جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بیماری تسویف چیست !!!

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    606
    تشکر:
    1
    حضور
    20 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0

    بیماری تسویف چیست !!!




    بیماری تسویف

    تسویف بیماری خطرناکی است که اغلب مردم به آن مبتلا هستند، ولی از آن بی­خبرند.

    به عبارت دیگر بیماری تسویف وقتی دامنگیر انسان شود، کار امروز به فردا و کار فردا به پس فردا و ... مؤکول می­شود و عمر در سایه این بیماری به بطالت و وقت گذرانی کشیده می­شود. در این هنگام انسان همیشه به دنبال وقت مناسبی برای انجام عمل خود بر می­آید ولی هیچ­گاه آن وقت فرا نمی­رسد. فرصت­ها به دنبال هم از دست می­روند و گرانبهاترین سرمایه انسان که همانا عمر اوست در حالی به پایان می­رسد که او توشه­ای از آن برنداشته است. دردناکتر آن­جاست که انسان می­توانست آن فرصت را در راه خدا و برای خدا سپری کند.

    این بیماری فکر بسیاری از بزرگان را به خود مشغول داشته است و شعرا نیز درباره آن اشعار فراوانی سروده­اند و از آن افسوس خورده و هشدارها داده­اند. امامان ما نیز از آن سخن گفته­اند، تا جایی که اشک و آه و ناله و ندبه برای ابتلا به آن داشته­اند و در ادعیه­ی آداب آموز خود و درخواست­هایشان از خداوند، خلاصی از آن را طالب شده­اند.

    تسویف؛ کلید کید شیطان

    تسویف کلید کیدهای شیطان برای بازداشتن از رشد و تکامل انسان است. کلیدی که شیطان با وعده­های بی­اساس کار خیر را به تأخیر می­اندازد.

    در کلمات نورانی امام علی(ع) آمده است:

    لاتغتروا بالمنی و خدع الشیطان و تسویفه فإن الشیطان عدوکم، حریص علی أهلاکم‌


    که فریب خدعه­ها و نیرنگ­های شیطان را نخورید که او درصدد است تا شما را به تسویف بکشاند، چرا که او در کمین هلاکت و نابودی شماست.


    امیرالمؤمنین با سرزنش کسانی که کار خیر را به موقع انجام نمی­دهند، می­فرماید: کل معالج یسأل الانظار و کل مؤجل یتحلل بالتسویف؛ کسانی که فرصت ندارند، به دنبال فرصتند و از خدا مهلت می­طلبند تا بندگی و عبادت کنند و کسانی که فرصت دارند، با بهانه جویی کار را به تأخیر می­اندازند.

    امام علی(ع) یکی از معضلات جامعه اسلامی را مبتلا شدن علما و دانایان به این بیماری می­داند و می­فرماید: جاهلان شما به مرض زیاده روی وعالمان شما به بیماری تسویف گرفتارند؛ جاهلکم مزداد و عالمکم مسوف...

    این بیماری جامعه را از مرز اعتدال و توازن دور و به ورطه افراط و تفریط سوق می­دهد.

    کار را به وقت مناسب مؤکول کردن و به دنبال فرصت استثنایی و طلایی گشتن و بهانه تراشی در انجام عمل؛ بیماری است که در صورت شیوع آن جامعه به تعطیلی و تنبلی کشیده شده و در نتیجه به عقب­ماندگی تمدن اسلامی منجر می­شود. به عنوان نمونه اگر اصلی­ترین کار برای طلبه و دانشجو به بهانه­های مختلف به تأخیر ­افتد؛ روزی به بهانه دلتنگی، روز دیگر به بهانه­ی وضعیت نابسامان اقتصادی و یک روز نیز به بهانه نامطلوب بودن شرایط مطالعه و ...، و بالاخره با امید به این که یک روز مشکلات و معضلات حل می­شود و دلتنگی­ها برطرف می­گردد و امور اقتصادی سامان می­یابد؛ فرصت­ها را یکی پس از دیگری از دست می­دهد و عاقبت چاره­ای جز خارج شدن از حوزه و دانشگاه با دست خالی را ندارد. اما به راستی آیا روزی فرا خواهد رسید که از مشکلات و نابسامانی­ها و دغدغه­های ذهنی و فکری خبری نباشد؟! هرگز!!
    وعده­ی فردا و پس فردای تو انتظار حسرت آید وای تو...

    آنان که با این بیماری به مبارزه برخاستند و آن را علاج نمودند؛ به درجات بالای علمی و عملی رسیدند و آن­ها که در دامش گرفتار شدند، از هر نوع پیشرفت بی­بهره و محروم ماندند. رمز فرمان به تعجیل در امر خیر در دستورات دینی ما، برای آن است که تأخیر آفت می­آفریند و به دنبالش هزاران مانع باز دارنده می­آید تا کار خیر به سامان نرسد. جدیّت و تلاش علمی و عملی بزرگان و مدیریت زمان از سوی آن­ها مدّعای ما را به ثبت می­رساند.

    بیان حکایتی از حالات امیرمؤمنان پیشوای حق بین­ ما بیانگر اهتمام آن امام همام به راه نداشتن تسویف در سیره و زندگی اوست. در یکی از شب­ها مال فراوانی را به محضرش آوردند، حضرت در همان لحظه فرمان تقسیم آن­ها را داد. بعضی از کسانی که در دام تسویف گرفتار بودند، عرض کردند: یا امیرالمؤمنین! الان شب است، این کار را به فردا مؤکول کن. امیرالمؤمنین که شتاب در امر خیر را نیکو می­دانست، فرمود: آیا ضمانت می­کنید که تا فردا زنده بمانم؟! در پاسخ گفتند: این امر به دست ما نیست. پس آن حضرت شمعی طلبید و شبانه خود اموال را تقسیم کرد و به صاحبانش که فقرا و ایتام بودند، رسانید.
    ساقیا عزت امروز به فردا مفکن یا ز دیوان قضا خط امانی به من آر...

    التماس دعا...


    ۩۩۩... پس بگذارید سرسپردگی به خداوند لباس درونتان باشد نه نمایش بیرون...در پنهان ترین لایه های روحتان باشد، نه آواز آشکار لبهایتان.... بگذارید سرسپردگی به خداوند در میان استخوان دنده هایتان باشد...۩۩۩


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    نوشته
    593
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 23 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0




    بیماری تسویف چیست !!!

    تسویف

    پدید آورنده : مصطفی اسکندری ، صفحه 18

    اشاره:


    نفس آدمی سرشار از ملکات روحی متفاوت است که فضایل و رذایل اخلاقی ناشی از آن ملکات می باشد. بر سالک لازم است تا فضایل و رذایل روحی و اخلاقی خود را بشناسد تا فضایل را تقویت کند و رذایل را از بین ببرد و این پل خداشناسی و توحید است؛ زیرا که «مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ عَرَفَ رَبّه». گاهی انسان علم به حسن کاری دارد، ولی در انجام آن سست است یا قبح کاری را می داند، ولی در ترک آن کوتاهی می کند. این ضعف اراده ها ناشی از حالت های ثابت روحی افراد است که در شناخت و اصلاح آن کوتاهی می کنند. یکی از اهداف نشریه، شناساندن رذایل اخلاقی برای مبارزه با آنها و تشکیل یک ساختار الهی و معنوی برای سالک است. در این نوشتار با تسویف و آثار آن آشنا می شوید.

    تسویف از ریشة سوف و به معنای تأخیر انداختن، مماطله و امروز و فردا کردن و کار امروز را به فردا انداختن است.
    گاهی حالتی در انسان به وجود می اید که او خود می داند در کاری اشتباه می کند و قصد برگشتن از آن کار را هم دارد؛ اما گویی توان تصمیم گیری و اقدام کردن را از دست داده است و هرگاه تصمیم به بازگشت می گیرد، وسوسه می شود که هنوز فرصت بسیار است و خویشتن را به فردا وعده می دهد و انجام آن کار را به وقت دیگری موکول می کند. لحظه ها پشت سر هم می ایند و می روند و او اسیر کارهای دیگری است. این حالت، ممکن است هم درکارهای مادی پیش اید و هم در کارهای معنوی. به این حالت «تسویف» یا «مطال» گفته می شود. همان طور که «تسویف» در امور مادی و دنیوی، انسان را از تنگی وقت غافل می کند و از انجام آن کار باز می دارد، در امور معنوی نیز باعث غفلت او از خدا، مرگ و قیامت می شود و از اعمال نیک باز می دارد.
    در آموزه های معصومان: به شدت چنین حالتی تقبیح و به عواقب آن هشدار داده شده است. امام علی(ع) در دعای کمیل از این حالت به خدا شکایت کرده، می فرماید: «و خدعتنی الدنیا بغرورها و نفسی بجنایتها و مطالی؛ و دنیا مرا با غرور (و ظاهر فریبنده اش) فریفته است، و نفسم با جنایتش، و با مماطله کردنم (مرا بازداشته است)».

    بیماری تسویف چیست !!!

    http://www.ayehayeentezar.com/galler...1235724085.gif


    خوشبختي يعني اينكه خداوند آنقدر عزيزت كند كه مايه آرامش ديگري شوي


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    نوشته
    593
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 23 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بیماری تسویف چیست !!!

    آثار تسویف

    تسویف چه ناشی از عامل درونی باشد که تن پروری است و یا ناشی از عامل بیرونی که شیطان است، تأثیراتی فوق العاده در انسان به جا می گذارد و در احادیث معصومان: بدان ها هشدار جدی داده شده است که برخی از آنها را ذکر می کنیم:

    1. غفلت از یاد خدا و قیامت: امام صادق(ع) می فرمایند: «فتدارک ما بقی من عمرک و لا تقل غداً أو بعد غد، فإنّما هلک من کان قبلک بإقامتهم علی الأمانی و التسویف حتی أتاهم أمرالله بغته و هم غافلون؛1 پس ما بقی عمر خویش را دریاب و مگو فردا یا پس فردا؛ زیرا کسانی که قبل از تو می زیستند، به سبب دو چیز هلاک شدند: (یکی) باقی ماندنشان بر آرزوها، و (دیگری) امروز و فردا کردن ها، تا اینکه (مرگ و) امر خدا ناگهانی آنان را گرفت؛ در حالی که آنان در غفلت به سر می بردند».
    2. افتادن به ورطة گناه: امام حسین(ع) می فرمایند: «واستولی علیه التسویف حتی سالم الایام فاعتنق المحارم و الآثام؛2 تسویف بر او غلبه یافت؛ به حدی که با روزگار مصالحه و با محرمات و گناهان دست به گردن شد».
    3. هلاکت: امام باقر(ع) می فرماید: «ایاک و التسویف فإنه بحر یغرق فیه الهلکی؛3 بر حذر باش از تسویف؛ زیرا آن دریایی است که انسان غوطه زنان در آن هلاک می شود».
    4. حیرت، سرگردانی و پوچی: امام صادق(ع) می فرماید: «تأخیر التوبه اغترار و طول التسویف حیره؛4 به تأخیر انداختن توبه، فریب خوردن است و طولانی شدن تسویف، مایة حیرت است».
    5. از دست رفتن فرصت ها: امام علی(ع)فرموده است: «الفرصه تمرّ مرّ السحاب، فانتهزوا فرص الخیر؛5 فرصت ها همچون ابرها درگذرند. پس فرصت های نیک را غنیمت شمارید».
    6. غم و اندوه: تسویف به دنبال خود غم و اندوه برای انسان می آورد؛ چون موجب از دست دادن فرصت ها می شود. امیرمؤمنان(ع) در ضمن سفارش های خود به امام مجتبی7 می فرماید: «بادر الفرصه قبل ان تکون غصه؛6 پیش از آنکه فرصت از دست برود و مایة اندوهت گردد، آن را غنیمت شمار».
    7. پشیمانی: پیامبر بزرگوار اسلام(ص) در سفارش های خود به ابوذر می گویند: «یا أباذر ایاک و التسویف بعملک، فإنک بیومک و لست بما بعده، فإن یکن غد لک فکن فی الغد کما کنت فی الیوم، و ان لم یکن غد لک لم تندم علی ما فرطت فی الیوم؛7 ای ابوذر! بر حذر باش از تسویف در کار خویش؛ زیرا تو امروز هستی (و امروز را در اختیار داری) و بعد از آن نیستی. اگر فردایی برای تو بود، فردا نیز همانند امروزت باش (و کارهایت را در وقت خود انجام ده) تا اگر فردایی برای تو در کار نبود، از کم کاری امروزت پشیمان نخواهی شد».
    8. نابودی و فنای عمر: اثر دیگر تسویف است. امام سجاد(ع) در دعای ابوحمزه به همین موضوع اشاره دارند: «الهی افنیت بالتسویف و الآمال عمری؛ خداوندا! به وسیلة تسویف وآرزوهای بیجا، عمرم را نابود کردم».
    از آنچه گذشت، روشن شد که تسویف حالتی هلاک کننده است و انسان را گرفتار پیامدهای عدیده ای می کند. بدین جهت آدمی باید پیوسته مراقب خویش باشد تا گرفتار چنین حالتی نشود. اما راه گریز از این حالت چیست؟ در روایات پاسخ این سؤال چنین آمده است: انسان ، نقد را بگیرد و خود را به نسیه حواله ندهد و کار امروز را به فردا نیفکند؛ چون:
    اوّلاً، آدمی هیچ گونه تضمینی ندارد که فردا زنده باشد تا بتواند کار عقب افتاده اش را انجام دهد.
    و ثانیاً، اگر فردایی هم برای او باشد، ناچار است که کار فردا را نیز به روز بعد بیندازد و در نتیجه همیشه کار او عقب خواهد بود. بدین جهت حضرت پیامبر6 در ادامة همان سفارش هایش به ابوذر می فرماید: «یا أباذر إذا أصبحت فلا تحدث نفسک بالمساء، و إذا أمسیت فلا تحدث نفسک بالصباح، و خذ من صحتک قبل سقمک و من حیاتک قبل موتک، فانک لا تدری ما اسمک غداً؛ ای اباذر! هر گاه صبح کردی، خویش را به عصر وعده نده، و چون به عصر رسیدی، خویش را به صبح وعده نده، و از سلامتی ات قبل از بیماری ات، و از زندگی ات پیش از فرا رسیدن مرگت (بهره) بگیر (وآن را غنیمت شمار)؛ چون تو نمی دانی که نام تو فردا چه خواهد بود (زنده و یا مرده!)».
    آدمی که حتی نمی داند ایا تا دقیقة دیگر زنده است یا نه، معلوم نیست با چه جرئت و امیدی کار امروز را به بعد موکول می کند؟! و ایا چنین کاری، عاقلانه است؟!



    به امید توفیق رهایی از غفلت و کارهای غفلت زا.


    بیماری تسویف چیست !!!

    http://www.ayehayeentezar.com/galler...1235724085.gif


    خوشبختي يعني اينكه خداوند آنقدر عزيزت كند كه مايه آرامش ديگري شوي



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود