صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ★★★يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْرًا كَثِيرًا★★★

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    6,000
    مورد تشکر
    77 پست
    حضور
    117 روز 12 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    19
    گالری
    71

    ★★★يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْرًا كَثِيرًا★★★




    ياد و ذكر خداوند درهمه حال
    « يا ايّها الّذين امنوا اذكرا الله ذكراً كثيراً ، و سبّحوه بكرهً و اصيلاً ؛ اي كساني كه ايمان آورده‌ايد خدا را بسيار ياد كنيد و صبح و شام او را تسبيح نماييد.«احزاب ، 41 و 42»
    سخن از وظايف سنگين پيامبر اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ در مقام تبليغ رسالت است ، و براي فراهم آوردن زمينه اين تبليغ و گسترش دامنه آن در تمام محيط بخشي وظايف مؤمنان را بيان مي‌كند.
    روي سخن را به همه‌ آنها كرده چنين مي‌گويد: «اي كساني كه ايمان آورده‌ايد خدا را فراوان ياد كنيد و صبح و شام او را تسبيح و تنزيه نماييد.»

    مراد از ذكر كثير ، لقلقه زبان شدن نيست!
    (ذكر كثير) به معني واقعي كلمه يعني (توجّه با تمام وجود به خداوند) نه تنها با زبان و لقلقه‌ لسان ، بلكه ذكر كثيري كه در همه اعمال انسان پرتو افكن باشد و نور و روشنايي بر آنها بپاشد.

    در همه حال ياد خدا بودن
    به اين ترتيب قرآن همه‌ مؤمنان را در اين آيه موظف مي‌كند كه در همه حال به ياد خدا باشيد :
    1ـ به هنگام عبادت ياد او كنيد و حضور قلب و اخلاص داشته باشيد.
    2ـ به هنگام حضور صحنه‌‌هاي گناه ياد او كنيد و چشم بپوشيد و يا اگر لغزشي روي داد توبه كنيد و به راه حق باز گرديد.
    3ـ هنگام نعمت ياد او كنيد و شكرگزار باشيد.
    4ـ به هنگام بلا و مصيبت ياد او كنيد و صبور و شكيبا باشيد.



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    6,000
    مورد تشکر
    77 پست
    حضور
    117 روز 12 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    19
    گالری
    71



    ذكر كثير معني وسيعي دارد و اگر در بعضي از روايات به تسبيح حضرت فاطمه زهرا ـ عليها السّلام ـ (34 مرتبه الله اكبر ـ 33 مرتبه الحمد لله و 33 مرتبه سبحان الله) و در كلمات بعضي از مفسران به ذكر صفات عليا و اسماء حسني و تنزيه پروردگار از آنچه شايسته‌ او نيست يا مانند آن تفسير شده همه از قبيل بيان ذكر مصداق روشن است ، نه محدود ساختن مفهوم آيه به خصوص اين مصاديق است.

    منظور از تسبيح
    همان گونه كه از سياق آيات به خوبي بر‌مي‌آيد منظور از تسبيح خداوند در هر صبح و شام همان دوام تسبيح است و ذكر خصوص اين دو وقت به عنوان آغاز و پايان روز مي‌باشد و اين كه بعضي آن را به نماز صبح و عصر يا مانند آن تفسير كرده‌اند باز از قبيل ذكر مصداق است.



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    6,000
    مورد تشکر
    77 پست
    حضور
    117 روز 12 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    19
    گالری
    71




    آثار ياد خدا
    هنگامي كه نام خدا برده مي‌شود يك دنيا عظمت، قدرت، علم، و حكمت در قلب انسان متجلي مي‌گردد. چرا كه او داراي اسماء حسني و صفات عليا و صاحب تمام كمالات و منزه از هر گونه عيب و نقص است. توجه مداوم به چنين حقيقتي كه داراي چنان اوصافي است:
    1ـ روح انسان را به نيكي ها و پاكي ها سوق مي‌دهد.
    2ـ از بدي ها و زشتي ها پيراسته مي‌دارد و به تعبير ديگر بازتاب صفات او در جان انسان تجلي مي‌كند.
    3ـ توجه به چنين معبود بزرگي موجب احساس حضور دائم در پيشگاه او است و با اين احساس فاصله انسان از گناه و آلودگي بسيار زياد مي‌شود ياد او ياد آوري مراقبت او است، ياد حساب و جزاي او است ياد دادگاه عدل او و بهشت و دوزخ او است و چنين يادي است كه جان را صفا و دل را نور و حيات مي‌بخشد.



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    6,000
    مورد تشکر
    77 پست
    حضور
    117 روز 12 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    19
    گالری
    71



    در روايات اسلامي آمده است كه هر چيز اندازه‌اي دارد جز ياد خدا كه هيچ حد و مرزي براي آن نيست ؛ امام صادق ـ عليه السّلام ـ طبق روايتي كه در اصول كافي آمده مي‌فرمايد: « ما من شييء الاّ و له حَدّ ينتهي اليه الاّ الذّكر فليس له حدّ ينتهي اليه : هر چيز حدي دارد كه وقتي به آن رسد ، پايان مي‌پذيرد جز ذكر خدا كه حدي كه با آن پايان گيرد ، ندارد.» سپس مي‌افزايد: « فرض الله عزّوجلّ الفرائض فمن اداهنّ فهو حدّهنّ، و شهر رمضان فمن صامه فهو حَدُّهُ و الحجّ فمن حجّ حدّه الاّ الذّكر، فانّ الله (عزّوجلّ) لم يرض منه بالقليل و لم يجعل له حدّاً ينتهي اليه، ثمّ تلا: يا ايّها الّذين آمنوا اذكروا الله ذكراً كثيراً و سبحوه بكره و اصيلاً ؛ خداوند نمازهاي فريضه را واجب كرده است،‌هر كس آنها را ادا كند حد آن تأمين شده، ماه مبارك رمضان را هر كس روزه بگيرد حدش انجام گرديده و حج را هر كس يك بار به جا آورد همان حد آن است جز ذكر الله كه خداوند به مقدار قليل آن راضي نشده و براي كثير آن نيز حدي قائل نگرديده سپس به عنوان شاهد اين سخن آيه (يا ايّها الّذين آمنوا اذكروا الله ذكراً كثيراً...) را تلاوت فرمود.1



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    6,000
    مورد تشکر
    77 پست
    حضور
    117 روز 12 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    19
    گالری
    71



    3ـ امام صادق ـ عليه السّلام ـ در ذيل همين روايت از پدرش امام باقر ـ عليه السّلام ـ نقل مي‌كند: « و البيت الّذي يقرأ فيه القرآن، و يذكر الله عزّوجلّ فيه تكثر بركته،‌و تحضره الملائكه، و تهجر منه الشّياطين، و يُضيء لاهل السّماء كما يضيء الكوكب الدّرّيّ لاهل الارض ؛ خانه‌اي كه در آن تلاوت قرآن شود و ياد خدا گردد بركتش افزون خواهد شد فرشتگان در آن حضور مي‌يابند و شياطين از آن فرار مي‌كنند و براي اهل آسمانها مي‌درخشند همان گونه كه ستاره درخشان براي اهل زمين .» (اما به عكس خانه‌اي كه در آن تلاوت قرآن و ذكر خدا نيست بركاتش كم خواهد بود فرشتگان از آن هجرت مي‌كنند و شياطين در آن حضور دائم دارند).



  7. #6


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    6,000
    مورد تشکر
    77 پست
    حضور
    117 روز 12 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    19
    گالری
    71




    ذكر با اينكه در همه حالات و همه جا نيكو و داراي بركات بسيار و آثار فراوان است و لكن در مواردي خاص بر آن تأكيد و توصيه اي مخصوص شده است و بر انسان مؤمن است كه در آن مواقع مراقبت كند و دل و جان را با ذكر خداوند تازه نگهدارد و خود را از خطر غفلت دور كند.
    مواقع ذكر:
    1. هنگام خشم. 2. هنگام گفتارهاي بيهوده. 3. در ميان غافلان . 4. در تنهايي و خلوت. 5. برابر دشمن. 6. در بازار. 7. قبل از هر كار. 8. نزد گناهان. 9. هنگام روي آوري وسوسه ها نفساني و شيطاني. 10. وقتي وقت تصميم و قضاوت.
    با توجه به اينكه هر يك از موارد فوق داراي حساسيت و ويژگي مخصوص به خود مي باشد لازم است توضيح هر يك از آنها از ديدگاه قرآن و روايات جداگانه آورده شود.




  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    6,000
    مورد تشکر
    77 پست
    حضور
    117 روز 12 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    19
    گالری
    71




    1. هنگام خشم و غضب
    زندگي دنيا دور از ناراحتي و گرفتاري نيست و انسان برخي اوقات در برابر رفتار و گفتار ناهنجار ديگران به خشم مي آيد و خود را در حالتي مي يابد كه مي خواهد بر ديگري هجوم برد و ناسزا بگويد و يا او را مورد ضرب و شتم قرار دهد. در اين هنگام فرد از حال عادي بيرون رفته و گاهي با حالت خشم و غضب آثار و تبعات ناشايستي به بار مي آورد كه بسيار سنگين و گاهي غير قابل جبران است.
    و كار سازترين سلاح به هنگام غضب «ياد خداوند» است كه انسان را از گناه، انحراف، ظلم، ناسزاگوئي و رفتار ناشايست باز مي دارد و شعله غضب را فرو مي نشاند و آن را مهار مي كند.
    در واقع هنگام غضب صحنه آزمايشي است كه فرد مؤمن با قدرت «ذكر» از آن پيروز و سربلند بيرون مي آيد و با جلوگيري از غضب خود را از گناهان بسيار نگه مي دارد.
    اثر مهمتر اين است كه از خشم خداوند جلوگيري مي كند.
    پيامبر اكرم(صلي الله عليه وآله) فرمودند: خداوند به يكي از پيامبرانش وحي كرد كه: اي پسر آدم! در هنگام غضب به ياد من باش تا من نيز در هنگام غضب به ياد تو باشم و تو را از نابودي و هلاكت نگه دارم.
    براي روشن شدن اهميت «جلوگيري از خشم خداوند» و براي بهتر پي بردن به محتوا و مضمون بلند اين روايت شريفه، لازم است مطالبي را هر چند گذرا ياد آور شويم.
    1ـ معصيت و گناه به طور حتم موجب عقاب، عذاب، ناراحتي، غم و غصه، محروميت، بي توفيقي، فشار قبر، عذاب عالم برزخ، سختي قيامت و آتش جهنم است. با اينكه گناه اين امور را در پي دارد، ولي همه گناهان موجب غضب و خشم خداوند نيستند.




  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    6,000
    مورد تشکر
    77 پست
    حضور
    117 روز 12 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    19
    گالری
    71




    زيرا غضب و خشم خداوند، سخت تر از عذاب و ناراحتي است. غضب الهي موجب شكستن انسان و سقوط او مي گردد و فرق است بين اين كه روي آئينه و يا شيشه را گرد و غبار و زنگار بگيرد و يا اينكه بر اثر ضربه اي بشكند و عيب اساسي بردارد. گناهان گرد و غبار و زنگاري است كه بر وجود انسان مي نشيند و خشم خداوند ضربه اي است كه انسان را مي شكند و روح و جان او را تغيير مي دهد و ساقط مي كند. «من يحلل عليه غضبي فقط هوا؛ و هر كس خشم من بر او فرود آيد در ورطه سقوط و هلاكت افتاده است».
    و نيز مي توان چنين گفت كه: گاهي خس و خاشاك بر روي آب قرار دارد، ولي خود آب صاف و زلال مي باشد و هيچگونه رنگ و بوي غير طبيعي ندارد، بطوري كه اگر با دست آنچه روي آب است را برداريم، آب حالت خود را حفظ كرده، مي تواند مورد استفاده قرار گيرد و گاهي رنگ آن تغيير مي كند و متعفّن مي شود كه در آن صورت با برداشتن آنچه روي آن است، مطلب حل نمي شود، بلكه لازم است تصفيه شود و اكسيژن به آن تزريق گردد تا آلودگي از لابه لاي آن خارج شود و شايد آنوقت آب به حالت اول بازگردد.
    غضب و خشم الهي موجب مي شود كه ذات انسان تيره و تار و تاريك گردد و مثل آيينه ايست كه جوهره اش سياه شود.
    با توجه به آثار غير قابل جبران خشم خداوند، مي توان اظهار كرد كه همه گناهان خشم خداوند را در پي ندارد، با اينكه همه عقاب و عذاب را با خود دارد، زيرا اگر همه معصيتها موجب خشم خدا باشد ديگر راه نجات بر انسان بسته است و از اين روي برخي گناهان موجب غضب الهي مي شوند؛ مانند: دروغ گفتن و ظلم به بندگان خداوند.
    امام علي(عليه السلام) مي فرمايد: خداوند چهار چيز را در چهار چيز پنهان كرده است. 1. رضاي خود را در اطاعت لذا هيچ طاعتي را كوچك نگير شايد رضاي خدا در آن باشد. 2. خشم خويش را در گناهان پس هيچ گناهي را كم مشمار شايد خشم خدا در آن باشد. 3. اجابت را در دعا از اين رو هيچ دعايي را كوچك مشمار شايد استجابت در پي آن باشد. 4. دوست خود را در بندگان، هيچ بنده اي را خار مشمار، چه بسا آن دوست خدا باشد.




  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    6,000
    مورد تشکر
    77 پست
    حضور
    117 روز 12 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    19
    گالری
    71




    2. اطاعت خداوند و اعمال شايسته، ثواب، آرامش خاطر، نجات از ناراحتي ها و گرفتاريهاي دنيا و آخرت را در پي دارد و موجب بهشت و تأمين سعادت جاودانه انسان مي گردد. انجام كارهاي خوب موجب مغفرت و بخشايش گناهان مي شود و برخي از اعمال خوبست كه حتي آثار خشم خدا را نيز از جان انسان برمي گيرد.
    ذكر خداوند اثري برتر دارد و از اعمالي است كه نمي گذارد خشم خداوند بر انسان وارد شود و از آن جلوي مي كند پس آثار اعمال خوب را به طور كلي مي توان در چهار چيز نمايان كرد و ديد :
    1. آثار مثبت دنيايي و اخروي و تقرب به پيشگاه خداوند و بالا بردن درجات. 2. مغفرت و رفع عذاب در دنيا و آخرت. 3. رفع آثار غضب خداوند از روح و جان انسان. 4. جلوگيري از خشم الهي بر انسان.



صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 4
    آخرين نوشته: ۱۳۹۴/۰۶/۱۶, ۱۴:۲۵
  2. پاسخ: 10
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۸/۲۰, ۲۲:۳۹
  3. پاسخ: 8
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۷/۰۷, ۱۰:۳۱
  4. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۹/۲۷, ۲۰:۴۹
  5. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۳۰, ۱۳:۰۹

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود