صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: کمک به معصیت از منظر فقه

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7

    کمک به معصیت از منظر فقه




    با سلام به همه دوستان
    یکی از عناوینی که ملاک حرمت قرار گرفته است کمک به معصیت می باشد، که در کتب فقهی از آن به الاعانة علی الاثم تعبیر می شود، اگر عملی به قصد معصیت و به نیت کمک به معصیت کار انجام شود همه فقهاء فتوا به حرمت آن می دهند، چه آن عمل فی نفسه مباح باشد یا مکروه یا مستحب.


    اگر قصد المعصیه و الایذاء در کتب فقهی و روائی جستجو شود، به مسائل زیر برخورد خواهید کرد (البته توجه داشته باشید نظرات زیر فقط بعنوان بحث فقهی مطرح است نه فتوا، بنابراین برای تحصیل فتوا باید به مرجع تقلید مراجعه نمود):
    • نماز مسافری که سفرش معصیت است وقتی حرام است که به قصد معصیت سفر کند و نه اینکه به قصد تفریح و زیارت و تجارت باشد و در ضمن آن نیز بخواهد معصیتی انجام دهد.
    • اگر کسی برای زن حامله ای که از زنا حامله شده وصیت نماید، صحیح است الا اینکه به قصد تشویق معصیت کار باشد.
    • فروش انگور به شراب ساز وقتی حرام است که به قصد کمک به تولید شراب و تحقق معصیت باشد و الا حرام نیست.
    • زیارت زن پدر اگر به قصد ایذاء مادر باشد حرام است و الا جائز بلکه مستحب است.
    • سر و صدای نیمه شب (به جهت مراسم عروسی و غیره) اگر به قصد ایذاء باشد حرام است.
    • هجو و شعر سرودن (یا هوچی گری و ...) اگر به قصد ایذاء باشد حرام است.
    • ساخت منزلی چند طبقه اگر به قصد ایذاء همسایه ها باشد حرام است و الا خیر.
    بنابراین قصد ایذاء، هر عمل مباح و مستحب و مکروهی را حرام می سازد، و اگر بدون قصد ایذاء، هر ایذائی حرام باشد لازمه اش این است که اکثر امورات ما حرام باشد چون دنیا دار تزاحم منافع است و جلب منفعت کسی مزاحم جلب منعفت دیگری است، مثلا منزل سه طبقه ساختن در محله ای که همه یک طبقه و دو طبقه هستند جلوی نور و هوا را خواهد گرفت، اشراف بر منازل دیگران رخ خواهد داد، همه اینها وقتی حرام است که به قصد ایذاء باشد.
    وجه مشترک همه اینها قصد است، بنابراین اگر زنی به قصد خودنمائی و نه به قصد جلب نظر مردان صورت خود را باز گذارد مرتک فعل حرام شده است؟
    آیة الله سیستانی میگویند حرام نخواهد بود، یعنی با علم به اینکه نگاه حرامی به صورت او میشود برای این زن حرام نخواهد بود، در واقع حرمت در اینجا گره خورده به قصد.


    ویرایش توسط صالح : ۱۳۸۹/۱۲/۱۰ در ساعت ۲۲:۲۴
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    ناگفته نماند که بعضی از فقهاء وجوب پوشیه برای زن را طبق روایتی واجب دانستند:
    محمّد بن حسن صفّار- رضى اللَّه عنه- به امام عسكرى عليه السّلام نوشت كه: مردى مى‏خواهد در باره زنى كه به او محرم نيست شهادت دهد در حالى كه زن پوشيده و در پرده است، ولى كلامش را مى‏شنود و دو تن شاهد عادل هم شهادت مى‏دهند كه او دختر فلان كس است كه اقرار مى‏كند و اين كلام خود اوست آيا شهادت بر اقرارش جايز است يا نه و بايد روى خود را بگشايد تا با چشم او را شناسائى كند؟ امام عليه السّلام در جواب نوشت «نقابى افكند و با نقاب نزد شهود حاضر شود بيارى خداوند» من لا يحضره الفقيه، ج‏3، ص: 68
    در این روایت چنین استدلال شده است که اگر پوشاندن تمام صورت واجب نبود معنا نداشت امام بفرمایند با نقاب برود، نقاب همان روبند است که فقط چشمان پیداست، یعنی امام برای ادای شهادت فقط همین یک مرتبه را از پوشیه به نقاب تنزل داده اند.
    فقط آیة الله خوئی و نجفی صاحب جواهر (رحمة الله علیهما) بدان فتوا دادند.
    البته اکثر فقهاء به این روایت استدلال نمیکنند، و یکی از ادله آنها این است که اگر پوشاندن صورت واجب بود باید در قرآن که مسئله حجاب و پوشش زن به تفصیل مطرح شده (و به خصوصه پوشاندن گردن تأکید شده) می آمد در حالی که هیچ اشاره ای به پوشاندن صورت نشده است.
    ــــــــــــــــــــ
    بعضی ادعا می کنند آیة الله صافی نیز پوشاندن صورت را برای زن واجب می دانند، در حالی که ایشان فتوا نداده اند، متن جامع الاحکام ج 2 ص 172 مسأله 1711 چنین است:
    پوشاندن وجه و كفّين بنابر احتياط لازم است.
    همانطور که میدانید فتوا غیر از احتیاط است، یعنی به لحاظ عملی قابل رجوع به مرجع اعلم دیگری است و به لحاظ علمی نظر قطعی محسوب نمیشود.


    ویرایش توسط صالح : ۱۳۸۹/۱۲/۱۳ در ساعت ۲۱:۰۳
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    نکته:
    فرض کنید پوشاندن صورت زن در برابر مردی که از نگاه به آن صورت به حرام می افتد واجب باشد، در اینجا دو سؤال مطرح است، اول اینکه آیا این پوشاندن بر همه زنان (با هر سن و سال و شکل وقیافه ای) واجب است؟ و دوم اینکه آیا پوشاندن تمام صورت واجب است؟
    چراکه حکم اولیه جواز نپوشاندن صورت است مگر اینکه سبب گناه مردان شود، حال آیا همه صورتها (شکل و مقدار) چنین سببی را ایجاد خواهند کرد؟
    با کمی تأمل جواب منفی به نظر می رسد، مثلا صورت زنان سیاه پوست یا زنانی که بهره کمتری از زیبائی دارند، معمولا نمیتواند جلب نظر حرام کند، حتی اگر همه صورت را بازگذارند، یا اگر زنی پری چهره باشد و بخش کمی از صورت خود را (در حد چشم و بینی و مقدار کمی از بالای لب - معممول زنان متدین -) باز گذارد در این مورد نیز چنین است، یعنی راه حرام بسته خواهد شد.
    اشکال:
    نظر همه مردان از جمله مردان بوالهوس، چشم چران، و همه کسانی که تماشای جنس مخالف برای آنان بسیار تحریک کننده است ملاک فتواست نه عموم یا بخشی از مردم؟
    پاسخ:
    اگر قرار باشد حدود پوشش زنان را در حدی تعریف کنیم که جلوی گناه تمام مردان گرفته شود، لازم است فتوا به عدم خروج زنان به هر شکل و حجابی داده شود، زیرا در بعضی از اوقات میتواند نگاه به زن چادری و 100% پوشیده، و حتی شنیدن صدای (عادی) پای او برای عده ای تحریک کننده باشد، در حالی که هیچ مجتهدی نه چنین فتوائی داده و نه می تواند بدهد، زیرا علاوه بر اینکه این مطلب خلاف عقل است، سیره انبیاء و ائمه معصومین و خاندان آنها علیهم السلام نیز چنین حجابی را واجب نکرده و تأیید نخواهد کرد.
    برویم مدینه سراغ مساجد سبعه، خدا قسمت همه علاقه مندان کند، مسجدی آنجاست به نام مسجد فاطمه زهرا سلام الله علیها، که توسط نوکران اجانب بسته شده است، همانطور که میدانید این مساجد در محل جنگ خندق (احزاب) ساخته شده است، جنگ احزاب بیرون مدینه صورت گرفت، و بعنواد یادبودی از اشخاص مطرح آن جنگ مسجدی بنا شد، طبق گزارشات تاریخی فاطمه زهرا در این جنگ دو کار کلیدی و مؤثر انجام میداده اند یکی آشپزی دیگری مداوای مجروحین، براحتی میتوان تصور کرد نوع حجاب و نحوه برخورد ایشان با نامحرمان چگونه بوده است، یعنی در عین حالی که باید وظیفه خدمات رسانی را به نحو احسن انجام دهند، گوهره عفاف را نیز به نحو احسن حفظ نمایند.

    ویرایش توسط صالح : ۱۳۸۹/۱۲/۱۴ در ساعت ۱۶:۵۷
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    ناگفته نماند (بعنوان تبصره نه مربوط به اصل بحث کمک به معصیت) مباحث فقهی و شرعی یعنی حداقلها و مرز عدل و فسق، اما به لحاظ اخلاقی و توصیه های غیر إلزام آور، هرچه زن پوشیده تر باشد بهتر است، اینجوری که امروزه در مملکت جمهوری اسلامی بر حضور هرچه پررنگ تر زن در همه عرصه های علمی اجرائی تأکید میشود مورد تأیید اسلام نیست، همان اسلامی که بزرگترین مدال زنان را این میداند که نه نامحرم آنها را ببیند و نه آنها نامحرم را، گفتنی ها در این رابطه فراوان است که مجالی دیگر می طلبد.

    البته یک بحث دیگری که در تاپیک دیگر باید مطرح شود(بزودی انشاء الله) این است:
    اینکه گفته می شود بداند کسی به گناه می افتد، این بداند یعنی چه؟
    معنای بداند (یقین کند) چیست؟
    یقین چیست و فرقش با اطمینان چه می باشد؟
    یقین در اعتقادات غیر یقین در احکام می باشد یا خیر؟
    و مباحثی از این قبیل.
    موفق باشید.

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,856
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 19 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با عرض سلام و تشکر از مطلب مفید که فرمودید
    یک سوال برایم پیش میاید ایا برای اینکه مردان به گناه نیفتند زنان باید حجاب بگیرند که اگر چنین باشد ایا ظلم به زن نیست ؟
    به نظر بنده حجاب برای حرمت خود زن و حفظ جامع است

    خداوندا چنانم کن که خواهی/ نجاتم ده از این بندو تباهی
    ببین بزمی که افتاده به چاهی/ ندارد غیر تو امید و راهی
    رهرو عشقم عبادت را ز طاعت میکنم
    ترک دنیا میکنم بر خلق خدمت میکنم
    بهترین پارسایی پنهان داشتن پارسایی است

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چرا چيزى مى‏گوييد كه انجام نمى‏دهيد

    التماس دعا بزمئ


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    با سلام به شما دوست عزیز
    نقل قول نوشته اصلی توسط بیطرف منصف نمایش پست
    با عرض سلام و تشکر از مطلب مفید که فرمودید یک سوال برایم پیش میاید ایا برای اینکه مردان به گناه نیفتند زنان باید حجاب بگیرند که اگر چنین باشد ایا ظلم به زن نیست ؟ به نظر بنده حجاب برای حرمت خود زن و حفظ جامع است
    ما و شما معتقدیم حفظ حرمت زن و جامعه در گرو پوشیده ماندن زن است، اما یک نکته کلیدی اینجا نباید فراموش شود، و آن اینکه زن حق ندارد بیش از آنچه شارع برای او اجازه داده خود را بنمایاند چه باعث گناه افتادن بشود چه نشود، مثلا زن حق ندارد موی خود را بیرون گذارد چه مردان به گناه بیافتند چه نیافتند.

    اکثر مسائلی که به حجاب مربوط است چنین است، مثلا مصافحه (دست دادن) با زنان اجنبی و مطلق دست زدن به بدن آنها حرام است، مسلمان و کافر و پیر و جوان ندارد، با شهوت و بی شهوت نیز مطرح نیست.

    یعنی پوششی فراتر از صورت و دستها مشورط به گناه افتادن مردان نیست، تمام بحث ما روی وجوب پوشاندن صورت زن است نه سائر حدود حجاب او، و این نیز مربوط به حجاب نیست از باب کمک به معصیت است، لذا در این جهت فرق میان زن و مرد نیست، پس اگر مردی به قصد جلب نظر زنان و به گناه افتادن آنها خود را بیاراید مرتکب گناه شده است.

    موفق باشید.
    ویرایش توسط صالح : ۱۳۸۹/۱۲/۱۵ در ساعت ۱۹:۳۴
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    1,230
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 23 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    22



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی نمایش پست
    اگر قرار باشد حدود پوشش زنان را در حدی تعریف کنیم که جلوی گناه تمام مردان گرفته شود، لازم است فتوا به عدم خروج زنان به هر شکل و حجابی داده شود، زیرا در بعضی از اوقات میتواند نگاه به زن چادری و 100% پوشیده، و حتی شنیدن صدای (عادی) پای او برای عده ای تحریک کننده باشد،



    با سلام جناب پاسخگو

    یک سوال برایم مطرح است امیدوارم جواب قانع کننده بدهید
    فکر نمی کنید مردانی که بادیدن صورت یک زن یا به قول شما زن صددرصد چادری تحریک میشوند بیما ر روحی و روانی هستند
    و باید برای راحلهای درمان اینمردان بحث و گفتگو شود .
    من فکر می کنم اگر مرد به زن نگاه جنسیتی نداشته باشد بلکه به اوبه چشم یک انسان نگاه کند هیچگاه با دیدن چهره یک زن تحریک نمی شود . پس باید به جای بحث برسر اینکه زن پوشیه بزند یا خودش را مخفی کند به راه حلهای منطقی و جامعه پسند فکر کنید . به راههای درمان مردانیکه دلهای بیمار دارند .
    به نام الله.......به یاد الله .......برای الله

    بیا تا ما فلک راسقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    43
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به عقیده ی بنده حجاب تنها برای حفظ حرمت و کرامت ِخود زن و حفظ جامعه است و بس !
    چرا که مردان ِ هوسباز و بیمار دل حتی با نگاه کردن به چشمان ِ بانویی که نقاب زده و چادر تمام قامت اورا پوشانده ، به گناه می افتند.
    بنده حجاب را تنها برای فرمانبرداری از دستور الهی و موارد مطرح شده در سطر نخست ، الزامی میدانم ولاغیر.
    عاقبت یک روز مغرب محو مشرق می شود
    عاقبت غربی ترین دل نیز عاشق می شود
    شرط می بندم زمانی که نه زود است و نه دیر
    مهربانی حاکم کل مناطق می شود


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    12
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    64
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با عرض سلام و تشکر از مطلبی که عنوان نمودید.
    پوشش برای زنان با تمام حرمتی که دارد نباید به عنوان حصار و زندان نام برد بلکه آن یک نوع استتار و محافظ برای زنان است که درَّ وجودشان را در صدف حجاب محافظت میکند و از نگاه هوس آلود و هرزه برخی مردان میپوشاند.
    اسلام حجاب را مخصوص بانوان عنوان نکرده بلکه مردان را هم مجاب به پوشش بدن و حجاب چشم نموده است


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    با سلام به شما دوست عزیز
    نقل قول نوشته اصلی توسط دریای بی پایاب نمایش پست
    بنده حجاب را تنها برای فرمانبرداری از دستور الهی و موارد مطرح شده در سطر نخست ، الزامی میدانم ولاغیر

    قطعا دستور اسلام نیز چنین است، تمام واجبات و مستحبات باید چنین باشد تا مستحق پاداشی به نام رضایت إلهی باشد.

    تنها چیزی که در این تاپیک بدان پرداختیم، وجوب باز گذاشتن صورت زن است، نه حجاب کلی برای زن، زیرا ضرورت حجاب برای زن در برابر اجنبی مقید به هیچ قیدی نیست، یعنی زن باید در برابر نامحرم برای عمل به دستور خداوند حجاب داشته باشد، چه کسانی باشند که به او نگاه کنند یا نکنند، با قصد نگاه کنند یا خیر، تنها بحث قرص صورت است، که فتاوا و مبانی فقهی در آن متفاوت است.
    و صد البته در آن صورت و طبق فتاوای اکثر علماء اگر زنی بداند مورد نگاه حرام قرار گرفته باید صورت خود را بخاطر رضای خدا بپوشاند.

    موفق باشید.
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود