صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نظر شيعه نسبت به صحابه چيست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    331
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9

    نظر شيعه نسبت به صحابه چيست؟




    سلام
    نظر شيعه نسبت به صحابه چيست؟



    کارشناس بحث : پاسخگوي معارف ديني

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۱۱/۲۸ در ساعت ۲۳:۵۵


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضوانه نمایش پست
    سلام
    نظر شيعه نسبت به صحابه چيست؟

    کارشناس بحث : پاسخگوي معارف ديني
    با سلام

    قبل از پاسخ دادن به این سوال باید چند مقدمه را بیان کرد.

    1- تعریف صحابه
    2-دو نکته پیرامون تکریم صحابه
    3- صحابه از دیدگاه قرآن
    4- صحابه در احادیث پیامبر



    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 4 : ۱۳۸۹/۱۱/۲۹ در ساعت ۰۱:۲۸

    نظر شيعه نسبت به صحابه چيست؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    تعریف صحابه

    معناى لغوى صحابه عبارت است از كسى كه همنشين و ملازم كسى است و عرفا به كسى اطلاق مى شود كه مدتى طولانى با ديگرى معاشرت و ملازمت داشته باشد. (
    مفردات راغب اصفهانى، ماده صحب.) اما در اصطلاح، تعاريف گوناگونى براى صحابى شده است.

    در این که منظور از «صحابه» چه کسانى هستند، تعابیر و تعاریف کاملا متفاوتى از سوى علماى اهل سنّت ارائه شده است.

    بعضى آن قدر آن را توسعه داده اند که مى گویند هر کس از مسلمانان آن حضرت را دیده است، از اصحاب آن حضرت است! این تعبیر را «بخارى» ذکر کرده و مى گوید: «من صحب رسول الله أو رآه من المسلمین فهو من أصحابه!».
    احمد بن حنبل عالم معروف اهل سنّت نیز آن را بسیار گسترده دانسته و مى گوید: «أصحاب رسول الله کلّ من صحبه شهراً أو یوماً أو ساعة أو رآه; اصحاب رسول خد هر کسى است که یک ماه یا یک روز یا حتّى یک ساعت با او مصاحبت داشته، یا او را دیده است!».

    بعضى دیگر تعریف محدودترى براى صحابى برگزیده اند به عنوان مثال قاضى ابوبکر محمّد بن الطیّب مى گوید: «گرچه مفهوم لغوى صحابى عام است، ولى عرف امّت این واژه را تنها به کسانى اطلاق مى کنند که مدّت قابل ملاحظه اى با آن حضرت مصاحبت داشته اند; نه کسى که تنها یک ساعت در خدمتش بوده، یا چند قدم با او گام برداشته، یا حدیثى از آن حضرت شنیده است».

    بعضى مانند سعید بن المسیّب دایره را از این هم تنگ تر کرده، و گفته است : «صحابى پیامبر تنها کسانى هستند که حدّاقل یک یا دو سال با آن حضرت بوده و در یک یا دو غزوه با رسول خدا شرکت جسته اند».(1)

    این تعاریف و تعاریف دیگرى که براى عدم اطاله کلام از نقل آن خوددارى میکنیم نشان میدهد که دقیقا روشن نیست این واژه چه کسانى هستند ولى اغلب همان معناى وسیع و گسترده را انتخاب کرده اند.(2)

    1. تفسیر قرطبى، جلد 8، صفحه 237 .
    2-شیعه پاسخ میگوید ص 55.
    منبع

    ادامه دارد ...
    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 4 : ۱۳۸۹/۱۱/۲۹ در ساعت ۰۱:۲۶

    نظر شيعه نسبت به صحابه چيست؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    در مورد صحابه باید به نکات ذیل توجه کرد :

    1 . صحابه و مردان و زنان پيرامون رسول خدا، از محضر وى بهره برده، اسلام را يارى كردند و در راه گسترش و تثبيت آن از جان و مال گران بهاى خويش گذشتند و شيعه بر اين عقيده است كه بر مسلمانان است كه حرمت صحابه را نگاه دارند و خدماتشان را ارج بنهند ؛ چه آنانكه در جنگ هايى چون بدر و احد و احزاب به شهادت رسيدند و چه آنانكه پس از پيامبر در قيد حيات بودند.

    2. تکریم صحابه بدان معنا نيست كه همه آنها به طور مطلق عادل، پرهيزگار و پيراسته از گناه بودند و هيچ كس حق نقد آنان را ندارد، زيرا كسانى كه به ديدار و مصاحبت پيامبر تشرف حاصل نموده‏ اند به چند گروه تقسيم مى شوند و بايد ضمن طبقه بندى آنان و تجليل و تكريم بسيارى از صحابه كه صالح و مصلح بوده‏اند، موضع‏گيرى‏هاى برخى از ايشان را به محك نقد سنجيد و ارزيابى نمود. صحابه همچون ديگر انسان‏ها، گاه به خطا مى ‏رفتند و گاه راه صواب مى‏پيمودند چون ديدن و همراهى پيامبربراى هيچ كس مصمونيت از گناه را نمى‏ آورد. قرآن، فرمايش پيامبر و تاريخ گواه است كه بعضى از ايشان حتى در زمان رسول خدا از راه حق منحرف شده بودند.


    نظر شيعه نسبت به صحابه چيست؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    صحابه از دیدگاه قرآن

    تاريخ , نام و نشان بيش از دوازده هزار تن را به عنوان صحابه پيامبر ضبط نموده است كه در ميان آنان , چهره هاى گوناگونى وجود دارد . شـكـى نـيـسـت كه همراهي و همنشيني با پيامبر گرامى, افتخار بزرگى بود كه نصيب گروهى گرديد و امـت اسـلامـى پيوسته با ديده احترام به آنان نگريستند ; زيرا آنان, پيشتازان آيين اسلام بودند كه براى نخستين بار, پرچم شوكت و عزت اسلام را به اهتزاز درآوردند . قـرآن كـريـم نيز به تمجيد از آن پرچمداران پيشگام مى پردازد و مى فرمايد: «لا يستوى منكم من انفق من قبل الفتح و قاتل اولئك اعظم درجه من الذين انفقوامن بعد و قاتلوا» آنان كه پيش از فتح ( مكه ) , بخشش و مبارزه نمودند , نسبت به كسانى كه پس ازآن , انفاق و جهاد كردند , مساوى نيستند , بلكه در درجه اى بالاتر قرار دارند .

    در عين حال بايد اعتراف نمود كه مصاحبت با پيامبر خدا , كيميايى نبوده است كه ماهيت انسان ها را دگرگون سازد و همه آنان را تا پايان عمر بيمه كند و در جرگه دادگران قرار دهد.

    براى روشن شدن مساله , سزاوار است پيش از هر چيز به قرآن كه مورد اتفاق همه مسلمانان جهان است, روى آوريم و در حل اين مساله , از آن كتاب مقدس آسمانى مدد جوييم :

    ادامه دارد ....

    نظر شيعه نسبت به صحابه چيست؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    در مـنـطـق وحـى , انسانهايى كه به محضر پيامبر گرامى شرفياب شده و مصاحبت ايشان را درك كـرده انـد , دو دسته اند :

    گروه نخستين: كسانى كه آيات جاودانه قرآن , به مدح و ستايش آنـان مى پردازد و از آنان به عنوان پايه گذاران كاخ مجد و شوكت اسلام , ياد مى‌كند.

    قرآن در مورد آنان مي‌فرمايد:

    1 - پيشتازان يعني نـخستين مسلمانان: «و السابقون الاولون من المهاجرين و الانصار و الذين اتبعوهم باحسان رضى اللّه عنهم و رضوا عنه و اعدلهم جنات تجرى من تحتها الانهار خالدين فيها ابدا ذلك الفوز العظيم». «و پـيشتازان نخستين از مهاجران و انصار و كسانى كه به نيكى از آنان پيروى نمودند , خدا از آنـان خـوشـنود و آنان نيز از خدا خوشنودند و خداوند , بهشت‌ را كه در آن نهرها جارى است , براى آنان مهيا فرموده و اين به حقيقت ,رستگارى بزرگى است».

    2- بيعت كنندگان در زير درخت(بيعت رضوان): «لقد رضى اللّه عن المومنين اذ يبايعونك تحت الشجره فعلم ما فى قلوبهم فانزل السكينه عليهم و اثابهم فتحا قريبا». «خـداونـد از مومنانى كه در زير درخت با تو بيعت نمودند , خوشنود گرديد و آنچه در دلهاى آنان مى گذشت را دانست , پس آرامش را بر آنان فرو فرستاد و پيروزى نزديك را به آنان پاداش داد».

    ادامه دارد ....


    نظر شيعه نسبت به صحابه چيست؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    3 – مهاجران: «للفقراء المهاجرين الذين اخرجوا من ديارهم و اموالهم يبتغون فضلا من اللّه ورضوانا و ينصرون اللّه و رسوله اولئك هم الصادقون». «بـراى مـستمندان مهاجرى كه از ديار و دارايى خود رانده و دور شدند , در جستجوى فضل و خوشنودى خدا هستند و خدا و پيامبر را يارى مى نمايند . آنان راستگويان هستند».

    4 - «محمد رسول اللّه و الذين معه اشداء على الكفار و رحماء بينهم تريهم ركعا وسجدا يبتغون فضلا من اللّه و رضوانا سيماهم فى وجوههم من اثر السجود». «محمد فرستاده خدا است و ياران و همراهانش بر كافران سخت دل و با يكديگرمهربانند . آنان را در حال ركوع و سجود مى بينى كه در جستجوى فضل و خوشنودى خدا هستند و بر رخسار آنان, آثار سجده پديدار است».

    ادامه دارد ....


    نظر شيعه نسبت به صحابه چيست؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    گـروه دوم: كسانى كه مصاحبت پيامبر را درك كردند , اما مردمانى دو چهره يا بيمار دل بودند كه قرآن كريم به افشاگرى آنان پرداخته و پيامبر را از وجود آنان بيم داده است.

    قرآن اين افراد را اينگونه معرفي مي‌نمايد:

    1 - منافقان شناخته شده: «اذ جاءك المنافقون قالوا نشهد انك لرسول اللّه و اللّه يعلم انك لرسوله و اللّه يشهد ان المنافقين لكاذبون ( اى پـيـامـبـر ) آنگاه كه منافقان نزد تو آمدند و گفتند : ما گواهى مى دهيم كه تو پيامبر خدايى , خدا مى داند كه تو رسول او هستى و هم او گواهى مى دهد كه منافقان دروغ گويانند .

    2 - منافقان ناشناخته: «و ممن حولكم من الاعراب منافقون و من اهل المدينه مردوا على النفاق لا تعلمهم نحن نعلمهم». بـرخى از باديه نشينان كه در اطراف شما هستند , منافقانند و برخى از اهل مدينه, در نفاق فرو رفته اند , تو آنها را نمى شناسى, ما مى‌شناسيم .

    ادامه دارد ....


    نظر شيعه نسبت به صحابه چيست؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    3 - بيمار دلان: «و اذ يقول المنافقون و الذين فى قلوبهم مرض ما وعدنا اللّه و رسوله الاغرورا». هنگامى كه منافقان و بيماردلان مى گفتند وعده خدا و پيامبر , فريبى بيش نبوده است.

    4 - گـنـاهـكـاران: «و آخـرون اعـتـرفوا بذنوبهم خلطوا عملا صالحا و آخر سيئا عسى اللّه ان يتوب عليهم ان اللّه غفور رحيم». بـرخـى كه به گناهان خود اعتراف كردند , عمل شايسته را با كار بد به هم آميختند , باشد كه خدا توبه آنان را بپذيرد , خدا آمرزنده و مهربان است .


    نظر شيعه نسبت به صحابه چيست؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    صحابه در روایت پیامبر

    عـلاوه بـر آيـات شـريفه قرآن , روايات فروانى , از ناحيه پيامبر گرامى در مذمت برخى از صحابه رسـيـده اسـت كه به عنوان مثال دو نمونه از آنها را يادآور مى شويم:

    1 - سهل بن سعد از پيامبر گرامى روايت كرده اس ذت كه: «من شما را به سوى حوض , مى فرستم هر كس بر آن وارد شود از آن مى نوشد و هر كس بنوشد , تا ابـد تـشـنـه نـمـى شود و گروه هايى بر من وارد مى شوند كه من آنان رامى شناسم و آنان نيز مرا مى شناسند , سپس بين من و آنان , جدايى مى افتد». ابـوحـازم گـفته است در حالى كه من اين حديث را مى خواندم , نعمان بن ابى عياش شنيد , پس گفت : اين چنين از سهل شنيدى ؟ گفتم آرى . گـفـت : گـواهـى مـى دهم كه ابوسعيد خدرى در ادامه اين چنين آورده است كه پيامبر فرمود: «آنان از من هستند . پـس گفته مى شود تو نمى دانى كه آنان بعد از تو چه كردند پس من مى گويم دور باد از رحمت خدا آن كه پس از من ( احكام را ) دگرگون ساخت.

    **از اين جمله كه من آنها را مى شناسم و آنان مرا مى شناسند و جمله ديگر كه فرمود : پس از من , دگـرگـون سـاخـت معلوم مى گردد كه مراد از آنان , اصحاب آن حضرت هستند كه مدتى با ايشان همراه بودند ( اين حديث را بخارى و مسلم نيز ,روايت نموده اند ) .

    2 - بخارى و مسلم از پيامبر روايت كرده اند كه فرمود: در روز رسـتـاخيز , گروهى از اصحاب من - يا فرمود از امتم - بر من وارد مى شوندپس از حوض ( كوثر ) دور مى گردند , ( از ورود و نزديك شدن آنان به حوض كوثرجلوگيرى مى شود ) پـس مـن مى گويم : خدايا اينها اصحاب من هستند , خدامى فرمايد : تو به آنچه آنان پس از تو انجام دادند , آگاه نيستى , آنان به همان حال سابق ( دوران جاهليت ) بازگشتند.


    نظر شيعه نسبت به صحابه چيست؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود