جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ایمان چگونه حاصل میشود؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    643
    تشکر:
    1
    حضور
    7 روز 16 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    27
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ایمان چگونه حاصل میشود؟




    با درود دوستان لطف کنند ایمان و ماهیت ان و چگونگی حصول انرا مورد بررسی قرار دهند. و اینکه ایا همه کسانیکه ایمان نمی اورند از روی لجاجت میباشد؟ نظر قران در این موارد چیست؟ ایا ما حق داریم قیاس به خود بگیریم و انتظار داشته باشیم همه مثل ما فکر کنند و به همان چیزی که ما مومن هستیم انها هم مومن باشند؟ و مهمتر از ان ایا برخوردی که اسلام با کفار میکند منطقیست؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث کلامي

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۱۲/۱۱ در ساعت ۱۴:۱۱

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط talleb نمایش پست
    با درود دوستان لطف کنند ایمان و ماهیت ان و چگونگی حصول انرا مورد بررسی قرار دهند. و اینکه ایا همه کسانیکه ایمان نمی اورند از روی لجاجت میباشد؟ نظر قران در این موارد چیست؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث کلامي

    با سلام و عرض ادب

    ايمان- كه امرى كاملًا اختيارى است- عبارت است از معرفت توأم با تسليم قلبى و خضوع و خشوع دل به خداوند متعال و رسول او و آموزه‏هايى كه به بشريت ارائه كرده‏اند. ايمان امرى اختيارى است به دليل آن كه در آيات بسيار به آن، امر شده است و روشن است كه امر به چيزى از سوى حكيم مطلق، دلالت بر مقدور بودن و اختيارى بودن آن چيز دارد( بقره/ 41، 91، 186- نساء/ 136- آل عمران/ 179) و در اين آيه به اختيارى بودن آن تصريح شده است: «إن هذه تذكرة فمن شاء اتخذ إلى ربه سبيلا»( ) مزمل، آيه 91) «قطعاً اين [آيات‏] اندرزى است تا هر كه بخواهد به سوى پروردگار خود راهى در پيش گيرد».

    ايمان در قرآن، گونه‏اى از معرفت وعلم را داراست، ولى تمام هويت آن، از سنخ علم و معرفت نيست بلكه افزون بر آن تسليم و خضوع در برابر حق نيز مى‏باشد( حجرات/ 15- بقره/ 42- توبه/ 110) «إنما المؤمنون الذين آمنوا بالله و رسوله ثم لم‏يرتابوا و جاهدوا بأموالهم و أنفسهم فى سبيل الله أولئك هم‏الصادقون»( حجرات/ 15) «در حقيقت، مؤمنان كسانى‏اند كه به خدا و پيامبر او گرويده و [ديگر] شك نياورده و با مال و جانشان در راه خدا جهاد كرده‏اند. اينانند كه راست‏كردارند». پس اهل ايمان كسانى‏اند كه در ايمان به خدا و رسول ترديدى نداشته، به آنها علم و يقين دارند «ود كثير من أهل الكتاب لويردونكم من بعد إيمانكم كفارا حسدا من عند أنفسهم من بعد ما تبين لهم الحق فاعفوا و اصفحوا حتى يأتى الله بأمره»( بقره/ 109) «بسيارى از اهل كتاب- پس از اين كه حق بر ايشان آشكار شد- از روى حسدى كه در وجودشان بود، آرزو مى‏كردند كه شما را بعد از ايمانتان، كافر گردانند. پس عفو كنيد و درگذريد، تا خدا فرمان خويش را بياورد».

    اين آيه، به روشنى حكايتگر اين حقيقت است كه بسيارى از اهل كتاب على‏رغم روشن شدن حق و علم آنها به آن، آرزو دارند تا مؤمنان را هم از روى حسد به گمراهى افكنند. بنابراين، ايمان تنها معرفت و علم نيست بلكه بايد در برابر حق خاضع و خاشع و قلباً تسليم بود.

    كافر و مؤمن خدا گويند ليك در ميان
    هردو فرقى هست نيك‏آن
    گدا گويد خدا را بهر نان

    متقى گويد خدا از عين جان‏
    گر بدانستى گدا از گفت خويش
    پيش چشم او نه كم ماندى نه بيش‏
    سال‏ها گويد خدا آن نان خواه
    همچو خر، مصحف كشد از بهر كاه‏
    گر به دل درتافتى گفت لبش
    ذره ذره گشته بودى قالبش‏

    نام ديوى ره برد در ساحرى
    تو به نام حق پشيزى مى‏برى‏

    ( مثنوى/ 2/ 502- 497)



    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 3 : ۱۳۸۹/۱۲/۱۱ در ساعت ۱۶:۵۸


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    از نظرگاه قرآن، عمل جزء ايمان نيست، چرا كه آيات متعددى وجود دارد كه دلالت دارد عمل منفك از ايمان است،( عصر/ 3- نساء/ 124 و 162- اعراف/ 152- فاطر/ 10) اما عمل لازمه ايمان است و در واقع، ثمره و نتيجه آن تلقى گشته است به صورتى كه از ديدگاه قرآن عمل صالح تنها در كنار ايمان، پايدارى و دوام دارد و ايمان نيز تنها با وجود عمل صالح است كه طراوت و نشاط مى‏يابد.( نساء/ 65- انفال/ 3 و 4- مجادله/ 22- بقره/ 177)

    از منظر قرآن، به هر اندازه كه معرفت آدمى عميقتر و خضوع و خشوع و تسليم قلبى او ژرف‏تر و مستحكم‏تر باشد، ايمان هم افزايش مى‏يابد و هر چه معرفت كم‏تر و سطحى‏تر و خضوع قلبى اندك و كم استقامت باشد، ايمان هم كاهش مى‏يابد. به هر روى، با توجه به درجات دو عنصر اساسى ايمان، يعنى معرفت و تسليم قلبى، ايمان هم امكان كاهش يا افزايش دارد.( آل عمران/ 173- انفاق، 2- نساء/ 136)

    مؤمنى او، مؤمنى تو بى‏گمان

    در بيان هر دو فرقى بيكران‏



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0




    جمع بندي


    پرسش:

    ماهيت ايمان چيست و چگونه حاصل ميشود ؟ ایا همه کسانیکه ایمان نمی اورند از روی لجاجت میباشد؟ نظر قران در این موارد چیست؟

    پاسخ:

    ايمان- كه امرى كاملًا اختيارى است- عبارت است از معرفت توأم با تسليم قلبى و خضوع و خشوع دل به خداوند متعال و رسول او و آموزه‏هايى كه به بشريت ارائه كرده‏اند. ايمان امرى اختيارى است به دليل آن كه در آيات بسيار به آن، امر شده است و روشن است كه امر به چيزى از سوى حكيم مطلق، دلالت بر مقدور بودن و اختيارى بودن آن چيز دارد(1) و در اين آيه به اختيارى بودن آن تصريح شده است: «إن هذه تذكرة فمن شاء اتخذ إلى ربه سبيلا»(2) «قطعاً اين [آيات‏] اندرزى است تا هر كه بخواهد به سوى پروردگار خود راهى در پيش گيرد».

    ايمان در قرآن، گونه‏اى از معرفت وعلم را داراست، ولى تمام هويت آن، از سنخ علم و معرفت نيست بلكه افزون بر آن تسليم و خضوع در برابر حق نيز مى‏باشد(3) «إنما المؤمنون الذين آمنوا بالله و رسوله ثم لم‏يرتابوا و جاهدوا بأموالهم و أنفسهم فى سبيل الله أولئك هم‏الصادقون»(4) «در حقيقت، مؤمنان كسانى‏اند كه به خدا و پيامبر او گرويده و [ديگر] شك نياورده و با مال و جانشان در راه خدا جهاد كرده‏اند. اينانند كه راست‏كردارند». پس اهل ايمان كسانى‏اند كه در ايمان به خدا و رسول ترديدى نداشته، به آنها علم و يقين دارند «ود كثير من أهل الكتاب لويردونكم من بعد إيمانكم كفارا حسدا من عند أنفسهم من بعد ما تبين لهم الحق فاعفوا و اصفحوا حتى يأتى الله بأمره»(5) «بسيارى از اهل كتاب- پس از اين كه حق بر ايشان آشكار شد- از روى حسدى كه در وجودشان بود، آرزو مى‏كردند كه شما را بعد از ايمانتان، كافر گردانند. پس عفو كنيد و درگذريد، تا خدا فرمان خويش را بياورد».

    اين آيه، به روشنى حكايتگر اين حقيقت است كه بسيارى از اهل كتاب على‏رغم روشن شدن حق و علم آنها به آن، آرزو دارند تا مؤمنان را هم از روى حسد به گمراهى افكنند. بنابراين، ايمان تنها معرفت و علم نيست بلكه بايد در برابر حق خاضع و خاشع و قلباً تسليم بود.

    از نظرگاه قرآن، عمل جزء ايمان نيست، چرا كه آيات متعددى وجود دارد كه دلالت دارد عمل منفك از ايمان است،(6) اما عمل لازمه ايمان است و در واقع، ثمره و نتيجه آن تلقى گشته است به صورتى كه از ديدگاه قرآن عمل صالح تنها در كنار ايمان، پايدارى و دوام دارد و ايمان نيز تنها با وجود عمل صالح است كه طراوت و نشاط مي ‏يابد.(7)

    از منظر قرآن، به هر اندازه كه معرفت آدمى عميقتر و خضوع و خشوع و تسليم قلبى او ژرف‏تر و مستحكم‏تر باشد، ايمان هم افزايش مى‏يابد و هر چه معرفت كم‏تر و سطحى‏تر و خضوع قلبى اندك و كم استقامت باشد، ايمان هم كاهش مى‏يابد. به هر روى، با توجه به درجات دو عنصر اساسى ايمان، يعنى معرفت و تسليم قلبى، ايمان هم امكان كاهش يا افزايش دارد.(8)


    1. بقره/ 41، 91، 186- نساء/ 136- آل عمران/ 179
    2. مزمل آيه 19
    3. حجرات/ 15- بقره/ 42- توبه/ 110
    4. حجرات/ 15
    5. بقره/ 109
    6. عصر/ 3- نساء/ 124 و 162- اعراف/ 152- فاطر/ 10
    7. نساء/ 65- انفال/ 3 و 4- مجادله/ 22- بقره/ 177
    8. آل عمران/ 173- انفاق، 2- نساء/ 136



    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 3 : ۱۳۹۰/۰۹/۲۳ در ساعت ۱۶:۰۵
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی مباحث كلامي

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود