صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: در خدا باوری و دین داری عقل مقدم است یا ایمان؟؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    224
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0

    در خدا باوری و دین داری عقل مقدم است یا ایمان؟؟




    با سلام
    در بحث های متعددی که شرکت داشتم همواره این سخن از سنت اگوستین طرح میشود

    اوگوستین درباره رابطه عقل و ایمان وی معتقد است که علم بدون ایمان روبه سوی انحراف دارد. وباعث گمراهی انسان‌ها می‌گردد، پس انسان باید ابتدا ایمان بیاورد و در پرتو این ایمان است که می‌تواند از عقل استفاده کند چرا که در غیر این صورت به گمراهی کشیده می‌شود. عقل پس از ایمان آوردن می‌تواند در سایه سار عقل الهی به حقیقت مطلق دست پیدا کند.

    در این تاپیک از دوستان دعوت میکنم نظر خود را در باره جایگاه عقل و ایمان در خدا باوری بیان کنند


    کارشناس بحث : پاسخگوي علوم قرآن


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۱۲/۱۳ در ساعت ۰۲:۰۰
    ( زیرا خدا جهان را آنقدر محبت نمود که پسر یگانه خود را فرستاد تا هرکه به او ایمان آورد هلاک نگردد بلکه حیات جاودانی یابد )انجیل یوحنا 3 : 16

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,856
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 19 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط paul نمایش پست
    با سلام
    در بحث های متعددی که شرکت داشتم همواره این سخن از سنت اگوستین طرح میشود

    اوگوستین درباره رابطه عقل و ایمان وی معتقد است که علم بدون ایمان روبه سوی انحراف دارد. وباعث گمراهی انسان‌ها می‌گردد، پس انسان باید ابتدا ایمان بیاورد و در پرتو این ایمان است که می‌تواند از عقل استفاده کند چرا که در غیر این صورت به گمراهی کشیده می‌شود. عقل پس از ایمان آوردن می‌تواند در سایه سار عقل الهی به حقیقت مطلق دست پیدا کند.

    در این تاپیک از دوستان دعوت میکنم نظر خود را در باره جایگاه عقل و ایمان در خدا باوری بیان کنند


    کارشناس بحث : پاسخگوي علوم قرآن

    با عرض سلام
    اول بنده نقش عقل را از نظر ولیا بیان میکنم و بعد در مورد تعهد در کار و گمراه نشدن
    در حدیث شریف نبوی(ص) آمده است:
    قیل له: ماالعقلُ؟ قال: العملُ بطاعة اللهِ و إنَّ العمّالَ بطاعةِ الله هُمُ العُقلاءُ؛ به آن بزرگوار گفتند: عقل چیست؟ فرمود: عمل به فرمان خداوند، عاقلان راستین آن­هایند که از خداوند اطاعت می­کنند.
    از رسول اعظم(ص) نقل شد که فرمود:
    أفضلُ النّاس، أعقلُ النّاس؛ برترین مردم عاقل­ترین ایشان است.
    امام صادق(ع) در پاسخ این پرسش که عقل چیست؟ فرمود: مُا عُبِدَ بِه الرّحمنُ واکْتُسِبَ بِهِ الجِنَانُ؛ عقل چیزی است که بدان خدای رحمان عبادت شود و بهشت به دست آید. سؤال کننده پرسید: پس در معاویه که معروف به هوشمندی بود، چه چیزی بود؟ حضرت فرمود: آنچه معاویه داشت، نکرا و شیطنت و چیزی شبیه عقل بود که عقل نیست.
    از حضرت موسی­بن جعفر نقل شده که به هشام­بن حکم فرمود:
    یا هشامُ! إنَّ لله علی­النّاس حجّتین، حجّةً ظاهرةً و حجّةً باطنةً؛ فامّا الظّاهرةُ فالرّسلُ والأنبیاءُ والائمةُ: و أمَّا الباطِنةُ، فَالعقولُ ای هشام خدای را بر مردم دو حجّت و راهنماست. حجتی آشکار و حجتی پنهان؛ حجّت آشکار الهی رسولان، انبیا و ائمه: هستند، و حجّت پنهان عقل­هاست.
    امیرالمؤمنین علی(ع) فرموده است:
    صدرُالعاقلِ صُندوق سِرِّه، لاغِنی کالعَقلِ ولافَقْرَ کالجَهْلِ ولامیراثَ کالأدب و... لامال اعودَمِنَ العقلِ ولاعقلَ کالتَدّبِیرِ سینه خردمند، صندوق اسرار اوست، هیچ بی­نیازی بسان خرد و روزی نیست، هیچ فقری مانند نادانی نیست، هیچ میراثی همانند، تربیت نیست، و هیچ ثروتی چون عقل ثمربخش نیست و هیچ خردمندی چون آینده­نگری و تدبیر نیست
    در قرآن کریم واژه­های هم­خانواده عقل 49 بار به کار رفته است.‌ واژه تفکر و مشتقات آن 18 بار مورد استفاده قرار گرفته است.
    کلمه­ی تدبّر با تأکید بر تدبّر در قرآن 4 بار آمده است.
    تعبیر اولوالألباب 16 بار در قرآن عظیم به کار رفته است.
    إِنّ شَرّ الدّوَابّ ِ عِنْدَ اللّهِ الصّمّ الْبُکْمُ الّذینَ لا یَعْقِلُونَ قطعاً بدترین جنبندگان نزد خدا کران و لالانی­اند که نمی­اندیشند؛ یکی از تندترین انتقادهای قرآن از اقدامات جاهلانه و غیرعاقلانه باشد. آن­ها که از شنیدن حق کر و از گفتن آن لال­اند و با وجود دو پیامبر درونی و برونی از آن بهره نمی­برند؛ انسان نیستند، بلکه جانورند. آن­هم از نوع بدترین جانوران! خلقت آسمان و زمین، تحولات شب و روز، آیات الهی در جهان و قرآن و حوادث عالم، بهترین راه­های تفکر و تذکّر و شناخت جهان و وظایف انسان است.
    اسلام عقل را جوهر ذات میداند که به وسیله ان میشود به خدا رسید چون متفکر در اخرالامر به حقیقت عظمت الهی پی خواهد برد و به ایمان میرسد و انسانی که با تحلیل و عقل به ایمان رسیده متعهد تر و راسختر است به هر حال چهار دیدگاه در مورد رابطه بین ایمان و عقل را مى‏توان بازشناخت: (1) عقل تنها (عقل‏گرایى دینى، رنه دكارت); (2) ایمان تنها (ایمان‏گرایى، سورن كى یركگور); (3) عقل مقدم بر ایمان (توماس آكویناس); (4) ایمان به عنوان پیش شرط که میتوان در مورد هر کدام بصورت جداگانه بحث کرد البته اگر مایل باشید

    ویرایش توسط بیطرف منصف : ۱۳۸۹/۱۲/۱۳ در ساعت ۰۷:۴۵
    خداوندا چنانم کن که خواهی/ نجاتم ده از این بندو تباهی
    ببین بزمی که افتاده به چاهی/ ندارد غیر تو امید و راهی
    رهرو عشقم عبادت را ز طاعت میکنم
    ترک دنیا میکنم بر خلق خدمت میکنم
    بهترین پارسایی پنهان داشتن پارسایی است

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چرا چيزى مى‏گوييد كه انجام نمى‏دهيد

    التماس دعا بزمئ

  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,903
    صلوات
    1700
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    57 روز 11 ساعت نامشخص
    دریافت
    214
    آپلود
    104
    گالری
    16



    با توجه به دستورات قرآن كريم و احاديث و احكام عمليه توسط مراجع عظام تقليد در درجه اول انسان بايد با تعقل و تدبر دين و اصول آنرا فرابگيرد!
    و بعد مراحل ديگر را طي كند و ...
    نميتوان بدليل عدم تفكر و تعقل يك شخص در دين و باورش بقيه را تجزيه و تحليل نمود!

    سپاسگزارم
    ویرایش توسط Partofar : ۱۳۸۹/۱۲/۱۳ در ساعت ۰۹:۱۱
    اين الفاطميون
    مدعي گويد كه با يك گل نميگردد بهار

    من گلي دارم كه عالم را گلستان ميكند
    مینوی من مینای من پیدا و ناپیدای من
    ای منجی گیتی بیا
    مهدی بیا مهدی بیا


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    224
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام
    انچه در باره جایگاه عقل گفته شد بسیار نیکوست - اما سوالی که باقی است ایا با عقل میتوان به بنیادهای ایمان رسید؟ ایا با عقل میتوان تصویری درست از خدا ایجاد کرد به نوعی که همگان آن را یکسان ببینند؟؟ خیر - و دلیل آن واقعیت های بیرونی از انواع ایمان است
    آیا میتوان با عقل بهشت یا جهنم و اخباری که از آنها نقل شده است را ثابت کرد؟؟ خیر
    ایا میتوان با عقل ارزش اعمال عبادی را تعیین کرد؟؟ خیر - چرا نماز میخوانید؟ چرا 17 رکعت ؟ چرا صبح دو رکعت؟ چرا چهارکعت نه؟ چرا حج؟ اگر عبادت نکنیم چه میشود؟ ایا عقل توان پاسخ گویی دارد؟
    اینکه وجود خدا را بتوان با عقل ثابت کرد!!!! پس وجود و جایگاه انبیا در ایمان ما چیست؟ ایا وجود ایمان !!!! به انبیا و کارکرد آنها نشان از ناتوانی عقل نیست؟؟؟
    با سپاس
    ( زیرا خدا جهان را آنقدر محبت نمود که پسر یگانه خود را فرستاد تا هرکه به او ایمان آورد هلاک نگردد بلکه حیات جاودانی یابد )انجیل یوحنا 3 : 16


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,856
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 19 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط paul نمایش پست
    با سلام
    انچه در باره جایگاه عقل گفته شد بسیار نیکوست - اما سوالی که باقی است ایا با عقل میتوان به بنیادهای ایمان رسید؟ ایا با عقل میتوان تصویری درست از خدا ایجاد کرد به نوعی که همگان آن را یکسان ببینند؟؟ خیر - و دلیل آن واقعیت های بیرونی از انواع ایمان است
    آیا میتوان با عقل بهشت یا جهنم و اخباری که از آنها نقل شده است را ثابت کرد؟؟ خیر
    ایا میتوان با عقل ارزش اعمال عبادی را تعیین کرد؟؟ خیر - چرا نماز میخوانید؟ چرا 17 رکعت ؟ چرا صبح دو رکعت؟ چرا چهارکعت نه؟ چرا حج؟ اگر عبادت نکنیم چه میشود؟ ایا عقل توان پاسخ گویی دارد؟
    اینکه وجود خدا را بتوان با عقل ثابت کرد!!!! پس وجود و جایگاه انبیا در ایمان ما چیست؟ ایا وجود ایمان !!!! به انبیا و کارکرد آنها نشان از ناتوانی عقل نیست؟؟؟
    با سپاس
    با عرض سلام به نظر بنده هر کس با عقل خدا را بشناسد با دل دیوانه او میشود و ایمان ان استوار و محکم است چون خداوند حکیم است و تمام اعمالی را که برای انسان قرار داده خارج از کارهای معقول و عقل نیست باید فکر کرد حکمتش را فهمید و با عشق انجام داد

    خداوندا چنانم کن که خواهی/ نجاتم ده از این بندو تباهی
    ببین بزمی که افتاده به چاهی/ ندارد غیر تو امید و راهی
    رهرو عشقم عبادت را ز طاعت میکنم
    ترک دنیا میکنم بر خلق خدمت میکنم
    بهترین پارسایی پنهان داشتن پارسایی است

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چرا چيزى مى‏گوييد كه انجام نمى‏دهيد

    التماس دعا بزمئ

  9. تشکر


  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    224
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط بیطرف منصف نمایش پست
    با عرض سلام به نظر بنده هر کس با عقل خدا را بشناسد با دل دیوانه او میشود و ایمان ان استوار و محکم است چون خداوند حکیم است و تمام اعمالی را که برای انسان قرار داده خارج از کارهای معقول و عقل نیست باید فکر کرد حکمتش را فهمید و با عشق انجام داد
    با سلام
    چند تناقض در متن
    1 - هر کس با عقل خدا را بشناسد دیوانه میشود
    2 - دیوانگی موجب محکم شدن ایمان میشود
    3 - باید ایمان اورد که اعمال خدا خارج از عقل نیست و فکر کرد و حکمتش را فهمید
    ( زیرا خدا جهان را آنقدر محبت نمود که پسر یگانه خود را فرستاد تا هرکه به او ایمان آورد هلاک نگردد بلکه حیات جاودانی یابد )انجیل یوحنا 3 : 16


  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,856
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 19 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط paul نمایش پست
    با سلام
    چند تناقض در متن
    1 - هر کس با عقل خدا را بشناسد دیوانه میشود
    2 - دیوانگی موجب محکم شدن ایمان میشود
    3 - باید ایمان اورد که اعمال خدا خارج از عقل نیست و فکر کرد و حکمتش را فهمید
    با عرض سلام دوست من با دل دیوانه میشود یعنی عاشق خداوند میگردد چون ان کس که بدون عقل و تفکر ایمان اورده در بعضی وقتها دلیل کار عبادی را متوجه نمیشود و شک میکند و همین شک باعث ضعف در ایمان میشود
    ویرایش توسط بیطرف منصف : ۱۳۸۹/۱۲/۱۳ در ساعت ۱۷:۴۵
    خداوندا چنانم کن که خواهی/ نجاتم ده از این بندو تباهی
    ببین بزمی که افتاده به چاهی/ ندارد غیر تو امید و راهی
    رهرو عشقم عبادت را ز طاعت میکنم
    ترک دنیا میکنم بر خلق خدمت میکنم
    بهترین پارسایی پنهان داشتن پارسایی است

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چرا چيزى مى‏گوييد كه انجام نمى‏دهيد

    التماس دعا بزمئ

  12. تشکر


  13. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    با سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط paul نمایش پست
    وی معتقد است که علم بدون ایمان روبه سوی انحراف دارد. وباعث گمراهی انسان‌ها می‌گردد، پس انسان باید ابتدا ایمان بیاورد و در پرتو این ایمان است که می‌تواند از عقل استفاده کند چرا که در غیر این صورت به گمراهی کشیده می‌شود. عقل پس از ایمان آوردن می‌تواند در سایه سار عقل الهی به حقیقت مطلق دست پیدا کند. در این تاپیک از دوستان دعوت میکنم نظر خود را در باره جایگاه عقل و ایمان در خدا باوری بیان کنند
    مطلبي كه شما دوست بزرگوار مسيحي در مورد رابطه ي حقيقي علم و ايمان مطرح نموديد در تعاليم اسلامي و قراني با عنوان تزكيه (ايمان) و تعليم (علم) نام برده شده است .

    در چهار آیه از قرآن مجید، مسئله تعلیم و تزکیه ذکر شده و آن دو را هدف انبیا شمرده است‌. در سه مورد، تزکیه بر تعلیم مقدّم شده است‌:
    كَمَا أَرْسَلْنَا فِيكُمْ رَسُولًا مِّنكُمْ يَتْلُو عَلَيْكُمْ آيَاتِنَا
    وَيُزَكِّيكُمْ وَيُعَلِّمُكُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُعَلِّمُكُم مَّا لَمْ تَكُونُواْ تَعْلَمُونَ( بقره /151)
    همان طور كه در ميان شما فرستاده‏اى از خودتان روانه كرديم [كه] آيات ما را بر شما مى‏خواند و شما را پاك مى‏گرداند و به شما كتاب و حكمت مى‏آموزد و آنچه را نمى‏دانستيد به شما ياد مى‏دهد
    لقد من الله علي المومنين اذ بعث فيهم رسولا من انفسهم يتلو عليهم آياته
    ويزكيهم ويعلمهم الكتاب والحكمه وان كانوا من قبل لفي ضلال مبين ( آل عمران /64)
    به يقين خدا بر مؤمنان منت نهاد [كه] پيامبرى از خودشان در ميان آنان برانگيخت تا آيات خود را بر ايشان بخواند و پاكشان گرداند و كتاب و حكمت به آنان بياموزد قطعا پيش از آن در گمراهى آشكارى بودند
    هو الذي بعث في الاميين رسولا منهم يتلو عليهم آياته
    ويزكيهم ويعلمهم الكتاب والحكمه وان كانوا من قبل لفي ضلال مبين
    ( جمعه /2)
    اوست آن كس كه در ميان بى‏سوادان فرستاده‏اى از خودشان برانگيخت تا آيات او را بر آنان بخواند و پاكشان گرداند و كتاب و حكمت بديشان بياموزد و [آنان] قطعا پيش از آن در گمراهى آشكارى بودند

    و تنها در آیة 129 سورة بقره‌، تعلیم بر تزكيه مقدّم شده است‌:
    رَبَّنَا وَابْعَثْ فِيهِمْ رَسُولًا مِّنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِكَ
    وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُزَكِّيهِمْ إِنَّكَ أَنتَ العَزِيزُ الحَكِيمُ (بقره/129)
    پروردگارا در ميان آنان فرستاده‏اى از خودشان برانگيز تا آيات تو را بر آنان بخواند و كتاب و حكمت به آنان بياموزد و پاكيزه‏شان كند زيرا كه تو خود شكست‏ناپذير حكيمى
    آن جا که تعلیم مقدّم شده‌، اشاره به وضع طبیعی است‌؛ یعنی تا تعلیمی نباشد، تزکیه‌ای صورت نمی‌گیرد، و در سه موردی که تزکیه مقدّم شده‌، گویا به مسئله هدف بودن آن اشاره دارد؛ چون هدف اصلی‌، تزکیه است و دیگر صفات مقدّمه آن است‌.
    پس تزکیه‌(ايمان)، از نظر مقامی و رتبی‌، مقدّم بر تعلیم(علم) است‌؛ هر چند از نظر زمانی‌، متأخر از آن است‌؛ یعنی تعلیم مقدم بر تزکیه است‌. 1

    پي نوشت
    1- ر. ك :
    تفسیر نمونه‌، آیت الله مکارم و دیگران‌، ج 1، ص 457 و 458، دار الکتب الاسلامیة‌
    ویرایش توسط هدی : ۱۳۸۹/۱۲/۱۴ در ساعت ۰۹:۳۵
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  14. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13




    علامه طباطبایی‌؛ در تفسیر المیزان می‌فرمایند:آن جا که تزکیه مقدّم شده‌، در مقام بیان این مطلب است که چگونه رسول خدا(ص)مؤمنان امّت را تربیت کند. و در مقام تربیت‌، تزکیه بر تعلیم مقدّم است‌؛ امّا در دعای حضرت ابراهیم‌(بقره‌، 129) مقام‌، مقام تربیت نبود؛ تنها دعا و درخواست بود و از خدا می‌خواست که "تزکیه‌" و "تعلیم کتاب و حکمت‌" را به نسلش عطا کند و چون تزکیه از ناحیة عمل و اخلاق حاصل می‌شود، اول باید به اعمال صالح
    عالم شد و به آنها عمل کرد تا به تدریج تزکیه به دست آید.
    هدف اصلی در نظام آموزشی اسلام همان تزکیه(ايمان) است و آموزش(علم) مقدمه آن می‌باشد. حتی به قول برخی قبل از تعلیم و آموزش باید تزکیه شد، سپس به تعلیم پرداخت‌؛ چرا که اگر ظرف وجودی انسان از آلودگی‌ها و رذالت‌ها پاک نشود، تعلیم و آموزش به او هم چون پر کردن ظرفی آلوده و پر میکروب از شیر است‌؛ هم چنان که ظرف آلوده‌، شیر سالم و پاک را فاسد و غیر قابل استفاده می‌کند، علم هم در وجود انسان تزکیه نشده به مفسد شدن او می‌انجامد.2 و اينجاست كه ارتباط علم و ايمان مطرح مي شود و مشخص مي گردد كه
    تزکیه‌(ايمان)، از نظر مقامی و رتبی‌، مقدّم بر تعلیم(علم) است‌؛ هر چند از نظر زمانی‌، متأخر از آن است‌؛ یعنی تعلیم مقدم بر تزکیه است‌.

    پي نوشت
    1- ر.ک‌:المیزان‌، علامه طباطبایی‌، مترجم‌:موسوی همدانی‌، ج 19، ص 535، بنیاد علمی و فکری علامه طباطبایی‌؛ نيز ر.ك : تفسیر نور، محسن قرائتی‌، ج 1، ص 263، مؤسسة در راه حق
    2- ر.ک‌:شیوه‌های تعلم در قرآن و سنت‌، مهدی برومند، ص 22ـ44، انتشارات کتاب مبین ؛نيز ر. ك:مسئولیت و سازندگی‌، علی صفائی حائری‌

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  15. تشکرها 2


  16. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,856
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 19 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با عرض سلام خدمت دوستان
    البته سوال دوستمان هم در رابطه با عقل است و هم علم که البته از لحاظ معنای متفاوت و داری دو ریشه مختلف است و معانی ان به این شرح است
    علم . به معنی .دانستن . || یقین کردن و در پارهی از وقات نشان کردن . || شکافتن هم میاید ولی عقل . به معنای .خرد و دانش وقبح و کمال و نقصان است
    استاد پاسخگوی گرامی به زیبای موضوع علم را توضیح دادند در صورت امکان در مورد عقل نیز توضیح بفرماید که ایا عقل بر ایمان از راه دل سبقت دارد یا بر عکس میباشد

    ویرایش توسط بیطرف منصف : ۱۳۸۹/۱۲/۱۴ در ساعت ۱۰:۱۲
    خداوندا چنانم کن که خواهی/ نجاتم ده از این بندو تباهی
    ببین بزمی که افتاده به چاهی/ ندارد غیر تو امید و راهی
    رهرو عشقم عبادت را ز طاعت میکنم
    ترک دنیا میکنم بر خلق خدمت میکنم
    بهترین پارسایی پنهان داشتن پارسایی است

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چرا چيزى مى‏گوييد كه انجام نمى‏دهيد

    التماس دعا بزمئ

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. ✿^؟؟^✿بیت المال را جــدی بگیرید!✿^؟؟^✿
    توسط neginsabz در انجمن اخلاق
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۹/۱۲, ۱۴:۰۸
  2. جمع بندی قیامت چه زمانی رخ می دهد؟؟!!
    توسط taslim در انجمن قیامت
    پاسخ: 41
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۶/۲۰, ۰۸:۱۹
  3. بالاخره مادر رستاخیز مسئولیم یانه ؟؟
    توسط غلامعلی نوری در انجمن تفسیر
    پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۶/۱۴, ۲۰:۰۸
  4. سجده به غیرخدا حرام نیست؟؟(سجده برادران به یوسف)
    توسط منتقد کوچولو در انجمن آیات الاحکام
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۳/۲۸, ۱۷:۵۱
  5. چرا افضل اعمال ؟؟
    توسط حکمتی فرد در انجمن مهدویت و امام زمان در قرآن
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۵/۰۴, ۱۱:۰۷

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود