صفحه 1 از 7 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا مقام «امامت» از مقام «رسالت» بالاتر است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    331
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9

    چرا مقام «امامت» از مقام «رسالت» بالاتر است؟




    سلام
    چرا مقام «امامت» از مقام «رسالت» بالاتر است؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي اعتقادي

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۱۱/۲۸ در ساعت ۲۰:۵۷

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    با سلام به شما دوست عزیز

    بهتر است مقام نبوت را نیز اضافه کنیم تا بهتر با مأموران إلهی آشنا شویم، بدین منظور سراغ تفسیر نمونه ج 1، ص 440 می رویم، اگر سؤال دیگری بود بفرمائید:



    بطوری که از اشارات موجود در آیات و تعبیرات مختلفی که در احادیث وارد شده بر می آید کسانی که از طرف خدا ماموریت داشتند دارای مقامات مختلفی بودند :

    1 مقام نبوت یعنی دریافت وحی از خداوند ، بنا بر این نبی کسی است که وحی بر او نازل می شود و آنچه را بوسیله وحی دریافت می دارد چنانکه مردم از او بخواهند در اختیار آنها می گذارد .
    2 مقام رسالت یعنی مقام ابلاغ وحی و تبلیغ و نشر احکام خداوند و تربیت نفوس از طریق تعلیم و آگاهی بخشیدن ، بنا بر این رسول کسی است که موظف است در حوزه ماموریت خود به تلاش و کوشش بر خیزد و از هر وسیله ای برای دعوت مردم به سوی خدا و ابلاغ فرمان او استفاده کند ، و برای یک انقلاب فرهنگی و فکری و عقیدتی تلاش نماید .
    3 مقام امامت یعنی رهبری و پیشوائی خلق ، در واقع امام کسی است که با تشکیل یک حکومت الهی و بدست آوردن قدرتهای لازم ، سعی می کند احکام خدا را عملا اجرا و پیاده نماید و اگر هم نتواند رسما تشکیل حکومت دهد تا آنجا که در توان دارد در اجرای احکام می کوشد .
    به عبارت دیگر وظیفه امام اجرای دستورات الهی است در حالی که وظیفه رسول ابلاغ این دستورات می باشد ، و باز به تعبیر دیگر ، رسول ارائه طریق می کند ولی امام ایصال به مطلوب می نماید .
    ناگفته پیدا است که بسیاری از پیامبران مانند پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم) هر سه مقام را داشتند هم دریافت وحی می کردند ، هم تبلیغ فرمانهای الهی ، و هم در تشکیل حکومت و اجرای احکام تلاش می کردند و هم از طریق باطنی به تربیت نفوس می پرداختند .
    کوتاه سخن اینکه : امامت همان مقام رهبری همه جانبه مادی و معنوی جسمی و روحانی و ظاهری و باطنی است ، امام رئیس حکومت و پیشوای اجتماع و رهبر مذهبی و مربی اخلاق و رهبر باطنی و درونی است .
    امام از یک سو با نیروی مرموز معنوی خود افراد شایسته را در مسیر تکامل باطنی رهبری می کند .
    با قدرت علمی خود افراد نادان را تعلیم می دهد .
    و با نیروی حکومت خویش یا قدرتهای اجرائی دیگر ، اصول عدالت را اجرا می نماید .
    از آنچه در بیان حقیقت امامت گفتیم بخوبی استفاده می شود که ممکن است کسی مقام پیامبری و تبلیغ و رسالت را داشته باشد و اما مقام امامت در او نباشد ، این مقام ، نیازمند به شایستگی فراوان در جمیع جهات است و همان مقامی است که ابراهیم پس از آنهمه امتحانات و شایستگی ها پیدا کرد ، و این آخرین حلقه سیر تکاملی ابراهیم بود .
    آنها که گمان می کنند منظور از امامت تنها فرد شایسته و نمونه بودن است گویا به این حقیقت توجه ندارند که چنین مطلبی از آغاز نبوت در ابراهیم بوده .
    و آنها که گمان می کنند منظور از امامت سرمشق و الگو بودن برای مردم بوده باید به آنها گفت این صفت برای ابراهیم و تمامی انبیاء و رسل از آغاز دعوت نبوت وجود دارد و به همین دلیل پیامبر باید معصوم باشد چرا که اعمالش الگو است .
    بنا بر این مقام امامت ، مقامی است بالاتر از اینها و حتی برتر از نبوت و رسالت و این همان مقامی است که ابراهیم پس از امتحان شایستگی از طرف خداوند دریافت داشت .
    موفق باشید.
    ویرایش توسط صالح : ۱۳۸۹/۱۱/۳۰ در ساعت ۱۸:۵۰
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسمه تعالی

    زیرا با توجه به آیات شریفه قرآن کریم خداوند حضرت ابراهیم را به رسالت برگزید و سپس او را به منصب امامت

    برگزید این مبحث در دینی قدیم دیبرستان (10 سال قبل) ذکر شده است .
    ویرایش توسط مدیر اجرایی : ۱۳۹۲/۰۶/۲۶ در ساعت ۱۳:۱۶


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,903
    صلوات
    1700
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    57 روز 11 ساعت نامشخص
    دریافت
    214
    آپلود
    104
    گالری
    16



    با سلام و عرض ادب
    امامت بنا به آيات قرآن كريم شأن بالاتري نسبت به رسالت و نبوت دارد:
    وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا ...
    حضرت ابراهيم ع پس از برگزيده شدن به رسالت- پروردگار ايشان را با كلماتش امتحان كرد و پس از گذراندن آن ايشان را بر مردم امام قرارداد.
    1- در سوره يس درايم و كل شئ احصيناه في امام مبين. ..امامت مطلق بعداز پروردگار به پيامبر اسلام رسول اكرم ص و پس از آن به مولا امير المؤمنين ع و پس از او به يازده فرزند او كه بفرمان خداوند به امامت مي رسيدند منتقل گرديد كه در تفاسير قابل جستجوي عزيزان است. 2- آيه اي كه دوستان اشاره فرمودند:
    • نكته مهم اينكه كلمات الهي برترين مخلوقات الهي هستند و امامت بالاتر از آنها است.

    3- حضرت صديقه طاهره فاطمه ي زهرا صلوات الله عليها در باب امامت مي فرمايند:
    مثل امام مثل كعبه است مردم بايد به دور امام طواف كنند نه امام بر مردم!

    • بر كسي پوشيده نيست كه فرمايشات گهربار حضرت زهراي مرضيه سلام الله عليها بسيار كوتاه ولي داراي مفاهيم بزرگ ديني و الهي مي باشد و ما بايد بسيار در فرمايشات ايشان كه در آخرين روزهاي عمر مباركشان در اين دنياي زبون زندگي ميكردند ولي مجبور به گفتن شدند تعقل و تفكر و تدبر كنيم.

    آري! امامت مطلق و پس از آن ولايت مطلق هديه هايي بود از طرف پروردگار كه بر حضرت محمد رسول الله صلوةالله عليه كه بعد از رسالت داده شد.
    امامت پس از كلمة الله هي العليا در شاخه خودش بالاترين كلمه الهي است و در شاخه ديگر ربوبت الهي بالاترين كلمه الهي مي باشد. عزيزان جسارتاً بياييد با با قرآن و اهل بيت بيشتر مأنوس گرديم و براي حقير بيش از همه در اين راه دعا بفرماييد.
    سپاسگزارم.
    التماس دعا

    ویرایش توسط Partofar : ۱۳۸۹/۱۱/۳۰ در ساعت ۲۳:۰۰ دلیل: اصلاح جمله سازي و ...
    اين الفاطميون
    مدعي گويد كه با يك گل نميگردد بهار

    من گلي دارم كه عالم را گلستان ميكند
    مینوی من مینای من پیدا و ناپیدای من
    ای منجی گیتی بیا
    مهدی بیا مهدی بیا

  7. تشکرها 2


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    31
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام خدمت پاسخگوی محترم
    با نظر به آیه
    ...والذین یقولون ربنا هب لنا من ازواجنا و ذریاتنا قره اعین و اجعلنا للمتقین اماما
    در صورت استجابت این دعا ،این امامت دارای چه ویژگی میباشد؟
    با تشکر

  9. تشکر


  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,903
    صلوات
    1700
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    57 روز 11 ساعت نامشخص
    دریافت
    214
    آپلود
    104
    گالری
    16

    بحثي اجمالي در مورد امامت




    نقل قول نوشته اصلی توسط کاسب نمایش پست
    با سلام خدمت پاسخگوی محترم
    با نظر به آیه
    ...والذین یقولون ربنا هب لنا من ازواجنا و ذریاتنا قره اعین و اجعلنا للمتقین اماما
    در صورت استجابت این دعا ،این امامت دارای چه ویژگی میباشد؟
    با تشکر
    با سلام و عرض ادب و احترام
    اگر بخواهيم اجمالي به جواب اين سئوال بپردازيم چنين است:
    اين امامت "امامت مختص بر متقيان است" كه اين امر هم يكي از مراتب پايين تر امامت مي باشد:
    "كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاء "

    امامت داراي مراتبي است كه بالاترين درجه آن:1- امامت مطلقه پروردگار مي باشد كه به پيامبر گرامي اسلام حضرت رسول الله صلوة الله عليه داده شد و پس از ايشان به مولا امير المؤمنين علي عليه السلام و پس از ايشان به يازده فرزندشان ائمه بزگوار صلوةالله عليهم اجمعين منتسب از طرف پروردگار متعال تفويض گرديد و در قرآن چنين آمده است:
    "و كل شئ احصيناه في امام مبين"و ...
    و مراتب ديگر ...
    و موارد ديگر...
    كَلِمَةٍ خَبِيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبِيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِن فَوْقِ الأَرْضِ مَا لَهَا مِن قَرَارٍ
    تذكر: قرآن كريم اماماني با عملكرد منفي نيز آورده است. اين امامان منفي هم داراي مراتبي هستند.بعنوان مثال: "ائمة الكفر" يا "ائمة يهدون الي النار"
    اگر عمري باشد همگي با هم اين بحث را بطور كامل و در يك مقاله جمع خواهيم كرد.

    با احترام
    التماس دعا
    ویرایش توسط Partofar : ۱۳۸۹/۱۲/۰۳ در ساعت ۰۸:۳۳
    اين الفاطميون
    مدعي گويد كه با يك گل نميگردد بهار

    من گلي دارم كه عالم را گلستان ميكند
    مینوی من مینای من پیدا و ناپیدای من
    ای منجی گیتی بیا
    مهدی بیا مهدی بیا

  11. تشکر


  12. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    نقل قول نوشته اصلی توسط کاسب نمایش پست
    با سلام خدمت پاسخگوی محترم
    با نظر به آیه ...والذین یقولون ربنا هب لنا من ازواجنا و ذریاتنا قره اعین و اجعلنا للمتقین اماما در صورت استجابت این دعا ،این امامت دارای چه ویژگی میباشد؟ با تشکر

    با سلام به شما دوست عزیز
    ضمن عرض تبریک ولادت پیامبر و امام صادق علیهم السلام، و تشکر از حضورتان در این بحث، به دلیل اجتناب از خروج موضوع به شما پیشنهاد می شود این سؤال را در تاپیکی دیگر مطرح سازید، زیرا اینجا فقط بحث از بالاتر بودن امامت نسبت به رسالت است.
    موفق باشید.
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی

  13. تشکر


  14. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    974
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 6 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در میان نوع بشر هیچ مقامی بالاتر از رسالت و پیامبری نیست نزد الله. پیامبران بندگان برگزیده الله هستند و مهبط وحی الهی و هیچ کس را نسزد که در این مقام با آنها همسان باشد. پیامبران الهی از یکدیگر متفاوت هستند در مقام و رتبه نزد الله. برخی صاحب کتاب هستند و برخی صاحب معجزه و برخی صاحب مقام امامت یعنی پیشوایی و رهبری جامعه خود در حالی که برخی تنها مامور به ابلاغ پیام هستند.
    مطمئنا پیامبری که امام جامعه خود نیز باشد در مقایسه با پیامبری که امام جامعه خود نیست دارای تکالیف بیشتری است ولی نکته ای که حائز اهمیت فراوانی است این است که مقایسه کسی که پیامبر نیست و تنها امام یعنی رهبر جامعه است با حتی پیامبری که امام نیست قیاسی است مع الفارق که این کجا و آن کجا.

  15. تشکر


  16. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,903
    صلوات
    1700
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    57 روز 11 ساعت نامشخص
    دریافت
    214
    آپلود
    104
    گالری
    16

    سلام




    نقل قول نوشته اصلی توسط لاچینی نمایش پست
    در میان نوع بشر هیچ مقامی بالاتر از رسالت و پیامبری نیست نزد الله. پیامبران بندگان برگزیده الله هستند و مهبط وحی الهی و هیچ کس را نسزد که در این مقام با آنها همسان باشد. پیامبران الهی از یکدیگر متفاوت هستند در مقام و رتبه نزد الله. برخی صاحب کتاب هستند و برخی صاحب معجزه و برخی صاحب مقام امامت یعنی پیشوایی و رهبری جامعه خود در حالی که برخی تنها مامور به ابلاغ پیام هستند.
    مطمئنا پیامبری که امام جامعه خود نیز باشد در مقایسه با پیامبری که امام جامعه خود نیست دارای تکالیف بیشتری است ولی نکته ای که حائز اهمیت فراوانی است این است که مقایسه کسی که پیامبر نیست و تنها امام یعنی رهبر جامعه است با حتی پیامبری که امام نیست قیاسی است مع الفارق که این کجا و آن کجا.
    با سلام و عرض ادب و احترام
    عيد ميلاد حضرت ختمي مرتبت دليل خلقت حضرت رسول الله صلوة الله عليه و علي آله الطيبين الطاهرين را به تمامي دوستان كانوني خود تبريك عرض ميكنم.
    دوست گرامي جناب لاچيني
    بياييم با هم بر مبناي قرآن ببينيم چگونه است. ابراهيم ع از پيامبران الوالعزم الهي كه در اوان نوجواني با اطاعت محض و تسليم محض و احسان شيعه نوح ع رسول دين خالص(...) ميگردد به او قلب سليم
    اتي ميشود:
    إِذْ جَاء رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ

    پس از آن بر پايه فطرة بمرتبه كمال ميرسد و از رسولان الوالعزم الهي انتخاب ميشود. ايشان برمبناي فرما يشات پروردگار دين حنيفيت و دين قيم - قيمة را نيز شخصاً رسالت مي نمايند ولي ايشان بنا به فطرة ميخواهد به مقصد خويش برسد: ايشان مورد امتحان و ابتلاء با كلمات از طرف پروردگار قرار ميگيرد و بدرجه امامت ميرسد. بعد از نبوت و پس از آن رسالت و پس از آن آوردن دين آنهم ديني كه حتي پروردگار به ما امر به تبعيت از آن دين ميكند تازه پس از ابتلاء و امتحان به كلمات الهي كه بزرگترين مفاهيم قرآني و در نتيجه عوالم است به امامت ميرسد :

    وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِن ذُرِّيَّتِي قَالَ لاَ يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ

    در نتيجه به نص صريح قرآن كريم كه علماي بزرگ تشيع حتي در تفاسير خود بهمين نتايج اشاره ميكنند: امامت افضل بر رسالت است.
    بعضي اوقات ما با مفاهيم فارسي به بعضي از مفاهيم قرآني نگاه ميكنيم و بيشتر براي يادآوري خودم عرض مي كنم قرآن را بايد با منظر زلال بر گرفته شده از قرآن كريم نگاه بكنيم و با رعايت بعضي مسائل علاوه بر اينكه قرآن چراغ راه ميشود بمانند يك دوست برتر از جان آدمي با آدمي انس ميگيرد... حقير را عفو بفرماييد از تمامي دوستان التماس دعا دارم.
    با امتنان

    التماس دعا

    ویرایش توسط Partofar : ۱۳۸۹/۱۲/۰۲ در ساعت ۰۵:۱۴ دلیل: اصلاح لغوي و ...
    اين الفاطميون
    مدعي گويد كه با يك گل نميگردد بهار

    من گلي دارم كه عالم را گلستان ميكند
    مینوی من مینای من پیدا و ناپیدای من
    ای منجی گیتی بیا
    مهدی بیا مهدی بیا

  17. تشکر


  18. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    31
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادب
    دوستان ،اگر نظر بنده اشتباه است لطفا تصحیح بفرمائید
    مقام امامت که به برخی از پیامبران اعطا شده و همان رهبر و پیشوای قوم شدن میباشد،با حصول شرائطی محقق میشود که یکی از انها رضایت و قبول ان توسط مردم میباشد.
    اگر پیامبری به این مقام برسد دلیل ارتقای مقام وی نمیباشد بلکه سنگینتر شدن و بیشتر شدن مسئولیت ایشان میباشد که همان اداره امور جامعه است.
    اگر اقبال عموم مردم را مد نظر قرار دهیم ،مقام امامت از یک مقام الهی محض به یک درجه پایینتر تنزل پیدا میکند و ممکن است هر کسی به ان مقام برسد .اما آیا رسیدن به مرتبه نبوت نیز به همین سادگی است؟
    باتشکر

صفحه 1 از 7 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود