفسیر نمونه،ج1ص447-455}.
    همانگونه که مشاهده می کنید در این دو آیه هیچ تصریحی به اینکه حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل،کعبه را از بت پاک و خالی کرده باشند،نشده است،فقط در تفسیر آیه 125،بعضی ها گفته اند که مراد پاک کردن کعبه از وجود بت ها بوده است.برای یافتن پاسخ درست باید به تاریخ مراجعه کرد و به بررسی زمان ورود بت به مکه پرداخت.
    عمرو بن لحي اولين كسي است كه دين حضرت اسماعيل(ع) را تغيير داد و در ميان مردم بت پرستي را رواج داد{سيره ابن هشام، ج 1، ص 79}.
    عمرو بن لحي، رئيس قبيله خزاعه اولين كسي است كه بر كعبه بت نصب كرد و اولين بتي كه او در داخل كعبه نهاد بتي به نام هبل بود و پس از آن بت هاي ديگري در داخل خانه خدا قرار دادند. همين عمرو بن لحي بود كه مردم مكه را براي عبادت بت دعوت كرد و او بت هبل را در زماني كه متولي كعبه بود از شام آورد{الميزان، ج 3، ص 362 - سيره ابن هشام، ج 1، ص 79 - بحارالانوار، ج 51، ص 291، ح 5}.
    با توجه به اینکه بنابر گزارشات تاریخی، بعد از اینکه حضرت ابراهیم همسرش هاجر را به همراه فرزند خردسالش اسماعیل به سرزمین بی آب و علف مکه آورد،وهنگامی که چشمه زمزم از دل زمین جوشید مردم در این منطقه و به سبب آب این چشمه جمع شده شهر مکه را تشکیل دادند و ابراهیم به فرمان خدا ساختمان کعبه را که در اثر طوفان نوح تخریب شده ‌بود بازسازی کرد؛و طبق برخی نقلهای تاریخی و روایی،چون حضرت ابراهیم(ع) محل دقیق خانه کعبه را نمی دانست،جبرئیل امین مکان دقیق را به او نشان داد،و با خط کشی محدوده درست کعبه،آن حضرت را راهنمایی کرد،به این نتیجه می رسیم که در زمان تجدید بنای کعبه به دست حضرت ابراهیم و اسماعیل،اصلاً کعبه ای وجود نداشته و محل آنهم مشخص نبوده تا بگوییم در آن بتهایی نصب شده بود،و آنحضرت مأمور به پاکسازی کعبه از وجود بت ها بوده است،خلاصه اینکه با توجه به شواهد تاریخی و روایی در مورد چگونگی تجدید بنای کعبه توسط حضرت ابراهیم و اسماعیل(ع)وجود بت در کعبه در آن زمان و مأموریت حضرت ابراهیم و اسماعیل برای تطهیر کعبه از وجود بتها،بعید به نظر می رسد.



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود