صفحه 1 از 18 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا بشر بدون وحی قادر به فهم قران هست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    958
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 3 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا بشر بدون وحی قادر به فهم قران هست؟




    بسم الله الرحمن الرحیم
    سوالی در رابطه با درک قران از ناحیه بشر برایم بوجود امده است کاربران و پاسخگویان سایت هر کدام چوابی دراند بسم الله
    می دانیم که قران کلام خدا است که برای بشر نازل شده است ایا بشر بدون وحی قادر به درک قران هست؟

    با تشکر


    کارشناس بحث : پاسخگوي علوم قرآن


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۱۲/۰۳ در ساعت ۱۹:۵۹
    ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ ﴿۱﴾ مَا أَنتَ بِنِعْمَةِ رَبِّكَ بِمَجْنُونٍ ﴿۲﴾ وَإِنَّ لَكَ لَأَجْرًا غَيْرَ مَمْنُونٍ ﴿۳﴾


    وَكَذَلِكَ أَنزَلْنَاهُ حُكْمًا عَرَبِيًّا وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءهُم بَعْدَ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللّهِ مِن وَلِيٍّ وَلاَ وَاقٍ ﴿۳۷﴾







  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    با سلام
    قران كريم داراي آياتي است كه در زمينه هاي مختلف به شرح و بيان مطالب پرداخته است .
    بخشي از آيات قران كريم مربوط به آيات الاحكام است و حكم مطلق و عام احكام را بيان نموده و سيره و سنت و روايات پيامبر (ص) و معصومين (ع) به بيان تخصيصات و تبينات آن پرداخته اند .
    همچنين اجمال برخي احكام در قران كريم آمده اما تفصيل آن بايد در سنت نبوي مشخص شود مانند نماز كه حكم اجمالي آن در قران بيان شده اما تعداد ركعات و تفصيل هر يك از نمازها ، در بيان و سيره شريف نبوي آمده است و مسلما بدون دسترسي به پيامبر (ص) و اهل بيت كه با وحي مرتبطند ، بشرهرگز قادر به فهم تفصيلات و تبيينات وحي ، نخواهد بود .
    بخشي ديگر از آيات نيز شامل متشابهات قراني است .
    توضيح اينكه آيات قران به محكم و متشابه تقسيم مي شوند .
    محكمات آياتي هستند كه مفهومشان روشن است اما متشابهات ، در بدو امر پيچيده بنظر مي رسند و بايد با توجه به آيات محكم و نيز تفسير و تبيين پيامبر (ص) و معصوم (ع) كه با وحي مرتبطند ، معاني دقيقشان روشن شود .

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    اما از نگاهي ديگر آيات قران داراي ظهر و بطن است در روايت معروفى از پيامبر اكرم (ص) است كه مى‏ فرمايد: «ان للقرآن ظهرا و بطنا و لبطنه بطنا الى سبعة أبطن»يا: «ان القرآن أنزل على سبعة أحرف »
    باطن داشتن به معناى اين است كه يك آيه مى‏تواند بر معانى عميق و عميق‏ترى دلالت كند؛ مثلا آيات جهاد، معناى عميق‏ترش، جهاد با نفس است. يا آيات مربوط به منافقين را مى‏توان با نگرشى عميق‏تر در مورد مسلمانان فاسق به كار برد. معناى عميق‏تر اين آيات، انطباقش بر اهل مراقبت و ذكر و خلوت است كه اگر احيانا در مراقبت و... كوتاهى كنند، در حقيقت دچار نوعى نفاق باطنى شده‏اند. معناى عميق‏تر اين آيات، انطباق آن است بر اهل عرفان به خاطر قصور ذاتى‏شان از اداى حق ربوبيت.
    در اين جا دو نكته روشن مى‏شود:
    اولا، معانى قرآن كريم داراى مراتبى است كه بر حسب اختلاف مراتب و مقامات افراد، اين معانى متفاوت مى ‏باشد و لذا برخى از كسانى كه پيرامون مقامات ايمان و ولايت بحث كرده‏اند، معانى دقيق‏ترى نسبت به معانى فوق نيز ذكر كرده‏اند.
    ثانيا، ظاهر و باطن دو امر نسبى است. به اين معنا كه هر ظاهرى نسبت به ظاهر خودش، باطن و نسبت به باطن خودش، ظاهر است1
    چنان كه مثلا در روايتى آمده است: جابر انصارى نقل مى‏كند كه گاه از امام باقر (ع) تفسير آيه‏اى را سؤال مى‏كردم و ايشان به نحوى پاسخ مى‏داد. بار ديگر كه سؤال مى‏كردم، پاسخ ديگرى مى‏داد. علتش را جويا شدم. فرمود: »يا جابر ان للقرآن بطنا و للبطن بطن، و ظهرا و للظهر ظهر، يا جابر، و ليس شى‏ء أبعد من عقول الرجال من تفسير القرآن، ان آياته تكون أولها فى شى‏ء و أوسطها فى شى‏ء و آخرها فى شى‏ء و هو كلام متصل ينصرف على وجوه2 اى جابر! براى قرآن بطنى است و براى بطنش نيز بطنى ديگر است. همچنان كه براى آن ظاهرى است و براى ظاهرش، ظاهرى ديگر. اى جابر! براى عقول مردم، هيچ علمى دشوارتر و ديرياب‏تر از علم تفسير قرآن نيست؛ زيرا يك آيه‏ى قرآن ممكن است اولش درباره‏ى چيزى، وسطش درباره‏ى چيز ديگر و آخرش درباره‏ى چيز سومى باشد. با اين كه يك كلام است و اول و وسط و آخرش به هم متصل است، اما در عين حال به چند وجه گردانده مى‏شود.
    ادامه دارد ...

    1-
    ترجمه ‏ى تفسير الميزان، ج 3، صص 111 - 113.
    2-
    تفسير عياشى، ج 1، ص 12، حديث 8
    ویرایش توسط هدی : ۱۳۸۹/۱۲/۰۴ در ساعت ۱۵:۵۸
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    بنابراين ظاهر قرآن عبارت است از معناى ظاهرى آن، و بطن قرآن معنايى است كه در زير پوشش معناى ظاهرى قرآن نهان است. حال، چه اين كه يك معنا داشته باشد و يا معانى بسيار، و چه اين كه به معناى ظاهرى نزديك و يا از آن دور باشد و بين اين معناى ظاهرى و آن معناى بعيد، واسطه‏اى باشد1
    و اما دستيابي و فهم مراتب ظاهر و باطن به يك معنا براي همه ممكن است و به يك معنا خير .
    يعنى، از طرفى همگان بالقوه مى ‏توانند با تدبر در قرآن و افزايش معرفت خود نسبت به آن، تدريجا در زمره‏ ى خواص درآيند و با معانى عميق‏تر آن آشنا شوند؛ و از طرف ديگر، تا وقتى كه به مرتبه‏ى خواص ، به آن معانى عميق نخواهند رسيد. البته، هر كس به فراخور فهم و ظرفيت وجودى خود از قرآن بهره خواهد گرفت. 2
    بنابراين در فهم قران علاوه بر اينكه بشر به وحي الهي نيازمند است باب معرفت نيز بر اساس مراتب ايمان افراد درجه بندي دارد همانگونه كه آيات قران ذو وجوه و ذو بطون اند افراد بشر بر اساس مراتب ايمان و معرفت ميتوانند به اين وجوه دست يابند اما نهايتا اين برداشتها و معرفت بشري نبايد با آيات ديگر - محكمات- و نيز با روايات و تبينات معصومين (ع) در تضاد باشند .

    1- ترجمه‏ ى تفسير الميزان، ج 3، ص 115
    2- همان ، ج 10، صص 432

    ویرایش توسط هدی : ۱۳۸۹/۱۲/۰۴ در ساعت ۱۶:۲۷
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    116
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جناب پاسخگو این چه حرفی هست که می زنی کلام خدا آیات البینات هست آیات مبین هست .
    دو پهلو و چند پهلو نیست این بزرگترین ظلمی هست که مردم به قرآن کرده اند و هزار تا فرقه درست کرده اند....
    اون دنیا همتون که ادعا دارید و همچنین خودم باید جواب بدم....

  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    958
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 3 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم
    حرفهای شما ابتدا خیلی روش بود اما در نهایت به سمت ابهامات پیش رفت نمیدانم چرا امیدورادم شما خودتان توضیح دهید چرا؟

    شما در ابتدا ضمن شرحی از ایات اشاره داشتید به ایات احکام که تبین انها را کار معصومین دانسته اید مانند احکام نماز بدنبال ان به ایات متشابه اشاره کردید و از بطن داشتن حرف زدید و نتیجه گرفتید که تاویل و تفسیر کار سختی است به همین جهت نیاز به وحی حتمی است و بدون وحی بشر با ایاتی روبرو می شود که انها را نخواهد فهمید

    منظورتان از مراتب ایمان و نقش ان در فهم ایات را نفهمیدم به نظرم میاد منظورتان از مراتب ایمان در غیر معصوم باشد اگر این چنین است واضح بفر مایید تفاوت معصوم با غیر معصوم در فهم ایات کجاست ابهام اخری که اشاره کردم مربوط به همین مورد است

    پس سوال این شد معصومین چون به نوعی مرتبط با وحی هستند قادرند کل قران را تبیین کنند و تفاوتی هم بین انها در فهم ایات نیست و غیر معصومین نیز بدلیل داشتن مراتب ایمان متفاوت در فهم ایات قران گوناگون هستند اولا چه تفاوتی بین معصوم و غیر معصوم در فهم ایات است ثانیا ایا غیر معصوم قادر به فهم بطون قران و تاویل متشابهات هست یا نیاز به معصومین دارد؟

    ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ ﴿۱﴾ مَا أَنتَ بِنِعْمَةِ رَبِّكَ بِمَجْنُونٍ ﴿۲﴾ وَإِنَّ لَكَ لَأَجْرًا غَيْرَ مَمْنُونٍ ﴿۳﴾


    وَكَذَلِكَ أَنزَلْنَاهُ حُكْمًا عَرَبِيًّا وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءهُم بَعْدَ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللّهِ مِن وَلِيٍّ وَلاَ وَاقٍ ﴿۳۷﴾






  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسمه تعالی

    سوال شما : می دانیم که قران کلام خدا است که برای بشر نازل شده است ایا بشر بدون وحی قادر به درک قران هست؟

    جواب : خود قرآن کریم تماما وحی الهی است و معصوم ع هم مفسر آن سوال شما سوال درستی نیست یا درست بیان نشده است


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    90
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    از واضحات روش است که قرآن نیاز به مبین دارد .




    بسم الله الرحمن الرحیم .

    سوالش کاملا درست است .

    غرض سائل این است که اگر ثابت شود که قرآن مبین نمی خواهد و همه آن را می فهمن این جا است که امامت و عصمت و معصوم سلام الله علیهم که شیعه قائل به اون است زیر سوال می رود .

    دقیقا حرفی است که برقعی می زند و صد البته هیچ آدم عاقلی نمی تواند حرف آن را قبول کند مگر جهالانی که از آن تبعیت می کنن .

    اما اگر ثابت شود که قرآن مبین می خواهد و قابل فهم برای بشر عادی نیست این جا است که امامت خود به خود ثابت می شود و این حرف حق است که قرآن صریحا بر آن تاکید می کند .

    اجمالا در جواب باید گفت : بشر بدون وحی به طور مطلق به قرآن دست رسی ندارد بله در محدوده ایی که اجازه داده شده می توانیم در قرآن تدبر کنیم و از آن استفاده کنیم

    أَ فَلاَ يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا ﴿محمد، 24

    آيا به آيات قرآن نمى‏انديشند ؟ يا [ مگر ] بر دلهايشان قفلهايى نهاده شده است ؟

    یه محدودیتهایی هم هست که بشر عادی نمی تواند در آن دخالت کند و پا را فراتر بگذارد این جا است که نیاز به قیم معصوم منصوب من الله دارد که برای ما تبین کند .

    بِالْبَيِّنَاتِ وَ الزُّبُرِ وَ أَنْزَلْنَا إِلَيْکَ الذِّکْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَکَّرُونَ‌ ﴿النحل‏، 44

    [ زيرا آنان را ] با دلايل آشكار و نوشته‏ها [ فرستاديم ] ، و اين قرآن را به سوى تو فرود آورديم ، تا براى مردم آنچه را به سوى ايشان نازل شده است توضيح دهى ، و اميد كه آنان بينديشند .

    و از باب مثال محکم و متشابه داخل در این مقوله می شود .

    برقعی از وهابیت وطنی معروف است که از منحرفین سرسخت است که وهابیت مصطلح نیز قائل به افکار اون هستن که در سروش و امثال سروش نیز دیده می شون .




  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    116
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام علیکم
    لطفا مودب باشید
    اگر قرآن اینقدر سخته که نمی شه فهمید پس چرا عربهای بی سواد فهمیدند؟
    چرا حرف علکی می زنید فقط یکسری آیات قرآن بر اثر گذشت زمان مجمل شده یعنی باید موقعی که آن آیه نازل شده را بدانیم تا بفهمیم چه خبر شده...
    در آیات مختلف خدا اشاره می کند که این قرآن سهل و آسان نازل شد تا همه بفهمند اما ملت ما نمی خواهد بفهمه....
    سه مرتبه در سوره غافر
    و لقد یسرنا القرآن للذكر فهل من مدکر (و قرآن را پند آموزی آسان کردیم آیا پند گیرنده ای است)
    و یا
    يريد الله بكم اليسر ( خدا برای شما آسانی می خواهد)
    پس چه می گویید؟؟؟؟
    الان اتفاقی که افتاده عالم نماها قرآن را به نفع عقاید خودشون ترجمه می کنند
    مثل بقیه الله که می گویند مربوط به امام زمانه که هیچ ربطی هم نداره و مربوط به حضرت یوشع می باشد...
    و الزاریات یعنی علی!!!!!
    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۳/۰۲/۲۰ در ساعت ۱۰:۲۲ دلیل: حذف مورد خلاف قوانین . لطفا جانب احترام و ادب را رعایت فرمایید

  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,903
    صلوات
    1700
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    57 روز 11 ساعت نامشخص
    دریافت
    214
    آپلود
    104
    گالری
    16



    نقل قول نوشته اصلی توسط فرید 1 نمایش پست
    سلام علیکم
    لطفا مودب باشید
    اگر قرآن اینقدر سخته که نمی شه فهمید پس چرا عربهای بی سواد فهمیدند؟
    چرا حرف علکی می زنید فقط یکسری آیات قرآن بر اثر گذشت زمان مجمل شده یعنی باید موقعی که آن آیه نازل شده را بدانیم تا بفهمیم چه خبر شده...
    در آیات مختلف خدا اشاره می کند که این قرآن سهل و آسان نازل شد تا همه بفهمند اما ملت ما نمی خواهد بفهمه....
    سه مرتبه در سوره غافر
    و لقد یرسلنا القرآن فهل من مذکر (و قرآن را پند آموزی آسان کردیم آیا پند گیرنده ای است)
    و یا
    انما ارید کم الیسر ( خدا برای شما آسانی می خواهد)
    پس چه می گویید؟؟؟؟
    الان اتفاقی که افتاده عالم نماها قرآن را به نفع عقاید خودشون ترجمه می کنند
    مثل بقیه الله که می گویند مربوط به امام زمانه که هیچ ربطی هم نداره و مربوط به حضرت یوشع می باشد...
    و الزاریات یعنی علی!!!!!
    شما از كجا فهميديد كه الزاريات يعني علي و بقيةالله مربوط به يوشع است!!!؟؟؟؟
    بئرالمعطل در قرآن يعني چه؟ قصر من مشيد يعني چه؟
    آقاي محترم
    قرآن چندين بطن دارد البه و صد البته ظاهر كلماتش نيز هدايت دارد اما بشرطها و شروطها!
    قرآن براي متقين هدايت دارد براي مؤمنين هم همينطور! ولي براي كافران خسران دارد! و براي شناسايي منافقان نيز وقتي در امر آن آن اختلاف ورزند بسيار كاربرد داشته و خواهد داشت!
    قرآن حي است! پيامبر گرامي اسلام ص براي تنزيل قرآن آمد و امامان معصوم و مطهر اين اشرفين مخلوقات براي تأويل آن آمده اند! و تمام انبياء و رسولان الهي از جمله حضرت يوشع كه مي فرماييد همه و همه از شيعيان ايشانند! رجوع كنيد به بحث امامت و رسالت بخوانيد و تعفكر كنيد آنگاه خواهيد فهميد كه نام حضرت بقية الله الاعظم امام زمان روحي لتراب مقدمك فدا را چگونه بايد ببريد!
    بله با اين تفكر قيامت شما را و در غير همين حال نيز امثال ما جوابگو نيستيم برويد كسي را بگرديد و پيدا كنيد كه در قيامت بايستد و اعمال شما را بگردن بگيرد و زجه بزند ! مولا اميرالمؤمنين قسيم النار و و جنة در همين دنيا خود را در درگاه پروردگار به زجه انداخت تا نامه اعمال يكسري اشخاصي را بگيرد كه شيعه آنها باشد نه شيعه نفسشان پس هر هفته شما اين دعاي كميل را براي چه ميخوانيد از فريادهاي امير امؤمنين ع تاكنون چه چيزهايي ياد گرفته ايد سكوت تمام اينها براي برپايي حكومت حقه الهي است كه برپايي آن هم به دستان مبارك امام عصرعجل الله تعالي فرجه الشريف است و بوده است!
    شما فكر ميكنيد پروردگار بيخود اين بزرگواران را اين عرش نشينان الهي را به زمين فرستاد كه نعوذ بالله چون من بنشينم و هر چه دلم بخواهد بگويم نه عزيز من تعقل كنيد!
    عقل با ثمره اش شناخته ميشود نه با حرف!
    امام صادق ع:
    العقل ما عبد به الرحمن و اكتسب به الجنان
    "يعني عقل آنست بوسيله آن عبد خدا گردي و بهشت را براي خود كسب كني"
    ما به كجا ميرويم با اين افكار و چيزهايي كه من نامش را براي خودم عقل گذاشته ام و....
    الله يهدي من يشاء و يضل....
    ............... بياييد برويم مانند تمام كساني كه بزرگان عالم شدن و به كرامت نبوت و رسالت انتخاب شدن در خانه اهل بيت را بزنيم " و وسد الابواب الا بابه " ببخشيد به خودم ميگويم در خلوت و آشكار كه نفهم بفهم!
    اين الفاطميون
    مدعي گويد كه با يك گل نميگردد بهار

    من گلي دارم كه عالم را گلستان ميكند
    مینوی من مینای من پیدا و ناپیدای من
    ای منجی گیتی بیا
    مهدی بیا مهدی بیا

صفحه 1 از 18 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود