صفحه 1 از 7 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: لزوم بودن مخلوق اول برای چیست

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,856
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 19 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0

    لزوم بودن مخلوق اول برای چیست




    با عرض سلام
    همانطور که میدانیم خداوند نامحدود است و در اصل ذات همانندی ندارد پس چگونه میتواند با مخلوقی سنخیت پیدا کند همانطور که میدانیم هر خلقتی شروعی دارد پس باید ببینیم که اولین خلقت خداوند چه بوده تا به جواب برسیم
    خداوند قادر و توانا است و اگر خلقی انجام دهد که داری نقص باشد به این معنا است که خداوند توان خلق موجودی بدون نقص را ندارد پس خدای که توان ندارد خدا نیست بنا بر این خداونداولین موجودی را که خلق میکند باید در تمام جهات تکمیل باشد و میدانیم هیج جیزی کاملتر از خداوند نیست پس موجود اول باید تمام صفاتی را که خداوند در حد کمال دارد دارا باشد تا توانای خدا زیر سوال نرود ان مخلوق در تمام صفات مشترک است به غیر از اینکه خداوند مستقل به ذات خود است و وجود ولی ان مخلوق متکی به خداوند و موجود خلق شده است حال شما ان مخلوق را هرچه که دلتان میخواهد نام ببرید پس ان مخلوق به علت اینکه مخلوق است توان ظهور در مخلوقات دیگر را دارد و به علت انکه کامل در صفات است میتواند به مبدا باز گشت کند به این معنا که مخلوق اول حکم یک واسطه را انجام میدهد پس اولین مخلوق با خدای خود سنخیت دارد

    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث کلامي

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۱۲/۱۶ در ساعت ۱۴:۲۵
    خداوندا چنانم کن که خواهی/ نجاتم ده از این بندو تباهی
    ببین بزمی که افتاده به چاهی/ ندارد غیر تو امید و راهی
    رهرو عشقم عبادت را ز طاعت میکنم
    ترک دنیا میکنم بر خلق خدمت میکنم
    بهترین پارسایی پنهان داشتن پارسایی است

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چرا چيزى مى‏گوييد كه انجام نمى‏دهيد

    التماس دعا بزمئ


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    152
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    [quote=بیطرف منصف;416673]با عرض سلام
    همانطور که میدانیم خداوند نامحدود است و در اصل ذات همانندی ندارد پس چگونه میتواند با مخلوقی سنخیت پیدا کند همانطور که میدانیم هر خلقتی شروعی دارد پس باید ببینیم که اولین خلقت خداوند چه بوده تا به جواب برسیم[quote=بیطرف منصف;416673]
    از انجاییکه خداوند قادر مطلق است با کلیه مخلوقات خود سنخیت دارد فلذا قرار نبوده و نیست خداوند از سنخ خود بیافریند

    [quote=بیطرف منصف;416673]خداوند قادر و توانا است و اگر خلقی انجام دهد که داری نقص باشد به این معنا است که خداوند توان خلق موجودی بدون نقص را ندارد پس خدای که توان ندارد خدا نیست بنا بر این خداونداولین موجودی را که خلق میکند باید در تمام جهات تکمیل باشد و میدانیم هیج جیزی کاملتر از خداوند نیست پس موجود اول باید تمام صفاتی را که خداوند در حد کمال دارد دارا باشد تا توانای خدا زیر سوال نرود [quote=بیطرف منصف;416673]
    یعنی شما امری را پیدا کردی که خداوند قادر به انجام نیست؟
    یعنی شما قادریت خدا را زیر سئوال بردی؟ درسته؟

    [quote=بیطرف منصف;416673]ان مخلوق در تمام صفات مشترک است به غیر از اینکه خداوند مستقل به ذات خود است و وجود ولی ان مخلوق متکی به خداوند و موجود خلق شده است[quote=بیطرف منصف;416673]

    آقای بی طرف لطفا بفرمایید وقتی خدا می گویید هیچ چیزی شبیه به خدا نیست چه معنی دارد
    با این وصف شما به اله های یونان حق می دهی در برخی از صفات با خدا شریک باشند
    انها نیز همین را می گفتن وبا همین استدلال اله های مختلف داشتند

    [quote=بیطرف منصف;416673] حال شما ان مخلوق را هرچه که دلتان میخواهد نام ببرید[quote=بیطرف منصف;416673]
    یعنی اگر ان را اله بخوانیم قبول می کنید؟
    [quote=بیطرف منصف;416673] پس ان مخلوق به علت اینکه مخلوق است توان ظهور در مخلوقات دیگر را دارد و به علت انکه کامل در صفات است میتواند به مبدا باز گشت کند [quote=بیطرف منصف;416673]
    چه اشکالی دارد وجودی که کامل نیست از خدا خلق شود و سپس به وی بازگردد؟
    [quote=بیطرف منصف;416673]به این معنا که مخلوق اول حکم یک واسطه را انجام میدهد پس اولین مخلوق با خدای خود سنخیت دارد

    من معنی واسطه را نمی فهم یعنی خدا نمی تواند بدون واسطه خلق کند؟
    و نیاز به خالق دیگری است؟
    حال خصوصیات این خالق دوم(واسطه ) چیست ؟
    ایا کامل است یا ناقص
    اگر کامل بنا به ادعای شما و از سنخ خدا است چگونه می تواند ان توانایی که خدا ندارد داشته باشد و دست به خلق مخلوقات ناقص بزند؟
    اگر ناقص است پس چگونه با خدای کامل سنخیت دارد و ارتباط برقرار کرده است؟

    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث کلامي
    [quote=بیطرف منصف;416673]


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,856
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 19 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام وتشکر از حامد عزیز که این بحث را در اینجا ادامه دادند
    نقل قول نوشته اصلی توسط حامدعلی نمایش پست
    آقای بی طرف منصف من دارم کم کم شک میکنم که ایا شما ان خدایی که من مشناسم می شناسی یا خدایی که یهودیان می شناسند که یک بار خلق کرده(بنا به ادعاهای انها -قوم بنی اسراییل_) و سپس در حال استراحت است
    آقای بی طرف این ادعای فلسفی شما از لحاظ جهان بینی بنده کاملا مردود است
    آقای بی طرف خداوند قادر مطلق است و در آن واحد توانایی خلق کل موجودات و انواع آن را دارد بدون آنکه نیاز به خلق اولین موجود داشته باشد

    ی
    دوست عزیز بنده نمیگویم که خداوند یک بار خلق کرده و بعد به استراحت پرداخته همینطور که میدانید خداوند میفرماید از روح خودم در انسان دمیدم و باز میدانیم که خداوند نامحدود است و موجود محدود قابلیت و توان قبول را ندارد پس سوال پیش میاید که ان روح عظیم که خداوند ان را به خود نسبت میدهد چه هست در اینجا لزوم روحی احساس میشود که کار واسطه بین موجود و خالق را ایفا کند که از حیص عظمت بتواندبه خالق خود سنخیت داشته باشد و از طرفی در موجود ظهور پیدا کند حال سوال من از شما این است که ایا به نظر شما این واسطه باید چه مشخصاتی داشته باشد

    ]
    نقل قول نوشته اصلی توسط حامدعلی نمایش پست
    [size=3]

    پس شما به این مطلب قایل هستی که مثلا درخت که کامل نیست و صرفا نبات است از سوی خدا خلق نشده یا انسان ناقص الخلقه که زایده می شود از سوی خدا خلق نشده؟

    لیس کمثله شی


    [/quote]
    دوست من هر چیزی که هست خلق خداوند است و از دایره قدرت خداوند خارج نیست زمانی ما میتوانیم بگویم خلقی کامل نیست که ان خلق بیهوده و بدون کار برد باشد ولی تمام موجودات داری هدف هستند و اگر چه ممکن است از لحاظ ظاهر ناقص باشند ولی در اصل به وظیفه تکوینی خود عمل کرده اند و اگر گفته میشود که خداوند خلق ناقص نمیکند به واسطه کل موجودیت موجود است نه ظاهر ان که شما نقص را زمانی میبینید که ان را مقایسه با نوع بهتری کنید ولی اگر با مخلوقی از همان دست مقایسه شود نقص نیست مثلا شما روح تمام انسانها را با هم مقایسه کنید نمیتوانید نقصی پیدا کنید ولی طاهر انسانها را اگر مقایسه کنید هیچ کس شباهتی به دیگری ندارد مخلوقات همه کامل اند در ظرفیت خلقی خود به این معنا که هر مخلوق برحسب ظرفیت خود مقایسه میشود نه دیگر مخلوقات دیگر

    نقل قول نوشته اصلی توسط حامدعلی نمایش پست
    [size=3]

    آقای بی طرف خلقت خدا منحصر و تک تک نیست که چنین ادعایی می کنی شما باید خلقت را به صورت یک بسته در نظر بگیری که کامل و بی نقص است و هرکدام از اجزای آن وابسته به دیگری است و در صورت حذف هر کدام از آنها کل خلقت فرو می پاشد
    لیس کمثله شی
    دوست من خداوندبر اصاص قانون خود خلق میکند اگر میگویم که خداوند کن فیکون است به این معنا است که هر جیزی که او اراده فرماید خلق خواهد شد ولی چون ما خداوند را با در جهان مادی تصور میکنیم بنابر این بر امر خداوند قائل به زمان میشویم در صورتی که زمان برای خداوند معنا ندارد پس بخاطر همین است که خلفت بصورت تکمیلی است چون که ظرقیت مخلوق را نیز در نظر بیگیرد چنین نیست که تمام خلقت بصورت یک باره انجام شده باشد که اگر چنین بود ما در کجای خلقت هستیم
    نقل قول نوشته اصلی توسط حامدعلی نمایش پست
    [size=3]
    این که کاملا و بدون شک از مصادیق شرک است
    شما برای خدا شریک قایل هستی
    دوست من شرک جای معنا میدهد که انسان برای خداوند دومی در نظر بگیرد و خداوند را واحد نداند پس اگر ما میگویم که موجود اول باید تمام صفاتی را که خداوند در حد کمال دارد دارا باشد برای خداوند شریک خلق نکرده ایم که اصل وحدانیت هر وجودی در ذات ان میباشد نه در صفات ان اگر ما بگویم عسل شیرین است به این معنا است که شیرین دیگری وجود ندارد شکر هم شیرین است پس در صفات مشترک هستند ولی در ذات هر کدام وحدانیت خود را دارند و اگر توجه فرموده بودید گفتم که خداوند مستقل به ذات خود است و مخلوق اول وابسته به خداوند به این معنا که ذات مستقل ندارد و هر چه هست از اوست یعنی دات پروردگار

    نقل قول نوشته اصلی توسط حامدعلی نمایش پست

    بر اساس این تفکر شما خدا توانایی ارتباط با ماده( که از سوی خودش خلق شده ندارد ) فلذا یک ادابتور درست کرده تا از این طریق بتواند باآن ارتباط برقرار کند فلذا شما قایل به شریک برای خدا هستید


    خداوند توانای ارتباط با ماده را دارد همانطور که با رسولان خود ارتباط دارد ولی اگر ارتباط را شما ظهور در ماده بدانید خیر چون ماده ظرفیت نا محدود را ندارد در این مورد که گفتید یک ادابتور درست کرده بله بنده این موضوع معتقد هستم و این موضوع هیچ شرکی نیست که قبلا توضیح دادم

    نقل قول نوشته اصلی توسط حامدعلی نمایش پست
    [
    موجودات اعمم از فرشته - جن و نبات و حیوانات و انسان مخلوق خدا هستند و وجودشان را از خدا گرفته اند یا شما غیر از این عقیده دارید که وجود از ذات مقدس الهی است؟

    خدا وند موجودی است که وجودش قائم به خودش است و او توانایی خلق ایجاد وجود یا عدم وجود برای شی نبات یا حیوان و انسان را میدهد بدون هرگونه واسطه خلقت
    بله درست است همه چیزهای که در عالم امکان وجود دارد از خداوند است و ظهور و تجلی از اسمای یا همان صفات او ولی همانطور که خود میدانید خداوند در انها حلول نفرموده یا ظاهر به ذات نشده
    در ضمن دوست من خداوند موجود نیست بلکه وجود است فکر کنم که اشتباهی تایپ شده لطفا ان را تحصی فرماید

    ویرایش توسط بیطرف منصف : ۱۳۸۹/۱۲/۱۷ در ساعت ۰۲:۰۷
    خداوندا چنانم کن که خواهی/ نجاتم ده از این بندو تباهی
    ببین بزمی که افتاده به چاهی/ ندارد غیر تو امید و راهی
    رهرو عشقم عبادت را ز طاعت میکنم
    ترک دنیا میکنم بر خلق خدمت میکنم
    بهترین پارسایی پنهان داشتن پارسایی است

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چرا چيزى مى‏گوييد كه انجام نمى‏دهيد

    التماس دعا بزمئ

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    152
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اقای بی طرف لطفا به پست 2 پاسخ دهید


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,856
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 19 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامدعلی نمایش پست
    اقای بی طرف لطفا به پست 2 پاسخ دهید
    با عرض سلام
    حامد جان از تایپ دوم شما فقط یک سوال در مورد فرشته اضافه بر تایپ اول بود که ان را نیز جواب دادم اگر برای شما عزیز زحمت نیست لطفا سوال خود را یک بار دیگر بفرماید چون من متوجه رابطه اکسیژن نشدم بخاطر همین جواب ندادم و فکر کنم فقط همان یکی مانده بود به هر حال در سوالهای جدید خود انها را نیز اگر مایل هستید تکرار بفرماید
    ویرایش توسط بیطرف منصف : ۱۳۸۹/۱۲/۱۷ در ساعت ۱۰:۴۲
    خداوندا چنانم کن که خواهی/ نجاتم ده از این بندو تباهی
    ببین بزمی که افتاده به چاهی/ ندارد غیر تو امید و راهی
    رهرو عشقم عبادت را ز طاعت میکنم
    ترک دنیا میکنم بر خلق خدمت میکنم
    بهترین پارسایی پنهان داشتن پارسایی است

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چرا چيزى مى‏گوييد كه انجام نمى‏دهيد

    التماس دعا بزمئ

  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,856
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 19 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    از انجاییکه خداوند قادر مطلق است با کلیه مخلوقات خود سنخیت دارد فلذا قرار نبوده و نیست خداوند از سنخ خود بیافریند
    با عرض سلام وادب خدمت شما
    سنخیت . [ س ِ خی ی َ ] (از ع ، مص جعلی ) از یک سنخ بودن . به گونه و اصل همانندی داشتن .
    دوست من ما میگویم موجودات تجلی اسما خداوند هستند ان صفت ها و اسما چگونه در موجودات ظهور پیدا میکند اگر مستقیم از جانب خداوند باشد که نمیشود چون خداوند نا محدود است پس به وسیله روح ظهور پیدا میکند که روح خود مخلوق خداوند است ولی مخلوقی که باید داری تمام صفات باشد تا بتواند در تمام موجودات برحسب نیاز اسما ظهور پیدا کند

    نقل
    نوشته اصلی توسط : حامدعلی


    یعنی شما امری را پیدا کردی که خداوند قادر به انجام نیست؟
    یعنی شما قادریت خدا را زیر سئوال بردی؟ درسته؟
    ]

    یک حساب ساده است اگر شما قادر به انجام کاری باشید شما توانا در انجام هستید اگر نباشید شما قادر نیستید این امری مسلم است ما میگویم خدا قادر است پس باید خاقی کامل را بتواند انجام دهد اگر انجام ندهد پس قادر نیست حال که خداوند منان انجاو داده و ان مخلوق اول است و زمانی که میگویم لزوم مخلوق اول برای همین است

    آقای بی طرف لطفا بفرمایید وقتی خدا می گویید هیچ چیزی شبیه به خدا نیست چه معنی دارد
    با این وصف شما به اله های یونان حق می دهی در برخی از صفات با خدا شریک باشند
    انها نیز همین را می گفتن وبا همین استدلال اله های مختلف داشتند
    دوست من هیچ چیزی به مانند ذات اقدس خداوند نیست ولی زمانی که میگویم موجودات تجلی اسماء هستند ینعی از ذات نیستند برکرفته از صفات هسنتد صفت میتواند در موجودات یکسان باشد ولی ذات خیر مثلا میگویم عسل شیرین است ایا فقط عسل شیرین است یا شکر هم شیرین است پس هم دو در صفات مشترک هستند بدون اینکه یک ذات مشبرک داشته باشند
    ادامه دارد
    ویرایش توسط بیطرف منصف : ۱۳۸۹/۱۲/۱۷ در ساعت ۱۹:۲۷
    خداوندا چنانم کن که خواهی/ نجاتم ده از این بندو تباهی
    ببین بزمی که افتاده به چاهی/ ندارد غیر تو امید و راهی
    رهرو عشقم عبادت را ز طاعت میکنم
    ترک دنیا میکنم بر خلق خدمت میکنم
    بهترین پارسایی پنهان داشتن پارسایی است

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چرا چيزى مى‏گوييد كه انجام نمى‏دهيد

    التماس دعا بزمئ

  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,856
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 19 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    یعنی اگر ان را اله بخوانیم قبول می کنید؟
    اگر به عنوان صفات خداوند نام ببرید بله ولی اگر به عنوان ذات خداوند صدا کنید شرک است
    چه اشکالی دارد وجودی که کامل نیست از خدا خلق شود و سپس به وی بازگردد؟
    اشکال ان در این است که موجود محدود اصلا توانای قبول وجود نامحدود را ندارد و اگر خداوند بخواهد در موجود نا محدود ظهور کند باید به وسیله اسماء خود باشد که این کار را توسط روح یا همان مخلوق اول انجام داده این را در نظر بگیرید روح یا مخلوق اول ابزار و اسباب خداوند هست
    من معنی واسطه را نمی فهم یعنی خدا نمی تواند بدون واسطه خلق کند؟
    و نیاز به خالق دیگری است؟
    خداوند قادر مطلق است و حکیم بی مانند و لازمه حکمت داشتن قانون است و خداوند خود قانون خود را نمیشکند پس قادر مطلق طبق حکمت و قانون خود خلق میکند برحسب همین امر خداوند از اسباب برای این کار استفاده میکند البته این خود بحث مقصلی دارد که در صورت تمایل میتوانیم در تایپ جداکانه در مورد ان بحث کنیم
    حال خصوصیات این خالق دوم(واسطه ) چیست ؟
    ایا کامل است یا ناقص
    اگر منظور مخلوق اول است کامل است ولی متکی به خداوند و قثط مستقل نیست و تحت فرمان خداوند است
    بنده منظور شما را از خالق دوم(واسطه ) نمیفهمم چون بنده عرض کردم که خالق یکی است و ان هم خداوند منان
    اگر کامل بنا به ادعای شما و از سنخ خدا است چگونه می تواند ان توانایی که خدا ندارد داشته باشد و دست به خلق مخلوقات ناقص بزند؟
    اگر ناقص است پس چگونه با خدای کامل سنخیت دارد و ارتباط برقرار کرده است؟
    این سوال شما بکل اشتباه است چون مخاوق اول تحت فرمان خداوند است و ما کفتیم استقلال ندارد و خداوند در هر موجودی بر حسب حکمت خود از ان صفات یا اسماء یا ارواح اعطاع میکند او این نیست که مخلوق اول خود بدون دستور خداوند خلق کند ولی اکر منظور شما این است که ان روح داری خلاقیت است بله هست
    جای دوری نمیخواهید بروید دوست من ان روح در بدن شما هم هست ایا انسان خالق است یا نه البته که انسان خالق است و روح خلاق دارد ولی برحسب ذات خود توان خلق دارد . خداوند نیز یر حسب ذات خود توانای خلق را دارد برای همین است که میگویم مخلوق اول در تمام صفات مشترک است غیر ذات
    ویرایش توسط بیطرف منصف : ۱۳۸۹/۱۲/۱۷ در ساعت ۱۹:۳۲
    خداوندا چنانم کن که خواهی/ نجاتم ده از این بندو تباهی
    ببین بزمی که افتاده به چاهی/ ندارد غیر تو امید و راهی
    رهرو عشقم عبادت را ز طاعت میکنم
    ترک دنیا میکنم بر خلق خدمت میکنم
    بهترین پارسایی پنهان داشتن پارسایی است

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چرا چيزى مى‏گوييد كه انجام نمى‏دهيد

    التماس دعا بزمئ

  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    152
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط بیطرف منصف نمایش پست
    با عرض سلام وادب خدمت شما
    همچنین با سلام وادب خدمت شما
    نقل قول نوشته اصلی توسط بیطرف منصف نمایش پست
    سنخیت . [ س ِ خی ی َ ] (از ع ، مص جعلی ) از یک سنخ بودن . به گونه و اصل همانندی داشتن .
    جناب آقای بی طرف بنده نیز همین را عرض کردم مخلوقات خدا نه در ذات بلکه در صفات از سنخ خداوند هستند و فلذا خداوند می تواند از سنخ خود در صفات بیافریند و لزومی ندارد برای این کار ادابتور درست کند
    فلذا خداوند توانایی این گونه خلقت بدون داشتن هرگونه واسطه را دارد


    نقل قول نوشته اصلی توسط بیطرف منصف نمایش پست
    دوست من ما میگویم موجودات تجلی اسما خداوند هستند ان صفت ها و اسما چگونه در موجودات ظهور پیدا میکند اگر مستقیم از جانب خداوند باشد که نمیشود چون خداوند نا محدود است پس به وسیله روح ظهور پیدا میکند که روح خود مخلوق خداوند است ولی مخلوقی که باید داری تمام صفات باشد تا بتواند در تمام موجودات برحسب نیاز اسما ظهور پیدا کند
    بنده میگویم چرا نمی شود و شما مرتب تکرار می کنی که وجود نامحدود نمی تواند محدود بیافریند و این از بن اشتباه و غلط است
    دوست من اولا خلقت به معنی آفرینش است وآفرینش در لغت به معنی به(خلق کردن از نیستی هست کردن از عدم بوجود آوردن ایجاد هستی دادن ) یعنی به وجود آوردن انچه نبوده و موجودی توانایی چنین کاری دارد که وجودش وابسته به موجود یا وجود دیگری نباشد فلذا غیر از خداوند هیچ موجودی نمی تواند خلق کند حتی اگر در تمام صفات با خدا شریک باشد چون وجود به ذات خدا بر می گردد نه به صفت وی فلذا این اول مخلوق شما توانایی خلق موجودات زیرین را ندارد




    نقل قول نوشته اصلی توسط بیطرف منصف نمایش پست
    یک حساب ساده است اگر شما قادر به انجام کاری باشید شما توانا در انجام هستید اگر نباشید شما قادر نیستید این امری مسلم است ما میگویم خدا قادر است پس باید خاقی کامل را بتواند انجام دهد اگر انجام ندهد پس قادر نیست حال که خداوند منان انجاو داده و ان مخلوق اول است و زمانی که میگویم لزوم مخلوق اول برای همین است
    آقای بی طرف شما تا وقتی کل آفرینش را به عنوان آفرینش کامل نگاه نکنی همین اشتباه را خواهی کرد
    آفرینش خدا هرچند از لحاظ دید من وشما بطی است اما از سوی ذات مقدس دفعی وکن فایکن است این آفرینش که تمامی موجودات اعمم از ملایک- جنیان - سماوات - جامدات - نباتات و انسان و هرچه در آن است به صورت دفعی و کامل است
    قبلا هم عرض کردم لطفا نظریه ذره ای در فیزیک را مطالعه بفرمایید
    انگاه دچار چنین مشکلی نخواهی شد

    نقل قول نوشته اصلی توسط بیطرف منصف نمایش پست
    دوست من هیچ چیزی به مانند ذات اقدس خداوند نیست ولی زمانی که میگویم موجودات تجلی اسماء هستند ینعی از ذات نیستند برکرفته از صفات هسنتد صفت میتواند در موجودات یکسان باشد ولی ذات خیر مثلا میگویم عسل شیرین است ایا فقط عسل شیرین است یا شکر هم شیرین است پس هم دو در صفات مشترک هستند بدون اینکه یک ذات مشبرک داشته باشند
    ادامه دارد
    آقای بی طرف تا انجا که بنده اطلاع دارم تقریبا اکثر مشرکین بت های خود را به عنوان آفریننده اصلی نمی شناختند وبه قول شما انها را با ذات افرینده اصلی یکی نمی دانستند بلکه در صفات انهم صفاتی که در بسیاری از موارد ارتباطی به ذات ندارد می پرستیدند
    ونمونه خیلی نزدیک ان همان عربستان است که الله را می شناختند اما عقیده داشتند امور عالم از سوی الله به اله های مختلف واگذار شده و دقیقا به همین دلیلی که شما بیان میکنید و برای ارتباط با این اله ها بت ساخته بودند
    لطفا داستان های اسطوره ای یونان را مطالعه بفرمایید

  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    152
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط بیطرف منصف نمایش پست
    اگر به عنوان صفات خداوند نام ببرید بله ولی اگر به عنوان ذات خداوند صدا کنید شرک است

    اشکال ان در این است که موجود محدود اصلا توانای قبول وجود نامحدود را ندارد و اگر خداوند بخواهد در موجود نا محدود ظهور کند باید به وسیله اسماء خود باشد که این کار را توسط روح یا همان مخلوق اول انجام داده این را در نظر بگیرید روح یا مخلوق اول ابزار و اسباب خداوند هست

    خداوند قادر مطلق است و حکیم بی مانند و لازمه حکمت داشتن قانون است و خداوند خود قانون خود را نمیشکند پس قادر مطلق طبق حکمت و قانون خود خلق میکند برحسب همین امر خداوند از اسباب برای این کار استفاده میکند البته این خود بحث مقصلی دارد که در صورت تمایل میتوانیم در تایپ جداکانه در مورد ان بحث کنیم

    اگر منظور مخلوق اول است کامل است ولی متکی به خداوند و قثط مستقل نیست و تحت فرمان خداوند است
    بنده منظور شما را از خالق دوم(واسطه ) نمیفهمم چون بنده عرض کردم که خالق یکی است و ان هم خداوند منان

    این سوال شما بکل اشتباه است چون مخاوق اول تحت فرمان خداوند است و ما کفتیم استقلال ندارد و خداوند در هر موجودی بر حسب حکمت خود از ان صفات یا اسماء یا ارواح اعطاع میکند او این نیست که مخلوق اول خود بدون دستور خداوند خلق کند ولی اکر منظور شما این است که ان روح داری خلاقیت است بله هست
    جای دوری نمیخواهید بروید دوست من ان روح در بدن شما هم هست ایا انسان خالق است یا نه البته که انسان خالق است و روح خلاق دارد ولی برحسب ذات خود توان خلق دارد . خداوند نیز یر حسب ذات خود توانای خلق را دارد برای همین است که میگویم مخلوق اول در تمام صفات مشترک است غیر ذات
    آقای بی طرف شما همچنان بر یک دور تسلسل گام بر می داری
    تمام استدلا ل شما این است که
    خداوند کامل است و ذات کامل می باید کامل بیافریند و این ذات کامل نمی تواند مثلا یک درخت ناقص بیافریند فلذا می بایست یک ادبتور داشته باشد که مانند خود کامل باشد

    اقای بی طرف خالق بودن صفت نیست ذات است چون ایجاد شی از عدم است فلذا هیچ موجودی توانایی خلق ندارد
    انسان ها خلق نمی کند بلکه اختراع یا نواوری میکنند یعنی انچه قبلا از سوی خالق خلق شده است به شکل دیگر تغییر میدهند و از آن استفاده متفاوت میکنند
    حتی افکار نیز به اینگونه است و به نوعی کشف حقایق ویا دیدگاه جدیدی به عالم خلقت است والا خلقت که به معنی به وجود اوردن شی از عدم باشد مخصوص خداوند است و بس

  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    152
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    آقای بی طرف این تفکر مخلوق اول مستلزم قانون زیر است

    1- وجودی که ذاتش مستقل به خودش است که کامل است و کامل می آفریند فلذا موجودی می افریند که شبیه خودش است

    2- این موجود اول به غیر ذات( که شما مشخص نکردید تفاوتش با خدا در چیست) کامل است
    3- پس این موجود نیز باید موجودی بیافریند که به غیر از یک چیز که مربوط به ذاتش باشد موجودی کامل شبیه خود بیافریند فلذا خلق دوم از سوی خدا و خلق اول از سوی مخلوق اول مطرح می شود
    4- به همین ترتیب شما می بایست مراتب خلقت را مطرح کنید انگاه خلقت به صورت هرمی است وبرای جهان مراتب قایل خواهی شد انگاه انسان ها نیز دارای مراتب خلقت و وجود خواهند شد و احتمالا من نوعی مثلا خلق ده میلیاردم از نسل انسان ها هستم ومحکوم به این درجه و مرتبه هستم انگاه متعقد به جبر خواهیم شد

صفحه 1 از 7 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود